indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Selamat makan - Smakelijk eten > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Zoals velen weten rij ik voor een durian wel een blokje om in Indonesie. De laatste vakantie was geen succes omdat het echt heel erg aan het einde van het seizoen was.

In mei gelukkig wel op de pasar malam. En, toen ontdekte ik diepvries durian in de toko. Nu ik dat eenmaal weet is de verleiding erg groot natuurlijk. Natuurlijk is verse veel lekkerder maar zoals de Nederlanders in Indonesie wel eens consessies doen als het om typisch nederlandse kost gaat is het met mij ook met durian. Beter iets wat redelijk goed smaakt dan helemaal niks.

Enfin, een paar mijn collega’s vonden het wel een idee om het een keer op het werk te proberen. Ik heb echt nog geprotesteerd maarja ze kunnen zich er ook niks bij voorstellen.
Het was nog een hele toer. Durian uit de diepvries en in 6 uur in de auto in de parkeergarage laten ontdooien. In vier lagen plastic zakken (!) mee naar mijn kamer. Deur dicht en vooral houden en ‘m ontbloot, vorkjes erbij en ze mochten allemaal proeven. Uiteindelijk waren er 4 van de 15 die het aandurfden. De rest van de vier noten heb ik zelf opgepeuzeld en da’s geen straf.
Van andere afdelingen kwamen er verontrustende snuffelende neuzen voorbij, nog net onze BHV niet gewaarschuwd (echt waar). Er waren mensen die een gaslucht dachten te ruiken en liepen wat ongemakkelijk rond.

Ik zit nu alleen in mijn kamer van 20 vierkante meter, te wachten tot de wind is gaan liggen met af en toe boze blikken en verwensingen negerend. Nee, ik zal het nooit meer doen. Stelletje cultuurbarbaren. Zijn ook niks gewend. Emoticon: Angry

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Gat gat gadverdamme wat een stink zooi.die durian......... Emoticon: Talk to the hand Emoticon: Shut up! Emoticon: Sadley

vooral niet nemen als je bier er bij drink.
Dan ontplof de maag

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

barubagus
User
spacer line

ik ben ook iemand die verslaafd is aan durian. In Nl heb je tenminste in Amsterdam altijd Thaise Monthong Durian uit de frreezer met of zonder pit.
Ook hele durian met schil en al ingevroren.
Hier in Jakarta, waar ik nu ben, ga ik altijd meteen op jacht. Er is hier een Toko Raja Duren. Daar heb je de beste soorten uit alle streken, die gele met kleine pitjes vind ik het lekkerst.

Elke duren smaakr weer anders. Omdat het nu geen seizoen is, moet je ze echt zoeken, en zijn ze wat duurder.
Aan de overkant van mijn huis is er elke avond durian uit Medan te koop.
Voor goedkope Duren, moet je echter in het regenseizoen komen.

BB

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Durian uit Medan? Ik denk dat je uit Siantar, Berastagi of Sidikalang bedoelt.

De seizoenen voor durian zijn niet meer zo strak als vroeger. En de goedkoopste zijn die van Sumatera denk ik voor Rp 3000 of Rp 4000 per stuk maar het vijfvoudige van die prijs betaal ik er graag voor.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

barubagus
User
spacer line

Het heet officieel Duren Medan. Maar ik denk dat ze een bepaalde soort bedoelen
uit noord Sumatera. Ik heb geen idee. Het staat in iedergeval op zijn kraampje met koeie letters Duren Medan.
Zo heb je ook Duren Petri, Duren Depok etc.
Allemaal benamingen denk ik voor een bepaalde soort en niet zo zeer een bepaalde streek. Bij die Raja Duren heb je zuurachtige durens, naar drank smakende (Gist) durens, heel erg zoete etc.
Zo komt de Duren Monthong of te wel Duren Bangkok nu ook gewoon uit plantages in Malesie en Indonesie.
,
De mensen geven hier altijd de Duren de schuld van allerlei ziektes...sakit urat asam, sakit jantung, de duren staat bekend als jahat!!!
Van mijn familie mag ik het niet zoveel eten..
Ik heb tevergeefs geprobeerd een duren pitje in Nl op te kweken, want ze hebben hier nu ook Durians in grote potten te koop (cangkokkans), ook zag ik gewoon een Manga boompje in een grote pot, vol met mangga's.
Op mijn balkon hier heb ik wel een sawo in een pot, en het doet het fantastisch.

