indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Gezocht & Aangeboden > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Idd! Emoticon: Stupid

Ik heb even het oude topic opgezocht (ik weet ff niet zo snel hoe de link te plaatsen)
de naam is; Succes, droom uitgekomen op Java

Nuafhalen is mijn nieuwe bezigheid

Als antwoord op de vraag of RI nog steeds trekt, Antwoord JA Emoticon: Yes!

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

philip
User
spacer line

ik woon negen jaar in Indo plaats solo midden java als je echt iets wilt weten of info stuur mail naar me face.supriRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.yahoo.com ik heb veel mensen geholpen die zijn eigen zaak of inversteren in Indo. Alvast bedankt

spacer line  

Oyibo,

Je vertelde dat je een restaurant hebt. Ik heb je gevraagd waar dat is. Wil je vertellen waar het ia of hou je het liever geheim?

Het mooie van je eigen fouten is dat anderen er soms heel gelukkig van worden..

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Wat is geheim? Weinig denk ik. Het is een restaurant metname gericht op expats. Enkele maanden terug is het restaurant naar een gunstiger lokatie aan de doorgaande weg naar de bedrijvigheid verhuisd. Echt zichtbaar waren we niet. Steek inderdaad je kop niet boven het maaiveld. Geen internetsite, weinig tot geen reclame. De klanten zijn meestal bedrijven die lunches bestellen voor hun expats. En bule die zelf komen halen, of afhalen. Of aflaten halen door hun chauffeurs. Tegen een uur of 4 smiddags is het restaurant dicht. Aangezien de bedrijvigheid behoorlijk in elkaar is geklapt voelen we dat in het restaurant ook stevig. de vooruitzichten voor het nieuwe jaar zijn aanzienlijk beter gelukkig. Voor december en januari moet er geld bij. Dat is sinds de opening niet zo geweest. Toen ik goed 2 jaar in RI aan het werk was had ik echt genoeg van het lokale eten, en ben zachtjes en in alle rust begonnen aan het verbouwen van een nieuwe ruko. Heb er een soort cleanroom van gemaakt. Dat is in het nieuwe restaurant nu ook zo. En de keuken van stainless steel. Vanwege hygiene. Iets wat goeddeels je kwaliteit bepaald. De keuken is een plaatje geworden na de verhuizing en nog wat verbeteringen ingevoerd. Het bewaren van etenswaren in doosje met stickers voorzien van datums enz enz. Heel bewerkelijk allemaal. En vergt "enige" training van personeel. Het restaurant is 100% haram. Waarmee veel lokale bevolking nog los van de prijs niet tot de doelgroep behoord. Kwalitiet heeft overigens zijn prijs. Denk dus maar aan catering en lunchroom.
Een restaurant voor lokaal heeft geen zin, daar zijn er velen van. En dan moet je het nog van de,massa hebben. Weinig tot neit aantrekkelijk. Als je iets wil beginnen in RI moet je jezelf kunnen onderscheiden. Wat jij kan bedenken, daar zijn ze zelf al erg goed in,zo niet beter en dan ook nog met vele jaren voorsprong. Overigens is dit een uit de hand gelopen hobby. In de planning staat nog steeds het gelijke concept in andere delen van RI. Het concept werkt niet in elke plaats in RI. In het nieuwe jaar staat een nieuw restaurant geplanned.

It's only kinky the first time.

spacer line  

On 30-12-2011 04:14 oyibo wrote:

E en restaurant voor lokaal heeft geen zin, daar zijn er velen van. En dan moet je het nog van de,massa hebben. Weinig tot neit aantrekkelijk. Als je iets wil beginnen in RI moet je jezelf kunnen onderscheiden. Wat jij kan bedenken, daar zijn ze zelf al erg goed in,zo niet beter en dan ook nog met vele jaren voorsprong. Overigens is dit een uit de hand gelopen hobby. In de planning staat nog steeds het gelijke concept in andere delen van RI. Het concept werkt niet in elke plaats in RI. In het nieuwe jaar staat een nieuw restaurant geplanned.

