indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

kuncitan
User
spacer line

Op 17-04-2012 09:17 schreef Amed East Bali:
Gebruiksbestemming van een stuk land controleren doe je bij de dienst “Dinas Tata Kota”. Voor Buleleng (dat is het gewest / regio waar Lovina toe behoort) vind je hen in Singaraja.
Hier behoort men ook de (aanvullende) informatie te hebben of de grond bijv. onderwerp van een mogelijke onteigeningsprocedure is t.b.v. staatsbelang (wat in Indonesie erg ruim geinterpreteerd wordt).

Verder een 2e check uitvoeren omtrent de eigenaar-status bij de Direktorat Agraria Kabupaten Buleleng en controleren of degene die het land te koop aanbiedt, daar uberhaupt wel toe gerechtigd is.

Dank voor de info.

U meldt dat controle van de gebruiksbestemming van de grond bij de Dinas Tata Kota dient te geschieden. Hoe wordt de grond op Bali geidentificeerd. Staat deze geregistreerd onder een kadasternummer?
Waar moet men nog meer op letten bij de aankoop van grond en bij het bouwen van een huis?
Dat met de regels van de RTRWP 2009-2029 rekening moet worden gehouden bij het bouwen van een huis is mij bekend. Zijn er nog andere regels waar rekening mee moet worden gehouden?
Bij welke instantie vraagt men een IMB aan en aan welke voorwaarden dient deze te voldoen.

barubagus
User
spacer line

Het kan ook zijn, dat het land in onderpand is gegeven aan bv een bank (Madiri,BCA etc).
Dan duurt het ook even voordat de gelden zijn betaald en dat je de BPN surat2 mee krijgt.

OPPASSEN, voor je weet koop je iets wat van de bank is!!!!
Toen ik mijn land kocht, had mijn oom dat ook gedaan. Maar van Familie ging alles eerlijk, en zei hij het ook. Dus eerst moest hij mijn geld hebben, om het grond vrij van lasten te kunnen overdragen.

Vooral oppassen een NIEUWE surat BPN kun je regelen, niet zo...maar wel op een
termijn van pakweg 6 maanden, Je gaat dan z.g "sumpahgen" Emoticon: Cry zweren ) dat je het origineel kwijt bent, en geen schulden hebt, dan komt de nwe surat BPN eruit.
Dat had ik van mijn flat gehad in JKT. Mijn zusje (nominee) had gedacht dat ze de surat BPN aan mij had gegeven, ik had het niet....weer nieuwe gemaakt (kosten 3 juta) later
hadden we het weer terug, lag het nog op een plek waar we niet gezocht hadden.

Vooral oppassen dus.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.kuncitan. Het is inderdaad een soort van kadasternummer, uitgegeven door het eerdergenoemde BPN. Normaal kan de verkopende partij je wel een kopietje geven om deze dingen na te trekken. Deed onze verkopende partij ook, wel zo handig en eerlijk.

Uiteindelijk niet gekocht vanwege te duur overigens, er kon niets van de prijs af, terwijl het kampunggrond was en alleen recht van overpad. Dat is leuk, maar geen garantie. Dus dan laat ik het met liefde voorbij gaan. Nu is de prijs lager, maar dat recht van overpad is er niet mee opgelost, dus koopt mijn vrouw het nog steeds niet.

kuncitan
User
spacer line

Op 17-04-2012 09:59 schreef barubagus:
Het kan ook zijn, dat het land in onderpand is gegeven aan bv een bank (Madiri,BCA etc).
Dan duurt het ook even voordat de gelden zijn betaald en dat je de BPN surat2 mee krijgt.

OPPASSEN, voor je weet koop je iets wat van de bank is!!!!
Toen ik mijn land kocht, had mijn oom dat ook gedaan. Maar van Familie ging alles eerlijk, en zei hij het ook. Dus eerst moest hij mijn geld hebben, om het grond vrij van lasten te kunnen overdragen.

Vooral oppassen een NIEUWE surat BPN kun je regelen, niet zo...maar wel op een
termijn van pakweg 6 maanden, Je gaat dan z.g "sumpahgen" Emoticon: Cry zweren ) dat je het origineel kwijt bent, en geen schulden hebt, dan komt de nwe surat BPN eruit.
Dat had ik van mijn flat gehad in JKT. Mijn zusje (nominee) had gedacht dat ze de surat BPN aan mij had gegeven, ik had het niet....weer nieuwe gemaakt (kosten 3 juta) later
hadden we het weer terug, lag het nog op een plek waar we niet gezocht hadden.

