indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Blog @ indonesiepagina.nl > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

bambang
User
spacer line

Op 22-12-2011 16:28 schreef bambang:
Op een gegeven moment moet je alles een streep onder zetten. Makkelijker gezegd dan gedaan.
Er zijn/waren mensen die in het Jappenkamp hebben gezeten. Er wordt niets gekocht wat van Japanse makelij is. De stress, depressies kunnen soms overgedragen worden aan de volgende generatie. In huis kan een chronische spanning aanwezig zijn.

Maar ja. Het oorlogsleed zal nooit ophouden. Het wordt steeds opnieuw gedaan. Zie Vietnam, Afghanistan, Irak ...

Indonesie is ook niet gevrijwaard wat het veroorzaken van oorlogsleed betreft. Kijk maar naar Oost-Timor.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

En wat de IndonesiŰrs de Indo's (Nederlands-Indischen) hebben aangedaan.....duizenden op een zeer beestachtige wijze vermoord.
Aan beide kanten kleeft bloed......en dat is door niemand goed te praten maar pardon voor de ÚÚn roept weer verwijt van de ander op die het niet krijgt.
Een eerder geplaatste opmerking onder een dergelijke topic maakte de lezer attent op het leed van de zgn. buitenkampers (= mensen die tijdens de Japanse bezetting niet waren ge´nterneerd maar wel voortdurend onder zware psychische druk moesten leven niet te worden opgepakt of vermoord) waaraan ook zelden is tegemoet gekomen. Ik heb zelfs wel eens ex-ge´nterneerden gesproken die blij waren dat ze waren ge´nterneerd i.p.v. in het "wild" rond te moeten dolen zonder bescherming van familie om je heen en een vijandige bevolking tegenover je.

45havana
User
spacer line

Eindelijk iemand die het snapt,helaas ben je tot nu toe de enige....

spacer line  

On 22-12-2011 17:12 Yogya-Bali wrote:

Een eerder geplaatste opmerking onder een dergelijke topic maakte de lezer attent op het leed van de zgn. buitenkampers (= mensen die tijdens de Japanse bezetting niet waren ge´nterneerd maar wel voortdurend onder zware psychische druk moesten leven niet te worden opgepakt of vermoord) waaraan ook zelden is tegemoet gekomen. Ik heb zelfs wel eens ex-ge´nterneerden gesproken die blij waren dat ze waren ge´nterneerd i.p.v. in het "wild" rond te moeten dolen zonder bescherming van familie om je heen en een vijandige bevolking tegenover je.

Er zijn verschillende verhalen, soms waar , soms gedeeltelijk waar .
Voor zover ik begrepen hebt heeft de oude generatie Indische mensen , de zgn 1ste Gen. en nu de oudere 2de Generatie die de bersiap kampen hadden meegemaakt verschillende ervaringen.
Dat ze allemaal het gevoel hadden "er uit geschopt"werden door Soekarno is iedereen eens.
Dat er verschil in ervaring en beleving is ook duidelijk en te reconstrueren.
Soms is het "makkelijk", soms ook moeilijk .
Er is ook een verschil tussen de "binnenkampers"en "buitenkampers" .
Zie ook het aantallen geinterneerden .En de erkenning door de Nederlandse regering .

Heb jarenlang tussen de 1ste gen. gewoond en omgegaan met de 2de Gen .Indo's.
Ook met binnen en buitenkampers .

bisa dicek of makemyday .

accid
User
User icon of accid
spacer line

Nabestaanden van het bloedbad worden gedwongen de compensatie te delen met lokale functionarissen en andere dorpelingen

De nabestaanden van het bloedbad in het Indonesische Ragawede kregen onlangs een schadevergoeding van de Nederlandse overheid. Nu worden ze gedwongen de ontvangen tegoeden voor de helft af te staan. Het geld moet gedeeld worden met lokale functionarissen en andere dorpelingen. Dat meldt onder meer de Volkskrant.

