indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Pascal.F
User
spacer line

Hallo allemaal,

Begin juli gaan we met 4 personen naar Sulawesi en willen we naar Tora toraja.
Omdat we met 4 personen zijn dacht ik aan een wagen met driver te huren van Makassar tot in Rantepao (meer comfort dan 8 uur op de bus ).

Wat zijn de prijzen voor dit vervoer ?
Wie ken een driver,of gewoon in Makassar zelf eentje zoeken ?
Hoeveel dagen zou ik moeten besteden in Tora toraja voor de hoogtepunten te zien ?

Zoals ik al gelezen heb zoek ik best zelf in Ratepao een gids ?

Bedankt
Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Ik heb in een (ver) verleden goede ervaringen gehad met http://www.sulawesi-indonesia.com/. Zij zitten in Makassar en kwamen me toen van het vliegveld halen, hadden een hotel gereserveerd in Makassar e.d. Een hele tour geregeld voor toen een nette prijs.

Pascal.F
User
spacer line

Dag Jeroen,

Ik zoek gewoon prive vervoer naar Tora toroja en geen georganiseerde reis.Gewoon naar daar gebracht worden is voldoende.Misschien is in Makassar rond kijken.In Flores kwamen we aan en op de luchthaven stond het vol met gidsen en drivers.

Zoals je weet ik heb nog tijd hè Emoticon: Wink

ojla240
User
User icon of ojla240
spacer line

Op het vliegveld van Makassar vind je genoeg gidsen/tussenpersonen.
Maar reken erop dat je de hoofdprijs gaat betalen als je alleen maar naar Toraja gebracht wil gaan worden, en niet terug. Reken tussen de 1 miljoen en 2 miljoen rp.

Wat dat betreft is een rondreis zuid-sulawesi makkelijker te regelen.

Je kan ook middels luxe touring met airco naar Toraja. Duurste klasse is dan 120.000 rp. per persoon.

Pascal.F
User
spacer line

Ojla240,

Je bedoeld met de bus ( ik ben een belg hè Emoticon: Wink )
Is dit de prijs heen en moet men dan reserveren voor een plaatje (4 personen ) of gewoon heel vroeg naar de bus terminal gaan ?
Waar vertrekken deze in Makassar ? en rijden ze tot Rantepajo ?

Bedankt

simpati
User
spacer line

Zoals ik al gelezen heb zoek ik best zelf in Ratepao een gids ?
Ik heb hele goede ervaringen met Nico, zijn foto album is te zien op: http://picasaweb.google.com/nico.toraja
Succes met de voorbereidingen,
Jan

rvelst66
User
User icon of rvelst66
spacer line

Hallo,

Wij zijn al een paar keer naar Tanah Toraja geweest (mijn vrouw komt daar vandaan) en beide keren met de bus gegaan. 8 uur is een lange rit, maar dan moet je de nachtbus nemen. Overdag duurde de reis, inclusief tussenstops, ruim 9 uur. Dan willen de bestuurders tussen de middag wel iets eten, namelijk...

Via http://sites.google.com/site/pariwisatatoraja/home kan je veel toeristische informatie vinden en ook de prijzen van de bussen of ander vervoer. Ik heb geen ervaring met privé-vervoer, maar het klopt dat er veel volk is op het vliegveld van Makassar.

Mocht je uiteindelijk de bus willen overwegen, kies dan voor de AC-bus. Wat duurder, maar vooral in Makassar is het geen overbodige luxe. En ze rijden allemaal naar Rantepao.

Wij hebben twee keer een ééndaagse tour gedaan (dus totaal twee dagen), maar heb niet het idee alles gezien te hebben, wel veel. De bekende traditionele markt is elke zes dagen, dus als je die wilt bezoeken, kan je het beste een week plannen.

Veel plezier in Toraja, maar vergeet geen warme kleding mee te nemen. In de bergen kan het, zeker voor Indonesische begrippen, best fris aanvoelen, vooral in de ochtend en avond.

Ronald

Pascal.F
User
spacer line

Simpati,

Heb je het telefoonnummer of de mail van Nico ?
Ronald bedankt voor de info !!

