indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

senior
User
User icon of senior
spacer line

hati hati, pelan pelan

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Kijk ook even door naar Netwerk, Een van de Veteraan die zijn eigen collega dood schoot.
Voor dat er hier weer mensen schrijven, wat erg is, (dat is niet te ontkennen,) maar dat er in een oorlog situatie nou eenmaal dingen gebeuren die je nu achteraf zo makkelijk kan veroordelen.....
Zal zeker kijken, nog beter opnemen, nu maar hopen dat er hier niet triomfantelijk word geroepen geld willen zien voor die misdaden in die tijd............... Emoticon: Frustrated Emoticon: Eerie Emoticon: Stupid

Hebben ook al eerder een topic geopend .......
http://forum.indahnesia.com/to(...)ede_wereldoorlog.php

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

spacer line  

Het is voor sommige ex soldaten een confronterende situatie.
Ze werden ook gestuurd , en bij oorlogshandelingen kunnen veel mis gaan.

Hoop dat de persoon die zijn verhaal vertelde uiteindelijk innerlijke rust kan krijgen.
Ben ook niet eens om hem te vervolgen, voor mij is het belangrijker de waarheidsvinding en de rust van de betrokkenen die nog leven.

Zie ook :
http://www.geschiedenis24.nl/a(...)De-excessennota.html
3 boeken van de geraadpleegde bronnen staat op mijn boekenplank

Interessant dat wat ik in een andere topic schreef over de "Japanse tijd" ook min of meer werd bevestigd.

Quote:
Het was 17 augustus, nu nog altijd de nationale feestdag in IndonesiŽ. In Nederland werd nauwelijks gereageerd. Al ver voor de Tweede Wereldoorlog was er sprake van een onafhankelijkheidsstreven onder de Indonesische elite . Koningin Wilhelmina had in een radioboodschap van 6 december 1942 ook gesuggereerd dat er verandering zou komen in de koloniale verhoudingen.

bisa dicek of makemyday .

Anorak
User
User icon of Anorak
spacer line

Om Sid,

Hopelijk heeft betrokkene al jaren innerlijke rust. Als dat nu nog moet komen zou dat wel erg laat zijn.

Where there is a will there will be relatives.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Probleem met vele veteranen is dat hun verleden als een nagel aan hun doodskist wordt meegedragen tijdens de rest van hun leven. Ze lijden er wel degelijk onder......en blijven dat doorgaans doen. Degenen die weinig spijt betuigen, hebben dikwijls een psychische afwijking opgelopen. Nee, actief aan een oorlog mee te moeten doen, zal een mens nooit ongeschonden laten. Ken(de) heel wat veteranen, van beide zijden, maar zou nooit met hen willen ruilen: getekend voor hun leven.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

http://www.scherper.nl/2009050(...)di%C3%ABgangers.html
http://verouden.pijnackerweb.n(...)a.php?paginaid=49253
deze verhalen zeggen al genoeg,
er is een boek verschenen Tidak Bicara interessante boek lijkt mij voor de liefhebbers. Emoticon: Laugh out loud Emoticon:

spacer line  

spacer line  

Verhaal over Orang Tukkers in den Oosten.

Is gewoon een leuk boekje, heeft niks met de topik mee te maken.

spacer line  

Ook een leuk boekje

spacer line  

Mss beter bij de "andere" topic Emoticon: Wink

bambang
User
spacer line

Mensen met een oorlogstrauma zijn getekend voor het leven. Geen enkele (pysch. of pyschol.) behandeling of medicijnen helpt. Bij het heengaan vinden ze pas rust. Het lichaam ontspant zich. De spieren ontspannen zich. De strakke blik in het gezicht verdwijnt.

marcel70
User
spacer line

Ik weet dat ik van een andere generatie ben maar vroeger op school werdt mij geleerd
niet zo over de tweede oorlog te praten.
Dit even terzijde van het probleem van Nederlands Indie.want het gaat maar door.

Maar ja ik belijk het misschien te zakelijk. Emoticon: Worship

Becik ketitik olo Ketoro

spacer line  

On 28-10-2011 17:05 marcel70 wrote:
Ik weet dat ik van een andere generatie ben maar vroeger op school werdt mij geleerd
Dit even terzijde van het probleem van Nederlands Indie.want het gaat maar door.

Mensen die niet direct getroffen werden , kan het met bepaalde zakelijke kijk de thema bekijken.
Mijn ouders had die roerige tijden meegemaakt , eerst de Japanse tijd( Zaman Jepang) toen ze hun eerste kind/dochter verloren hadden, daarna de tijd vanaf 1945 toen de Nederlanders probeerden te komen.

Ik sta ook afstandelijk , kan relativeren , gelukkig hadden mijn ouders geen gekke dingen meegemaakt , en voor zover ik weet geldt ook over mijn fnaaste familie en hun naaste vrienden.

