indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Adeline
User
spacer line

Ik ga onverwachts voor een maand in Jakarta. Helaas spreek ik geen Bahasa, omdat mijn moeder alles weggestopt had. Nu wil ik daar enkele kooktechnieken leren/perfectioneren. Familierecepten heb ik genoeg, maar je moet juist kijken.
Misschien kan ik bij locals aankloppen (bijvoorbeeld ook straatverkopers) en vragen of ik mag helpen. (Tot die tijd wat woordenschat aanleren.) Kan zoiets? Mag dat of word ik meteen op de vingers getikt?
Voor deze dingen zou het fijn zijn als ik wat Nederlandssprekenden kan vinden, maar hoe?
Ik wil me sowieso onder de bevolking mengen om de taal te leren.

spacer line  

Waarschijnlijk bedoel je met Indo Orang Indonesia i.p.v Indische Nederlanders.
In Jakarta heb je een kleine groep oudere mensen , de resten van tempo doeloe die redelijk goed( niet alle) Nederlands spreken.

Ze zitten elke zondag in een kerk bij Pejambon, Medan Merdeka Timur.
Schuin tegenover station Gambir, de grote witte kerk .
Een tijdje geleden(maandje of zo ?) was er een Nederlandse TV reportage op Nederland .3 (dacht ik) .
Bij die mensen kan je gewoon aankloppen , ze zullen je wel helpen.
Ze hebben ook de oude kennis van masak-memasak of op zijn minst goed kunnen proeven.
Want de huidige smaak van de jonge generatie Indonesiers(uitzonderingen daar gelaten) is anders zoals wat wij in Indonesia vroeger kenden en proeven .

Bij de straatverkopers ben ik bang dat je mss meer naar koelie naire richting gaat i.p.v de Nederlands Indische haute cuisine . En dan heb je daarnaast ook communicatieproblemen.

bisa dicek of makemyday .

Adeline
User
spacer line

Dank voor je reactie. Ik ga zeker bij de kerk kijken. Ik kom op een donderdagavond aan, dus lekker even acclimatiseren. Ik zit niet in een hotel, maar een bed and breakfast waar ze wel Engels spreken. Ik ga wel m'n uiterste best doen om me verstaanbaar te maken. Soort studiereis he, op m'n 56ste.

spacer line  

http://id.pagenation.com/jkt/G(...)106.8322_-6.1766.map

Mss kan je het opzoeken in uitzending gemist.

Jammer dat mijn schoonzuster in Jkt haar keukengeheimen niet met buitenstaanders wil delen , anders kan je meelopen bij haar.
Haar kalfstong en klappertaart is "beroemd" , ananastaart, kaasstengel , kokoskransje , allemaal uit de tempo doeloe keuken .
Het zijn familierecepten van haar en onze familie .
Haar ayamkodok is volgens kenners lekker .
Haar "kookkunst "is bekend , in binnen(Indonesia) en buitenland .

Adeline
User
spacer line

Ik ga zoeken, thanx.
Wat betreft die keukengeheimen van jouw schoonzuster; dat is bekend he? Ik deel ze ook niet, maar geef ze door aan mijn kinderen. Mijn receptenboekjes zijn ook altijd incompleet, omdat ik sommige ingredienten (niet expres) vergeet op te schrijven.
Maar, misschien zou je haar kunnen overhalen met het feit dat ik geen concurrent in Indonesie word Emoticon: Smile

Adeline
User
spacer line

Zie nu pas dat de link een plattegrond en de kerk betreft. Super, dank je.

jstar
User
spacer line

Op 19-06-2012 16:13 schreef Adeline:

Misschien kan ik bij locals aankloppen (bijvoorbeeld ook straatverkopers) en vragen of ik mag helpen. (Tot die tijd wat woordenschat aanleren.) Kan zoiets?

Wil je toch even uit de droom helpen; behalve een paar oudjes spreekt NIEMAND Nederlands. En ook geen Engels behalve; 'Hello Mister'. Ze gaan geen idee hebben wat je wilt. En op een maand tijd leer je geen nieuwe taal ook al is het een relatief eenvoudige zoals Bahasa I.

