indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Markdl
User
spacer line

Ik verblijf sinds anderhalf jaar in Indonesie om dicht bij mijn kinderen te kunnen wonen. Mijn Ex-vrouw staat toe dat ik mijn kinderen kan zien in Jakarta maar wilde niet mijn sponsor zijn. Dus vroeg ik een kennissen om mijn sponsor te zijn de afgelopen anderhalf jaar (3 keer 6 maanden sosial budaya visum.), Aangezien ik te horen kreeg via via dat de sponsor familie moest zijn van mijn ex-vrouw heb ik in de laatste sponsorletter toegevoegd dat deze sponsor een nichtje is van mijn ex-vrouw.
Nu heb ik bij de Nederlandse ambasade navraag gedaan, en die vertelde mij dat iedereen mijn sponsor kan zijn.

verleden week gingen mensen van de imigratie naar mijn sponsor haar huis en vroegen mijn sponsor waarom ik niet op haar adres woon. (ik huur namelijk een apartement in Jakarta). Is het verplicht om op het adres van mijn sponsor te wonen?

Dit blijkt een enorm groot probleem te zijn. De imigratie vertelde mij net dat ik morgen onmiddelijk naar het imigratiekantoor toe moet in Jakarta om mij te verantwoorden hiervoor, als ik niet kom arresteren ze mijn sponsor.

Het derde half jaar is bijna voorbij, en ik heb al een ticket om het land te verlaten naar singapore op 14 juni.

Mijn vraag is nu: Is het verstandig om naar de imigratie in jakarta te gaan voor opheldering? Wat kunnen de concequenties zijn hiervan?
Door corruptie geld betalen (misschien een enorm bedrag?) Gearresteerd worden?
Of gewoon het land uitgezet worden?

Of geen risico nemen en morgen al indonesie verlaten, met het risico dat ik op de zwarte lijst kom en mijn kinderen voor 5 jaar niet kan zien (laatste optie lijkt me dus erg onverstandig).

groeten Mark

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

Mij lijkt het een poging tot corruptie.
Ik ken iemand die al jaren in Yogya woont met een sosbud. Zijn sponsor is een gewone vriend. Hij heeft nog nooit problemen gehad.

Maar er zijn hier wel mensen die er veel meer vanaf weten.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

spacer line  

Hoi Markdl,

Dit is natuurlijk een kwalijke zaak en naar mijn idee niet slim gespeeld.
Je kennis blijkt nu je nicht te zijn, dat is natuurlijk snel na te gaan en zover ik begrijp klopt dit niet dus zit je al fout.
Als het echt je nicht is kun je natuurlijk voor veel redenen daar niet logeren, dus dat mag geen probleem zijn. Je hoeft niet te verblijven bij je sponsor.
Hoe lastig ook het lijkt me beter om nu maar eerlijk naar de immigratie te gaan en het proberen op te lossen. Het is hier redelijk corrupt, dus misschien kun je de boel wat verzachten, maar daar wil ik je niet in adviseren, omdat ik zeker geen voorstander ben van de corruptie hier en het zelf graag volgens de regels doe, mits mogelijk uiteraard. Dit is natuurlijk wel moeilijk, maar uitzetting en op de zwarte lijst lijkt me ook niet wenselijk.

Ik wens je veel succes en hopelijk is er nog iemand die je kan adviseren

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Als je NIET naar die afspraak, kun je op de zwarte lijst gezet worden en dan wordt je gezocht voor het overtreden van de immigratiewetgeving (maximaal 15 jaar cel). Je kunt je in ieder geval melden zoals gevraagd wordt en vanuit daar bepalen wat je volgende stap is. Dan heb je in ieder geval aan je oproep voldaan, en dat kan goodwill kweken.

Je bent wellicht opgeroepen voor 'ondervraging'. Dat stelt op zich zelf niets voor over het algemeen, zeker als je niets kwaads in je zin hebt.

Je familie hoeft geen sponsor te zijn en met een sosbud hoef je ook niet bij je sponsor te wonen. Echter als familie zegt dat het wel moet, dan denk ik dat je daar heel snel een einde aan moet maken, omdat ZIJ op geld uit zijn en dit via de immigratie spelen. Zomaar een idee, want willekeurig mensen oproepen doen ze ook niet hoor..