Negen nabestaanden kregen een schadevergoeding van 20.000 euro. Daarvan moeten ze nu de helft afstaand. Volgens dorpshoofd Mamat worden de weduwen helemaal niet ge´ntimideerd om het geld te delen. Wel heeft hij al van vijf weduwen geld ontvangen. Mamat wil het geld evenredig verdelen onder de familieleden van de 171 slachtoffers van Rawagede.

De Nederlandse regering heeft aan begin December eindelijk haar excuses aangeboden voor de moordpartij in het Indonesische Rawagede in 1947. Bij de militaire operatie werden honderden mannen uit het dorp vermoord. De Haagse rechtbank bepaalde in september al dat Nederland zeven weduwen uit het Javaanse dorp moet compenseren voor de dood van hun echtgenoot.

Waar je mee omgaat wordt je mee besmet, vieze ratten. Zonder druk, ja ja ja

Van hen die zeggen dat zij mij kennen weet ik dat ze mij niet kennen.

accid
User
User icon of accid
spacer line

'Ik moest huilen toen ze me vertelden dat ik 50 procent van het geld moet weggeven', zegt de 90-jarige Lasmi. Ze had met het geld haar eigen huis willen kopen, maar dat kan nu niet meer. Haar schoondochter verklaart dat ze zijn getiranniseerd door sommige buren. 'Iedereen wil een deel krijgen.'

Dorpshoofd Mamat spreekt tegen dat de betrokken weduwen worden ge´ntimideerd om het geld te delen. De families zouden er vrijwillig mee hebben ingestemd.
.
Het is zoals iemand het eerder zei op een ander forum: ,, er is niets veranderd na de tijd van Max Havelaar,,.
Geld maakt niet gelukkig en zeker niet in Indonesie met die bloedhonden om je heen.

Van hen die zeggen dat zij mij kennen weet ik dat ze mij niet kennen.

raanr
User
spacer line

Hoezo aan oorlogsleed verdienen YB. De 9 nabestaanden die ieder Ç 20.000 hebben ontvangen worden zwaar onder druk gezet om de helft af te staan aan dorpsgenoten en lokale bestuurders en worden op die manier voor de 2e keer geconfronteerd met oorlogsleed.

Een les voor de Nederlandse Staat met het oog op toekomstige claims!

45havana
User
spacer line

Je geld eenmaal in indonesische handen......? je kan wachten totdat paasen en pinksteren op een dag vallen voordat je het terug krijgt.Probeer maar eens iemand in indonesie te lenen,mooi dat je om je eigen geld moet bedelen en de kans loopt op een fikse ruzie zodat je de poen dus nooit meer krijgt.Kijk naar het geld dat ze gedoneerd hebben gekregen na de tsunami.Ze leren het ook nooit die belanda's.

Pak Pupyes
User
User icon of Pak Pupyes
spacer line

On 24-12-2011 03:18 45havana wrote: Ze leren het ook nooit die belanda's.

Deze Belanda wel. Ik heb al jaren geleden besloten geen geld meer uit te lenen aan IndonesiŰrs. Als ik vind dat ze er wel voor in aanmerking komen, geef ik de helft van het gevraagde bedrag (dat meestal toch vrij laag is). De desbetreffende IndonesiŰr is dolblij, en ik hoef de lening niet in de gaten te houden omdat er geen sprake is van een lening. Iedereen gelukkig.

MAD

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 23-12-2011 18:58 raanr wrote:

Hoezo aan oorlogsleed verdienen YB. De 9 nabestaanden die ieder Ç 20.000 hebben ontvangen worden zwaar onder druk gezet om de helft af te staan aan dorpsgenoten en lokale bestuurders en worden op die manier voor de 2e keer geconfronteerd met oorlogsleed.

