indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Adeline
User
spacer line

Vandaag is mijn vierde dag in Jakarta bijna achter de rug. Ik ben hier voor het eerst en de stad voelt aan als een groot doolhof.
Een van mijn belangrijkste vragen is: hoeveel en aan wie moet ik tip geven? Ik zit in een bed and breakfast. Nu las ik op hun site dat tip geven aan het personeel niet verplicht, maar wel wenselijk is. De mensen hier zijn allemaal heel behulpzaam. Het personeel woont hier ook, maar op twee personen na, weet ik niet wie nu precies tot het echte personeel hoort. Aan wie moet ik de tip dan geven? Aan elk personeelslid apart, of aan de eigenaar van deze bed and breakfast? En hoeveel dan?

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Tip geven doe je gewoon op basis van wat jij genoeg vind voor de verleende service of mogelijk extra diensten die voor je gedaan worden. Houd er rekening mee dat over deze extra diensten vrijwel zeker al een commissie verkregen wordt door de tussenpartij, maar als het allemaal prima is, dan kun je best wat toeschuiven. Dit zou ik persoonlijk doen aan diegene die je het meest van dienst is. Aan de baas geven zou ik niet doen, dikke kans dat hij/zij denkt dat het in de eigen zak kan.

Waar zit je ergens? Als je het leuk vind om een halve inwoner van Jakarta (ik woon net ten oosten bij Bekasi) te ontmoeten voor lunch ergens, dan hoor ik het wel. Ben namelijk regelmatig in Jakarta voor een middagje.

Adeline
User
spacer line

Hoi Yerun,
Leuk, doen we. Ik zit in Jakarta Selatan; dat is dus het zuiden.

Adeline
User
spacer line

Ik zou barabagus eigenlijk ook ontmoeten, maar ik hoor niets meer van haar. Ik hoop dat er niets aan de hand is, maar dat ze gewoon op pad is.

Adeline
User
spacer line

foutje :( Barubagus!

Adeline
User
spacer line

Alleen weet ik bij god (nog) niet hoe ik ergens moet komen. Heb net mijn eerste ervaringen achter de rug met de minibusjes. Dat is al een avontuur op zich. Van hier naar het centrum is geloof ik drie keer overstappen. En het oversteken he? Dat vind ik vreselijk.

elsbeth
User
spacer line

Laat ik nou altijd gedacht hebben dat Barubagus een man was..
Maar je hebt gelijk, in het profiel staat female.
Adeline, blijkbaar red je het best. Je klinkt positief.
Mijn credo is altijd: wacht niet tot mensen op jou afstappen, maar neem zelf initiatief.
Dus niet wachten tot je een geweldige deal voorgeschoteld krijgt (is vaak foute boel), maar probeer zelf iets te regelen. Dus gewoon in je hotelletje vragen hoe je het beste van A naar B kunt komen. En dan gewoon de tijd nemen, geen jakkerprogramma nastreven.
Je gaat vast een leuke reis maken, veel plezier.

Adeline
User
spacer line

Dank je, Elsbeth. Ik ben ook wel positief hoor, zelfs met m'n nieuwe huisdieren (kecoa's) in mijn badkamer. Tja, grote mooie tuin, he. Hoe schoon het ook is, je kunt niet alles tegenhouden. Elke dag prepareer ik de waarschijnlijk benodigde zinnen voor en desnoods lees ik ze vanuit mijn schrift voor. Maaf, orang turis! Gelukkig moeten de mensen ook mee lachen. Soms voel ik me verloren en sullig, maar ik zie ook de humor er wel van in. Jammer dat mijn man niet mee kon, want die spreekt de taal wel goed. Ik ben nog een beetje malu. Maar ach, ik red me wel.
Alleen nog bedenken hoe ik de periode tijdens de ramadan kan invullen en alvast vervoer regelen, want ik vertrek 1 augustus weer en dan is het met het vervoer niet zo gemakkelijk, geloof ik.

elsbeth
User
spacer line

Hartstikke goed, als je het maar in het bahasa Indonesia doet en niet in het bahasa Ingrris. Dat is de manier om het te leren. En iedere dag woordjes leren, dan bouw je heel snel een behoorlijke woordenschat op. Heel veel plezier nog!

