indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (2 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

On 30-08-2012 18:17 bandarpeteh wrote:
Een kritische recensie van "Archief van tranen" is te lezen in de Java Post:
javapost.nl/2012/08/30/archief-van-tranen/

Goed geschreven Bert.

Voor Indahnesia lezers die iets meer wil weten kan het ook bij Indisch4ever lezen.
Er zijn zelfs een paar topics geopend .
O.a http://indisch4ever.nu/2012/08(...)-archief-van-tranen/

Men moet kijken naar het eerste en 2de deel.
Bij de 2de deel http://indisch4ever.nu/2012/08(...)f-van-tranen-deel-2/
vroeg iemand ook over het verhaal van de Indonesische ooggetuige.
Het is volgens mij ( werd ook bevestigd door een oudere Indische sobat= een buitenkamper kind) de zgn "empathise"vermogen van een Indonesier , solidariteitsgevoel .
Dat kan vreemd overkomen bij niet Indonesiers.

bisa dicek of makemyday .

spacer line  

Dat betekent dat de man in kwestie er misschien helemaal niets mee te maken had? En dat hij alleen huilde omdat hij zijn medeleven wilde betuigen?
Zou me niets verbazen, want uit de film blijkt helemaal niet wat zijn band was met de familie van "meneer Otto".
De interviewster legde hem eigenlijk de woorden zoīn beetje in de mond....

zieleffe
User
spacer line

Dat laatste opmerking van Om SId op de site van indisch4ever, verbaast mij enigszins, dat hij vind, dat het voor het nageslacht goed is, wat er gebeurd was, dat te vertellen.
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Maar wat je uit de monden, van de mensen, die nog leven, die het werkelijk hebben meegemaakt, het mag vernemen, neem ik meer als waarheid gehalte, als die geschiedenisschrijvers die hun boek willen verkopen.
Die kunnen nog wel eens te veel romantiseren en de werkelijkheid, een andere draai aan te geven.
Dat er zo veel Nederlanders zijn omgekomen, vind ik het jammer, dat er zo weinig van opgetekend is geweest.
Die gehele generatie, zijn er bijna niet meer en dat is jammer, dat ze die ellende die ze meegemaakt hebben, niet verteld hebben, het is bijna weggestopt in de archieven, het is goed dat er nu aandacht er aan besteed wordt.
Wel een beetje te laat, maar beter te laat, dan nooit vermeld, aan de toekomstige jeugd, die deze waarheid bevindingen, mee kunnen nemen, om te voorkomen, als men in een oorlog terecht komen, het niet die vreselijke daden weer pleegt.
Dus deze documentaire zouden zeer goed passen, in het land zelf, waar ze op hoger universiteiten en op openbare medium, deze zouden moeten laten zien, hoe een volk zich ten buiten gaat, als je nationalisme te veel door laat slaan.
Het voorbeeld kan je al weer zien in SyriŽ, waar burgenlijkbevolking worden vermoord, door dat nationalistisch supergevoel....... Emoticon: Emoticon: So funny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ik wil daar wel wat aan toevoegen Ziel.
Nationalisme is geen slechte zaak, zie het maar als baas in eigen buik van de dolle Mina's.
Niet vreemd na 350 jaar overheersing in IndonesiŽ, zelfs al in 1942 sprak Koningin Wilhelmina in het anti kolonialistische Amerikaanse congres zich uit en sprak de gedachte uit over een soort Gemene Best.

In Nederland als ook in IndonesiŽ vegen ze nog vele dingen onder het tapijt.
Zoals ik eerder zei, laat de boel rusten, IndonesiŽ en Nederland worden er niet wijzer van de boel op te rakelen.
De weegschaal zou wel eens negatief uit kunnen slaan voor Nederland.
Tegen de hele wereld opinie in begon de toenmalige regering een vuile oorlog met als hoofdreden geld.

De verwijten over en weer dat er oorlogsmisdaden zijn gepleegd heeft nu geen zin meer.
Natuurlijk kunnen we naar de Indonesische nationalisten wijzen en zeggen jullie zijn als beesten te keer gegaan.
Maar vergeet niet dat Nederland onder een stelletje geldbeluste politici, tegen de hele wereldopinie in daar een oorlog begon, terwijl het al verdomd duidelijk was dat IndiŽ een verloren zaak was.
Ook Nederlandse militairen hebben zich schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden, alleen hebben we dat nooit willen horen.

