indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Klopt Keduadam, hou je aan de regels, dat is de beste garantie om terug te kunnen/blijven komen.
Ik heb mijn Nederlandse motorrijbewijs, met internationaal rijbewijs, dat is volkomen legaal.
Ik weet zeker dat ook ik hier een Sim kan krijgen, allemaal prima, tot er iets gebeurd Emoticon: Angry
Ik had het al ergens schreven, heb hier een Engelsman meegemaakt die buiten zijn schuld een ongeluk kreeg, zonder een geldige Sim, die man is volledig uitgekleed.

Ik ben de afgelopen dagen aan het mailen geweest met de CIBT visumdienst t.a.v. de sponsorbrief, zij hebben contact met de Indonesische ambassade, en hebben aangegeven dat de voorbeeld sponsorbrief die in hun aanvraag pakket zit de goede is.

Die kan je downloaden en hier door je sponsor in laten vullen en tekenen, het moet namelijk een orginele brief zijn.
Zorg voor een goede sponsor, ik moet nu namelijk ook een kopie kartu keluarga aanleveren bij de Immigratie, zou ik dus gebruik gemaakt hebben van een nep sponsor dan zou ik nu keihard tegen problemen aan zijn gelopen. Emoticon: Yes!

45havana
User
spacer line

Ik kom al sinds 1997 op een sosbud in indonesien,nog nooit meegemaakt dat ik het inkomen van de sponsor moet vermelden en ook nog nooit een kopie KK gevraagd.Ik verleng altijd zelf geen probleem tot afgelopen donderdag heb ik mijn 2e verlenging 30 dagen opgehaald.Ik moet naar kantor imigrasi in bandung aan de jln Suci.Dus we wachten wel volgende maand af of er veranderingen zijn.Iedere maand na verlenging ook naar het politie bureau om een surat tanda lapor te halen want die is ook maar 30 dagen geldig.Heb intussen wel een paar golf vrienden opgedaan op het politie bureau.Hihihi Emoticon: Yes!

jstar
User
spacer line

Iedere maand naar het politiebureau? Voor een STM (Surat Tanda Melapor)? Ongelofelijk; die mannen zullen er goed mee lachen. Vraag me af waar je dat vandaan haalt.

Dat certificaat van politie registratie betreft wel de buitenlander (toerist, bezoeker, inwoner, gast van een inwoner, etc), maar de buitenlander is zelf helemaal niet verplicht te registreren ! Het is gewoon een rapport dat aanduidt waar de buitenlander verblijft.

Pasal 10, Peraturan Pemerintah nomor 31 tahun 1994 tentang Pengawasan orang Asing reads: Setiap orang yang memberikan kesempatan orang asing menginap di tempat kediamannya wajib melaporkan kepada Kantor Kepolisian Republik Indonesia atau Pejabat Pemerintah Daerah setempat dalam jangka waktu 24 (dua puluh empat jam) sejak tanggal kedatangan orang asing tersebut.

De persoon die de buitenlander onderdak verleent is verplicht te registreren (bijv. hotel, echtgenote, vriend, sponsor, etc) binnen 24 uur. En, het moet maar éénmalig per adres! Er is totaal geen beperkte (30 dagen) geldigheid.

Pasal 60, undang undang nomor 9 tahun 1992 which says: Setiap orang yang memberi kesempatan menginap kepada orang asing dan tidak melaporkan kepada Pejabat Kepolisian Negara Republik Indonesia atau Pejabat Pemerintah Daerah setempat yang berwenang dalam 24 (dua puluh empat) jam sejak kedatangan orang asing tersebut, dipidana dengan pidana kurungan paling lama 1 (satu) tahun atau denda paling banyak Rp 5.000.000,- (lima juta rupiah)

Dit wetsartikel met beschrijving van boete is trouwens recent geschrapt. Natuurlijk wil je een STM als je van plan bent KITAS of zo aan te vragen. Maar anders zijn de consequenties te verwaarlozen. En onze Polres lacht ons uit als we gasten willen registreren; we doen dat niet meer!

