indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Na Ambon, Seram, Saparua, Kei Kecil en Besar en eventjes in Ternate wil ik meer van Maluku zien.

Plan: (najaar) is naar het noorden Halmahera, Ternate, Tidore met voorzichtige overdenkingen voor Morotai, en vanuit Ambon misschien nog een retourje Saumlaki (of Dobo) en vanuit Bali weer terug. Of ik blijf gewoon op Ambon, dat kan ook nog.

Omdat ik niet blij word van de onchristelijke vroege vertrektijden vanuit Jakarta (en dus daar moet overnachten) naar Ternate en inmiddels een veel beter plan heb (Lion Air zou rechtstreeks vanuit Manado naar Tobelo vliegen) heb ik bij elkaar gepuzzeld om maar via Menado te gaan met SQ en als ik er dan toch ben ook maar een paar daagjes Minahasa meepikken, dat is nogal lang geleden.

Lion Air (Wings?) zou op Tobelo vliegen om zo een zo efficient mogelijke route te maken (= het noorden Halmahera (Morotai?) oa Tobelo, Jailolo, Sofifi, boot naar Tidore of Ternate (Tidore een dag pp vanuit Ternate of en paar daagjes blijven?) en dan weet ik het even niet. Ik probeer erachter te komen hoe het nou zit met Tobelo, er zou een vliegveld zijn of toch niet. In Galela, in Kao?

Iemand hier recent geweest? Zo ja, waar is het mooi, leuk en gezellig? Tips voor hotels, vervoer (in alle soorten en maten)

Ik heb nog even wat teruggelezen van drie jaar geleden en begrijp dat YB Tanimbar minder vind dan Aru?
Morotai een must vlgs Dangdude? Het lukt me maar steeds niet om in Banda te komen en als het idd zo is dat de islam zich er extremistische vormen aan het aanemen is (vlgs YB in 2009) dan laat ik dat lekker voor wat het is. Ik heb inmiddels ook de hele site van Laszlo uitgespeld maar krijg het idee dat deze niet geupdate is.
Andere redelijk bereisbare en mooie delen van Maluku?

Roept u maar.

gr
AM

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

spacer line  

Voor wat aanvullende vluchtmogelijkheden zie de website van Express Air. Mogelijk dat zij iets aan verbinding(en) binnen de Molukken bieden die je reisschema opstellen makkelijker maakt:

http://www.expressair.biz/route.php

If you have nothing to loose, you can risk everything

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Thx AEB die had ik natuurlijk al gezien. En "you asked for it" op de website van ticketindonesiaRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.info zou zomaar mijn eigen vraag kunnen zijn.

Wel jammer dat we de dienstregeling niet kunnen zien...

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Deze maar even een schopje omhoog.

Ben soms jaloers op al die mensen die hier lekker in de infobak over Java en Bali kunnen graven......
Intussen heb ik al heel wat op het net afgestruind mar toch ook graag (recente) live reports.

