indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

majomi
User
spacer line

Bij het verhuren van een villa of bungalow in Bali, moet je de huurders dan bekend maken bij politie cq toeristenbureau ?.

Moeten zij hier dan toeristenbelasting betalen en aan wie / hoeveel ?

wij zitten in Candidasa - Karangasem.

Pak Pupyes
User
User icon of Pak Pupyes
spacer line

Bali is eigenlijk mijn afdeling niet (daar wordt Amed EB ruig voor betaald), maar niemand reageert, dus…

Van toeristenbelasting weet ik in ieder geval niets. Zou wel eens Bali-specifiek kunnen zijn.

Al dan niet betalende gasten moeten worden aangemeld bij de Intel (politie, niet op elk politiekantoor is een afdeling Intel), en wel door de eigenaar/verhuurder. Als je bleekgezicht bent, ben je geen eigenaar. Als je wel de verhuurder bent, moet je over de juiste papieren en een werkvergunning beschikken. Heb je die niet, zou ik niet zelf naar de Intel gaan. Als je kunt opschieten met de Kepala Kampung kun je hem fotokopieën geven van de paspoorten van alle gasten met het vrindelijke verzoek of hij dat doorgeeft. Dat lijkt me wel zo veilig. Je kunt ook je gasten vragen of ze zich zelf willen melden bij de Intel, maar dat raad ik je in eerste instantie niet aan.

MAD

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Het belangrijkste staat een beetje weggemoffeld in het stukje van PP; je moet een vergunning hebben om te mogen verhuren, anders hoef je niet eens na te gaan denken over wie en wat te betalen. Als je tegen de lamp loopt kan je villa verzegeld worden, en dan zijn de poppen pas echt aan het dansen. Met enige regelmaat duiken hierover berichten op, dus regel dat eerst. Kost enige tijd (maanden geloof ik), maar dan heb je ook wat.

Aan de hand van die vergunning(en) zal ook duidelijk worden wat je moet betalen, waar je moet betalen en wanneer je moet betalen.

majomi
User
spacer line

Als je zelf gasten cq familie over de vloer hebt, moet je dit dan ook melden bij het politiebureau ? zo ja, weet iemand wat je mee moet nemen en of dit gratis is ?

Pak Pupyes
User
User icon of Pak Pupyes
spacer line

Zoals ik al zei, moeten alle al dan niet betalende gasten worden gemeld bij de Intel. En wel binnen [zo veel - weet niet precies] uur na aankomst. Dat melden kost verder niets, al kun je maar beter wel een paar pakjes kretek voor ze meenemen.

MAD

spacer line  

On 04-01-2012 10:38 Pak Pupyes wrote:
Zoals ik al zei, moeten alle al dan niet betalende gasten worden gemeld bij de Intel. En wel binnen [zo veel - weet niet precies] uur na aankomst. Dat melden kost verder niets, al kun je maar beter wel een paar pakjes kretek voor ze meenemen.

Lees de bloedstollende Emoticon: Wink verhaal van een medelid .
Gelukkig zijn de mensen daaro flexibel .

bisa dicek of makemyday .

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 04-01-2012 10:43 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Flexibel, tot je jezelf ook flexibel waant en de aanmelding 'vergeet' of te laat doet. Dan wordt dat flexibel van een 'leuke mogelijkheid' tot een 'ernstige zaak' als het een beetje tegenvalt met die flexibiliteit.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Iedere toerist moet verplicht, binnen 24 uur bij de politie aangemeld zijn.
Dan geeft de politie een STM (surat Tanda melapor) af een brief die als bewijs dient dat je bent aangemeld.
Dit is de plicht van de gastheer/dame of hoteleigenaar.
Is gratis.
Dat kan je ook zelf doen, benodigdheden: kopie KTP gastheer, kopie blz, paspoort waar de foto op staat en kopie blz. waar het visum/stempel op staat.

Sanctie voor de gastheer bij het niet nakomen: 5 miljoen boete of één jaar bajes.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 04-01-2012 10:43 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

heel flexibel, je kunt kiezen uit 5 miljoen boete of één jaar bajes als ze je pakken. Uiteraard kan afdingen ook, maar besef wel dat als jij fout bent, er wellicht niet heel veel van de prijs af gaat.

spacer line  

Ja, gebruikers (al dan niet betalend, dus ook je familie die gratis verblijft) van een accommodatie moeten binnen 24 uur na aankomst door de eigenaar of een gemachtigde gemeld worden bij de politie.

De (10%) belasting over je omzet, hetzij uit verhuur van accommodatie, restaurant of wat anders dan ook, draag je maandelijks af bij de DISPENDA in Amlapura. Melden voor de 15e van de nieuwe maand, betalen voor de 30e van de nieuwe maand. Te laat betalen is 2% boete PER MAAND over het uitstaande bedrag.

