indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Yahyah
User
spacer line

Met uiterste verbazing heb ik het verkeer op Java meegemaakt/beleefd. Ondanks de vele files loopt alles toch soepeltjes. En agressie heb ik al helemaal niet meegemaakt.
Iedere dag rij ik in en om Amsterdam en opgestoken vingers en/of boze blikken zijn aan de orde van de dag. Maar op Java? Niets van dit alles! Complimenten!
Y.

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Men onthoudt je nummerplaat en huurt dan iemand in om Voodoo naar je toe te sturen. Emoticon: Smile

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Agressie is echter wel een toenemend probleem. Maar het loopt nog redelijk als het loopt. Aan de andere kant moet je geen ongeluk krijgen, want hulp is of te ver weg, of staat ook in de file of is ondermaats. Ook moet je er voor zorgen dat je tegenpartij zich niet uit de voeten maakt om onder een boete of gevangenisstraf uit te komen.

Ik had vandaag weer iemand tegen de spiegel aan die dacht dat ie in een KIA mini reed of zo. Even uitstappen, bekijken en na gezien te hebben dat er geen schade is pas het verkeer pas weer laten gaan, hoe hard ze ook toeteren achter je. "Die achterlijke blanke, wat doet ie nu!" hoor je ze zeggen.

spacer line  

Het is inderdaad een mooi contrast. Toen mijn vriendin hier was en mij boos zag zijn in het verkeer moest ze lachen. Toen ik op Java kwam heb ik 1 maand aaneenlopend gelachen om de wantoestanden in het verkeer daar. Als je de cijfers ziet vergaat die lach weer grotendeels.

"Bhinneka Tunggal Ika"

Yahyah
User
spacer line

Op 19-12-2011 18:50 schreef Macan Belanda:
Het is inderdaad een mooi contrast. Toen mijn vriendin hier was en mij boos zag zijn in het verkeer moest ze lachen. Toen ik op Java kwam heb ik 1 maand aaneenlopend gelachen om de wantoestanden in het verkeer daar. Als je de cijfers ziet vergaat die lach weer grotendeels.

Toch heb ik in de 3,5 weken op Java en Bali geen ongelukken gezien. Maar dat zal wel toeval zijn. Ongevallen zullen sowieso wel voorkomen maar ook met zwaar letsel? Gezien de gemiddelde snelheid?
Y.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 19-12-2011 18:56 Yahyah wrote:

[quote removed]

Toch heb ik in de 3,5 weken op Java en Bali geen ongelukken gezien. Maar dat zal wel toeval zijn. Ongevallen zullen sowieso wel voorkomen maar ook met zwaar letsel? Gezien de gemiddelde snelheid?
Y.
Ja, inderdaad ze komen "sowieso" voor. Met zwaar letsel? Snelheid?
Ach, ja het is maar wat je van het nieuws meekrijgt en hoe je tegen de dingen aankijkt.
Ik heb in 25 jaar, netto reistijd in Indonesie zo'n 4 jaar denk ik, weinig ongelukken gezien in het hele land (hooguit op een hand te tellen) maar ze zijn er wel degelijk. Het is eigenlijk nog een wonder dat er niet meer gebeurt.
Wij (= ProRail) hebben een paar maanden geleden een collega verloren aan een ongeluk op Java. Letsel: dwarslaesie en coma, uiteindelijk overleden. We hebben het er nog over, elke dag...

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

spacer line  

Op 19-12-2011 18:56 schreef Yahyah:

Y.

Ik vond het aantal ongevallen wat ik heb gezien ook heel erg meevallen. Ik heb een aantal vrachtwagens ondersteboven zien liggen en heb tweemaal een brommer onderuit zien gaan (hard). Wat mij opviel is dat er gelijk 10-15 man op af rennen, hem overeind helpen en het leven gelijk weer doorgaat. Niet 3 hulpdiensten, 20 getuigen en weet ik veel wat. Even kijken naar de brommer/motor en als het nog lukt gewoon weer doorrijden.