cathy
User
spacer line

Anne Mieke,
Ik ben een van de velen die heel veel uit dit forum haal, met name uit jouw postings. Je schrijft zo lekker alles op en beeldend.
Maar eerlijk gezegd wees maar een beetje blij dat er (nog) niet veel mensen die richting op zijn gegaan. Dan wordt het net als op Java, Bali en de andere eilanden., overbevolkt met massatoerisme. Dat wil je toch ook niet?
In 2007 zijn wij ook naar Ambon geweest, maar ik kan je daar niet zoveel over vertellen. Wij vonden de mensen zeer agressief, ja toen! en zijn meteen van Ambon naar Saparua gevaren. Wat een verademing was dat!
Nu staat er op ons lijstje ook Ambon, Seram, Banda eilanden en de Kei eilanden. Ik kan ook niet heel veel vinden daarover, dat wordt voor mij ook uitpluizen.
Maar voor alle meelezers, mocht het toch er van komen dan zal ik zondermeer mijn reis ook hier posten, zodat de anderen ook uit deze ‘’infobak’ hun gegevens kunnen halen.
Succes met je voorbereidingen.
Hartelijke groet.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ik zal eens rondkijken. Ben nu op Ambon en reisinfo is hier wel aan te komen.
Maar moet ook aan 't werk, dus check wel tussendoor.
Mohon sabar.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 22-05-2012 08:55 cathy wrote:
Maar eerlijk gezegd wees maar een beetje blij dat er (nog) niet veel mensen die richting op zijn gegaan. Dan wordt het net als op Java, Bali en de andere eilanden., overbevolkt met massatoerisme. Dat wil je toch ook niet?
In 2007 zijn wij ook naar Ambon geweest, maar ik kan je daar niet zoveel over vertellen. Wij vonden de mensen zeer agressief, ja toen! en zijn meteen van Ambon naar Saparua gevaren. Wat een verademing was dat!
Nu staat er op ons lijstje ook Ambon, Seram, Banda eilanden en de Kei eilanden. Ik kan ook niet heel veel vinden daarover, dat wordt voor mij ook uitpluizen.
Nee tuurlijk wil ik niet dat het oosten met toeristen overbevolkt raakt, maar het zou fijn zijn als hier ook wat reactie op komt, het staat zo wel heel schril in tegenstelling tot.
Over Ambon hoef je me niets te vertellen, daar ben ik zelf een aantal keren geweest maar ik herken de agressie niet (wel de openheid, no nonsens en to the point). Zoals ik schreef ben ik al wel op Seram en kei (Kecial en Besar) geweest dus daar kan ik je dan weer over vertellen.
Het gaat mij nu voornamelijk om het noorden met name Ternate, Tidore (daar ben je zo mee klaar want ze zijn maar klein) maar vooral Halmahera en nog andere eilanden waar nooit geen mens heengaat.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 22-05-2012 12:52 Yogya-Bali wrote:
Ik zal eens rondkijken. Ben nu op Ambon en reisinfo is hier wel aan te komen.
Maar moet ook aan 't werk, dus check wel tussendoor.
Mohon sabar.
Ja hoor. Ik heb sabar. Het schopje omhoog was ook niet voor jou. Ik wist dat je op reis bent nu.
En straks behalve de reisinfo ook de ervaringen graag.

spacer line  

Hai Mieke,

Ik was december 2010 nog op de Banda eilanden maar heb echt niets gezien of gemerkt van extreme vormen van de islam Emoticon: Confused
Net zo relaxte mensen als op Saparua en de Kei eilanden. Emoticon: Smile

elsbeth
User
spacer line

Volgens mij was Leomanado ook wel op deze eilanden geweest. Misschien komt hij hier nog langs (is wel lang geleden, hij woont ook al een tijd niet meer in Manado).
Ik kan me verder ook alleen Dangdude herinneren die over Ternate en Tidore schreef, Lihat misschien ook?

_Jarno_
User
User icon of _Jarno_
spacer line

Ik ben in 2009 naar de Banda eilanden geweest voor een week, beviel erg goed al was het erg druk met Sail Banda toen. Vond de mensen zeer relaxt en naar mijn mening was het eten daar het lekkerste wat ik tot nog toe in Indonesie gehad heb.
We zijn toen heen met de Pelni boot gegaan en terug met een vliegtuigje van NBA geloof ik, een modelletje vliegende doodskist uit de jaren '70 met plaats voor 15 mensen. Dus iets minder geschikt voor de mensen met vliegangsten Emoticon: Smile

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ha Jarno,

Mij lukt Banda maar steeds niet omdat het bootschema telkens niet past. NBA vliegt volgens mij op dit moment niet (probleem met vergunning of zoiets. Hoe zou het komen?) De verbinding Ambon-Banda vv verandert sowieso steeds. Enfin, we zullen wel zien. Mijn doel is eerst het noorden en als er dan nog tijd overblijft dan zijn er nog genoeg mogelijkheden.

Mbt extremisme: misschien was het destijds tijdelijke "import" uit Java of Sulawesi. Ik weet het ook niet. Maar als het van huis uit vredelievende mensen zijn dat zitten ze daar ook niet op te wachten. Ik wacht nog wel wat jongere berichten af. Ben niet bang uitgevallen maar Banda is een klein en relatief geisoleerd gebied, dus problemen opzoeken doe ik ook liever niet.

