indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Sumatra > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

maaike1988
User
spacer line

He allemaal,

n.a.v.mijn vorige bericht heb ik diverse site's/boeken doorgespit om alvast een globale reisroute te maken.
We zullen landen en vertrekken in Medan, totaal hebben we (excl.vlucht) 18 reisdagen.

We zitten echter nog erg in twijfel wat betreft onderstaande 2 opties;

1.Omgeving Medan (bukit lawang, toba, meer, vulkaan) en vervolgens door naar Bukittinggi/omgeving Padang

2.Of de onderstaande route:
Medan 1 of 2 dagen, Bukit Lawang (incl. trekking-> is een trekking hier de moeite waard en zo ja hoeveel dagen?) 2-3 dagen, Vulkaan gunung sibayak – 2 dagen, Toba meer 2-3 dagen
Daarnaast nog 3-4 dagen naar Banyak Islands,is iemand hier ooit geweest of heeft iemand hier wat van gehoord? We zouden namelijk wel een paar dagen willen luieren op een mooi bounty eiland Emoticon: Smile ...

Bij optie 2 hebben we nog circa 5 dagen over voor highlights in n-sumatra, wie heeft er nog echte aanraders? M.n. cultuur/natuur heeft onze voorkeur.

Kunnen jullie adviseren of het gezien onze tijd beter is te kiezen voor 18 dagen te spenderen in het noordelijke deel of kunnen we west er ‘makkelijk’ bij pakken? Onze bedoeling is alles te doen met het lokale OV wat dus wel enige tijd vergt waarschijnlijk.

Ben heel benieuwd naar jullie advies/ideeën hierover, alvast bedankt,
Groetjes

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Dag Maaike,

Met 18 dagen zou ik kiezen voor Noord en West Sumatera.
Tenzij je van drukte en veel verkeer houdt is er geen reden om lang in Medan te blijven. Ik zou voor 50/50 kiezen. Beginnen in Bukit Lawang, dan naar Berastagi, Tobameer en al dan niet met een stop (Padangsidempuan of Sipirok) naar Bukittinggi, misschien Maninjau en/of Padang.
Met het openbaar vervoer, met travel (deeltaxi) of auto met chauffeur: reizen op Sumatera kost sowieso veel tijd.
De pulau Banyak liggen nogal uit de route. Je gaat nl. via Sidikalang en Sebulussalam naar Singkel waar je de boot kunt nemen. Sebulussalam en Singel en ook de Banyakeilanden liggen al in de provincie Aceh. Je moet er in elk geval wat moeite voor doen om er te komen.

Alternatief: als je in het noorden wil blijven dan zou je er ook voor kunnen kiezen om Noord Sumatera met Aceh te combineren. Aceh, vooral het binnenland is prachtig (oerwoud, hoge bergruggen, een mooi meer) weinig toeristen en soms ver van de bewoonde wereld maar daarvoor krijg je een ongerepte natuur echterr de wegen zijn variabel in kwaliteit. Soms verassend goed (=nieuw of net weer gemaakt) tot dramatisch. Ook hier zul je wat geduld moeten hebben om ergens te komen. De westelijke kustweg (de tsunamikust) was in mei 2010 grotendeels nog lang niet lang klaar met veel omleidingen, op grote stukken nog geen asfalt etc. Of dat met de voortdurende aardbevingen inmiddels verbeterd is weet ik niet.
In West Sumatera kom je meer cultuur en adat tegen. In Aceh is ook wat minder openbaar vervoer dan in Noord- en West Sumatera.
Als je in West Sumatera bent en naar een eiland wil dan zou je een van de eilanden uit de kust van Padang kunnen gaan. Of, zoals jezelf al voorstelde pulau Banyak als je alleen voor het noorden zou kiezen.

gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

elsbeth
User
spacer line

Hai Maaike,

Alhoewel ik nooit echt in het Noorden ben geweest, kan ik me de overwegingen van Anne Mieke goed voorstellen, jouw optie 1 dus.
Reizen op Sumatera kost inderdaad veel tijd en dat moet je ook echt ruim inplannen.
Ook zo'n trip van Bukit Lawang naar Lake Toba kost al gauw een groot deel van de dag, met de overtocht naar Samosir zeker de hele dag.
Trip van Prapat naar Bukittinggi zijn 2 reisdagen van ongeveer 7 uur. Ja, het kan ook met een bus (je) dat het in 12 uur non stop doet, maar ik waag mij niet meer aan dat soort taferelen. Onze tussenstop in Sipirok (Torsibohi) was een prima( hotel kostte echt niks). De hele rit is prachtig, je kijkt echt je ogen uit. Sumatra is zo ontzettend mooi.
Ik vind het altijd jammer als mensen naar Sumatera gaan, maar dan West Sumatera overslaan. Ik begrijp dat je vanuit Padang weer terug moet vliegen naar Medan?
Ik kan niet in je portemonnaie kijken, maar als je jezelf echt wilt traqcteren, kijk dan eens bij Cubadak Paradiso Village, vlak voor de kust van Padang. Ik heb daar 3 jaar geleden contact mee gehad, was voor ons echt veel te duur ( € 80,- full board, maar dat keer 6 en dan een dag of 3, nee), maar als je met z'n tweeen bent...
Er isook een goedkopere versie, ben even de naam kwijt, iets met een S, google maar even.
Ik raad je wel aan om rechtstreeks contact op te nemen met hotels/resorts. O.a. betreft bovengenoemd hotel heb ik "aanbiedingen" gekregen die vrijwel 2 keer zo duur waren, nl € 150,- p.p.p.n. Sterker, ik ken ook mensen die dat gedaan hebben!
Nou, veel plezier met plannen.
Elsbeth

elsbeth
User
spacer line

Het eiland dat ik bedoelde is Sikuai, ziet er ook mooi uit.
Ik vond overigens in Noord Sumatera Tangkahan ook erg mooi en leuk. Goped te combineren met Bukit Lawang. Tangkahan ligt ongelofelijk mooi.
Mega Inn is een zeer vriendelijk hotelletje Contact via eigenaar: megadepariRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.yahoo.com
Harau vallei West Sumatera is heel mooi, er is daar een mooi gelegen ecolodge.
En natuurlijk Lake Maninjau. Kortom, je zult je niet vervelen.

maaike1988
User
spacer line

Hartelijk dank voor het meedenken, op basis van jullie bovenstaande reacties haal ik er dus uit dat een combi van n+z in principe wel te doen moet zijn? Als ik dan het volgende doe:

Rondje:
Medan- tobameer (2/3 dgn) -berastagi (1 dag)- vulkaan Sibayak (1dag) -ketambe (2/3 dgn) - (+2 reservedagen voor reizen)
Redden we dit dan in totaal met 10 dagen??

Weer terug naar Medan en vliegen naar Padang?

Dan hebben we nog vier dagen voor de omgeving (Padang/bukittingi) daar en sluiten we af met 3 dagen lekker strand

Ik weet niet in hoeverre dit met de reistijd/afstanden een realistische planning is..? Het is ook niet onze bedoeling om alleen maar op de klok te racen en zoveel mogelijk te zien. Willen wel een beetje 'vakantie gevoel..'

Denken jullie dat bovenstaande enigzins 'relaxed' reizen is of wordt het haasten?
Bedankt alvast!

spacer line  

Medan naar Tobameer ( Tuk Tuk) minimaal 3 nachten , vroeg vertrekken uit Medan .
Kost je 5 of 6 uren rijden vanaf Medan, en dan neem je een alternative route ( ben even kwijt, moet naar mijn reis 2011 even doorspitten) .Kom je in de middag in Prapat om de oversteek te doen .
Om Sibayak te bekijken neem je Brastagi als uitvalbasis ( hotel Sibayak ).
Na Toba ga je naar Medan en dan verder vliegen naar Padang .
Vroeg vertrekken , kan je in de middag nog de Zuid Oostelijke deel van Padang nog meenemen, vraag of je huurauto je vanaf airport haalt.

