indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

SanderBali
User
spacer line

On 24-10-2011 09:18 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Goed oplettende lezers Emoticon: Wink en juristen zullen het woord "aanvaarde=aanvaarden" een andere betekenis geven .

Aanvaarde = als een gegeven (de facto) is iets anders dan erkennen

Ene Sidia en of Surya Atmadja had in andere sites mee gediscussieerd (geluld=omong kosong) over deze verschil.

Ya , die Ben Bot , een anak Tjideng is echt slim Of had een goede juridische team.

Door Indonesia te erkennen ( anders te aanvaarden) dat ze op 17-08-1945 onafhankelijk was zal Nederland moeten opdraaien voor "wiedergutmachung" van haar laatste koloniale oorlog ( Militaire agressie I en II die ze als Politieonele Acties hadden genoemd).
Die ook al een schending is van de art 2 van Linggardjati overeenkomst.

"Als het ware "? .Het is gewoon zo.

Slimme jongens die Nederlanders . Emoticon: Wink

Veel Indonesiers kunnen dan claimen dat ze hun gerobak - sapi van hun opa vergoed willen hebben.Die werd namelijk toegeeigen door vijandelijke soldaten.
( een versie van : geef mij mijn vadersfiets terug)

Gerobak-sapi , is een kar om goederen te vervoeren , getrokken door een sapi( meestal een stier )

Surya, je zit vol met frustraties en bent erg verbitterd. Nu snap ik waar het vandaag komt. Benjevaak gepest op het werk door je Nederlandse collegaís?

Eerder merkte ik al op dat het zo overkomt dat jij je kennis hoofdzakelijk van het internet haalt. Dat wordt met dit topic weer eens bevestigd. Allemaal informatie die mensen zo uit de folder kunnen halen of kunnen googlen. Denk je nou echt dat als je maar heel veel tekst hier neer zet dan zullen ze wel denken dat ik er verstand van heb. Jij snap echt niet hoe het er aan toe gaat in IndonesiŽ in de praktijk, dat blijkt uit bijna alles wat je hier op het forum neerzet. Zonde van je tijd dit topic. Je kan beter gaan zitten twijfelen over je duivenkooitje in Jkt, nee in Bandung, of wacht even, toch maar in Bali, of nee, toch maar in Jkt boven de mall.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Brrrrr wat ben jij een bruut Sander, Om Surya is toevallig wel een IndonesiŽr en weet alles Emoticon: Yes!
Tja 40 jaar weg, wil niet zeggen dat je alles vergeet natuurlijk, elk jaar een paar weekjes terug effe googlen en je bent weet helemaal up to date Emoticon: Yes!
Dan kan je alles wat maar enigszins riekt naar commentaar op je tanah air gewoon trachten neer te sabelen, met de nadruk op trachten.
Het begint gewoon echt zielig te worden, volledig de weg kwijt zonder enige kennis t.a.v. het werkelijke leven in IndonesiŽ anno 2011. Emoticon: Laugh out loud

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Japanners hebben de vrijheid in IndonesiŽ gebracht, zo zout heb ik het nog nooit gegeten, zelfs de meest nationalistische historici in IndonesiŽ gaan hier helemaal van uit hun verschoning.
Nogmaals niks persoonlijke aanval, maar als je dit durft te beweren dan ben je wel volledig de weg kwijt.

SanderBali
User
spacer line

On 24-10-2011 15:19 Malam wrote:
Brrrrr wat ben jij een bruut Sander, Om Surya is toevallig wel een IndonesiŽr en weet alles Emoticon: Yes!
Tja 40 jaar weg, wil niet zeggen dat je alles vergeet natuurlijk, elk jaar een paar weekjes terug effe googlen en je bent weet helemaal up to date Emoticon: Yes!
Dan kan je alles wat maar enigszins riekt naar commentaar op je tanah air gewoon trachten neer te sabelen, met de nadruk op trachten.
Het begint gewoon echt zielig te worden, volledig de weg kwijt zonder enige kennis t.a.v. het werkelijke leven in IndonesiŽ anno 2011. Emoticon: Laugh out loud

