indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

Naar aanleiding van een discussie in een ander draadje volgende bedenkingen:

Dit jaar hebben we op weg naar IndonesiŽ voor het eerst MaleisiŽ aangedaan. Om de eenvoudige reden dat de tickets naar KL goedkoper waren dan naar Jakarta. Kwam daarbij dat we in Yogyakarta moeten zijn, en het goedkoper was om met Airasia van KL naar Yogya te vliegen dan met Garuda van Jakarta naar Yogya.

De hele visa- en aankomstprocedure in MaleisiŽ is een verademing in vergelijking met IndonesiŽ.
Het begint al op het vliegtuig. Vlieg je naar IndonesiŽ moet je die idiote 'arrival cards' invullen. Die zijn volledig achterhaald. Vroeger hadden ze misschien wel nut, maar nu halen ze bij aankomst je paspoort door de scanner en hebben ze al je gegevens.
Op weg naar MaleisiŽ mag je lekker je film blijven kijken, die kaartjes, daar doen ze niet aan mee.

Als je pech hebt, staan er in IndonesiŽ ellenlange rijen wachtenden voor je. Je mag 25$ betalen voor je binnen mag.
In MaleisiŽ stond een ellenlange rij immigratieambtenaren te wachten, niks rijen, geen vragen, niks betalen.

Wil je IndonesiŽ weer verlaten, dan mag je lekker weer betalen, ditmaal onder de noemer 'departure tax'.
Ook hier weer: niet in MaleisiŽ.

Wanneer wordt men in IndonesiŽ nu eens eindelijk wakker? MaleisiŽ laat zien dat het ook anders (lees: beter) kan.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Dat komt denk ik dat ze te veel kippen eten.
En de opslagcapiciteieten is klein 320MB en het zou moeten zijn 16 GB.................. Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ik denk dat zijn oorsprong heeft in het afhankelijk worden van IndonesiŽ en MaleisiŽ, waar de onafhankelijkheid van IndonesiŽ gepaard ging met oorlog (lees politionele acties) is MaleisiŽ geleidelijk aan zonder al te veel vijandschap op onafhankelijkheid over gegaan.

De Engelsen hebben MaleisiŽ op een gegeven moment in goede handen overgelaten en door die geleidelijke overgang ook nog veel invloed uit kunnen oefenen, zels tot op heden zijn de verhoudingen goed en is Engeland nog steeds de belangrijkste handels partner van MaleisiŽ. (Dus nog steeds een behoorlijke invloed)

Anders als met IndonesiŽ , de alom geprezen vader des vaderlands Sukarno maakte er een zootje van, met behulp van Amerika is meneer Suharto in het zadel geholpen.
De bestuurders in Jakarta maken er al decennia lang een zootje van, corruptie en zelfverrijking.
Er is er niet ťťn die in de afgelopen jaren het belang van toerisme heeft ingezien om valuta binnen te krijgen.
Op Habibi na, maar die kreeg de kans niet, overigens niet vreemd.
De gemiddelde IndonesiŽr heeft totaal geen politieke kennis.

Een president moet bekend zijn, Sukarno putri of groot en zelfvertrouwen uitstralen zoals SBY.
Zijn politieke programma daar hebben ze geen kaas van gegeten.
Iedereen doet maar wat in politiek IndonesiŽ, om herkozen te worden moet de president zelfs extreme moslims tot vriend houden.
IndonesiŽ heeft geen leiding, de politiek kan geen beslissingen nemen, te veel verschillende belangen.

Ondanks de mooie cijfers die iemand op dit forum vaak te berde brengt (valse cijfers) ziet iedere boerenlul dat IndonesiŽ steeds verder aan het afglijden is.
Kijk naar MaleisiŽ, Vietnam, Thailand en Cambodja, IndonesiŽ blijf ver achter en is al lang geen Aziatische tijger meer maar het zwakste land in AziŽ Emoticon: Yes!

spacer line  

On 26-07-2012 12:59 Malam wrote:
Ik denk dat zijn oorsprong heeft in het afhankelijk worden van IndonesiŽ en MaleisiŽ, waar de onafhankelijkheid van IndonesiŽ gepaard ging met oorlog (lees politionele acties) is MaleisiŽ geleidelijk aan zonder al te veel vijandschap op onafhankelijkheid over gegaan.

De Maleiers hebben hun onafhankelijkheid min of meer gekregen van de Engelsen .
De verhouding met Engeland( The Queen) is altijd hartelijk.
En voor hun veiligheid zijn ze ook aangesloten bij de FDPA , een soort "Navo"verdrag tussen Malayia, UK, Nw Zealand , Australia en Singapura.

bisa dicek of makemyday .