FrankR
User
User icon of FrankR
spacer line

Tips hangt een beetje af van de dienst. Ik geef het volgende:

- Een parkeerwacht tussen de 2000-5000 rp. Hangt af wat hij voor je doet. Soms geeft hij zelf aan wat het kost.
- Een bediende die je kamer schoonmaakt 5000 rp.
- Een bediende die je wc ontstopt 10.000 rp
- Een zelfbenoemde verkeersregelaar, die alleen in de weg staat 0 rp.
- Bij een restaurant ronden we het meestal af naar boven tenzij er duidelijk bijstaat "incl. 10% bediening"
- Supermarkt ook naar boven afgerond en soms vragen naar een donatie voor een goed doel

Ik zit trouwens ook in Jakarta Selatan in een zijstraat van Terogong Raya (tussen Pondak Indah en RS Fatmawati). Een gasthuis met zwembad!

simpati
User
spacer line

Een zelfbenoemde verkeersregelaar, die alleen in de weg staat 0 rp.
Waarom niet, die mensen staan vaak uren in de zon en worden vergiftigd door uitlaatgassen.

Adeline
User
spacer line

Grappig, FrankR, ik zit aan de Jamblang. Volgens mij is dat een zijstraat van de Mohamad Kafi I. Ook een gasthuis met een waanzinnige tuin en een zwembad.

limon
User
spacer line

hoi Adeline, ik lees dat je in een bed & breakfast zit.. is het daar goed.. wij zijn ook op zoek naar een goedkope overnachtingsplaats in jak. voor later.
wat is de naam ervan en is er een website van ze ...
ik hoor graag van je,
yvon .. Emoticon: Bye bye

limon
User
spacer line

hoi FrankR, jij zit ook in een guest house, bevalt het daar...
heb je daar een adres en of een website van...ben op zoek voor een bezoek aan jak.

thanks yvon

.. Emoticon: Smile

barubagus
User
spacer line

Hallo Adeline,

Hier ben ik weer. Ik ben weer 2 dagen zoet geweest bij de imigrasi, en ben dan total loss zoals dat heet. Ook moest ik nog internet regelen, je weet wel kaartje kopen, modem installeren....doet het niet weer regelen enz. enz
Maar het tel nr. wat ik gegeven heb is toch echt mijn huis nr. hier dus ik weet niet wat er aan de hand is. Je moet natuurlijk ook die 021 draaien als je met een HP belt.

tot gauw,

Let wel ik ga 19/7 naar ALOR tenminste las we nog zin hebben, mss worst het wat anders.

barubagus
User
spacer line

Adeline,

Ik zit in Jakarta utara (nord) dat is wel een eind van Selatan, maar met de busway komt je al een heel eind. Wat je kunt doen is mij bellen, dan zal ik je zeggen hoe je de busway moet nemen.
Ik geloof van BLOK M gaat er eentje rechtstreeks naar PASAR BARU, dan zit je midden in het centrum ,van daar neem je gewoon een bue bird taxi naar mij toe.
Neem alleen een blue bird, want als niet Indo sprekende raad ik alleen deze aan. Ik neem wel andere hoor, maar dat terzijde.
Als je een taxi van zuid naar noord neemt kost het je kapitalen, als je de weg niet weet.
Als je belt zal ik precies mijn huisadres geven.

tot gauw

Adeline
User
spacer line

Hoi Yvon,

Ik heb het hier best naar m'n zin. Maar zoals Barubagus zegt, zit je dan wel errrrug ver van het centrum vandaan. Ik zit in Jakarta Bed & Breakfast en ja, ze hebben een eigen site. Kijk maar of je het wat vindt. http://jakartabedandbreakfast.com/

Adeline
User
spacer line

Barubagus, van het forum wist ik dat Blue Bird aargeraden werd en die heb ik dan ook genomen. Ik heb je een sms gestuurd, dus nu heb je ook mijn mobiele nummer.