Ja hij weet alles, en wij zijn allemaal Orang Turis.
Eigenlijk is het om je rot te lachen. Vooral als het over (universitair) onderwijs gaat dan heeft ie weer hoogste woord. Als ik mijn Indonesische partner laat zien wat en hoe Surya hier schrijft kan ze niet geloven dat hij al 40 jaar in NL woont. Zo slecht Nederlands. Een schande noemt ze het.

bambang
User
spacer line

Tijdelijk "bevrijd" door de Japanners? Ammehoela.
De Japanners hebben een inval gedaan in RI (oorlogszuchtig). Japan wilde de grondstoffen o.a. olie hebben en gebiedsuitbreiding. Japan had helemaal geen plannen om RI te bevrijden van NL. Het is stuivertje wisselen.

Wees nou eens een keertje objectief en relativeer de geschiedenis met de achterliggende gedachtes, bijbedoelingen, dubbele agenda. Dat is geschiedenis. Geschiedenis is de vervalsing van de realiteit.

Nogmaals droom zacht.

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

On 23-10-2011 21:56 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Geschiedvervalsing ?
1948 Nederlandse militairen overal aanwezig ?
Zonder de hulp van de Engelsen (mee liften) kon Nederland ook moeilijk voet aan de grond zetten.

Droom verder . Emoticon: Party!

Beste Sid
In 1948 kwam ik uit het bersiap kamp in jakarta aan er waren helemaal geen engelsen meer te bekennen alleen nederlandse militairen.Na een paar maanden verhuisde ik naar surabaya ook daar waren waren geen engelse militairen meer aanwezig alleen nederlandse mariniers.Ik vertel hier alleen wat ik zelf heb meegemaakt en haal mijn verhaal niet van google of andere media.Wat dat betreft moet ik Malam gelijk geven wat hij schrijft.

Shalom

spacer line  

On 24-10-2011 14:49 SanderBali wrote:

[quote removed]

Surya, je zit vol met frustraties en bent erg verbitterd. Nu snap ik waar het vandaag komt. Benjevaak gepest op het werk door je Nederlandse collegaís?

Hoe komt je daar bij ?
Ben wel verbaasd over het soort vragen die je hier stelde.
Ik heb 4 soorten collega's . naaste collega' afdelings, "gang"collega's ( gekleurd en wit ) en Amsterdamse kollega's ( vaak witte) en andere collega's van andere afdelingen waar ik koffie sta te drinken al dan niet i.d vorm van overleg.
Tevreden ????

Het gaat hier over Land -Volk - Cultuur .
Niet over mij .
Ze hebben zelsf gezorgd dat ik in de O.R kwam.

bisa dicek of makemyday .

spacer line  

On 24-10-2011 17:19 Bokito wrote:

[quote removed]

Beste Sid
In 1948 kwam ik uit het bersiap kamp in jakarta aan er waren helemaal geen engelsen meer te bekennen alleen nederlandse militairen.Na een paar maanden verhuisde ik naar surabaya ook daar waren waren geen engelse militairen meer aanwezig alleen nederlandse mariniers.Ik vertel hier alleen wat ik zelf heb meegemaakt en haal mijn verhaal niet van google of andere media.Wat dat betreft moet ik Malam gelijk geven wat hij schrijft.

Kom je ook met die afgezaagde "google"verhaal ?
Ik reageerde alleen op je opmerking die je geplaats hebt , meer niet .

Jij bent met geschiedsvervalsing gekomen .
Indonesia is Merdeka ( de facto) op 17-08-1945 .
Dat heb ik niet meegemaakt , wel mijn ouders/ooms die opp hun eigen manieren tegen de Nederlanders hadden gevochten , met kennis en mss iets anders .
Een paar ooms van mij zijn officieren bij de TNI en Polri.
En ik ben geboren als vrije Indonesier .

Je weet zelf dat op Java en Sumatra alleen de grote steden in handen van de Nederlanders waren.
Yogya was R.I gebied .
Maar dit heeft niks mee te maken de topic.

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

Ya , die Ben Bot , een anak Tjideng is echt slim Of had een goede juridische team.

