indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

http://rumahdijual.com/yogyaka(...)okasi-strategis.html
In de voorbeeld zie je een oude rumah Belanda di je moet renoveren of afbreken.
De grondprijs is relatief goedkoop.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
In Indonesia zijn de prijzen soms niet logisch opgebouwd.
Mijn ervaring ( Jakarta centrum) kost de grond + oud gebouw bijna 8.5 M
Grondprijs bijna 14 jut . Tig meter verder nog niet eens 12 jut per meter.

In de andere richting (dezelfde weg) 15 jut.
Een zijstraat , geen brede weg maar druk ( goed voor zaak) kost meer dan 15 jut per m.
Nu zal het 20 % meer zijn .

bisa dicek of makemyday .

robertino
User
spacer line

hallo allemaal. las al jullie berichten, ik ben van plan om ook naar indonesie te verkassen, ben zelf al 8 keer geweest, en wil me daar voorgoed vestigen, Ik heb het nog niet nagevraagd , maar kan je de verblijfsvergunningene ook elders laten verlengen dan alleen maar jakarta??? hoewel ik vaak daar ben geweest heb ik geen weet betreft verblijfsvergunnigen etcetra hoe je dat moet regelen en hoeveel dat kost, had ook gelezen en gehoord dat ik mijn indonesische vrouw als sponsor kan gebruiken, en wij terug kunnen keren als gezinshereniging??/ heeft iemand hier soms een goede stappenplan?? alvast bedankt

jstar
User
spacer line

Denk dat je eerst nog veel meer moet lezen. Hier vind je de info:
http://www.expat.or.id/info/docs.html

In een notendop: Je kan kort verblijven en steeds verlengen. Dat is het makkelijkste met die zgn. SosBud. Maar als je langer wil verblijven, kan je Indonesische vrouw je 'sponsoren' voor een KITAS (1 jaar) of zelfs een KITAP (5 jaar). Alleen met KITAS/KITAP kan je een auto kopen, bankrekening openen en rijbewijs krijgen. Is dus aan te raden. Heel lastig om zelf aan te vragen (veel stappen en veel bezoeken aan Immigratie, Politie, Burgerlijke Stand e.d.), makelaars/agenten zijn duur maar wel makkelijk.

Als je in Nederland getrouwd bent, moet je het huwelijk wel laten registreren (ambassade ťn in IndonesiŽ zodra je aankomt). Samen een huis of i.d. kopen is een groot probleem, helemaal als je geen Indonesische 'prenup' hebt (huwelijkse voorwaarden).

De genoemde website heeft een 'zuster'site met een zeer uitgebreid forum waar (in het Engels welliswaar) alles al eens de revue gepasseerd is. Daar vind je ook namen en adressen van agenten in je stad/streek. Vergeet niet: alle vragen zijn al eens gesteld, dus eerst even zoeken.

dannyliam
User
spacer line

Hallo allemaal , Ik ben nieuw op dit forum maar heb toch al ff gelezen .
Zoals andere ben ook ik in contact gekomen met een meisje uit indonesie en ben ik reeds bij haar geweest . deze ontmoeting heeft geleid tot een moslim huwelijk ! Nu ben ik plannen aan het maken om effectief daar te wonen . Ik zie echter geen begin . de grootste zorg zal zijn dat ik er werk zal moeten vinden en dit lijkt me zeeeeer moeilijk .
Mijn vrouw daar wil natuurlijk dat ik er eerst werk vind zodoende we niet in een donker gat vallen . Is een huisje kopen daar mogelijk voor mij ? groetjes aan ieedereen en bedankt voor reacties

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Tuurlijk is een huisje kopen geen probleem, gewoon wel op de naam van je echtgenote, je mag namelijk als buitenlander geen bezit hebben Emoticon: Wink
Hoe wil je effectief daar gaan wonen Danny?
Ikut istri? Kan dus niet. En hoe wil je je dame gaan onderhouden?
Heb je een kapitaaltje om de eerste jaren je liefje en familie te onderhouden?
Je bent getrouwd di bawah tangan noemen ze dat, totaal geen rechten, geen recht om een visum Ikut Istri te krijgen, je mag alleen maar wippen.
Hoe nu verder? Hoeveel maak je per maand over?
Ja sorry hoor, maar je bent een schoolvoorbeeld hoe bleekgezichten worden geript.
Hoe oud ben je? Hoe oud is je liefje? Durf je hier antwoord op te geven, of laat je het hierbij, zoals zo velen Emoticon: Confused