Een les voor de Nederlandse Staat met het oog op toekomstige claims!
Lullig om te zeggen, maar didn't I told you?
Yogya-Bali wrote on 07-12-2011 14:47, topic "Herstel betalingen"
Een paar jaar geleden moest ik ook iemand "begeleiden" die een grote som gelds kreeg als compensatie. Uiteindelijk zijn er toch weer miljoenen verdwenen naar de buurtgenoten die allen begonnen te "lenen". Nog nooit is 1 Rupiah terugbetaald aan deze arme weduwe. Ze was 2/3 van haar som geld binnen een paar weken kwijt......en daar was niets aan te doen want ze wilde niet weigeren om niet voor gierig te worden aangezien. Ben bang dat het hier dezelfde kant opgaat......alleen NL heeft dan wel z'n best gedaan en is het een "interne" kwestie dat het geld zo weer zal verdwijnen.

Yogya-Bali wrote on 08-12-2011 04:13, topic "Herstel betalingen"

Het is mij (evenmin mijn zowel Nederlandse als Indonesische collegae) na jarenlange werkervaring nog nooit gelukt onze clienten te behouden voor het "uitkleden" en dan zal het hier wel even lukken? Laat me niet lachen. Theorie is prachtig maar zeker in de (Indonesische) praktijk werkt alles omgekeerd evenredig. Daarnaast kan het nog levensbedreigend zijn ook voor zowel de hulpverlener/begeleider als voor het slachtoffer, want waar geld te halen is, wordt de mafia wakker (zowel preman kampung , bankemployees als autoriteiten). Jarenlange ervaring mee. Slaap zacht, het komt allemaal wel goed.

Yerun wrote on 08-12-2011 01:43, topic "Herstel betalingen"

Waar blijkt dat die begeleiding al geregeld is? Hoe lang blijven die mensen begeleid door deze mensen? Zijn die begeleiders Nederlanders die alles wel even in de gaten gaan houden en af en toe hun vingertje van Pronk opsteken? Wat een lachertje, jij weet ook precies hoe dit gaat verlopen voor de nabestaanden, maar toch poog je weer iets recht te lullen wat krom is ... en krom blijft. Of je weet het echt niet, dat kan natuurlijk ook, maar dan moet je hier al helemaal niet reageren.
Waarop - uiteraard zoals gewoonlijk - reacties van Sapolidi volgden die het daarmee niet eens was.
Wie hebben er nu (ellendig voor de slachtoffers) gelijk gekregen?

spacer line  

Michel Maas (NOS correspondent in IndonesiŰ ) in de Volkskrant :

Andere dorpsbewoners eisen helft Nederlandse schadevergoeding op.

Rawagede-weduwen geplukt

MICHEL MAAS
JAKARTA

De negen 'weduwen van Rawagede' hebben niet lang kunnen genieten van het geld dat zij van de Nederlandse staat hebben gekregen. Hun 20 duizend euro was nog niet binnen of de gemeenschap van het dorp eiste haar deel. De weduwen hebben onder zware druk de helft van het geld moeten afstaan.

Vertegenwoordigers van de weduwen zijn woedend. Zij hebben de zaak aangekaart bij de Indonesische mensenrechtencommissie.

Dorpshoofd Mamat heeft de vrouwen ruim een week geleden naar zijn kantoor ontboden. Zes gaven er meteen gehoor aan zijn oproep. Zij moesten een verklaring tekenen waarin zij afstand deden van de helft van de schadevergoeding. Als zij dat weigerden, zouden zij de halve dorpsbevolking tegenover zich vinden en dat zou hun leven in het dorp ondraaglijk hebben gemaakt.

Dat werd maandag extra duidelijk, toen zo'n tweehonderd bewoners demonstreerden voor wat zij hun 'recht' noemden. Twee weduwen weigerden aanvankelijk het geld te delen, maar volgens het dorpshoofd heeft er eentje inmiddels wel betaald, en heeft de tweede nog geen geld uit Nederland ontvangen.

