indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Selamat makan - Smakelijk eten > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Veer01
User
User icon of Veer01
spacer line

Mijn vrouw vraagt welk gedeelte van Jakarta die Pondok
laguna zit,ze komt zelf uit Jakarta Selatan. Emoticon: Wink

Schultz
User
spacer line

Jantje,Wat ben jij een ontevreden en naiëf mens.Krijg je eens een compliment,dan sla je om je heen met Herrenvolk en gerechten die je ergens in een achteraf steegje heb gegeten.Slaat nergens op en eigenlijk ook wel een beetje dom.Wie zegt jou dat die naam niet een pseudoniem ( moeilijk woord,zoek maar op in een kamus of zo) is?Bovendien wanneer die naam echt zou zijn,ik gebruik haar dan nog.Jij verschuilt je achter een nietszeggende naam van "Jantje",een naam waar alleen slenterende matrozen mee getooid zijn en Jantje Smit natuurlijk. Trouwens waar komen jouw voorouders vandaan?
(Naďef ?) Je verhaal over het bestelen van je 10000 euro ( zie Indische hulp) - waren het geen 10000 rupiah-zegt mij trouwens genoeg.Over naďef gesproken.....Je moet ook in nette eetgelegenheden komen,waar de vliegen niet om je neus dansen, ( zou jij dat gewend zijn ,vraag ik mij af) , kook zelf of ga eten bij kennissen die wel op z'n Padangs kunnen koken.Of heb jij niet zulke kennissen?Hebben ze je nooit verteld,dat je voorzichtig moet zijn met buiten-de-deur-eten?????Ga maar in de hoek zitten pruilen "de wereld begrijpt mij niet !"Ik ga met Dangdude03 een lekkere gurami bakar eten.En jij maar ziek zijn van het niet opletten met eten.O zo!

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Beste Veer 01,

Ik weet alleen dat ik er vanuit Menteng in tien minuten met de taxi naartoe reed. Adres is Jl.Batu Tulis Raya 45. Jakarta Pusat. telp. 3459991.

Jan.

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

On 22-01-2005 17:46 Schultz wrote:
Ik ga met Dangdude03 een lekkere gurami bakar eten.

Bedankt voor de uitnodiging Schultz, lijkt me gezellig.

Jan.

Veer01
User
User icon of Veer01
spacer line

Oke..vrouwtje weet het weer waar het is,Menteng vlakbij Acacia-hotel he. Emoticon:

hagen763
User
User icon of hagen763
spacer line

Rijden daar dan geen Kaki Lima rond??

Schultz
User
spacer line

Ik denk het wel, in Medan is kaki lima= de gang van het huis naar de bijgebouwen.Kaki lima is in sommige delen van Indonesia "trottoir" = iets anders dan kaki tangan.

Jantje
User
spacer line

Verleden week door kenissen uitgenodigd voor een etentje. Jij hebt al zoveel voor ons gedaan… Ik kon dit vriendelijke verzoek niet afslaan en werd mee genomen naar een restaurant genaamd Soto Bangkong. Deed me even denken aan Thai food, maar ik had het weer eens mis. Op het eerste gezicht zag het etablisement er voor indo begrippen redelijk schoon uit. De Soto werd geserveerd door personeel met lange vieze nagels, en in kommen met scheurtjes en stukjes uit het glazuur. De tafels waren plakkerig en ik zag het personeel andere tafels schoonmaken met een paar halen van een vette lap. De inhoud van de kom leek op kwastenreiniger waar 4 kwasten met verschillende kleuren verf zijn schoongemaakt. Nu ben ik gelukkig kleurenblind zodat ik de kleur niet goed kan definiëren. Er dreven stukjes half vergane kippenlevertjes en velletjes in, die ik niet goed kon thuisbrengen. Ook werden er weer van die schaaltje uit een ongekoelde vitrine gehaald, met duiveneitjes aan stokjes geregen en op tafel gezet. Ik zag voorin de zaak een man of 6 personeel hangen en slapen met de benen met vieze voeten op tafel. Ik heb met bewondering zitten kijken hoe mijn kennissen dit spul smakelijk naar binnen zaten te werken. Ikzelf heb 2 lepeltjes van de “bouillon” geproefd en dat was voor mij genoeg…Mijn gastheren hadden er geen bezwaar tegen dat ik afrekende. Of ik nog iets positiefs te melden heb?? Ja. Ik ben tegenwoordig aan de drinkyoghurt. probiotik. Dat houd de ontlasting stevig en dat heb je nodig in dit soort gelegenheden. Waar een mens allemaal niet op moet letten, hč Schulz ? Emoticon: Yawn P.S. Deze smiley geeuwt niet, maar heeft neiging tot vomeren.