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Houden zo, ondanks dat er mensen zijn die het er niet mee eens zijn.
Meer geboren uit frustratie en trachten anderen te naaien.
Ik bedoel, kan je zelf niet, dan ga je met alles wat in je zit anderen trachten te naaien.
We kunnen nog steeds naar Indonesië met een Sos Bud, ondangks de matennaaiers die er inmiddels achter zijn gekomen dat ze te weinig poen hebben en het anderen ook niet gunnen
Sssssst wie de schoen past trekt hem aan Emoticon: Angry

Terwijl ik dit bericht schreef kwam de posting van Jstar die alles volgens de wet het beste weet.
Ik moet mij elke 30 dagen bij de politie melden.
Ja ik weet dat het niet nodig is, soms doe ik het en soms niet, maar wil je ellende hebben met de wet in je handen??????
Pfffffff Laat maar, doe wat ze vragen, zonder kosten, ga er niet tegen in Emoticon: Shut up! Emoticon: Shut up!

45havana
User
spacer line

Ja hoor...
Bij iedere verlengings stempel ben je opnieuw te gast in indonesie en dien je dus aangemeld te worden door je sponsor.Dat je het zelf mag doen is een gunst.Op de STM staat ook een datum wanneer je vertrekt uit indonesie en dat komt overeen met de datum die de imigratie in je paspoort zet.Dus .....

jstar
User
spacer line

Ja hoor....
Zijn jullie zo achterlijk of gewoon gigantisch bang voor een paar corrupte pennenlikkers? Als men iets beweert wat niet wettelijk is en men moeilijk doet met de hoop op centen dien je toch een klacht in en toon je toch gewoon de wetteksten? Heb ik al een paar keer gedaan (met aanvraag KITAS o.a.; men was niet op de hoogte van wetten van meer dan 7 jaar oud en beweerde dat ik naar het buitenland moest en een minimum aantal SosBuds nodig waren) en werkt ALTIJD. Je moet jezelf niet in een slachtofferrol plaatsen. Als je ervan uit gaat dat je altijd genaaid wordt, raad dan eens wat er gebeurt...

EN VOOR DE LAATSTE KEER: het is niet de Sponsor die de STM moet aanvragen maar diegene die onderdak geeft. Zie je het voor je dat je op SosBud met een sponsor die in Jakarta woont, het land binnen komt en je dan Sulawesi en Bali bezoekt; gaat je sponsor dan mee moeten gaan? Denk toch eens na.

Ah ja: de polres heeft er totaal geen zaken mee hoe lang iemand blijft en ze hebben geen enkele zeggenschap. Het is maar een RAPPORTAGE, de STM. En het verteld hoe lang dit duurt. Dit moet per adres maar één keer plaatsvinden.

Pff, lijk wel een defecte LP die blijft hangen. Mensen toch.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ik zal het ook nog één keer uitleggen Jstar.
De sponsor is inderdaad verantwoordelijk voor de STM.
De beste man werkt, dus ik doe dat zelf om hem niet te belasten.

Tot voor een maand of tien geleden had hij mij ook nog nooit gemeld bij de Polres, wel bij de RT.
Er stonden op een gegeven moment 3 man Polres bij hem op de stoep, uiterst intimiderend, er zijn waarschijnlijk mensen die zich er aan storen dat hij onderdak verschaft aan een bleekgezicht (jaloersie?) .

Sinds die tijd ga ik mij braaf melden bij de Polres.
De Polres hier wil dat de sponsor dat elke 30 dagen na verlenging doet.
Als ik tijd heb doe ik dat, soms ook niet, ik sta namelijk binnen 1 minuut weer buiten, inleveren en wegwezen, een dag daarna ophalen en klaar is Kees.

Nu kan ik wel met de wet in de hand daar amok gaan maken, maar ik hou rekening met mijn sponsor die ook mijn huisbaas en buurman is, ik zou het namelijk rottig vinden als die man gezeik zou krijgen, ook als het onterecht is.
Hij is namelijk voor mij een eerste klas gastheer, maar hij blijft wel Indonesiër met een heilig ontzag voor alles wat een uniform draagt.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Precies dat dus Malam, regeltjes zijn zo, uitvoering gaat zo, en je kunt je voor 1 minuut per maand schikken aan hoe men het wil. Dan weet ik wel waarvoor ik kies. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt in discussie te gaan met wetten in de hand. Ze zien je al aankomen ook. Ik kan mijn tijd wel beter besteden, tenzij ik grof misbruik zie natuurlijk.

Zo meldde ik me even geleden bij pak RT in de binnenlanden onder Cirebon. Waarom? Nou, gewoon omdat ik daar regelmatig ga komen en het me wel netjes leek even kennis te maken. Hij vroeg of ik binnenkort eens kopie paspoort, KTP, buku nikah en KK mee wilde nemen. Geen probleem, is inmiddels afgeleverd door vrouwlief.

