indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Aldus de volkskrant............

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3352/boeken/article/detail/3185320/2012/02/16/Van-Dis-in-Indonesie-na-de-tv-serie-volgt-het-boek.dhtml

Adriaan van Dis gaat de komende jaren werken aan een boek over IndonesiŽ. De schrijver en televisiemaker zit met nog 'zoveel vragen' na zijn twaalf-weekse reis door de archipel, dat hij de komende jaren wil besteden aan een boek over het land en zijn eigen familiegeschiedenis.

Van Dis zei dit vandaag tijdens de presentatie van de eerste beelden van de VPRO-documentairereeks Van Dis in IndonesiŽ, die vanaf zondag 4 maart te zien is op Nederland 2. Een filmische zoektocht naar - zoals het hij zelf noemt - de weerklank van de echo van de Nederlandse aanwezigheid aldaar. 'En ja, het boek komt ook, daar ga ik de komende vier jaar aan werken', aldus Van Dis, die zei 'geraakt en ontroerd' te zijn door zijn bezoek aan IndonesiŽ.

Wat zal hij nu nog moeten ontdekken hoe de spul en de huizen er nu uit ziet.
Kunnen wij hem niet even laten weten hoe het spel gespeeld moet worden........ Emoticon: Wink Emoticon: Shiny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Vergeefse moeite oom Ziel. Verleden en heden is een al een wereld van verschil. Zo ook binnen- en buitenkant, oost en west, indisch en indonesisch, etc.
De beste man is "geraakt en ontroerd". Ja, dat was ik ook. Maar wel door heel andere dingen dan de indo's doorgaans ervaren. Zouden er dan toch meerdere Indonesias zijn?
Ik was geraakt en ontroerd door de wijze hoe de preman , loosers , boeven en hoeren zich redden door hun connectie met het aparat. Maar evenzo de elite die dezelfde band heeft met dit aparat . Dat raakte me en niets anders bij mijn eerste bezoek aan RI......

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

A's zondag 20:25

Van Dis in IndonesiŽ op Nederland 2

http://www.nederland2.nl/progr(...)ding/27677?gids=true

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2694/Internet-Media/article/detail/3209183/2012/03/02/Lapdance-voor-Adriaan-van-Dis-aan-boord-van-micro-Indonesie.dhtml
En hoewel hij 'geraakt' zegt te zijn door het land en zijn inwoners, blijft de relatie met IndonesiŽ veel minder warm dan met het door hem zo geliefde Zuid-Afrika. 'Of ik na de reis door IndonesiŽ van het land ben gaan houden? Ja, laat ik maar ja zeggen'

spacer line  

Zag hem tegen....... ( ya, tegen wie ??) praten ,
Saya anak sersan KNIL (of zoiets )
Iemand die zo nodig zijn roots na X jaren wil (her) ontdekken ??

Nou , who cares .

bisa dicek of makemyday .

elsbeth
User
spacer line

Ik begrijp best dat iemand zijn roots wil ontdekken, maar waarom dat nou weer op TV moet?
Ik heb er ook wat gemengde gevoelens bij, zeker als hij zegt "op zoek te gaan naar de weerklank van de echo van de Nederlandse aanwezigheid aldaar".

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

Die vent zeg is toch knettergek.Deze generatie weet toch niet meer wat knil is.Ze weten toch ook niet meer wat INDO(in nederland door omstandigheden)betekent.Als je nou zegt indo mie of indo melk dat snappen ze wel. Emoticon: Party! Emoticon: Party!

Shalom

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

On 02-03-2012 14:57 Surya Atmadja wrote:
Iemand die zo nodig zijn roots na X jaren wil (her) ontdekken ??Nou , who cares .

I do! Ach wat erg, Van Dis die praat alleen rijsttafeltaal over de gezelligheid en grapjes uit de tempo doeloe tijd. Hij reist door IndonesiŽ en waant zich in Nederlands IndiŽ?

Misschien toch een beetje jammer dat er zo tegen deze nieuwe serie van de verdienstelijke schrijver aangekeken wordt. Misschien is men bang voor de verwrongen werkelijkheid die zoín iemand er op na houdt. Hij zou eens te romantisch kunnen denken over die goeie ouwe tijd en kunnen vergeten dat die tegenwoordig niet meer bestaat.
Romantiek komt hier op het forum niet of nauwelijks aan bod; slechts de kille zakelijkheid van visa, vliegtickets en hoteltarieven heeft alle aandacht. Alles wat met IndiŽ te maken heeft hoort hier niet thuis.