Je moet gewoon echt (verre) familie of i.d. vinden.

elsbeth
User
spacer line

Hoe minder mensen Engels spreken, hoe sneller jij de taal leert. Maar een maand is wel heeel erg kort inderdaad. Wanneer ga je weg? Kan je vantevoren hier nog wat doen?

spacer line  

On 20-06-2012 02:34 jstar wrote:

[quote removed]

Wil je toch even uit de droom helpen; behalve een paar oudjes spreekt NIEMAND Nederlands. En ook geen Engels behalve; 'Hello Mister'. .

Ben je niet aan het overdrijven ?

Voor zover ik weet zijn er mss een paar honderd oudjes ( va 80-90 ) in Indonesia . die redelijk actief Nederlands kunnen spreken en schrijven.
(Ik praat niet over de studenten van U.I die we gezien hadden bij de t.v programma Pan Dis in Indosenia.
Ook zijn er honderden juristen van de oude lichting ( in de buurt van 60 jarigen) , hun Nederlands is op zijn minst passief . Hangt ook af van welke UNI , leeftijd en millieu ze afkomstig waren.

Een beetje geschiedenis(tempo doeloe verhaal).
Na 1945 gingen veel Indische Nederlanders en Nederlanders terug naar Patria behalve ongeveer 6000 die niet willen en kunnen.
Het zou kunnen dat hun kinderen 60-70 jarigen of iets jonger ook passief Nederlands spreken.

En daarnaast heb je in 1940 0,7 % Indonesiers van de 60/70 miljoen die op zijn minst H.I.S hadden gevolgd . Meer dan 10.000 die voorgezet onderwijs(Mulo-AMS-HBS=concordant) , een paar honderd (+/- 600) uni hadden gevolgd.
Theoretisch moeten hun kinderen ook passief Hollans sprekken(op zijn minst).
DE probleem is dat velen van die kinderen(vaak met goede jobs en maatschappelijke positie) uit Nationalisten nest kwamen , dus hadden min of meer de Nederlandse taal niet gebruikt .
Ik praat nog niet eens over de groep Chinezen en ex Vreemde Oosterlingen en ex Indonesische studenten die terug zijn naar Indonesia( ze wonen vaak in Jkt en andere grote steden).En hun kinderen.

Dat is de antwoord op Nederlands sprekende Indonesiers , die in totaal mss een par duizend kunnen zijn (van 234 miljoen) .Aktief en passief .

De 2de vraag over het koken ( Indonesische en Nederlands Indische cq Hollandse haute cuisine ) , die kan je met moeite vinden bij die groep oudjes met goede posities en of hun kinderen die soms ook gepensioneerd zijn .
Reden, ze hebben het geld, de kennis en vaak personeel .

Als het een gewone huis tuin keukenetentje is ( koelie-nair) kan je ook bij Dapur OmSid koken Emoticon: Wink in Amsterdam .
Men kan naast gebroken Nederlands spreken ook een beetje bahasa leren , beetje gaul, beetje betawi en zelfs beetje sundanees.

En kan samen koken met eigen familie recepten en desnoods uit diverse boekoe pinter zoals Groot Nieuw Volledig Indisch Kookboek JMJ Catenius-Van der meiden, uit 2 oude(editie) Amsterdamse en Haagse Kookboek (froeher voor Huis Houdschool meiden) Ik kan koken van P.J Sarels van Rijn ,Leerboek voor menu en serveerkunde van WHN van Eijkern(1944) en een nieuwe uitgebrachte receptenboek van ........ met recepten uit 1780 .

Buiten de Bep Vuijk en andere chinees-indische kook-wokboeken .
Vergeet niet de bekende menir de uitvinder van de nieuwe authentieke Indonesische gerechten Sama Saya.
Je kan als het ware met hem koken( Sama Dia)

salam van Si Dia .

Adeline
User
spacer line

Hmm, positief en minder positief.

