indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

toedeloe
User
User icon of toedeloe
spacer line

Mijn vrouw is Balinees en woont al 12 jaar in Nederland. Ze heeft de Indonesische nationaliteit. We zijn in Nederland in gemeenschap van goederen getrouwd en hebben samen 2 kinderen.

We zijn bezig om op Bali in het dorp van de familie van mijn vrouw een stuk grond van 4 are aan te schaffen op basis van freehold, dus volledige eigendom. Daar willen we dan een huis op laten bouwen.

De vraag is wat er gebeurd met de grond en het huis als er iets ernstigs gebeurd met mijn vrouw. Volgens de wet mag ik als Nederlander geen grond op mijn naam hebben staan. Weet iemand hoe dat zit?

En wat gebeurd er als er iets gebeurd met mijn vrouw en ik zelf. Gaat het dan naar de kinderen?

We willen het wel allemaal goed geregeld hebben. Dus we gaan nog wel naar een notaris toe.
Op internet heb ik wel de officiele wettekst gevonden (Peraturan-Pemerintah No-40, Tahun 1996), maar zelfs mijn vrouw heeft moeite om dit te begrijpen Emoticon: Puh!

spacer line  

On 11-05-2012 09:49 toedeloe wrote:
Mijn vrouw is Balinees en woont al 12 jaar in Nederland. Ze heeft de Indonesische nationaliteit. We zijn in Nederland in gemeenschap van goederen getrouwd en hebben samen 2 kinderen.

We zijn bezig om op Bali in het dorp van de familie van mijn vrouw een stuk grond van 4 are aan te schaffen op basis van freehold, dus volledige eigendom. Daar willen we dan een huis op laten bouwen.

De vraag is wat er gebeurd met de grond en het huis als er iets ernstigs gebeurd met mijn vrouw.
Volgens de wet mag ik als Nederlander geen grond op mijn naam hebben staan. Weet iemand hoe dat zit?

En wat gebeurd er als er iets gebeurd met mijn vrouw en ik zelf. Gaat het dan naar de kinderen?
We willen het wel allemaal goed geregeld hebben. Dus we gaan nog wel naar een notaris toe.
Op internet heb ik wel de officiele wettekst gevonden (Peraturan-Pemerintah No-40, Tahun 1996), maar zelfs mijn vrouw heeft moeite om dit te begrijpen Emoticon: Puh!

Voordat je de 2de , 3de stappen doet moet je eerst de 1ste stap goed doen.

Volgens de wet kan je vrouw grond bezitten , alleen moet ze na 1 jaar het verkopen als ze getrouwd is met een buitenlander.
Ik denk niet dat deze regels voor jullie gelden.
Dus dat is de grote drempel. X

Als een echtgenote overlijdt dan krijgen de erfgenamen hun legetieme portie , alleen kunnen ze geen onroerend groed bezitten als ze buitenlanders zijn .
Daarna afstoten ( XX, zie pt X) verkopen aan derden of "verkopen"aan een betrowbare familielid/vriend.

Bij de PP no 40 kan men diverse rechten( HAK) alleen krijgen als
1.men WNI is
( jou vrouw wel , haar "fout" is om in gemeenschap van goederen te trouwen)

2.Woonachtig zijn in Indonesia
( dat zijn jullie niet)

3 Een PMA oprichten (Domicilie in Indonesia )

Zie deze 2 zinnen:
Warga Negara Indonesia;
Badan hukum yang didirikan menurut hukum Indonesia dan berkedudukan diIndonesia

bisa dicek of makemyday .

kuncitan
User
spacer line

Op 11-05-2012 09:49 schreef toedeloe:

De vraag is wat er gebeurd met de grond en het huis als er iets ernstigs gebeurd met mijn vrouw. Volgens de wet mag ik als Nederlander geen grond op mijn naam hebben staan. Weet iemand hoe dat zit?

Doordat u in gemeenschap van goederen bent gehuwd zal op grond van de Undang2 Pokok Agraria nr 5 tahun 1960 uw Indonesische echtgenote geen grond in eigendom kunnen bezitten. In geval u of uw echtgenote grond zou kopen dan zal deze van rechtswege aan de Indonesische staat vervallen.