Gedeeltelijk waar.
De Indonesische middenklasse hebben ook geld .
De probleem is dat als je met een nwe concept komt het gelijk door anderen wordt geimmiteerd .
Het samenwerken (ook met bule) moet goed doortimmert zijn in een goede overeenkomst.
Als je goede naam hebt zullen ze "in de rij staan" om franchisenemer te worden.

bisa dicek of makemyday .

accid
User
User icon of accid
spacer line

Beste Yogja-Bal.
.
Toen ik zo oud was als Bule Gembel en Siebjans (2 in ieder geval) was ik al aan het plannen om te stoppen met werken en toen ik 40 werd was dit een feit. Dit is trouwens nog niet zolang geleden. Ik doe nu zaken en dat is voor mij geen werken omdat ik mijn uren die ik erin steek niet in geld uitdruk. Zaken gaan doen om geld te verdienen is de verkeerde insteek in mijn visie. Ik doe zaken door te doen waar de meeste mensen geld voor nodig hebben.
.
Je zegt dat je feitelijk meer bereikt hebt dan dat dit in NL voor jou mogelijk zou zijn geweest. Maar leg mij dan eens uit wat is dat feitelijke dan wat je bedoeld?
.
Ik ben het helemaal met je eens dat het hebben van tijdige en innovatieve kennis een groot voordeel voor je kan zijn als je iets voor jezelf wilt beginnen als je in een land leeft waar die kennis moeilijk voor handen is. In het land van de blinden is een oog koning.
.
Toch vind ik het onverstandig je in een land als IndonesiŽ zakelijk te binden als financieel gewin je doel is. Het is anders als je een ideologisch doel hebt onder het mom van bijvoorbeeld verbeter de wereld en ik begin bij me zelf. Het risico wat je loopt weegt niet op tegen het rendement. Met rendement bedoel ik niet alleen financieel gewin maar ook de kwaliteit van leven. Het is naÔef om te denken dat het leven in een goed klimaat onder relatief lage kosten een leven is wat uiteindelijk het doel was toen men begon, m.u.v. de toko bezitter die hier iets probeert op te bouwen omdat er een sociale band is en een baan uiteindelijk te weinig perspectieven biedt. Iedere buitenlandse ondernemer in IndonesiŽ hoopt dat hij/zij een rendement haalt waar hij/zij heel goed van kan leven buiten IndonesiŽ.
.
Je moet dit wel willen als je IndonesiŽ een beetje kent want het is een land waar logica plaats maakt voor de waanzin van de dag en waar het recht zo krom is als een pisang. 20.000 rp stelen kost een meisje 6 maanden en de religieuze maffia is de ergste in zijn soort omdat het Gross van de deelnemers een IQ hebben van een cacao pit en daardoor nog primitiever en agressiever van aard zijn dan een doorsnee makaak.
.
Dus wat dan als je toch een (meerdere) zakelijke transacties wilt maken?
.
Ik zal een klein tipje van de sluier van mijzelf oplichten. Mijn kop staat niet alleen boven het maaiveld maar heel mijn lijf . Mijn boom vangt ontzettend veel wind en dat moet ook. Ik laat zien dat ik het goed doe/heb en ik leef er ook na. Dat is namelijk nodig voor mijn zakelijke actieviteiten en dat is zeker ook nodig om het voor mij aantrekkelijk te maken en houden om in een land als Indonesie regelmatig te verblijven. Ik heb zelfs een loving Indonesische vrouw die met mij mee leeft.
.
Ben ik nu bang om dit allemaal te verliezen als de muve dichter bij komen cq zichtbaar worden ( vijanden zijn er altijd )
Nee!!Waarom niet? Omdat als ik wil op het eerste het beste moment mijn koffer kan pakken als ik dat wil en van waar ook ter wereld de zaak in Indonesie gewoon voort kan zetten. Voor mijn zaken hoef ik er namelijk niet te wonen. Dit geld trouwens niet alleen voor mijn zaken in Indonesie maar ook op andere plekken op de wereldbol omdat de zaak geworteld is buiten de plaatsen waar ik zaken doe.
.
Wat jij dus wilde Yogja-Bali (en nog zou moeten willen volgens mij) is voor mij noodzakelijk. Pendelen geeft me energie Ė houdt me scherp enz enz, maar het belangrijkste is dat het rendement niet op Indonesisch niveau zit maar op europeesch/wereld niveau en dat het daardoor voor mij mogelijk is om te doen wat ik echt leuk vind op plaatsen die ik leuk vind en dat ik ook nog het beste van het beste kan krijgen voor het geval van zorg bijvoorbeeld.
.
Wat maaivelden betreft, er zijn vele maaivelden die zo hoog liggen dat andere ze niet eens kunnen zien dus heb je daar ook niets van te vrezen.
.
Leg mij nou ook eens uit waarom je zegt: boontje komt om zijn loontje! Wat doen zij dan wat jij niet zou willen?

