indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Tickets, luchtvaart en vervoer > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

lisaaron
User
spacer line

hallo ik heb weer een vraag heb nou alleen tickets en hotels geboekt wil met mijn gezin bepaalde tours gaan doen als ik het forum bekijk kan ik chauffeurs en tours gewoon boeken bij een travelburo en zijn die dan wel te vertrouwen? heb begrepen dat je niet zomaar een chauffeur op straat moet pakken.wil namelijk na ciater en tangupurau en shoppen .
en aan welke prijzen moet ik dan denken met mijn gezin 4 personen

RobEst
User
spacer line

Hoi Lisaaron. Wij zijn gisteren weer terug na een reis van 21 dagen op Java/Bali. Via internet heb ik een prive chauffeur/gids gevonden, t.w. Pardi, voor 62 euro all in (benzine, tol, slaap gelegenheid en eten voor de chauffeur). Ik had zelf tickets en een aantal hotels geboekt. Hij kan evt. ook hotels voor je boeken. Je kunt met suggesties komen voor een toer. Eventueel heeft hij ook erg leuke suggesties. Heb je nog vragen, mag je me altijd benaderen. Ook heb ik binnenlandse vluchten via deze site (Yerun) geboekt, was perfect geregeld). grt. (n.b. wij waren met 4 volwassenen). Je mag gerust onze namen noemen, wij waren in ieder geval erg tevreden. Grt. Robert & Esther
Oh ja en dit is zijn email adres: kocret71Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.yahoo.com

paulb.
User
spacer line

Reken op Bali op circa Rupiah 500.000 voor een daytrip ( 8 uur) incl brandstof en parking ( excl. entreegelden) - taxi met airco.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 12-07-2012 13:11 paulb. wrote:
Reken op Bali op circa Rupiah 500.000 voor een daytrip ( 8 uur) incl brandstof en parking ( excl. entreegelden) - taxi met airco.
Op Bali kun je echt wel voor een stuk minder terecht. Je hoeft er niet al te veel moeite voor te doen om een auto te krijgen tussen Rp 300.00 en Rp 400.000 voor 8 uur.

gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

barubagus
User
spacer line

Ja voor 62 euro/dag is iedereen wel vriendelijk,beleefd ,grappig, enz.
Ik betaal nooit meer dan 400/500.000 RP per dag en dan mag de chauffeur meeten onderweg als we stoppen.
JE MOET GOED KUNNEN TAWARREN EN OOK ANDERE DRIVERS VRAGEN.

De driver slaapt altijd in de auto en bij sommige hotels izjn er drivers bedden.

lisaaron
User
spacer line

bedankt weer voor jullie reactie ik ben benieuwd vertrek maandag na mijn geboorteland van mijn ouders dit wil ik mijn kinderen laten zien en hoop dat het gaat bevallen. mijn zoon van 9 wil de borabordur zien hij wil het graag aanraken grappig vind ik dat en dan die plantjes kruit je roer me niet die vind ik ook zo leuk ben echt zenuwachtig nogmaals bedankt allemaal
ik hoop dat ik goed kan tawarre en dat ze me niet bedonderen.

lisaaron
User
spacer line

hallo robest wij gaan ook voor 3 weken met gezin heb ook hotels en vluchten geboekt
alleen geen exursie en chauffeurs maar dat moet goed gaan was het leuk daar ben echt benieuwd heb je nog tips mischien ga ook java bali ik zit in semiyak bali ben je daar geweest
mischien gr