Dank allemaal voorzover. Ik wacht op meer Emoticon: Smile

_Jarno_
User
User icon of _Jarno_
spacer line

Na ff wat research blijkt NBA inderdaad niet te vliegen na een crash eind vorig jaar. Spijtig want om eerlijk te zijn was het aanmerkelijk beter dan met de Pelni boot naar Banda.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 23-05-2012 10:20 _Jarno_ wrote:
Spijtig want om eerlijk te zijn was het aanmerkelijk beter dan met de Pelni boot naar Banda.
Want?

_Jarno_
User
User icon of _Jarno_
spacer line

Met de Pelni boot konden we alleen een ekonomi class kaartje krijgen omdat alles vol was. Vervolgens op Ambon in de terminal (ouwe loods met veel te veel mensen) wachten tot de boot vertrok rond middernacht daar wou toen de boot gereed was om te boarden iedereen tegelijkertijd de boot op wat resulteerde in een onvoorstelbare chaos en een hoop duw en trek werk. We waren gelukkig al gewaarschuwd voor zakkenrollers dus had alleen nog de kaartjes voor de boot zelf in mn broekzak. Toen we aan boord waren die me echter al ontfrutseld. Bij de controle bleek dat verhaal gelukkig aannemelijk genoeg voor de "conducteur" dus verder geen probleem maar aangenaam is het zeker niet!

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik heb eens iemand uitgezwaaid op Ambon dus ik snap wat je bedoelt. De boot zal dus niet vol maar overvol geweest zijn

Volgens mij is een van de problemen dat er tussen Ambon en Banda verder niks anders is dan de Pelniboten, die ook nog eens vaak in het dok ligt. Voorzover ik weet geen ferries dus iedereen moet ook echt met een van de Pelniboten mee.
Zo heel anders dan je bv van/naar Kupang en Flores of Alor reist.

Ik weet niet beter of dienstregelingen naar/van Banda veranderen voortdurend of het nu met de boot of het vliegtuig is. Maatschappijen vliegen wel en dan weer niet. Ik ben nogal wat mensen tegengekomen ooit in Ambon die onverrichterzake maar weer teruggingen naar Bali of Makassar omdat het gewoon niet lukte. Een meisje ontmoet die dapper de boot nam, maar deze ging niet terug na de geplande tijd en ze moest een tonijnboot via Seram nemen om na 36 uur op Ambon aan te komen omdat ze haar intercontinentale vlucht moest halen.

Ik ga nog eens goed nadenken, vooral waarom ik nou eigenlijk naar Banda wil.
Natuurlijk in het oosten reizen is avontuur maar het moet wel te overzien zijn.

_Jarno_
User
User icon of _Jarno_
spacer line

Er is nog een andere optie om op Banda te komen alleen dat is niet de goedkoopste. Toen wij op Ambon verbleven en gingen duiken met Blue rose divers konden we bij hun ook een aantal dagen duiken rond Banda boeken. Dan zouden we per speedboot naar banda, kosten lagen volgens mij rond de 3 miljone p.p. ik heb het zelf niet geprobeerd omdat we net terug waren van Banda toen maar het lijkt me hoewel prijzig zeker een mogelijkheid (bij niet al te ruwe zee).

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Nee hoor, dat ga ik niet doen. Ik duik niet dus dan wordt het voor een retourtje wel heel erg duur. Bovendien zal ik dan waarschijnlijk alleen reizen en dan zal die pp prijs ook ineens anders zijn.
Ik kijk straks wel, en als het niet gaat dan niet.. Jammer, maar niet meer dan dat. Nog eilanden zat.... Emoticon: Smile
Evengoed bedankt voor het meedenken.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 20-05-2012 12:04 Anne Mieke wrote: Omdat ik niet blij word van de onchristelijke vroege vertrektijden vanuit Jakarta (en dus daar moet overnachten) naar Ternate en inmiddels een veel beter plan heb (Lion Air zou rechtstreeks vanuit Manado naar Tobelo vliegen) heb ik bij elkaar gepuzzeld om maar via Menado te gaan met SQ en als ik er dan toch ben ook maar een paar daagjes Minahasa meepikken, dat is nogal lang geleden.