Ik heb 1 ernstig ongeval gezien, pal voor mijn neus. Een groepje scholieren stak over (met begeleiding) en 1 motor reed door, vol op het kleinste meisje uit de groep. Ik heb niet gezien hoe ernstig het was, want onze Bemo ging daarna ook gewoon door. Ik zag wel een woedende menigte achter de motor aanrennen, die na een lange remweg toch stopte. De beelden van dat door de lucht rollende meisje zie ik nog regelmatig in gedachten langs komen (deed een beetje denken aan die actie op koninginnedag in Apeldoorn).

Maar onder de streep "viel het mee" ja, en zoals AM terecht opmerkt, je krijgt een ander beeld als je het nieuws bij elkaar optelt. Dat het er anders aan toegaat was mij in minuut 1 wel al duidelijk.

"Bhinneka Tunggal Ika"

spacer line  

On 19-12-2011 18:50 Macan Belanda wrote:

Het is ook afhankelijk van je zelf .
Ga je echt ergeren aan bepaalde zaken of niet .
Ga je echt opletten/selectief waarnemen of niet.
Heb jaren in West Java-Jakarta e.o kris kras gereisd met (huur) auto.Dus relatief in drukke provincies.Mijn eerste rijbewijs heb ik in Bandung gehaald , op mijn 18de of 19de jaar. Voordien heb ik een paar jaar in Jkt zonder rijbewijs gereden.
Eerlijk gezegd zie ik weinig disipline in het verkeer in Indonesia , als buitenlander is het moeilijk om daar te wennen.
In de afgelopen 40 jaren zie ik ondanks verkeerdrukte/ slechte conditie van de wagenpark heb je relatief weinig ongelukken. met dodelijke afloopt.
Ik dacht dat Malaysia nog meer dodelijke ongelukken kent dan Indonesia , zag in een TV reportage op Ned 3 (BNN ?)

bisa dicek of makemyday .

maam Diaan
User
spacer line

Hebben voor ons een tankwagen zien kantelen, ze haalden de chauffeur eruit, niets aan de hand,

Politie erbij en tot onze grote verbazing moesten we gewoon doorrijden over de uit de tank lekkende benzine heen.

In Nederland is de hele snelweg minstens de hele middag afgesloten.

Wij rijden wel altijd defensief, iedereen mag voor, wij hebben tenslotte vakantie.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Recent in de krant alhier: ca. 300 verkeersdoden per dag (in het hele land).
Terus terang , ik zie er zelf ook weinig van en berijdt Java's wegen al jaren voor mijn dagelijks werk. Maar er moeten veel ongelukken zijn gezien het krantenbericht...... (de "rommel" wordt doorgaans ook wel heel snel "opgeruimd" Emoticon: Wink .

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

[quote removed]

Y.
Ik denk dat je wel ongelukken hebt gezien, maar er overheen gekeken hebt door de drukte. Voorbeeld: op het stuk tolweg Jakarta - Cikampek (waar ik aan woon zo'n beetje) een stuk van zo'n 70 kilometer valt zeker iedere week een dode. Iedere keer als ik daar rijd zie ik minimaal 1 vrachtwagen/bus/ander voertuig op zijn zijkantje in de berm, en de lading eraf. Zakken cement, komkommers, houten balken, en zelfs een een Pertamina tankwagen zien liggen in de buitenbocht van een afrit.

Recentelijk zag ik in mijn achterspiegel een band van een vrachtwagentje klappen. Deze dook gelukkig recht de berm in. Gelukkig niet over 4 rijbanen naar rechts. Dat had doden opgeleverd. Een week ervoor zag ik groenten door de lucht vliegen; op de tegengestelde rijrichting ontplofte een band van een pick-up.

Duidelijk is dat slecht onderhoud het probleem is van deze velen ontploffende banden. De gemiddelde baas offert dan ook liever een chauffeur op dan zijn geld voor goede banden kennelijk?

