indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Sumatra > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

maaike1988
User
spacer line

Aanstaande zomer ben ik van plan samen met mijn vriend 3 weken naar sumatra te gaan. Indien mogelijk zouden we graag middels goedkope hostels/lokaal al backpackend door Sumatra reizen.

Vorig jaar heb ik 2 maanden zelfstandig door Indonesie gereisd en heb dus enige ervaring.

Sumatra is voor mij nog volledig onbekend, we waren benieuwd gezien onze tijd (18 reisdagen) of het mogelijk is van Banda atjeh (bezoek pulau weh) door te reizen naar Padang.
Is dit te doen op enigzins relaxte wijze..?

- Is het mogelijk om dit met lokaal vervoer te doen?

- Dienen we in aug/sept hostels/(jungle)tours vooraf te reserveren of kan dit ter plekke?

- Hebben jullie tips om afsluitend 3 dagen strand ergens mee te pakken, in buurt van Padang?

Alle info/tips en leuke reisblogs zijn welkom!
Alvast hartelijk dank!

maaike1988
User
spacer line

We hebben echter nog geen ticket van kuala lumpur-> sumatra geboekt dus mochten jullie nog andere suggesties hebben voor 18 dagen dan zijn deze uiteraard erg welkom Emoticon: Smile

spacer line  

Héé Maaike,
Wij zijn voorjaar 2011 naar Noord-Sumatera geweest, ook Pulau Weh gedaan.
Daarna met een travel naar Takengon (3 nachten, is een prachtige route ) wat ligt aan Laut-Tawar, een mooi gebied.
Vandaar uit naar Ketambe ( 2 nachten) , Berastagi ( 3 nachten), Samosir ( 4 nachten Tuk-Tuk), Bukit Lawang ( 3 nachten).
Vandaar uit zijn wij naar Medan gereisd en door gegaan naar Jakarta voor de terug reis.
Ga je dit in 18 dagen doen dan is het wel aanpoten en veel zien maar weinig relaxen .

Het reizen is op zich allemaal goed te doen, al kan het soms wat minder gepland lopen dan gewenst. Maar da`s de charme van reizen in Azië.
Peter

TIP: check de reisverslagen van Anne Mieke eens

Soms denk ik wel eens : je kan m`n rug op zak, dan gaan we er weer voor!

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

OP het eiland Toba Meer Samosir, daar hebben we geslapen

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

simpati
User
spacer line

We hebben echter nog geen ticket van kuala lumpur-> sumatra geboekt
Boek die vluchten bij Air Asia met aankomst in Banda Aceh en vertrek uit Padang.
Veel tijd met reizen is te winnen als je reist met een travel, Bagus Taksi is zo'n bedrijf: www.parpulo.nl/jpg/2010_Bagus_(...)y_prijslijst_web.jpg
De prijslijst is van 2 jaar geleden maar de tarieven kloppen nog tot er een eventuele prijsverhoging komt van de benzine, mogelijk per april dit jaar.
Succes,
Jan

elsbeth
User
spacer line

Beste Maaike,

Ik ben afgelopen zomer op Sumatera geweest. Het deel Tangkahan en Bukit Lawang heb ik laten regelen door een bureau, maar dat was meer luiheid. Kan prima zelf.
In 18 dagen is het m.i. onmogelijk om EN een flink deel van Noord Sumatera te zien EN West Sumatera, zeker als je Pualu Weh erbij wilt nemen (ben ik overigens nooit geweest).
Voor de trip Prapat (Lake Toba)-Bukittinggi raad ik je aan om 2 dagen uit te trekken.
Wij hebben overnacht tussendoor en hadden alsnog 2 forse reisdagen (2 keer 7 uur).
Ik zou nooit een chauffeur 12 uur achter elkaar laten rijden.
De mensen die in Tangkahan geen olifantentour hadden geboekt, visten achter het net. Er is enorm veel belangstelling voor. Ik vond het zeker leuk, maar niet een absolute must (duurt ook maar een uur..).Mega Inn was wel een erg leuk onderkomen voor 2 nachten, evenals de ecolodge in Bukit Lawang.
Op Samosir zaten wij voor een prikkie in 2 3-persoonskamers bij Carolina Cottages. Een perfecte locatie.
In Bukittinggi zaten wij prima in Hotel Asia, wel vantevoren reserveren in hoog seizoen.
Sumatera is prachtig, je kijkt je ogen uit. Maar je zal wel een keuze moeten maken tussen Noord en West Sumatera (als je tenminste meer wilt zien van Noord Sumatera).