Jammer dat je niet van Jakarta houdt....anders.

BB

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 12-07-2012 19:34 barubagus wrote:
Jammer dat je niet van Jakarta houdt....anders.
BB
Ja ik weet het. De enige kans dat ik nog in Jakarta kom is als ik echt voor een paar dagen met iemand kan afspreken. Maar op de bonnevooi en we zien wel of iemand tijd heeft? Nee, daar krijg ik alleen maar stress van...

barubagus
User
spacer line

Nog bedankt voor je Hotels !! (even stiekum off toipc), maar ik vertrek volgende week naar Bali en daarna Flores Mss Alor..
Ik ben niet zo'n actieve Indo reiziger, ik ben echt een luie indo-ganger, zo van cepat bosen. Altijd op zoek naar goed eten.. en de mooie natuur , zien we over het hoofd.
Het is hier nu bijna 01.00 ...selamat tidur.

Weer on topic....ik ga altijd de pasar af voor Durens!!!

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Haha, ja, dat zal wel stinken ja.

Ik heb het drie maal geprobeerd, maar het is niet aan mij besteed. Maar goed dat de vrouw het ook niet lekker vind, dus dat levert geen discussies op verder. Emoticon: Yummie!

koming
User
User icon of koming
spacer line

Durian moet je leren eten. Ik heb er ook even over gedaan om verslaafd te raken, de meeste mensen vinden het niet meteen de eerste keer lekker.
Heb een keer een verse durian in Nederland gekocht en mijn familie laten proeven, was geen succes, ondanks de goede kwaliteit van de vrucht, viel alleszins mee.
Voordat we die vrucht gingen openen hadden we 'm in de schuur gelegd, zelfs met de deur dicht kon je 'm in de tuin ruiken. De buren zullen wel gedacht hebben ...

pierre
User
spacer line

Mijn vrouw is ook helemaal verzot op die dingen.
In Medan is er een stalletje waar ( tijdens seisoen) Durians worden aangevoerd, ( van buitenaf) volgens mijn vrouw heeft dat stalletje de beste Durians.
Nu moet ik wel zeggen dat als de lading arriveert het steevast gigantisch druk is.
Van verre komen ze speciaal daar naar toe om deze vrucht te kopen en gelijk te eten.
( af en toe complete verkeer opstoppingen want de auto's worden natuurlijk overal neergezet zonder rekening te houden met het overige verkeer)

Maar eerlijk gezegd geef mijn portie maar aan fikkie. ik vind ze niet te pruimen ( sorry voor de liefhebbers) maar ik kan er echt niet aan wennen.

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

Héérlijk...ik vind het erg lekker....
Mijn kinderen het laten proeven...vonden het stinken en niet lekker, géén nood ik eet alles wel op hoor....géén problemen ermee. Emoticon: Party!

barubagus
User
spacer line

{k snap het niet Durians stinken niet, maar ruiken juist lekker!!!
Net als Ikan bakar, dat ruikt ook lekker.

mmmmmm enak sekali

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Zojuist een ontdooide diepvries durian opgesmuld met een van mijn collega's. Wel buiten Emoticon: Smile . We moeten het niet nog een keer hebben dat iemand 112 wil gaan bellen.... Emoticon: Devil

Ach ja de een gaat roken en de ander gaat durian eten.

Niet vers, niet vergelijkbaar met de real stuff (nog 5,5 week wachten) maarja na maandenlange onthouding is het toch wel heel lekker....

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Probeer eens wat pitten mee te nemen en te planten, Anne Mieke; dit gaat redelijk goed.