Vooral oppassen dus.

Wat is een BPN?
Mij is verteld dat als je een lening bij de bank afsluit met als onderpand een stuk grond, dat het eigendomsbewijs/ Sertifikat Hak Milik (SHM) van de grond ingenomen wordt door de bank.
Indien de verkoper de SHM niet kan overleggen dan is dat een indicatie dat men extra alert moet zijn.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

BPN is Badan Pertanahan Nasional, ('Nationaal Agentschap Grond' letterlijk vertaald, dus zeg maar het Kadaster in Nederland) zoals ik eerder al noemde.

Als de bepaalde certificaten niet voor handen zijn kan het zijn dat deze bij de bank liggen als onderpand. In dat geval wordt de bank betrokken bij de verkoop. Dat is prima mogelijk en mogelijk wat zekerder, omdat de bank zelf ook onderzoek doet voordat grond als onderpand gegeven wordt. Bovendien hebben banken vaak aangestelde notarissen die de akten opmaken (en dus te vertrouwen zijn).

spacer line  

Het is al TIG jaren bekend dat er zogenaamde ASPAL papieren rondslingeren.

bisa dicek of makemyday .

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 17-04-2012 12:13 Surya Atmadja wrote:
Het is al TIG jaren bekend dat er zogenaamde ASPAL papieren rondslingeren.
Natuurlijk, maar om dit te controleren (zo goed mogelijk) dien je wel zelf vooronderzoek te doen. En als er fraude gepleegd is, dan ga je toch gewoon naar de rechtbank, niet?

Vandaar dat ik ook liever zaken doe met een bank als tussenpersoon, dus ik neem daar een lening (en betaal meer dan zou moeten), maar heb hierdoor wel meer zekerheid over de gekochte grond. Dat is me wel wat waard natuurlijk.

Met 'ik' bedoel ik 'wij/mijn vrouw', ik mag geen grond bezitten als WNA natuurlijk

Nelin
User
spacer line

Jullie allemaal zijn gelijk, we moeten heel voorzichtig zijn daar, en soms kunnen we ook niet voorzichtig genoeg, het is dan heel jammer als het gebeurd...ben zelf werkzaam bij een groot bedrijf in de financiele afdeling voor de Legal IP, ik weet hoe de mensen zijn, zelf de 'advokaten' ook proberen iemand te belazeren voor eigen belang, stuur de zelfde factuur twee keer in de twee lange periode, als je niet goed herinneren, dan betaald je ook dubbele!!

Voordat ik de grond ging bezichtigen, ik eisen dat ik met de notaris van de eigenaar ontmoet, bespreken en de copie van de BPN papier zien, ook dat ze de metingen van de grond moet op de BPN papier staat en de metingen moet 2 keer gebeurde.

Ik heb onze vertrouwden notaris daar en die regel en inde gaten allen voor ons.

Ben in Sep dit jaar daar zijn, diegene die serious is, kan de email adres en telp nummer aan mij doorgeven, dan kunnen we er ontmoeten. Wie het eerst komt, die het eerst malt..

spacer line  

In Indonesia heb je verschillende soorten tanah(grond), tanah girik, tanah garapan , tanah waris(an), tanah sengketa ,in onderpand etc met verschillende soorten papieren en certificaten.

Het kan voorkomen dat men de verschillende status moeten opwaarderen, tot de zogenaamde Hak Milik (die alleen voor Indonesiers zijn weggelegd) .
En in sommige gevallen kost het tijd en geld.

Buitenlanders die weinig of geen kennis hebben over de verschillende status moet erg voorzichtig zijn , te veel valkuilen Emoticon: Wink .

kuncitan
User
spacer line

Op 17-04-2012 14:10 schreef Nelin:
Voordat ik de grond ging bezichtigen, ik eisen dat ik met de notaris van de eigenaar ontmoet, bespreken en de copie van de BPN papier zien, ook dat ze de metingen van de grond moet op de BPN papier staat en de metingen moet 2 keer gebeurde.

