indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ik denk dat een klacht indienen niet zo verstandig is, buiten dat zou ik niet weten op welke grond men een klacht in zou moeten dienen, het zou hoogstens een vraag kunnen zijn waarom er geen uniformiteit is.

Ik heb in het verleden wel eens gezegd dat de eerste de beste ojek jongen als sponsor kon dienen.
Surya had al aangegeven dat het de bedoeling was dit uit te sluiten, dat is dus bij deze gebeurd.

Nieuwe sponsorbrief, is niet veel anders, er zijn twee dingen anders, één de sponsor moet zijn inkomen invullen, zodat duidelijk is dat hij zijn verantwoordelijkheid als sponsor kan nakomen.
Twee er moet een meterai op waar de sponsor zijn handtekening op zet, dat is een waarborg dat de brief origineel is.

Op zich geen probleem voor mij, de sponsor is onderwijzer dus heeft een geregeld inkomen, tenzij de ambassade in Den Haag weer een brainwave krijgt en een minimuminkomen gaat eisen (waarschijnlijk kunnen we daar op wachten)
Een aantal dagen voor ik in Januari weer naar Nederland ga zal ik controleren of de brief nog hetzelfde is, zo ja dan neem ik de brief gelijk mee voor de volgende rit Emoticon: Yes!
Wordt er een inkomen eis gesteld dan heb ik binnen mijn kennissenkring nog wel een suikeroompje die aan die eis kan voldoen Emoticon: Wink
Het is inmiddels wel duidelijk dat de ambassade in Den Haag niet gecharmeerd is van toeristen die langer dan 60 dagen in Indonesië willen verblijven Emoticon: Angry

spacer line  

On 12-09-2012 09:44 Malam wrote:
Ik denk dat een klacht indienen niet zo verstandig is, buiten dat zou ik niet weten op welke grond men een klacht in zou moeten dienen, het zou hoogstens een vraag kunnen zijn waarom er geen uniformiteit is.

Ik heb in het verleden wel eens gezegd dat de eerste de beste ojek jongen als sponsor kon dienen.
Surya had al aangegeven dat het de bedoeling was dit uit te sluiten, dat is dus bij deze gebeurd.

Nieuwe sponsorbrief, is niet veel anders, er zijn twee dingen anders, één de sponsor moet zijn inkomen invullen, zodat duidelijk is dat hij zijn verantwoordelijkheid als sponsor kan nakomen.
Twee er moet een meterai op waar de sponsor zijn handtekening op zet, dat is een waarborg da t de brief origineel is.

Op zich geen probleem voor mij, de sponsor is onderwijzer dus heeft een geregeld inkomen, tenzij de ambassade in Den Haag weer een brainwave krijgt en een minimuminkomen gaat eisen (waarschijnlijk kunnen we daar op wachten)
Een aantal dagen voor ik in Januari weer naar Nederland ga zal ik controleren of de brief nog hetzelfde is, zo ja dan neem ik de brief gelijk mee voor de volgende rit Emoticon: Yes!
Wordt er een inkomen eis gesteld dan heb ik binnen mijn kennissenkring nog wel een suikeroompje die aan die eis kan voldoen Emoticon: Wink
Het is inmiddels wel duidelijk dat de ambassade in Den Haag niet gecharmeerd is van toeristen die langer dan 60 dagen in Indonesië willen verblijven Emoticon: Angry

1. een vraag kunnen zijn .
Dat zal ik zeker doen.
Een vraag stellen is meer diplomatischer , ondanks dat in feite een variant is van ik ben niet eens met dit of dat , of tegen iemand/ functionaris te zeggen dat hij niks weet of uit zijn/haar nek lult.
De basa basi route .

2.Een sponsor moet aansprakelijk gezet kunnen worden, heb ik al jaren over deze kwestie geschreven.
Een paar jaar geleden had een imigrasi bobo in zo'n simposium imigrasi verteld dat er te veel "NEP" sponsors zijn .
Bij een telefonische info met de KBRI heb ik ook het woord "dus een tukang beca " kan je niet meer als sponsor naar voren schuiven nog gebruikt.
Met de reactie, bapak moet wel serieus blijven .

3.Het plakken van meterai ( 6000 rup ?) heeft de bedoeling om het document een iets meer formele status te geven .
Wordt vaak gebruikt bij overeenkomsten die niet via notaris werd gedaan .

