indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Sumatra > View topic

03-10-2014 20:01 · [news] 20 FPI members held after clash at City Hall  (0 reactions)
02-10-2014 14:56 · [news] Jokowi tenders resignation letter as governor today  (0 reactions)
01-10-2014 20:47 · [news] National Museum displays oldest Buddha statue  (0 reactions)
01-10-2014 20:44 · [news] Soeharto`s daughter inaugurated as MP  (0 reactions)
01-10-2014 19:14 · [news] New DPR and DPD members officially sworn in  (0 reactions)

frederique
User
spacer line

Wij zitten nu op Samosir en willen op 16 mei van Parapat naar Bukkitingi.
We gaan omdat we met 2 kinderen reizen met de taxi. Wat zou dat ongeveer moeten kosten?
En waar zouden we het beste kunnen overnachten?
Ik kan via het hotel waarschijnlijk wel een taxi regelen, maar zijn er alternatieven?

Dank alvast voor alle snelle reacties!
Frederique

spacer line  

Algemeen :
Qua snelheid maak het weing verschil uit of je met een bus of met een huurauto gaat .
Ik denk dat het verschil in comfort zal liggen en de vrijheid dat je overal een tussenstop kan maken .
De wegen schijnt toch niet zo breed te zijn en veel (speld)bochten, veel gaten , dus kan je ook niet snel opschieten . Ik hou ongeveer op tussen 35-40 maximum 50 km km per uur. Kan je tenminste relaxer rijden .
Dat was mijn ervaring.

Route I
Medan - Pematang Siantar 80km -> Parapat 48km
Totaal 128 km .

Parapat* ( Men gaat vaak hier logeren) en de Toba - Samosir bekijken (2 dagen ?)
Tarutung -> Sipirok 74km-> Padang Sidempuan 40km

PADANG SIDEMPUAN*
Padang Sidempuan -> Kotanopan 113km -> Bonjol 123 km

Bonjol ( 123 km) * Bekend door de Padri oorlog, mss gaan we hier logeren .
Bonjol -> Bukittinggi 57km

BUKIT TINGGI* : Tour naar Maninjau meer , Batu Sangkar .Sawahlunto
Bukittinggi - Padang Panjang 19km -> Padang 72km

Padang * Op zijn minst 2 nachten slapen.
Teluk Bayur Haven , eventueel treinreis maken van Padang naar Padang Panjang.
Tenminste als de trein rijdt .
Bukittinggi en Padang e.o naar de Karbouwengat en Harau vallei.

Route II
Er is een andere route :
Medan-Pematang Siantar- Parapat- Samosir-Sibolga-Padang Sidempuan- Bukit Tinggi -Padang.

Je kan een auto huren met chauffeur voor Rp700.000 perdag exclusief parkeergeld , benzine ,ferry eten en slaapkosten v.d chauffeur ongeveer 100.000 rupiah (zomer 2011)per dag .
Nu zou het ongeveer 50-60 euro zijn .
Auto is een Kijang Lgx met airco (in 2009).
Nu is een Toyota Avanza populair (zomer 2011)
.Ik zou de nieuwe Innova nemen , groter, komfortabel en zuiniger benzineverbruik dan de "oudere"Innova.
Opmerking : Ik vind dit een aan de prijzige kant .

Op Java kan je al voor 400-500.000 een auto met chauffeur , behalve de parkeergeld en tolkosten.Op Bali schijnt het goedkoper te zijn .
De hotels zijn :Hotel Danau Toba -Sibayak International , Carolina Htl of Samosir Cottage.
In Pdg Sidempuan - Htl Natama II , ook bekend bij Nederlanders.
Ik had Torsibohi in SIPIROK genomen.
Vraag een massagesessie.

Sipirok - Torsibohi
Bukittinggi - Htl Grand Malino of The Hill (ex Novotel)
Padang , Htl Inna Muara of Bumi Minang

Opmerking: De hotels zijn ook bekend bij de Nederlandse reisgezelschappen .
We kunnen ook een 1* hotel of een Melati hotel (Jasmijn klasse) zoeken.
Het is ook in 3 categorieen , Melati hotel I-III , met airco en vaak schoon, met koud warm water en soms eenvoudig "ontbijtbuffet" .
Een Melati Hotelklasse is een soort ANWB hotelklasse .
Ik heb een paar keren gelogeerd in een Melati III hotel in Bandung.
Daarnaast heb je natuurlijk de gewone guesthouses , losmen-logements en backpackershotel.

*
De meeste Nederlandse toeristen nemen vaak de bekende route van Medan naar Padang en daarna met de vliegtuig via Bandara Minangkabau verder te reizen naar Java of Singapura.

Uitgezonderd diehards , jongeren die verder met openbaarvervoer richting Java gaan .
In Padang en omgeving kan men ook mooie treinreis maken.
In 2009 gedaan, met de boemeltrein.
De luxuezere toeristentrein rijdt alleen in de weekenden.