Door Indonesia te erkennen ( anders te aanvaarden) dat ze op 17-08-1945 onafhankelijk was zal Nederland moeten opdraaien voor "wiedergutmachung" van haar laatste koloniale oorlog ( Militaire agressie I en II die ze als Politieonele Acties hadden genoemd).

Sid je geeft hier zelf toe dat het niet 17-08-1945 maar 27 -12-1949

Shalom

spacer line  

On 24-10-2011 17:00 bambang wrote:
Tijdelijk "bevrijd" door de Japanners? Ammehoela.
De Japanners hebben een inval gedaan in RI (oorlogszuchtig). Japan wilde de grondstoffen o.a. olie hebben en gebiedsuitbreiding. Japan had helemaal geen plannen om RI te bevrijden van NL. Het is stuivertje wisselen.

Wees nou eens een keertje objectief en relativeer de geschiedenis met de achterliggende gedachtes, bijbedoelingen, dubbele agenda. Dat is geschiedenis. Geschiedenis is de vervalsing van de realiteit.

Nogmaals droom zacht.

Je moet niet gaan opwinden.
Het is duidelijk dat de Japanners in het begin als "bevrijders"werden gezien door de grote massa. Zelfs door vele Aziatische landen.Was begonnen toen Japan de oorlogsvloot van de machtige Rusland had verslagen.

De Indonesische leiders , de gematigde nationalisten hadden in het begin samenwerking aangeboden via de Petitie van Soetardjo (afgewezen door Nederland) , en zelfs de GAPI (groep) , de overrkoepelende orgaan van alle nationalistische bewegingen hadden hun medewrking gegeven voor een vorming van Indonesische strijdkrachten die de Nederlanders behulpzaam zijn tegen de mogelijke inval van Japan .
Dat is geschiedenis , na te lezen in diverse Nederlandse boeken en bronnen , o.a bij de KIT,KITLV, KB , Nat .Archief van Nederland .

Silahkan Om.

spacer line  

On 24-10-2011 17:37 Bokito wrote:

Sid je geeft hier zelf toe dat het niet 17-08-1945 maar 27 -12-1949

Je leest niet goed .
Indonesiers zeggen 17-08-1945 , Nederlanders blijven op hun standpunt 27-12-49.

Ze zullen gek zijn om dat te veranderen , i.v.m eventuele processen .

Dit staat in de site die door Ziel werd geciteerd.
De relatie tussen Nederland en IndonesiŽ blijft complex tot in de jaren negentig. Pas in 2005 aanvaardt Nederland de onafhankelijkheid van IndonesiŽ op 17 augustus 1945 Ďin politieke en morele zin í.

Mijn komentaar :
Er is een verschil tussen aanvaarden (al dan niet vrijwillig) of erkennen.(al dan niet vrijwillig).
Verder weet ik niks van .

Politieke en morele zin :
Waarom niet in juridische zin ????????????

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 24-10-2011 17:30 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]
.
Maar dit heeft niks mee te maken de topic.

Wat duidelijk wel te maken heeft met deze topic is de oerdomme opmerking dat de Japanners IndonesiŽ hebben bevrijd, maar daar geef je link geen antwoord op.

spacer line  

On 24-10-2011 17:51 Malam wrote:

[quote removed]

Wat duidelijk wel te maken heeft met deze topic is de oerdomme opmerking dat de Japanners IndonesiŽ hebben bevrijd, maar daar geef je link geen antwoord op.

Kennelijk heeft dhr Malam problemen met begrijpend lezen.
In alle literatuur, boeken etc werd japan in het begin ( moet ik gaan spellen ?) als voorbeeld gezien door de onderdrukte Aziaten .

In deze site kan men lezen hoe een genaturaliseerde Indonesier , een ex politieke vluchteling iets over zegt hoe het ongeveer zit .

https://sites.google.com/site/(...)ogrammas/conf14/2isa

Lees zijn 5 punten, in het bijzonder punt 1.
The attitude of wide circles of Indonesian freedom fighters and of the general public towards the 'arrival' of the Japanese army was the following: The Japanese army was seen with admiration as a 'mighty force of an Asian country, which was able to sweep away the 'strong' British Army, an European army, (in Malaya and Singapore), and the Dutch KNIL in no time. Until that time, the 'White Men', rulers of the colonies in Asia, were regarded as 'superior' to any coloured Asian people.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Er om heen lullen kan je als geen ander, typisch Javaans, alhoewel je er prat op gaat Sundanees te zijn, maar dat is inmiddels ontzenuwt door Pop, je speek de taal zelfs niet, alhoewel het er omheen lullen niet enkel aan Javanen is voor behouden, Sundanezen flikken precies het zelfde.
Gaarne uitleg onderstaande quote uit je verhaal, zonder draaien als een drol in een pispot.