4. Voor de imigrasi ( dus de KBRI is gewoon de vertegenwoordiger van de Imigrasi in Indonesia) is alleen belangrijk dat de sponsor aanspreekbaar kunnen zijn .
Hoe meer inkomen, vaste baan , status etc men heeft hoe "betrouwbaarder"je sponsor bent en daar door hoe beter de kansen van de toerist/sosbuder zijn .
Logisch , een Nederlandse sponsor moet ook dezelfde achtergrond hebben.
Iemand met te weinig inkomen of geen werk kan moeilijk als sponsor spelen voor buitenlandse gasten die naar Nederland willen.

Ik denk dat Indonesia nu ook in de richting van wederkerigheidprincipe gaat , en mijn persoonlijke mening is hier ook bekend.(Terecht).

bisa dicek of makemyday .

Wimpie
User
spacer line

Malam.

Ik heb een sponsorbrief van KBRI den Haag. gedownload bij types of visa

Applicants must provide etc etc.
Onder nummer 4 kun je een sponsorbrief downlaodan. (link is blauw geschreven)
In die brief wordt niet gerept over het inkomen van de sponsor.
Het is een sponsorbrief van KBRI den Haag en niet van Singapore.

Zijn er van KBRI den Haag meerdere sponsorbrieven in omloop, behalve deze nieuwe en de voorganger???

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Op zich kijk ik er niet vreemd van op Om Surya.
Persoonlijk zal het mij ook geen extra problemen opleveren.

Alleen vraag ik mij af waarom alleen de ambassade in Den Haag deze eisen stelt.
Tevens zou het mij logischer over komen, het overleggen van een reisverzekering en een bewijs van inkomen van de toerist.
De eis dat de sponsor zijn inkomen moet overleggen is immers een lachertje, mijn sponsor kan als onderwijzer net zijn kop boven water houden Emoticon: Blush

Surya schreef:
Een paar jaar geleden had een imigrasi bobo in zo'n simposium imigrasi verteld dat er te veel "NEP" sponsors zijn .
Bij een telefonische info met de KBRI heb ik ook het woord "dus een tukang beca " kan je niet meer als sponsor naar voren schuiven nog gebruikt.
Met de reactie, bapak moet wel serieus blijven.

Daar uit blijkt dat onze gewaardeerde Om Surya achter de schermen met de KBRI over dit onderwerp heeft gecommuniceerd en misschien wel enkele medewerkers heeft wakker geschud. Emoticon: Blush

En dat terwijl het Om Surya zijn probleem niet was, op zijn minst kan men daar over zeggen dat Om Surya dus als een soor Mata Hari de de toeristen uit het land waar hij liefdevol en met alle geneugten is opgenomen een oor aan trachtte te naaien.
Dat is op zijn minst gezegt niet zo netjes tegen over de medebewoners van je gastland Emoticon: Bye bye

jupje
User
User icon of jupje
spacer line

Nou, Wimpie, ik weet niet welke versie jij hebt gedowdload, maar op de laatste versie die ik bekijk staat wel degelijk bij de gegevens van de sponsor o.a. gevraagd:
Pengasilan setahun (oftewel jaarinkomen)

FAR FROM THE MADDING CROWD

Wimpie
User
spacer line

jupje..

Ik leer graag van anderen.

Heb je de moeite genomen deze link aan te "klikken"
ik kan daar echt niet de woorden vinden Penghasilan serahun. Misschien lees ik daar al een tijd overheen

Dit is een link van begin augustus toen ik mijn visum heb aangevraagd (Sos Bud)

jupje
User
User icon of jupje
spacer line

Dat bedoel ik dus met slapende honden wakker maken.
Men zou op dit forum een beetje terughoudender moeten zijn met suggesties van eigenhandig "creatief" vliegticket-data wijzigen, nepsponsors zoeken, e.d., om maar een gewenst visum te bemachtigen.
Alsof ambassadepersoneel geen toegang heeft tot dit forum, nog afgezien van eventuele klokkenluiders.
Op die manier worden de visum-lat steeds hoger gelegd, telkens meer drempels opgegooid, en zie je op den duur door de bomen het bos niet meer.

Wimpie
User
spacer line

jupje.

beschuldig je me nu van malversaties??
Ik vraag al visa aan van de tijd dat je nog een stempel kreeg van de KBRI. Ik heb ook steeds de regels gevolgd.
Dat doe ik nog steeds en ben nimmer weggestuurd omdat er iets in orde was

Krijg je geen gelijk???? of suggereer je dat jij het beter weet dan anderen.

jupje
User
User icon of jupje
spacer line

Het is allemaal te vinden op de site: visa4indonesia.nl/types-of-visa/visit-visa/

Daar vind je o.a.
Applicants must provide the following documents:

4. A sponsor letter from an institution in Indonesia or from applicants family member or friend in Indonesia with his/her ID (KTP) attached.

