indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > IndonesiŽ op z'n Nederlands > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

debbysss
User
spacer line

Ik ben al enige tijd op zoek naar een indonesische hulp in het huishouden weet iemand waar ik kan zoeken of heeft iemand een tip.
alle reacties zijn van harte welkom ik kom uit de regio Arnhem

Veer01
User
User icon of Veer01
spacer line

Ik heb er eentje getrouwd...is nog veel leuker. Emoticon: Wink

Richy
User
User icon of Richy
spacer line

Wacht maar tot ze "geintegreerd" is Emoticon: Yes! Emoticon: Smile Emoticon: Yes!

"Veel mensen hebben een te hoge dunk van wat ze niet zijn, en een te geringe dunk van wat ze wel zijn".

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Officieel kun je dienstmeisjes e.d. importeren vanuit Indonesie op een legale manier via het ministerie van "Manpower" en gelegaliseerde uitzendbureaus. Maar officiŽel moet je in Nederland natuurlijk gewoon het minimumloon betalen, en welke particulier kan dat? Dit voorrecht is voorbehouden aan werkgevers in Singapore, MaleisiŽ, en sommige Arabische landen waar dit soort regels niet gelden. Ik zou zelf ook wel graag mijn lokale (dienst) personeel als de tijd daar is naar Nederland willen meenemen (vooropgesteld dat ze dat zelf ook zouden willen), maar als ik ze de salarissen betaal die ik hier betaal (en geloof me naar Indonesische maatstaven betaal ik ze riant), dan kunnen ze in Nederland niet van bestaan. Tweede probleem, waar slapen ze? In de bezemkast?

maureen
User
spacer line

mijn vriend dacht dat hij er een had, viel toch zwaar tegen, mwaaa Emoticon: Bye bye

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Eentje is met een Indische huishoudelijke hulp getrouwd (was zij daar een Babu) een ander spreek over importeren (hoeveel postzelgels moet je erop plakken of kan het met een container mee).

Gaan we "haar" straks ook nog HET noemen? Emoticon: Confused

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

maureen
User
spacer line

wil best voor een week je 'babu'spelen hoor,
ik geef je een dag, ben je gelijk afgekickt!

maureen
User
spacer line

Emoticon: Worship Emoticon: Worship Emoticon: Worship Emoticon: Worship Emoticon: Worship Emoticon: Worship

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Mijn vrouw en ik hebben genoeg ervaring in Jepara met Babus en agenten van Babus.

Het schijnt dat Diederick zeer tevreden is over hun huishoudelijke hulp?

Doch het intelligentie niveau v/d de Babus in Jepara is te vergelijken met kleuterschool in NL. Onze dochter van 9 jaar kan en weet meer dan een Babu van 25 jaar. Ik hoop dat niet iedereen slechte ervaringen heeft.

Geloof me, het is dat wij er eentje nodig hebben (werken beiden) anders konden ze me gestolen worden. Emoticon: Frustrated

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Ik dacht dat babu tegenwoordig een (erg) negatieve benaming was voor een pembantu. Maar ja, de term 'importeren' voor mensen is ook niet echt positief naar mijn mening Emoticon: Wink

Jantje
User
spacer line

Beste Debbysss,

Waarom persŤ een Indonesische. En heeft het geslacht ook een voorkeur?

spacer line  

lekker laagdunkend over babu's. Ten eerste is het woord babu een woord uit de koloniale tijd. Pembantu is het huidige 'juiste' woord. Over het intelligentie niveau: je kan het hun niet kwalijk nemen: vaak afkomstig van het platteland, uit arme gezinnen, geen geld voor school, tja wat doe je dan? Naar de grote stad trekken om geld te verdienen als huishoudelijke hulp. Wat zou jullie IQ niveau zijn als jullie na de kleuterschool van school getrapt zouden zijn en daarna geen enkel onderwijs meer hebben? Ok, er zijn pembantu's die de kantjes ervan af lopen. Probeer in dat geval een pembantu te vinden met engelstalige/nederlandse referentiebrieven van andere expats.

Jantje
User
spacer line

Ik vraag me af, waarom een Indonesische hulp als je in Nederland woont? Voor de huishoudelijke werkzaamheden is men beter af met een Nederlandse. Zeker wat de produktiviteit betreft. Ik moet toegeven, ze zijn moeilijk te vinden want Nederland is een carrierevrouwtjes land geworden. Maar als je ze na lang zoeken eindelijk gevonden hebt, zoín onvervalst gereformeerd molenpaard met een huishuidschool brevet. Die op haar schoenen met veters en blokhakken 4 uurtjes per week door je huis klost, heb je geluk gehad. De boel is aan kant. Het lijkt alsof er geen ruiten meer in de vensters zitten. Alles blinkt en ruikt fris. Behalve de hulp dan, die menig druppeltje zweet heeft geplenkt. Niet goedkoop, maar kwaliteit moet betaald worden.

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

On 19-01-2005 10:37 philipwestra wrote:
lekker laagdunkend over babus.
Over het intelligentie niveau: je kan het hun niet kwalijk nemen: vaak afkomstig van het platteland, uit arme gezinnen, geen geld voor school, tja wat doe je dan?