In het begin was het geen massa beweging , de gewone volk staat ver van die ideeen . De echte beweging komt pas los nadat Indonesia 3 jaar lang tijdelijk werd "bevrijd" door de komst van de Japanners in indonesia.

spacer line  

On 24-10-2011 18:45 Malam wrote:
Er om heen lullen kan je als geen ander, typisch Javaans, alhoewel je er prat op gaat Sundanees te zijn, maar dat is inmiddels ontzenuwt door Pop, j e speek de taal zelfs niet,

Och , weer die POP.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

In het begin was het geen massa beweging , de gewone volk staat ver van die ideeen . De echte beweging komt pas los nadat Indonesia 3 jaar lang tijdelijk werd "bevrijd" door de komst van de Japanners in indonesia.

Nogmaals ook Pop kan je niet helpen in deze, tracht dit nu eens uit te leggen.
Als Pop je zo hoog zit doe het dan in het Sundanees, dan laat ik Pop het wel vertalen, maar dan wel fijn Sundanees alstublieft, je gaat er immers zo prat op een Sundanees te zijn Emoticon: Wink
Ik wacht nog steeds op een uitleg t.a.v. de bevrijding door de Japanners.
Niks persoonlijke aanval, ik wacht alleen maar op uitleg, niets meer en niets minder.

spacer line  

On 24-10-2011 18:45 Malam wrote:

Voor dese Emoticon: Wink keer dan.

Indonesia had vroeger een "feodale" samenleving , waar de prijaji's het voor het zeggen hadden.
Ongeveer 1864/65 ( je moet mij niet vastpinnen) kunnen de kinderen van de hogere adel naar de Europese Lagere School gaan , en verder studeren naar de HBS , Hoge School, zelfs naar Nederland ( vaak Leiden,Utrecht , soms Amsterdam) en Delft .
Die jonge generatie studerende Indonesiers in Indonesia( toen nog Nederlands Indie) en Holland werden de latere generatie Indonesische leiders (zoals Soekarno-Hatta e.v.a ).
Ze hadden toen gemerkt dat ze in feite uitgebuit waren , dus willen ze een nieuwe land hebben waar ze de baas zijn .
Het was ook logisch want de generatie er voor (hun ouders-grootouders) waren vaak prinsen en of vorsten.
Dus in feite de (ex)heersers van de verschillende vorstendommen .

Die toekomstige leiders (nationalisten) zijn in "opstand"gekomen .

De grote volk , de tani(boeren) , de buruh( arbeiders) en kleine handelaren etc waren in het begin niet betrokken .
Dat kwam door hun achtergestelde positie , ongeschoold .

Dus de ideeen voor merdeka was in het begin alleen maar een wens van een kleine groep kinderen van ex heersers en prijaji's.
Door de verder gaande "geestelijke"en "politieke"onderdrukking zijn die kinderen van de vroeger elkaar bevechtende ex heersers gekomen tot een eed , SumpahPemuda 1928.
Later zijn ze actief in de politiek , hadden verschillende partijen opgericht .
De meesten willen wel samen werken met Nederland (Petitie Soetardjo, GAPI) , maar werd afgewezen .
En toen kwam de Japanners in 1942 ( zoals Bambang schreef om Ned.Indie te veroveren).
Vandaar dat de Japanners als een "grote broer" , Aziatische kampioen door de grote massa gezien.

De nationalistische leiders hadden andere mening , ging op 2 fronten werken om hun wens tot Indonesia Merdeka proberen te bereiken .

Vandaar dat ik schreef , het was (IN HET BEGIN) een idee van een kleine groep , die later door de grote massa werd overgenomen.
En zeker na de grote veldslag van Surabaya , die 3 weken duurde .

