indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

monyet
User
User icon of monyet
spacer line

On 26-01-2012 02:28 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
Trouwens, al eens eerder gemeld; het woord is fout geschreven. Deze schrijfwijze bestaat niet eens. Het is londho . Als men dan de wijsneus wil spelen en tonen hoe goed men het (ei)land kent, maak dan ook geen schrijffouten (n.b. nog als forumnaam gekozen).

Bij de Javaanse "dikke" "d"- klank wordt - op de Latijnse schrijfwijze - de "d" gevolgd door de "h" om deze klank aan te geven: het is ook gedhe en geen gedeh . Dan krijg je een geheel andere uitspraak.

Deze mevrouw denkt daar anders over Emoticon: Laugh out loud

From Dayeuhkolot with love

Pak Pupyes
User
User icon of Pak Pupyes
spacer line

On 26-01-2012 08:38 monyet wrote: Deze mevrouw denkt daar anders over

Dame is een Maleisische. Zeker in dit geval heb ik daar niet het minste bezwaar tegen, maar ik vraag me wel af hoe ze aan die naam komt. Ik heb geen woordenboeken Bahasa Melayu...

MAD

accid
User
User icon of accid
spacer line

Om nog even on topic te blijven!! hoe erg het verleden was is maar net hoe je het ervaart dus is het een mening en daar kunnen mensen over verschillen.

Van hen die zeggen dat zij mij kennen weet ik dat ze mij niet kennen.

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

On 25-01-2012 11:34 dangdude03 wrote:
Tussen 1924 en 1930 verblijft de familie Kuyck in IndonesiŽ. Rien Kuyck schrijft elke week een brief naar haar ouders in Holland, terwijl haar man Gerhard het leven van zijn gezin op film vastlegt. Samen schetsen ze het koloniale leven van voor de oorlog. Een leven van bediendes, van uitjes naar de theeplantage maar ook van toenemende onderhuidse spanning. Andere Tijden: 29 januari om 21.15 op Nederland 2.

Dus niet vergeten te kijken vanavond naar Andere Tijden, om 21.15 op Nederland 2

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Hore, we zijn er weer, zondagavond om 9 uur plaatselijke tijd aangekomen.
Huis huis 28 uur onderweg geweest.
Van Amsterdam naar Dubai niet kunnen slapen, wat door het gangpad heen liep was drukker als de tolweg in Jakarta en die ramden steeds tegen de bewoners van de rij naast het gangpad Emoticon: Angry

Vijf uur wachten in Dubai, integenstelling van de berichten dat de boel daar dood zou zijn heb ik nog nooit een vliegveld meegemaakt wat zo druk was Emoticon: Confused
Geen stoel of bank te vinden dus slapen ho maar, bovendien een ruimte om te roken vinden 30 minuten Emoticon: Laugh out loud dus laat maar.
Laatste deel van de vlucht Dubai, Jkt voorin de vogel, heb 2 uur kunnen slapen.
Afgelopen nacht 4 uur in ons hutje kunnen geslapen, mijn vrienden van de moskee wisten dat ik terug was dus deden extra hun best Emoticon: Shiny

Om Malam heeft dus nu het idee en gevoel dat ie de honderd is gepasseerd Emoticon: Wink
Boodschapjes, doen internet regelen, kennissen en familie die Om Malam en Pop graag willen zien (van Pop kan ik me dat voorstellen hahahaha)
Maaaaaaaaar we zijn er weer, al met al doe ik liever rechtstreeks, maaaaaaar het prijsverschil was het dik waard.

Ben we wel kapot geschrokken van de prijsstijgingen binnen 5 weken Emoticon: Angry

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Ehm Om Malam, je posting staat wellicht in het verkeerde topic. Kan hem niet verplaatsen.

Offtopic, welkom thuis. Emoticon: Party!

It's only kinky the first time.

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

Tempo doeloe.
Ik heb het staartje van de koloniale tijd nog meegemaakt.Mijn vader werkte op een suiker onderneming en werd regelmatig overgeplaatst zodoende ken ik het leven op het platte land goed.Ik speelde regelmatig in de kampong en de rietvelden.Ik moet zeggen dat ik toen niemand honger zag lijden en iedereen die wilde werken had werk en ook medische verzorging.In het bejaarden huis(indische afd.)praat ik ook veel over vroeger en die oudjes kwamen uit alle uithoeken van indonesiŽ en die bevestigen het ook.Toen de jappen binnen vielen kregen we het slecht ook de indonesier.
In 1979 ging ik weer voor het eerst naar indonesiŽ.
Wij logeerden bij een oom van mijn vrouw die was generaal van de alri.s"avonds bij de koffie kwamen dan de verhalen los.Dus vroeg ik waarom merdeka als in de koloniale tijd iedereen genoeg te eten had.
Hij zei weet je wat het is mas.Je moet het zo zien een vogel in een kooi heeft ook genoeg te eten en te drinken maar hij is niet vrij.Dat voelden wij ook zo en vooral onder de intelektuele indonesier.WE moesten altijd maar buigen voor de belanda.