Zie:
http://www.kabarinews.com/arti(...)kawinan_Campur/37574

PP nr 40 tahun 1996 is op uw situatie niet van toepassing aangezien hierin de hak guna usaha, hak guna bangunan en hak pakai atas tanah worden geregeld en niet de hak milik atas tanah.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Perfect. Alhamdulilah. Jullie hebben beiden eens de puntjes op de "i" gezet. Duidelijke taal. Hoop dat nou voor eens en altijd dat telkens weer opnieuw oplaaiende gezeik over grondbezit binnen gemengde relaties is afgelopen.
Afgelopen week was er in Yogya een meeting met de immigratie over rechten van buitenlanders binnen een gemengd huwelijk (door immigratie georganiseerd). Ook daar werd het - ondanks opstandige geluiden van enige eigenwijze bule 's - duidelijk gemaakt.
Het zijn telkens weer de weerbarstige eigenwijze meningen van de bule 's die het voortdurend beter denken te weten (omdat dat hen goed uitkomt).

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Hehehe,die figuren die in opstand kwamen hadden of al, grond gekocht, of van die patjepeejers op Bali. Die je en een huis en grond verkopen. Van de fijne Mederlanders die de je wel even helpen. Emoticon: Laugh out loud

Laat ik nou ook hopen dat het eindelijkneen afgelopen is met dit gajes. Emoticon: Party!

It's only kinky the first time.

spacer line  

Beste Oyibo,

Ik denk nog even slim te zijn met het volgende idee:

Stel ik begin met een aantal Nederlanders die een huis willen kopen een bedrijf. Een soort van VVE. We worden allemaal aandeelhouders.
We beginnen een Nederlandse BV met een vestiging in RI die onroerend goed mag kopen en eventueel nog een andere activiteit heeft die ons allen ten goede komt ( cooperatieve gedachte) Alles duidelijk in Nederland laten vastleggen door een notaris.

Nou? Schiet er eens even lekker op!

Het mooie van je eigen fouten is dat anderen er soms heel gelukkig van worden..

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

bule gembel; dat bedrijf moet dan onder een PMA opgericht worden, Nederlandse BV is overbodig omdat een vestiging in Indonesie een apart bedrijf MOET zijn, omdat de 'berkedudukan' (hoe heet dat in het Nederlands?) in Indonesie moet zijn.

Precies zoals Surya zegt dus.

Valt verder niet op te schieten want het klopt niet/kan niet/mag niet.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 12-05-2012 08:45 Yerun wrote: .........want het klopt niet/kan niet/mag niet.
Please, laten we het daar nou eens bij laten. Al die constructies werken maar voor even en dan gaat de vlam erin. Kom op Bali-grondbezitters, jullie zullen wel weer het tegendeel beweren.
Dat bedoel ik nou te zeggen met.....
.....weerbarstige eigenwijze meningen van de bule 's die het voortdurend beter denken te weten ( omdat dat hen goed uitkomt ).

spacer line  

Beste Yogya,

Ik heb geen grond en wil het ook niet kopen. Het was zo maar een idee. Soms is een idee haalbaar en soms niet dat moet jij weten als iemand met ondernemersbloed!

Goed dat ook dit idee in de shredder of prullenbak kan, duidelijk Roger out.

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Op 12-05-2012 08:41 schreef bule gembel:
Beste Oyibo,

Stel ik begin met een aantal Nederlanders die een huis willen kopen een bedrijf. Een soort van VVE. We worden allemaal aandeelhouders.
We beginnen een Nederlandse BV met een vestiging in RI die onroerend goed mag kopen en eventueel nog een andere activiteit heeft die ons allen ten goede komt ( cooperatieve gedachte) Alles duidelijk in Nederland laten vastleggen door een notaris.

Nou? Schiet er eens even lekker op!

Geen slechte vraag!

Even een ander vraagje, mag een NL b.v. (niet natuurlijk persoon) aandeelhouder zijn/worden van een PMA? Of moet de aandeelhouder een "natuurlijk" persoon zijn?

Ben heel benieuwd Emoticon: Cooool ....

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

spacer line  

BG schreef :

====================================================

Kijk effe naar mijn oude omongkosongen verhaal.
Dat heb ik jaren geleden getoeterd , ben zelfs "bereid" om als GM of mandoer te spelen , uiteraard met goede onkostenvergoeding , in Eurie of Dolari , en niet in Rupie.
Inclusief ziekenkosten , gevarengeld etc .