simpati
User
spacer line

Op Samosir zaten wij voor een prikkie in 2 3-persoonskamers bij Carolina Cottages.
Ik ben daar 13 jaar vaste klant geweest, mag dan voor een prikkie zijn maar de kamers en meubilair zijn er ook naar, verder lopen daar de honden naar believen de keuken in en uit, zolang het goed verzorgde honden zijn kan ik het nog aanvaarden maar een hond met bijtwonden over het hele lijf en een half afgebeten oor wat nog bloedde gaat mij te ver.
Ik ben vertrokken naar de buurman http://samosirvillaresort.com/, een beetje duurder maar wel veel schoner en een erg goede en schone keuken.
Ik ben daar nu en kan nu ook internetten op de kamer met een behoorlijke verbinding.
Ik vind het heel erg dat een leuke plaats als Hotel Carolina zo erg in kwaliteit is gezakt zeker sinds eigenaresse dood is zoon René het wel goed vind.
Groetjes,
Jan

elsbeth
User
spacer line

Ha Jan, ik weet dat jij daar vaste klant was.Wat betreft je opmerking over meubilair ga ik niet met je mee. Wij hadden een gigantische kamer, netjes, groot bed waar ik met 2 dochters met gemak in kon slapen. Badkamer was wat aftands, dat interesseerde ons niet zo. Ligging perfect. Voor een backpacker (wat ik overigens niet -meer-ben) een zeer goede optie. Je opmerking over de honden in de keuken is natuurlijk van een andere orde, gedver...Waarbij ik wel wil opmerken dat dit niet het eerste en ook niet laatste restaurant zal zijn waar dit voorkomt. Jij hebt het hier nu blijkbaar gezien, in hoeveel keukens in Indonesie gebeurt dit ook en zie je het niet? Wij aten overigens ergens anders (op ontbijt na dan).Ik wil je opmerking niet bagatelliseren, maar ik denk wel dat dit soort dingen in erg veel restaurants voorkomt, helaas.
Maar goed, jij bent wel een kenner wat betreft Samosir, dus misschien moet Maaike jouw woorden maar ter harte nemen.

simpati
User
spacer line

dus misschien moet Maaike jouw woorden maar ter harte nemen.
Ik heb helemaal niet de behoefte om een hotel af te kraken maar ik kan vergelijken, zeker wat Samosir betreft.
Ik heb het managment van Hotel Carolina er meerdere keren voor gewaarschuwd dat ik ga vertrekken als ze niet veranderen en ik ben echt niet de enige.
Ook niet vergeten dat Samosir echt niet goedkoop meer is in verhouding met Maleisië en (Zuid) Thailand en die bieden een heel wat betere service.
Zelfs de 3 sterren hotels in Medan zijn erg hun best aan het doen, ik verblijf meestal bij http://www.garudaplaza-medan.com/ gewoon heel erg goed en in zijn klasse niet duur met gratis transfer van en naar de luchthaven, ook als je maar één nacht blijft.
Ik moet het nog meemaken dat ik een kamer krijg op Samosir waar alles werkt, heel vaak is het gas op voor warm water, lampen zijn stuk, deuren en ramen sluiten niet naar behoren, het schijnt niemand wat te interesseren terwijl dit handen vol geld kost, met een beetje olie kan veel werkend worden gemaakt, lekkende gasflessen kosten erg veel geld, met een goed managment kan Samosir heel wat meer bieden dan nu het geval is en belangrijkste van alles dat veel toeristen niet meer terug komen naar deze wonder mooie plek in Sumatera.
Horas,
Jan

