indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Judith
User
spacer line

Hallo,

ik ga in juni waarschijnlijk een maand naar Indonesie. Waarschijnlijk Sumatra daarna naar Java en daarna Bali. Kan je goed zelfstandig reizen door deze landen, qua openbaar vervoer of is het handig iemand in te huren? Verdere handige tips of dingen die ik MOET zien zijn altijd welkom.
Groetjes,
Judith

spacer line  

Het is goed zelfstandig rond te reizen mits je goed voorbereid bent.
Ik weet niet of je alleen of met meerdere gaat ?
In Indonesie kan je goed ter plaatse op ieder eiland vervoer met gids regelen.
Ook zijn de mensen hulpvaardig om je helpen.
Wat je moet zien is moeilijk te zeggeb, afhankelijk van je van wat je interesant vindt.
Als je vragen hebt dan hoor ik het wel. Emoticon: Smile

joost
User
spacer line

Hallo Judith,

Natuurlijk is het met openbaar vervoer goed te doen. Het regelen en het uitzoeken kost tijd. Je gaat een maand om 2 grote eilanden en dan Bali te ontdekken. Met openbaar vervoer kun je niet even uitstappen . De Bukit Barisan op Sumatra vonden we schitterend doch is een dagje slingeren en dus vermoeiend. Iedere keer moet je goed onderhandelen. Zelfs met openbaar vervoer indien je onbekend bent hiermee etc etc.
Voor meer info mail je maar.
Fijne reis
Jo

papaya
User
User icon of papaya
spacer line

Judith

Ik adviseer je ten stelligste om een Lonely Planet reisgids voor Indonesie aan te schaffen als je gaat backpacken. Probeer ook een paar woordjes Bahasa Indonesia te leren. Je kunt ook beter lange broeken dragen en geen te blote bovenkleding. Dit is erg ongepast in die kultuur.

Succes en veel plezier

Happiness is not a destination, it's a Way of Living

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Judith,
Reizen binnen Indonesie gaat echt prima, schrik wel niet van de uren die je dan in de bus zit, als voorbeeld van Lake Toba naar Bukit Tinggi twee plaatsen die echt de moeite waard zijn in Sumatra is een reis van 14 uur als alles goed gaat, het ergste is dat zo'n bussen meestal ook nog 's nachts rijden dus echt veel van de omgeving zien is er niet bij.
Persoonlijk vind ik een maand voor de 3 eilanden die je aanhaalt gewoon te kort, ik denk dat Sumatra en West-Java of Bali met Oost-Java en Yogya al de moete is voor een maand.

Wat Papaya schrijft over de kleding staan wij helemaal achter, niet te vergeten is dat Indonesische bevolking overwegend Moslim is, ben je netjes gekleed zal je ook niet gauw problemen krijgen.
Succes,
Tuti & Jan

klarina
User
User icon of klarina
spacer line

op sumatra en java wonen voornamelijk moslims. op deze eilanden voelden wij (2 vrouwen) ons het prettigst met 'lange kleding'. er werd op die eilanden eigenlijk ook veel door mannen gekeken.
op bali, en dan met name de kustplaatsen is het normaler en meer geaccepteerd om in korte broek en t-shirt te lopen als vrouw zijnde.

mensen vinden het inderdaad fantastisch als blijkt dat je als toerist wat indonesische zinnen en begroetingen kent.
op sumatra is inderdaad het tobameer een verplichting om gezien te hebben. het is er heel mooi, rustig en de bevolking is enorm aardig.
op java is volgens ons de grootste aanrader toch wel de bromo vulkaan. die moet je bij zonsopkomst gezien hebben, en zelf ook 'beklommen' hebben. (niet moeilijk in vergelijking met andere vulkanen)
het dieng-plateau is een bezoek waard, al is de rit ernaar toe vrij lang. de schitterende omgeving die je ziet tijdens de rit naar dieng is fantastisch, en het koelere klimaat is een verademing.
de zonsopkomst op het dieng-plateau en de tocht die je daar kunt maken met bv ratno, een leuke medewerker van een van de weinige hotels (sunrise tour) is schitterend.
sommige mensen die we tegenkwamen hadden in yogya de 1 dags-trip geboekt naar de borubodur EN dieng-plateau. dit is geen aanrader, je ziet dan van beiden te weinig. probeer echt 1 nacht (of meer) te slapen in dieng en daar de zonsopkomst enz te zien.
op bali vonden we met name de hindoeistische sfeer prettig en fascinerend. net als de rijstvelden.

nouja, er is genoeg moois, maar deze herinneringen schoten mij als eerste te binnen.