Ik zal nog een beetje zoeken,misschien reageert er nog iemand op mijn vraag voor privé vervoer.

Pascal

rvelst66
User
User icon of rvelst66
spacer line

Pascal, nog een tip: het beste is het vervoer via een reisbureau te regelen, anders betaal je waarschijnlijk te veel.
Ik probeer een adres te vinden, ik laat het je wel weten.

Ronald

elsbeth
User
spacer line

Hai Pascal,

Ik ben in 2007 voor de derde keer naar Tana Toraja geweest.
Per toeval heb ik hier in Nl Dodo ontmoet, een Indonesier die in Makssar woont en (o.a.)actief is in de toeristenbranche.
Dit is zijn e-mailadres: donow77 hotmail.com.
Hij heet Mursalim Dodo. Hij heeft 2 jaar geleden transport voor ons geregeld van Makassar naar Rantepao . We hebben daarvoor de in NL. afgesproken prijs van Rp.1.000.000 betaald, wat echt behoorlijk aan de dure kant was. maar goed, we zijn dan ook met 6 man en je zit echt 9 uur in de auto (met een lunchpauze van een half uur). Ook heeft hij ons in contact gebracht met de Guide coordinator in Rantepao. De naam van die guide coordinator, die inderdaad een uur na onze aankomst in ons hotel stond om afspraken te maken, heet:
Enos 628124246228, vanuit Indonesie 0812424622
De naam van onze gids in Rantepao was: Otto Miting . Zijn emailadres is:
toraja_ottoyahoo.com. Een erg aardige, rustige en bescheiden man.
We hebben 3 dagen met Otto en een chauffeur rondgetourd, iets wat we normalerwijs altijd met openbaar vervoer doen, maar nu met 4 kinderen erbij was het wel heerlijk geregeld.
We hebben ons een beetje overgegeven aan zijn iedeeen, maar konden zelf van alles inbrengen. Na 3 dagen hebben we zelf nog 2 dagen rondgedoold in de regio.
Tanatoraja is echt een prachtig gebied, ik heb er spijt van dat ik er niet wat langer heb gewandeld. Je kunt gewoon een lokaal busje vanuit Ranteapo nemen en je ergens af laten zetten. Loop de rijstvelden in en een paar uur later hop je weer op een lokaal busje.
Daar heb je echt geen reisbureau voor nodig.
Ik meen dat we voor die dagen met gids en chauffeur 600.000 Rp. per dag kwijt waren. Kan ongetwijfeld ook goedkoper, maar ik vond het een prima prijs.
We hadden 4 nachten een erg simpel hotelletje (Wisma Irama) gezellig, maar wel heeeeel erg basic. Daarna hebben we onszelf verwend met nog 2 nachten Toraja Heritage, wat wel heel mooi is.Maar daar moet je vooral weer NIET gaan eten(duur en niet lekker).
Wel erg gezellig was in de hoofdstraat Restoran Riman, een lokaal klein tentje, waar zowel Indonesiers (vnl. gidsen uiteraard en toeristen komen). Meerdere keren gegeten, wat je maar bedenken kan, met de beste wil van de wereld kwamen we niet boven de 250.000Rp. met z;n zessen. Zo zing je het wel even uit.
M.a.w.: ruim de tijd nemen, ik zou er een dag of 5 voor uittrekken. En vooral niet naar de megabegrafenissen gaan (waar de andere toeristen je plat lopen), maar juist (als je dat uberhaupt al wil), naar een kleine ceremonie gaan. Het slachten van de beesten is niet iets wat je per se gezien moet hebben (lees het reisverslag van Annemieke).
Groet Elsbeth

Pascal.F
User
spacer line

rvelst66,Elsbeth

Vriendelijk bedankt voor de info,als je nog op ieds denkt laat het maar horen.
Ik ga even niet antwoorden want ik vertrek naar Oostenrijk Emoticon: Nice Emoticon: Wink

Groeten en bedankt

AstridK
User
spacer line

Wij zijn net terug van onze reis naar Indonesie en hebben een geweldige tijd beleeft in Tana Toraja. Wij hebben geen prive vervoer genomen, maar de nachtbus wat op zich prima te doen is & een budget manier van reizen, maar slapen vonden wij lastig dus het is ook wel vermoeiend.