Er zijn 2treinroutes (?) .
1.Padang - Pariaman . 70 km van Padang .
Vertrek van Simpang Haru station(Padang) 8.20 uur , aankomst in Pariaman 13.55 uur .
In de week-end heb je ook een toeristentrein , voor AC plaats betaal je Rp 15.000 , Non AC Rp9000.
Met de bus is het goedkoop , voor Rp 4000. Met De taxi kost het Rp 100.000 (in 2009)
Pariaman is een mooie stad aan de kust , 70 km van Padang , was in de 17de eeuw een bekende haven waar buitenlandse handelaren langskwamen.
Valt in de handen van VOC in 1670.
Nu heeft het een oppervlak van bijna 73,5 km2 en bewoners van 72.089 .
De rol van Pariaman werd minder door de opkomst van Padang.
De Nederlanders gingen de Emma Haven aanleggen (Teluk Bayur) om de steenkool uit Sawah Lunto te vervoeren.
2.
Dat is ook de reden waarom ze een treinverbinding hadden aangelegd van Padang naar Sawah Lunto( 98 km van Padang ) en daar heb je ook een Museum trein .
De route ging van de haven-Padang naar Padang Panjang , langs het Singkarak meer en daarna Sawah Lunto .
Die gaat ook langs de Ngarai Sianok - waar de Batang Anai (Anai rivier) gevoed door de wateren afkomstig uit de Berg Singgalang en Merapi de Ngarai (canyon) Sianok doet ontstaan .
Voor zover ik weet (gelezen) heeft men vroeger ook treinverbindingen die verder gaan richting Medan . Of het waar is kan de mensen van MPKAS(Masyarakat Peduli Kereta Api Sumatra) , zo'n groepje treinvrienden het mss beter kunnen vertellen.
Vroeger had men Een treinverbinding naar Bukittinggi en Payakumbuh.
Voorlopig zal het mss nog toekomstmuziek.
Dus treinliefhebbers , ga in Padang treinritjes maken ipv gelijk de plane pakken richting Jakarta of Singapura.

Het huren van auto , van het hotel is vaak duurder dan als je zelf zoekt , maar veiliger.
Als je binnen 2 dagen doet van Parapat ( met overnachting in Sipirok ) naar Bukittinggi , dan is het de gewoonte dat je de terugreis van de lege auto betaald ( 1 dag extra).

bisa dicek of makemyday .

elsbeth
User
spacer line

Beste Frederique, wij hebben vorig jaar een busje gehuurd dat ons van Prapat in 2 dagen naar Bukittinggi heeft gebracht. We hebben dat geregeld, ter plekke, bij het kantoortje direct rechts bij het afstappen van de boot (komende vanaf Samosir). Dat kostte ons voor 2 dagen in totaal Rp 1.700.000, dus Rp. 850.000 per dag. Da's aardig wat, maar waren ook met 6 personen. In Sipirok bij hotel Torsibohi overnacht. Prima hotel, groet kamers (zeer groot), schitterend uitzicht.
Op Samosir zaten we in Carolina's Hotel, vonden we ook prima 110 euro 3 nachten, 6 personen inc. ontbijt.
In Bukittinggi zaten we in Hotel Asia, perfecte ligging midden in de stad, echt Indonesisch hotel. Ook 2 nachten in The hills geslapen, veel mooier natuurlijk, maar zeker niet leuker (en vele malen duurder).Veel plezier, de tocht van Samosir naar Bukittinggi is prachtig, zorge we dat je een goede auto krijgt en dat JIJ de uitrustmomenten bepaalt.

spacer line  

Vergeet niet mondvooraad mee te nemen , belegde broodjes , want zo veel wegrestaurants heb je ook niet tussen Parapat en Bukittinggi.
Je kant je een lunchpakket bestellen bij de hotelreceptie .
Water , koffie/thee / frisdrank kan je overal krijgen langs de weg .

Maakt een foto als je langs de evenaar komt.

simpati
User
spacer line

Route I
Medan - Pematang Siantar 80km -> Parapat 48km
Totaal 128 km .
Is 50 Km meer , die reis duurt ongeveer 4 uur.

Kijk voor tarieven:www.parpulo.nl/jpg/2010_Bagus_(...)y_prijslijst_web.jpg
Buiten de feestdagen zijn deze tarieven nog actueel

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ik herinner mij dat wij wel 12 uren met de bus er overgedaan hebben, van Parabat naar Bugittingi
Dat was het verhaal wat ik al eens eerder er over geschreven had.
Ik heb het nog nooit zo koud gehad in mijn leven als toen in die bus.
En trek een lange broek aan want de muskieten bijten je de gehele nacht als je midden in de nacht er uit moet voor een weg die weg was , waardoor de bus leeg omhoog moest komen.