Anorak
User
User icon of Anorak
spacer line

Ehm, werk vinden? Als ervaren expat in de Olie en Gas industrie kun je in de rij van werkzoekenden aansluiten. Dus, even een workpermit en een Kitas is niet snel gedaan.

Het klinkt zoals je het omschrijft iets onbezonnen. Dus geen orientatie gedaan alvorens het huwelijk? Dat hoeft het natuurlijk niet te zijn maar zo klinkt het wel. Zoals Malam al aangeeft, nee jij kunt geen huis in bezit hebben. En voor je tig duizend euro in een woning stopt?
Ken je jouw schoonfamilie goed? Broers, zussen? Ouders? Niet te vergeten, ooms en tantes. Bergen zijn er. En ze weten je wel van goede raad te voorzien hoor, ook geen probleem. In het kort, wil je grote of kleine problemen?

Grote? In RI werk zoeken, je geeft haar geld voor een huis en auto. Die zijn er dan eerder dan je werk hebt.

Kleinere? Inburgeringscursus-------------------> Nederland.

Succes !

Where there is a will there will be relatives.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Auto en huis op afbetaling kopen. In dat geval zit je voor de duur van de lease vast aan je vrouw, omdat bij scheiding de huur/afbetaling de volgende maand al niet meer betaald kan worden en er dus beslag gelegd wordt na 3 maanden. En dat wil men niet. Tegenwoordig kun je al huizen met afbetaling van 15 jaar regelen.

Overigens niet per se bedoeld voor dannyliam. Meer een algemene opmerking.

spacer line  

Indonesische "hypotheek" Emoticon: Cry KPR) werd in 1974 ingevoerd.
De BTN (Bank Tabungan Negara ) lanceerde in december 1976 , was bedoeld voor de "gewone man" , die een vaste dienstverband hebben.

Grote werkgevers hebben ook vaak faciliteiten ( zachte lening) voor hun medewerkers.
Mijn ouders kochten omstreeks 1955 hun huis ( ex dienstwoning) , te betalen in 4 jaar ,

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Zachte leningen????????
In IndonesiŽ??????
Voor iemand die niet bij het leger /politie zit of in dienst is bij de overheid of gemeente????
Zelfs voor die personen zijn het wurrgcontracten, wat lul je nu.
Over 1930???????
Ayoooo we hebben het inmiddels over 2013 Emoticon: Smile
Bekijk de hoogte van de rente eens en vooral de voorwaarden voor je je rijstmolen weer eens een douw geef, die mensen op het verkeerde been zet Emoticon: Angry

Anorak
User
User icon of Anorak
spacer line

Zeg er even bij dat het gaat om een Indonesier en niet een buitenlander Om Sid Emoticon: Wink

Where there is a will there will be relatives.

spacer line  

Er zijn verschillende soorten leningen , met de gekochte object (motorfiets , auto en huizen etc ).
Yerun schreef : tegenwoordig ( 2012-2013 ) kan men huizen kopen met een hypotheek.
De rente zijn variabel , ik dacht tussen de 6-tot 10% of meer ( men kan het opzoeken).

Grote werkgeves ( in Indonesia) r , vaak banken/verzekeringsmijen hebben goede leningsvoorwaarden , die ik als een zachte lening noemt.

In Holland is het ook zo , zit je bij de ING (of Rabo /ABN) dan heb je vaak zachte lening .
Toen ik bij een dochter van NN( ING) werkte heb ik een zachte lening gekregen 4% ipv van de markt rente ( was ooit boven de 10% , zelfs bijna 14% ) .
Daarnaast krijg ik personeelskorting voor alle verzekeringen inclusief levensverzekering.
Dus grote banken , bedrijven in Indonesia zal op dit moment waarschijnlijk bepaalde regelingen hebben om hun medewerkers vast te binden .