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Erwin,

In Indonesie zijn ze ooit wakker geweest tot een jaar of 15 geleden. Voor die tijd was het allemaal veel gemakkelijker. Je ging op reis en bij binnenkomst kreeg je gewoon een stempel in je paspoort voor 2 maanden (of was het nou 3?) Geen geld, geen gedoe
Misschien heeft Maleisie juist destijds dit van Indonesie afgekeken en dat is nog het meest wrange.
Ik spreek veel mensen op mijn reizen en ze zijn er idd allemaal een beetje klaar mee. Daar waar het vroeger moeilijk was voor Cambodja en laos gaat het daar zelfs al gemakkelijker.
Indonesie verzin elke zoveel jaar nu iets anders. We hebben eerst een tijd gehad zonder gedoe, daarna moest er ineens een visum aangevraagd worden via de ambassade. Last minute boekingen gingen daarom helemaal niet meer en kwamen mensen met familie in Indonesie die op stel en sprong moest vertrekken ivm bijvoorbeeld familiaire aangelegenheden in de problemen omdat ze eerst hoe dan ook langs de amabssade moesten. dat heeft een aantal jaren geduurd en toen kwam het VOA maar slechts voor een maand dus een achteruitgang hoe het vroeger ging. daarna weer het gedoe met al dan niet verlengen waarvan veel ambtenaren niet eens weten hoe dat moet, welke tijd er voor staat.
Enfin veel gedoe en nog steeds. Dat invullen van die immigratiekaarten is ook zo'n wassen neus. De naam van het hotel verzin ik ter plekke, een straatnaam zet ik er ook niet bij. Mijn persoongegevens zijn met paspoort te checken, de rest is allemaal kul.

Het verbaast mij dat niemand het er ooit over heeft dat het tot voor 15 jaar geleden (ik weet niet het precieze aantal jaren, dus kan er een paar naast zitten) gewoon goed geregeld was. ik heb geen problemen met het betalen van visumkosten maar wel met de maximale tijd van 30 dagen, het verlengingsgedoe of tweemaal de gang naar de ambassade. Ik betaal liever in een keer 50 euro en dat ik zelf kan kiezen of ik 2 weken of 2 maanden blijf.
Indonesie geeft toeristen hiermee niet echt het gevoel dat ze welkom zijn. Niet dat ze mij daarmee buiten de grens houden maar er zijn echt veel mensen die om de visaredenen liever naar een ander land gaan. Maarja, dat snappen ze niet denk ik.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 26-07-2012 13:12 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

De Maleiers hebben hun onafhankelijkheid min of meer gekregen van de Engelsen .
De verhouding met Engeland( The Queen) is altijd hartelijk.
En voor hun veiligheid zijn ze ook aangesloten bij de FDPA , een soort "Navo"verdrag tussen Malayia, UK, Nw Zealand , Australia en Singapura.

Juist Om Sid we bedoelen het zelfde.
De overgang naar onafhankelijkheid van MaleisiŽ is redelijk soepel verlopen, daar plukken Engeland en MaleisiŽ nog steeds de vruchten van.

Integenstelling tot IndonesiŽ en Nederland, de verhoudingen zijn rond uit slecht, zelfs het huidige bestuur in den Haag verdomd het de hand uit te steken.
In deze moet Nederland de hand in eigen boezen steken

spacer line  

On 26-07-2012 13:23 Anne Mieke wrote:

Het verbaast mij dat niemand het er ooit over heeft dat het tot voor 15 jaar geleden (ik weet niet het precieze aantal jaren, dus kan er een paar naast zitten) gewoon goed geregeld was.

Aangezien ik bijna jaarlijks vanaf 1979 naar mijn kampung in Jkt reis met mijn vrouw die visumplichtig is kan ik ongeveer vertellen wanneer het veranderd werd.
Er zijn 2 mogelijkheden.
I. de affaire Pronk
2. Minister Mahendra toen een beslissing had genomen .

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ook in deze Oompje Sid in het verleden Emoticon: Laugh out loud
Kijk naar de datum Emoticon: Shiny

Van onze correspondent Michel Maas − 10/10/03 , 02:26
Yusril Ihza Mahendra heeft het achteraf natuurlijk niet zo gezegd. Op een persconferentie in Jakarta waste de Indonesische minister van Justitie donderdag zijn handen in onschuld....

Daarmee vertelde de minister echter maar de helft van de waarheid. In werkelijkheid heeft Mahendra, in een interview met de NOS-televisie, letterlijk gezegd: 'Ik ben niet tegen Nederland. Ik ben tegen onrechtvaardigheid. Omdat zij (de Nederlanders) onrechtvaardig zijn, haat ik ze.'