En betaal NIETS.. dan zou je zelfs medeplichtig kunnen zijn aan corruptie.. dat is wel een strafbaar feit. Ik ken je situatie verder niet, maar als je alles in orde hebt, dan is er niets aan de hand en zal er uiteindelijk vrij weinig gebeuren. Als ze beginnen dat je je had moeten melden bij de politie dan is dat niet waar, dat moet de eigenaar/verhuurder van het huis doen waar je woont. Jij kan hier geen straf voor krijgen. Als ze dat spelen, weet je dat je eraan genaait bent.

Kortom; eerst afwachten WAT nu echt het probleem is en probeer de zaak om te draaien (jij moet uitvinden waarom je je moet melden namelijk). Dit moet je wel netjes doen natuurlijk, maar hoeft helemaal geen probleem te zijn.

marcel70
User
spacer line

Mark
Heb je het adres van je apartment ooit opgegeven als woon adres aan de imigrasi?

Wat ik me ook af vroeg wie je ooit via via verteld had dat de sponsor familie moest zijn?

en beter even naar die oproep gaan.

Becik ketitik olo Ketoro

simpati
User
spacer line

[bHeb je het adres van je apartment ooit opgegeven als woon adres aan de imigrasi?
Met een Social Budaya dien je te zorgen voor registratie bij het dichtstbijzijnde politiebureau, die zorgen dan voor een Certificate of Police Registration , daar zijn zaken als de naam van de sponsor en ook het woonadres op vermeld.

DIT IS VERPLICHT

Markdl
User
spacer line

Ik heb dat niet gemeld (het adres).

Het eerste half jaar was mijn sponsor in Jakarta en ik woonde in een apartement in Bandung, Het tweede half jaar huurde ik een huis in bandung voor een jaar.
dat liep door tot het derde half jaar. verleden maand woonde ik in kuningan apartement in Jakarta omdat mijn aanstaande (Indonesische vrouw) daar werkt.
Nu ze gestopt is met werk hebben we een huisje in Bandung gehuurd met een jaar vooruitbetaling zoals hier gewoonlijk is.
Vandaag kreeg ik het nieuws te horen dat ik me moet melden bij imigratie.
Dit is het hele verhaal (niks achtergehouden).

Het was natuurlijk dom van mij om dit niet te melden bij de politie. Omdat ik alleen voor familie bezoek hier ben dacht ik dat dit niet zo relevant was.

spacer line  

On 05-06-2012 10:07 marcel70 wrote:
Mark
en beter even naar die oproep gaan.
Je moet toch kiezen van de verschillende kwade mogelijkheden.
Het niet komen opdagen kan nare konsekwenties geven , mits dat je geval officieel werd genoteerd.

Immigratie kan een sosbuder die al jaren in Indonesia verblijft ook moeilijk maken.
Zie de site van Expat.or.id .

bisa dicek of makemyday .

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 05-06-2012 10:22 simpati wrote:
[bHeb je het adres van je apartment ooit opgegeven als woon adres aan de imigrasi?
Met een Social Budaya dien je te zorgen voor registratie bij het dichtstbijzijnde politiebureau, die zorgen dan voor een Certificate of Police Registration , daar zijn zaken als de naam van de sponsor en ook het woonadres op vermeld.

DIT IS VERPLICHT
Dat is verplicht inderdaad, maar dan zou hij opgeroepen moeten worden door de politie, en niet de immigratie. Bovendien lijkt het 1 van de meest 'vergeten' regeltjes die er zijn, hoewel melding gratis en een kwestie van minuten is.

Markdl
User
spacer line

Mijn vriendin zei me net dat bij het intrekken van het kost apartment in kuningan (waar ik een maand verbleef) de eigenaar van de kost dit adres doorgegeven heeft aan de politie, dat lijkt me dus goed. Ik heb ze net gebeld alleen hebben ze de data niet meer omdat ik vorige week naar Bandung verhuisd ben. Maar i.p kan de imigratie naar het kost-apartement bellen lijkt mij.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Oh, dus je moet vanuit Bandung naar Jakarta. Da's een lekker eind reizen. Emoticon:

Markdl
User
spacer line

ja . ,morgenvroeg om 4 uur opstaan, met 3 grote koffers, voor het geval van onmiddelijke deportatie. Was het niet makkelijker als ik iedere maand gewoon een visa bij arival had genomen, (dus geen gedoe met sponsors?)