Richy
User
User icon of Richy
spacer line

Neem dus absoluut geen Lonely planet mee... want dat vind ik toch wel het meest standaard hulpmiddel voor een fantasieloze backpacker...

Nee bereidt alles lekker zelf voor thuis... lees uiteraard diverse reisgidsen door en maar daar een selectie uit van wat je wilt zien... en maak daar aantekeningen van... forums als dit helpen daar uiteraard ook bij... neem goede kaarten mee van het land... Eenmaal aangekomen weten de locals toch altijd het beste te vinden... je komt vanzelf met ze in contact (daar gaat het als backpacker toch om)... let er alleen op dat ze je geen poot uitdraaien... en je hebt de tijd van je leven...

"Veel mensen hebben een te hoge dunk van wat ze niet zijn, en een te geringe dunk van wat ze wel zijn".

ibuibu
User
spacer line

Hoi;
Een goede voorbereiding thuis kan ook door te snuffelen op het net en op bepaalde forums. Zo heb ik in de maanden voordat we gingen oproepjes geplaatst, contacten gelegd met een goede betrouwbare gids op java, en tips gekregen wbt reizen op java enz. Inderdaad kost het reizen veel tijd, je zit vaak uren in een bus, dan lijkt mij een maand ook wel erg kort. Wij zijn 1 maand geweest dit keer en hebben 2 eilanden aangedaan en dit was al kort dag ondanks dat we ook rustmomneten ingepland hadden. En dat moet je beslist doen in deze tropische tempraturen en om de indrukken te laten bezinken anders gaat de helft langs je heen. Succes met de voorbereidingen en veel plezier daarmee, en natuurlijk voor straks selamat jalan Emoticon: Bye bye Groetjes Ans en Ferry

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line

Hallo, bereidt alles thuis goed voor maar neem dus zeker wel een naslagwerk mee, bijvoorbeeld de lonely planet. Ik vind dit toch wel een must als je voor het eerst naar een land gaat, verder nog niets kent daarvan en graag een objectief (tot op zekere hoogte) naslagwerk er nog bij wilt hebben. Absoluut wel meenemen dus.
Groetjes, Johan

Begin de details te vergeten

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ik heb hier een kennis die kan je alles vertellen over Indonesie.
Wie kent dat land Glenmore Oost Java weet hier iemand dat te liggen.
Vroeger was het een Engels man die het bezat het waren Plantages van koffie en thee moet een mooi gebied zijn Emoticon: Worship
Ligt bij kalibaru zegt u dat iets zijn er mensen daar geweest?

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

august
User
User icon of august
spacer line

Wie kent dat land Glenmore Oost Java weet hier iemand dat te liggen.
Vroeger was het een Engels man die het bezat het waren Plantages van koffie en thee moet een mooi gebied zijn
Ligt bij kalibaru zegt u dat iets zijn er mensen daar geweest?

He, Zieleffe
Ik ben zojuist in Glenmore geweest. In het stadje zelf is niets te doen. Nee, het land ten zuiden van Glenmore is een prachtig uitgestrekt plantagegebied.Veel koffie en rubber.Ik heb daar 2 dagen gecrosst met de motor.Heel weinig verkeer>Je kunt je lekker verdwalen. Ik ben van Sarongan naar Kalibaru gegaan. Is alleen maar met de motor te bereiken.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ik denk dat ik met mijn zoon daar naar toe gaat hij is een verventer motor rijder .
Het moet kunnen met mijn ervaring achterop zou het moeten lukken. bedank voor die reactie Emoticon: Laugh out loud

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

On 04-02-2005 10:38 JohanN wrote:
Hallo, bereidt alles thuis goed voor maar neem dus zeker wel een naslagwerk mee, bijvoorbeeld de lonely planet. Ik vind dit toch wel een must als je voor het eerst naar een land gaat, verder nog niets kent daarvan en graag een objectief (tot op zekere hoogte) naslagwerk er nog bij wilt hebben. Absoluut wel meenemen dus.
Groetjes, Johan

Als je eens goed ge´nfo-d wil worden, ga naar de 'Slegte' en schaf het 'INDOnesia handbook' van Bill Dalton , een Australische journalist aan ..... het is completer als 'Lonely Planet' .......