Maar inderdaad, relatief gezien valt het wel mee gezien de tienduizenden voertuigen die er dagelijks langskomen. En inderdaad ligt de snelheid niet gigantisch hoog, waardoor het vaak wel meevalt. Ik vrees dan ook dat het aantal doden flink zal stijgen als het stuk tolweg vanuit Cikampek naar Cirebon klaar is over een jaar of 3, dan veranderd de beruchte Pantura in een tolweg, en dat betekent racen!

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 20-12-2011 02:16 Yogya-Bali wrote:
Terus terang , ik zie er zelf ook weinig van en berijdt Java's wegen al jaren voor mijn dagelijks werk. Maar er moeten veel ongelukken zijn gezien het krantenbericht...... (de "rommel" wordt doorgaans ook wel heel snel "opgeruimd").
De pickup met groenten die ik beschreef was 1 uur later geheel opgeruimd. De groenten waren wellicht gestolen en de pick-up was al gesleept. Ik vreesde op de terugweg enorme file, maar er was NIETS van te merken, alleen wist ik welk hectometerpaaltje het was gebeurd, dus kon ik de remsporen nog net zien.

spacer line  

On 20-12-2011 02:16 Yogya-Bali wrote:
Terus terang , ik zie er zelf ook weinig van en berijdt Java's wegen al jaren voor mijn dagelijks werk. Maar er moeten veel ongelukken zijn gezien het krantenbericht...... (de "rommel" wordt doorgaans ook wel heel snel "opgeruimd" Emoticon: Wink .

Leuk om genuanceerde berichten te lezen.
Ondanks alle horrorverhalen ( gekochte rijbewijs , of gratis gekregen bij een pakje Kotex , slechte wagenpark , slechte mentaliteit etc ) zijn de gevolgen relatief nog te overzien.

In tegenstelling met Nederland .
Tig jarenlang moet ik met de auto van Amsterdam naar Amstelveen , ondanks de Amsterdamse Jalan Bypass ( Ringroad) heb je vaak file, er hoeft alleen maar een mobil met ban kempes( lekke band) , of mobil mogok (gebeurt ook) of kleine ongeluk( blikschade) dan heb je al macet( traffic jam) van Schellingwoude brug tot knooppunt Zaandam , of vanaf Ij tunnel tot Volendam.

bisa dicek of makemyday .

spacer line  

ik ben zelf een motor friek.en rijdt al jaren . van bali naar jawa en anders om.ik heb geleerd
omgewoon mee te gaan met het verkeer'dus ik haal ook links en rechts in'zelf ben ik een agresieve rijder'wat ik dus wel doe .tijdens mijn rij gedraag'veel toeteren.ik heb zelf voor mijn neus.op geen 5 meter afstand .een cement wagen zien kantelen.om dat ik links af moest, rijdt men meestal rustig'maar er kwam geen gang in die cement wagen.er stond een file achter van wel 2 km.wat doe je dan als je op de motor rijdt lekker in halen'ik rij zelf per jaar gemiddeld 25000 km af. Emoticon: Bye bye

spacer line  

Op 20-12-2011 02:16 schreef Yogya-Bali:
Terus terang , ik zie er zelf ook weinig van en berijdt Javas wegen al jaren voor mijn dagelijks werk. Maar er moeten veel ongelukken zijn gezien het krantenbericht...... (de "rommel" wordt doorgaans ook wel heel snel "opgeruimd" Emoticon: Wink .

Waren er niet tijdens Idul Fitri en Lebaran vreselijk veel doden elk jaar ?

Ik ben blij dat ik pas na mijn verblijf in Indonesië las over het verkeer, in Surabaya heb ik nog geoefend met oversteken, ik heb me bescheurd. Een 4 baansweg en dan in het donker lopend oversteken, gelukkig steek ik lekker wit af tegen het donker van de avond.