Nelson Mandela is voor mij de beste persoonlijkheid van de wereld,--- *O* --, Verdediging is de ruiter van kritiek

frederique
User
spacer line

Dank voor alle reacties!

spacer line  

Beste Frederique,
Ik ben nu ook op Samosir met 2 kinderen, misschien komen we elkaar wel tegen.
Ik heb eerder de rit per bus gedaan, NOOIT MEER. Had 3 dagen nodig om bij te komen, en kan toch wel wat hebben.
Laatste keen hadden we een auto gehuurd, dat is echt veel fijner, en je komt redelijk fit aan zover dat mogelijk is na zo'n lange reis op een slechte weg.
Ik heb voor je gebeld naar Raja Taxi in Parapat, enkele reis op jullie eigen tempo, parapat Bukittinggi is 2 miljoen. De bus met AC is 250.000. Ben je met 4 en dan ben je alsnog een miljoen kwijt. Als je het kunt missen dan is het een extra miljoen meer dan waard.
RAJA TAXI +62 852 70055172
Groeten, Maartje
(maartjeappelsRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.gmail.com)

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik heb vorig jaar grote stukken op Sumatera afgelegd maar de prijzen die ik hierboven zie staan herken ik niet. Twee miljoen is echt veel te veel. Een bus voor Rp 250.000 lijkt me wat aan de hoge kant maar ik vermoed dat dit de prijs van Medan tot Padang is of omgekeerd.
Alternatief kan een travel zijn, een deeltaxi die je comfortabel van door to door brengt. Ik heb er vorig jaar ook gebruik van gemaakt (en ook mijn laatste reis op Timor en Flores)
Maar dan nog het beste in twee delen bijvoorbeeld Prapat-Padang Sidempuan-Bukittinggi, dan kun je nog genieten van de omgeving. het voordeel van een travel is ook dat je niet met de situatie te maken krijgt dat ze leeg terug moeten omdat ze vaste trajecten rijden (dus heen en terug). Met vier of meer personen zou je dan ook nog de resterende plaatsen erbij kunnen kopen.

gr
Anne Mieke

avatar: rumah WK 2014, Sawai, Seram, Maluku, september 2014

spacer line  

Medan - Padang
bisa coba ALS mas
armada barunya ada Euroliner RS
Lama perjalanan 20an jam lebih
DUS vanuit Parapat ongeveer 16 uren of iets meer.
Ekonomi 120.000
Eksekutif 160.000
SE 240.000

ALS Medan 061 7899744
ALS Padang 0751 21444
============================================================
Het is stand van maart 2012.
Voor comfort en tijdswinst hadden we in 2011 de etapes verdeeld in auto en vliegen.
In sommige gevallen (promoprijs) kost een busreis soms niet veel dan een vliegreis .
Met kleine kinderen reizen ben je min of meer verplicht een auto te huren.

Die ALS bussen rijden kei kei hard .
Wordt je zo van de weggedrukt .

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ja dat bedoel ik dat het dus van Medan tot Padang gerekend wordt. En wat is SE???? In mijn optiek is er tegenwoordig niks eksekutifs meer aan ALS. Vroeger waren ze toch echt veel beter (en nieuwer, en schoner). De 240.000 is dan voor die zg Euroliner?

De ALS bus die ik vorig jaar had van Pekanbaru naar Rantaupratat reed juist heel langzaam, dus het zal ook wel aan de chauffeur liggen.

Al met al maar beter een travel. En idd lange afstandsbussen op Sumatera zijn vooral voor diegenen met vliegangst.....

spacer line  

In 2009 waren we in een gebied met veel speltbochten opgeschrikt door een bakbeest van een bus , kreeg bijna de beroerte toen ze de klakson meermalen hadden ingedrukt, om te kunnen passeren.
Bij een kleine weg met veel speltbochten.
Het is een ALS bus (Antar Lintas Sumatera ) heb de indruk dat het niet echt comfortabel is ..
We werden hotperdom bijna van de weg weggedrukt..
Je weet hoe breed de Trans Sumatra "Highway" is en in welke conditie.
Je hebt gaten zo groot als je vuisten tot en met de formaat van een kleine vijver(als het regende) .

Bij een langere rechte stuk werden we ook ingehaald door zo'n bakbeest van een bus .
We rieden redelijk hard (rechte stuk ) in buurt van Bonjol , zoiets als 50-60 km , en toch worden we ingehaald , met veel lawaai.

.Kijk naar die foto van Ziel , dat zal waarschijnlijk in buurt van Sipirok zijn .
Heb ik in 2009 nog gezien .
De chauffeur vertelde dat in dat gebied "Rawan longsor "is , per jaar heb je soms meer dan 1x aardverschuivingen.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 14-05-2012 13:21 Surya Atmadja wrote:
Kijk naar die foto van Ziel , dat zal waarschijnlijk in buurt van Sipirok zijn .
Jaja, heb zelf dergelijke foto's in de collectie maar dan van de highway in Jambi en Bengkulu. Sumatera heeft zat van dit soort wegen. En longsor? Dat is op zoveel plekken op Sumatera. Het heeft ook nooit veel zin om de conditie van de wegen te bespreken. Een keer de kraan boven open en de weg is kapot. Wanneer gemaakt is maar afwachten. De conditie van de wegen op Sumatera (en op nog heel veel andere eilanden) is snel vergankelijk. Vandaag goed morgen kapot en omgekeerd.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

27,533,717 topic views - 202,937 posts - 13,336 topics - 10,077 members - last post @ 23-12-2014 03:46 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2014
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

56,673,598 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com