indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Tabak werd vanaf de 17e eeuw overdrachtelijk gebruikt voor 'iets voortreffelijks'. Over onaangename dingen werd dan ironisch gezegd ik heb er tabak van.

Om deze uitdrukking meer kracht bij te zetten gebruikte men balen tabak. Dit bleek veelzeggend genoeg om eerst tabak en later ook de rest van de uitdrukking te laten vallen: ik heb er balen tabak van > ik heb er balen van > (het is) balen. (...)

Het woord balen werd vervolgens geherinterpreteerd als werkwoord (...).

Het begrip balen schijnt zijn oorsprong te hebben in het leger, en dan met name het Nederlands-Indische leger van voor 1950.

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

spacer line  

Leuk, om de oorsprong te ontdekken is niet altijd makkelijk oftewel, da's andere tabak. Anderen hebben al snel tabak van iets.

"Bhinneka Tunggal Ika"

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Het kan ook nog erger: balen als een stier. De stier is dan de versterkende toevoeging. Hij heeft het land aan iets of iemand.
Nog erger is volgens mij: balen als een stekker, dan zit je denk ik aardig in de problemen. En als je baalt als een bananenstekker kan je het wel schudden. Maar als je eenmaal baalt als een geit in een lift is echt alles verloren.

spacer line  

Ik doe er nog een klein schepje bovenop op het weblog van het NRC hen ik dit gevonden. Linkje staat er onder voor degene die meer wil. Leuk die oude uitspraken. En ik maar denken dat we hier allemaal twee danslessen en een zwemdiploma hebben ( incl BG zelf ) Emoticon: Smile Emoticon: Smile

De uitdrukking balen van (iets of iemand) is pas na de Tweede Wereldoorlog ontstaan, waarschijnlijk onder soldaten in Nederlands-IndiŽ. Sinds het begin van de 20ste eeuw vinden we: ergens tabak van hebben. Vervolgens werd dit versterkt tot: ergens balen tabak van hebben. Tabak viel ertussenuit en daarna kreeg je: ergens balen van hebben (o.a. te vinden in Ik, Jan Cremer uit 1966), ergens (heel erg) van balen, ervan balen als een stier, paard, rund, tijger of stekker.

Vanwaar die stekker tussen al die dieren? Helaas, niemand die het weet. Er is al vaak opgemerkt dat stekkers helemaal niet kunnen balen, maar wat moet je daarmee? Er zijn ook geen betrouwbare waarnemingen bekend van gieters die dronken zijn, afgaan of een figuur slaan. Logica en helderheid zijn in beeldspraken nu eenmaal soms ver te zoeken, maar dat kan ze juist extra intrigerend maken.

Balen als een stier heeft waarschijnlijk te maken met een stier die graag op de koe wil maar niet kan omdat er een stevig hek tussen hen staat. En als het dan ook nog een lekker koetje is kun je daar als stier wellicht van balen. Een niet direkt vergelijkbare situatie is er voor de stekker: deze wil graag los maar zit vast met 2 of meer pennen, balen dus.

http://weblogs.nrc.nl/woordhoe(...)aan-als-een-stekker/" rel="nofollow">http://weblogs.nrc.nl/woordhoek/2010/06/28/balen-als-een-gieter-afgaan-als-een-stekker/

Het mooie van je eigen fouten is dat anderen er soms heel gelukkig van worden..

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

79,672,034 topic views - 236,682 posts - 13,710 topics - 28,455 members - last post @ 21-02-2020 14:25 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

129,990,515 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com