"Bhinneka Tunggal Ika"

harlys
User
User icon of harlys
spacer line

On 19-12-2011 15:47 Yahyah wrote:
Met uiterste verbazing heb ik het verkeer op Java meegemaakt/beleefd. Ondanks de vele files loopt alles toch soepeltjes. En agressie heb ik al helemaal niet meegemaakt.
Iedere dag rij ik in en om Amsterdam en opgestoken vingers en/of boze blikken zijn aan de orde van de dag. Maar op Java? Niets van dit alles! Complimenten!
Y.

Ook ik heb weinig ongelukken gezien of mee gemaakt
maar veel word niet gemeld.
Ik vind het wel verbazend daar de helft geen rijschool heeft gezien en niet eens weten waar er een is Emoticon: Yes!

En dan zon 40 % met een gekocht rijbewijs zo weinig brokken tja petje af Emoticon: Nooo

roosjenRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.hotmail.com

simpati
User
spacer line

Ik vind het ook verbazend daar de helft geen rijschool heeft gezien
Jij houdt het meteen hoog aan, volgens mij neemt nog geen 10% neemt een rijschool.

harlys
User
User icon of harlys
spacer line

OO das nog minder dan ik dacht 10 % ?

Goed ik rij elke dag maar vaak neem ik sluik wegen / alternatieve wegen daar ik de tijd er voor heb en het leuk vind (vooral de puncak)

Veel kennen deze wegen niet zelfs veel Indonesiers niet

roosjenRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.hotmail.com

dutchbird
User
spacer line

[quote removed]

Y.

Verkeersongelukken gebeuren op Bali dagelijks. Het betreft echter meestal 'motor bikes'.
Ik rij eens per week van Tabanan naar Jember en Malang vv en zie regelmatig ongelukken op het stuk Tabanan/Gilimanuk. Vanaf Ketapang verder zelden. Schrik me elke keer weer de pleuris van die luid toeterend inhalende expresbus cowboys die maar op het nippertje weer invoegen!

NGS stock photos

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

Nou ...Dutchbird.....ik zag op Bali meerdere ongelukken, wat mij zo verbaasde dat een
chauffeur van een auto, alleen uit het raam keek, en gewoon vraagt of het slachtoffer kon staan...zo ja...dan reed de auto gewoon door zónder ernaar te vragen of de brommer schade heeft opgelopen!!! Ongelofelijk......Toevallig werd er een Nederlander op zijn fiets aangereden door een auto, kwam met fikse verwondingen in zijn gezicht en knie er vanaf, hij stond op en de auto reed gewoon door of er niets aan de hand is.....
Ik snap héél goed dat misschien 99% van de auto's géén verzekering hebben, klopt dat?? Daarom zal ik nooit in Indonesië autorijden, bromfiets of fiets rijden, het is vragen om Russische roulette......Alleen met een Solex ergens in de bergen door de sawa's zou ik durven rijden en in zéér rustige Desa's...., hé Malam?? Emoticon: Shiny Emoticon: Party! Emoticon: Party!

harlys
User
User icon of harlys
spacer line

Verzekering ??
Als er een bestaat weet ik niet of ze uitbetalen

Ja idd weet wat je denkt maar ik rij onverzekerd

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ik ben all-risk verzekerd en er wordt zeer snel uitbetaald; beter dan in NL. Er moet een schaderapport worden opgemaakt maar daar is doorgaans iemand van de garage toe bevoegd. Dus dat werkt snel en meestal direct uitbetaald aan de garage van reparatie.

accid
User
User icon of accid
spacer line

Balans van een trip Zuid Bali - Surabaya - Jepara en terug in mei.