Als je vervolgens de link: sponsor letter aanklikt krijg je in pdf-formaat de sponsorbrief met o.a. de inkomensvraag bij de sponsorgegevens

jupje
User
User icon of jupje
spacer line

Wimpie, dat van die slapende honden had betrekking op op de reactie van Malam.
Het loopt allemaal een beetje door elkaar op dit forum

Wimpie
User
spacer line

Jupje.

Jij hebt gelijk. Jij wist het beter
Neem me niet kwalijk
Ik heb er overheen gelezen.

jupje
User
User icon of jupje
spacer line

Maar de ambassade accepteerde, in elk geval tot eind augustus dit jaar, nog steeds de oude versie van de sponsorbrief, die zonder inkomensvraag van de sponsor, en zonder meterai.
De vraag is, hoe lang dit nog duurt, en of die inkomensvraag ook nog een minimum-limiet krijgt.
De toegevoegde waarde van die meterai zie ik nog steeds niet, tenzij dit weer door een of andere instantie aldaar moet worden getekend.

Wimpie
User
spacer line

De eerste augustus is mijn visum afgegeven, inderdaad met de oude uitvoering sponsorbrief, plus een reisverzekeing wanneer >60 jaar. Het inkomensbewijs van mij kreeg ik bij de aanvraag weer terug, was dus niet nodig.

Inkomensbewijs sponsor was toen nog niet vereist
De sponsor moet naar mijn gevoel over de meterai tekenen

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Wimpie,

4 weken geleden heb ik de oude sponsor brief (origineel) aangeleverd, heb vorige week mijn Sos Bud zonder problemen ontvangen.

spacer line  

On 12-09-2012 13:35 Malam wrote:

Surya schreef:
Met de reactie, bapak moet wel serieus blijven.

Daar uit blijkt dat onze gewaardeerde Om Surya achter de schermen met de KBRI over dit onderwerp heeft gecommuniceerd en misschien wel enkele medewerkers heeft wakker geschud. Emoticon: Blush

En dat terwijl het Om Surya zijn probleem niet was, op zijn minst kan men daar over zeggen dat Om Surya dus als een soor Mata Hari de de toeristen uit het land waar hij liefdevol en met alle geneugten is opgenomen een oor aan trachtte te naaien.
Dat is op zijn minst gezegt niet zo netjes tegen over de medebewoners van je gastland Emoticon: Bye bye

Het verhaal van geplukte sponsors van de straat is bij de immigratie op Bali en Jakarta al jaaaren bekend.
Dat had Bapak Malam ook ergens geschreven.

Dus ook bekend bij de KBRI, neem ik aan.

Over wederkerigheid gesproken , ya dat was vaak een discussie punt geweest in diverse artikelen in kranten en fora .

De opmerking over Mata Hari kan ik niks mee , of je moet durven om mij bepaalde kwalificatie te geven.
De praktijken over "draaideur "toerisme of pasport run naar Singapura en of Malaysia was al jaaren bekend bij de www.expat.or.id , dus ook bij de immigratiedienst .

spacer line  

On 12-09-2012 13:53 jupje wrote:
Dat bedoel ik dus met slapende honden wakker maken.
Men zou op dit forum een beetje terughoudender moeten zijn met suggesties van eigenhandig "creatief" vliegticket-data wijzigen, nepsponsors zoeken, e.d., om maar een gewenst visum te bemachtigen.
Alsof ambassadepersoneel geen toegang heeft tot dit forum, nog afgezien van eventuele klokkenluiders.
Op die manier worden de visum-lat steeds hoger gelegd, telkens meer drempels opgegooid, en zie je op den duur door de bomen het bos niet meer.

Die staat al jaren aan te komen , ook sinds de on line verbinding tussen diverse data's banken .
Wat te denken aan de bestanden van imigrasi, politie en belastingdienst .
Dat heb ik al meer malen keren gewaarschuwd , jaaren geleden.
Ik heb al jaren mensen altijd gewaarschuwd om geen gevoelige informaties neer te plonken die tegen je gebruikt kan worden.

Trouwens het is een publiek geheim , en vroeger vaak verteld tijdens verjaardagsfeesten.
Nu wordt hele hebben en houden in diverse forum neergeplonkt , waarvan ik persoonlijk denk waarom ze niet gelijk hun volledige naam, adres,en geboorte datum vermelden.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 12-09-2012 14:54 [url=http://forum.indahnesia.com/profile/5363/]Surya Atmadja[/url

De opmerking over Mata Hari kan ik niks mee , of je moet durven om mij bepaalde kwalificatie te geven.
De praktijken over "draaideur "toerisme of pasport run naar Singapura en of Malaysia was al jaaren bekend bij de www.expat.or.id , dus ook bij de immigratiedienst .