Op 13-04-2012 heb ik om de afmetingen (L xB) van de twee stukken grond gevraagd. Daarop heeft u geantwoord dat u de afmetingen zal mailen zodra u die heeft ontvangen.
Wel tegenstrijdig met wat u in het bovenstaande omkaderde gedeelte schrijft.

Nelin
User
spacer line

On 17-04-2012 16:05 kuncitan wrote:

[quote removed]

Op 13-04-2012 heb ik om de afmetingen (L xB) van de twee stukken grond gevraagd. Daarop heeft u geantwoord dat u de afmetingen zal mailen zodra u die heeft ontvangen.
Wel tegenstrijdig met wat u in het bovenstaande omkaderde gedeelte schrijft.

Sorry voor mijn taal Emoticon: Stupid ( Ik ben eigenlijk opspronkelijk van Indonesia) ik heb de copie van de BPN gezien bij de notaris van de eigenaar, maar wat ik bedoelde daarmee, ik will uitdrukken dat de metingen moet op de "sah" BPN staat , en moet 2 keer gebeurde . En die zal ik dan via email ontvangen en in Sep de originele ( moet geen copy neem ik aan) BPN papier via onze notaris ontvangen.

Nelin
User
spacer line

On 17-04-2012 14:50 Surya Atmadja wrote:
In Indonesia heb je verschillende soorten tanah(grond), tanah girik, tanah garapan , tanah waris(an), tanah sengketa ,in onderpand etc met verschillende soorten papieren en certificaten.

Het kan voorkomen dat men de verschillende status moeten opwaarderen, tot de zogenaamde Hak Milik (die alleen voor Indonesiers zijn weggelegd) .
En in sommige gevallen kost het tijd en geld.

Buitenlanders die weinig of geen kennis hebben over de verschillende status moet erg voorzichtig zijn , te veel valkuilen Emoticon: Wink .

Dankje Pa Surya Atmadja, Emoticon: Smile , u heeft gelijk in, volgens de eigenaar, deze grond is sudah jadi tanah hak milik, ik heb ook de papier van de rechtbank gezien, op wiens z'n naam is de grond.

Ook u heeft gelijk in, te veel valkuilen, meestaal zijn er alleen maar dollar of euros teken in hun ogen! Zelf hoewel preek ik vloeint bahasa Indonesia (ik was een lerares bij de Khatolike school, een Tour leader, en nog veel meer verschillende werk in indonesia heb gedaan Emoticon: Yes! ) maar ben nogsteeds "mabok' omdat ze echt 'melilit" en "puter2 omong' Emoticon: Confused !!

Nelin
User
spacer line

On 17-04-2012 16:55 Nelin wrote:

[quote removed]

Dankje Pa Surya Atmadja, Emoticon: Smile , u heeft gelijk in, volgens de eigenaar, deze grond is sudah jadi tanah hak milik, ik heb ook de papier van de rechtbank gezien, op wiens z'n naam is de grond.

Ook u heeft gelijk in, te veel valkuilen, meestaal zijn er alleen maar dollar of euros teken in hun ogen! Zelf hoewel preek ik vloeint bahasa Indonesia (ik was een lerares bij de Khatolike school, een Tour leader, en nog veel meer verschillende werk in indonesia heb gedaan Emoticon: Yes! ) maar ben nogsteeds "mabok' omdat ze echt 'melilit" en "puter2 omong' Emoticon: Confused !!

oeps..bedoelde ik "Spreek" ipv "Preek"..sorry... Emoticon: Stupid

barubagus
User
spacer line

Nah Bu Nelin,

Sekali lagi saya tanya;

1. Tanah itu letaknya dimana, posisinya terhadap Hotel Mata Hari/Aneka Bagus dimana?
2. Luasnya berapa are. tolong kasih gambar.
3. Pantainya dimana?
4. pemandangan apa, jah? sawah atau air terjun, pantai dsb?
5. Surat2 yang anda milik, tolong kasih info, BPN, HM,HGB, .... ??
6. Tanahnya ada ijin bangunan, atau hanya tanah pertanian??

Karena Ibu B.Belandanya tak lancar, maka tolong jawab dalam bahasa Indonesia.

TK atas berhatian anda/

BB

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

BB; dit onderwerp is in het Nederlands. Graag het daarbij ook laten zodat iedereen de reacties kan lezen.

kuncitan
User
spacer line

Op 07-04-2012 08:13 schreef Surya Atmadja:

[quote verwijderd]

Ik heb een paar vrienden daar, en weet ietsie pietsie hoe de zaken in Indonesia geregeld wordt, ben ook Indonesier .