Van hen die zeggen dat zij mij kennen weet ik dat ze mij niet kennen.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

SA, dat hebben ze geprobeerd, meerdere keren zelfs. Maarja, als het al mis gaat op de broodjes, lekker zoet maar wel in de zelfde vorm, blijven de mensen er snel weg. Vervolgens kwam er iemand alleen broodjes halen. Zijn baas kopieerde dat alleen kon de kwaliteit en smaak niet halen. Ook dan blijven de klanten weg. In het begin waren we zeker een doorn in het oog want de bedrijfjes die al leverde, waarvan 1 expat verloren de klanten op kwaliteit, ondanks zijn goede poging tot. En dat is omzet. En niet een klein beetje. Na de pogingen is de competitie gestaakt. Er kan nog al wat verschil zitten in kwaiteit. Lekker vet varkensvlees, of zelf importeren maakt een hoop verschil. En ik moest vreselijk lachen om de filet americain die nagemaakt was. Daar was iemand een inmens belangrijk ingredient vergeten, beter gezegd niet weten het er in te doen. Competitie is goed, het houdt iedereen scherp. En je kan het alleen maar beter doen.

Zelfs Indiers kwamen voor onze sate, gemaakt naar Kantonese keuken gek genoeg.
Het is ook de varieteit die je kunt bieden. Afijn, komend jaar een 2e shop. Velen hadden dat niet gedacht.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Over franchise nemen, inderdaad, 1 bule wilde dat graag gaan doen. Dat is een jaar geleden. Maar waarom zou je zoiets doen? Niet dat we met het restaurant werkelijk iets voorstellen, maar beter zelf de kwaliteit in de hand houden, een naam weggooien doe je maar 1 keer met zoiets. Bovendien vraagt het nog al wat aan hygiene, zeker als je het in de ambiente omstandigheden hebt over een broodje filet en tartaar. Dat laat je niet aan anderen over. En dan helemaal niet met een gelijke naam.

harlys
User
User icon of harlys
spacer line

Hard punt Broodje met filet american met uitjes, heerlijk makkelijk te maken maar niet makkelijk te verkopen in Indonesie

Wel hebben we nu een nederlandse top bakker in Jakarta !!

Met lekkere mocca punten slagroom gebakjes etc hij levert op bestelling !

Bakkerij Voorneman Emoticon: Party!

infoRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.roosduchtrader.nl

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Op 30-12-2011 14:19 schreef harlys:
Hard punt Broodje met filet american met uitjes, heerlijk makkelijk te maken maar niet makkelijk te verkopen in Indonesie

Wie zegt dat hij z'n bedrijf in RI heeft?
Nog steeds heb ik nergens kunnen lezen waar dit heerlijke broodje daadwerkelijk te verkrijgen is Emoticon: Confused
(of mis ik iets... Emoticon: Stupid )

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Aan de Indonesier raak je dat niet kwijt. Geen markt. Wel Scandinaviers, een verdwaalde Engelsman, Amerikanen en Australiers lusten het maar wat graag als ze het 1 keer geprobeerd hebben.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Dit topic heet bedrijf ter gezocht ter overname, dat is 1. En dat is het niet. Vervolgens is het forum er niet voor reclame te maken. Wat ik wel zie gebeuren tegen de regels in. Ik haal zelf reclame weg. Ik geloof dat Jeroen en ondergetekende genoeg rotzooi over ons heen hebben gehad de afgelopen tijd. En ik ben niet van plan daarvoor ook maar de geringste aanleiding te geven Sieb. Er zijn forummers ondertussen geweest, dat was in het vorige pand welliswaar. Dat is genoeg.