Gewoon de bolle pitten goed schoonmaken, dan in een afgesloten doorzichtig potje of Tupperware doosje, op wat vochtige watten. En op een warme plek natuurlijk.

Durian uit Medan bestaat wel degelijk en is hier zeer bekend, het is een kleine soort. Maar eerlijk gezegd vind ik de beste uit Thailand komen. De kleine soort uit Lombok is ook heel goed. Het rare is dat je de Maleisische durian heel goedkoop in Singapore kan eten bij de straatventers. En nog lekker ook.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 06-08-2014 15:33 Lieve wrote:
Probeer eens wat pitten mee te nemen en te planten, Anne Mieke; dit gaat redelijk goed.

Gewoon in een afgesloten doorzichtig potje of Tupperware doosje, op wat vochtige watten.

Durian uit Medan bestaat wel degelijk en is hier zeer bekend, het is een kleine soort. Maar eerlijk gezegd vind ik de beste uit Thailand komen. De kleine soort uit Lombok is ook heel goed. Het rare is dat je de Maleisische durian heel goedkoop in Singapore kan eten bij de straatventers. En nog lekker ook.
Het kan aan mij liggen maar ik heb in Medan nog nooit geen durianbomen gezien. Ik denk dat dit zo genoemd wordt omdat geen mens (buiten Noord Sumatera) weet waar Sidikaleng of Siantar ligt. De durians die ik ooit in Medan zelf gekocht heb kwamen ook allemaal uit de (hogergelegen) gebieden.
Ik heb "durian Medan" als benaming wel ooit in Jakarta gezien.

Volgens mij zijn alle durians sowieso kleiner dan die uit Thailand. In Indonesie vind ik de lekkerste uit Sumatera komen. Heb ze vorig ook in Singapore gegeten maar die vond ik toen niet zo. Dat kan natuurlijk altijd wel anders uitvallen.

Vorig jaar heb ik in Kalimantan papaken gegeten, een duriansoort maar iets kleiner dan de gemiddelde durian, vruchtvlees is knaloranje minder alcoholisch dan de echte durian maar een goed alternatief omdat deze na het durianseizoen rijp is. Er zouden ook durians zijn met rood vruchtvlees.

Met die pitten kan ik wel eens kijken maar dan meer omdat het leuk is. Om hier af en toe durian uit diepvries te eten zijn ze in Indonesie dan weer extra lekker. Zou ook niet zo gauw weten waar ik het moest laten. Heb al een grote palm in de tuin staan en (te) veel bananenbomen.

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Wkwkwk. eBay?

Ze hebben in Brunei en Maleisië de rode varianten, iemand noemde ze suluk. Maar wij verstaan daar iets ander onder.

Durian Medan is echt wel een begrip. En natuurlijk heeft u gelijk en komen de vruchten uit plantages in de directe omgeving zoals Binjai, of zelfs verder uit Tebing en Simalungun. De grondprijzen laten het gewoon niet toe. Maar ja, dan wordt het heel puristisch, zoals iets niet Edammer kaas willen noemen omdat het daar niet (meer) gemaakt wordt. En niet alle appelsienen zijn Sunkist maar toch noemen wij die zo.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

sukadi46
User
spacer line

Ze kunnen mij er wakker voor maken. Als ik in Indonesië ben, moet ik het kopen en eten, anders voel het voor mij an als of ik niet daar geweest ben. Mijn vrouw lust het graag. Mijn vader bleef vroeger weg als hij wist dat ma duren heeft gekocht. Overigens vind ik het niet stinken. Mijn kinderen wel. Had een keer een Nederlandse vriendin meegenomen naar Indo en die vond het zo lekker dat ze iets meer dan 1 vrucht had gegeten.
Gelukkig kan je ze nu daar het hele jaar eten.
In Nederland heb altijd wel durian in de vriezer. elf gaat mijn waringin (Ficus Benjamin) zomers naar binnen en wordt het heel vol met bladeren.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

72,361,987 topic views - 232,760 posts - 13,677 topics - 22,547 members - last post @ 20-06-2019 19:38 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

119,682,363 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com