Met uw uitspraak wekt u de indruk een deskundige te zijn op dit gebied.
Kunt u beschrijven met welke formele regels, wetten, instanties en vergunningen een indonesiër te maken krijgt vanaf het moment van aankoop van grond tot en met de bouw van een huis. Kunt u het proces beschrijven in geval het gaat om een sawah waarop men een huis wil bouwen.

spacer line  

On 19-04-2012 13:38 kuncitan wrote:

[quote removed]

Met uw uitspraak wekt u de indruk een deskundige te zijn op dit gebied.
Kunt u beschrijven met welke formele regels, wetten, instanties en vergunningen een indonesiër te maken krijgt vanaf het moment van aankoop van grond tot en met de bouw van een huis. Kunt u het proces beschrijven in geval het gaat om een sawah waarop men een huis wil bouwen.

NEE, ik ben geen(ervarings) deskundige .
Ik weet alleen dat daar veel gesjoemeld werd , vroeger alleen door de Indonesiers zelf en de laatste jaren ook door buitenlanders.
Ik zelf zal bepaalde zaken gewoon uitbesteden aan Indonesische mensen, die ter zake deskundig en betruwbaar zijn .
Verder zijn de regels in Indonesia bijna dezelfde zoals in Nederland , met een klein verschil(of zelfs groot verschil) dat men kan sjoemelen.

Persoonlijk zal ik geen tanah sawah niet snel kopen om een huis te bouwen , moet eerst laten uitdrogen / uitharden.
Daar kennen ze ook "bestemmingsplan" , dat info kan je gewoon vragen bij de juiste loket
Dat heb ik vorig jaar samen gedaan met een goede bekende van mij , alleen bemoei ik me niet in de uitvoering , ben gewoon zijdelings betrokken als stille vennoot.
Zelfs bestaande bestemmingsplan kan ook "plotseling"veranderd worden, heb zelf meegemaakt omstreeks 2000 in Bogor , in een grote project.
Bukit Bogor Raya , naast Novotel/golfclub.

toedeloe
User
User icon of toedeloe
spacer line

Misschien een klein beetje off-topic Emoticon: Smile , maar wat kost zo'n beetje een are in de buurt van Mengwi (Bali)?
Natuurlijk er vanuit gaande dat alle papieren in orde zijn en dat er op gebouwd mag worden.

Vorige maand hoorde ik 85 juta, 2 weken geleden 105 en u 125 juta.
Gezien de wereldhuizenmarkt vindt ik het namelijk vreemd dat de grondprijs enorm aan het stijgen is.

spacer line  

On 20-04-2012 05:42 toedeloe wrote:
Misschien een klein beetje off-topic Emoticon: Smile , maar wat kost zo'n beetje een are in de buurt van Mengwi (Bali)?
Natuurlijk er vanuit gaande dat alle papieren in orde zijn en dat er op gebouwd mag worden.

Vorige maand hoorde ik 85 juta, 2 weken geleden 105 en u 125 juta.
Gezien de wereldhuizenmarkt vindt ik het namelijk vreemd dat de grondprijs enorm aan het stijgen is.

Zoals u o.m. in dit topic kunt lezen hangt e.e.a. sterk af van een paar variabelen, zoals o.m.:
Wat is de gebruiksbestemming van het land? (landbouwgrond is veel goedkoper dan grond waarop gebouwd mag worden)
De ligging (rustig of druk, ontsluiting / bereikbaarheid van het land is belangrijk en veel waard, natuurlijk evt.. het panorama, heeft het land een eigen waterbron, wat / wie zijn de buren, etc., etc. )
De plannen voor de (ontwikkeling van de) omgeving.

Mengwi grond kan varieren van Rp. 35jt per are (landbouwgrond op slechte lokatie) tot ca. Rp. 350jt per are voor bouwgrond op een mooie / gunstige plek tot wel Rp. 600jt op een top-lokatie, afhankelijk van het gebruiksdoel.