Maar nu ga ik Javanieren ,lekker van mijn toekomtige AOW genieten , tot dat ze in Den Haag met nieuwe maatregelen komen.

spacer line  

On 12-05-2012 08:45 Yerun wrote:
bule gembel; dat bedrijf moet dan onder een PMA opgericht worden, Nederlandse BV is overbodig omdat een vestiging in Indonesie een apart bedrijf MOET zijn, omdat de 'berkedudukan' ( hoe heet dat in het Nederlands?) in Indonesie moet zijn.

Precies zoals Surya zegt dus.

Valt verder niet op te schieten want het klopt niet/kan niet/mag niet.

Wadoeh, hoe toh jij.
Itu namanya LEGAAL woonachtig zijn , ber-domisili zoals de Indonesiers het zeggen.
Kan jij geen director of zoiets worden ?

spacer line  

Beste Sieb Jans,

Leuk dat je even reageerde op mijn idee. Waarom zou een Ned. Bv geen aandeelhouder kunnen worden? Wij zijn bezig een Ned. Bv op te richten waar een Indonesische holding mede eigenaar van gaat worden... Er zijn toch genoeg Ned bedrijven die participeren in een Indonesische onderneming?

Ik zie wel mogelijkheden en zal het laten uitzoeken door een real estate securities company in JKT met tevens deelnemingen in Europa.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 12-05-2012 09:23 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
Please, laten we het daar nou eens bij laten. Al die constructies werken maar voor even en dan gaat de vlam erin. Kom op Bali-grondbezitters, jullie zullen wel weer het tegendeel beweren.
Dat bedoel ik nou te zeggen met.....
[quote removed]

Emoticon: Shut up! Emoticon: Nooo Emoticon: Nooo Emoticon: Nooo Emoticon: Nooo Emoticon: Nooo Emoticon: Nooo Emoticon: Laugh out loud
Blijven proberen Emoticon: Laugh out loud
Man man man, zelfs mijn bankrekening werd 13 jaar geleden geplukt, ik mocht geen rekening hier hebben dus een stuk familie die honderd procent was te vertrouwen Emoticon: Angry
Ging om 3000 Eurie, laat staan over grond met veeeeeel meer waarde.
Gewoon door gaan jongens, zoek en gij zult vinden.

Ik woon nu meer dan 4 jaar in Indonesië, het enig wat ik bezit is het vreten in mijn koelkast, maar zelfs dat is geen bezit.
Snel opvreten, want als mijn huisbaas mij er uit tieft, dan is ook dat weg, ondanks mijn contract met hem.

Tjesus ik ben het met YB eens, schei er over uit, HET KAN EN MAG NIET.
Niet aan de gang blijven

toedeloe
User
User icon of toedeloe
spacer line

On 11-05-2012 12:14 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Voordat je de 2de , 3de stappen doet moet je eerst de 1ste stap goed doen.

Volgens de wet kan je vrouw grond bezitten , alleen moet ze na 1 jaar het verkopen als ze getrouwd is met een buitenlander.
Ik denk niet dat deze regels voor jullie gelden.
Dus dat is de grote drempel. X

Als een echtgenote overlijdt dan krijgen de erfgenamen hun legetieme portie , alleen kunnen ze geen onroerend groed bezitten als ze buitenlanders zijn .
Daarna afstoten ( XX, zie pt X) verkopen aan derden of "verkopen"aan een betrowbare familielid/vriend.

Bij de PP no 40 kan men diverse rechten( HAK) alleen krijgen als
1.men WNI is
( jou vrouw wel , haar "fout" is om in gemeenschap van goederen te trouwen)

2.Woonachtig zijn in Indonesia
( dat zijn jullie niet)

3 Een PMA oprichten (Domicilie in Indonesia )

Zie deze 2 zinnen:
Warga Negara Indonesia;
Badan hukum yang didirikan menurut hukum Indonesia dan berkedudukan diIndonesia

Bedankt voor deze info.
Ik heb nog wel het volgende gevonden, is dit juist en nog van toepassing?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vooralsnog is het buitenlandse privé personen niet toegestaan om onroerend goed te bezitten in Indonesië. Alle onroerend goed dient te zijn geregistreerd op naam van een Indonesische ingezetene. Dit houdt per definitie in, dat U een betrouwbare naamgever nodig hebt voor het eigendomsbewijs (het Sertipikat Hak Milik). De kans is groot dat deze situatie in de toekomst ten gunste van de buitenlandse koper zal veranderen. Er is hiervoor al een wetsvoorstel ingediend.
Om Uw belangen als koper te behartigen, dient U een legale koopconstructie aan te gaan die Uw belangen zo goed mogelijk beschermt.