Natuurlijk zal van Dis blunders maken tijdens zijn eerste grote reis door IndonesiŽ en alle doorgewinterde IndonesiŽ-gangers zullen bij tijd en wijle wel met plaatsvervangende schaamte de gedragingen van de schrijver aanschouwen.
Natuurlijk moest hij zijn gefantaseerde ideeŽn van het land inruilen voor de harde werkelijkheid van een derde wereldland.

Vandaag las ik een aankondiging van deze acht delige serie in de VPRO gids, waarbij de auteur geÔnterviewd werd. Hij kon de reis nu pas maken omdat zijn moeder onlangs op 100 jarige leeftijd was overleden. Nu hoefde hij met haar geen rekening meer te houden en kon hij de dingen onder ogen gaan zien zoals ze waren (en zijn).
Hij besteedt aandacht aan de taal waarin meer dan 7000 Nederlandse woorden voorkomen, de spanning tussen moslims en christenen Ė het geestelijke erfgoed van Soekarno, de betekenis van de VOC en de door de Nederlanders ingezette ontbossing van Sumatra. Ook Bali en de gevolgen van globalisering krijgen aandacht.
Hij vond de mensen moeilijk te verleiden tot een verhaal, terwijl niemand echt zei waar het op stond. Hij had op een gedeelte van de reis een soort spionne mee van het ministerie van media. Zij kwam zogenaamd terzijde staan, maar rapporteerde ook aan het ministerie als van Dis Ďstoute dingení deed (zoals bij interviews informeren naar de 1965 periode). Normaal koop je zo iemand om, maar de dame bleef en ging na de betaling niet weg.

Laat die van Dis maar tobben, ik ga zondag zeker kijken!

elsbeth
User
spacer line

Ik zal ook gaan kijken, juist vanwege mijn mixed feelings. Ik ben het helemaal met je eens dat van Dis een verdienstelijk schrijver is. Het is wel iemand die zich verdiept in zaken.

spacer line  

Op 02-03-2012 17:52 schreef Bokito:
Die vent zeg is toch knettergek.Deze generatie weet toch niet meer wat knil is.Ze weten toch ook niet meer wat INDO(in nederland door omstandigheden)betekent.Als je nou zegt indo mie of indo melk dat snappen ze wel. Emoticon: Party! Emoticon: Party!

Wie weet zijn het allemaal vragen waar hij antwoorden voor probeert te krijgen en dat gaat delen. Ik ben het met dangdude eens en het kan best een ontzettend hele toffe reeks zijn.

"Bhinneka Tunggal Ika"

spacer line  

Ik ben erg benieuwd naar de uitzending en ga zeker kijken.
Zal de gemiddelde IndonesiŽr zich bezighouden met het verleden en iets weten van KNIL? Volgens mij is het heel beperkt maar zeker de moeite waard om te kijken

Het mooie van je eigen fouten is dat anderen er soms heel gelukkig van worden..

spacer line  

On 03-03-2012 06:21 bule gembel wrote:
Ik ben erg benieuwd naar de uitzending en ga zeker kijken.
Zal de gemiddelde IndonesiŽr zich bezighouden met het verleden en iets weten van KNIL? Volgens mij is het heel beperkt maar zeker de moeite waard om te kijken

De "gemiddelde" Indonesiers hebben andere prioriteiten, of ze kunnen overleven , de school en uniformgeld van hun kinderen bij elkaar schrappen en nog andere zorgen.

Ik ga zeker kijken , al is het om eventueel vele mythes uit het verleden door te prikken.

spacer line  

Van Dis was vanmorgen te zien bij Jinek in de ochtend (of hoe dat programma ook heet), het ging over deze serie. Het klonk bijzonder interessant.