Hopelijk tot heel snel dan maar. Ik bel je morgenochtend wel.

_Jarno_
User
User icon of _Jarno_
spacer line

Express taxis, Taxiku en die groene Nissan dingen Gamya ofzo zijn ook allemaal prima taxis, Blue bird is het me regelmatig overkomen dat ik een verse chauffeur had die weinig kennis had van Jakarta.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Klopt, nieuwe chauffeurs, en dan echt zonder de basiskennis als grote winkelcentra, waren mij ook steeds vaker een ergernis bij BlueBird. Express in mindere mate.

Adeline
User
spacer line

Express taxi, en Gamya, hebben die ook een meter in hun wagens? Starttarief van Bluebird is 6000 en van Taksiku 5000 rupiah.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Ja hoor, die taxi's hebben ook gewoon meters die aangezet worden als je instapt. Dat zijn allemaal fatsoenlijke bedrijven. Voor beiden is het starttarief ook 5.000

barubagus
User
spacer line

Ter Info

Het b&B van Adeline is niet aan te raden, In Cilandak in the middle of nowhere.
Morgen ga ik met haar een Lonely Planet kopen, want dat heeft ze echt nodif, want ze spreekt geen indo en is slecht voor bereid.Ze is dan ook een target voor mensen die het slecht voor hebben.... 25 dollar voor een taxirit vanaf Cenkarang.
Neem nooit een snorder, ik ga in Tuban ( Bali) ook altijd naar buiten om daar de Blue bird te nemen of een andere taxi, die van binnen zijn oplichters.

Adeline
User
spacer line

Ja, het ligt er ook aan wat je verwachtingen zijn. Let op of er bij het aanbod van B&B warm water is en airco. Ik heb gelukkig airco en een eigen badkamer, maar geen warm water. Ik betaal heel weinig en dan vind ik dat ik nog niet mag klagen. Het personeel is heel lief en behulpzaam. De tuin, waarin in mijn eigen stek heb, is een oase van rust; ik ben nu eenmaal geen stadsmens.
Het water is niet zo koud als in Nederland, maar lauw. Regelmatig grote kakkerlakken in de badkamer, geen idee hoe ze daar komen. Ik heb ze al een paar keer weg laten halen, ze leven niet zo lang, maar er komen steeds weer andere familieleden van ze terug.
Ik zit inderdaad aan de rand van de grote stad en het heeft tijd nodig om door te krijgen hoe het busvervoer werkt. Hier vandaan moet ik een aantal keren overstappen.
In de grote Malls kan met Engels wel een beetje uit de voeten. In de regio waar ik zit heb je helemaal niets aan Engels, want vrijwel niemand spreekt een woordje buiten de deur. En inderdaad, veel taxichauffeurs proberen je op te lichten door om te rijden (want je weet de weg toch niet), of een te hoge prijs te eisen (wanneer je door omstandigheden even geen andere mogelijk hebt).
Barubagus is werkelijk een rots in de branding. Mijn reis naar Indonesie was een ad hoc beslissing (m.b.t. het opzetten van een catering) en daardoor kon ik me niet voorbereiden. Dus, als je plannen hebt om te gaan: bereid je werkelijk heel goed voor en probeer zoveel mogelijk van de taal in je hoofd te stampen.

_Jarno_
User
User icon of _Jarno_
spacer line

Misschien een idee om uit te zoeken of er een Pool zit van Blue bird of Express in de buurt, dan kun je altijd een taxi bestellen via de telefoon. Heb je binnen een paar minuten een taxi en loop je wat minder risico om opgelicht te worden.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

72,340,867 topic views - 232,743 posts - 13,677 topics - 22,530 members - last post @ 19-06-2019 09:45 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

119,625,498 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com