Maar ik hoop dat ik nadat ik op 14 juni naar Singapore ga weer terug kan komen daarna met bijvoorbeeld een visa bij Arival want ik heb net een huis een jaar gehuurd en vooruitbetaalt (34 juta).

Kan mijn verloofde mijn sponsor zijn?
Of kan ik dat na dit voorval wel vergeten?

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Of kan ik dat na dit voorval wel vergeten?
Je weet nog niet eens wat er aan de hand is, dus gewoon even 'rustig' afwachten. Al is dat rustig natuurlijk relatief als het om immigratiezaken gaat (ja, heb er ook een hekel aan)

Kan mijn verloofde mijn sponsor zijn?
Ja hoor, geen enkel probleem. Iedereen met een KTP kan dit zijn in principe, al kunnen ze soms een loonstrookje of kopie bankrekening vragen (en ja, dat mogen ze vragen)

En die koffers? Lekker thuislaten joh, anders lijkt het net of je wil vertrekken. Zo moet je je niet opstellen bij de immigratie, want dan heb je op voorhand al bijna verloren. Gewoon met opgeheven hoofd je tijdig melden bij de persoon waar je je moet melden, eventueel voor de deur nog een calo oppikken zodat die je kan helpen als je denkt dat dat wel eens handig kan zijn en je nog geen vast contact hebt bij de immigratie.

spacer line  

On 05-06-2012 10:42 Yerun wrote:

[quote removed]
Dat is verplicht inderdaad, maar dan zou hij opgeroepen moeten worden door de politie, en niet de immigratie. Bovendien lijkt het 1 van de meest 'vergeten' regeltjes die er zijn, hoewel melding gratis en een kwestie van minuten is.

Als men de regels volgt ,
Er zijn 2 mogelijkheden :
.Je veblijf bij iemand ( logeren/familiebezoek) dan heb je een gastheer/vrouw die de a.d politie moet melden. (eventueel gratis ?) .
Uiteraard moet hij/zij ook melden bij de ketua RT/RW .
2. Je gaat zelfstandig huren , dan moet de verhuurder ook zijn eigen deel/verantwoordelijkheid nemen(melden etc).

Als buitenlander moet je ook de STMD papieren hebben .

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Maar dat is een politie-zaak en deze oproep was voor de immigratie.

spacer line  

On 05-06-2012 11:09 Yerun wrote:
Maar dat is een politie-zaak en deze oproep was voor de immigratie.

Kennelijk vind de immigratie dat iemand bepaalde immigratiewet had overtreden.

Een buitenlander die in strijd handelt( bewust /onbewust) met de izin kunjungan ( toeristen visum , sosbud) kan de immigratie op zijn/haar pad tegenkomen.
Trouwens is het belangrijk om te weten wie de apartement huurt , de WNA, Indonesische connectie( vriend/vriendin/familie) ?

Markdl
User
spacer line

het eerste adres waar ik verbleef was een kost in bandung. (op mijn Naam)
het tweede een huis in bandung dat ik huurde voor een jaar (op mijn naam)
het derde 5 weken in een kost apartement in kuningan.(op mijn verloofde haar naam, maar mijn naam doorgegeven aan de politie)

Nu moet ik naar Surabaya omdat mijn verloofde meerdere kista heeft en al een prik
nodig heeft voor de operatie een maand later.

dan op 14 juni vertrek ik naar Singapore
(normaal gesproken voor een nieuw sosial budaya aan te vragen op de naam van mijn verloofde)

Tristan-05
User
spacer line

Bericht voor Markdl
Het verstandigst is om per e-mal contact met de Stichting Pelita in Nederland op te nemen. Die weten alles van visa en sponsoren af. Ook weten zij hoe je aan een onafhankelijke sponsor kunt komen. www.pelita.nl en dan visumservice aanklikken

Veel sterkte en succes

spacer line  

On 05-06-2012 11:48 Markdl wrote:
het eerste adres waar ik verbleef was een kost in bandung.
het tweede een huis in bandung dat ik huurde voor een jaar
het derde 5 weken in een kost apartement in kuningan.
Nu moet ik naar Surabaya omdat mijn verloofde kista heeft en al een prik
nodig heeft voor de operatie een maand later.
dan op 14 juni vertrek ik naar Singapore
(normaal gesproken voor een nieuw sosial budaya aan te vragen.