elsbeth
User
spacer line

Inderdaad doodzonde van Samosir. Het is een prachtige plek, maar het toerisme lag in ieder geval vorige zomer volledig op zijn gat.Tientallen eethuisjes waar geen hond zit. Het heeft mij wel verbaasd. Samosir ademt een erg ontspannen sfeer (ken je"een vriend aan het Tobameer" van Wicher Hulst??) en je bent er vanuit Prapat zo.
Zelfde geldt voor West Sumatera, zeer weinig toeristen (wel weer wat langer reizen vanaf Noord), maar o zo mooi. Ik ben noit in Maleisie geweest, in Thaliland alleen in Bangkok.
Maar Sumatera vond ik idioot goedkoop, zowel het eten als de accomodaties.
Wij hebben dagenlang met z'n zessen niet meer dan 60-70 euro uitgegeven, inclusief hotel.
Dan zing je het wel even uit.

simpati
User
spacer line

De honden in het restaurant en keuken bij Hotel Carolina schijnt verleden tijd te zijn vernam ik vanmiddag van een vriend die daar nu verblijft voor langere tijd.
Mij en ook veel andere vaste klanten zijn ze echter kwijt.

Tientallen eethuisjes waar geen hond zit.
En ook geen mensen, het aanbod is veel te groot, draait een zaak eenmaal goed kunnen de meeste de weelde niet verdragen en verdwijnt de kwaliteit en/of de service als sneeuw voor de zon.
In het verleden gaf is zo'n eethuisje wel eens de kans en die verprutsen ze meteen door of er veel te veel voor te vragen of erg slechte kwaliteit.
Ik ben te vaak flink ziek geweest op Samosir om nog onnodig risico te nemen.
Groetjes uit Samosir,
Jan

maaike1988
User
spacer line

He allemaal,

hartelijk dank voor de fijne en duidelijke info..we zijn momenteel nog druk aan het zoeken naar een goedkope ticket; heel vervelend we hadden een aanbieding bij emirates voor 600 maar is op het moment van boeken flink verhoogd naar 750..:(. dus kijken en zoeken nog even verder...
Voor de binnenlandse vluchten hebben we al airasia gecheckt, lekker goedkoop maar kunnen helaas nog niet boeken.

Gezien jullie advies is het dus raadzaam te kiezen voor start b.aceh doorreizen naar medan. OF starten in Medan door naar Padang..

lastig lastig... is er qua natuur/jungle veel verschil..?
Maakt het qua reistijden/afstand nog veel uit deze 2 (doe je over ene traject bijv. stuk langer over..?)

Al het advies is welkom Emoticon: Smile !

maaike1988
User
spacer line

Nog iets;

kom net ticket tegen voor egyptair; heeft iemand ervaring met deze maatschappij? Ik lees wisselende verhalen op internet maar het verschil in prijs is vrij groot.
Retour Kuala lumpur=630 euro.

We kunnen dan 7 september savonds om 22.00 terug vliegen; is het mogelijk om een vlucht van airasia om 8.30 's ochtends te pakken? Dit moet qua tijd toch best ruim zijn...? Heeft iemand hier ervaring mee?

Bedankt!

BintangJan
User
User icon of BintangJan
spacer line

Maaike,

Wij zijn een maand geleden van Amsterdam, via Cairo naar Bangkok gevlogen met Egypt Air. Er is niks mis met deze maatschappij. Wij vlogen met een Boeing 777. Een nieuw toestel. De verzorging aan boord was uitstekend. Dus....gewoon doen.