Voor de kleine man heeft de Bankt Tabungan Negara die KPR ingesteld , hun huizen zijn meestal die kleine huizen van het type RS (Rumah Sederhana=eenvoudige huis) .
Als ondersteuning van mijn verhaal gelieve de site van BTN raadplegen.
http://desain-rumah-sederhana.blogspot.nl/

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Allemaal prachtig, hebben we weer een Dannyliam die zijn zeentje achterna heeft gelopen.
Tracht je zo iemand te waarschuwen dan is daar ineens weer een Surya die het beter weet.
Internet wijsheid, ga hier persoonlijk naar de bank, dan ziet het er heel anders uit.

Dannyliam, beste jongen Om Surya is een IndonesiŽr die al 40 jaar in Nederland woont, een man die niet de mogelijkheid heeft om naar zijn land van herkomst terug te gaan en daar vreselijk door gefrustreerd is.
Romantiseren van IndonesiŽ is zijn grootste hobby, ram zijn naam op Google in en er rolt een pagina vol uit met die naam op alles wat met IndonesiŽ heeft te maken en overal weet werp hij zich op als de man die alles over IndonesiŽ weet, terwijl hij al 40 jaar in Nederland woont Emoticon: Confused
Totaal geen weet heeft van de huidige situatie in IndonesiŽ, vraag hem maar iets op de man af, dan krijg je het antwoord dat je dat op kan zoeken.
Alles beter weten, maar als het puntje bij paaltje komt, zich terug trekken en zeggen zoek het maar op Emoticon: Angry

Laat je dus geen rad voor ogen draaien.

spacer line  

On 05-01-2013 16:14 Anorak wrote:
Zeg er even bij dat het gaat om een Indonesier en niet een buitenlander Om Sid Emoticon: Wink

Maar dat had Yerun al geschreven , ik haakte in (een aanvulling) op zijn posting.
Quote: Overigens niet per se bedoeld voor dannyliam. Meer een algemene opmerking

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Haak in met de echte cijfers, even een BCA, BNI, MANDIRI inhakken op Google zijn geen goede cijfers.
Hier naar de bank gaan, zeggen ik wil een huis kopen, locatie en prijs, pas dan krijg je de juiste informatie, die valt heel anders uit als bij jouw oom Google, de boel wordt besodemieterd, doe daar niet aan mee als je de actuele situatie niet weet Surya.

spacer line  

On 05-01-2013 16:33 Malam wrote:

Dannyliam, beste jongen Om Surya is een IndonesiŽr die al 40 jaar in Nederland woont, een man die niet de mogelijkheid heeft om naar zijn land van herkomst terug te gaan en daar vreselijk door gefrustreerd is.
.

Bedankt voor de extra toelichting .

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Kom anders met gegevens en cijfers, waar te vinden, dan weten mensen hoe of wat, je vermeld nooit je bronnen.
Als er naar wordt gevraagd dan zeg je dat kan je opzoeken of bisa di cek mas.
Koude kunst om effe internet te raadplegen en er een kreet uit te gooien, het zet mensen wel op het verkeerde been, komen ze hier bij de bank is het verhaal totaal anders.
Zeg maar dat het niet zo is Emoticon: Angry

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 05-01-2013 16:47 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Bedankt voor de extra toelichting .

Roep je zelf over je heen met je betweterige gedrag en je eenzijdige/gedateerde informatie

spacer line  

On 05-01-2013 16:42 Malam wrote:
Haak in met de echte cijfers, even een BCA, BNI, MANDIRI inhakken op Google zijn geen goede cijfers.
Hier naar de bank gaan, zeggen ik wil een huis kopen, locatie en prijs, pas dan krijg je de juiste informatie, die valt heel anders uit als bij jouw oom Google, de boel wordt besodemieterd, doe daar niet aan mee als je de actuele situatie niet weet Surya.