Het staat beschreven in verschillende boeken/artikelen.
Ook in de artikel van I.ISA . (zijn 5 punten) .

Bron : o.a
In het Land van de overheersers Harry Poeze KITLV
Weg tot het Westen ( schrijver ben ik vergeten ) .

senior
User
User icon of senior
spacer line

Om Sid, hou nou toch eens op met die verhalen van vroeger....die tijd komt gelukkig nooit weer (ook niet in Indonesie) En al dat gegoogle, dat kunnen de mensen zelf ook wel als ze het willen weten......

hati hati, pelan pelan

spacer line  

On 24-10-2011 19:20 Malam wrote:

Als Pop je zo hoog zit doe het dan in het Sundanees, dan laat ik Pop het wel vertalen, maar dan wel fijn Sundanees alstublieft, je gaat er immers zo prat op een Sundanees te zijn Emoticon: Wink
Ik wacht nog steeds op een uitleg t.a.v. de bevrijding door de Japanners.
Niks persoonlijke aanval, ik wacht alleen maar op uitleg, niets meer en niets minder.

Het zit me niet hoog , alleen vind ik het een beetje komisch dat je een paar keren POP naar voren haalt.

Dat ik Sundanees ben is allen maar iets meer dan de helft , en aangezien ik de Bhs Sunda nooit op school had gehad en groot gebracht in Jakarta ,weet ik zeker dan mijn Sundanese taal slechter is dan een gemiddelde Sundanese persoon die in West Java woont of leeft ..
Ik begrijp het wel .
Dus van mij mag POP of wie dan ook goed of beter Sundanees spreken , heb ik geen moeite mee .

Abdi teu tiasa nyarios Sunda .

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ok dus dit is de verklaring dat IndonesiŽ met de komst van de Japanners bevrijd was????????????
Nou laat maar als dit je verklaring is, dan ben je voor mij volledig de weg kwijt, de doden die door de bezetting van de Japanners zijn gevallen door dwangarbeid, wreedheden en executies noem jij een bevrijding?
Alleen omdat Sukarno en Hatta dachten dat ze het lek boven hadden en ingingen op de belofte van Japan?
De slachtoffers die gevallen zijn door slavenarbeid, executies, onderdrukking en uitzuigen van het land, daar ga je volledig aan voorbij.
Japan was een grotere kolonisator als dat Nederland ooit was geweest, bevrijding?????
De wreedheden en slachtoffers die onder de bezetting van de Japanners zijn gevallen is vele malen groter als 350 jaar bewind van die VOC jongens en dat waren al geen lieverdjes.
Je hobby is Googlen toch, kijk dan is naar wat er gebeurd is in die zogenaamde tijd van bevrijding door de Japanners.
Oh sorry natuurlijk niet waar, je zal het wel weer ťťn of andere draai geven om toch je gelijk te halen.
Schande en nog eens schande voor al die honderden duizenden die onder de zogenaamde bevrijding van jou door de Japanners de hongerdood en door slavernij zijn gevallen, schaam je je niet.
Voor de niet wetende medelezers, dit is duidelijk jou bekrompen mening en duidelijk niet de mening van het gros van de IndonesiŽrs die die tijd hebben meegemaakt.
Laat dat duidelijk zijn, schaam je Om Surya om dit te beweren.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Nou nog ťťn keer dan om in je eigen woorden te vervallen, wel lezen hť, niet bij de tweede zin stoppen en gelijk weer eigenwijze dingen gaan schrijven die in je vertroebelde brein opkomen.