Shalom

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ik ben een foto tegen gekomen van de vader van mijn vriendin.
Hij werkte bij de shell.
Wat toen is overgedragen aan de staat gerelateerd bedrijf.
Zijn pensioen jaren heeft hij niet gekregen.
Maar zijn vrouw (de Moeder) heeft altijd, toen ze met pensioen ging, een klein uitkering gekregen in IndonesiŽ, van de Nederlandse staat.
Terwijl je zou zeggen, dat ze recht had van de shell, een pensioentje zou moeten krijgen.
Of hadden ze toen nog geen pensioen afgedragen, voor mij niet duidelijk....... Emoticon: Emoticon: Wink

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

spacer line  

Ziel , de BPM (Bataafse Petroleum Maatschappi) was ook onderdeel van Shell.
Of ( afhankelijk van de functie) kan het in de loop der jaren de waarde niet meer interessant of werd afgekocht of overgenomen door Pertamina ?

Bovenstaande foto's lijkt van de zgn "pekerja lapangan".

bisa dicek of makemyday .

spacer line  

Erg leuk om die oude plaatjes te zien. Ik was graag eens een jaar of 75 in de tijd terug gegaan om dat Nederlandse koloniale leven te ervaren...

Het mooie van je eigen fouten is dat anderen er soms heel gelukkig van worden..

madrotter
User
User icon of madrotter
spacer line

E. du Perron - het land van herkomst, mooiste boek over het oude Indie dat ik heb gelezen.....

Madelon Szťkely-Lulofs ook prachtige boeken, rubber, koelie, heel wat stof doen op waaien indertijd hier in Indonesie.....

Buru Quartet van Pramoedya Ananta Toer is ook verplichte leeskost wat de koloniale tijd betreft.....

BintangJan
User
User icon of BintangJan
spacer line

Op 13-11-2012 21:35 schreef bule gembel:
Erg leuk om die oude plaatjes te zien. Ik was graag eens een jaar of 75 in de tijd terug gegaan om dat Nederlandse koloniale leven te ervaren...

En vanuit welke hoek dan wel BG.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 15-12-2012 17:35 BintangJan wrote:

[quote removed]

En vanuit welke hoek dan wel BG.

Misschien vanuit deze hoek Jan.

http://home.iae.nl/users/arcen(...)l/NedIndie/intro.htm

spacer line  

Beste Bintang Jan,

Mijn interesse is met name hoe de Nederlanders daar leefden, woonden, hun tijd aan het besteden waren. Als je kijkt naar oude beelden van Jakarta, Bandung en Surabaya dan begrijp je vast wat ik bedoel. Ik begrijp nog steeds niet hoe we het daar zo lang hebben kunnen volhouden met zo weinig Nederlanders. Ik wil de ellende die we daar veroorzaakt hebben natuurlijk niet vergeten. In iedere Nederlandse familie zijn wel mensen die iets te maken hebben gehad met IndonesiŽ, positief of negatief. Als kind hoorde ik dit soort verhalen al van oude ooms en tantes Is er ook bekend hoe veel Nederlanders er zo rond je jaren 30 woonden in IndonesiŽ? Ook de link die Malam plaatst heeft mijn interesse.

spacer line  

On 16-12-2012 21:45 bule gembel wrote:
Is er ook bekend hoe veel Nederlanders er zo rond je jaren 30 woonden in IndonesiŽ?

Ya , even zonder naar de boekenkast de stat.jaarboek van 1941 te raadplegen was het ongeveer 240.000 (1930).
Nederlanders =Totoks en Indische Nederlanders ( volgens de wet Nederlanderschap van 1892).