If you have nothing to loose, you can risk everything

Pak Pupyes
User
User icon of Pak Pupyes
spacer line

On 04-01-2012 11:04 Amed East Bali wrote: De (10%) belasting over je omzet

Dus geen `toeristenbelasting' maar gewoon omzetbelasting (PPN)?

MAD

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 04-01-2012 10:53 Yerun wrote:

[quote removed]
heel flexibel, je kunt kiezen uit 5 miljoen boete of één jaar bajes als ze je pakken. Uiteraard kan afdingen ook, maar besef wel dat als jij fout bent, er wellicht niet heel veel van de prijs af gaat.

Juist, als ze er lucht van krijgen dan is het een zalige melkkoe, kunnen de heren van de politie hun salaris wat opkrikken.
Gelukkig liep het voor mijn sponsor met een sisser af.

spacer line  

Eerlijk gezegd ondanks dat ik hiero over de wajib lapor min of meer als eerste heb verteld heb ik in de afgelopen tig jaar nog nooit gemeld of aangemeld te worden bij de plaatselijke polizei of veldwachters.
Foei, moet toch een keertje doen .

Bij de hotels is het anders , dat doen ze als ze kopie van je paspoort vraagt.

Moet ik toch wel doen .

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 04-01-2012 11:09 Malam wrote:

[quote removed]

Juist, als ze er lucht van krijgen dan is het een zalige melkkoe, kunnen de heren van de politie hun salaris wat opkrikken.
Gelukkig liep het voor mijn sponsor met een sisser af.
En er lucht van krijgen is op Bali niet moeilijk met al die pottenkijkende, strontjaloerse 'medelanders'.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 04-01-2012 11:12 Surya Atmadja wrote:
Eerlijk gezegd ondanks dat ik hiero over de wajib lapor min of meer als eerste heb verteld heb ik in de afgelopen tig jaar nog nooit gemeld of aangemeld te worden bij de plaatselijke polizei of veldwachters.

Moet ik toch wel doen .
Ik heb het ook nooit gedaan toen ik nog geen KITAS had. Ook nooit gevraagd of de eigenaresse dat wel deed. Mijn probleem was het namelijk niet, en dat wist ik vanaf het begin al. Uiteraard is een handje helpen geen probleem, maar dat is nooit nodig geweest.

Aan de andere kant slaap/sliep ik ook regelmatig in hotels 'tanpa KTP', gewoon naar binnen lopen, kamer betalen en sleutel meenemen. En dit zijn echt niet alleen de melati-klasse hotels. Identificatie? Ja, ze vroegen mijn naam.

spacer line  

On 04-01-2012 11:08 Pak Pupyes wrote:

[quote removed]

Dus geen `toeristenbelasting' maar gewoon omzetbelasting (PPN)?

Inderdaad.

spacer line  

On 04-01-2012 11:18 Yerun wrote:

[quote removed]
Ik heb het ook nooit gedaan toen ik nog geen KITAS had. Ook nooit gevraagd of de eigenaresse dat wel deed. Mijn probleem was het namelijk niet, en dat wist ik vanaf het begin al. Uiteraard is een handje helpen geen probleem, maar dat is nooit nodig geweest.

Aan de andere kant slaap/sliep ik ook regelmatig in hotels 'tanpa KTP', gewoon naar binnen lopen, kamer betalen en sleutel meenemen. En dit zijn echt niet alleen de melati-klasse hotels. Identificatie? Ja, ze vroegen mijn naam.

Momenteel is het hier op Bali al zo - dankzij gekoppelde "data-systemen" - dat wanneer je opgave bij de politie anders is dan je opgave bij de belastingdienst , gegarandeerd een van die 2 instanties vragen komt stellen. Gratis verblijvende gasten kun je - om gezeik te voorkomen - beter als zodanig bij de belastingdienst melden om je opgaves / meldingen gelijk aan elkaar te houden.

spacer line  

On 04-01-2012 11:18 Yerun wrote:

[quote removed]

Nou , het kan verkeren.
Het is omdat ze daar flexibel zijn of ze zijn incompetent( kan ook) of omdat ze jou ( de toerist) niet interessant vinden of te lui zijn.. Vul maar zelf in.

Bij het doorvragen kan een overijverige veldwachter cq Sat Pol PP ook de papieren van de gasten vragen.
En zeker bij een verdachte "pasangan", als je alleen slaapt is het anders .

Ausweiss bitte zeggen ze dan.
En dan ga je niet zeiken over eventuele surat perintah .
Ikke niet Emoticon: Shiny

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 04-01-2012 11:12 Surya Atmadja wrote:

Moet ik toch wel doen .

