indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Selamat makan - Smakelijk eten > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (2 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Ik las iets in omong2 dat iemand de toetjes zo mistte.
Nou, voor de liefhebbers een heel simpel recept voor superlekkere vanillevla! Erg simpel, snel klaar.
Warning: ik had een keer de vanillevla in de koelkast en die werd de 2e dag helemaal dun. Oorzaak: ik had er wat lepels uit gesnoept. Speeksel, hoe weinig ook, bevat enzymen die de vanillevla dun maken. Dus, ga niet lepelen uit de vaillevla of stiekem er wat uit drinken!

voor ruim 1 liter vla
1 liter (volle) melk
60 g suiker
40 g maizena
1/2 vanillestokje
2 eierdooiers
snufje zout

Snijdt het halve vanillestokje open en schraap het merg er met een mesje uit. Combineer suiker, maizena, snufje zout, vanillemerg en eierdooiers met 2 el melk in een kommetje tot een egaal dik papje. Het uitgeschraapte vanillestokje kook je later nog mee met de melk, dus niet weggooien! Schenk nog 2 tot 3 el melk erbij en roer weer door tot een waterig papje. Doe de koude melk met het vanillestokje in een steelpan en schenk het papje erbij.
Breng de melk op een laag vuur onder voortdurend roeren aan de kook. Roer eventueel met een garde om een gladde substantie te krijgen. Als de melk kookt, nog 2 minuten doorkoken zodat het papje ‘gaart’ (anders proeft het ‘bloemig’ omdat de maizena niet gaar is). Pas op dat je de melk niet laat aanbranden, dus ook goed over de bodem en langs de randen roeren (dit gaat ook heel goed met een siliconen spatel). Overschenken in een kan of kom en afdekken met plastic folie, waarbij de folie de bovenkant van de vla raakt om velvorming te voorkomen. Laat eerst afkoelen en zet daarna in de koelkast.

Ik gebruik zelf altijd een 'lock a lock' bak. Goed spul. Overal te koop.

Heldere ziende

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Dit ziet er niet zo moeilijk uit, dus dat gaik eens proberen. Eerst maar de helft overigens, want ik vrees dat mijn kook-kunsten dermate slecht zijn dat het straks naar chocolade-vla smaakt. Emoticon: Laugh out loud

Ho Lee Fuk

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Het ruikt in ieder geval goed en de smaak van de nog warme vla was ook goed. Het staat nu af te koelen op het aanrecht, voorzien van een laagje plastic folie. Straks lekker de koelkast in en dan morgen.. ik hoop smullen. Emoticon: Shiny

Ho Lee Fuk

krontjong
User
spacer line

wat een leuke site heb ik gevonden!! Vind het spannend, want ik doe dit voor het eerst en heerlijk dat we zo uit kunnen wisselen met elkaar. N, paar uur geleden gekeken voor een voordelige reis naar Bali en wil toch n, x terug na 54 jaar! En wat ik zag was dat je in de maand mei best wel voordelig uit bent en ga kijken wanneer het evt. volgend jaar kan en laat ik mijn totok proeven van ons cultuur en natuur.

krontjong
User
spacer line

en dank je wel voor dit recept die ik snel ga uitproberen!

Pamelabak
User
spacer line

Deze vla gebruik ik bij pudding zelf gemaakt van agar agar: chocolade/koffie pudding. Je eet je vingers er bij op.

Je moet de vla wel constant blijven roeren, want het brandt heel gauw aan en je hebt kans op schiften.

spacer line  

Als je de warme vla in een lockalock bak doet van minnimaal 1 liter en die afsluit heb je het plasticfolie niet eens nodig.
Yerun, niet twee keer lepelen he? Die miniscule hoeveelheid van de speekselenzymen aan de lepel is voldoende om de vla dun te houden.

Tijdens opwarmen en doorkoken gewoon relaxed blijven roeren. Koekt niet zo snel aan hoor, mits je maar blijft roeren.

De vla is natuurlijk niet zo namaakgeel als uit de pakken in nederland, maar smaakt voortreffelijk.

Laat even weten wat je ervan vindt.

Heldere ziende

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Hij is geslaagd hoor. Nee dat kleurstof-geel zit er niet in nee, gelukkig maar.. da's allemaal toegevoegde onzin. Deze ziet er lekker gezond uit, met vanille-spikkeltjes en smaakt heerlijk!

Ho Lee Fuk

spacer line  

Leuk om te horen! Lekker he?

Heldere ziende

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Jazeker, te lekker na al die jaren, die halve liter is natuurlijk vandaag al op. Maar goed, na de korte vakantie naar Ambon eerst erwtensoep maken. En yoghurt.

Ho Lee Fuk

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Sorry Jakarta-snacks. Nog geen tijd gehad (druk, druk, druk, superdruk). Maar binnenkort moet het er hopelijk toch eens van komen.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

84,091,012 topic views - 240,015 posts - 13,725 topics - 32,672 members - last post @ 07-08-2020 19:28 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

137,159,312 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com