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

oeps Emoticon: Confused
Ahumm, ik wist niet dat je kwaad werd zegg Emoticon: Stupid

In ieder geval jammer dat niet iedereen kan meegenieten van zo'n lekker broodje.
Wie weet had er misschien wel iemand bij kunnen zitten die een bedrijf zoekt ter overname en wie weet was dat een succes geworden.

Emoticon: Shut up!

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Hoho, ik werd niet boos ik gaf aan waarom ik geen verdere details wenste te plaatsen. En het bedrijf is niet ter overname. Wie weet, als het een keten is en het goed loopt, dan is het wel een idee. Maar daar zijn we verre van, alleen iets in het achterhoofd. Het is opgezet voor de kinderen.

spacer line  

On 30-12-2011 14:53 oyibo wrote:
Het is opgezet voor de kinderen.

Is ook mijn bedoeling.
Vandaar dat ik driftig mee lees.
Ben zelf te oud om achter de toonbank van een warme bakker te staan .

Ken ook een Indonesier die een paar jaar geleden een kleine bakkerij wilde opzetten, is niet door gegaan.
Zijn croissantjes en broodstengel kan met gemak concurerend met zelfs Deliferance ,
Daar staan ondergetekende en Nyonya achter .
Over 2 weken ga ik toch naar die richting, om kijken kijken en praten praten .

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Op 30-12-2011 15:41 schreef Surya Atmadja:

[quote verwijderd]

Is ook mijn bedoeling.
Vandaar dat ik driftig mee lees.
Ben zelf te oud om achter de toonbank van een warme bakker te staan .
.

Waarom Om Sid? Ik zie het al helemaal voor me, Om Sid met zo'n grote witte bakkers "muts" haha.. geintjuhh Emoticon: Party!

Hoe staat het met uw Guesthouse plannen?
Al iets gevonden, een lokatie ter overname o.i.d.?
Dat idee van u is voor mij ook nog steeds "hot" Emoticon: Yes!

Pak Pupyes
User
User icon of Pak Pupyes
spacer line

On 30-12-2011 15:58 siebjans wrote: Dat idee van u is voor mij ook nog steeds "hot"

Laat het dan maar afkoelen, Sieb. Met een guesthouse geld verdienen is ongeveer net zo moeilijk als met een restaurant geld te verdienen. Het schiet niet op. Tenminste niet in de toeristenstreken. Daarbuiten is meer te verdienen, maar is het risico ook navenant. Het klinkt allemaal zo idyllisch, maar de werkelijkheid is keihard. Kajhard in jouw dialect. Bovendien is de zichtbaarheid 100%.

MAD

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Klopt PP, om in mijn dialect te zegge, "da ken"
Maar toch lijkt me dat zeker wat Emoticon: Yes!
de zichtbaarheid is niet erg als je maar niet "groot" gaat uitpakken met dure kijangs enzoo.....
Ook rijk er van worden hoeft niet meer. Overleven is al voldoende.

Om on-topic te blijven, ik zoek iets ter overname ver van Yogya Emoticon: Smile
(ook weer niet te ver, een uurtje vliegen en dan lekker een weekendje weg in Yogya is al genoeg Emoticon: Cooool )

Pak Pupyes
User
User icon of Pak Pupyes
spacer line

On 30-12-2011 16:14 siebjans wrote: Om on-topic te blijven, ik zoek iets ter overname ver van Yogya

Nou ja, ik ken Kupang niet, maar daar zouden wel mogelijkheden kunnen zijn. Dan nog zie ik overnemen niet zitten omdat jij zulks veel beter van de grond af kunt opbouwen.