Toen Cornelis de Houtman van Compagnie van Verre aanmeerde bij Bantam (1596)hebben de bewoners van Java al een goed geoliede instanties en ambtenaren.
De "pangreh praja" en hun" pamong praja" (ambtenaren)
Dus na 1900 er al een duidelijk gestructureerde bureaucratie , die al bestond ten tijde van Hindu koninkrijken op West Java( 7de/8ste eeuw) , die verfijnd werd ten tijde van Majapahit en Mataram II .
De Europese Binnenlandse Bestuur werd geassisteerd door de goed functionerende Inlandse Binnenlandse Bestuurders .

Het leven in Nederlands Oost Indie was zeer aangenaam voor de happy few, de kolonialen en de Indonesische "elite" van toen .

spacer line  

Beste oom Sid,

Dat is niet eens zo veel als je kijkt hoe groot het land is.
Dat men een aangenaam leven had geloof ik graag als ik de plaatjes van toen bekijk.

Hoe gaat het overigens met u? Binnenkort ook weer naar RI?

Beste Malam,
De link van jouw is leuk ok te lezen, bedankt Malam.

spacer line  

On 15-12-2012 15:42 madrotter wrote:
E. du Perron - het land van herkomst, mooiste boek over het oude Indie dat ik heb gelezen.....

Madelon Szťkely-Lulofs ook prachtige boeken, rubber, koelie, heel wat stof doen op waaien indertijd hier in Indonesie.....

..

Kumaha damang mang ?
Setil going seterong diditu .

Tempo doeloe verhalen zijn meestal mooi om te lezen en de foto's te bekijken.
Het zal moeilijk zijn om bijvoorbeeld Bandung tempo doeloe ( zaman baheula) voor te stellen .
De mooie koele Dagoweg met een paar auto's , dokar etc.
En nu de drukke Jalan Ir Juanda , met macet total als horde Jakartanen in de weekenden even jalan2 naar Bandung en koffie drinken bij Parijs van Java.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.BG
Eigenlijk moet ik in Nov-Dec ( vorige week terug ) met vacation gaan , om "mijn" duiventil in in ontvangst te nemen.
Ben niet gegaan omdat ik ziek geweest ben.
Waarschijnlijk voorjaar 2013 ga ik naar mijn kampung.

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Offtopic weggehaald.

madrotter
User
User icon of madrotter
spacer line

Woon nu 16 jaar in Bandung en ik denk dat hoe wij expats hier leven in wezen niet zo heel veel verschilt van hoe de luitjes hier leefden in de coloniale tijd. Best wel bevoorrechte leventjes in de meeste gevallen....

madrotter
User
User icon of madrotter
spacer line

Natuurlijk zijn er wel verschillen, we komen nu niet meer elk weekend met paard en wagen van onze berg naar beneden om in de Savoy Homann half naakt, volkomen lazerus met eten te gooien en BOY!!! BIER!!!! te brullen Emoticon: Smile

spacer line  

On 17-12-2012 10:12 madrotter wrote:
Natuurlijk zijn er wel verschillen, we komen nu niet meer elk weekend met paard en wagen van onze berg naar beneden om in de Savoy Homann half naakt, volkomen lazerus met eten te gooien en BOY!!! BIER!!!! te brullen Emoticon: Smile

Met de kereta setan zoals Studebaker, Spijker of op zijn minst Ford.

madrotter
User
User icon of madrotter
spacer line

Tegenwoordig is een motortje je beste optie, met een auto zit je vast in 't krankzinnige verkeer....

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

De fotoboeken van Hein Buitenweg geven een aardig beeld van de tijd die voorbij is.

https://sites.google.com/site/(...)nwegthephotobooksoft

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 17-12-2012 10:12 madrotter wrote:

Echt niet?
Ik doe het nog dagelijks Emoticon: Yummie!
Kom nog dagelijks met de delaman thuis, dan verkleed ik me zelf en herinner mij in mijn onderbroek dat ik honger heb en vraag mijn Pop wat we eten Emoticon: Confused
Zegt ze " Aardappels, biefstuk en broccolie schat" Emoticon: Laugh out loud

madrotter
User
User icon of madrotter
spacer line

Nou.... We doen 't niet meer in de Savoy Homann maar in onder andere de 254 (bij Simpan Dago, tent van Andy) en heel af en toe in de Nord Sea bar op Braga, dr zijn niet veel leuke cafe's over tegenwoordig vrees ik, meeste tijd buitenhuis breng ik door in m'n hotel, beetje babbelen met toeristen, muziek draaien.....

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

75,202,192 topic views - 233,618 posts - 13,687 topics - 24,399 members - last post @ 16-09-2019 15:07 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

123,275,890 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com