Het interview ging over de wreedheden die de Nederlandse kapitein Westerling op Zuid-Celebes heeft begaan. Volgens Mahendra zijn daar destijds veertigduizend IndonesiŽrs gedood. Nederland, dat altijd de mond vol heeft over mensenrechten, heeft, aldus Mahendra, nooit een onderzoek gedaan naar zijn eigen wandaden.

Overigens gaf hij donderdag toch nog een sneer. Nederlanders hebben als het aan de minister ligt voortaan een visum nodig voor IndonesiŽ. 'IndonesiŽrs moeten voor Nederland tenslotte ook een visum hebben.'

De uitspraken van Wirayuda zijn ook in IndonesiŽ uitgegroeid tot een kleine 'affaire'. De Kamervraag van VVD'er Wilders - die de ambassadeur voor overleg wil terughalen - werd woensdag door een Indonesische correspondent in Den Haag al vertaald als: 'Nederland wil de diplomatieke betrekkingen verbreken.'

Ambassadeur Treffers probeert die opwinding wat te sussen. Hij ziet geen reden om alarm te slaan. 'Het is niet onbekend dat Mahendra argwanend staat ten aanzien van Nederland en de Nederlandse intenties. Maar ik heb niet de indruk dat dit de mening is van de Indonesische regering.'

Om dat na te gaan heeft minister De Hoop Scheffer van Buitenlandse Zaken inmiddels met zijn Indonesische collega Hasan Wirayuda gebeld. Treffers: 'Ik ken de inhoud van dat gesprek niet, maar je kunt ervan uitgaan dat Wirayuda Mahendra op zijn woorden zal aanspreken.' Daar zal het bij blijven, vermoedt de ambassadeur: 'Wij hebben er geen behoefte aan hier een vervelende issue uit te laten voortkomen.'

spacer line  

On 26-07-2012 13:23 Anne Mieke wrote:

Het verbaast mij dat niemand het er ooit over heeft dat het tot voor 15 jaar geleden (ik weet niet het precieze aantal jaren,

De vrije toegang was gebaseerd op een Presidentiele besluit van 1983.
Voor 30 dgn .
Vandaar dat ik nooit vragen of problemen heb met de visa van mijn vrouw .

Is gewijzigd in 2003 door Pres.Megawati , toen verliezen 37 landen(o.a Nld ) hun vrije toegang, ze moeten de zgn VOA nemen , tegen betaling.

Wat de posting van Dhr Malam over Westerling, haat etc Posted Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. 26-07-2012 15:49
kan ik niet plaatsen . Abracadabra verhaal.
Kan geen pepernoten van maken Emoticon: Wink zoals dat heet (?)

marcel70
User
spacer line

On 26-07-2012 17:04 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

De vrije toegang was gebaseerd op een Presidentiele besluit van 1983.
Voor 30 dgn .
Vandaar dat ik nooit vragen of problemen heb met de visa van mijn vrouw .

Is gewijzigd in 2003 door Pres.Megawati , toen verliezen 37 landen(o.a Nld ) hun vrije toegang, ze moeten de zgn VOA nemen , tegen betaling.

Wat de posting van Dhr Malam over Westerling, haat etc Posted Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. 26-07-2012 15:49
kan ik niet plaatsen . Abracadabra verhaal.
Kan geen pepernoten van maken Emoticon: Wink zoals dat heet (?)

Ik kan de posting van malam heel goed plaatsen

De post van Erwin ook,ik vraag het me haast dagelijks af waarom de javanen
altijd zo goed zijn in de kip met de gouden eireren te slachten.....

Heb vroeger met geschiedensles meegekregen om de duiters niet meer lastig te vallen
wat er vroeger heeft plaats gevonden

Becik ketitik olo Ketoro

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik heb er mijn oude paspoorten een bijgehaald en eens gekeken of ik wat kon ontdekken in versoepeling van visumbepalingen.

Dat klopt inderdaad voor de omringende landen. Indonesie is de grote uitzondering die ďterug in de tijd gaatĒ.

Zomaar een overzichtje.

Indonesie
1987 2 maanden (niet 60 dagen!) gratis. Mijn visum dat geldig moest zijn vanaf 4 september 1987 stond op 1988!
1994 60 dagen short visit pass, gratis
2004 30 dagen alleen mogelijk via ambassade, betaald
2007 VOA 30 dagen op de luchthaven van Denpasar
2007 60 dagen en SosBud alleen mogelijk via ambassade, betaald
De wisselingen met de verlengingen voor 30 en 60 dagen en alle teleurstellingen van dien kennen we.