RobEst
User
spacer line

Hoi LisaAron, We hebben echt een fantastische reis gehad. Ons programma zag er als volgt uit:
Aankomst, direct door naar Bogor en verbleven in Santika hotel (zelf geboekt)
Day 1 : Jakarta-Bogor
Botanical garden,via puncak pass then leave for Bandung/Lembang
Hotel in Lembang (ligt iets buiten Bandung) : Villa Vanity's guesthouse, price per night for 1 room Rp 550.000 (echt heel mooie locatie, door chauffeur geboekt)
Day 2 : Lembang
Tangkuban perahu volcano,hot spring, theefabriek: Hotel in Lembang
Day 3 : Lembang-Pangandaran beach
Traditional village in Garut (ook super) then leave for Pangandaran beach still take about 5 hours to drive Hotel in Pangandaran : Nyiur hotel, price per night for 1 room Rp 525.000 (deze was helaas vol en we hebben toen zelf een hotel geboekt Sun In, maar dit was een tegenvaller)
Day 4 : Pangandaran
Green canyon (dit moet je echt gedaan hebben, dit was zo gaaf. Body raften en er deden ook kinderen mee, was niet eng of zo), kroepoekfabriek.
village with brwn sugar and wooden puppet home industry (dit hebben we niet gedaan, was optioneel. Eten bij Rasa Sayang (Seafood, verse vis).
Hotel in Pangandaran
Day 5 : Pangandaran-Yogyakarta
3 uur met de boot naar Cilacap. 4 uur rijden naar Hotel in Yogyakarta : Duta garden, price per night for 1 room Rp 475.000 (net hotel, schoon en er is ook een nieuwbouw. Daar kan je ook voor kiezen, upgrade)
Day 6 : Yogyakarta
Borobudur and prambanan temples,city tour, Ramayana ballet open air
performance (wij hebben alleen Borobudur gedaan, wilden nml. nog shoppen.)
Batikfabriekje. Hotel in Yogyakarta
Dag 7: Yogyakarta: paleis van de sultan (ook de moeite waard, indrukwekkend)

Bovenstaande hebben we met de chauffeur gedaan. De rest van de reis zelf geregeld. Met de trein naar Surabaya voor 2 nachten. Chauffeur heeft de treintickets geregeld.
Van Surabaya met de vliegtuig naar Denpasar. Een chauffeur in Bali (die we nog van 3 jr. geleden kenden) heeft ons naar Lovina gebracht. 2 nachten Starlight hotel: Daar hebben we uiteraard Dolfijnen gespot, zijn o.a. naar Kintamani geweest, GitGit watervallen, Koffie Luwak plantage, Tampaksiring, Bedugul.
2 nachten in Amed - Kembali beach bungalow (aan de oostkust). Relaxen en eten bij Warung Enak....heerlijk eten en niet duur.
5 nachten Jimbaran - Kembang Sepatu Bed & Breakfast. Zijn o.a. gaan raften, dit was ook werkelijk een supergave ervaring, een Spa bezocht. Eten uiteraard op het strand, verse vis.
2 dagen Jakarta om te shoppen. De binnenlandse vlucht heb ik via deze site geregeld. Indonesieticket.info

paulb.
User
spacer line

Op 12-07-2012 13:56 schreef Anne Mieke:

[quote verwijderd]
Op Bali kun je echt wel voor een stuk minder terecht. Je hoeft er niet al te veel moeite voor te doen om een auto te krijgen tussen Rp 300.00 en Rp 400.000 voor 8 uur.

gr
Anne Mieke

Jawel, ik vind alleen dat we als voormalige kolonisatoren een fatsoenlijke prijs moeten betalen en niet langer Indonesische mensen het vel over de oren moeten trekken.
Wellicht denk jij daar anders over - zoja, duik dan eens in geschiedenisboeken.
Ter lering ( en echt niet ter vermaeck)

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.paulb; nou, ga vooral je gang, maar ik trap daar niet in. De eerste persoon die over het koloniale verleden van mijn voorouders begint tijdens het afspreken van een prijs moet ik overigens nog tegenkomen. Ik weet wel dat we dan direct klaar zijn met onderhandelen en ik een ander zoek.

Ik heb kortgezegd niets te maken met het koloniale verleden en diegene die mij wat wil verkopen vrijwel zeker ook niet. Verder doet men in Indonesie wat dat betreft gewoon normaal gelukkig. Dat soort dik 60 jaar oude (en ouder) vraagstukken erbij halen als je staat te onderhandelen over een prijs? Dan ben je op je achterhoofd gevallen als ik het zo bot mag zeggen.

spacer line  

On 13-07-2012 05:16 paulb. wrote:

[quote removed]

Jawel, ik vind alleen dat we als voormalige kolonisatoren een fatsoenlijke prijs moeten betalen en niet langer Indonesische mensen het vel over de oren moeten trekken.