Op het punt Mata Hari durf ik zeker een kwalificatie te geven.
Gestoeld op je eigen schrijven:

Laat dat duidelijk zijn, dit zijn niet mijn woorden maar het geen wat Om Surya schreef toch?
Daar blijkt je mentaliteit uit, want het verhaal van nep sponsors is voor jou niet van toepassing, waarom dit aan te halen??????
Wat was jou voordeel bij dat verhaal?????
Ho ho ho ho dit zijn je eigen woorden, niet mijn woorden, dat je dit probleem hebt aangesneden bij de ambassade was meer om mensen te naaien, immers zelf heb je daar geen last van.
Geeft weer hoe je denkt, ondanks dat je zolang in Nederland woont.
Nederlander onwaardig Surya, bah.

spacer line  

On 12-09-2012 14:15 jupje wrote:
Maar de ambassade accepteerde, in elk geval tot eind augustus dit jaar, nog steeds de oude versie van de sponsorbrief, die zonder inkomensvraag van de sponsor, en zonder meterai.
De vraag is, hoe lang dit nog duurt, en of die inkomensvraag ook nog een minimum-limiet krijgt.
De toegevoegde waarde van die meterai zie ik nog steeds niet, tenzij dit weer door een of andere instantie aldaar moet worden getekend.

Als je mijn posting goed leest is het plakken van een meterai(van 6000 rup) de overeenkomst /inhoud van de document een meer officiele karakter te geven.

Quote:
dokumen yang dikenakan Bea Meterai berdasarkan Undang-Undang Nomor 13 Tahun 1985 tentang Bea Meterai adalah dokumen yang berbentuk a) surat perjanjian dan surat-surat lainnya yang dibuat dengan tujuan untuk digunakan sebagai alat pembuktian mengenai perbuatan, etc

Men moet zijn/haar handtekening over de meterai plaatsen.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Het is inmiddels duidelijk dat je van alle nieuwe regels opgewonden wordt Om Surya.
Jammer dat je na deccenia nog zo over de dingen denkt, terwijl je zo mooi leven in Nederland hebt opgebouwd.
Dan nog met de KBRI over dit soort dingen communiceren, dat maakt dat Geert Wilders zoveel stemmen heeft.
Hij legt namelijk bloot hoeveel zogenaamde Nederlanders die ooit uit het buitenland kwamen, Nederlanders een oor aan trachten te naaien.
Triest om te zien, Surya je bent ook een triest figuur, wel de geneugten consumeren maar het land die je die geneugten geeft intussen naaien. Emoticon: Angry
Dat maakt dat mensen die PVV stemmen zo denken, jij bent er één van met je gore gedachten mensen hier te naaien en intussen de geneugten van dit land te incasseren.

spacer line  

On 12-09-2012 15:22 Malam wrote:

[quote removed]

Op het punt Mata Hari durf ik zeker een kwalificatie te geven.
Gestoeld op je eigen schrijven:

Laat dat duidelijk zijn, dit zijn niet mijn woorden maar het geen wat Om Surya schreef toch?
Daar blijkt je mentaliteit uit, want het verhaal van nep sponsors is voor jou niet van toepassing, waarom dit aan te halen??????
Wat was jou voordeel bij dat verhaal?????
Ho ho ho ho dit zijn je eigen woorden, niet mijn woorden, dat je dit probleem hebt aangesneden bij de ambassade was meer om mensen te naaien, immers zelf heb je daar geen last van.
Geeft weer hoe je denkt, ondanks dat je zolang in Nederland woont.
Nederlander onwaardig Surya, bah.

Ik weet hoe je over mij denkt , dus dit kan ook nog erbij.
Zal me kont roesten.
Elke oudere leden zullen ook weten hoe k door een paar mensen benaderd werd omdat ik te formalistisch denk en wil .
Werd ik uitgelachen omdat volgens ervaringsdeskundigen de praktijk anders is ( het is zo zo lang het duurt) , maar op een gegeven moment wordt het toch moeilijker .

Ik heb het woord "tukang beca" gebruikt omdat het ook als zo danig werd gezien door vele ervaringsdeskundigen die mensen van de straat plukken.
Je kan honderden verhalen op internet kunnen vinden.
De meeste Indonesiers die zulke verhalen horen of lezen moeten zich vaak er om lachen.
Nu de teugels worden gevierd zal men vaak in zee gaan met een betrouwbare aangeleverde sponsors door diverse bemiddelingsburo.