Wat hij aan moest met die buitenlander ter registratie? Dat wist ie niet, en hij had ook niet de intentie er achter aan te gaan, al helemaal niet na het zien van mijn KITAS die netjes in Bekasi staat geregistreerd.

Onderweg kwam ik iemand van Kodim tegen die in de perumahan in de buurt woont. heb hem een naamkaartje gegeven na vriendelijk een uitnodiging af te hebben geslagen even op kantoor langs te komen. Hij wilde natuurlijk pronken met de blanke, maar ik had echt geen tijd. De volgende keer ga ik wel even langs, waarom? Gewoon, kennismaking. Over registratie, meldingsplicht wordt helemaal niet gesproken in dat soort gevallen, ze zijn gewoon nieuwsgierig wat ik daar kom zoeken. En dat antwoord krijgen ze van me, heb namelijk niet veel te verbergen. Emoticon: Puh!

Beetje offtopic, maar de kern is dat je zult moeten schipperen tussen je wettelijke verplichtingen en sociale verplichtingen.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Dat melden van gasten door de sponsor is een wassen neus, in mei 2011 zijn zoals Jstar aangaf de sancties ook geschrapt.

Maar het feit blijft nu éénmaal dat je meer vliegen kan vangen met stroop als met azijn.
Ik vraag me zelfs af of de Polres hier wel op de hoogte is, dat éénmaal melden voldoende is, ik heb het ze een keer verteld maar zij weten het natuurlijk beter.
Dat de sancties sinds mei 2011 geschrapt zijn hebben ze helemaal geen weet van.

Ik begrijp het wel, als ik daar binnen kom zit er altijd een man of 3 die zich werkelijk kapot vervelen, komt er dan een bleekgezicht binnen dan is dat een welkome afleiding.
Willen graag dat ik ga zitten en een praatje maak, dat heb ik dus één keer gedaan en dat blijf ik niet herhalen, want het zijn toch steeds dezelfde vragen.

Er zitten hier in de stad altijd een stelletje politieagenten onder een grote parasol, daar ga ik soms wel eens effe bij zitten, onze dochter is in Ned. politie agente, de foto zit in mijn mobiel en ze vragen honderd uit.
Ze kennen me inmiddels allemaal, je weet maar nooit waar het goed voor is.
Want in Indonesië geldt:
Voor de vijand worden de wetten toegepast, voor de vrienden worden ze geïnterpreteerd.

willemw
User
spacer line

Beste mensen,
Met veel belangstelling heb ik de commentaren gelezen van de Social Budaya visa. Wat een rampeplan. Sommige commentaren zijn niet op feiten gebaseerd en andere zijn uit de praktijk. Ik ben me ervan bewust dat het een samenspel is en niet altijd volgens de wet. Blijft moeilijk dit allemaal bij te houden en goed te intrepeteren.

Mijn ervaring is en praat alleen over Bali dat je de gulden middenweg moet kiezen. Laat je niet gek maken maar probeer alleen de feiten en ervaringen van mensen die het hebben meegemaakt te analiseren. Niet altijd makkelijk.

Mijn ervaringen zijn het volgende.

In 2011 met mijn aanvraag met de Ambassade in Den Haag was al een rampeplan daar ik uit was gegaan van een een sponsor aanvraagformulier die ik van de depandance kreeg die ik kon gebruiken in nederland. Helaas konden ze het niet en werd afgewezen niet vertellende dat zij een formulier hadden die ik wel kon gebruiken alhoewel die blijkbaar als kopie haast door het vele kopieren nouwelijks leesbaar was.
De dames waren best vriendelijk maar kennis van zaken ho maar. Totaal 3 keer geweest met het fotje voor acceptatie.
Nadat ik eindelijk de Visa binnen 6 dagen kon ophalen was ik gerust gesteld. PFFFFFFFFFFFFF

In Bali ben ik nu meer dan 6 keer geweest en ga nu op de easy tour. Als je een Social Budaya visa krijgt hoef je ook niet meer in te checken en loopt je meteen door zonder in de lange rij te staan. Er is nog een Bali helemaal rechts bijna zonder wachtrij. Kwam ik later pas achter daar de dame in Den Haag na mijn vraag gewoon zei ja je moet opnieuw betalen voor je Visa? Bulshit dus verkeerde info als je hier nog niet zo bekend mee bent.