Alle koop- cq verkoop overeenkomsten dienen te zijn opgesteld in de Indonesische (juridische) taal. Hiervoor is net zoals in Nederland een officieel beëdigde notaris nodig. De kosten van deze notaris zijn niet zoals in Nederland torenhoog maar bedragen 1% van de totale koopsom, met een minimum vastgesteld bedrag.
In deze legale, door een notaris opgestelde en vastgelegde actes dient te zijn opgenomen dat:

•De buitenlandse koper verklaart aan de naamgever geld te hebben geleend met als doel het beoogde object te kopen en dat uitsluitend hiervoor de geldlening is bestemd. Tevens verklaart de naamgever dit geld te hebben geaccepteerd en uitsluitend voor het bovengenoemde doel te zullen aanwenden. Het geld zal nooit via de rekening van de naamgever lopen, maar zal via de notaris passeren.

• Er een waterdichte machtiging is waarin de naamgever alle rechten met betrekking tot het gebruik van het object aan de koper afstaat.

• Er is geregeld dat de koper het recht heeft om het land te bebouwen (Hak Bangunan), te gebruiken (Hak Pakai), en later eventueel te verhuren of in delen te verkopen. Dit is van belang indien het object ook voor investeringsdoeleinden wordt gekocht.

•Er is opgenomen dat de naamgever alle medewerking verleent om de belangen van de investeerder te behartigen.

•Zodra de wet ten gunste van de buitenlandse koper/geldlener wordt aangepast, de naamgeving op het Hak Milik kan worden overgezet op Uw naam.

•Indien U een aangeboden huis/villa of land interessant vindt, voert de notaris voor de aankoop de “Due Diligence” uit. Dit houdt in dat de notaris controleert of er op het land/huis/villa geen rechterlijke claims zijn gelegd. Bijvoorbeeld bij belastingschuld van de eigenaar, faillissement claims door derden, niet betaalde verschuldigde belasting over het land. En natuurlijk of alle eigendomsrechten die vermeld staan op de eigendomsbewijzen wel correct zijn. Bij verkoop van een stuk land door familie dient er een document/machtiging te worden overhandigd door de familie, dat iedereen vrijwillig akkoord is gegaan met de verkoop van het land.

•Als het bij aanschaf van een stuk land de bedoeling is er op te gaan bouwen, zal de notaris ook controleren of dit stuk land ook gebruikt mag worden als “bouwgrond” (aspekt perumahan). Valt het stuk land onder de zogenaamde “green belt” (jalur hijau) dan mag er niet op gebouwd worden. Het lijkt mogelijk wat omslachtig maar is alleen bedoeld om U te beschermen. Deze legale werkwijze wordt al sinds mensenheugenis toegepast Wij van “Bali-Property-Indonesia” zullen U ook op dit gebied advies kunnen geven. Mochten wij vanaf het begin ook maar enigszins twijfels hebben over een property, dan wordt het niet in ons bestand opgenomen.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. overigen:
Wat hebben jullie tegen buitenlandse grond investeerders?
Ik stel een normale vraag en ik lees allemaal emotionele reacties Emoticon: Angry

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 12-05-2012 13:49 toedeloe wrote:

[quote removed]

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. overigen:
Wat hebben jullie tegen buitenlandse grond investeerders?
Ik stel een normale vraag en ik lees allemaal emotionele reacties Emoticon: Angry

Zelfs mijn solex heb ik hier niet op mijn eigen naam Emoticon: Frustrated
Het gaat je lukken Emoticon: Yes!
Pas op ja.
Zo als zo velen die alleen in hun onderbroek huiswaarts mochten keren.
Tracht altijd een 1000 Eurie in de spare te houden om naar het veilige moederland terug te keren Emoticon: Bye bye

toedeloe
User
User icon of toedeloe
spacer line

On 12-05-2012 14:10 Malam wrote:

[quote removed]

Zelfs mijn solex heb ik hier niet op mijn eigen naam Emoticon: Frustrated
Het gaat je lukken Emoticon: Yes!
Pas op ja.
Zo als zo velen die alleen in hun onderbroek huiswaarts mochten keren.
Tracht altijd een 1000 Eurie in de spare te houden om naar het veilige moederland terug te keren Emoticon: Bye bye

Het gaat er niet om om daar te wonen. Heb ik nooit verteld.
Een leuke villa bouwen, lokaal personeel uit eigen dorp en de villa verhuren.