Brunei
1997 14 dagen gratis

Cambodia
2006 1 maand (visum op de luchthaven van Pnomh Penh, betaald)

Hong Kong
1997 3 maanden gratis

Laos
2005 14 dagen (visum op de luchthaven van Luang Prabang, betaald)
2006 30 dagen (visum op de luchthaven van Pakse, betaald)

Maleisie
1989 1 maand bij binnenkomst. Sarawak eigen immigratieregels. Gratis
1997 3 maanden, bij bezoek aan Sarawak een apart stempel voor 1 maand. Gratis
2006 90 dagen, Sarawak eigen regels. Gratis

Myanmar
2005 28 dagen (visum vooraf geregeld bij consulaat in Breda, betaald)

Singapore
1987 14 dagen, gratis
2007 30 dagen, gratis
2009 90 dagen, gratis

Thailand
1991 14 dagen, gratis
2005 30 dagen, gratis

In de tijd dat ik mijn toeristische opleiding deed waren er in Zuidoost Azie twee echte vakantielanden nl. Thailand en Indonesie maar Indonesie heeft haar toeristen verloren aan landen als Maleisie, Cambodia en Laos.De kippen met de goude eieren zijn verhuisd naar andere ASEAN-landen.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

spacer line  

Tya , jammer dan voor de Indonesiers dat bule toeristen naar Vietnam (schijnt mooi te zijn), Laos , Kambodja of Myanmar gaan.

Indonesia gaat ook de reciprociteit beginsel toepassen .
Eerljk gezegd als ik zie hoe bemiddelde Indonesiers bemoeilijkt worden om naar de Keukenhof te gaan dan zal die ongemak van 25 us dolari geen beletsel moeten zijn om naar Indonesia te gaan .
Anders gaan ze toch naar Hongkong of Bangkok ?

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

Voor een gezin van 4 is dat al 100$. Tel daar nog 4X 15$ 'departure tax bij!

Verder stoort het mij ook hoe ik behandeld wordt op de luchthavens. Dit jaar hadden we voor het eerst een 'international arrival' in Yogya. Gelukkig was ik uitgerust van de intercontinentale vlucht, wegens een overnachting in KL en onderging ik alles met de glimlach.
Ik had een en ander al voorzien en had stoelen op de eerste rij gereserveerd. Snel uitgestapt en als eerste bij de VOA. 1 schamel kantoortje voor de hele meute!
De bagage werd op een hoop gegooid. De 'internationale terminal' of wat daar voor moet doorgaan in Yogya, is immers niet uitgerust met een bagageband.
Dan heb je eindelijk al je bagage bij elkaar gezocht, moet iedereen bij het verlaten van de terminal elk stuk bagage, ook de handbagage, in de scanner duwen. Ondertussen zitten de ambtenaren die naar het scherm dienen te turen te lachen en te grappen, maar naar de schermpie kijken, nee hoor. Zoiets klasseer ik onder de noemer, pesterijen! En moest ik niet met een Indonesische vrouw getrouwd zijn, ik zou het waarschijnlijk geen tweede keer willen ondergaan.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

SA,

Nou heb ik hierboven al een paar keer een heel verhaal geschreven. Het GAAT NIET (ALLEEN) om die 25 dollar.
Maar het gaat vooral om het gedoe, het wantrouwen, de te korte tijd die je in het land kan verblijven zonder eerst vanalles te moeten, je niet welkom voelen etc.

Ik vind ook niet dat je een visum voor Nederland met dat voor Indonesie kunt vergelijken of lievergezegd een Nederland en een Indonesier. Naast de bedoelde Indonesier komen hiet ook veel Indonesiers op uitnodiging van vrienden of familie die het verblijf ook vaak bekostigen.

Maar daar het hier niet om. Indonesie zou er goed aan doen om wat meer werk te maken van het toerisme. Daarom ook het vergelijk met de omringende landen in zuid Oost Azie. Ik vind ook dat het wat meer dan alleen jammer is. Als er serieus werk van gemaakt zou worden, zou niet alleen Bali de grote toeristenboterham krijgen maar andere eilanden zouden hier ook van kunnen profieren.

Het is absoluut een feit dat Indonesie nogal eens negatief in het nieuws komt en als dan de visumbepalingen ook niet toeristvriendelijk zijn gaat het niet opschieten. Zeker niet als die bepalingen vroeger beter waren dan nu. En wat hebben andere westerse landen te maken met het feit dat Nederland van tijd tot tijd in onmin leeft met Indonesie?

Het gaat ook niet alleen om de "oog om oog" toepassing. Het gaat ook vaak om economie, veiligheid en gelijkgeziindheid vooral tussen moslimlanden. Zo heeft Indonesie heeft een aantal jaren geleden haar visumbepalingen versoepeld voor moslimlanden waaronder Algerije bijvoorbeeld. Een Algerijn kan nu met een VOA Indonesie binnenkomen maar omgekeerd moet een Indonesier wel gewoon een visum hebben om Algerije binnen te komen. Dat heeft dan weer te maken met de (on)veiligheid in dat land.