Vervolg

willemw
User
spacer line

Nu ben ik aardig op de hoogte van hoe een en ander gaat. De praktijk is nu dat ik de ambassade hier met al zijn ingewikkelde fratsen niet meer benader.

Een touristen visa kan je tegenwoordig met een maand verlengen. Weet niet iedereen maar doe dit zelf ook. Dus totaal 2 maanden in Bali. De optie Singapore om een en ander daar te regelen is volgens mij ook een optie met minder stress. Gaat alleen op voor de mensen die wat langer willen verblijven.

Voorbeeld.
1. Touriste visa 1 maand
2. verlengen met 1 maand kan tegenwoordig maar staat volgens mij nergens. Bij emigratie geen probleem. Helaas moest wel vingerafdrukken geven voor deze verlenging. Ik begreep ook dat het individuele databases zijn die worden opgeslagen hier. Volgens mij niet landelijk.

Resumerend, dan ben je ook 2 maanden in indonesia ipv het gezeik in Den Haag.

Ik heb gelezen in de Bali papers dat ze de oudere expats meer ruimte willen geven om te settelen. Maar ja wanneer weet nog niemand. Ze zien ook wel dat door de crisis ook Bali minder toeristen gaat krijgen en dit een leuke markt is.

doe je voordeel ermee
Groetjes

jupje
User
User icon of jupje
spacer line

Ik heb van de week mijn 2e verlenging voor mijn SosBud visum hier bij de immigratie van Solo afgehaald. Alles volgens de normale procedure, dus sponsorbrief met materai en originele handtekening, overleggen kopie van KTP sponsor, retourticket, enz.
De digitale pasfoto en dito vingerafdrukken waren deze keer niet meer nodig, waren dus nog opgeslagen in het digitale dossier.
Voor 3e en 4e verlenging moet ik dus bij immigratiekantoor Semarang zijn, omdat dit de provinciehoofdstad van Midden-Java is.
Het immigratiekantoor hier in Solo kan en wil hier graag in bemiddelen, zodat ik die 3 uur lange reis niet zelf 2 x hoef te maken. Ben je dus eigenlijk 2 hele dagen mee kwijt.
Wat de kosten voor die bemiddeling zijn, kon men mij nu nog niet vertellen, dus dat zie ik wel volgende maand. Maar dat zal wel alleszins meevallen.
Omdat onze sponsor een zus van mijn echtgenote is, willen ze dan bij de immigratie in Semarang wel een soort bewijs hiervan, over die famalierelatie met de sponsor.
Dus een extra formulier, wat waarschijnlijk gewoon via de Lurah hier verkrijgbaar is.
Vraag me dan wel af, wat ze willen hebben, in geval dat de sponsor totaal geen familie is.
En of dat zo maar een willekeurige eis is, terwijl dat bij andere immigratiekantoren misschien helemaal niet gevraagd wordt.

SOLO MAN FOREVER

spacer line  

On 12-01-2013 03:10 jupje wrote:
Alles volgens de normale procedure , dus sponsorbrief met materai en originele handtekening, overleggen kopie van KTP sponsor, retourticket, enz.
De digitale pasfoto en dito vingerafdrukken waren deze keer niet meer nodig, waren dus nog opgeslagen in het digitale dossier.
Voor 3e en 4e verlenging moet ik dus bij immigratiekantoor Semarang zijn, omdat dit de provinciehoofdstad van Midden-Java is.
Het immigratiekantoor hier in Solo kan en wil hier graag in bemiddelen, zodat ik die 3 uur lange reis niet zelf 2 x hoef te maken. Ben je dus eigenlijk 2 hele dagen mee kwijt.
Wat de kosten voor die bemiddeling zijn, kon men mij nu nog niet vertellen, dus dat zie ik wel volgende maand. Maar dat zal wel alleszins meevallen.
Omdat onze sponsor een zus van mijn echtgenote is, willen ze dan bij de immigratie in Semarang wel een soort bewijs hiervan, over die famalierelatie met de sponsor.
Dus een extra formulier, wat waarschijnlijk gewoon via de Lurah hier verkrijgbaar is.
Vraag me dan wel af, wat ze willen hebben, in geval dat de sponsor totaal geen familie is.
En of dat zo maar een willekeurige eis is, terwijl dat bij andere immigratiekantoren misschien helemaal niet gevraagd wordt.