Oei oei oei .
Voordat je daar een beetje ingeburgerd ben , een beetje bahasa spreekt etc heb ik al een paar banken inJakarta benaderd toen ik omstreeks 1998 ( vlak na de KRISMON) een slaapplaats in Bogor wilde kopen .
De kleinste huis in Bukit Bogor Raya Lake Side ( toen de topsegment van Bogor) , naast Novotel , met evt mogelijkheid om na mijn AOW bij te verdienen als caddy bij de Golf club.
Ik denk dat ik van mijn AOW in de toekomst moeilijk rond kan komen .

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 05-01-2013 14:20 dannyliam wrote:
Hallo allemaal , Ik ben nieuw op dit forum maar heb toch al ff gelezen .
Zoals andere ben ook ik in contact gekomen met een meisje uit indonesie en ben ik reeds bij haar geweest . deze ontmoeting heeft geleid tot een moslim huwelijk ! Nu ben ik plannen aan het maken om effectief daar te wonen . Ik zie echter geen begin . de grootste zorg zal zijn dat ik er werk zal moeten vinden en dit lijkt me zeeeeer moeilijk .
Mijn vrouw daar wil natuurlijk dat ik er eerst werk vind zodoende we niet in een donker gat vallen . Is een huisje kopen daar mogelijk voor mij ? groetjes aan ieedereen en bedankt voor reacties

Ik ga nu even heel grof wezen, zal niemand verbazen want ik ben nu ťťnmaal grof, ik krijg zelfs haatmails als ik naar mijn mening de waarheid zeg.
Het is niet mijn gewoonte om iemand aan te vallen op taalgebruik, ik ben daar namelijk helaas zelf ook verdomd slecht in.
Bij deze doe ik het wel dus, kijk naar de posting, deze simpele ziel is net als anderen in contact gekomen met een Indonesisch meisje.

Aan zijn taalgebruik kan ik al zien wat voor vlees er in de kuip zit, vervolgens is hij hals over kop Islamitisch getrouwd (wipcontract)
NU gaat hij zich pas afvragen hoe het verder moet, hij wil er nu effectief in IndonesiŽ gaan wonen, hij zal bedoelen permanent.
Nadat hij zijn zeentje achterna heeft gelopen in ťťn of andere vakantie, hals over kop is getrouwd(wipcontract) naar alle waarschijnlijkheid elke maand geld over maakt, gaat zijn verstand werken.

Hij wil naar het beloofde land, samen zijn met zijn wipeendje, tja werken? emigreren?
Zou hij nu nog vragen hoe hij moet handelen om zijn vrouw (wipeend) naar Nederland te halen dan zou hij waarschijnlijk nog een behoorlijk antwoord krijgen.
Allereerst trouwen zoals het voor de Nederlandse wet legaal is.
Dit geval is anders, hij wil emigreren naar IndonesiŽ, zijn wipeendje wil dat hij eerst werk heeft(eigen woorden) en hij wil weten of hij een huis kan kopen.

Uit welke hoek dat het kopen van een huis komt is niet zo moeilijk te raden.
De zoveelste die vermoedelijk tot op zijn onderbroek wordt uitgekleed.
Dan komen er wat cynische opmerkingen, maar ook goede raadgevingen, onder andere over het kopen van huizen door Yerun en waar komt Surya mee?
Juist met zachte leningen, hoe mooi allemaal, schiet mij volledig in mijn verkeerde keelgat.

Ik kan het verkeerd hebben, maar we hebben het hier over iemand die door onwetendheid volledig naar de kloten dreigt te gaan, kan je al op je klompen aan voelen.
Zo iemand moet de keiharde waarheid weten, leuk of niet leuk, zijn eigen beoordeling wat hij er mee doet.
Niks zachte leniningen, slaat nergens op, zachte heelmeesters stinkende wonden.
Sta voor de waarheid, ook als IndonesiŽr die weet hoe het werkt, geen lulverhalen over zachte leningen.
Deze man heeft meer aan de keiharde waarheid, inburgeringscursus voor zijn duifje, pas daarna legaal trouwen en kijken of hij ze naar Nederland kan halen.