Air Asia vliegt zeer regelmatig van Padang en Aceh naar Kuala Lumpur.
Er zal ongetwijfeld een vlucht bij zijn die op tijd vertrekt om de aansluiting van 22.00 te pakken.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

maaike1988
User
spacer line

Klopt; de airasia vlucht komt 's ochtends om 10.00 al aan in kuala lumpur; 's avonds om 22.00 gaat onze vlucht pas...heb zelf goede ervaringen met airasia maar was benieuwd naar die van anderen; ik zou altijd nog een dag eerder kunnen gaan (maar vind dit zo zonde van mijn reisdag..kuala lumpur gaan we de heenweg al bekijken vandaar)..

bedankt voor je reactie Jan!

Juliette
User
spacer line

Ik vlieg 2 april met vriend van Amsterdam via Kuala Lumpur naar medan. Prijs 1740 voor 2 tickets.

maaike1988
User
spacer line

Elsbeth, even terugkomend op wat je aangaf; noord én west wil binnen de gestelde termijn niet lukken.
Onze voorkeur gaat uit naar n+w maar alleen indien hier voldoende tijd voor is, bedoeling is wel te vliegen van medan-padang.

Nu is ons plan palau weh te skippen van onze lijst en dan onderstaande optie;
Omgeving Medan (bukit lawang of ketambe, toba-meer, vulkaan) (circa 10 dagen) en vervolgens door naar Bukittinggi/omgeving Padang (circa 7 dagen) -> vliegen medan-padang

Eventuele tips zijn uiteraard altijd welkom..intussen zoeken wij vrolijk verder Emoticon: So funny !

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Maaike,

Het is een beetje onhandig als je min of min dezelfde vragen in twee verschillende topics schrijft...

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

maaike1988
User
spacer line

Klopt, is niet handig..bedoeling was om aan te geven wat op dit moment onze bedoeling is, gemakzucht snel kopie gemaakt maar idd 2 dezelfde berichten posten Emoticon: Stupid , niet handig. Excuse moi, heb m tevens aangepast zodat nu alleen onze huidige plannen staan beschreven...

elsbeth
User
spacer line

Maaike, hoe laat kom je aan in Medan en hoe laat vertrek je weer?
Als ik een reis plan en ik verwacht dat ik in tijdnood kom, schrijf ik het schema echt uit en dan ook met uitloop. Als jij bij wijze van spreken 's middags om 16.00 aankomt in Medan en je hebt het over 1 a 2 dagen Medan, dan heb je het dus over 2 a 3 nachten Medan. Als je daarna naar Bukit Lawang wilt voor een trekking van zeg 2 dagen (zelf nooit gedaan), dan heb je het al gauw over 3 of 4 nachten Bukit Lawang. Van BL naar Toba is een hele dag reizen. Wil je iets zien van Samosir, zit je i.i.g. vast aan 3 nachten. Vulkaan (nooit gedaan, althans niet daar), ik neem aan ook weer 2 nachten. Zit je al gauw op 11-12 nachten. Dan moet je weer terug naar Medan voor vlucht naar Padang. Ook dat neemt veel tijd in beslag. Als je van Samosir komt moet je heel vroeg vertrekken wil je uberhaupt op tijd op het vliegveld zijn. Het kan wel hoor, zeker als je wat minder tijd uittrekt voor Padang/Bukittinggi. Hoewel het er schitterend is, kom je met een dag of 5 een heel eind. Maar dan heb je je eilandjes nog niet gehad...
Misschien dus toch een keuze maken tussen uitgebreid rondje 2 of toch rondje 1, maar dan zonder eilandjes. Kan ik niet voor je beslissen, maar voor mij zou je de eilandjes kunnen wegstrepen.
Je vraag wat betreft suikerfeest kan ik niet beantwoorden. Ik was afgelopen zomer voor het begin van de ramadan een paar dagen op Bali, had de vliegtickets ruim van te voren geboekt.

maaike1988
User
spacer line

Ha Elsbeth,

Het duurde even maar was op vakantie dus vandaar een late reactie.
Voor mezelf had ik inderdaad al een overzicht gemaakt en kom hierop uit:

Aankomst Medan 19 augustus ’s ochtends 9.00

Indien mogelijk vertrek Ketambe 20 augustus (Voorkeur voor vliegen maar dit is niet op voorhand te bespreken wat erg vervelend is)

20+21 Ketambe
Bus Ketambe-Berestagi 22 augustus
23+24 Berestagi+omgeving
25 Vervoer naar Toba meer
26+27 Toba meer
28 Toba meer-> Medan

Met 2 dagen uitloop op bovenstaande; 31e vliegen van Medan -> padang

1+2 sept. omgeving Bukittinggi (incl vervoer padang->bukittinggi)
3-4-5 Strand& luieren
6 September vlucht padang-> Medan

Vertrek 7 september ’s avonds Medan-> Amsterdam

Toch is er nog wel enige twijfel of dit niet te 'strak' gepland is, wil komende weken weer s flink gaan speuren op internet naar routes van andere reizigers. Mocht je hierop nog aanvullingen hebben hoor ik het graag...

maaike1988
User
spacer line

Zie dat ik een fout heb gemaakt in de datums (vertrek naar ketambe=20e dus in ketambe zelf is 21+22) dus alles loopt 1 dag verder dan dat ik heb beschreven..

elsbeth
User
spacer line

Als je de ochtendvlucht van Lion air neemt vanaf Medan naar Padang, kun je in de middag in Bukittinggi zijn en heb je dus die middag plus 2 dagen in Bukittinggi.
Wil je dan nog 3 dagen strand, zal je in de buurt van Padang moeten zijn (één van de eilanden? aan het vaste land is volgens mij niet echt iets wat je bedoelt).
Je kunt wel kiezen voor de avondvlucht van Lion air terug naar Medan.
Volgens mij moet je het in het Noorden wel redden zo, omgeving Bukittinggi is m.i. wel erg kort. Het is daar heel erg mooi.
Als ik jou was, zou ik de vluchten Medan-Padang v.v. gewoon vastleggen (via ticketindondesia, is erg handig en als je toch je reisschema al weet.)
Heb je al een strandlocatie op het ook?

spacer line  

Wil men gaan "relaxen"dan moet je oversteken met een boot naar de Mentawai eiland.

In 2009 kan men vertrekken met de boot vanaf Hotel Batang Arau , "oude haven" , veel Australiers en surfers.
Weet niet of die hotel nog bestaat ( de aardbeving).
Een grote Sea Food restaurant van 2009 was vorig jaar nog steeds een ruine .

In de buurt van Padang heb je een strand heel basic( bijna "primitief" ) waar je een paar uren kan verpozen, zelfs bootje varen .
Daar heb je een plek waar het iets te maken had met de legende Malin Kundang .
Voor mij of mss voor velen niet de moeite waard , ik zag geen toeristen.
http://www.google.nl/imgres?q=(...):429,r:12,s:66,i:242

http://www.google.nl/search?q=(...)sAQ&biw=1280&bih=621

bisa dicek of makemyday .

_Jarno_
User
User icon of _Jarno_
spacer line

On 25-04-2012 18:02 Surya Atmadja wrote:
Wil men gaan "relaxen"dan moet je oversteken met een boot naar de Mentawai eiland.

In 2009 kan men vertrekken met de boot vanaf Hotel Batang Arau , "oude haven" , veel Australiers en surfers.
Weet niet of die hotel nog bestaat ( de aardbeving).

Voor een tripje naar de Mentawai moet je een goed gevulde dompet meenemen! Als je er eenmaal bent dan vraagt de lokale bevolking de hoofdprijs.

Verder staat het gebouw waar het Batang Arau in zat nog steeds overeind echter de uitbater heeft besloten de brui er aan te geven.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

75,298,110 topic views - 233,641 posts - 13,687 topics - 24,457 members - last post @ 19-09-2019 09:31 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

123,377,085 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com