If you have nothing to loose, you can risk everything

spacer line  

On 20-04-2012 05:42 toedeloe wrote:

Er zijn verschillende redenen o.a :
1.De locatie ,"infrastructuur" Emoticon: Wink .
2.concurrentie met buiten eilanders en buitenlanders .
3 veel .gebakken lucht

In Jimbaran kreeg ik vorig jaar "aangeboden" Emoticon: Cry bouwrijp, goede bereikbaarheid , developer) voor 90 jut.
Staat te treuzelen , 1 of 2 manden later is al een paar tientjes jut erbij gekomen , en nu al bijna 2x .Een vriend was in het begin ingestapt.

Voor Balinese starters is het moeilijk om iets fatsoenlijk te kopen.

kuncitan
User
spacer line

Op 20-04-2012 05:42 schreef toedeloe:
Misschien een klein beetje off-topic Emoticon: Smile , maar wat kost zon beetje een are in de buurt van Mengwi (Bali)?

In Medewi - ook gelegen in Tabanan - wordt bouwgrond (met alle vergunningen volgens de site) aan de kust aangeboden voor € 3750 per are (45 miljoen IDR per are, koers €1 = IDR 12 000). In de buurt van Mengwi zullen, omdat het in het binnenland ligt, de prijzen lager liggen.

zie http://www.bali-property-indon(...)10953/TB-F-540L.aspx

Het bedrijf die achter de site zit zal er natuurlijk ook aan verdienen dus indien men rechtstreeks met de eigenaar zaken doet zal de prijs per are zeker lager liggen.
Ik volg de prijsontwikkeling van het onroerend goed op Bali al een aantal jaren en wat mij opvalt is dat er geen realistische prijzen worden gevraagd. Dat blijkt wel uit het feit dat huizen of land jaren te koop staan. Mijn indruk is dat bij de koop van onroerend goed het maar is wat de gek er voor geeft.

spacer line  

On 20-04-2012 08:41 kuncitan wrote:

[quote removed]

Het bedrijf die achter de site zit zal er natuurlijk ook aan verdienen dus indien men rechtstreeks met de eigenaar zaken doet zal de prijs per are zeker lager liggen.
.

Dat is logisch .
En zeker als men het per kapling van 2 t/m 5 are kan door verkopen .
Trouwens die 3750 eurie is relatief goedkoop omdat het een om grote project gaat.
Dus alleen geschikt voor potentiele developers .
Of een paar "gefortuneerde" AOW-ers die een PMA hadden opgericht , alleen wordt de SHM status weer verandert.

Nelin
User
spacer line

On 18-04-2012 22:01 barubagus wrote:
Nah Bu Nelin,

Sekali lagi saya tanya;

1. Tanah itu letaknya dimana, posisinya terhadap Hotel Mata Hari/Aneka Bagus dimana?
2. Luasnya berapa are. tolong kasih gambar.
3. Pantainya dimana?
4. pemandangan apa, jah? sawah atau air terjun, pantai dsb?
5. Surat2 yang anda milik, tolong kasih info, BPN, HM,HGB, .... ??
6. Tanahnya ada ijin bangunan, atau hanya tanah pertanian??

Karena Ibu B.Belandanya tak lancar, maka tolong jawab dalam bahasa Indonesia.

TK atas berhatian anda/

BB

Bu BB,

Sorrie...ben niet goed genoeg in richting.
(Ze breng me daar altijd met de auto en ik vertrouwd de mensen die mij altijd daar brengen. Misschien is het niet goed, maar ik denk alleen als mijn familie de weg weet ik hoeft de exacte richting niet te weten totdat er gebouwd is).

Er is 9,5 are waar de eigendoom papier aanwezig.

Er zijn nog de grond naast die van 55 are, maar moet alles kopen, ze waren nog bezig met de papieren te regelen.

Het is voor het strand en ver achter kan je de bergen zien.

Het is sawah en HM.

Het is agrarische grond, ben bezig met de notaris om te veranderen.

Ijin bangunan of IMB neem ik aan, moet diegene die de grond koop zelf regelen, hangt van af op welke bestemming de grond zou worden gebouwd, voor eigen gebruikt of voor usaha.

Mijn beste vriend uit Kalimantan, wilde ook die grond kopen en er zijn ook een paar mensen die (denk ik) serious is.

Wie zal die grond kan kopen, hang van mijn neef af, aan wie hij wilt het verkopen.