Een paar jaar geleden was er een lijst van omringende landen die geen visum nodig hebben zoals Malaysia, Singapore en Thailand. Ok, het nog logisch dat je het de buren niet al te moeilijk maakt. Bij dat rijtje zaten echter ook landen die wat minder voor de hand liggen zoals Chili en Marokko. Dus voor deze landen ook GEEN VOA. Wie het snapt mag het zeggen....

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 29-07-2012 20:32 erwin wrote:

Verder stoort het mij ook hoe ik behandeld wordt op de luchthavens. Dit jaar hadden we voor het eerst een 'international arrival' in Yogya. Gelukkig was ik uitgerust van de intercontinentale vlucht, wegens een overnachting in KL en onderging ik alles met de glimlach.
Ik had een en ander al voorzien en had stoelen op de eerste rij gereserveerd. Snel uitgestapt en als eerste bij de VOA. 1 schamel kantoortje voor de hele meute!
De bagage werd op een hoop gegooid. De 'internationale terminal' of wat daar voor moet doorgaan in Yogya, is immers niet uitgerust met een bagageband.
Dan heb je eindelijk al je bagage bij elkaar gezocht, moet iedereen bij het verlaten van de terminal elk stuk bagage, ook de handbagage, in de scanner duwen. Ondertussen zitten de ambtenaren die naar het scherm dienen te turen te lachen en te grappen, maar naar de schermpie kijken, nee hoor. Zoiets klasseer ik onder de noemer, pesterijen! En moest ik niet met een Indonesische vrouw getrouwd zijn, ik zou het waarschijnlijk geen tweede keer willen ondergaan.
Ja Erwin, Yogya is daar geen uitzondering in. Jakarta is wat aangaat ook aftands, of eigenlijk alle luchthavens in Indonesie waarvan er geen enkele de benaming internationaal zou mogen hebben. Precies dit bedoel ik. Je voelt je niet welkom.

spacer line  

On 29-07-2012 21:14 Anne Mieke wrote:
Bij dat rijtje zaten echter ook landen die wat minder voor de hand liggen zoals Chili en Marokko. Dus voor deze landen ook GEEN VOA. Wie het snapt mag het zeggen....

Op basis van reciprociteit. , in bhs Indonesia azas timbal balik.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 29-07-2012 22:17 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Op basis van reciprociteit. , in bhs Indonesia azas timbal balik.
Het kan zijn dat we mekaar niet begrijpen, maar ik zoek de logica en die haal ik hier niet uit. De niet Zuidoost Aziatische landen in het uitzonderingsrijtje zijn nou niet bepaald DE massatoeristen die naar Indonesie gaan cq waar Indonesie belang in zou kunnen hebben.
Dus hebben ze niet zoveel aan dat azas timbal balik.

spacer line  

On 29-07-2012 22:39 Anne Mieke wrote:

[quote removed]
Het kan zijn dat we mekaar niet begrijpen, maar ik zoek de logica en die haal ik hier niet uit. De niet Zuidoost Aziatische landen in het uitzonderingsrijtje zijn nou niet bepaald DE massatoeristen die naar Indonesie gaan cq waar Indonesie belang in zou kunnen hebben.
Dus hebben ze niet zoveel aan dat azas timbal balik.

Massa toerisme ?
Ik denk niet dat Indonesia gebaat is door massa toerisme zoals het bij de Spanse Costa's plaatsvindt.
Zie andere topic over de roep om naar de kwaliteit te kijken i.p.v kwantiteit.
Over de toerisme op Bali.

Voorlopig zal het niet van komen, want Nederland is lid van de Schengen .
Als Indonesia vrije toegang kreeg , dan moet Indonesia andere EU landen vrije toegang geven.

Over de regio toerisme, er zijn in 2011 bijna 1,400.000 Singaporezen die naar Indonesia kwamen, en iets meer dan 2000.000 Indonesiers die naar Singapura komen.
Te vergelijken met Nederlandse toeristen , in de buurt van 100.000 of iets meer .