De bemiddelingsburo's zagen ook een gat in de markt , zij gingen betrouwbare sponsors aanbieden.
Dat is ook usance geworden .
Dat men daarna een reisverzekering en ziekenfondsverzekering moet hebben is normaal , wordt ook vaak vereist .
Want hoe kan een eenvoudige Indonesier met een inkomen tussen 5 tot 10 juta de sponsor spelen( dus aansprakelijk zijn) voor een vaak vreemde toerist ?
Er werd in diverse kranten gediscussieerd wat er met de sponsor gebeurde als de toerist meng-hengkang gaat , met de Noorder Zon gaat ?
Van een kale kip( arme sponsor) kan men geen veren plukken.

jupje
User
User icon of jupje
spacer line

Enne?
Wat maakt die handtekening over een zelf geplakte meterai dan opeens zo "officieel".

Overigens heeft telefonische informatie bij de ambassade mij opgeleverd, dat voor familiebezoek die meterai niet noodzakelijk was.
Soms is een telefoontje naar de ambassade wel degelijk nuttig, helemaal nitwits zijn ze daar zeker niet, en echt op zijn Indonesisch: poepvriendelijk.
Verder werd mij, hoewel 60+, eind augustus niet gevraagd naar een reisverzekering of eigen inkomen.
Die "eis" is schijnbaar bij met nieuwe formulier ook weer vervallen.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Oh Om Surya, we kennen elkaar al vele jaren.
Laat ik voorop stellen dat ik heel veel eerbied heb voor jouw kennis.
Maar laat Tanah Air nu is effe er buiten.
Je leeft in in Nederland.
Tracht uit het Nederlands denken de dingen te benaderen, immers je bent een Nederlander en niet een Indonesiër.

spacer line  

On 12-09-2012 15:51 jupje wrote:
Enne?
Wat maakt die handtekening over een zelf geplakte meterai dan opeens zo "officieel".

Overigens heeft telefonische informatie bij de ambassade mij opgeleverd, dat voor familiebezoek die meterai niet noodzakelijk was.
Soms is een telefoontje naar de ambassade wel degelijk nuttig, helemaal nitwits zijn ze daar zeker niet, en echt op zijn Indonesisch: poepvriendelijk.
Verder werd mij, hoewel 60+, eind augustus niet gevraagd naar een reisverzekering of eigen inkomen.
Die "eis" is schijnbaar bij met nieuwe formulier ook weer vervallen.

Jupje , wat ik gehoord heb van mijn vriend uit Amsterdam( die gaat binnenkort weg voor 2 maanden of iets meer) is dat de inkomensverhaal wel gevraagd kan worden in Jakarta , tijdens een eventuele verlenging .

Het niet uitdrukkelijk vragen van een bewijs van reisverzekering/ziekenfonds is waarschijnlijk omdat het een normale zaak is dat een toerist of sosbuders verzekerd zijn .

Stel eens voor dat men geen verzekering had gesloten , en ziek wordt in Indonesia , dan moet de toerist zelf ophoesten en als hij niet kan betalen de sponsor het moet doen.

Ik heb mijn ouders/ familie uit Indonesia een paar keren op bezoek gehad , heb hun wel laten verzekeren . Als ze ongeluk / ziek krijgen dan moet ik een 4de of 5de hypohkeek nemen op mijn Amsterdamse arbeidersvilla.

Door mijn handtekening(vaak schuin) over de meterai schrijft maakt de document officieler , staat mss ergens in de U.U artikel zo veel beschreven.
Toen ik daar nog woonde en later in Nld toen ik een onderhandse overeenkomst maakt met iemand in Indonesia heb ik mijn handtekening over de meterai geplaats .

spacer line  

On 12-09-2012 15:53 Malam wrote: [BR
Tracht uit het Nederlands denken de dingen te benaderen, immers je bent een Nederlander en niet een Indonesiër.

PARDON .

jupje
User
User icon of jupje
spacer line

Hoewel ik niet in Jakarta kom, maar of het immigratiekantoor van Solo c.q. Semarang, zal dan maar braaf mij AOW- en pensioen-overzicht voor de zekerheid meenemen, evenals mijn bewijs van ziekenkosten- en reisverzekering.
Was zeker omdat ik zo betrouwbaar uitzag, dat ze er op de ambassade niet naar vroegen http://forum.indonesiepagina.n(...)mages/worshippy.gif.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,066,962 topic views - 235,022 posts - 13,697 topics - 25,776 members - last post @ 19-11-2019 15:47 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,882,274 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com