bule gembel, ik ben 1 van die lezers die meer leest dan reageert en onderneemt in Indonesia. Ik vind het heerlijk om in Indonesia te ondernemen. De regelgeving is een stuk eenvoudiger dan in Nederland en met weinig kapitaal (voor nederlandse begrippen) kun je er een fikse onderneming doen laten rijzen wat in Nedereland voor mij niet mogelijk zou zijn geweest.
Daarnaast geniet je natuurlijk van het heerlijke weer en het mooie land. Wel heb ik veel moeten leren, de Indonesische cultuur is uiteraard niet te vergelijken met onze cultuur.
Ik heb me dan ook erg (en vaak tegen mij wil) aan moeten passen.
Wat mij in dit topic opviel was dat het o.a. veel over eten gaat (restaurantjes) of het verhuren van overnachtingen (hotel,resort). Zelf sprak mij de bakkerij wel aan daar de mensen natuurlijk altijd zullen blijven eten!
Als analist heb ik dan ook een beetje het zekere voor het onzekere gekozen en heb jaren geleden een kwekerij opgestart. In tegenstelling tot al de kwekers om mij heen heb ik veel tijd en geld geïnvesteerd in kennis, processen, research en ontwikkeling. Uiteraard wil ik het als bule wat beter doen dan de collega's. We hebben dan ook voor Indonesische begrippen een prachtige kwekerij. Kwaliteit staat bij ons voorop en de afnemers staan dan ook dagelijks in de rij om onze producten af te nemen.
Een bijkomend voordeel hierdoor is dat nu wij niet uitgespeeld worden met de prijs maar we enigszins de opkopers in de tang hebben.
Daarnaast is het zo dat je zelf grotendeels je verdienste kunt bepalen. Wil je meer verdienen moet je meer kweken!
Op het moment reis ik al wat jaartjes zo'n 3 tot 4x per jaar op en neer naar Nederland.
Echter de meeste tijd van het jaar verblijf ik in Indonesia. Wanneer ik in Nederland verblijf kan ik dagelijks mijn hele bedrijf voor 100% monitoren op de computer.
Zoals uitgaande geldstromen, inkomende geldstromen, elke dag de productie van mijn werknemers, de oogst per dag en vooral belangrijk de status van zo,n 100.000 plantjes waarvan we oogsten en op deze manier precies weet wanneer ze gaan bloeien tot en met ze uitgebloeid zijn. Ook de hele voorraadbeheer van grondstoffen die we dagelijks gebruiken kan ik in 1 oogopslag elke dag zien.
Zo kan ik de mensen dagelijks optimaal aansturen als ik niet aanwezig ben.
De software heb ik zelf geschreven zodat ik alles aan kan passen zoals ik het zelf graag wil hebben.
Vooral door een aantal schermen die ik gebouwd heb met een volledige simulatie van een aantal processen kan ik eigenlijk mijn bedrijf beter aansturen van mijn computer dan wanneer ik er zelf rondloop.
Een kwekerij is gewoon heel erg leuk werk, zaaien en oogsten!!! Zelf ben ik verslaafd aan onderzoek. Proberen dat de oogst van een plantje geen 300 gram is maar bv 400 gram. Dit geeft je een extra winst van 10.000 kg op 100.000 plantjes.
Maar pas op! Echt management kunnen de (beginnende) boeren vaak niet. Vooral de kleinere boeren zijn binnen de kortste keren bankroet.
Natuurlijk mag iedereen die meer wil weten hierop reageren.
En ja...Harlys heeft lekkere bitterballen!!