Volgens advocate Liesbeth Zegveld, die de weduwen in Nederland vertegenwoordigde, hebben de dorpelingen geen enkel recht op het geld. 'De rechtbank in Nederland heeft de schadevergoeding expliciet toegekend aan degenen die het meest geleden hebben: dat zijn de weduwen die nog in leven zijn. Claims van andere nabestaanden zijn afgewezen. Die hebben dus geen recht op het geld, en zouden de weduwen daarom ook met rust moeten laten.'

Maar dat gebeurt niet. Milem, schoondochter van weduwe Lasmi, vertelt in de Engelstalige krant The Jakarta Post dat de familie door buurtgenoten werd geterroriseerd vanaf het moment dat het geld er was. 'Ook familieleden van haar overleden echtgenoot achtervolgen haar. Iedereen eist een deel.'

Zegveld ziet daarin een waarschuwing voor toekomstige zaken. 'Mensen zeiden dat ze 20 duizend euro weinig vonden. Stel je voor wat er gebeurd zou zijn als ze een ton hadden gekregen! Je ontwricht een gemeenschap met zoveel geld. Het is heel goed je ook even te realiseren hoe je daarmee moet omgaan.'

In Rawagede bracht het vele geld inderdaad veel onrust teweeg. De situatie werd op een gegeven moment zelfs ronduit dreigend. Dat ervoer Irwan Lubis van het ComitÚ Nederlandse Ereschulden, de organisatie die de hele zaak in Rawagede aan het rollen heeft gebracht. Hij was met voorzitter Jeffry Pondaag in het dorp om te protesteren tegen de gang van zaken, maar werd daar belaagd door jonge dorpsbewoners. Het tweetal moest zelfs enige tijd zijn toevlucht zoeken in het politiebureau.

Lubis is woedend. 'Ze hebben het recht niet! De weduwen zijn gedwongen die brief te ondertekenen. Dat is niet goed, niet ethisch.' Lubis is meteen naar het dorp gegaan en heeft geprotesteerd. 'Maar ik ben maar alleen, ik kan niet tegen een heel dorp op.'

Dorpshoofd Mamat zegt dat de weduwen vrijwillig hun geld hebben afgestaan. Maar even later zegt hij dat de dreigende sfeer in het dorp voor hem reden was om de weduwen te vragen de helft af te staan. 'Ik was bang dat bewoners anders over zouden gaan tot anarchistische acties', een typering die in IndonesiŰ doorgaans wordt gebruikt voor rellen en brandstichting, of erger. 'Iedere familie krijgt nu ruim 5 miljoen rupiah (500 euro), en ik hoop dat daarmee iedereen tevreden is, en dat de rust weerkeert in het dorp.'

Hij heeft het geld al ge´nd. Het zal worden verdeeld onder 171 families: nabestaanden van de mannen die op het erekerkhof zijn begraven.

Nederland heeft officieel excuses gemaakt voor het bloedbad van Rawagede. Op 9 december 1947 omsingelden Nederlandse militairen Rawagede en schoten daar alle jongens en mannen dood. De nabestaanden van 171 van deze slachtoffers kregen niets. Volgens het dorpshoofd hebben zij echter net zoveel recht op een vergoeding. Mamat: 'Die negen weduwen vertegenwoordigden wat ons betreft de nabestaanden van ßlle slachtoffers, en het geld dat zij kregen moet dus ook worden gedeeld.' Dat dat in strijd is met de uitspraak van de Nederlandse rechters heeft in Rawagede geen enkel gewicht.

De overwinning van het kleine groepje hoogbejaarde weduwen werd op 9 december gevierd als een overwinning van gerechtigheid. De euforie van die dag is nu volledig omgeslagen. Weduwe Lasmi wilde van haar 20 duizend euro een huisje kopen. Die droom is nu de grond in geboord, zegt zij tegen The Jakarta Post. 'Ik moest huilen toen zij mij vertelden dat ik de helft van het geld moest afgeven. Maar ik moest toegeven.'