Nee niet negatief gewoon de waarheid, ervaringen.
Het woord Babu wordt nog volop gebruikt in die regio, dus ........
Hun opleiding is high school (Islamic geen Katholiek).
Je geeft ze extra salaris bovenop standard tarief.
Je geeft ze je kleding, schoenen, etc.
Doen ze boodschappen zeg je "koop wat voor jezelf van het wisselgeld".
Je betaalt motor rijbewijs, etc.

Je vertelt ze 10x - 100x snelkook pan niet openen wanneer deze op het vuur staat. Nee niet luisteren gewoon openmaken. Kokend heet water over ze heen. Naar de doctor/ziekenhuis. Wij betalen de kosten inclusief obat, voor haar stomme fout.
De volgende dag gaat ze naar de buren en beschuldigt mijn vrouw kokend heet water over heen te hebben gegooid. Mijn vrouw in moeilijkheden omdat mannen daar stinkend jaloers zijn op een succesvolle zakenvrouw. Nee, een vrouw behoort achter het aanrecht dat is hun recht.
Ze stelen kleding, geld ,etc.
Ze lopen gewoon weg wanneer mijn vrouw in het buitenland is. Gaan terug naar huis heimwee of vriendje.
Alle planten en vissen dood.

Je moet weten wat Jepara voor een stad is, dan weet je wat voor type mens de lokale bevolking is.
Over andere steden spreek ik niet, geen ervaring, wonen wij niet. Maar van het platte land komen zij niet, ze wonen in dezelfde stad.
Jepara licht rechts boven Semarang.

spacer line  

Beste Albert,

zoals ik al eerder schreef: er zijn pembantu's die de kantjes er van af lopen. Dat jouw pembantu zulke dingen doet, ja dat gebeurt. Er zijn zulke (valse, domme) vrouwen in de wereld. Wat ik ook schreef: (maar dan spreek ik over mijn ervaring in jakarta) vraag om engelstalige referentie brieven van andere expats. Ik had er een en die was geweldig. Woont helaas wel in Jakarta en is inmiddels getrouwd met een (lokale) man...

Toch blijf ik erbij dat babu een negatief koloniaal woord is. Veel sterkte met het vinden van een goede betrouwbare pembantu.

Wat betreft debyssss, ik had even niet gelezen dat jij uit de regio Arnhem komt. Ik vraag mij ook af waarom jij een Indonesische huishoudhulp zoekt. Of bedoelde jij voor in IndonesiŽ?

Jantje
User
spacer line

Ha ha ha, Albert, Ö Ik heb er ook nog een: Dit speelde zich af toen ik net in IndonesiŽ kwam. Ik ben voor een totaal bedrag aan geld en goederen ong. Ä 10.000,- door mijn ďhulpĒ bestolen. Toen ze bij mij kwam had ze geen luis om dood te drukken. Na enige tijd begon ze van mij te houden en we hebben zelfs op het punt gestaan te trouwen. Zij sprak een beetje Engels en daarom kon ik enigszins met haar communiceren. We gingen samen spullen kopen, meubelen, koelkast etc. etc. Wat is de naam? vroeg de verkoper. Elke keer gaf zij haar eigen naam op en dat werd op de kwitantie gezet. Zij rekende af met mijn geld, want ik verstond nog geen bahasa. De familie kwam regelmatig op bezoek tijdens mijn afwezigheid en vertrok met volle tassen etenswaar huiswaards . Zij bracht ook regelmatig de familie een bezoek en ondersteunde hen ook financieel. Zoín melkkoetje hadden ze nog nooit gehad! Om een lang verhaal kort te maken, uiteindelijk heb ik ze naar huis gestuurd. 2 weken later stonds ze síavonds voor de poort met 2 handlangers. Of ze even binnen mocht om mij te spreken. Toen ik vroeg waarom, presenteerde ze mij een stapeltje kopieŽn van de kwitanties waar haar naam op stond. ďIk kom mij spulletjes halen zei zeĒAls je ze niet geeft, sleep ik je voor de rechter. Doe dat maar ,was mijn antwoord. 1 week later een brief van de plaatselijke politie in de bus. Of ik op het bureau wilde verschijnenÖ
Het volledige verhaal staat in mijn manuscript. Ik hoop het boek volgend jaar klaar te hebben.

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Dit ontwikkelt zich tot een interessante discussie, alhoewel de vragenstelster zich verder niet meer gemeld heeft.
Laat ik vooropstellen, dat je als doorsnee-Nederlander die hier in Indonesie komt wonen, natuurlijk geen enkele ervaring hebt met het omgaan met "huispersoneel". En ik hoor genoeg van andere expats dat het moeilijk is betrouwbaar personeel te krijgen. Veel jonge Indonesiers willen het niet meer en gaan in een of ander serviced appartementenblok wonen met vaatwasser en schoonmaakservice.
Inderdaad heb ik het getroffen met mijn personeel. Natuurlijk bedonderen ze me ook wel eens, en je kunt heel veel zeggen over de arbeidsproductiviteit. Maar als je eens rondkijkt en rondhoort, ga je dat ook relativeren. Babu is trouwens volgens mij het oude woord voor degene die voor de kinderen zorgde, niet direct de huishoudster. Inderdaad is mij ook verteld dat "Babu" een besmet woord is. Ik gebruik gewoon de mooie Engelse term "housemanagement".
Maar huispersoneel in Nederland? Ik zou er niet voor kiezen, tenzij je heel groot behuisd bent, en niet op een stuiver hoeft te kijken.
Voor Jantje, je zei dat ze van je ging houden, maar de rest van het verhaal stelt dat toch in een ander daglicht. Achteraf gezien, een wijze les, is het niet?