Following the signing of Partnership and Cooperation Agreement between Indonesia and European Union
in 2009, an important effort is conducted to call for a lift of Schengen visa obligation for Indonesian citizens.
One of the prerequisite requirements is that Indonesia must implement a reciprocity principle to all 25
member countries of Schengen Protocol. Through a library research, it can be preliminary concluded that the
lift of Schengen visa obligation and vice versa could benefit Indonesiaís tourism development, particularly in an
increase of number of visitors.

simpati
User
spacer line

Tel daar nog 4X 15$ 'departure tax bij!
Dat betaal je in andere landen ook, in Thailand is dat nu THB700, wordt per 1-1-2013 THB1.0000 en ook in MaleisiŽ betaal je dat, het zit bij die landen in de prijs van het ticket verwerkt.
Het visa on arrival kost IndonesiŽ veel meer dan het opbrengt door de toeristen die daarvoor wegblijven.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 29-07-2012 22:54 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Massa toerisme ?
Ik denk niet dat Indonesia gebaat is door massa toerisme zoals het bij de Spanse Costa's plaatsvindt.
Zie andere topic over de roep om naar de kwaliteit te kijken i.p.v kwantiteit.
Over de toerisme op Bali.

Voorlopig zal het niet van komen, want Nederland is lid van de Schengen .
Als Indonesia vrije toegang kreeg , dan moet Indonesia andere EU landen vrije toegang geven.

Over de regio toerisme, er zijn in 2011 bijna 1,400.000 Singaporezen die naar Indonesia kwamen, en iets meer dan 2000.000 Indonesiers die naar Singapura komen.
Te vergelijken met Nederlandse toeristen , in de buurt van 100.000 of iets meer .

Blijkbaar krijg ik het niet uitgelegd. Ik doe nog een poging en dan hou ik ermee op.

Het gaat NIET ALLEEN om Nederlandse toeristen. Ik heb het over de westerse landen (en ja daar zou je Singapore ook toe kunnen rekenen) Bovendien gaat dat vergelijk helemaal niet op. Er zullen ook meer Nederlanders hier bij Belgie de grens overgaan dan dat er Chinezen, ik roep maar wat, naar Belgie komen.

Ik heb het ook NIET over massatoerisme want die eer komt Indonesie voorlopig niet toe met uitzondering van Bali. En dat laatste bedoel ik precies. Het toerisme is niet verdeeld. Niet om dat er niks te zien is maar door vanalles en nog wat, o.a. de gebrekkige infrastructuur, tekort aan faciliteiten, onbetrouwbaarheid (!) EN de visumbepalingen dus. Op alle andere eilanden met uitzondering van Bali en misschien Java is niks van kwantiteit te bekennen. Als je mijn verhalen leest dan kom je telkens ook tegen dat ik heel erg weinig buitenlandse toeristen tegenkom. Met uitzondering van strandbestemmingen in Thailand hebben die andere zuidoost Aziatische landen ook geen Spaans Costagehalte. Dus als het gaat om kwaliteit? Er zijn op de meeste eilanden niet eens toeristen laat staan dat je van kwantiteit kunt spreken.
Een goed toerismebeleid zou Indonesie werkgelegenheid bezorgen maar dan wel uitgesmeerd over het gehele land.

Het feit dat Nederland een Schengenland is lijkt me niet echt in de weg staan. Het hoeft ook geen vrije binnenkomst te zijn, een VOA voor 60 dagen met bijbehorende kosten zouden al veel mensen aantrekkelijker maken. Of laat mensen kiezen tussen bv 10, 30 of 60 dagen (liefst ook nog 90)

spacer line  

On 29-07-2012 23:46 Anne Mieke wrote:

[quote removed]

Blijkbaar krijg ik het niet uitgelegd. Ik doe nog een poging en dan hou ik ermee op.
[ b]
Je hebt geprobeerd om uit te leggen, alleen ben ik niet eens met je stelling.Het is duidelijk dat we niet dezelfde percepties hebben.
Dat kan toch ?

Dus als het gaat om kwaliteit? Er zijn op de meeste eilanden niet eens toeristen laat staan dat je van kwantiteit kunt spreken.
Dat op bepaalde plekken nog te weinig of geen toerisme is dat ben ik met jou eens.
Men probeer het ook te spreiden , alleen heeft Bali een naam bij de buitenlanders ( niet alleen Londho) . Zie de activiteiten van de provincies en PemDa( nog in de kinderschoenen ! ) .
En Java omdat daar van oudsher al toeristen kwamen ,

Een goed toerismebeleid zou Indonesie werkgelegenheid bezorgen maar dan wel uitgesmeerd over het gehele land.
Ben ik 100% eens

Het feit dat Nederland een Schengenland is lijkt me niet echt in de weg staan. Het hoeft ook geen vrije binnenkomst te zijn, een VOA voor 60 dagen met bijbehorende kosten zouden al veel mensen aantrekkelijker maken. Of laat mensen kiezen tussen bv 10, 30 of 60 dagen (liefst ook nog 90)
Volgens de "geleerden"wel .
Een "vrije"toegang op basis van reciprociteit( internationaal = I scratch your back , you scratch my back) geef veel meer problemen voor de gesloten gemeenschap zoals EU.
Stel eens voor dat "arme"werkzoekende Indonesiers naar Nederland of Luxemburg of andere rijke EU leden kan komen , "zonder"deugdelijke sponsor, ticket ,verzekering etc , en die kan blijven tot zelfs 90 dagen , nou welke aanzuigingskracht geeft dat ?? .