O ja, (Zal wel weer weerspraak op komen) familie is zeer betrouwbaar.
En het is niet op Java waar je grond onder je voeten vandaag gejat wordt.

spacer line  

Toedeloe, je kan ook een villa huren en verhuren. Je hoeft dan niet een het eten in de koelkast te betalen. Als de huurders weg zijn is het eten van jouw, tenminste als je snel bent Emoticon: Smile

Weet 1 van u lezers hoe buitenlandse bedrijven dit dan doen? Er zijn bedrijven die toch zelf panden bezitten, ook woonhuizen.

En euh Yogya ik weet dat je er moe van bent dit gepraat over grond en huizen. Er zijn toch ook hoge ketens die eigen hotels hebben?

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

In heel Indonesië wordt de grond onder je voeten weg gejat Toedeloe.

Waarom?

Omdat je geen voet hebt om op te staan

Niks dubbelo niks is van jou persoonlijk.

Kom niet met het verhaal dat van betrouwbare familie.

Die bestaat in Nederland niet en hier al helemaal niet, alles draait hier om geld brave borst.

Maar ik wens je veel succes, ik bedoel het niet verkeerd, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee zullen we maar denken.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 12-05-2012 14:29 bule gembel wrote:
Toedeloe, je kan ook een villa huren en verhuren. Je hoeft dan niet een het eten in de koelkast te betalen. Als de huurders weg zijn is het eten van jouw, tenminste als je snel bent Emoticon: Smile

Weet 1 van u lezers hoe buitenlandse bedrijven dit dan doen? Er zijn bedrijven die toch zelf panden bezitten, ook woonhuizen.

En euh Yogya ik weet dat je er moe van bent dit gepraat over grond en huizen. Er zijn toch ook hoge ketens die eigen hotels hebben?

BG toch weer een zo'n irritante vraag van je.
Zo onvoorstelbaar kinderlijk.
Effe tussen door, ik hou niet zo van die stopknop voor de moderator, die heb ik nog nooit gebruikt, kan het zelf wel af Emoticon: Yes!
Mocht je in Sukabumi zijn dan ben je mijn gast Emoticon: Yes!

Ik denk dat Amed East Bali Toedeledoki veel wijzer kan maken.
Maar als hij dan inmiddels weet hoe Amed de boel heeft opgebouwd en runt dan ben ik bang dat Toedeledoki heel stil in een hoekje gaat zitten, zijn postings geven al aan dat hij pertinent niet weet waar hij mee bezig is.

toedeloe
User
User icon of toedeloe
spacer line

On 12-05-2012 14:36 Malam wrote:
In heel Indonesi�ordt de grond onder je voeten weg gejat Toedeloe.

Waarom?

Omdat je geen voet hebt om op te staan

Niks dubbelo niks is van jou persoonlijk.

Kom niet met het verhaal dat van betrouwbare familie.

Die bestaat in Nederland niet en hier al helemaal niet, alles draait hier om geld brave borst.

Maar ik wens je veel succes, ik bedoel het niet verkeerd, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee zullen we maar denken.

Malam, hoe verklaar je dan al die buitenlandse villa's op Bali? Worden die allemaal genaaid?

spacer line  

Beste Malam,

Met je opmerking over het kinderlijke en irritant ben ik het niet eens.
Ik stel een serieuze vraag. Er zijn toch hele serieuze Nederlandse bedrijven die grond hebben.

Ps je uitnodiging sla ik niet af, ik zal je van tevoren berichten als ik die kant uit ga.

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Op 12-05-2012 12:19 schreef bule gembel:
Beste Sieb Jans,

Leuk dat je even reageerde op mijn idee. Waarom zou een Ned. Bv geen aandeelhouder kunnen worden? Wij zijn bezig een Ned. Bv op te richten waar een Indonesische holding mede eigenaar van gaat worden... Er zijn toch genoeg Ned bedrijven die participeren in een Indonesische onderneming?

Ik zie wel mogelijkheden en zal het laten uitzoeken door een real estate securities company in JKT met tevens deelnemingen in Europa.