Omdat er ook werd gevraagd naar een gids zou ik van harte Pery Nani willen aanbevelen. Hij heeft ons zowel de highlights laten zien die je moet zien als je daar bent + plekken waar we zelf nooit waren gekomen zonder hem. Hij spreekt goed Engels, is een zeer prettige persoon in de omgang en bovenal weet hij veel van zowel de Toraja cultuur als de prachtige natuur. Hij is zelf opgegroeid met de cultuur en heeft een agrarische studie achtergrond, waardoor hij veel over het landschap weet te vertellen. Wij hebben 3 dagen met hem opgetrokken, waarvan 1 dag met de auto en hebben een ceremonie bijgewoont , 1 dag met de scooter naar de (indrukwekkende) bezienswaardigheden en 1 dag gehiked (zeker doen!) door het mooie landschap en de Toraja dorpjes. Zeker tijdens deze laatste dag hebben we alleen plekken aangedaan waar we geen enkele andere tourist tegen kwamen. We betaalden voor 3 dagen iets meer dan 1 mljn. incl. vervoer, chauffeur en lunch voor een ervaring welke echt 'priceless' te noemen is.

Zijn email: perycosaRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.yahoo.com
Zijn mobiel: 081 344 248 755

elsbeth
User
spacer line

Beste Astrid, wat leuk dat je het zo goed hebt gehad in Tana Toraja. Het is inderdaad een schitterend wandelgebied. Als je daar loopt kom je inderdaad geen enkele andere toerist tegen.
Bij de hoogtepunten zie je echter aldoor dezelfde club voorbij trekken.
Als je een ceremonie bij wilt wonen, kun je daarom m.i. het beste een kleine ceremonie uitzoeken. Alle toeristen gaan naar de grote ceremonies, met zoveel mogelijk spektakel.
Bij een wat kleinere ceremonie, ook als hij vlakbij Rantepao, zul je meestal weinig toeristen aantreffen.
Wat betreft dat bedrag: met hoeveel personen waren jullie? Dat klinkt voor 3 dagen rondtoeren (inc. gids en chauffeur) wel heel erg weinig.

AstridK
User
spacer line

Hallo Elsbeth, wij waren er in een periode dat er sowieso minder toeristen zijn in het gebied en hebben idd een kleine ceremonie bezocht, omringt door alleen de lokale gasten. Een heel bijzondere ervaring. Heb het bedrag wat we betaald hebben nog even opgezocht en dit was 1.350.000 RPh. voor 2 personen. We hadden hiervoor 1 dag met Pery, een huurauto & chauffeur, 1 dag met 2 scooters (ik achterop) en 1 dag gehiked, waarbij Pery een aantal jongens heeft betaald voor de rit naar het startpunt per motorbike. Allemaal redelijk low-profile en geen fratsen, maar dat vinden wij dan ook leuk. Het klinkt weinig idd, maar misschien heeft dat te maken met dat Pery een persoon is die zichtzelf niet ontzettend in de markt zet. Er lopen er denk ik voldoende rond die dat wel doen en zo sneller klanten hebben en wellicht daardoor hun prijzen omhoog doen. De highlights vond ik persoonlijk nog steeds de moeite waard, ondanks de poppenkast erom heen (souvenir stalletjes). Het leerde ons veel over de lokale cultuur, maar eerlijk is eerlijk je hoeft ze denk ik niet allemaal te zien (wij hebben er een aantal niet gedaan). Hiken door het landschap, passerend langs de vele Toraja dorpjes & de ceremonie behoorden wel tot onze topdagen! Wat fijn dat jij er al 3 keer bent geweest! Ik zou er ook zo naar terug willen!

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

74,354,150 topic views - 233,360 posts - 13,684 topics - 23,743 members - last post @ 21-08-2019 15:41 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

122,235,929 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com