Het is ook bekend ( vraag maar aan de ervaringsdeskundigen , ik heb geen ervaring) dat bij een langere visa de kans tot misbruik groter is .
Dat zeggen de autoriteiten Emoticon: Shiny

De meeste toeristen hebben hoogsten 3-4 weken vakantie .
EEn VOA van 30 dagen is genoeg .
Ik kan ook nooit meer dan 3 en in zoveel jaren 4 weken weg gaan.
Mijn vrouw kan eens in de 2 jaar 4 weken weg , volgens CAO Zorg , in de praktijk kan het niet .

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 29-07-2012 20:13 Surya Atmadja wrote:
Tya , jammer dan voor de Indonesiers dat bule toeristen naar Vietnam (schijnt mooi te zijn), Laos , Kambodja of Myanmar gaan.

Indonesia gaat ook de reciprociteit beginsel toepassen .
Eerljk gezegd als ik zie hoe bemiddelde Indonesiers bemoeilijkt worden om naar de Keukenhof te gaan dan zal die ongemak van 25 us dolari geen beletsel moeten zijn om naar Indonesia te gaan .
Anders gaan ze toch naar Hongkong of Bangkok ?

Je zou hier een hele verhandeling over de betekenis van reciprociteit kunnen houden.
Ik hou het maar op actie - reactie.
Dat Nederland het beleid heeft aangescherpt t.a.v. mensen uit derde wereld landen die naar Nederland willen komen is een gevolg van het foute beleid in het verleden.
We zitten nog steeds met een naar schatting 100.000 illegalen in Nederland opgescheept.

Het vergelijk van een IndonesiŽr die naar Nederland komt of een Nederlander die naar IndonesiŽ wil op vakantie gaat volledig mank.
De Nederlandse overheid wil voldoende garanties hebben dat de Indonesische vakantieganger (geldt voor alle derde wereld landen) ook daadwerkelijk terug naar IndonesiŽ gaat.
Als zoals Surya de Indonesische overheid het reciprociteit beginsel toepast (actie - reactie) dan kan ik niet anders concluderen dat ze in hun eigen nest zitten te schijten.

Immers Europeanen die naar IndonesiŽ op vakantie gaan hebben munten in hun zak, die ze in IndonesiŽ uitgeven, de gene die illegaal achterblijven zijn op de vingers van ťťn hand te tellen.
De Europeanen die zich in IndonesiŽ willen vestigen hebben over het algemeen een behoorlijke zak geld bij zich en dan nog is het moeilijk.

Een vliegreis naar IndonesiŽ is duur, veel mensen maken zo'n reis slecht ťťn keer in hun leven en vaak voor meer dan 4 weken of mensen die verslingerd zijn aan IndonesiŽ zoals AM
Wat is het probleem om een VOA voor twee maanden te verstrekken?
Waarom pensionado's het zo moeilijk maken? Die groep komt naar IndonesiŽ om van hun pensioen te genieten, nemen geen arbeidsplaatsen van IndonesiŽrs in beslag, integendeel scheppen ze arbeidsplaatsen en geven hun valuta uit in IndonesiŽ.
Actie - reactie? Een domme houding van de Indonesische overheid waardoor ze veel inkomsten uit het toerisme mislopen, veel toeristen besluiten naar omringende landen op vakantie te gaan.

Rommelen met sponsors is een zwak argument, stel dat ik dat ik een vervalste sponsor brief zou hebben, ik moet na 180 dagen het land verlaten, heb er wel mijn centjes achtergelaten en geen zinnig mens haalt het in zijn hoofd om na die periode te blijven.
Immers blijf je langer dan ben je de sigaar bij het verlaten van het land, illegaal achterblijven?
Misschien op Bali wat gemakkelijker, maar op de andere eilanden dus duidelijk niet, als ik zie hoe vaak witman Malam wordt gecontroleerd dan loop ik binnen 3 maanden tegen de lamp.

Om even terug te komen op de zin van Om Surya "Eerljk gezegd als ik zie hoe bemiddelde Indonesiers bemoeilijkt worden om naar de Keukenhof te gaan .
Slaat kant nog wal, een bemiddelde IndonesiŽr die naar ik aanneem bezittingen in IndonesiŽ heeft (dus geen vestiging gevaar) krijgt probleemloos een visum om op vakantie naar Nederland te gaan.