Het zou de Nederlandse media sieren de zaak te laten rusten, dit soort uitzendingen lossen niets op, integendeel zelfs.
Mensen als een SA voelen zich ineens geroepen om op allerlei fora te ventileren hoe fout het gastland Nederland is geweest, terwijl ze wel al decennia lang een prachtig leven in dat foute land hebben opgebouwd.(zo ook sommige Molukkers van de derde generatie)

In IndonesiŽ speelt dit veel minder, de gemiddelde IndonesiŽr kijkt niet achterom, duidelijk voor mij is dat Nederland een uiterst discutabele rol heeft gespeeld onder leiding van Drees en Luns.
Beter te zwijgen en figuren als SA de wind uit de zeilen te nemen. Emoticon: Wink

Reality tv van de bovenste plank, een zoon van de dochter die voor ene meneer Otto heeft gewerkt die huilend zijn verhaal doet en buiten het zicht van de camera zijn hand ophoud Emoticon: Angry

Nokken zou ik zeggen, IndonesiŽ en Nederland zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, mijn ervaring is, Nederlanders hebben in IndonesiŽ een streepje voor.
VOC mentaliteit, maak daar gebruik van.
Het spreekwoord zegt "het hemd is nader dan de rok"

De gemiddelde IndonesiŽr is niet rancuneus, mede door de rotzooi bersiap e.d. na het verdwijnen van de Nederlanders is blijven hangen, dat hebben de ouderen door gegeven aan de jongeren, vandaar dat ik nog vaak te horen krijg dat de Nederlandse periode nog niet zo slecht was, alles was beter geregeld.
Maar geef de IndonesiŽr zijn nationalisme, zijn tanah air, zijn onafhankelijkheid zonder wijzende vingertjes en sensatie beluste documentaire makers en kijk of je op historische gronden kan samenwerken, dat is voor IndonesiŽ een goede zaak, maar ook voor Nederland Emoticon: Angry

BintangJan
User
User icon of BintangJan
spacer line

OM Ziel,

Denk je dat de jeugd geinteresseerd is in de chaos, die Nederland in Indonesie veroorzaakt heeft??
Ik denk het niet.

Malam,
De gemiddelde Indonesier is niet rancuneus. En, als je je verdiept in de geschiedenis dan hebben Indonesiers wel degelijk gelijk. Wij, als Nederlanders, hadden er niets te zoeken. Geldelijk gewin en onderdrukking van de bevolking. Niet meer dan dat.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

zieleffe
User
spacer line

Ik wil daar wel wat aan toevoegen Ziel.
Nationalisme is geen slechte zaak, zie het maar als baas in eigen buik van de dolle Mina's.
Niet vreemd na 350 jaar overheersing in IndonesiŽ, zelfs al in 1942 sprak Koningin Wilhelmina in het anti kolonialistische Amerikaanse congres zich uit en sprak de gedachte uit over een soort Gemene Best.

Ik vind dit geen vergelijk, met die dolle Mina's, de geschiedenis die zich heeft afgespeeld in IndonesiŽ.
350 jaar overheersing zegt niets ten opzichte wat er de laatste jaren van die overheersing gebeurd is.
Velen Landen overheerste ander continenten voorbeelden genoeg van Afrika.
BelgiŽ met Gongo en de Fransen met Congo-Brazzaville noem het maar op en die hebben nog velen jaren geduurd, nadat wij IndonesiŽ hebben moeten verlaten.
Geschiedenis is geschiedenis hoe je het ook interpreteer, een gebeuren, die nemen geen keer, maar je moet wel de waarheid vertellen.
Liever met die mensen die het onder de lijve hebben meegemaakt.
AL die knillers zijn terug gekomen en hebben niet die goede verzorging gekregen, om hun opgedane trauma's te verwerken.
In Nederland zaten ze nog met hun opbouw, van de tweede wereld oorlog te verwerken.
Daardoor zal het wel mis zijn gegaan, waardoor de mensen die uit IndonesiŽ waren terug gekomen, niets dan ook niets hebben mogen zeggen, wat er werkelijk gebeurd was en aan hun lot werden overgelaten.
Natuurlijk mogen we die tekortkoming zeker een plaats geven, zodat de nu soldaten uit Afghanistan zeker hulp moeten aangeboden worden, door de ontstaande problemen die ze moeten verwerken.
Een mens is geen vechtmachine, maar van vlees en bloed, met in zijn brein een opgeslagen beeld, die je niet zo maar kan wegpoetsen en tot de orde van de dag kan overgaan.
Verder ben ik ook geen geschiedenis fanaat, laat rusten wat geweest is, maar als ze er toch over willen hebben, dan ook de werkelijke geschiedenis eerlijk vertellen en niet van een kant laten gebeuren............ Emoticon: Emoticon: Nooo

De gemiddelde Indonesier is niet rancuneus. En, als je je verdiept in de geschiedenis dan hebben Indonesiers wel degelijk gelijk. Wij, als Nederlanders, hadden er niets te zoeken. Geldelijk gewin en onderdrukking van de bevolking. Niet meer dan dat.

