indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (2 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

toedeloe
User
User icon of toedeloe
spacer line

Wat zijn de globale kosten voor het aanvragen van een Ijin Mendirikan Bangunan (IMB) met bestemming verhuur in Badung?

Ik hoor bedragen van tussen de 40.000 tot 60.000 rp. per m2. Moet ik hier rekening mee houden?

En welke vierkante meters worden dan meegenomen met de berekekening, het gehele perceel (dus inclusief zwembad, terras en tuin) of alleen de woning?

spacer line  

De kosten (retributie) voor een IMB bestaan uit een vast deel voor o.m. de onderzoekskosten Dat ligt in de orde van ca. 3,5 5 miljoen per aanvraag. Verder zijn er variabele kosten die o.m. afhankelijk zijn van het gebruiksdoel van het gebouw (sociaal, niet-commercieel, commercieel, prive gebruik), de grootte in m2 en het aantal etages dan men wil (laten) bouwen.

Ook is bepalend op wat voor lokatie er gebouwd wordt (hoofdweg, straat, binnen de bebouwde kom of erbuiten).

Ja, alle m2 van het te bouwen object worden meegenomen in de berekening, dus inderdaad ook de m2 van een zwembad, een terras, car-port, etc., etc. Er gelden wel verschillende tarieven per m2 voor die onderdelen van het bouwobject.

Ik zag even gauw op een website van de stad Bandung bijv. al een basis-bedrag per m2 van Rp. 640,000,- voor een bangunan kos (huis / gebouw om te verhuren). E.e.a. moet dan nog ingevoerd worden in de berekenings-formule om het uiteindelijke bedrag in IDR's per m2 te verkrijgen.

Meer info, formules en basis-bedragen op:
http://www.bandung.go.id/?fa=p(...)rintah.detail&id=357

If you have nothing to loose, you can risk everything

spacer line  

Als je de formule toepast op een gebouw van 200m2, verdeeld over 2 etages, kom je uit op een bedrag van Rp. 1,337,600,- + het basisbedrag (voor onderzoek en de aanvraag-procedure) van ca. Rp, 3,500,000,- dus tegen de Rp. 5,000,000,- aan retributie / legeskosten.

spacer line  

Stom, je bedoelt Badung en ik schrijf over Bandung :(

spacer line  

Voor Badung staan de bedragen en formules om de leges en retributiekosten voor een IMB te berekenen op: http://www.badungkab.go.id/pro(...)11/perda_26_2011.pdf

toedeloe
User
User icon of toedeloe
spacer line

On 25-05-2012 02:56 Amed East Bali wrote:
Voor Badung staan de bedragen en formules om de leges en retributiekosten voor een IMB te berekenen op: http://www.badungkab.go.id/pro(...)11/perda_26_2011.pdf

Dank je wel voor alle duidenlijke informatie.
Het gaat inderdaad om Badung, dus zonder "n"

Ik weet dat het voor een buitenstaander moeilijk, znoiet onmogelijk, om een IMB aan te vragen voor commerciele doeleinden, maar gelukkig hebben we via familie interne "mogelijkheden" Emoticon: Smile

toedeloe
User
User icon of toedeloe
spacer line

Ik ben even met de volgende gegevens aan het rekenen geweest:

- Gebouw met een woonoppervlakte van 150 m2 (2 bouwlagen);
- Zwembad 30m2;
- Commercieel gebruik (verhuur);
- 80 mtr muur met poort.

Totale IMB kosten komen dan volgens mijn berekening uit op 6,5 juta.

Eerlijk gezegd vind ik dit meevallen, had het hoger verwacht.
Of zie ik iets over het hoofd?

spacer line  

Wat u uitgerekend hebt, is de retibutie op basis van de formule(s) en met toepassing van de standaard bedragen uit de regelgeving.

Wat er verder nog bij komt (waarvoor geen "hard" of vast bedrag staat): De onderzoeks-kosten, voor o.m. het bezoeken van de bouw-locatie, toetsing aan het bestemmingsplan, en nog een paar andere punten.

Ook wordt door de kabupaten Badung momenteel nauw samengewerkt met de belastingdienst en moet de belasting voor het te bouwen object reeds volledig voldaan zijn voordat de IMB verstrekt wordt.

toedeloe
User
User icon of toedeloe
spacer line

Zeg maar "je" hoor Emoticon: Smile

Wat ik berekend heb is inderdaad zoals de formule aangeeft.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat de aanvraag uit handen gegeven wordt. Ik heb nu een idee wat de "werkelijke" kosten zijn.

Wat wordt bedoeld met de belasting voor het te bouwen object?
Is dat 10% van de totale bouwkosten van het geheel?

spacer line  

On 27-05-2012 13:30 toedeloe wrote:
Zeg maar "je" hoor Emoticon: Smile

Wat wordt bedoeld met de belasting voor het te bouwen object?
Is dat 10% van de totale bouwkosten van het geheel?

Nee, die belasting is zeker geen 10%, maar minder dan 1% van de waarde van grond en gebouw.

Er wordt ook in Indonesie een land en gebouwenbelasting ( PBB / soort onroerende zaak belasting ) geheven over de waarde van de grond en het gebouw. Voor het 1e jaar / voordat het gebouw daadwerkelijk opgeleverd is, betreft het een geschat bedrag dat later verrekend wordt als de werkelijke waarde bepaald is.

spacer line  

On 27-05-2012 13:45 Amed East Bali wrote:

[quote removed]

betreft het een geschat bedrag dat later verrekend wordt als de werkelijke waarde bepaald is.

Dat kan tegenvallen als je bezit na X jaren duurder wordt.
Uiteraard is er een mogelijkheid om een beroep te tekenen, en dan is het kwestie van goed kunnen onderhandelen.

bisa dicek of makemyday .

toedeloe
User
User icon of toedeloe
spacer line

Heren, bedankt.
Weer een stap wijzer geworden Emoticon: Wink

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

86,159,475 topic views - 240,310 posts - 13,732 topics - 33,694 members - last post @ 29-10-2020 20:00 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

140,537,526 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com