De Indonesische bevolking kwam het Japanse leger begroeten met kreten als "banzai dai nippon", en werden gezien als de bevrijders van hun land. Deze mentaliteit werd onder meer gestimuleerd door nationalisten zoals Sukarno, die het volk kon overtuigen Japan te steunen. Destijds was Sukarno, die onder de Nederlandse bezetting geÔnterneerd werd, bevrijd en door de Japanners naar Batavia gebracht. Sukarno en Mohammad Hatta werden beide gedecoreerd door de Keizer van Japan in 1943. De vreugde van de IndonesiŽrs was echter van korte duur toen bleek dat de Japanse bezetting ťťn van de meest onderdukkende koloniale regimes bleek te zijn in de geschiedenis van IndonesiŽ. Volgens de nationalist R. Abulgani werd het Indonesische volk bedot door de Japanners. De Japanners lieten namelijk uitschijnen dat ze de helden waren, en ze trachtten het volk voor zich te winnen door onder andere zich voor te stellen als broeders. Japan heeft namelijk dezelfde kleuren in haar vlag als IndonesiŽ. Ze zeiden: "zelfde kleuren, zelfde broeders". Maar toen ze na een week alles onder controle hadden begonnen Japanners IndonesiŽ te koloniseren. De beleving van de kolonisatie was echter niet overal dezelfde, en hing af van waar men leefde en de sociale status. In gebieden die belangrijk werden geacht voor de oorlog heerste onder andere mishandeling, seksslavernij en executie. Ook werd het vee in beslag genomen, en de mannen werden onder dwang tewerkgesteld bij strategische punten zoals vliegvelden of spoorwerken.

Bron:http://mediawiki.arts.kuleuven.be/geschiedenisjapan/index.php/Japanse_bezetting_van_IndonesiŽ

Zo kan ik wel even verder gaan.

Aanvankelijk werden arbeiders op min of meer vrijwillige basis gerekruteerd. Ze kregen loon in het vooruitzicht gesteld en voor hun gezinnen zou worden gezorgd. Het systeem begon al in 1943 in zijn voegen te kraken: lonen werden onregelmatig uitbetaald, de gezinnen bleven verstoken van financiŽle hulp (die wel werd ingehouden van de arbeidslonen), en de voedselsituatie in de werkkampen verslechterde drastisch.
Beruchte plaatsen waren de mijnen, fabrieken en timmerwerven op Celebes en de vliegvelden in de oostelijke archipel. Op Nieuw-Guinea was het tijdens de oorlog voor iedereen heel zwaar, ook voor de Japanse soldaten, maar de Indonesische arbeiders hebben vreselijk geleden. Na de herovering door Amerikaanse en Nederlandse troepen in 1944 werden er slechts 850 verwaarloosde koelies uit Java aangetroffen, van een totaal van 12.700.

Naar Sumatra hebben de Japanse autoriteiten zoín 120.000 Javanen gestuurd. Velen kwamen terecht in de olie-industrie, maar de meesten werden tewerkgesteld aan de Pakanbaru-spoorweg. Het merendeel bezweek: na de oorlog werden er nog 23.000 teruggevonden.

Sinds enkele jaren verzamelen enkele organisaties informatie over de Indonesische seksslavinnen van het Japanse leger: het bureau voor rechtshulp in Yogyakarta en de organisatie van voormalige heiho (Indonesische hulpsoldaten in het Japanse leger) in Cimahi, nabij Bandung. Bij de laatstgenoemde staan ruim twintigduizend vrouwen geregistreerd die zich als voormalig troostmeisje hebben aangemeld. De gegevens zijn niet gecontroleerd. Volgens de voorzitter van de ex-heiho-organisatie zijn er in de oorlog zeker zestigduizend Indonesische vrouwen tot prostitutie gedwongen. Het werkelijke aantal is onmogelijk te achterhalen.

Hoe gruwelijk de details ook zijn, de bezetting draaide niet alleen om dwangarbeid en seksslavernij: voor verreweg de meeste IndonesiŽrs was de bezetting bovenal een periode van verarming. Door het wegvallen van de exportmarkten en de massale arbeidsronseling, stortte de Indonesische economie geheel in. Binnen een jaar ontstonden tekorten, niet alleen aan luxegoederen, maar ook aan rijst en andere levensmiddelen. Mensen gingen gekleed in lompen, jute zakken of zelfs rubber. Vrouwen moesten in toerbeurt op het veld werken omdat ze niet voldoende kleren hadden.

Ondanks alle ellende was de Japanse bezetting een tijd vol dubbelzinnigheid. De Japanners presenteerden zich als bevrijders, maar manifesteerden zich als onderdrukkers. Door veel IndonesiŽrs waren ze met enthousiasme binnengehaald, maar ze wisten niet echt hun harten te winnen. Toch hebben de Japanners de IndonesiŽrs wel een duidelijker zelfbewustzijn gegeven, een plaats in AziŽ, hoe onhandig en hautain ze als bestuurders ook waren.