Tuurlijk kun je uit allerlei recepten leren, maar sommige dingen moet je gewoon zien en voelen. Zo heb ik een oud familierecept van spekkoek en iedereen vindt het heerlijk, maar ik ben na al die jaren nog steeds niet tevreden over de structuur. Wat ik ook doe, ik ben niet blij. Nu maakten mijn tante en oudtante die wel perfect, maar ze leven niet meer. Ook heb ik nooit kunnen zien hoe. Dus, soms kan je niet veel met een recept. Uit ervaring weet ik dat je soms echt moet kijken om de juiste techniek onder de knie te krijgen.

Ik vertrek al in de eerste week van juli, dus dat is vrij snel. Uiteraard versta ik een paar woordjes, maar dat mag geen naam hebben. Natuurlijk probeer ik in mijn vrije tijd ook wat meer van de taal te leren.

De meeste van de eerdergenoemde kookboeken heb ik, dus dat is geen punt.

Verder krijg ik via via wel wat contacten daar. En misschien kan ik als wederdienst wel wat Nederlands leren aan geinteresseerden (zijn die er wel?), want tenslotte ben ikook docent Nederlands.

jstar
User
spacer line

Op 20-06-2012 08:39 schreef Surya Atmadja:

[quote verwijderd]

Ben je niet aan het overdrijven ?

Voor zover ik weet zijn er mss een paar honderd oudjes ( va 80-90 ) in Indonesia . die redelijk actief Nederlands kunnen spreken en schrijven................Ook zijn er honderden juristen van de oude lichting ( in de buurt van 60 jarigen) , hun Nederlands is op zijn minst passief . Hangt ook af van welke UNI , leeftijd en millieu ze afkomstig waren.

Nee hoor. Mijn schoonmoeder van 72 spreekt een beetje Nederlands van op school. En dan nog één tante van 80 in de familie. En ben één keer aangesproken door een oudere mijnheer in een SuperIndo om de hoek. Maar die gaan je niet even leren hoe je bumbu pecel klaar maakt. Bij de gegoede burger kookt de meid, niet de vrouw des huizes, die geeft alleen instructies. Vergeet ook niet dat ze naar Jakarta gaat, niet Manado, Bandung of Ambon.

Weet ook niet of je al eerder in Indonesië geweest bent maar Jakarta is GEEN Bali! Ze zien hier heel weinig toeristen en bules buiten Kemang en Menteng en je bent een rariteit als je op straat loopt. Iedereen staart, ze roepen, vaak getoeter (maar dan kan ook zijn omdat ze er gewoon zin in hebben, dat is een hobby).

En als je niet ziek wilt worden zou ik zeker niet gelijk bij de straatventers alles uitproberen. Dat is een recept voor diarree.

En nog iets; de eetcultuur is gewoon heel anders; alles wordt op tafel gezet (koud laten worden) en iedereen eet wanneer ie daar zin in heeft. Soms zelfs uren later. Dus: eten is wel de nationale hobby maar eten klaarmaken niet zo zeer. Die kookprogramma's zoals die van het westen (en Australie) zie je hier ook niet veel. Het koken is geen hobby maar een noodzaak.

Was het trouwens Suharto niet die antwoordde op de vraag 'waar kan je het lekkerst Indonesisch eten?' met 'in Amsterdam'?

spacer line  

On 20-06-2012 10:01 Adeline wrote:
want tenslotte ben ikook docent Nederlands.

Adoeh , ken Emoticon: Wink ik de bhs Belanda van jou leren ?
Om de scherpe kantjes van mijn ABN(Algemeen Brabbel Nederlands) af te slijpen ?
Over het zelf doen , er zijn kookclubjes in Jakarta .
Mijn moeder had ook diverse kookclubjes gevolgd in de jaren 50 .

Ondanks die buku pinter kan ik nog steeds geen eenvoudige Indonesische gerechten voorbereiden .
Heb vaak Indonesische nichten thuis gehad in Amsterdam , elke keer een korte "masterclass" sessie Indonesisch koken ( Javaans-Sundanese-Betawinese versie) gevolgd in mijn eigen dapur.
En toch is de resultaat nog steeds beroerd .

spacer line  

On 20-06-2012 10:22 jstar wrote:

[quote removed]

Was het trouwens Suharto niet die antwoordde op de vraag 'waar kan je het lekkerst Indonesisch eten?' met 'in Amsterdam'?