Ja wat wil je hier mee zeggen, gelijk hebben is anders dan gelijk krijgen.
Het was in die tijdbron gewoon, dat het westen, op zoek gingen naar voedsel en handel.
Daarvoor hadden zij de middelen voor.
Hadden ze dat niet gedaan dan had BintangJan op een houtje kunnen bijten.
Gewoon een belachelijk uitspraak.
Want zelf konden ze niets dat was in die tijd zo en het westen snakte naar die grondstoffen om daarmee een welvaart op te bouwen.
Het mentaliteit van een westerse mens, was de wereld te ontdekken en daarmee aan de mens te geven die daarmee hun werkzame leven konden verbeteren.
Wat hebben de IndonesiŽrs met hun land zelf gedaan, niets dan geweld aan gedaan op natuur gebied.
Zie Sumatra die velen jaren onderdruk gingen van grote bosgebieden af te branden, om daar andere boom gaarden te planten, om producten die het westen ook nodig hadden.
Het is koffie dik kijken maar de Hollanders hadden dat anders gedaan, dan stomweg gebieden in de brand te steken.
"Neen", het is zo, maar het had beter gekund en dat wil de doorsnee IndonesiŽr, niets van weten.................... Emoticon: Devil Emoticon: Confused Emoticon: Very funny

Gisteren nog een documentaire gezien op Nostalgie TV over IndonesiŽ,die ik niet wist dat het bij mijn T.V.pakket hoorde............... Emoticon: Shiny

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ziel ik heb een bijzondere belangstelling voor geschiedenis.
Begin ik eenmaal iets te lezen, bijvoorbeeld over het onafhankelijk worden van IndonesiŽ dan vind ik steeds weer een nieuwe link dan kan ik uren lezen.
Elke keer loop ik weer tegen de oude Drees en Luns op als spinnen in een web.
Het was wel Nederland die vlak na de 2e Wereldoorlog weer een oorlog begon voor het behoud van IndonesiŽ.
Je schreef zelf dat het hebben van koloniŽn heel normaal was in die tijd, maar in 1945 was het zeer duidelijk dat de dekolonisatie die al reeds voor de oorlog was begonnen in een versneld tempo zouden door gaan, daar wilde de Nederlandse politiek niets van weten.
Onder Internationale druk werd IndonesiŽ in 1950 voor Nederland onafhankelijk.
Ruim 12 jaar later herhaalde de geschiedenis zich weer t.a.v. Nieuw Guinea.

Bintang Jan schreef:
Malam,

Voor 1900 was dat algemeen gebruik Jan, rond 1935 begon de dekolonisatie, je hebt gelijk als je het over na die tijd hebt, Nederland hield uit pure hebberigheid halsstarrig vast aan zijn kolonÔen terwijl de dekolonisatie al ruim voor de oorlog was begonnen.
Daar heeft de toenmalige Nederlandse politiek zich zelf mee in de voet geschoten als je leest wat Lambert Giebels hier over schreef:

Op de RTC werd voor Nederland de status van meest bevoorrechte handelspartner van IndonesiŽ bedongen. Dit hield in dat de revenuen uit de circa drie miljard gulden particuliere Nederlandse beleggingen behouden bleven en dat ze tegen een aantrekkelijke koers naar Nederland getransfereerd konden worden. Deze afspraken werden neergelegd in een financieel-economische regeling: de Finec.
Had Nederland het hierbij gelaten, dan had het tot in lengte van dagen profijt kunnen trekken van zijn oude kolonie. Nederland overspeelde echter zijn hand
. Het wilde geen afstand doen van West-Nieuw-Guinea. Hiervoor werden uiteenlopende argumenten aangevoerd: Nieuw-Guinea moest een kolonisatiegebied worden voor Indische Nederlanders en Nederlandse boeren; de belangen van missie en zending werden in het geding gebracht; binnenskamers werd voorts gespeculeerd over de rijke bodemschatten van Nieuw-Guinea, bauxiet, koper, goud en vooral olie .