Ik weet dat je het goed bedoelde , maar ben toch niet eens dat je door "schuld of schaamte"gevoel zo maar jullie ex gekoloniseerden een vrijbrief geeft om hun prijzen op te drijven.
Je moet gewoon een eerlijke prijs krijgen , de marktprijs.

Als je daarna iets meer wil geven zoals een extra (grote) fooi omdat je tevreden ben voor de geleverde dienst , dan is het O.K.

Desnoods ga je (men) de hele gezin of dorp adopteren .
Dan is het een andere kue (verhaal).

bisa dicek of makemyday .

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Fooi geven is natuurlijk prima, maar dat doe je achteraf als de verleende diensten beter dan verwacht waren. En na een aantal jaar hier weet ik wat ik mag verwachten dus lang niet iedereen krijgt wat ie van mij verwacht. Tja, had je maar iets meer dan je best moeten doen.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 13-07-2012 05:16 paulb. wrote:

[quote removed]

Misschien ben je zover dat je wellicht begrijpt dat ik al vaker in de geschiedenisboeken ben gedoken.
De prijzen echter die ik noem zijn normale prijzen en zoals ik al zei hoef je er niet al te veel moeite voor te doen om deze te vinden. Dat is geen vel over de oren trekken. Voor minder dan ze het zelf in hun hoofd hebben doen ze het echt niet hoor. Deze prijzen staan zelfs gepubliceerd of vele folders. Misschien eerst een even checken voordat je bovenstaande roept.

Verder kan ik melden dat ik sinds een jaar of drie met enige regelmaat een auto ZONDER chauffeur heb gehuurd voor Rp 200.000 en deze prijs is zeker niet de laagste. (kun je ook meteen zien wat er voor de chauffeur wordt betaald, hetgeen je aan benzine kwijt bent gaat nergens over, zo groot is Bali niet) Daar hoef ik niets voor te doen, alleen een belletje dat ik er aan kom. Ik voel me dan zeker geen ex kolonialist maar gewoon een trouwe klant.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

lisaaron
User
spacer line

bedankt alweer robest je hebt een mooie reis gemaakt maar ja ik reis
met kinderen 9 en 11 jaar oud en ik verblijf 3 dagen bandung 3 dagen yoyarkarta en als laatste
bali.o ya ik ga mijn familie voor het eerst in ciribon en jarkarta ontmoeten 4 dagen.dus het wordt te vermoeiend om wat je hebt gedaan ook te doen maar er zitten wel wat dingen bij
die ik ook wil zien.jammer dat ik niet met je kan praten via telefoon. nog 3 dagen en dan vertrek ik.gr lisaaron

pierre
User
spacer line

Op 13-07-2012 05:16 schreef paulb.:

[quote verwijderd]

WIJ het vel over HUN oren trekken?? ik denk dat het eerder andersom voorkomt.
Zodra ze een bule in aantocht zien komen ruiken ze je dompet al op afstand.
Het frappante is, als ik als bule ergens op afstap dat de prijs de helft of zelfs het dubbele bedraagt.
Als mijn vrouw de onderhandelingen voert worden enigszins de normale regulieren prijzen geopperd ( en deze zijn in eerste instantie al aan de hoge kant) daardoor gaat mijn vrouw steevast in onderhandeling.
Tot een bedrag wat redelijk te noemen is en dan verdienen ze er nog aan.

Dus kom niet aan met van te voren hoge bedragen geven omdat het uit solidariteit is vanuit vervlogen tijden.
Achteraf een ( goede) fooi geven is een ander verhaal ( mits de service naar tevredenheid is.)

paulb.
User
spacer line

Tja, ik denk niet dat je het niveau hebt om er zinnig over te communiceren.
Doe het dan ook maar niet - pak een Bintang en neem er dan nog maar tien daarna.

paulb.
User
spacer line

Op 13-07-2012 07:18 schreef Surya Atmadja:

[quote verwijderd]

Ik weet dat je het goed bedoelde , maar ben toch niet eens dat je door "schuld of schaamte"gevoel zo maar jullie ex gekoloniseerden een vrijbrief geeft om hun prijzen op te drijven.
Je moet gewoon een eerlijke prijs krijgen , de marktprijs.