Schultz
User
spacer line

Zie je wel,als je maar goed je best doet,kom je er wel,Jantje.
Pas goed op jzelf,met of zonder drinkyoghurt.Vomeren? Zeg maar gewoon "overgeven".Waarom zulke moeilijke woorden gebruiken,als jezelf niet zo moeilijk bent om in zulke gelegenheden te eten.Al was het maar uitgenodigd.Goed van jou,om af te rekenen.Ik begrijp het niet,jij wordt uitgenodigd en jij betaalt.Zo hoef ik niet te worden uitgenodigd.Over naief gesproken.

Jantje
User
spacer line

On 07-02-2005 00:10 Schultz wrote:
Vomeren? Zeg maar gewoon "overgeven"..

Ik hou het graag netjes, Schulz. Maar... overgeven zoals je wilt. Jij blij en ik geef er niet om.

sayang
User
User icon of sayang
spacer line

On 22-01-2005 22:51 Veer01 wrote:
Oke..vrouwtje weet het weer waar het is,Menteng vlakbij Acacia-hotel he. Emoticon:

het is niet in menteng en niet bij acacia
maar het is ten noorden van monas, zijstraat van jl pecenongan vlakbij alalia en redtop hotel
overheerlijke gurame bakar!
vanuit jaksel zou ik busway pakken,begin gajah mada eruit en ocek/bajaj naar batu tulis raya

sayang
User
User icon of sayang
spacer line

On 06-02-2005 16:44 Jantje wrote:
Verleden week door kenissen uitgenodigd voor een etentje. Jij hebt al zoveel voor ons gedaan… Ik kon dit vriendelijke verzoek niet afslaan en werd mee genomen naar een restaurant genaamd Soto Bangkong. Deed me even denken aan Thai food, maar ik had het weer eens mis. Op het eerste gezicht zag het etablisement er voor indo begrippen redelijk schoon uit. De Soto werd geserveerd door personeel met lange vieze nagels, en in kommen met scheurtjes en stukjes uit het glazuur. De tafels waren plakkerig en ik zag het personeel andere tafels schoonmaken met een paar halen van een vette lap. De inhoud van de kom leek op kwastenreiniger waar 4 kwasten met verschillende kleuren verf zijn schoongemaakt. Nu ben ik gelukkig kleurenblind zodat ik de kleur niet goed kan definiëren. Er dreven stukjes half vergane kippenlevertjes en velletjes in, die ik niet goed kon thuisbrengen. Ook werden er weer van die schaaltje uit een ongekoelde vitrine gehaald, met duiveneitjes aan stokjes geregen en op tafel gezet. Ik zag voorin de zaak een man of 6 personeel hangen en slapen met de benen met vieze voeten op tafel. Ik heb met bewondering zitten kijken hoe mijn kennissen dit spul smakelijk naar binnen zaten te werken. Ikzelf heb 2 lepeltjes van de “bouillon” geproefd en dat was voor mij genoeg…Mijn gastheren hadden er geen bezwaar tegen dat ik afrekende. Of ik nog iets positiefs te melden heb?? Ja. Ik ben tegenwoordig aan de drinkyoghurt. probiotik. Dat houd de ontlasting stevig en dat heb je nodig in dit soort gelegenheden. Waar een mens allemaal niet op moet letten, hč Schulz ? Emoticon: Yawn P.S. Deze smiley geeuwt niet, maar heeft neiging tot vomeren.

ik ken een bangkong op jl cikini raya en die is ook niet zo best...

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

On 06-02-2005 16:44 Jantje wrote:
Ja. Ik ben tegenwoordig aan de drinkyoghurt. probiotik. Dat houd de ontlasting stevig en dat heb je nodig in dit soort gelegenheden.

Ik ken die gelegenheden van dat verhaal al te goed en daarvan worden we ziek als we niet uitkijken. Een enkele keer ben ik op mijn reizen beras merah tegengekomen. Rode rijst, eigenlijk een soort zivervliesrijst. Dit is bijzonder aan te raden voor je gevoelige ingewanden Jantje. Ik eet het thuis in Holland altijd evenals havermout (porridge).
Weet misschien iemand waar in Ind. beras merah geserveerd wordt?

Jantje
User
spacer line

Dangdude,
Beras merah en havermout is hier gewoon bij de Hero of Gelael te koop. Volgens mijn vrouwtje ook op de pasar. Zelf koken en serveren lijkt mij het beste. Emoticon: Talk to the hand

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Jantje,

Dat is voor jou en je vrouw een mogelijkheid, maar voor de reiziger wel moeilijker. Al heb ik wel met behulp van een dompelaar (elektrisch kookelement) wel eens mie en eieren gekookt op de hotelkamer in een metalen kroes. Ik heb ooit bras merah in Surabaya en in Tana Toraja gegeten. Maar verder zie je het zelden.