MAD

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Op 30-12-2011 16:23 schreef Pak Pupyes:

[quote verwijderd]

Nou ja, ik ken Kupang niet, maar daar zouden wel mogelijkheden kunnen zijn. Dan nog zie ik overnemen niet zitten omdat jij zulks veel beter van de grond af kunt opbouwen.

Helemaal Benar, Betul Emoticon: Yes!
(de grond is er zelfs al Emoticon: Smile )

maar om enigszins on-topic te blijven..... Emoticon: I love it Emoticon: Worship

spacer line  

Leuk om te lezen dat een aantal mensen nu iets meer vertellen. Jammer dat ik dat lekkere broodje van Oyibo niet kan proeven. Wellicht een idee voor Surya om samen met Siebjans een guesthouse te beginnen. Ik zou er wel wat voor voelen dit met een pensionado te gaan doen. Je kan zorgen dat er altijd iemand aanwezig is. Je kan er dan een broodjes zaak bij gaan doen want een keuken heb je toch nodig. Ook kan het Delifrance idee gekopieerd worden een leuke naam zou zijn Roti Sur Jan.

Ook erg leuk om te lezen hoe Accid en klein tipje van zijn hele grote sluier oplicht Emoticon: Smile Ik moet je zeggen Accid ik ben heel erg nieuwsgierig naar jouw als persoon. Je doet zaken door te doen waar de meeste mensen geld voor nodig hebben.... Wellicht komt het door de nieuwjaarsborrel die we vanavond in mijn toko hebben gehad met alle collega's maar
dat kwartje valt nog niet helemaal goed...
Zelf doe ik 20% van mijn zaken online. Dit is voor mij ruim voldoende om goed van te kunnen leven in RI. Ik zou het financieel kunnen verdragen als men mijn financieel knipt en scheert in RI. Ik heb dan altijd genoeg aan mijn online activiteiten om dagelijks met het
hele gezin een Delifrance broodje te kunnen eten bij Roti Sur Jan en ook nog een bakkie witte rijst Emoticon: Smile Ook kunnen de NL activiteiten gewoon door draaien zonder dat ik er hoef te zijn.

Mijn grootste bezigheden zijn, aanwakkeraar, ,ideeŽn bakker, creatief zijn en het treintje goed op stoom te laten komen en vervolgens zorgen dat het marketing apparaat/ verkoop
organisatie goed loopt. Zelf loop ik hierbij graag voorop om te laten zien dat het kunstje werkt. Natuurlijk is het treintje ook wel eens niet op stoom gekomen...... Dat is dan heel erg jammer maar dan hebben wij er wel alles aan gedaan..

In mijn Indonesishe vriendenkring heb ik ook een goede kennis die zegt dat zijn kop hoog boven het veld uit moet. Dit is om te laten zien dat het goed gaat en bepaalde mensen
trekken zo zijn aandacht en vise versa. Waarschijnlijk begrijp ik wat jij bedoeld Accid... Ik
weet dat ook hij regelmatig buiten RI is om te zorgen als er geknipt wordt dat hij gewoon
ergens anders door kan leven. Als hij in Belanda is stuur ik hem Graag door Europa en hebben we veel gesprekken over dit soort zaken. Hij heeft zo nu en dan ook een frisse neus nodig en doet dit graag in Europa. Het geeft hem nieuwe energie. ik wil hierbij wel zeggen dat hij een eerlijk mens is en geen zaken doet die het daglicht niet kunnen verdragen. De gebruikelijke KKN is natuurlijk wel van toepassing Want anders is groot zaken doen echt niet mogelijk....

Ik begrijp heel goed dat een dergelijke Leefstijl voor niemand een probleem zou zijn, het is mooi als het goed met je gaat en je kan doen wat je wilt. Het belangrijkste is volgens mij dat je plezier moet hebben in je activiteit , vertrouwen in jezelf en een beetje geluk dan komt de
rest vanzelf wel...