Als je daarna iets meer wil geven zoals een extra (grote) fooi omdat je tevreden ben voor de geleverde dienst , dan is het O.K.

Desnoods ga je (men) de hele gezin of dorp adopteren .
Dan is het een andere kue (verhaal).

Bedoel je met de marktprijs de J.P.Coen-prijs ( alle forumbezoekers vallen nu van hun stokje - J.P.Coen - nooit van gehoord - was hij ook een bierbrouwer?)

paulb.
User
spacer line

Op 13-07-2012 09:43 schreef pierre:

[quote verwijderd]

Het frappante is, als ik als bule ergens op afstap dat de prijs de helft of zelfs het dubbele bedraagt.
Als mijn vrouw de onderhandelingen voert worden enigszins de normale regulieren prijzen geopperd ( en deze zijn in eerste instantie al aan de hoge kant) daardoor gaat mijn vrouw steevast in onderhandeling.

Dus kom niet aan met van te voren hoge bedragen geven omdat het uit solidariteit is vanuit vervlogen tijden.
Achteraf een ( goede) fooi geven is een ander verhaal ( mits de service naar tevredenheid is.)
lijkt me reuzegezellig tussen jou en jouw vrouw

paulb.
User
spacer line

Op 13-07-2012 08:40 schreef Anne Mieke:

[quote verwijderd]
Misschien ben je zover dat je wellicht begrijpt dat ik al vaker in de geschiedenisboeken ben gedoken.
De prijzen echter die ik noem zijn normale prijzen en zoals ik al zei hoef je er niet al te veel moeite voor te doen om deze te vinden. Dat is geen vel over de oren trekken. Voor minder dan ze het zelf in hun hoofd hebben doen ze het echt niet hoor. Deze prijzen staan zelfs gepubliceerd of vele folders. Misschien eerst een even checken voordat je bovenstaande roept.

Verder kan ik melden dat ik sinds een jaar of drie met enige regelmaat een auto ZONDER chauffeur heb gehuurd voor Rp 200.000 en deze prijs is zeker niet de laagste. (kun je ook meteen zien wat er voor de chauffeur wordt betaald, hetgeen je aan benzine kwijt bent gaat nergens over, zo groot is Bali niet) Daar hoef ik niets voor te doen, alleen een belletje dat ik er aan kom. Ik voel me dan zeker geen ex kolonialist maar gewoon een trouwe klant.

zou ik voor mijn gemoedsrust ook willen denken.
ben je een volgeling van Calvijn - denk het wel

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 13-07-2012 10:11 paulb. wrote:

[quote removed]
zou ik voor mijn gemoedsrust ook willen denken.
Wat bedoel je daarmee? Ik begrijp deze opmerking niet.
Heb je uitgelegd hoe het staat met de huurprijzen. Ik vind het jammer dat mensen vaak veel meer dan de marktprijzen betalen omdat hiermee een duidelijk kloof ontstaat tussen prijzen voor locals en toeristen en de prijzen voor toeristen hierdoor onnodig hoog worden. Niet iedereen kan het zich veroorloven om zomaar wat extra geld te betalen. Het is ook jammer dat je denkt dat het vel over de oren wordt getrokken. Nogmaals, de prijzen die ik noem zijn normaal, ZONDER enige onderhandeling.
On 13-07-2012 10:11 paulb. wrote:

[quote removed]
ben je een volgeling van Calvijn - denk het wel
Deze knippen we er maar uit, want het slaat nergens op. Een suggestieve vraag met meteen een eigen antwoord. Niet te snel denken dat je iemand kent.

pierre
User
spacer line

Op 13-07-2012 09:43 schreef pierre:

[quote verwijderd]

lijkt me reuzegezellig tussen jou en jouw vrouw

echt wel

elsbeth
User
spacer line

Anne Mieke, je kunt je afvragen hoe jij door de gemiddelde Indonesiër gezien wordt.
Doordat je de taal goed beheerst, je jezelf al jaren een weg baant door het land, lijkt het mij voor de hand te liggen dat jij andere prijzen betaalt (dichter tegen “harga biasa” aan) dan de gemiddelde toerist die in het Engels om een prijs vraagt. Daarom kun je denk ik niet stellen dat de prijs die bij jou zonder onderhandelen tot stand komt, dezelfde is als de prijs die voor een gemiddelde toerist "makkelijk" te krijgen is. In een land waar de prijs bepaald wordt door onderhandelen, is het logisch dat er een brede range is. De hulpeloos kijkende toerist is de lul (net als op Centraal Station Amsterdam) en de goed gebekte, Indonesisch sprekende, doorgewinterde toerist krijgt de laagste prijs.
Ik betaal zeer waarschijnlijk meer dan jij, alleen al omdat ik met 6 man ben, daardoor een grote auto nodig heb en bovendien vrij gemakzuchtig ben. En het me kan permitteren natuurlijk (eens in de zoveel jaar).
Maar waar hebben we het nou concreet over? Paul stelt min of meer dat je de Indonesiër met 350.000 Rp. het vel over de oren trekt, jij stelt dat je met 500.000 Rp. de prijzen voor de toeristen onnodig hoog maakt. We hebben het hier over een prijsverschil van pak em beet € 13.00 voor een dagtocht (auto/chauffeur). De meesten zullen met 2 of meer reizen, dus een verschil van 5, 6 hooguit 7 euro. Oké, als je alleen reist € 13,-.
Je trekt met 350.000 de Indonesiër echt het vel niet over de oren, maar laten we nou ook niet doen of al die arme toeristen nou zo gedupeerd zijn als ze de man 5 tot 13 euro meer betalen dan strikt noodzakelijk is.(ik houd het even bij dit voorbeeld)
De Indonesiër is niet zielig, net zo min als de toerist die een paar keer € 10,- teveel betaalt zielig is. Het lijkt me fair dat de voor-en nadelen een beetje verdeeld worden. Soms betaal je teveel, soms wel heel erg weinig.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 13-07-2012 21:49 elsbeth wrote:
Anne Mieke, je kunt je afvragen hoe jij door de gemiddelde Indonesiër gezien wordt.
Doordat je de taal goed beheerst, je jezelf al jaren een weg baant door het land, lijkt het mij voor de hand te liggen dat jij andere prijzen betaalt (dichter tegen “harga biasa” aan) dan de gemiddelde toerist die in het Engels om een prijs vraagt. Daarom kun je denk ik niet stellen dat de prijs die bij jou zonder onderhandelen tot stand komt, dezelfde is als de prijs die voor een gemiddelde toerist "makkelijk" te krijgen is. In een land waar de prijs bepaald wordt door onderhandelen, is het logisch dat er een brede range is. De hulpeloos kijkende toerist is de lul (net als op Centraal Station Amsterdam) en de goed gebekte, Indonesisch sprekende, doorgewinterde toerist krijgt de laagste prijs.
Ik betaal zeer waarschijnlijk meer dan jij, alleen al omdat ik met 6 man ben, daardoor een grote auto nodig heb en bovendien vrij gemakzuchtig ben. En het me kan permitteren natuurlijk (eens in de zoveel jaar).
Maar waar hebben we het nou concreet over? Paul stelt min of meer dat je de Indonesiër met 350.000 Rp. het vel over de oren trekt, jij stelt dat je met 500.000 Rp. de prijzen voor de toeristen onnodig hoog maakt. We hebben het hier over een prijsverschil van pak em beet € 13.00 voor een dagtocht (auto/chauffeur). De meesten zullen met 2 of meer reizen, dus een verschil van 5, 6 hooguit 7 euro. Oké, als je alleen reist € 13,-.
Je trekt met 350.000 de Indonesiër echt het vel niet over de oren, maar laten we nou ook niet doen of al die arme toeristen nou zo gedupeerd zijn als ze de man 5 tot 13 euro meer betalen dan strikt noodzakelijk is.(ik houd het even bij dit voorbeeld)
De Indonesiër is niet zielig, net zo min als de toerist die een paar keer € 10,- teveel betaalt zielig is. Het lijkt me fair dat de voor-en nadelen een beetje verdeeld worden. Soms betaal je teveel, soms wel heel erg weinig.
Elsbeth, ik heb het hier niet over een prijs vragen of onderhandelen maar deze prijzen staan sowieso op tientallen folders die al op het vliegveld tegenkomt. Ik krijg ook zeker niet altijd de laagste prijs en ik voel me aangesproken als er gesproken wordt over iemand het vel over zijn oren trekken. DAT is namelijk wat ik nooit doe. Ik wilde alleen een reeel beeld neerzetten van huurprijzen op Bali, want ik spreek hier niet over andere eilanden. Ik blijf er wel bij dat toeristen soms te snel instemmen omdat hun uitgangspunt de westerse prijzen zijn en dan is alles snel goedkoop in Indonesie. Nee de Indonesier is zeker niet zielig want die laten zich echt niet onder de prijs betalen.
Ik vind het jammer dat hierdoor prijzen soms onnodig hoog gehouden worden en daarmee de markt bepaalt wordt. Dat jij met 6 personen meer betaalt is ook een heel ander verhaal dat je een auto huurt voor 2 personen of in mijn geval vaak voor mij alleen.