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Jeroen,

Deze topic hoort toch ook op SEL forum? Dit kon niet op de topic 'Daar is ie dan!' gemeld worden omdat die gesloten is, dus dan maar zo. Een andere topic die hier ook thuis hoort is 'Lekker eten'.

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Hij's verplaatst, tevens ga ik eens kijken waarom die andere gesloten is. Emoticon: Confused

Jantje
User
spacer line

Jantje
Hier mijn recept hoe ik rendang maakt.
Ingrediënten:
500 gr. in blokjes gesneden rundvlees, 1 ui, 3 teentjes knoflook, 1 theelepel trassi, 5 kemirinoten, 1 theel. kunjitpoeder, sambal naar smaak, 1 serreeh, 2 schijfjes laos, 2 blaadjes salam, 2 blaadjes djerukpurut, 250 gr. cocosmeel, citroensap, suiker, zout.

Eerst de cocosmeel op een laag pitje lichtbruin bakken, daarna in de vijzel fijnstampen.
In de vijzel wrijft je ui, knoflook, trassi en kemirinoten fijn of je maakt gebruik van de blender.
In een pan met olie dit mengsel fruiten, daarna het vlees (gezouten) erbij doen. Even bakken tot het vlees wat gaar is.
Cocosmelk erbij gieten tot het sausje boven het vlees staat.
Dan de rest van de ingrediënten erbij doen en als laatste de fijngestampte cocosmeel.
Alles goed koken, totdat de olie bovendrijft.
Vuur laag zetten en van tijd tot tijd alles omscheppen tot het vlees is drooggebakken.

Ipv. een blik cocosmelk (te koop bij supermarkt of toko) kan je ervoor kiezen om de rendang met cocosmeel te bereiden. Je moet dan wel de cocosmeel in een pannetje doen, lauw water erover heen, en boven een zeef de cocosmeel uitpersen (2x). Dit geeft wel weer een iets andere smaak dan het gebruik van een blik cocosmelk.

Een tip: Een heel goed indonesisch kookboek (pocketuitgave) is die van Oma Keasberry.
Titel Oma's indische keukengeheimen.
ISBN 90 294 7040 2 bold text link here

Salamat makan.
Inge

Jantje
User
spacer line

Inge,
ik was je recept kwijt en heb het maar even naar hier gekopieerd. Ziet er goed uit. Ik ga het proberen. Bedankt.

Ibu Inge
User
spacer line

Jantje,

Hou me op de hoogte als je mijn recept van rendag hebt geprobeerd.
Ben alleen erg benieuwd hoe je het vindt smaken.

sayang
User
User icon of sayang
spacer line

On 16-03-2005 14:38 Jantje wrote:
Jantje

Een tip: Een heel goed indonesisch kookboek (pocketuitgave) is die van Oma Keasberry.
Titel Omas indische keukengeheimen.
ISBN 90 294 7040 2 bold text link here

Salamat makan.
Inge

van dat boekje heb ik reeds 2 drukken van versleten,heb nu de 12e druk
hoort in iedere keuken thuis!

Jantje
User
spacer line

On 17-03-2005 11:50 sayang wrote:
[...]

van dat boekje heb ik reeds 2 drukken van versleten,heb nu de 12e druk
hoort in iedere keuken thuis!

Ik had vroeger een ind.kookboek van Bep Vuyk. Ben ik helaas kwijtgeraakt.
Waar jullie het over hebben lijkt mij ook wel wat. Ik koop het de volgende keer als ik in Nederland ben. Hoewel ik de forumrecepten met plezier probeer.

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Groot Indonesisch kookboek, Beb Vuyk; uitgeverij Kosmos, Utrecht/Antwerpen is naar mijn idee nog steeds ‘De Bijbel’ op dit gebied. Vooral wat betreft de vegetarische recepten (mijn gebied) is het een zeer goed boek.

sayang
User
User icon of sayang
spacer line

en niet te vergeten:
Nieuw volledig Oost-Indisch kookboek / mevrouw J.M.J. Catenius-van der Meijden
mag ook niet ontbreken
zie:
http://www.damescompartiment.nl/wecm.htm
curiosa! ik heb een exemplaar van bijna een eeuw oud

sidik
User
User icon of sidik
spacer line

Test, wat plaatsen van foto betreft.

tunawisma, tunakarya, tunamasalah

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,736,067 topic views - 235,509 posts - 13,700 topics - 26,423 members - last post @ 14-12-2019 21:37 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

126,811,086 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com