Jantje
User
spacer line

Een zeer goede les, Diederik. Ik ben er nog goedkoop vanaf gekomen. Ik ben nu getrouwd op huwelijkse voorwaarden, wat ik een ieder aan kan raden! Als je met een Indonesische trouwt, trouw je ook de familie. Emoticon: Blush

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Over verhalen gesproken.

Dit heeft dan wel niets met huishouden te maken.
Ik ken een verhaal van een Engelsman welke, ook nog nat achter de oren, iets op wilde starten in Indonesie.

Hij woonde nog in Engeland toen hij zo'n 100.000 pond over naar zijn vriendins rekening.
Niet lang daarna ontving hij een brief van haar ouders.
Sorry onze dochter is overleden.

Hij was gelijk wat pondjes lichter.

joost
User
spacer line

Hallo Diederick en Albert,

Nu heb ik enige ervaring met pembutu2 en ik kan me de ervaring, die ik overigens zo niet heb, goed inschatten.
Dit is al eeuwen zo. Duidelijk zijn is heel belangrijk. Met onze eigen "sociale" benadering kom je jezelf tegen. Dat is hun goed recht
om daar dan gebruik van te maken. Hoe ver laat je je manipuleren
Maar de ervaring van Jantje is nogal naief.
Nu wil ik jullie vragen .Hoeveel betalen jullie een pembantu per maand indien ze extern wonen.
Hoeft niet op dit forum maar kun je eventeel op mijn e-mailadres geven.
groeten Jo

Veer01
User
User icon of Veer01
spacer line

Tjongejonge...nooit gedacht dat die opmerking van mij zo zou uitpakken!Voor de goede orde...mijn vrouw is geen "hulpje"in de huishouding,maar ik maakte slechts een geintje.Ik kan niet anders concluderen dan dat ze hard werkt en eerlijk is,helaas hebben sommigen andere ervaringen met indonesische vrouwen,maar dan heb ik blijkbaar geluk gehad.Maar ik ken juist weer voorbeelden van minder goede hulp-in-de-huishouding van nederlandse dames. Emoticon:

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Hmm Jantje... ik zie dat mijn geluk is dat mijn bonnetjes van de vloertegels, bedden en kasten op mijn naam staan... Emoticon: Wink Maar goed ik ben ook pas recentelijk begonnen met mijn ontdekkingstocht qua huizenbezit.

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Beste Jo,

Zowel mijn hoofd-perbamtun als de assistent (jonguh noem je dat nog hier soms), zijnde haar broer, wonen bij mij in. Zij is vrij zaterdag en zondag. Hij is vrij donderdagmiddag en vrijdag. Verder ook vrij tijdens alle feestdagen en dergelijke, en ook natuurlijk als we op reis zijn, of terug naar Nederland gaan. Van mij mogen ze best naar huis 's-avonds, maar dat willen ze zelf niet.
Ik betaal haar op dit moment 1 juta per maand (excl. kost, inwoning e.d.) plus alle medische kosten, ook voor haar dochtertje, die ook bij ons inwoont. Haar broer krijgt 800.000 per maand. Verder evt. reiskosten, wat extra's iedere week. Dat is bovengemiddeld wat standaard door expats betaald word (zie de expat site, waar standaardbedragen staan). Dan heb ik nog een tuinman annex klusjesman, die eigenlijk in dienst is bij de eigenaar van het huis, die ik per maand 300.000 geef. En we hebben een kindermeisje, die per uur wordt betaald (komt op zo'n 500.000 per maand). Indonesiers betalen veel lagere bedragen. Ik kom tegen 300.000 tot 400.000 voor een inwonende perbamtun die alles alleen moet doen (en zonder wasmachine e.d.).

joost
User
spacer line

Hallo Diederick,

Bedankt voor je reactie. Heb wat meer inzicht hierdoor gekregen
groeten Jo

Schultz
User
spacer line

Ik denk,dat Debbysss intussen zelf naar Indonesia is vertrokken om daar een hulp te halen.Van de discussie over babu's en "pembuttu's" ( Joost) en " perbamtun" ( Diederick) heeftDebb niet veel gehad,denk ik.O ja,op Medan zeggen ze "boy" tegen de "djongos"van tempo dulu.En Mem tegen "njonja besar".Kunnen we verder discussiŽren....

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,736,067 topic views - 235,509 posts - 13,700 topics - 26,423 members - last post @ 14-12-2019 21:37 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

126,811,589 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com