Toch zou ik op het gebied van marketing graag iets doen in RI. Waar ik vaak in RI tegen aan loop is het volgende: Waarom zou ik dit doen, niemand doet dit dus waarom zou ik dit moeten doen.... Kent u het boek de blue ocean strategy...... Heel boeiend!

Ik heb het idee dat veel mensen in RI alleen maar kopiŽren en niet iets nieuws of innovatiefs willen proberen. Het leuke is dat het vaak ook nog heel weinig kost om te proberen. Welicht hebben deze mensen al zo veel geld dat ze geen zin hebben in een klein avontuurtje te stappen... RI heeft enorm veel kansen je hoeft maar een klein stapje van de weg af te doen Emoticon: Shut up! Emoticon: Shut up! Emoticon: Shut up! Emoticon: Shut up! Emoticon: Shut up! Emoticon: Shut up! Emoticon: Shut up! Emoticon: Shut up! Emoticon: Shut up! Emoticon: Shut up!

Het mooie van je eigen fouten is dat anderen er soms heel gelukkig van worden..

spacer line  

On 30-12-2011 23:19 bule gembel wrote:
Leuk om te lezen dat een aantal mensen nu iets meer vertellen. Jammer dat ik dat lekkere broodje van Oyibo niet kan proeven. Wellicht een idee voor Surya om samen met Siebjans een guesthouse te beginnen.

Guesthouse is minder aantrekkelijk dan kost2-an .
Ik had afgelopen zomer een stuk grond bekeken in Lembang , grond alleen kost al bijna 1,5 M , nog niet eens het gebouw zelf .
Als je het bouwen zelf regelt (familie/vrienden) moet je al bijna tussen 700-800 jut dokken.
En de personeel dan , surat2 ijin (vergunningen) etc ?
Als je snel wil beginnen (burocratie omzeilen Emoticon: Wink ) kost het ook extra.

PS : Japan was ooit begonnen met copyeren.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Ik snap weinig van jouw observatie. Indonesiers zijn juist erg inventief als het gaat om bizniz, veel en veel meer dan Nederlanders in zijn algemeen. En je zult echt met een goed idee moeten komen om iets te verdienen. Veel westerlingen zien niet eens dat RI financieel gezien een microclimaat is en alleen daarom al een westerling een behoorlijke glijer kan maken. Nog los van de bijkomende zaken die meespelen in een derde wereld land. RI is geen immigratie land. Er is zelfs een boek geschreven warvan volgens mij YB het isbn nummer heeft. Dit omschrijft groot menselijk leed. Je schrijft topics vol en zit vol met vragen. Om vervolgens SA het advies te geven een guesthouse te beginnen mt een broodjeshuis. Erg origineel! Hoe kom je er op? Dat is jouw innovative inbreng? Zoals Malam al zei, je hebt stoute schoenen gekocht kennelijk, tijd voor de motor om ze aan te trekken en voorop te lopen bij de komende innovatie in RI. Ik ben erg benieuwd.