"Bhinneka Tunggal Ika"

emgee
User
spacer line

Beste mensen,
Laten we eerst die programma van vanavond afwachten voordat we -ongezien- alle mogelijke meningen/opmerkingen erop los laten. Geef die beste man de voordeel van de twijfel, hij doet in elk geval zijn best om er wat van te maken.
Selamat pagi, en tabť ! Emoticon: Bye bye

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Op 04-03-2012 10:36 schreef Macan Belanda:
Van Dis was vanmorgen te zien bij Jinek in de ochtend (of hoe dat programma ook heet), het ging over deze serie. Het klonk bijzonder interessant.

Had ik ook gezien, er waren wat stukjes film te zien in het gesprek met Eva Jinek vriendin van Advocaat Moszkowicz die zeer bedreven vrouw, op haar manier van interviewen is een verademing.
Ze bereid het gesprek heel goed voor.
Maar goed Adriaan Van Dis was op zoek naar zijn vader voorouders Mulder en kwam denk ik op de begraafplaats Peneleh in Surabaya terecht.

Van Dis was geen Indo en kwam ook niet voor in het geheel door zijn roots aangedreven nieuwschierigheid.
Zijn Pleegzusters waren van de eerste man, een echte IndonesiŽr, zijn moeder van Dis die Hollandse was.
En over de vader van, van Dis zelf, weten we eigenlijk weinig van, een verhaal staat bij wikipedia. was hij een Nederlandse blanke man, Mulder ik denk het wel.
Maar wel kijken 8 afleveringen.............. Emoticon: Nice Emoticon: Emoticon: Smile

sling29
User
spacer line

Adriaan van Dis wie is die man zullen ze daar zeggen en KNIL opvoeren in indonesie is niet erg smaakvol de knil was niet zo geliefd in indonesie de hedendaagse indonesiers zien het al museum verhalen indonesie is niet meer van 60 jaar geleden.
ik kan het weten ik kom al 15 jaar in indonesie en meerdere keren per jaar

monyet
User
User icon of monyet
spacer line

Net gekeken, maar ik vond eigenlijk Adriaan van Dis weinig toevoegen. De fotograaf had beter zelf de interviewer kunnen zijn. Zoals zovaak het geval is met de oud-Indo's (ik ben zelf Indisch) snappen ze de ballen van het huidige IndonesiŽ. Vaak heerst er zelfs nog een soort gevoel dat het voor de Indonesische gesprekspartner ook bijzonder moet zijn om een Nederlander te ontmoeten met roots in IndonesiŽ. Een soort egocentrisme, zoals je zo vaak ziet in dit soort documentaires. Papoea's op een schip vragen over de politieke situatie in hun heimat, dat soort dingen vind ik niet kies. Je kan ze er enorm mee in de problemen brengen. Ik geef de docu een zesje, maar meer vanwege de fotograaf, die het veel beter deed dan van Dis.

From Dayeuhkolot with love

spacer line  

Beste monyet,

Ik sluit me aan bij je mening. Toch blijft het leuk om te kijken en te luisteren naar dingen uit het dagelijkse leven in RI te zien. ik kijk de volgende keer toch weer.

Wellicht gaat oom Dis de spanning opbouwen..

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ja heb het ook gezien .
Zeer herkenbaar wij hebben met een Pelni boot van Jakarta naar Medan gevaren, eerst op het hoofdkantoor daar werden we met een bus naar TANTUNG PRIOK de haven gebracht had ergens ooit een film van gemaakt, en op Yuotube gezet maar ik zie het niet meer staan.
Twee dagen varen en de zelfde taferelen mee gemaakt met al die mensen op de trappen en in gangen lagen zitten of hangen.
we kregen persoonlijk begeleiding naar onze hut.
Ik denk dat de serie nog meer mooie gebeurtenissen laat zien zoals in Surabaya enzv....... Emoticon: Puh! Emoticon:

Indoboy20
User
spacer line

Ben benieuwd naar die Indo volgende week die ze lieten zien op het einde van de aflevering van deze week.