-vrachtwagen gekanteld hangend op de brug bij Samsam (Bali Tabanan)
-bus op zijn kop in de rivier bij Meliling (Bali)
-dodelijk ongeluk jonge tiener, terwijl ik zeer rustig al rijdend de stukken schedel ontwijk het lichaam voorbij rijd wordt ik aan de rechter zijde met hoge snelheid door een truck ingehaald terwijl de vader van het kind op de middenstreep zijn verdriet staat weg te huilen.
-Tolweg Gempol -Surabaya heeft links op de vluchtstrook inhalende honda jazz een pick up geramd en beide inzitters van jazz zijn dood.
- bij politie post bij lasem aangehouden omdat ik de altijd rechts rijdende vrachtwagens links ingehaald heb. Wilde de volle prijs maar ik wilde kwitantie dus werd het 50.000 rp
Terug naar Bali net voor Probolingo een bus moeten rammen die mij in de kant wilde drukken omdat hij als een speer van die weghelft af moest door tegemoet komend verkeer.
Ik ben niet gestopt natuurlijk.
Op de boot nog een achterlicht kwijt geraakt en degene die achter mij stond wist van niets en ook de stumperts op de boot hadden niets gezien. Maakt me ook niet uit want ik ga niet mee in hun relaas.
Bij Datengan zie ik een vrouw met kind op de moter (natuurlijk niet naar rechts kijkend) de weg oprijden en de motor net achter mij ramt er bovenop. Slachtoffers onbekend want ik stop daar niet meer voor.
.
Totale schade uitbetaald door verzekering aan schade herstelbedrijf net over de 2 miljoen roepias en ik heb meteen kleine andere deukjes weg laten halen voor 200.000 rp per deuk.
.
Wat zeggen ze hier op dit topic ook al weer? het valt allemaal wel mee ,toch?
.
Hoe vaak maak je dit in Nederland mee?

Van hen die zeggen dat zij mij kennen weet ik dat ze mij niet kennen.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 20-12-2011 20:01 Kembang wrote:
Daarom zal ik nooit in Indonesië autorijden, bromfiets of fiets rijden, het is vragen om Russische roulette......Alleen met een Solex ergens in de bergen door de sawa's zou ik durven rijden en in zéér rustige Desa's...., hé Malam?? Emoticon: Shiny Emoticon: Party! Emoticon: Party!

De pest is dat er geen rustige dorpen zijn, ga je de bergen in dan blijft het hoe rustig het ook is oppassen geblazen want door de rust denken ze alleen op de weg te zijn en zitten in een onoverzichtelijke bocht net zo gemakkelijk aan de verkeerde kant van de weg om een kuil te ontwijken.

Ik heb in al die jaren relatief weinig ongelukken met auto's gezien en dan meestal ook nog alleen maar blikschade, dat mede door de lage snelheden.
Vergelijking verkeer Ned. en Indonesië gaat scheef, hier heb je je te houden aan de regels en dat gebeurd dan ook wel, maar door hoge snelheden is het bij een aanrijding dan ook wel gelijk een volle bingo.
Daarbij komt dat mensen in het verkeer in Nederland buiten gewoon agressief zijn.

In Indonesië is er één regel en die is dat er dus geen regel is.
Met de auto uit een zijstraat komen en zonder te kijken de weg opvliegen, dat wordt door ons al gek en asociaal gezien, maar door de Indonesiër als normaal ervaren, ze stoppen gewoon en zonder middelvinger.
Bij passeren gewoon ondanks het tegemoetkomend verkeer op de verkeerde weghelft blijven zitten, te zot voor woorden, maar het wordt hier geaccepteerd zonder middelvinger, deelnemers aan het verkeer in Indonesië zijn zeker niet agressief.

Het grootste gevaar op de weg zijn de motoren, allereerst omdat een motorrijder erg kwetsbaar is.
Ik heb mijn halve leven motor gereden, in Nederland wordt veel aandacht besteed aan het feit dat je kwetsbaar bent, ook de bijzondere verrichtingen moeten perfect worden uitgevoerd bij het examen o.a. een noodstop maken, gebruikmakend van je voorrem 70 procent en achterrem 30 procent.
In Indonesië gebruikt men nauwelijks de voorrem, vandaar dat ik al hele volkstammen op hun plaat heb zien gaan.