accid
User
User icon of accid
spacer line

Iets niet begrijpen oyibo betekend niet dat hetgeen je leest niet waar is of veel waarheden bevat.
.
Bule Gembel begrijpt het spelletje heel goed. Dat IndonesiŽrs creatief zijn als het gaat om bizniz kan zijn maar innovatief zijn ze toch niet. Dit in tegenstelling tot de Nederlandse bizniz in het algemeen. Dat een heel goed idee je sleutel is tot succes is een verkeerde interpretatie en zeker in een land waar dit soort ideeŽn meteen de grond ingeboord worden door corruptie en daarna in een gekopieerde vorm alsnog opgestart worden en duren zolang ze elkaar het licht in de ogen gunnen . Het hebben van een goed idee is dan toch niet genoeg gebleken.
.
Kijk eens hoe vaak geprobeerd is om Hugo de chocolade maker in Yogjakarta te kopieerden en zakelijk om zeep te helpen. Daar komt dan toch wel even wat anders bij kijken dan inventief op zijn Indonesisch zijn. Juist door het microklimaat is het duidelijk dat eenmanszaakjes heel creatief zijn in overleven maar het opzetten van een bedrijf dat het ook nog eens goed doet in het buitenland is andere koek.
.
Noem mij eens een bedrijf dat het heel goed doet buiten IndonesiŽ doordat ze innovatief waren in het uitwerken van een bedrijfsconcept dat ze zelf verzonnen hebben. Het overgrote deel van de grote bedrijven hier heeft een internationaal opstartmanagment en ontlenen verder hun bestaansrecht aan corruptie. Vandaar dat ze buiten IndonesiŽ zich ook niet staande kunnen houden zonder een internationale directie. Mandala was daar weer een mooi voorbeeld van. Op het moment dat er een Indonesisch management de internationale directie overnam was het down hill en dat was nog wel binnen Indonesie.
.
Dat forum leden veel vragen stellen kan je op meerdere manieren opvatten.
Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten.
Zolang het vragen zijn waar in mijn optiek vooraf over nagedacht is kan ik er heel goed mee leven. Het is verfrissend om eens een keer vragen te zien die je niet op tig andere topics al gesteld en beantwoord ziet en die verder gaan dan de beleefwereld van anderen.. Dat diegene die antwoorden krijgt dan ook nog eens een keer adviezen geeft (meer als positieve note bedoeld denk ik) mag hij/zij zelf weten ,toch? Het is aan een ander wat hij ermee doet en is in mijn ogen geen reden om de schrijver daar op af te rekenen zoals al snel gebeurd als je buiten het zicht gaat lopen hier. Dit is anders als iemand je persoonlijk op een negatieve manier gaat benaderen dan vind ik dat je zowiezo het recht hebt van repliek. Vrijheid van meningsuiting geld trouwens ook voor jou en mij en alle anderen op dit forum dus houd je niet in hoor.
.
Veel zaken die Bule Gembel benoemt spreken mij ook enorm aan zoals: creatief zijn Ė eerlijk zijn - dat je plezier moet hebben in je activiteit - vertrouwen in jezelf en een beetje geluk dan komt de rest vanzelf wel...
.
Of het loze woorden zijn durf ik te betwijfelen maar dat openbaart zich in de loop der tijd wel want ik zou er graag meer van willen weten, al is het maar om elkaar te versterken en dat geld voor iedereen op dit forum.

Van hen die zeggen dat zij mij kennen weet ik dat ze mij niet kennen.

Pak Pupyes
User
User icon of Pak Pupyes
spacer line

On 31-12-2011 03:29 accid wrote: Noem mij eens een bedrijf dat het heel goed doet buiten IndonesiŽ doordat ze innovatief waren in het uitwerken van een bedrijfsconcept dat ze zelf verzonnen hebben.

Ik weet niet of dat ligt aan een gebrek aan innovatie. IndonesiŽ is niet geÔnteresseerd in het buitenland. Dat is een erfenis van Soeharto. Je kunt veel zeggen van dat heerschap, maar hij heeft de economie aardig opgeschroefd, en dat deed hij door zich te concentreren op IndonesiŽ zelf. Niet zo stom, want de binnenlandse markt is enorm (en het graaien ging natuurlijk ook gemakkelijker in eigen land).
IndonesiŽrs zijn erg nationalistisch. Mijn dochter en haar vriendinnen klaagden dat ze op de SD alleen Indonesische geschiedenis moesten leren, op de SMP alleen Indonesische geschiedenis moesten leren, maar op de SMAÖ alleen Indonesische geschiedenis moesten leren. Het buitenland is onbelangrijk. Trouwens een fenomeen dat je wel vaker ziet bij grote landen.
Om nou maar te concluderen dat dus IndonesiŽrs niet innovatief zijn, lijkt me voorbarig. Ik durf wel de stelling aan dat de meeste `innovatieve buitenlanders' hier zwaar op hun bek gaan, door welke oorzaak dan ook.

MAD

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

49,974,355 topic views - 222,224 posts - 13,488 topics - 16,255 members - last post @ 23-09-2017 16:21 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

90,077,422 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com