Ik denk dat ze het min of meer als ondersteunende bewijs zien.
Voordeel is als de procedure OKE is zal het in de toekomst vergemakkelijken.
Kennelijk nemen ze de laatste tijd de sponsorschap serieus .
De" legalisatie" van zo'n briefje kan men beginnen met RT/RW en Kelurahan .
De zus zal wel weten hoe de procedures zijn.

bisa dicek of makemyday .

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 12-01-2013 03:10 jupje wrote:

De derde en vierde verlenging moeten hier vandaan naar Bandung, daar betaal ik 100.000 Rupiah voor (twee personen)

Die extra eis, liep ik hier ook tegenaan, ze wilden een kopie kartu keluarga van mijn sponsor hebben.

45havana
User
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Malam,
Vreemd ik heb net de 3e verlenging en maandag even mijn paspoort ophalen.Niets gevraagd over kartu keluarga.Wel is het zo dat op het imigratie kantoor in bandung aan de jln Suci nu overal camera's hangen.Voorheen deed ik 300.000 in een gesloten envelop bij mijn aanvraag en betaalde de ambtenaar achter de bali de kosten a 250.000 en hoefde ik niet in de rij te gaan staan om te betalen.
Deze keer zij ze dat ze dat niet meer durfde aangezien ze allemaal een reprimande hebben gekregen en ze heeft mij uitdrukkelijk gevraagd het zelf te doen.Ook het bedrag verhogen had geen zin volgens haar, daar ze bang was haar baan te verliezen.
Trouwens bij de 3e verlenging moet ik ook naar de Jln.Jakarta bij het imigratie kantoor klas 1 zijn en daarvandaan weer naar de Jln.Suci imigratie kantoor klas 2.Al met al best wel vervelend omdat het altijd macet is in die regionen.
Maar wees dus in ieder geval gewaarschuwd.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Havana het fenomeen kartu keluarga liep ik voor het eerst de laatste keer dat ik ging verlengen tegenaan.
Het is duidelijk dat alle immigratiekantoren in verschillende steden hun eigen regeltjes hebben.
Kijk maar naar Jupje, als ik haar goed begrijp moet ze aantonen dat haar sponsor werkelijk familie is Emoticon: Confused
Als dat in Solo zo is dan kan ze beter de volgende keer als reden van bezoek cultureel opgeven, is ze van die ellende af.
Dat er beter op sponsors wordt gelet dat kan ik nog begrijpen, maar dat ieder kantoor zijn eigen invulling er aan geeft is weer typisch Indonesië.

jupje
User
User icon of jupje
spacer line

Heb van de week mijn 4e, en voorlopig laatste verlenging van mijn SosBud visum aangevraagd, want mijn eerste 180 dagen hier zitten er volgende maand alweer op.
Weer terug van mijn krotje hier in Karanganyar, aan de voet van de vulkaan Lawu, naar mijn verlaten volksvilla aan de voet van de Vaalserberg.
Is me me hier niet echt tegengevallen, na 35 jaar alleen hier hooguit één maandje vakantie te hebben doorgebracht, en dan nog niet eens élk jaar.
Zeker als ik weleens naar de nederlandse weerberichten kijk.
Beschik uiteraard hier over veel tijd, als AOW-er, héél veel tijd zelfs.
Ga regelmatig een paar uur wandelen, meestal in de ochtenduren, soms zelfs al vóór zonsopgang, hier achter het huis, en zie de zon opkomen vanachter de Lawu. Door de dorpjes, over de dijk aan de bengawang Solo, langs rijst- en groentevelden, met onderweg veel schapen, geiten, kippen, eenden en koeien. Bij helder weer kun , aan de overkant van de rivier, héél in de verte, zelfs de vulkanen Merapi en Merbabu waarnemen, zo'n 70 km naar het westen.
Of ik neem de bus richting Lawu, één uur rijden, en wandel dan daar op de berghelling, waar het ook overdag relatief koel is (25 graden, hogerop zelfs iets minder).
Ben vorige week nog van de candi Sukuh naar de candi Cetoh gelopen, 3 uur lang door bossen en groentevelden, langs en over riviertjes, met diverse watervallen.
Je komt geen hond tegen, hooguit wat plaatselijke boeren op het veld, maar zeker geen toeristen, enkel bij de tempels zelf, waar ze dan met een auto naar toe komen, Maar daartussen, nee, geen enkele.
Als, zoals bij mij, de sponsor familie is, dan ben je dus op familiebezoek.
Het immigratiekantoor wil dan graag een bewijs van die familierelatie hebben.
Dat was niet zo'n probleem, want de plaatselijke lura zorgde daar wel voor, tegen een kleine vergoeding.
Verder willen ze bij het immigratiekantoor ook graag een bewijs zien, dat je getrouwd bent.
En ik beschik hier niet over een Kartu Keluarga.
Gelukkig namen ze deze keren genoegen met mijn opmerking, dat in het paspoort van mijn echtgenote, die gewoon onder haar eigen meisjesnaam in haar paspoort staat, de aanvulling staat: e.v.: FAMILIENAAM, en de uitleg, dat e.v. staat voor echtgenote van: FAMILIENAAM.
Volgende keer neem ik dan toch maar voor de zekerheid een kopie mee van mijn trouwboekje, al heb ik dat al meer dan 30 jaar niet meer onder ogen gehad.