Lion Air (Wings?) zou op Tobelo vliegen om zo een zo efficient mogelijke route te maken (= het noorden Halmahera (Morotai?) oa Tobelo, Jailolo, Sofifi, boot naar Tidore of Ternate (Tidore een dag pp vanuit Ternate of en paar daagjes blijven?) en dan weet ik het even niet. Ik probeer erachter te komen hoe het nou zit met Tobelo, er zou een vliegveld zijn of toch niet. In Galela, in Kao?
Klopt, Wings Air vliegt ca. 06.30 vanuit Manadoi naar Tobelo (1 uur vliegen). Vanuit Tobelo kan je makkelijk per boot oversteken naar Morotai, dat is niet ver. Toen ik in Tobelo was, ben ik niet overgestoken naar Morotai maar de bewoners vertelden dat dat geen enkel probleem was.
Als je daarna naar Ternate/Tidore wil, kan dat over de weg via Kao naar de westelijke haven Jailolo en van daar per ferry naar Ternate. Vanuit Ternate kan je verscheidene malen per dag naar Tidore oversteken.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 20-05-2012 12:04 Anne Mieke wrote: Ik heb nog even wat teruggelezen van drie jaar geleden en begrijp dat YB Tanimbar minder vind dan Aru?
Morotai een must vlgs Dangdude? Het lukt me maar steeds niet om in Banda te komen en als het idd zo is dat de islam zich er extremistische vormen aan het aanemen is (vlgs YB in 2009) dan laat ik dat lekker voor wat het is.
Tanimbar vind ik qua natuur onaantrekkelijk (laag struikgewas) hoewel het eiland zuiden van Saumlaki prachtig is (maar dan moet je een bootje charteren). Aru is heel interessant, zowel etnologisch (kruising tussen Papua´s en Molukkers) maar ook qua natuur. Hoewel ook laagland wordt het doorkruist door smalle zee-armen. Dobo zelf is gewoon een klein Indonesisch havenstadje zoals overal in RI, vnl. bewoont door mensen uit Sulawesi en Chinezen.
Problem with Banda was eigenlijk het eiland Ai waar enkele leden van de Laskar Jihad toentertijd zijn achtergebleven en zich met de lokale bevolking hebben vermengd (en er hun stempel op hebben gedrukt).
Bandanezen zijn een mengeling van Arabieren, Javanen, Ambonezen, Keiezen en Butonezen. Op het eiland Banda Neira is > 50% van de bevolking Buton (waarschijnlijk zelfs meer nadat alle christenen zijn verdreven van het eiland). Het eiland Lontar bestaat vnl. uit een mengeling van Keiezen en Javanen.
De echte Bandanezen vind je op Banda Eilat en Banda Ery op Kei Besar. Een paar maanden geleden nog op Banda Ery geweest maar fysiek is er niet veel terug te zien van de Bandaneze cultuur. Waarschijnlijk wel via hun adat en zeker via hun taal.

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Hi Anne Mieke,

Omdat ik een tijdje weg was had ik dit topic gemist. Het verbaasd me dat er sinds mijn reis in 2007 kennelijk niet veel mensen naar Maluku Utara zijn gereisd. Voor mij lijkt het wel een eeuwigheid geleden en terugdenkend aan die reis krijg ik diverse gemengde gevoelens. Ik zou je overigens niet erg veel precieze details kunnen verschaffen omtrent vluchten en hotels, anders dan in mijn reisverslagen reeds vermeld staan.
Ik kan je wel aanraden de reis te maken, want achteraf heb ik er een zeer goed gevoel aan over gehouden. Om me weer te oriënteren was ik even gaan teruglezen in die reisverslagen, maar ver ben ik niet gekomen. De reis was anders geweest wanneer ik die geheel alleen had gemaakt en ik had nu even geen behoefte om aan al die zaken die toen speelden herinnerd te worden. Helaas werd een groot gedeelte van mijn verblijf aldaar gekleurd door ingewandenproblemen en het gedoe rond die relatieflip.
Maar Tidore en Ternate zijn eenvoudig te bereizen door rondjes rond de eilanden te maken. Het uitzicht van Restaurant Floridas op Ternate met het eiland Maitara op de achtergrond is sprookjesachtig. Alleen hier heb ik vulkaaneilanden uit de oceaan zien opreizen als nergens anders. Vanuit Ternate kan je met een speedboot naar Halmahera varen (als er geen ruige zee staat) en doorreizen naar Tobelo en het eiland Morotai. Er moet wel gevaren worden, en vaak in niet al te beste en zeewaardige schuitjes, maar daar zal je inmiddels wel aan gewend zijn. Voor mij is dit laatste toch wel een nadeel op den duur en heb alles bij elkaar heel wat angstige momenten gekend.
Toch zijn er ook nog vele kleine eilandjes rond Seram die de moeite van een bezoek waard zijn. Ik denk aan een van mijn laatste tochten aldaar, samen met wijlen L. Ik weet niet eens meer de naam van het eiland aan de westkust, waar de bevolking anno 2010 geen gsm of internet kende. Waar ik op 50 meter van de boot een enorme marlijn heb zien duiken en walvissen en dolfijnen heb gespot. Alleen dat varen, wachten op kalm weer om behouden thuis te kunnen komen… Je moet er maar van houden!
Ik hoor wel wat je zoal zou willen weten. Alvast een mooie reis gewenst!