Ziel schreef:
Het was in die tijdbron gewoon, dat het westen, op zoek gingen naar voedsel en handel.
Nee Ziel dat was na de tweede wereld oorlog niet gewoon meer voor het westen, alleen voor de halsstarrige Nederlandse politici, (zie onderstaande lijst)
Hadden ze dat niet gedaan dan had BintangJan op een houtje kunnen bijten.
Gewoon een belachelijk uitspraak.

Ook dit is niet juist Ziel, we hebben het hier over de jaren 45 - 62, Nederland had al 4 miljard keiharde guldens geÔncasseerd als schuldbetaling van IndonesiŽ, lees bovendien deze passage van Lambert Giebels "Had Nederland het hierbij gelaten, dan had het tot in lengte van dagen profijt kunnen trekken van zijn oude kolonie"
Want zelf konden ze niets dat was in die tijd zo en het westen snakte naar die grondstoffen om daarmee een welvaart op te bouwen.
Ja Ziel Nederland snakte naar grondstoffen om zijn welvaart op te bouwen, maar in 1962 was het hele Westen zich reeds bewust dat dit in de moderne tijd niet meer over de ruggen van de mensen in koloniŽn kon BEHALVE NEDERLAND, bekijk de onderstaande lijst van landen die tussen 45 en 62 onafhankelijk werden.
Dacht je dat het straat arme Verenigde Koninkrijk en Frankrijk geen behoefte aan grondstoffen hadden?
Deze landen hadden door dat kolonialisme uit de tijd was en niet meer kon en gaven respectievelijk 16 en 21 landen hun onafhankelijkheid.
wat deed Nederland in 1962, ze wilden gewoon weer opnieuw oorlog gaan voeren om Nieuw Guinea, schaamteloos.

1945
Korea (van Japan)
IndonesiŽ (van Nederland, erkend in 1949)
Vietnam (van Frankrijk, erkend in 1954)
1946
SyriŽ (van Frankrijk)
JordaniŽ (van Verenigd Koninkrijk)
1947
Filipijnen (van Verenigde Staten)
India (van Verenigd Koninkrijk)
Pakistan (van Verenigd Koninkrijk)
1948
Birma (van Verenigd Koninkrijk)
Sri Lanka (van Verenigd Koninkrijk)
Palestina (van Verenigd Koninkrijk)
1949
Laos (van Frankrijk, erkend in 1954)
1951
LibiŽ (van ItaliŽ )
1953
Cambodja (van Frankrijk)
1956
Soedan (van Verenigd Koninkrijk en Egypte)
Marokko (van Frankrijk)
TunesiŽ (van Frankrijk)
1957
Ghana (van Verenigd Koninkrijk)
MaleisiŽ (van Verenigd Koninkrijk)
1958
Guinee (van Frankrijk)
1960
Kameroen (van Frankrijk)
Senegal (van Frankrijk)
Togo (van Frankrijk)
Madagaskar (van Frankrijk)
SomaliŽ (van Verenigd Koninkrijk en ItaliŽ )
Congo-Kinshasa (van BelgiŽ )
Benin (van Frankrijk)
Niger (van Frankrijk)
Opper-Volta (van Frankrijk)
Ivoorkust (van Frankrijk)
Tsjaad (van Frankrijk)
Centraal-Afrikaanse Republiek (van Frankrijk)
Congo-Brazzaville (van Frankrijk)
Cyprus (van Verenigd Koninkrijk)
Gabon (van Frankrijk)
Mali (van Frankrijk)
Nigeria (van Verenigd Koninkrijk)
MauritaniŽ (van Frankrijk)
1961
Sierra Leone (van Verenigd Koninkrijk)
Koeweit (van Verenigd Koninkrijk)
Tanganyika (van Verenigd Koninkrijk)

zieleffe
User
spacer line

Malam een heel interessant verhaal en een pracht verhaal.
Maar vergeet niet dat ze zelf die grondstoffen, niet zelf konden delven.
Daar hadden ze de middelen niet voor... Emoticon: Cooool Emoticon: Bye bye

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

84,255,804 topic views - 240,040 posts - 13,725 topics - 32,728 members - last post @ 14-08-2020 07:06 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

137,431,123 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com