indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Ben benieuwd of er nog anderen zijn - buiten mijzelf - die thuis of in een werkplaats plantaardige olie omzetten naar bio-diesel en ook gebruiken in hun auto / truck, etc, ?

If you have nothing to loose, you can risk everything

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Jammer Amed, kennelijk niemand dus.

*fluistermode aan.*
psssst
Je kan een pompstation openen. Geen concurrentie !
Maar wel zachtjes praten, anders hoort BG het en denkt het gat in de markt te hebben gevonden*fluistermode uit*

Alle gekheid op een stokje, lukt dat zonder verdere aanpassing op de motor? Gebruik je het zelf? Of heb je de onderdelen voor aanpassing laten komen uit Nederland?

Ik ken iemand die een jaar of 4 terug een Audi 80 diesel had die zonder enige aanpassing gewoon rond tufte op sla olie of andere olie? Ben even kwijt welke het was. Maar dat ging prima! Starte wel iets slechter als normaal, vandaar dat er wat aanpassingen zijn. Maar met de temperaturen op Bali zal het probleemloos kunnen lijkt me. Enige ervaring Amed?

It's only kinky the first time.

spacer line  

Hč oyibo,

Bedankt voor de tip! Leuk dat je altijd zo spontaan op mijn postings reageert. Zelfs nu wil je mij weer helpen. Gek dat je nooit met mij in discussie gaat en eens normaal met mij kan discuseren. Wellicht kunnen we het proberen met bio diesel. Hier in Nederland ging de prijs van plantaardige olie zo omhoog dat heel veel mensen er al mee gestopt zijn. Wat 's taal je per liter in Indonesië voor plantaardige olie? Je kan in Duitsland hele mooie kleine thuiswerker bestellen om het te maken.

Het mooie van je eigen fouten is dat anderen er soms heel gelukkig van worden..

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

BG; graag ontopic, want er wordt niet gevraagd naar mooie kleine thuiswerkers in Duitsland dit het zouden kunnen doen, maar mensen die het reeds doen en hun ervaringen. Schrijf dit idee op in je probeerselsboekje, en reageer er niet op als je niet ontopic kunt reageren. Mijn dank (en ongetwijfeld ook die van anderen)

spacer line  

Omzetten ... omzetten ... Ik heb jarenlang gebruikte olie uit de voedingsindustrie gereden. Kwestie van filteren en rijden met die bak. Illegaal, maar geen roet uitstoot, recycling en ik betaalde 30 cent per liter. Ging prima, heb alleen orginele de voorverwarming weer moeten aansluiten om de olie wat dunner (warmer) te krijgen.

En als je achter me reed dan rook je een pannekoekenschip. Wel zorgen dat je een sterke dieselpomp op je motor hebt, ik heb een Bosch pomp, die kan wel wat hebben.

"Bhinneka Tunggal Ika"

spacer line  

Bosch pomp is een goeie idd.
Denk dat je ook hier een voorverwarming nodig hebt. Een ding zeker: in combinatie met die 2 rijd je als een zonnetje, maar de mensen achter je ruiken een snackbar. ....hee....snackbar....

Heldere ziende

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Voorverwarming op Bali? Met ambient rond de 30 graden Celcius? Lijkt me niet nodig. Een dieselpomp heeft een gangbare druk van 200 bar. Ook dat is wel genoeg.

Macan, verwarmings element, ik neem aan dat je Nederland bedoelt?

It's only kinky the first time.

toedeloe
User
User icon of toedeloe
spacer line

Zo'n 12 jaar geleden had ik een "gekke" Yank als collega die slaolie in zijn tank gooide.
Iedereen verklaarde hem voor gek, maar uiteindelijk had hij wel gelijk en "tankte" hij voor enkele dubbeltjes per liter.

Nogmaals, dit was 12 jaar geleden. Hoe de moderne dieselmotoren hier op reageren weet ik niet. Ik vond op Internet wel een leuke link:
www.tipsomtebesparen.nl/auto/t(...)en-plantaardige-olie

spacer line  

De kwaliteit van de thuisgemaakte bio-diesel is al snel gelijk of hoger dan de standaard diesel van Pertamina, beetje afhankelijk van hoe je de installatie instelt / afregelt. De wagens starten er prima op en roken beduidend minder dan wanneer de standaard Pertamina diesel gebruikt wordt. Er is ook een Pertamina DEX diesel te koop, die kost hier Rp. 14,000,- per liter, maar die kwaliteit haal ik niet omdat ik niet over de (vele) additieven beschik.

Ja, ik gebruik de bio-diesel zelf ook in een van onze auto’s (Chevrolet Captiva / 2009). Dat gaat probleemloos en zonder enige verdere technische aanpassingen. Bij oudere auto’s (ongeveer van voor 2002 / 10 jaar of ouder) kan het soms nodig zijn om wat te veranderen, afhankelijk van het merk / type auto.

De afgewerkte plantaardige olie betrek ik van ons eigen restaurant en “koop” ( onderhandse donatie aan het personeel) ik bij de lokale KFC (Sanur) voor Rp. 10,000,- per 18 liter jerry-can. Ik start de installatie 1x per week op en produceer dan zo’n 500 liter bio-diesel in een run. Circa 50 - 70 liter houd ik voor eigen gebruik (meer dan voldoende voor 1 week rijden), het restant verkoop ik voor Rp. 2,500,- per liter aan een man in onze buurt die twee toeristen-bussen op diesel heeft rondrijden en nu goede sier kan maken met "milieu-vriendelijker" transport.

Het is nu al voordeliger om bio-diesel te maken dan om diesel aan de pomp te kopen. Straks wordt het helemaal lachen als de subsidie op de brandstof (ook voor de diesel) voor de meeste particulieren wordt afgeschaft en de literprijs naar minimaal Rp. 8,500,- per liter gaat.

If you have nothing to loose, you can risk everything

Anorak
User
User icon of Anorak
spacer line

Dikke pluim AEB! Mooi dat het kan, en dan....... Het ook doet. Iets wat zeker de toekomst heeft. Ik ken de wetgeving niet, maar in Nederland heb je gelijk niet alleen een vette bekeuring, waarschijnlijk ook een strafblad. Vanwege het plegen van een economisch delict. In RI zul je daar weinig last van hebben. Dit zijn nou mooie voorbeelden van iets doen. Geen luchtballon, geen brainfart. En het kan dus. Nogmaals petje af !

Where there is a will there will be relatives.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

75,395,302 topic views - 233,701 posts - 13,689 topics - 24,560 members - last post @ 22-09-2019 05:11 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

123,497,339 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com