Dat AM aan geeft dat IndonesiŽ het voor toeristen steeds moeilijker maakt in plaats van gemakkelijker met bijvoorbeeld een VOA voor twee maanden heeft ze volledig gelijk.
Hoe we ook gaan draaikonten, er is geen zinnige reden voor te bedenken.

spacer line  

On 30-07-2012 10:04 Malam wrote:

[quote removed]

Om even terug te komen op de zin van Om Surya "Eerljk gezegd als ik zie hoe bemiddelde Indonesiers bemoeilijkt worden om naar de Keukenhof te gaan .
Slaat kant nog wal, een bemiddelde IndonesiŽr die naar ik aanneem bezittingen in IndonesiŽ heeft (dus geen vestiging gevaar) krijgt probleemloos een visum om op vakantie naar Nederland te gaan.

NIET selectief lezen Om.
Heb tig voorbeelden van vrienden uit amerika of andere landen waar ze als indonesiers wonen/werken , zelfs mijn eigen broer/gezin (met 2x gezinsinkomen van zijn arme broer ) die vaak komt in Ollanda voor dienstreizen (ambtenaar / dienst paspoort ook nog) die allerlei poes pas , bewijs van vermogen , mijn inkomen + inkomen van nyonya werd zelf gevraagd , plus interview in jakarta.
Alleen maar omdat ze Keukenhof of Maduro Dam willen zien ?
Terwijl I.N.D/Ned. Ambassade weet met wie ze te maken hebben.
Hij moet bewijzen dat hij geen vestigingsgevaar geval is .

Op basis van reciprociteit zou Indonesia kunnen vragen of Om Kees of Om Piet ook zijn inkomen etc moeten voorleggen, en moet zijn sponsor op Java of Bali hun inkomen/vermogen laten zien.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Met andere woorden Om, zijn de aangescherpte maatregelen dus een kwestie actie - reactie?
Dus gaat de Indonesische overheid geheel voorbij aan het feit dat de kans dat hun onderdanen hun geluk zoeken in Europa en illegaal achter blijven vele malen groter is als andersom?

Overigens gelden de visa perikelen niet alleen voor Nederland, maar voor heel Europa.
Een Engelsman moet zelfs nog bewijzen dat hij kapitaal krachtig genoeg is wil hij voor een visum in aanmerking komen.
AustraliŽ ongeveer hetzelfde laken en pak als Europa.

Welke conclusie moeten we daar dan uit trekken Om?

Zijn de toelatingseisen van 52 landen voor IndonesiŽrs dan zo moeilijk dat IndonesiŽ dus voor 52 landen zoals je het noemt het reciprociteit beginsel toe past?

Is het te doen om de centjes die ze vangen voor de visa?

Is de Indonesische overheid onder druk van de extreme moslims bang voor een te grote invloed op de Islamitische goegemeente als er te veel kafir toeristen indonesiŽ bezoeken?

Of heeft de Indonesische overheid nog niet door dat toeristen werkgelegenheid schept en valuta in het laatje brengt?

Waarom maakt IndonesiŽ de visum eisen voor toeristen en pensionado's steeds moeilijker terwijl de omliggende landen het steeds meer versoepelen om toeristen aan te trekken Emoticon: Confused

spacer line  

Het zou dom zijn als men de kip met gouden eieren ging slachten.
Aan de andere kant moet men een ayam kampung niet verwisselen met een Gouden Kip.

Jammer dat sommigen hier het aandeel van toeristen uit de regio ( Singapura, Malaysia en andere Asean Landen) min of meer vergeten. Met de zgn bilaterale overeenkomsten mbt reciprociteit.

Ook het aandeel van de binnenlandse toeristen, in 2011 239 miljoen , goed voor iets meer dan 15 miljard dolari .
In 2012 mikt men op 245 miljoen reislustige Indonesiers.

Men is van bewust over de noodzaakt van meer promotie van binnenlandse toeristen.
En zeker omdat er miljoenen Indonesiers naar de regio reizen(Singapura-Malaysia, China etc) . Indonesiers naar Malaysia 2,13 miljoen
Indonesiers naar Singapura 2 3 miljoen.
Indonesia kent bijna 35 miljoen mensen die tot de middle class behoren.

Het aandeel van iets meer 7 miljoen buitenlandse toeristen was in 2011 ongeveer 8,5 miljard US dolari.
Gezien de jaarlijkse stijging van buitenlandse toeristen kan men ook niet zeggen dat de gouden kippen geslacht werden .
En dan te bedenken dat de potentie in de toerisme buiten Java en Bali nog in de kinderschoenen staan .

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

72,554,646 topic views - 232,847 posts - 13,679 topics - 22,706 members - last post @ 27-06-2019 05:14 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

119,925,372 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com