Groet,
Nelin

Nelin
User
spacer line

On 19-04-2012 19:46 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

NEE, ik ben geen(ervarings) deskundige .
Ik weet alleen dat daar veel gesjoemeld werd , vroeger alleen door de Indonesiers zelf en de laatste jaren ook door buitenlanders.
Ik zelf zal bepaalde zaken gewoon uitbesteden aan Indonesische mensen, die ter zake deskundig en betruwbaar zijn .
Verder zijn de regels in Indonesia bijna dezelfde zoals in Nederland , met een klein verschil(of zelfs groot verschil) dat men kan sjoemelen.

Persoonlijk zal ik geen tanah sawah niet snel kopen om een huis te bouwen , moet eerst laten uitdrogen / uitharden.
Daar kennen ze ook "bestemmingsplan" , dat info kan je gewoon vragen bij de juiste loket
Dat heb ik vorig jaar samen gedaan met een goede bekende van mij , alleen bemoei ik me niet in de uitvoering , ben gewoon zijdelings betrokken als stille vennoot.
Zelfs bestaande bestemmingsplan kan ook "plotseling"veranderd worden, heb zelf meegemaakt omstreeks 2000 in Bogor , in een grote project.
Bukit Bogor Raya , naast Novotel/golfclub.

Ik ben met u helemaal eens. Het zal heel veel geld kosten, sawah laten uitdrogen, stenen rond de grond zetten, de weggetjes maken, Uang sumbangan warga moet betalen enz. voordat we de villa kan bouwen en nog heel veel rompslom dingen...Ik ben ook al "mabok"...Dus als iemand echt besloten de grond daar wilde kopen en er een villa bouwen, staat er heel veel dingen die zal kooppijn zorgen. We moeten wel bezeffen waar we mee beginnen om achteraf niet aan andere schuld te geven.

spacer line  

On 23-04-2012 17:05 Nelin wrote:

[quote removed]

Ik ben met u helemaal eens. Het zal heel veel geld kosten, sawah laten uitdrogen, stenen rond de grond zetten, de weggetjes maken, Uang sumbangan warga moet betalen enz. voordat we de villa kan bouwen en nog heel veel rompslom dingen...Ik ben ook al "mabok"...Dus als iemand echt besloten de grond daar wilde kopen en er een villa bouwen, staat er heel veel dingen die zal kooppijn zorgen. We moeten wel bezeffen waar we mee beginnen om achteraf niet aan andere schuld te geven.

Voor een dergelijk project - helemaal als BULE - heb je een "budget zonder limiet" nodig. Waarom? Omdat e.e.a. niet te budgeteren is. Veel kosten zijn "vaag" danwel niet omschreven hoe deze berekend worden en er moeten onnoemelijk veel "handtekeningen" gekocht worden (bijv. dorpshoofd / orde van grootte enige miljoenen, gewesthoofd / orde van grootte enige 10-tallen miljoenen, gouverneur / orde van grootte 100 miljoen +, diverse "kepala's" van instanties / orde van grootte enige miljoenen per kepala, etc., etc )

Om bijv. de onbeschreven / ongedefinieerde "uang sumbangan warga" te voldoen. Men (de locals) ruikt geld, zien jouw toekomstige voordeel / winst en ZIJ willen daar nu al hun deel van hebben. (Voorbeeld; In Saba hier op Bali is momenteel de door de desa geeiste "uang sumbangan" al hoger dan de koopprijs per are land !! Pure chantage ).

Aan alle buren om hen te laten tekenen voor instemming met de wijziging van de bestemming van het land.

Aan alle buren om hen te laten tekenen voor instemming met de aanvraag van je bouwvergunning.

De kosten voor de notaris. Dit is geen standaard werk, maar iets dat gebeurt op basis van declarabele uren. En reken maar dat er gedeclareerd gaat worden.

Omdat dit Indonesie is, kun je niet naar loket "B" als je de stempels van loket "A" nog niet hebt. Het bovenstaande is een project waarbij je loketten van A tot Z moet bezoeken en om ergens je stempel te kunnen krijgen / kopen, heb je al heel veel geld uitgegeven. Als je ergens bij een loket vastloopt, dan ben je al je reeds betaalde geld echt kwijt.

If you have nothing to loose, you can risk everything

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

74,463,371 topic views - 233,390 posts - 13,684 topics - 23,836 members - last post @ 25-08-2019 11:06 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

122,335,044 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com