Achtergebleven Indo's of Indo's die weer geremigreerd zijn vanuit Holland naar Indonesia. Als je eenmaal een connectie hebt met het land, een emotionele band dan kun je die haast niet onderdrukken. Ondanks alle armoe, politieke en geloofsproblemen, corruptie enz.

emgee
User
spacer line

Merendeels zijn het achtergebleven Indo's die Nederland niet binnen mogen omdat ze niet aan kunnen tonen dat zij de Nedrelandsche nationaliteit bezitten. Veel officiele documenten zijn toen verbrand of kwijt geraakt tijdens de Jappentijd of de periode erna. Denk maar aan die uitzending "Tuan Papa" en open de site van Stichting Halin maar.
Het zijn niet alleen maar "achtergebleven" maar ook nog "vergeten" Indo's.

bambang
User
spacer line

Op 05-03-2012 13:35 schreef Indoboy20:
Als je eenmaal een connectie hebt met het land, een emotionele band dan kun je die haast niet onderdrukken. Ondanks alle armoe, politieke en geloofsproblemen, corruptie enz.

Klopt.
Het eerste deel is een goed opgezet reisverhaal. Meer ook niet. Het verleden komt aanbod maar niet geÔdealiseerd. Het heden (politiek, cultuur) wordt ook niet vergeten.
Het leven op de boot is zeer herkenbaar.

spacer line  

Beste Emgee,

Ik lees net je posting en heb even Stichting Halin opgezocht. Wat een ramp zeg voor die oudjes. Vroeger hebben deze mensen ons Nederlanders geholpen, eigenlijk zijn ze nog Belanda en nu laten we deze oude mensen in de kou staan. heel erg dat dit kan gebeuren.

Vanwaar jouw eigen interesse voor dit onderwerp?

Straks wil ik tuan papa gaan kijken. De link heb ik la gevonden.

Ik snap niet dat de Nederlandse regering niet meer voor deze mensen wil of kan doen..

Indoboy20
User
spacer line

Ik heb ook wat filmpjes gekeken van Halin. Maar ik moet zeggen dat de filmpjes volgens mij al erg oud zijn, minstens 10 jaar oud. Ik vraag me serieus af hoeveel van de geÔnterviewden er nog leven.

Helaas als er nog wat tijd overheen gaat dan bestaat deze generatie niet meer in IndonesiŽ, noch in Nederland.

De kinderen van deze mensen en cucu2 in IndonesiŽ zullen gewoon verder moeten leven als warga Indonesia met Europese roots, zoals vele IndonesiŽrs die met Europees bloed rondlopen.

Assimilatie en er het beste van maken.

spacer line  

Over vroeger gesproken:

http://www.oorloginblik.nl/lijst. Toets maar eens Batavia in....

Oom Sid zal vast iets herkennen Emoticon: Smile

spacer line  

On 05-03-2012 23:17 Indoboy20 wrote:
I

De kinderen van deze mensen en cucu2 in IndonesiŽ zullen gewoon verder moeten leven als warga Indonesia met Europese roots, zoals vele IndonesiŽrs die met Europees bloed rondlopen.

Assimilatie en er het beste van maken.

Wat ik me nog kan herinneren van de "oude"generatie Indo's (Indische Nederlanders) w in Indonesia( in mijn geval Jakarta e.o/West Java)is dat ze in 3 groepen verdeeld waren.

De meer Belanda, de Republik georienteerden en een grote groep die niet eens wisten dat ze ada keturunan hebben ( dat ze een Indische achtergrond hebben).

Heb veel van de achtergebleven en gezien in de jaren 80 , vaak oude dametjes die hun Hollandse pensioen ophalen bij diverse ABN kantoren in diverse steden van Indonesia.

Dat zijn dan de overgeblevenen van de ongeveer 6000 die "warga negara"waren gebleven en niet vertrokken naar Nederland zoals bij benadering de 80% van de 30.000 dat alsnog deden.

Van die ongeveer 6000 zullen niet veel meer in leven zijn , of ze moeten de leeftijd hebben tussen 90-100 jaar hebben.
Wat hun nakomelingen betreft, dat zijn gewoon Indonesiers , ze zijn meestal geboren na 1945.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. BG
Als je de oude filmbeelden van Djakarta (Batavia) laat zien tussen jaren 40-50 ( weinig veranderingen) kan ik haarfijn vertellen waar ik in Centrum(Weltevreden) geweest benl , langsgelopen, gefiets , gevoetbald , gegeten etc heb gedaan.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,847,173 topic views - 234,925 posts - 13,697 topics - 25,651 members - last post @ 14-11-2019 13:23 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,636,721 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com