#-4 nachten Padang e.o is voldoende .
Probeer een boemeltrein van Padang naar Pariaman te nemen , of in de week-end Padang naar Sawah Lunto. In de weekenden rijdt een toeristen trein, door de week Pdang-Pariaman een locale boemel trein , rommelig maar gezellig en spotgoedkoop .
In 2009 2000 rup one way , voor 2 uren treinreis.
In 2011 flink verhoogd , dacht 5000-of 6000 rup.
Enkel reis nemen en door auto/chauffeur laten ophalen of in Pariaman of Sawah Lunto . zodat je tijd kan besparen.

bisa dicek of makemyday .

maaike1988
User
spacer line

Nog even iets anders;

19 augustus is het suikerfeest. Heeft iemand ervaring met de dagen na dit feest, lees op diverse forums nogal afschrikwekkende berichten omtrent zeer druk bus/trein/vliegtuig vervoer. Daarnaast zouden toeristische plekken ontzettend druk zijn.

Heeft een van jullie hier ervaring mee? ons idee is anders om te starten in Ketambe aangezien we lezen dat deze plek nog meevalt qua toerisme?
Maar dan stuiten we weer op het volgende; vliegtickets naar Ketambe zijn alleen ter plaatse in medan te boeken..Gezien de drukte zullen deze voor de dag erna dus waarschijnlijk wel uitverkocht zijn. Iemand nog suggesties of tips?

NOgmaals weer hartelijk dank voor het meedenken, heb veel aan jullie info!

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ikzelf heb veel ervaringen met reizen voor en na Ramadan en suikerfeest. Idd is hoe dichter je bij Idul Fitri (suikerfeest) komt hoe moeilijker en/of duurder het is om vervoer te regelen. Daarbij zijn vanaf idul Fitri tot een week erna overbevolkt in het noorden zijn dat met name Parapat, Samosir en Berastagi. Ketambe/Kutacane heeft niet de toeristenscene zoals voornoemde plaatsen. Bovendien ligt het in Aceh, zwaar islamatisch.

Met de vlucht naar Ketambe bedoel je waarschijnlijk Kutacane. Deze gaat met Susi Air en kun je eventueel boeken via ticketindonesia.info (eigenlijk via deze site dus)

gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Milani
User
spacer line

Annemieke ben op zoek naar jouw verhaal over Nieuw Guinea omdat ik het een vriend wiil laten lezen die overmorgen naar Hollandia gaat voor een weekje. Hij heeft daar 12 jaar gewoond.
Kan jij mij even zeggen hoe ik moet zoeken want met Nieuw Guinea en Annemieke wilt het niet lukken.
Dank je wel.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Nieuw Guinea bestaat niet meer Emoticon: Nooo Dat heet Papua tegenwoordig.... Emoticon: Smile Als je wil dan kan ik je het verhaal wel in pdf toesturen. Maar wel vanavond dan.

gr
AM

Milani
User
spacer line

Graag Annemieke zou erg blij zijn met de toezending.

Is inderdaad erg slordig, maar onder elkaar is het nog Nieuw Guinea.

maaike1988
User
spacer line

Bedankt Annemieke,

helaas kan hij geen vluchten vinden...Zag afgelopen weekend op de site van susi air nadrukkelijk vermeld staan dat de tickets alleen bij het 'office' in medan zijn te verkrijgen; athans de betaling dient daar worden gedaan. Wellicht is dit de oorzaak van het niet kunnen boeken van een ticket medan-kutacane.

Probeer het binnenkort opnieuw. Wel raadzaam dus gezien de drukte om dit alvast te bespreken.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

82,340,031 topic views - 239,285 posts - 13,720 topics - 31,177 members - last post @ 27-05-2020 16:54 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

134,227,010 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com