SOLO MAN FOREVER

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Jupje zoals ik al eerder schreef alle Immigratiekantoren maken hun eigen regeltjes.
Zo moest ik enkele maanden geleden ook een kopie van de kartu keluarga van mijn sponsor aanleveren, daarvoor werd er nooit om gevraagd.

Wat het trouwboekje betreft om aan te tonen dat je zelf getrouwd ben hebben ze bij mij nog niet om gevraagd.
Ik had het wel enkele jaren geleden nodig om mijn echtgenote op mijn werkvergunning te krijgen, maar let op!!!!!!!!!

Het trouwboekje was niet voldoende, geheel in Nederlands dus acadabra voor de immigratie, dezelfde situatie als de term EV in het paspoort (echtgenote van).

Ik moest een "Uittreksel uit de huwelijksakte" overleggen.
Op dit document wordt Duits, Frans en Engels gebruikt.
Die kan je bij de gemeente aanvragen, succes.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Ik heb een tijdje geleden aangegeven dat ik deze keer een Visa Sosial Budaya
zou gaan (proberen) te regelen
voor het eerst, vlgs de "nieuwe procedure" van het KBRI dus
met vermelding van jaarinkomen van de sponsor

Dus ik zeg tegen mijn sponsor is prima meid laat maar los die beer.
een aantal vragen dan uiteraard meteen.
Vragen die ik zelf ook al had maar waar ik allemaal verschillende antwoorden op
kreeg (zelfs van de ambassade in Den Haag)
Dus ik leg uit wat ik weet en zeg als het niet duidelijk is benader
dan maar even zelf de ambassade.
Na 3 x mailen zonder antwoord terug te krijgen, kunnen ze dus de boom in.
Dus mijn sponsor gaat met alle paperassen naar de imigrasi en verteld
dat er nu een visa sosial budaya moet worden aanvraagd met "het nieuwe formulier"
met financiele gegevens erbij Dat is een verzinseltje van de ambassade
da's helemaal niet nodig was het antwoord.

(Pelita had dat mij ook al verteld overigens; gewoon niks invullen meneer,
doen wij ook nooit)

Wanneer meneer hier komt met zijn nieuwe visa, hebben wij onze regels en
wij controleren alles, daar heeft de ambassade niks mee te maken.

Wat als je sponsor met zo'n verhaal terugkomt en de ambassade niet thuis geeft ?

Ik heb er niet te lang over nagedacht.
Ik zei vul alles maar in en stuur mij maar de financiele gegevens dan regel ik
het hier wel met de ambassade.

Lijkt mij ook vreemd als je zo maar een bedrag in kunt vullen zonder dat je
bewijs overlegd en nog vreemder dat de verantwoordelijke instanties in
Indonesie zeggen controle is onze taak daar heeft de ambassade niks mee te maken.

Je zou bijna gaan denken dat er wetten en regels verzonnen worden.

Maar da's stap 1 (wordt vervolgd)

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

jupje
User
User icon of jupje
spacer line

Over een paar maanden moet ik ook mijn nieuwe SosBud visum gaan aanvragen in Den Haag.
Mijn sponsor, een zus van mijn vrouw, heeft als beroep op haar KTP staan: "Mengurus Rumah Tangga", dus zoiets als "huisvrouw".
Dat heeft afgelopen jaar geen enkel probleem opgeleverd, ook niet bij de verlengingen op het immigratiekantoor in Solo.
Officiëel werd wel op de formulieren naar het inkomen gevraagd, maar dat hoefde nooit ingevuld te worden.