Laat ik nu het vermoeden uitspreken dat zijn duifje dat helemaal niet wil, zolang hij maar muntjes overmaakt, dus waar hebben we het over zachte leningen?????? An me hoela.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Op 05-01-2013 17:02 schreef Surya Atmadja:

[quote verwijderd]

Oei oei oei .
Voordat je daar een beetje ingeburgerd ben , een beetje bahasa spreekt etc heb ik al een paar banken inJakarta benaderd toen ik omstreeks 1998 ( vlak na de KRISMON) een slaapplaats in Bogor wilde kopen .
De kleinste huis in Bukit Bogor Raya Lake Side ( toen de topsegment van Bogor) , naast Novotel , met evt mogelijkheid om na mijn AOW bij te verdienen als caddy bij de Golf club.
Ik denk dat ik van mijn AOW in de toekomst moeilijk rond kan komen .

Ik durfde al niet meer te reageren want toen die andere Indo145 hier in zijn topic vroeg over trouwen en werk had ik al flink van langs gehad, dat wij in onzijdig gedoe terecht kwam.
Maar ik moet wel lachen hoor, hoe dit weer is gegaan, zo lekker goed dat ik benieuwd ben, of hij hier op terug kom.
indo145 was in ieder geval wel sportief, zich te uiten en ons gelijk gaf, voorzichtig te zullen zijn, en die raad heeft deze jongen dannyliam ook nodig.
Niet als Om SId, zachte heelmeesters, maken grote of open wonden.
Nu ik hier toch ben, wilde ik Om Sid even uit zijn dromen helpen, omdat hij nog niet weet dat hij zijn dromen, omtrent zijn pensioen, waar kan maken,niet weet wat hem te wachten staat
Hij krijgt als tie 65 jaar word, 20% korting er af van Ä 722,21 Bruto of na gelang hij de jaren hier is.
dat wilde ik even kwijt offtopic................ Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Cry Emoticon: Confused

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

722?????? An me hoela, Pop kwam naar Nederland toen ze 25 was, heeft dus 80 % .
568,40 per maand netto, ik hoef daar geen geheim van te maken, want iedere Jan boerenlul kan dit uitrekenen en op de site van de SVB zien Emoticon: Wink

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Bruo Bruto Malam even goed kijken en dan klopt het ook dat bedrag Emoticon: Shiny Emoticon: Smile

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ja bruto hihihi, dat kan wel kloppen.
Vadertje staat rukt er nog even 154 Eurie van af, vervolgens, nog eens 127 Euro zorgverzekering, dan blijft er 441 gammele Euro over hihihi de bofkont.

elsbeth
User
spacer line

Danny, nu je hier je plannen ontvouwt, zullen we ook wat vragen mogen stellen.
Ten eerste: waar woont je vrouw, Indonesie is nogal groot.
Ten tweede: ben je vaak in Indonesie geweest en hoe vaak heb je je vrouw gezien?
Ten derde: hoe stel je je voor daar te gaan leven als je zelf al hebt bedacht dat het waarschijnlijk zeer moeilijk zal zijn daar werk te vinden, laat staan daar jezelf en mogelijk straks een gezin van te kunnen onderhouden?
Het lijkt een kruisverhoor en er zullen vast mensen opstaan die vinden dat ik me daar niet mee te bemoeien heb. Dat is dan jouw risico van het hier opschrijven van je plannen.
Mijn reactie is dezelfde als die van Zieleffe en Malam: het is voor mij onbegrijpelijk dat je jezelf in een huwelijk stort (maakt me niet uit wat voor huwelijk), terwijl je geen idee hebt hoe het nu verder moet. Maar misschien vergissen we ons allemaal en heb je zeer weloverwogen je keuzes gemaakt. Vooralsnog schrik ik me kapot van zo'n posting en ik denk dat het heel goed is dat je door mensen gewaarschuwd wordt voor de mogelijke gevolgen.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 05-01-2013 14:20 dannyliam wrote:
de grootste zorg zal zijn dat ik er werk zal moeten vinden en dit lijkt me zeeeeer moeilijk .
Inderdaad, het is voor veel Indonesiers al moeilijk. Misschien iets om over na te denken.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

65,338,756 topic views - 229,479 posts - 13,648 topics - 19,984 members - last post @ 19-12-2018 15:16 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2018
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

110,250,686 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com