"Bhinneka Tunggal Ika"

Pak Pupyes
User
User icon of Pak Pupyes
spacer line

Het is eigenlijk heel simpel: geef IndonesiŰrs nooit geld. In dit geval had Bu Lasmi gewoon een huis moeten krijgen. Geen geld om een huis te bouwen, maar stenen en dakpannen en zo. Maar tja, de deskundologen in NL weer...

MAD

spacer line  

Op 24-12-2011 15:34 schreef Pak Pupyes:
Het is eigenlijk heel simpel: geef IndonesiŰrs nooit geld. In dit geval had Bu Lasmi gewoon een huis moeten krijgen. Geen geld om een huis te bouwen, maar stenen en dakpannen en zo. Maar tja, de deskundologen in NL weer...

Ik vind dat Nederland zich daar eigenlijk niet mee moet bemoeien, maar ben het toch met je eens.

"Bhinneka Tunggal Ika"

bambang
User
spacer line

Deze groepsdwang zal je individueel nooit vooruitbrengen. Je wordt geremd in je eigen ontwikkeling. Je kunt geen behoorlijk huis voor jezelf meer bouwen. Met het geld kan bijv. je bloedeigen kleinkind een school/opleiding volgen.

Er was een documentaire over zwarte Amerikanen. Er is ook een soort groepsverantwoordelijkheid. Je zorgt voor een familielid die financieel niet breed heeft. Een vrouw heeft haar geld zelf gehouden, niet gedeeld met familie. Ze heeft een opleiding gevolgd en zelf betaald. Nu heeft ze een goede baan en een toekomst.

ardianto
User
User icon of ardianto
spacer line

"Weduwen van Rawagede moesten helft geld afstaan aan dorp

De negen 'weduwen van Rawagede' hebben niet lang kunnen genieten van het geld dat zij van de Nederlandse staat hebben gekregen. Hun 20 duizend euro was nog niet binnen of de gemeenschap van het dorp eiste haar deel. De weduwen hebben onder zware druk de helft van het geld moeten afstaan..."

rest: hier

"Geld is de wortel van alle kwaad". Het wordt weer eens bewaarheid.

Quiz: Noem 3 westerse landen waar Islam succesvol is ge´ntegreerd. Oke, noem er eentje dan

Pak Pupyes
User
User icon of Pak Pupyes
spacer line

On 24-12-2011 15:36 Macan Belanda wrote: Ik vind dat Nederland zich daar eigenlijk niet mee moet bemoeien.

En daar ben ik het op mijn beurt dan weer mee eens. Kleuterjuf spelen.

Ik vraag me af of een `herstelbetaling' per se in geld moet worden uitgekeerd. Da's natuurlijk wel verreweg het gemakkelijkste, maar niet altijd het beste. Zoals blijkt.

MAD

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Waar is nu die ene persoon die er van overtuigd was dat alles wel op z'n plek zou vallen met betrouwbare Nederlandse contactpersonen die alles prima in de gaten zouden houden? Nergens te bekennen natuurlijk, want deze weg is al zo oud als de weg naar Rome. Tja, droom lekker verder dus!

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 25-12-2011 01:23 Pak Pupyes wrote:

[quote removed]

En daar ben ik het op mijn beurt dan weer mee eens. Kleuterjuf spelen.

Ik vraag me af of een `herstelbetaling' per se in geld moet worden uitgekeerd. Da's natuurlijk wel verreweg het gemakkelijkste, maar niet altijd het beste. Zoals blijkt.
Ik denk niet dat Nederland er baat bij heeft om jarenlang voor een groep van 9 mensen te gaan zorgen en hiermee steeds het nieuws blijft halen, want apart. Geen slapende honden wakker maken, al is die ene 'hond' van een advocate inmiddels wel wakker.

Pak Pupyes
User
User icon of Pak Pupyes
spacer line

On 25-12-2011 01:29 Yerun wrote: Ik denk niet dat Nederland er baat bij heeft om jarenlang voor een groep van 9 mensen te gaan zorgen

Dat bedoel ik dan ook niet. Die ene dame wilde een huis, geef haar dan een huis. En vraag wat de andere dames willen. Maar geen geld.