SOLO MAN FOREVER

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 04-06-2013 19:08 jupje wrote:
Over een paar maanden moet ik ook mijn nieuwe SosBud visum gaan aanvragen in Den Haag.
Mijn sponsor, een zus van mijn vrouw, heeft als beroep op haar KTP staan: "Mengurus Rumah Tangga", dus zoiets als "huisvrouw".
Dat heeft afgelopen jaar geen enkel probleem opgeleverd, ook niet bij de verlengingen op het immigratiekantoor in Solo.
Officiëel werd wel op de formulieren naar het inkomen gevraagd, maar dat hoefde nooit ingevuld te worden.

Ik hou je wel op de hoogte Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Jupje
In Solo doen ze er niet moeilijk over merk ik.
Ze zeggen zelfs waar bemoeit de ambassade zich mee.
(tussen de regels door)
Nu eens kijken wat KBRI zegt dan ben je vast een beetje voorbereidt
want jij bent na mij aan de beurt denk ik Emoticon: Wink

Als mijn vrouw naar Nederland komt moet ik ook zo'n garantverklaring tekenen
met 3 loonstrookjes erbij 30 euro per dag moet ik kunnen opbrengen.
Voor een bordje nasi + kopi teh + bubur is in Indonesie 30.000 rph meer als
genoeg. Voor 180 dagen komt dat op zo'n 5-6 juta neer.
In Nederland zeggen we dan waar praat je over voor 6 maanden
75-80 euro per maand.
Maar er moeten schijnbaar (theoretisch) drempels worden ingebouwd
om de massale toestroom sosbud-ers naar Indonesie te verminderen.
Soms lijkt het of men een ontmoedigingscampagne voert bij het KBRI.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 04-06-2013 19:08 jupje wrote:

Jupje ik had op de site van de ambassade een voorbeeld sponsorbrief gezien met een vraag naar inkomen van de sponsor.
Ik heb bij de visumdienst enkele maanden geleden informatie hier over gevraagd, volgens de visumdienst was de voorbeeldbrief die zij op hun site hebben staan voldoende (zonder inkomen).

Mijn visum aanvraag verliep soepel, de enige verandering waar ik vorig jaar bij mijn eerste verlenging tegen aan liep was dat de emigratie een kartu keluarga van mijn sponsor wilde hebben.

joost
User
spacer line

1. Ik heb nog nooit in de afgelopen 6 jaar meegemaakt dat ze van mijn sponsor het inkomen willen weten.

2. Afgelopen dinsdag mijn eerste Sosbud verlenging weer aangevraagd in Surabaya.
Ik neem dan altijd gelijk formulieren mee voor een tweede verlenging. Die KON je kopen bij en apart loket. Nu krijg je pas je nieuwe aanvraag papieren als je weer een aanvraag doet. Echter deze zijn nu gratis. Gezien je sponsor ook moet tekenen dient deze sponsor dus ook aanwezig te zijn. Men heeft in Surabaya een standaard sponsorbrief gemaakt.

jupje
User
User icon of jupje
spacer line

Afgelopen winter heb ik die standaard sponsorbrief ook in Solo bij het immigratiekantoor gekregen.
Die aanvraagpapieren zijn genummerd, vandaar dat je ze niet al mee krijgt voor de volgende verlenging(en).
Blijkbaar wil men zodoende óók voorkómen, dat je al voor je hele verblijf die in één keer invult, en gelijk door de sponsor laat ondertekenen.
Die sponsor moet dus elke verlenging weer meekomen.
Alleen bij het enkele dagen later ophalen van het paspoort hoef deze niet meer mee.

Maar als een persoon met als beroep "huisvrouw" sponsor kan zijn, en je het inkomen, hoewel het wél op het formulier wordt gevraagd, niet hoef in te vullen, zou een "Pak Betjak" ook als sponsor kunnen fungeren.
T.z.t. zal dat inkomen m.i. dus ook wel degelijk opgegeven dienen te worden.

SOLO MAN FOREVER

joost
User
spacer line

Op de sponsorbrief uit Surabaya staat niets over inkomen van de sponsor.
Ja je paspoort ophalen mag iedereen mits hij het inleveringsbewijs van je paspoort overhandigd. Hetzelfde gebeurt in Den Haag

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

51,347,246 topic views - 223,784 posts - 13,516 topics - 16,726 members - last post @ 20-11-2017 16:14 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

92,349,136 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com