'Ahu kura ahia, mansia nia'

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 30-05-2006 13:59 AnisJ wrote:

...

Als je eens goed ge´nfo-d wil worden, ga naar de Slegte en schaf het INDOnesia handbook van Bill Dalton , een Australische journalist aan ..... het is completer als Lonely Planet .......

...maar moet je wel overweight betalen, weegt een kilootje of 6 Emoticon: Shiny

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

B. Lon yth.,

"Waar is j/u 'boekentopic' gebleven; heeft onze moderator het 'weggetoverd' ??? Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! Emoticon: Cry Emoticon: Cry Emoticon: Devil Emoticon: Devil

'Ahu kura ahia, mansia nia'

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Mas Anis,

Dat topic is in de massa verdwenen, ik geloof dat het vervelend gesijk op een gegeven moment werd, tevens lezen de mensen van dit forum niet, uitgezonderd bovengenoemde boeken. Ik heb al een tijd niet gelezen, maar op een rustig moment haal ik me schade wel weer in

Gruces

PS Ik heb het even nagekeken : Er was gesijk over dat ik P.A. Toer niet goed vond, en omsdat ie internationaal wel goed gevonden wordt moet je die schrijver ook goed vinden. Ik denk nou eenmaal zelf na, dan kom je wellis tot dat soort niet gewaardeerde conclusiies. Je kan beter met de meute meelullen, maar helaas, is mijn niet gegeven Emoticon: Shiny

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

On 30-05-2006 14:14 AnisJ wrote:
B. Lon yth.,

"Waar is j/u boekentopic gebleven; heeft onze moderator het weggetoverd ??? Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! Emoticon: Cry Emoticon: Cry Emoticon: Devil Emoticon: Devil

Deze bedoel je? Kostte me 10 seconden om te vinden, graag eerst even zoeken voordat je me weer eens iets in de schoenen probeert te schuiven Emoticon: Wink

http://forum.indahnesia.com/topic/3116/

Roosje
User
User icon of Roosje
spacer line

Hey, ik heb nu de Trotter Java/Bali. Zelf vind ik dit een fijn boekje met alle informatie over indonesie en handige tips en weetjes en zelf adressen e.d. Weet iemand nog meer van dit soort boeken, ik las al iets over Lonely Planet. Is dat net zoiets?

Roosje
User
User icon of Roosje
spacer line

de enige lonely planet indonesie die ik kan vinden is uit drukjaar 2003... er zullen vast goede dingen instaan, maar tis niet echt up to date. ik zoek dus aanraders die zeer toepasbaar zijn Emoticon: Smile of weet iemand zelf goedkope adresjes in jakarta??!!! pleace let me know Emoticon: Shiny

robbert
User
spacer line

Hoi,
Ik zag dat sinds kort een nieuw logeeradressengids van de Moesson uit is,
in het verleden heb ik altijd met zeer veel plezier hiervan gebruik gemaakt omdat er vele guesthouse achtige adressen over de hele archipel in stonden waar je ook (bijna) altijd uiterst vriendelijk ontvangen werd.Ik neem aan dat aan de opzet niet veel veranderd zal zijn en hiervan uitgaande kan ik dit boekje van harte aanbevelen. Zie verder www.moesson.com
Veel plezier Rob

arie_h
User
spacer line

Hey, ik heb nu de Trotter Java/Bali. Zelf vind ik dit een fijn boekje met alle informatie over indonesie en handige tips en weetjes en zelf adressen e.d.

En wat maakt die Trotter dan beter dan om het even welke andere reisgids? Persoonlijk vind ik het een onding. Het origineel, een deeltje uit de Franstalige Routard-serie, was al een ramp. De NL vertaling is zo mogelijk nog erger.
Ik kan nog net lachen om opmerkingen als 'typische Nederlandse wansmaak' (over ik meen het Boplo-gebouw in JKT), maar veel andere opmerkingen gaan mij echt veel te ver.