Over die tijd hoorde ik vaak "komische"anekdotes van mijn ooms en tantes , misschien omdat ik nog te klein was dat ik alleen leuke anekdotes hoorde.

spacer line  

Oorlog is altijd smerig.
Waar sommige mensen hun menselijkheid verliezen

Dit heb ik gelezen in een site aangedragen door ZIEL.
Quote:
Het feit dat de Nederlandse autoriteiten destijds het leveren van
wapens aan de vijand ten behoeve van hogere politieke belangen (en
ten koste van de levens van Nederlandse militairen!) hebben gedoogd,
kan ik niet anders noemen dan landverraad!
Ook al zullen de meeste schurken inmiddels wel zijn overleden, is
het voor de geschiedenis van belang dat alsnog de onderste steen
boven komt. Inmiddels is over deze corruptie-affaire een boek
verschenen, geschreven door Peter Schumacher, waaraan ik ook mijn
medewerking heb verleend. Het boek is getiteld: 'Een Bende Op Java'."

elsbeth
User
spacer line

Op 28-10-2011 17:05 schreef marcel70:

Bambang zegt niet dat mensen die de oorlog in Nederlands Indie mee hebben gemaakt, nooit meer verlost worden van hun verdriet. Hij heeft het over de mensen die er een trauma aan over hebben gehouden. Dat geldt natuurlijk voor lang niet iedereen.
Een trauma is nog heel iets anders dan nare herinneringen. De een kan de meeste verschrikkelijke dingen goed verwerken, de ander houdt een trauma over aan iets minder vreselijks. Niet zozeer de omstandigheid, maar veel meer iets in de mens zelf zorgt ervoor dat je ergens een trauma aan over houdt. Ik heb er godzijdank nooit mee te maken gehad, maar ik kan me er alles bij voorstellen dat een echt oorlogstrauma je achtervolgt tot in je graf.

marcel70
User
spacer line

On 28-10-2011 20:36 elsbeth wrote:

[quote removed]

Bambang zegt niet dat mensen die de oorlog in Nederlands Indie mee hebben gemaakt, nooit meer verlost worden van hun verdriet. Hij heeft het over de mensen die er een trauma aan over hebben gehouden. Dat geldt natuurlijk voor lang niet iedereen.
Een trauma is nog heel iets anders dan nare herinneringen. De een kan de meeste verschrikkelijke dingen goed verwerken, de ander houdt een trauma over aan iets minder vreselijks. Niet zozeer de omstandigheid, maar veel meer iets in de mens zelf zorgt ervoor dat je ergens een trauma aan over houdt. Ik heb er godzijdank nooit mee te maken gehad, maar ik kan me er alles bij voorstellen dat een echt oorlogstrauma je achtervolgt tot in je graf.

Ik heb het over het algemeen,niet alleen tegen Bambang.

Becik ketitik olo Ketoro

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ja het was voor velen een avontuur, dat je niet weet waar aan je begint.
Wat trok die mensen dat naar IndonesiŽ wilde toch aan, dat was de tropen het avontuur.
Mijn Oudste broer is vrijwillig gegaan zonder dat zijn ouders het wist.
De tweede wilde ook maar daar heeft mijn moeder een stokje voor gestoken toen ze er eenmaal achter kwam.
Zij had een of andere ziekte verzonnen en dat geloofde men toen.
Waarom wilde ze gaan het was net na de bevrijding van De Duitsers.
Mijn twee broers wist in Engeland te komen en is met een Compagnie welk dat weet ik niet, naar Nederland gekomen, daar hadden ze een opleidingen gedaan.

De NSB ers werden opgepakt en werden in kampen op gebracht.
Zij werden ingezet voor de bewaking van die kampen.
En als je dan ziet hoe de bestuurlijke organisaties te werk gingen daar lusten de honden geen brood van.
Ze kregen het beter dan wat de gewone vrouw/man kregen in hun omgeving.
Ze werden verzorgd en voorzien van eten en drinken, en vermaak, terwijl het volk krimpeerde en niets hadden.

Mijn broers hadden zich vrijwillig aangemeld voor naar IndonesiŽ te gaan.
De een is het gelukt en kwam pas terug als spijtoptant 1967, met kinderen en een Indische Vrouw.
Maar wat mijn broer allemaal uitgevreten heeft, daar vertelde hij niets over, hij heeft veel gezwegen en alles mee in het graf meegenomen, als zijn geheim.
Ze waren zeer zwijgzaam en dat is wel jammer want de geschiedenis word daardoor er niet beter om.
Het is beter opgetekend te worden door de veteranen zelf dan door lieden die het gaan vervalsen voor hun eigen portomonee en het dan romantiseren de Gordel van Smaragd

Wij kregen in de 50e jaren welk jaar weet ik niet meer dat hij dood was er werd zelfs een foto van zijn graf meegestuurd met ene naam die hij daar had aangenomen.
Mijn moeder geloofde het niet en heeft toen het Rode kruis ingeschakeld en die heeft hem levend weer opgezocht.
Affijn dit verhaal had ik al eens eerder hier ergens geschreven........ Emoticon: Emoticon: Talk to the hand Emoticon: Blush

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

78,720,971 topic views - 236,091 posts - 13,703 topics - 27,352 members - last post @ 18-01-2020 10:11 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

128,419,559 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com