Mzzl, Jan

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 28-05-2012 20:12 dangdude03 wrote:
Hi Anne Mieke,

Omdat ik een tijdje weg was had ik dit topic gemist. Het verbaasd me dat er sinds mijn reis in 2007 kennelijk niet veel mensen naar Maluku Utara zijn gereisd.
Ha, daar ben je. Ik heb je verhalen van de week teruggelezen. Nu wordt ik door je verhaal vooral vastgehouden door de emotie en gaan praktische zaken zoals hotels een beetje langs me heen. Ik dacht dat je er later ook nog eens bent geweest maar dat is kennelijk niet zo. Ik wil vooral weten waar het echt mooi is, dus welke plekken.

Ik heb inmiddels verzonnen om straks rechtstreeks vanuit Manado naar Galela te vliegen, tenminste als het allemaal lukt. Vlucht is maar eens per week.
Ik ben van plan om dan meteen door naar Morotai voor een dag of 3 (vlucht uit Manado is vroeg), daarna terug naar Galela, en een dan een dag of 7,8 het noorden dus Tobelo, Jailolo, Sofifi, met de boot naar Tidore en na twee dagen naar Ternate oversteken. Dan heb ik nog een dag of 8 over voordat ik naar Bali ga. Dat kan nog vanalles worden. Als je een idee hebt dan hoor ik het graag. Ik kan overal ook wat langer over doen natuurlijk.
Aan die boottochten ontkom je niet aan in Maluku. Ik heb toch vaak wel geluk gehad met het weer maar ik kan er ook veel beter tegen dan zo’n 10 jaar geleden. Verstand op nul en blik op oneindig. Drie jaar geleden was ik in augustus in Maluku (Seram en Ternate) en toen vond ik het weer niet zo geweldig. Om die reden toen ook de oversteek naar Halmahera niet gemaakt. Daarna was ik er in oktober 2010 met boten naar Saparua en Kei Besar en toen was het weer een stuk beter. Maar ik denk dat het uiteindelijk toch een kwestie is van geluk hebben.
Ik las dat je ook op Bacan bent geweest maar ik kan geen vluchten vinden. Daar zul je ook niet op kunnen antwoorden want alles verandert voortdurend.

