indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (2 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

unclejeffi
User
spacer line

Hello,

Binnenkort vertrekken we naar het hopelijk toffe IndonesiŽ. Nu is onze vraag, is het aantrekkelijker om geld te pinnen in IndonesiŽ zelf, (wij landen in Jakarta, dus daar al een bedrag pinnen) of al een deel cash (IDP) vanuit BelgiŽ mee te doen?

Wat zou het voordeligst uitkomen?

Alvast bedankt

spacer line  

Als het je zwarte geld is, gewoon meenemen. Als het wit geld is, kun je net zo goed hier pinnen. Je bank rekent e.e.a. vast terug naar Euros met een koers die gunstiger is dan je hier bij de geldwisselaars krijgt.

Doe dat pinnen wel met grote opnames per keer omdat je waarschijnlijk bij je bank een vast bedrag per opname-transactie (geen verschil tussen grote of kleine opname) betaalt als vergoeding voor "geldopname buitenland".

If you have nothing to loose, you can risk everything

45havana
User
spacer line

Hi....je kan op het vliegveld in Jakarta gewoon geld pinnen.let wel op je maximum van je kaart.even navragen bij je eigen bank.Als je een Visum on Arrival koopt heb je wel cash geld nodig hetzij $$ of euries.Persoonlijk vindt ik geld meenemen niet zo handig daar de koersen en komissies per geld wissel kantoor vaak verschillen.Ik zou zeker geen Rupiahs kopen in europa want dan snijden ze je zeker een oor af.Dus als je voordelig uit wilt zijn moet je gewoon pinnen terplekke,is makkelijker en voordeliger.
Groeten.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ing de gewone huis tuin en keuken pas, 85 Euro incl. opname kosten voor 1 miljoen.

Corriene
User
spacer line

Pinnen in Indonesie is goedkoper als cash mee te nemen en te moeten wisselen in Rupiah's.

unclejeffi
User
spacer line

Alvast bedankt voor de tips!

Dus het beste van al is een klein bedrag meedoen om de visum te betalen (ik dacht aan 100 euro meedoen) en dan gewoon op de luchthaven geld uit de muur te halen?

45havana
User
spacer line

Ja en als kan gepast betalen,want je krijgt Rupiahs als wisselgeld en de koers is altijd in jouw nadeel.

unclejeffi
User
spacer line

en hoeveel is de visum in euro's?

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

Minder dan 25Ä per persoon. Ik geef voor 2 personen steeds 50Ä, dan krijg je wisselgeld in rupiah. Makkelijk voor je eerste kleine uitgaven.

Doe vooral eerst navraag bij je bank ivm met pinnen. Ik meen te weten dat de Maestro functie actief moet zijn op je bankkaart. Die functie hebben ze vorig jaar in BelgiŽ geblokkeerd. Op je verzoek kunnen ze dat deblokkeren, maar je bent dan wel zelf verantwoordelijk indien er misbruik wordt gemaakt van je kaart.
Je kan ook pinnen met je credit card, maar dat is veel duurder.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

jupje
User
User icon of jupje
spacer line

Het officiŽle tarief voor een VOA is 25 US dollar, en zo staat het ook op het VOA vermeld, en op de bijbehorende kwitantie, die je verstrekt krijgt.
Je kunt ook met euri of rupia's betalen, en waarschijnlijk nog in andere valuta, maar dan is het tarief afhankelijk van het vliegveld waar je aankomt, en de ambtenaar die het VOA verstrekt, en uiteraard de koers.
Ik betaalde afgelopen februari in Solo die 25 dollar p.p., en informeerde gelijk eens, wat het bedrag in rupia's of euro zou zijn geweest. Dat bleek ofwel 250.000 rupia ofwel 23 euro te zijn, dus een (iets) ongunstigere koers. Dat kan uiteraard in Jakarta anders zijn. Maar ik had die dollars toch nog over, en niet speciaal gewisseld voor het VOA.
Maar voor rupia's kun je, zelfs daar in Solo, meteen terecht bij een ATM, direct in de aankomsthal.

D'r Herjot hat de tsiet jemaat, va tsauwe hat He√ę nuus gezaat.

unclejeffi
User
spacer line

Op 06-04-2012 04:34 schreef erwin:
Minder dan 25Ä per persoon. Ik geef voor 2 personen steeds 50Ä, dan krijg je wisselgeld in rupiah. Makkelijk voor je eerste kleine uitgaven.

Doe vooral eerst navraag bij je bank ivm met pinnen. Ik meen te weten dat de Maestro functie actief moet zijn op je bankkaart. Die functie hebben ze vorig jaar in BelgiŽ geblokkeerd. Op je verzoek kunnen ze dat deblokkeren, maar je bent dan wel zelf verantwoordelijk indien er misbruik wordt gemaakt van je kaart.
Je kan ook pinnen met je credit card, maar dat is veel duurder.

Alvast bedankt voor alle hulp, echt de moeite waard deze forum.
Dus pinnen met maestro is goedkoper dan pinnen met mastercard? Ook weer iets dat ik bijgeleerd heb.
Dus zal het pinnen worden met maestro want dat is gedeblokkeerd door mijn schoonvader. Altijd handig iemand kennen die bij de bank werkt :p

cabrio
User
spacer line

Ik neem altijd zoveel mogelijk mee in cash, want het is veel voordeliger om ter plaatse te wisselen dan te pinnen met een Belgische bankkaart (steeds veel minder gunstigere koers en ook nog eens kosten).
Ik heb al een paar keer cash gewisseld (bij ťťn van de officiŽle grotere wisselkantoren) en dezelfde dag aan de ATM een bedrag opgenomen en de koers van cash wisselen was steeds stukken beter.

senior
User
User icon of senior
spacer line

Evenals cabrio neem ik ook meestal veel in cash mee. Mede gezien het feit dat op de een of andere manier bankkaarten nog wel eens beschadigd raken in Indonesie...

Verder neem ik, wellicht zeer ouderwets? > hoewel het weer steeds meer voorkomt< travellers cheques mee. Gemakkelijk in te wisselen bij banken / wisselkantoren, en de koers is maar een fractie minder bij dan contant wisselen.

Voordeel bij cheques is ook dat bij verlies / diefstal 1 telefoongesprek voldoende is de gestolen / verloren cheques te blokkeren en nieuwe cheques worden binnen 24 uur ter plekke afgeleverd. Dit 1 keer meegemaakt tijdens verblijf op Bali, binnen 12 uur had ik nieuwe! Per koerier afgeleverd op de plek waar ik verbleef....

Mijn creditcards / bankpassen neem ik ook wel mee, doch slechts voor eventuele noodgevallen..

hati hati, pelan pelan

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

85,065,311 topic views - 240,130 posts - 13,728 topics - 33,217 members - last post @ 17-09-2020 04:11 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

138,752,945 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com