Ik heb 2 x 1maand bij een kos2-an gehuurd in Jakarta .
De laatste keer 2010 moet ik zelf een Indonesische sponsor ( ik ben zelf Indonesier-Jakartaan ook nog ) erbij halen , omdat de politie regelmatig op bezoek komt.
Als men formeel een zelfstandige huisadres heeft moet men bij elke adreswijziging doorgeven!! aan de immigratiedienst .

Zoals erwin ergens schreef: er zijn zat WNA die op sosbudvisum jarenlang in Indonesia verblijven , en hadden nooit problemen gehad.
Tot dat .........

Probeer om die gestarte procedure van de Immigratie uit hun database er uit te halen.
Het zou ook kunnen dat het nog niet gerapporteerd wordt.
Desnoods schikken .
De ervaringsdeskundigen kunnen het mss beter vertellen.

spacer line  

On 05-06-2012 11:50 Tristan-05 wrote:
Bericht voor Markdl
Het verstandigst is om per e-mal contact met de Stichting Pelita in Nederland op te nemen. Die weten alles van visa en sponsoren af. Ook weten zij hoe je aan een onafhankelijke sponsor kunt komen. www.pelita.nl en dan visumservice aanklikken

Veel sterkte en succes

Alleen de formele kant Emoticon: Wink

In deze of vergelijkbare situatie moet men vragen aan ervaringsdeskundigen, die de jalan alternatip Emoticon: Shiny kennen.

tvolkert
User
spacer line

Ik lees dat je moet melden als gast RI bij de Police registration ter plekke, is dat zo.
Ik vraag dit , omdat mijn familie lid zij (RI) dat het niet nodig is, melden bij het hoofd van de wijk is voldoende. Toevallig is mijn sponsor hoofd van de wijk.
Wat is juist?
Graag jullie info

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 05-06-2012 11:34 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Kennelijk vind de immigratie dat iemand bepaalde immigratiewet had overtreden.
Niet iedere oproep is direct omdat je iets overtreden hebt. Ik ben ook opgeroepen, heb me netjes gemeld en zo is de zaak opgelost. Niets aan het handje, ik werd nergens van verdacht of zo, men wilde alleen iets weten.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 05-06-2012 12:12 tvolkert wrote:
Ik lees dat je moet melden als gast RI bij de Police registration ter plekke, is dat zo.
Ik vraag dit , omdat mijn familie lid zij (RI) dat het niet nodig is, melden bij het hoofd van de wijk is voldoende. Toevallig is mijn sponsor hoofd van de wijk.
Wat is juist?
Graag jullie info
Je sponsor heeft het fout, maar dat is heel gewoon omdat men over het algemeen niets met buitenlanders te maken heeft en men de regeltjes dus gewoon niet kent.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 05-06-2012 11:50 Tristan-05 wrote:
Bericht voor Markdl

Veel sterkte en succes
Denk dat het erg moeilijk wordt voor iemand die zich morgen bij de immigratie in Jakarta moet melden om nog een heel traject bij een organisatie in Nederland op te starten. Onafhankelijke sponsoren zijn overal te vinden, lopen er 250 miljoen van rond, buiten die 50 van die ex-familie die je als de pest moet mijden.

spacer line  

On 05-06-2012 12:12 tvolkert wrote:
Wat is juist?
Graag jullie info

Heeft met het verschil tussen kortdurend verblijf (naar mijn informatie langer dan 3 dagen tot max. 14 dagen) en (semi-)permanent verblijf (langer dan 14 dagen) te maken.

Bij de 1e volstaat met het melden bij het blok-hoofd / wijkhoofd. De 2e moet inderdaad bij de (vreemdelingen)politie gedaan worden

If you have nothing to loose, you can risk everything

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

75,395,302 topic views - 233,700 posts - 13,689 topics - 24,554 members - last post @ 21-09-2019 19:16 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

123,491,486 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com