Denk ik niet
Hij was ooit een paar dagen in Ollanda geweest , ben samen met uitgenodigden landgenoten (Indonesische gemeenschap) hem verwelkomd op een kleine militaire(?) vliegveld in de buurt van Den Haag.
Ik ken de oude Indonesische restaurants uit die jaren 60(1968) , je hebt toen nog Selecta , Restaurant Indonesia bij de Singel, 1tje maar klein met javaanse smaak midden de bloemenmarkt ,1tje schuin tegenover Tuschinski, Restoran Jawa , Bali en nog een kleintje bij de Leidse plein waar volgens hun een Amerikaanse astronaut de "beroemde"Indonesische Rijsttafel" ( trouwens een Hollandse vinding ) had genuttigd.
Restoran Sukasari bij de Dam straat .
In Den Haag , de weduwe van Indie ben ik niet zo thuis .

Indonesische rijsttafel of eigenlijk Indische Rijsttafel is voor de Indonesiers een ramp qua smaak en samenstelling .

spacer line  

On 20-06-2012 10:22 jstar wrote:

[quote removed]

Nee hoor. Mijn schoonmoeder van 72 spreekt een beetje Nederlands van op school. En dan nog één tante van 80 in de familie.

Dan had ze een klein beetje Bhs Belanda gehad , omdat ze in principe geen Nederlandse lessen kreeg toen ze naar de Lagere school ging , Indonesia is al merdeka .Of zat ze in een IEV GIKI school.
Dan moet ze Indisch zijn .
Er zijn ook uitzonderingen.

En sinds 1945 werd de Bhs Belanda alleen gegeven aan kinderen die de overgangsperiode hadden meegemaakt.Vaak middelbare scholieren.
De laatste HBS werd gesloten omstreeks 1954.

Thuis had ik Nederlands gekregen van mijn ouders , beiden waren leraren van HIS geweest (ex Kweekschool)
BB was de 2de taal bij ons thuis naast Bhs Indonesia.

.Mijn tante van 83 (Indonesische) spreekt ook vloeiend Nederlands , ze had de overgangsperiode van Nederlandse school naar Indonesische school bewust meegemaakt .
Wijlen mijn oom (ongeveer 6 jaar jonger ) kan alleen een paar woorden Nederlands , omdat hij 1 of 2 jr Nederlandse school had gevolgd , daarna was het Bahasa Indonesia.

spacer line  

On 20-06-2012 10:01 Adeline wrote:

Tuurlijk kun je uit allerlei recepten leren, maar sommige dingen moet je gewoon zien en voelen. Zo heb ik een oud familierecept van spekkoek en iedereen vindt het heerlijk, maar ik ben na al die jaren nog steeds niet tevreden over de structuur. Wat ik ook doe, ik ben niet blij. Nu maakten mijn tante en oudtante die wel perfect,

Over de echte spekkoek bakken (vooral in de tijd van oud tante) kan ik kort zijn .
Monnikenwerk .

Verhaal over tempo doeloe.
Mijn moeder maakte haar spekkoek volgens de oude methode.
Beneden met arang( voor totoks houtskool) en bovenkant op de deksel ook met arang .
Het gaat per lapis , de bruine, witte , om en om .
Te veel arang en te heet werd de kue lapis gosong(verbrand).

Trouwens dat doet het personeel.
Haar spekkoek en Hollandse taartjis was een begrip , kan makkelijk concurreren met de toen bekende Maison Benny , naast het leveren aan vrienden en kennissen leveren we ook aan de 1ste Department Store van Indonesia , Sarinah .

http://www.behance.net/gallery(...)maison-benny/2735823

Adeline
User
spacer line

Maar natuurlijk Surya, geen punt Emoticon: Yes! , ik leer het je wel.
Tussen twee haakjes, ik ga ook even naar Bandung, laatste woonplaats daar van mijn moeder.
Ach, wordt het helemaal niets in Jakarta, dan trek ik gewoon verder naar Bandung; kijken of het daar lukt.
Wat betreft dat nastaren en toeteren. Ik denk het niet. Familie die daar is geweest had ook nooit ergens last van. En .... een ouwe bok laten ze toch wel met rust? Emoticon: Smile