MAD

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 25-12-2011 01:35 Pak Pupyes wrote:

[quote removed]

Dat bedoel ik dan ook niet. Die ene dame wilde een huis, geef haar dan een huis. En vraag wat de andere dames willen. Maar geen geld.
Bij een huis horen verantwoordelijkheden zoals onderhoud. Jij weet ook wat er gebeurt als na 1 jaar de kraan kapot is, de muur scheuren heeft en de deur niet meer dicht kan. OF er gebeurt NIETS, OF er wordt een gezicht naar Nederland getrokken van "wat een kut-zooi leveren jullie, stelletje gierpinnen". Bovendien is zo'n huis dan toch te groot voor alleen de weduwe (die ook niet kan lezen, schrijven of een bankrekening heeft) dus wordt haar dat nog sneller afhandig gemaakt dan die 50% van haar cash centjes. Kortom, het is dus nooit goed. Geef maar gewoon geld en laat ze in hun eigen sop gaar koken en geef ze een eenmalig bedrag waarop je eerlijk kunt zeggen: "Kijk, netjes betaald volgens afspraak. Klaar is Kees."

45havana
User
spacer line

Ze hadden ook gewoon een pensioen kunnen toekennen,per maand een x bedrag levenslang.Duurt toch zo lang niet meer en dan was het leed misschien wat minder.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 25-12-2011 04:06 45havana wrote:
Ze hadden ook gewoon een pensioen kunnen toekennen,per maand een x bedrag levenslang.Duurt toch zo lang niet meer en dan was het leed misschien wat minder.
Dat is ook geld, en zal ook 'eerlijk' verdeeld worden onder de dorpsbewoners natuurlijk. Zeker als dit niet geheim gehouden wordt.

Nee, Nederland heeft het slim gedaan, ze hebben gedaan wat er gevraagd werd en geen stap meer. Dat het nu een puinhoop wordt met plukkende buren e.d. is ook nog eens een goede reden om te zeggen dat het toch niet werkt en men beter maar niets kan geven om de harmonieuze omstandigheden in het dorp niet te verstoren.

Ben trouwens benieuwd of die advocate nu ook de helft van haar deel afstaat aan de dorpsbewoners. Heb een donkerbruin vermoeden dat die lekker een lange neus trekt nu en zegt: zak maar in de stront, heb al genoeg geholpen!

Pak Pupyes
User
User icon of Pak Pupyes
spacer line

On 25-12-2011 04:20 Yerun wrote: Nee, Nederland heeft het slim gedaan

Als jij belastinggeld weggooien slim vindt, heb je gelijk.

MAD

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 25-12-2011 05:14 Pak Pupyes wrote:

[quote removed]

Als jij belastinggeld weggooien slim vindt, heb je gelijk.
Relatief slim dan, in plaats van er nog jaren mee blijven leuren is het nu voor wat betreft NL afgerond. Hoe groot de puinhoop ook is, dat is een zorg van Indonesie nu toch? Of je nu geld weggooit in de vorm van biljetten, pensioenen, leningen of huizen (zoals jij voorstelde), weggooien doe je het toch wel.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Advocate Liesbeth Zegveld kan nog veel verdienen. In de voetsporen van de Aboriginals in Australie en de Indianen in de USA kunnen de Indonesiers ook compensatie eisen voor de slachtoffers van de puputan in Bali een eeuw geleden, de nakomelingen van de Bandanezen op Kei Elat een vergoeding voor de massamoord door J.P. Coen op Banda, de Nederlanders een compensatie voor wat de Spanjaarden tijdens de 80-jarige oorlog hebben aangericht, de Sasaks op Lombok bij de Balinezen voor 2 eeuwen kolonisatie, etc., etc.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

75,395,302 topic views - 233,711 posts - 13,689 topics - 24,565 members - last post @ 22-09-2019 18:37 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

123,515,251 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com