In NL is dat geen probleem, en ik "denk" in RI ook niet maar je weet ooit nooit vandaar mijn vraag. ( je maakt slapende honden wakker Emoticon: I love it Emoticon: Wink )

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

toedeloe
User
User icon of toedeloe
spacer line

On 12-05-2012 14:50 Malam wrote:

[quote removed]

BG toch weer een zo'n irritante vraag van je.
Zo onvoorstelbaar kinderlijk.
Effe tussen door, ik hou niet zo van die stopknop voor de moderator, die heb ik nog nooit gebruikt, kan het zelf wel af Emoticon: Yes!
Mocht je in Sukabumi zijn dan ben je mijn gast Emoticon: Yes!

Ik denk dat Amed East Bali Toedeledoki veel wijzer kan maken.
Maar als hij dan inmiddels weet hoe Amed de boel heeft opgebouwd en runt dan ben ik bang dat Toedeledoki heel stil in een hoekje gaat zitten, zijn postings geven al aan dat hij pertinent niet weet waar hij mee bezig is.

Malam, je hebt geen enkel idee over mijn achtergrond, financieel vermogen, scholing, werkervaring, etc. Toedelidokie heeft inderdaad geen forum-ervaring.

Maar vergeet niet dat we allemaal maagdelijk het leven in zijn gestapt.
Alleen al met jouw instelling zal ondernemen niet het gewenste resultaat gaan behalen.

spacer line  

On 12-05-2012 13:49 toedeloe wrote:

[quote removed]

Bedankt voor deze info.
Ik heb nog wel het volgende gevonden, is dit juist en nog van toepassing?

Je heb hier over de beroemde of beruchte 4 actenconstructie.
Die men naar hartelust (met medewerking van een notaris en de verkopende persoon) kan uitbreiden.

Dat woord "VOORALSNOG " zeg het al .
Bij mij begin alarmbellen gelijk te rinkelen .
Ondanks de corruptie , incompetentie van ambtenaren , slimme verkopende landgenoten/ medelanders / developers etc etc is het tot nu toe de geijkte manier om een stuk grond te bezitten in Indonesia.
Terwijl de wet hier duidelijk is , men kan nooit grond bezitten , alleen huren of in erfpacht.
De regels in Indonesia is (bijna) gelijk zoals in Nederland .
Wat niet mag, niet kan zal men altijd kunnen krijgen als men het echt wil of er gedoogd werd .
Totdat men tegen de lamp loopt of er ruzie komt met de nominee .
In het verleden tot ongeveer 10 jr geleden kon men zelfs iemand van de straat plukken om als je nominee( lees: katvanger) te spelen .
Als je weet wat en hoe een rechtssysteem werkt in Nederland dan kan je ook bedenken dat het bijna dezelfde geval is in Indonesia.
Alles wat in strijd is met de wet is per defenitie nietig .
Indonesische zijn vroeger ook Nederlandse wetten geweest(agrarische wet ) zelfs toen mogen de Nederlanders ten tijde van Nederlands Indie tijd geen bezit hebben( Hak Milik) .
Uiteraard heeft men andere toevoegingen/reaparaties aangebracht zoals Peraturan President, Pemerintah of Daerah .
Zie eventueel de bestaande wijzingen of jurisprudentie als ze dat hebben.

Wel kon de Nederlanders een braakliggende terrein/grond huren van de regering of van de Sultan cq Sunan, voor plantages /fabrieken etc.
(Sorry, een beetje geschiedenis is ook leuk als achtergrondinformatie Emoticon: Wink ).

Men kan grond in erfpacht(Hak Pakai) gebruiken, van de staat of particulier .
Bij een particulier kan je in d toekomst een zeperd krijgen, in het geval dat de verpachter/grond eigenaar de erfpact overeenkomst wil veranderen ( duurder maken conform marktwaarde ,een bekende verhaal zoals erfpacht in Amsterdam) , of zelfs stop zetten voor eigen gebruik.

Heb je bezwaren ?
Dan kan je jou villa afbreken .
Verkopen aan derden wordt moeilijk.
Dit is een horror verhaal , maar kan gebeuren als je de juiste wetteksten en de Indonesische taal niet zo goed kent .
Zijn er geen woorden in de overeenkomst die voor allerlei uitleg vatbaar zijn ????????????

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

75,395,302 topic views - 233,700 posts - 13,689 topics - 24,554 members - last post @ 21-09-2019 19:16 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

123,491,620 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com