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

In Galela ben ik niet geweest en destijds was er (tijdelijk?) geen luchtverkeer tussen Ternate en Morotai. De tocht om er per boot en auto door Halmahera en opnieuw per boot het laatste stuk om er te komen was een hele onderneming. Op Morotai had ik iemand in het losmen getroffen die ons met een prauw naar mooie en afgelegen eilandjes kon varen. Toen heb ik de mooiste plekken van die reis gezien. Dus als je echt van afgelegen en onbedorven plekken houdt is Morotai en het havenplaatsje Daruba een mooie plek om langer te verblijven.
De vlucht naar Bacan heb ik toen met een propeller vliegtuig van Merpati vanuit Ternate gemaakt waar een man of 14 in konden. Helaas had ik niet genoeg cash bij me en kon ik met mijn pas daar niet terecht (die stommiteit heb ik daarna natuurlijk nooit meer gemaakt). Daardoor heb ik niet veel van het eiland kunnen zien omdat ik terug naar Ternate moest om te kunnen pinnen.
Van Halmahera is Tobelo en omgeving eigenlijk niet zo bijzonder te noemen. Van de regenwouden heb ik alleen tijdens autoritten wat gezien, maar het moet de moeite waard zijn om deze nader te beschouwen. Het gebied is bekend bij de vogelaars voor de diverse soorten die hier voorkomen. Zelf heb ik hier de brahmaanse wouw en fregatvogels gezien.
Ternate en Tidor zijn ook mooi om te bezoeken en veel van je reis hangt ook met dingen als geluk en toeval aan elkaar. De een zal weer andere dingen mooi vinden dan een ander. En van de gemoedstoestand van de reiziger zelf hangt ook veel af. Door mijn gemoedstoestand van dat moment kan ik nu niet objectief beoordelen wat precies het mooiste was, maar alle stukjes bij elkaar was alles de moeite waard. Als mij nog iets speciaals te binnen schiet zal ik het hier nog laten weten.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 28-05-2012 21:46 Anne Mieke wrote: Ik heb inmiddels verzonnen om straks rechtstreeks vanuit Manado naar Galela te vliegen, tenminste als het allemaal lukt. Vlucht is maar eens per week.
Hhhhh??? Dit begrijp ik niet AM. Elke dag gaat er een vlucht naar Tobelo dat op en uurtje rijden ligt van Galela en dan wil je naar Galela vliegen?? Waarom dan wachten op die 1-wekelijkse vlucht? Dat is self torture.

Ik ben van plan om dan meteen door naar Morotai voor een dag of 3 (vlucht uit Manado is vroeg), daarna terug naar Galela, en een dan een dag of 7,8 het noorden dus Tobelo, Jailolo, Sofifi, met de boot naar Tidore en na twee dagen naar Ternate oversteken.

En naar Morotai kan je het beste diect vanuit Tobelo gaan. Reis naar Jailolo is ook geen probleem. Je kan wel eerst beter met de ferry vanuit Jailolo naar Ternate gaan en dan vanaf Ternate naar Tidore, een makkie.

k las dat je ook op Bacan bent geweest maar ik kan geen vluchten vinden.
Bacan is evenzo makkelijk te bereiken met ferry of andersoortige boten. Ben er al 3x geweest en zonder probleem. Zelfs naar Obi oversteken is mogelijk.
Reizen is feitelijk niet zo´n probleem in Maluku, een kwestie van navragen en nachecken.
Gisteren met de snelboot naar Saparua gegaan, van daaruit een speedboot genomen naar de zuidkust van Haruku waar ik even moest zijn en 2 uur later was ik alweer terug op Saparua. Vanochtend van Saparua vertrokken met de snelboot naar Tulehu, direct de snelboot genomen naar Masohi op Seram en na 3 uurtjes weer terug naar Tulehu. Resultaat: vanaf Saparua om 16.50 uur alweer in de stad Ambon, en in de tussentijd vanaf Ambon nog even Seram aangedaan. Dit ondanks het slechte weer en de hoge golven (een beetje zeeziek wel).
Transport werkt prima hier.....

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

YB,

Ik zal het even uitleggen.

Ik krijg geen goeie aansluting vanuit Jakarta gevonden naar Ternate. Het wordt OF overnachten in Jakarta (en dat wil ik niet) OF een vlucht laat in de middag via Makassar waarbij ik de volgende ochtend aankom. Ook niet goed
Ook gezocht via Surabaya, zelfde verhaal.

Ik wil vanuit Manado rechtstreeks naar Galela vliegen (zie ik Manado ook weer eens na jaren).
Ik kan echter geen info vinden over boten vanuit Galela (moet nog even goed doorzoeken), ook geen hotels trouwens. Dus als je daar nog info over hebt graag.
Als het vanuit Halmahera eerst naar Tidore wordt dan was ik dat van plan vanuit Sofifi, of is dat geen goed idee? Er zijn toch speedboten tussen Sofifi en Tidore?

De verbindingen van/naar Seram, Saparua ken ik (en de hoge golven ook...)

Thx

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,736,067 topic views - 235,509 posts - 13,700 topics - 26,423 members - last post @ 14-12-2019 21:37 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

126,811,361 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com