Ik heb het idee nu als een krent afgeschilderd te worden die het onderste uit de kan wil hebben, terwijl ik juist helemaal niet zo'n onderhandelaar bent. DAT is wat me tegenstaat. Ik laat op mijn zeer frequente reizen naar Indonesie er behoorlijk wat geld achter, en ik denk ook meer dan het gemiddelde. Er zijn echter mensen die het minder breed hebben of bv backpackers die langdurige reizen maken waarbij die 13 euro of hoeveel het ook is wel uitmaakt. Ik kan niet in andermans portemonnee kijken.

Nogmaals, het enige wat ik (in eerste instantie) heb gedaan is een kort bericht geplaatst en er de meer gangbare prijzen op gezet, nogmaals gepubliceerd en wel op leaflets. Dat dit verkeerd wordt uitgelegd vind ik erg vervelend.
Er kunnen overigens eerst ook behoorlijke vragen gesteld worden zonder dat er meteen veroordeeld wordt en er dingen bijgehaald worden die er niks mee te maken hebben.
Ik kan hier ter plekke een betrouwbaar lijstje produceren van gangbare autohuurprijzen in alle delen van Indonesie. Het is duidelijk dat Bali het goedkoopst is. Dat heb ik niet verzonnen.

gr
Anne Mieke

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik wil er nog aan toevoegen dat hoe vloeiend mijn Indonesisch ook is dit vaak niet echt de prijs beinvloed. Ik ben en blijf een bule, een blonde nog wel en zolang je uit een ander land komt dan Indonesie wordt je geacht geld uit te geven.
Verder, als ik ergens ben en ik vind de prijs eigenlijk te hoog, nee ik moet zeggen de prijs IS te hoog dan kan ik twee dingen doen, het laten lopen of toch dat tientje extra betalen. Meestal wordt het het laatste om er vaak weinig andere of geen keuze is, maar nooit op de westelijke eilanden omdat daar verhuur genoeg is, in tegenstelling tot bv NTT, Maluku of Papua.

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

goed, we kunnen weer ontopic.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.paulb; mensen erop wijzen dat ze beter niet kunnen discussieren doen we hier trouwens niet, dit is namelijk een forum. Het staat je echter zelf vrij om dit forum achter je te laten als je denkt dat je dit wel moet doen.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,847,173 topic views - 234,925 posts - 13,697 topics - 25,651 members - last post @ 14-11-2019 13:23 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,636,481 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com