Die Lonely Planet van Java is wel makkelijk als je er niet blind op vaart. Dat ding wordt sinds pakweg 1999 niet meer gedrukt, maar dat mag de pret niet of nauwelijks drukken. De genoemde prijzen, drukte & smog verdubbelen, de helft van de accommodatie in pakweg Pangandaran en driekwart van toeristenfaciliteiten in steden als Solo/Bandung/Surabaya wegdenken en klaar ben je.
Een reisgids is voor mij een accesoire dat ik wel meeneem, maar het liefst zo diep mogelijk in mijn tas laat zitten. Voordeel van die LP Java is dan ook het gewicht; dun papier en alleen Java wordt beschreven. Je hoeft dus niet met Bali, Sumatra, Celebes, Borneo en de godganse Molukken op je bult rond te zeulen.

Wat dat Moessongidsje betreft: kost 11,95 euro en behalve adressen staat er naar mijn smaak verdomd weinig in. Soms 's een indovalente toevoeging als 'de oude eigenaar spreekt nog keurig Hollands'.
Dezelfde info vind je ook in de LP (of vergelijkbare gidsen), dus waarom nog een supplement van 12 euro meezeulen waar hetzelfde in staat?

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Of gewoon een paar zinnetjes bahasa leren zodat je zelf kan vragen. Trouwens als je een tukan beca om een hotel vraagt in niet toeristische plaatsen weten ze precies waar je een wilt. Zo heb ik mooie plekken ontdekt, zonder toeristen Emoticon: Shiny Maar is misschien teveel avontuur voor velen.

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

On 31-05-2006 10:38 arie_h wrote:

...

Wat dat Moessongidsje betreft: kost 11,95 euro en behalve adressen staat er naar mijn smaak verdomd weinig in. Soms s een indovalente toevoeging als de oude eigenaar spreekt nog keurig Hollands.

Hahahaha.
Niet zo negatief Arie, niet zo negatief.
Op een ander forum werd er over jou gesproken, en iemand vond jou heel negatief.

Die moesson das toch een indisch blaadje?
Ik dacht toch dat ze allemaal maleis spraken

Dat moet voor die lui toch niet zo moeilijk zijn?
Effe in het vliegtuig wat dingen erop naslaan, mocht je het een en ander vergeten zijn, en in indie ngobrollen maar!
Je kunt het ook in het petjoks doen met die ouwe hoteleigenaars, verstaan ze ook heel goed.

Sweet young thing

Roosje
User
User icon of Roosje
spacer line

lieve lieve lieve arie, ik heb helemaal niet gezegt dat de trotter beter is dan welke reisgids ook, ik duide alleen maar aan wat ik prettig vond om te lezen en of iemand daar nog meer boekjes van wist. Vooral met leuke adresjes of iets dergelijks. En arie, zoals Robbert al zij over het moesson boekje is dat het een "logeeradressen" gids is. lijkt mij vrij duidelijk dat er dan verder niet veel meer in staat.

Vind het echt jammer dat ik gewoon iets vraag en daar zo'n *** reactie op krijg.

De rest bedankt voor de informatie
Het lijkt me leuk om het gewoon te vragen daar, dan heb je ook veel meer contact met de mensen. Emoticon: Smile

arie_h
User
spacer line

Hey Roos! Ik bedoel alleen te zeggen dat je als voordelen van die Trotter noemt dat er (en ik citeer) "informatie over indonesie en handige tips en weetjes en zelfs adressen" in staan. En mijn vraag is nu: waarin onderscheidt die Trotter zich dan van andere reisgidsen? Staan die niet allemaal vol met informatie, tips en adressen?

En wat dat Moessonboekie betreft: daar staan letterlijk alleen adressen in (naam, straat, woonplaats). Geen extra info over waar je terechtkomt, of het een groot hotel of een klein hostel is, etc. Dßßrom is dat ding eigenlijk geen aanvulling op een standaardreisgids.

Wel gewoon ff goed lezen voordat je met termen als 'kutreactie' begint te strooien, Doosje.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

51,300,976 topic views - 223,698 posts - 13,516 topics - 16,717 members - last post @ 18-11-2017 11:08 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

92,254,258 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com