Adeline
User
spacer line

Tante maakte de perfecte spekkoek eerst met benedenvuur (gas) en daarna bovenvuur.
Verkocht als een tierelier.
Rijsttafel hoeft voor mij niet. Gewoon wat rijst, een vleesje (o.i.d.), beetje groenten en klaar.

jstar
User
spacer line

Ga maar eens naar de BATS. Dan zal je zien dat de ayam een oude bok niet met rust laten....

spacer line  

On 20-06-2012 11:10 Adeline wrote:
Maar natuurlijk Surya, geen punt Emoticon: Yes! , ik leer het je wel.
Tussen twee haakjes, ik ga ook even naar Bandung, laatste woonplaats daar van mijn moeder.

Ach, wordt het helemaal niets in Jakarta, dan trek ik gewoon verder naar Bandung; kijken of het daar lukt.

In Lembang zit een verdwaalde Londho met een Guesthouse .
Die geeft ook Indonesische kookles .
Naam ben ik vergeten.

In Bandung bij de Cipaganti straat , achter een benzinepomp heb je een Hollandse restaurant.
Het schijnt dat de chefkoks door een heuze Org Belanda( ook een echte chefkok) werd opgeleid.
http://id.openrice.com/bandung(...)sr2.htm?shopid=11751

PS : ben daar gaan eten , en naar mijn smaak niet zo best.
Ik durf hier te beweren dat de jongere generaties daaro niet veel weten hoe het froeher was .
Adoeh, nostalgia dese.

Adeline
User
spacer line

Geen BATS voor mij hoor, lekker met donker thuis. En een Hollands restaurant? Nee dank je. Emoticon: Stupid

jstar
User
spacer line

Elke keer weer als ik hier een restaurant met 'westerse keuken' bezoek, kom ik teleurgesteld buiten. Niets 'klopt', het eten niet, de dranken niet. Alleen Mexicaans en Indiaas zijn in orde. Je moet gewoon doen waar je goed in bent, de meest 'exotische' en nog altijd goede zijn hier Padang en Manadonees.

spacer line  

On 21-06-2012 03:18 jstar wrote:

. Je moet gewoon doen waar je goed in bent, de meest 'exotische' en nog altijd goede zijn hier Padang en Manadonees.

Dus je eet ook de viskoppen, de jeroan ( ingewanden) , de erwe , kalong etc ?
Noem mij een goede R.M Padang met de overheerlijke Rendang Padang in Jakarta .
Dan ben ik je eeuwig dankbaar .
Kom niet met Sari Ratu, Natrabu, Garuda, Sederhana , kwaliteit/smaak van de rendang is zo zo
Vaak "fabriksachtige"werk, te snel gemaakt en een soort droog kalio- achtig.

jstar
User
spacer line

Ja, eet alles. Gisteren nog een heerlijke zalmkop in een "all you can eat' sushi resto in Mal Kelapa Gading.

Zoals de schoonfamilie altijd over zichzelf zegt: Samua yang bakaki empa' 'ta makang kecuali kaki meja, samua yang terbang 'ta makang kecuali pesawat terbang, samua yang maraya 'ta makang kecuali kreta api. En dan krijg ik nog wat vleermuis.

De Japanners zijn hier trouwens ook niet slecht. Maar er wordt teveel mayonaise bij de sushi's gebruikt.

Over Sari Ratu zijn de meningen verdeeld. We zijn nogal verzot op de Sabana (Sari) Bundo Sati in Plaza Indonesia. Maar wel duur.

spacer line  

Wat vliegt, poten heeft, kruipt , zwemt ta makang.
Dat is echt excotisch, zelfs ik (Indonesier -orang betawi ) durf het niet eens .

Sari Bundo is ook zo zo , trouwens je moet bij de mensen zelf thuis eten .
Van huis uit toen het leven nog goed was daaro , gaan we ook niet buitenhuis eten .

Adeline
User
spacer line

Als je naar Indonesie gaat, ga je toch niet naar een westers restaurant??

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

74,239,887 topic views - 233,317 posts - 13,683 topics - 23,662 members - last post @ 17-08-2019 17:18 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

122,124,100 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com