Motorrijden heb je of heb je niet, iemand kan een wereldchauffeur zijn in de auto, maar totaal niet geschikt om motor te rijden, die zien in Nederland dan ook geen kans hun motor rijbewijs te halen.
In Indonesië stapt iedereen dus op de motor, die pokke dingen zijn gewoon raketten, een Mio 113 cc haalt op zijn sloffen 80 km p/u.
Moeders met kind 5 jaar zonder helm staande tussen stuur en buddysit en een jong van 11 achterop vanzelf sprekend ook zonder helm, rijdt vrolijk met een km of 50 door het verkeer, tja gaat moeders onderuit dan heb je een volle bingo.
Kinderen van nauwelijks 12 jaar op een motor, die ouders zijn gestoord.

Het gedrag van motorgebruikers op de weg maakt het verkeer in Indonesië levensgevaarlijk.
Velen die totaal niet in de wieg zijn gelegd om motor te rijden.
Geen aandacht voor andere weggebruikers.(belangrijkste factor)
Geen idee hebben hoe kwetsbaar ze zijn.
En helemaal geen idee hoe ze met zo'n ding om moeten gaan.

Op het moment, dat je moet remmen, voorrem gebruiken, de motor duikt naar voren en de voorband krijgt door de druk op de weg enorm veel grip, achterrem slechts minimaal gebruiken, immers de druk zit bij remmen op het voorwiel en niet op het achterwiel dus zal het achterwiel snel blokkeren, met als gevolg dat je onderuit gaat.
Dat is het allereerste wat je in Nederland leert en dat wordt erin gestampt, vertel het de gemiddelde motorrijder maar in Indonesië, ze kijken je aan met een blik van daar heb je weer zo'n bule die het beter weet.

Exameneis in Ned. Snelheid 50 km p/u, noodstop binnen 10 meter tot stilstand komen, ook op een nat wegdek, ben je tot stilstand gekomen moet er ook teruggeschakeld zijn naar de 1e versnelling, spiegels kijken wat er achter je gebeurd immers de auto achter je kan het te laat in de gaten hebben dus dan kan je gelijk weer als een raket optrekken als daar de ruimte voor is.
Op zeker dat op deze één van de belangrijkste onderdelen van het motor rijden, 95 procent van de Indonesische motor rijders niet slaagt, vandaar dat er per dage hele volkstammen op de straat liggen te zwemmen met alle gevolgen vandien.

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Op 21-12-2011 06:24 schreef accid:
Balans van een trip Zuid Bali - Surabaya - Jepara en terug in mei.

.
Wat zeggen ze hier op dit topic ook al weer? het valt allemaal wel mee ,toch?
.
Hoe vaak maak je dit in Nederland mee?

Mee eens! Ik vond het ook een beetje raar.
Als je langdurig in RI verblijft en dagelijks deelneemt aan het verkeer dan is de werkelijkheid idd zoiets als in jou posting omschreven..

In mijn geval heb ik veel deelgenomen aan het verkeer en dan m.n. binnen de stadsmuren. Ik moest dagelijks van noord naar zuid Yogya en weer huiswaarts, vooral brommers heb ik vaak zien sneuvelen.
De rit(ten) die ik gemaakt heb van Yogya naar Jepara deed ik meestal 's avonds (ook eens naar Bandung, Plered, Ciribon, Jakarta etc. gereden) Wat mij altijd is bijgebleven, een truck tegen een boom, chauffeur bekneld, luid schreeuwend, omstanders die gewoon staan te ouwe betten en zelfs lacherig, met een oude lier en een ijzeren kabel de cabine proberen open te trekken, wat niet lukte.. adu adu Emoticon: Cry
En nu zo onder het type komen er meer gevallen naar boven...

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

75,395,302 topic views - 233,711 posts - 13,689 topics - 24,565 members - last post @ 22-09-2019 18:37 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

123,515,353 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com