Ach Om ik had het ook nooit gedaan, tot er ineens 3 man met veel machtsvertoon voor de deur stonden en zelfs de naam van mijn echtgenote konden Emoticon: Confused
Dus inderdaad waarschijnlijk een jaloerse buur, die dacht dat mijn sponsor/huisbaas kapitalen aan ons verdient Emoticon: Wink
Het laatste wat ik wil is hem in de problemen helpen, hij is goud goed voor ons dus ik had zo wie zo de kosten voor mijn rekening genomen.
Vandaar dat ik blij was met de sisser Emoticon: Yes!

Pak Pupyes
User
User icon of Pak Pupyes
spacer line

On 04-01-2012 11:32 Surya Atmadja wrote: of omdat ze jou ( de toerist) niet interessant vinden

Fout. Ze proberen dit vrijwel uitsluitend bij orang turis omdat ze denken dat daar geld te halen valt en omdat die toch niet weten hoe het werkt. Zie de sisser van Malam.

MAD

spacer line  

On 04-01-2012 11:36 Pak Pupyes wrote:

[quote removed]

Fout. Ze proberen dit vrijwel uitsluitend bij orang turis omdat ze denken dat daar geld te halen valt en omdat die toch niet weten hoe het werkt. Zie de sisser van Malam.

Hangt van de sikon (sistuasi dan kondisi).
Er zijn veel meer (bevolkings)groepen die meer kunnen ophoesten dan een gewone orang turis.

Pak Pupyes
User
User icon of Pak Pupyes
spacer line

Pak Surya, zit niet te lullen. Je lijkt Malam wel. Als ik zeg dat ze het vrijwel uitsluitend proberen met turis dan is dat zo. En ga de boom in met je sikon. Ik weet ook wel dat er Indonesiërs zijn die veel meer kunnen ophoesten dan de meeste orang turis. En de polisi weet dat ook. Erg vreemd dat ze het nou net bij die lui niet eens proberen...

MAD

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 04-01-2012 11:49 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Hangt van de sikon (sistuasi dan kondisi).
Er zijn veel meer (bevolkings)groepen die meer kunnen ophoesten dan een gewone orang turis.

Alleen hebben die bevolkingsgroepen vaak vele goed connecties OM.
Een orang turis is over het algemeen een gemakkelijker slachtoffer Emoticon: Nice

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 04-01-2012 11:32 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Nou , het kan verkeren.
Het is omdat ze daar flexibel zijn of ze zijn incompetent( kan ook) of omdat ze jou ( de toerist) niet interessant vinden of te lui zijn.. Vul maar zelf in.

Bij het doorvragen kan een overijverige veldwachter cq Sat Pol PP ook de papieren van de gasten vragen.
En zeker bij een verdachte "pasangan", als je alleen slaapt is het anders .

Ausweiss bitte zeggen ze dan.
En dan ga je niet zeiken over eventuele surat perintah .
Ikke niet Emoticon: Shiny
Nee Surya; als ik niet aangemeld ben is dat letterlijk mijn probleem niet. De verhuurder is daarvoor 100% verantwoordelijk.

Ik had het niet over een 'pasangan'... en dat is trouwens geen wettelijk probleem (laat mij de wet zien waarin staat dat ongetrouwd samenwonen niet mag) maar een cultureel iets. En daar had ik het ook niet voer.

SatPol PP is er voor het klootjesvolk dat naait met de buurvrouw, de imam die dat ene mooie pesantren-meisje 5x per dag na het gebed naaide, de buurvrouw die zich heeft laten bezwangeren door de tukang susu om de hoek en twee 15-jarige scholiertjes die elkaar liggen te betasten in de rijstvelden omdat het thuis (ook) niet mag. Wat op Buser,Patroli verschijnt is SatPol PP werk.. en daar lenen buitenlanders zich niet voor.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 04-01-2012 11:57 Pak Pupyes wrote:
Pak Surya, zit niet te lullen. Je lijkt Malam wel. Als ik zeg dat ze het vrijwel uitsluitend proberen met turis dan is dat zo. En ga de boom in met je sikon. Ik weet ook wel dat er Indonesi�rs zijn die veel meer kunnen ophoesten dan de meeste orang turis. En de polisi weet dat ook. Erg vreemd dat ze het nou net bij die lui niet eens proberen...
Zou jij je Nederlandse buurman een poot durven uitdraaien? Nee, kun je beter een onbekend persoon pakken toch? Wel zo veilig. Goh, denk ik nu Indonesisch of is dat gewoon overal zo? Maar dat ziet Surya nog niet geloof ik, want dat staat niet in de wet beschreven, dus is het niet zo of kan het gebogen worden naar iets anders.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,022,120 topic views - 234,203 posts - 13,691 topics - 25,110 members - last post @ 14-10-2019 19:47 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

124,459,144 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com