Bron: Historisch Dagblad

spacer line  

On 24-10-2011 19:54 Malam wrote:
Ok dus dit is de verklaring dat IndonesiŽ met de komst van de Japanners bevrijd was????????????
Nou laat maar als dit je verklaring is, dan ben je voor mij volledig de weg kwijt, de doden die door de bezetting van de Japanners zijn gevallen door dwangarbeid, wreedheden en executies noem jij een bevrijding?
Alleen omdat Sukarno en Hatta dachten dat ze het lek boven hadden en ingingen op de belofte van Japan?
De slachtoffers die gevallen zijn door slavenarbeid, executies, onderdrukking en uitzuigen van het land, daar ga je volledig aan voorbij.
Japan was een grotere kolonisator als dat Nederland ooit was geweest, bevrijding?????
De wreedheden en slachtoffers die onder de bezetting van de Japanners zijn gevallen is vele malen groter als 350 jaar bewind van die VOC jongens en dat waren al geen lieverdjes.
Je hobby is Googlen toch, kijk dan is naar wat er gebeurd is in die zogenaamde tijd van bevrijding door de Japanners.
Oh sorry natuurlijk niet waar, je zal het wel weer ťťn of andere draai geven om toch je gelijk te halen.
Schande en nog eens schande voor al die honderden duizenden die onder de zogenaamde bevrijding van jou door de Japanners de hongerdood en door slavernij zijn gevallen, schaam je je niet.
Voor de niet wetende medelezers, dit is duidelijk jou bekrompen mening en duidelijk niet de mening van het gros van de IndonesiŽrs die die tijd hebben meegemaakt.
Laat dat duidelijk zijn, schaam je Om Surya om dit te beweren.

Laat dat duidelijk zijn,schaam je Om Surya om dit te beweren.

Shame on you ????

Aan serieuze lezers die geinteresseerd zijn voor "Land-Volk-Cultuur"van Indonesia wil ik mijn excuus aanbieden.
Ondanks in de "inleiding"duidelijk staat geschreven:
I k wil hier iets vertellen over wat ik "weet", of geleerd en gelezen heb.
Het is een persoonlijke kijk .
Aanvulling , correctie (s), wordt op prijs gesteld.
:

kreeg ik alleen maar negatieve reacties , varierend van de mogelijkheid of ik door mijn Nederlandse collega's werd gepest , over mijn Nederlandse taal , of ik gefrustreerd ben , werd geinsinueerd dat ik Javaans ben, dat ik geen Sundanees ken etc .
Te veel om op te noemen .

En dan een lapje informatie over de Japanse bezetting , over de rol van Soekarno-Hatta , de dwang arbeid etc .
En klap op de vuurpijl dat ik me moet schamen .

Tya , voor zover ik weet , waren mijn ouders tijdens de Japanse bezetting ( Zaman Jepang) genoodzaakt om de stad (Tasikmalaya- West Java ) te verlaten, te vluchten naar de platteland omdat het in de stad onveilig , en er veel tekorten waren .Er heerste hongersnood.

Gelukkig hadden ze nog een kleine stukje grond op de platteland , maar door allerlei tekorten etc hadden ze hun eerste kind / dochter verloren.
Mijn zus .
Pas jaren later toen Indonesia merdeka was geworden kregen ze een zoon die geboren was in Djakarta .

bambang
User
spacer line

Op 24-10-2011 17:38 schreef Surya Atmadja:

[quote verwijderd]

Je moet niet gaan opwinden.
Het is duidelijk dat de Japanners in het begin als "bevrijders"werden gezien door de grote massa. Zelfs door vele Aziatische landen.Was begonnen toen Japan de oorlogsvloot van de machtige Rusland had verslagen.

De Indonesische leiders , de gematigde nationalisten hadden in het begin samenwerking aangeboden via de Petitie van Soetardjo (afgewezen door Nederland) , en zelfs de GAPI (groep) , de overrkoepelende orgaan van alle nationalistische bewegingen hadden hun medewrking gegeven voor een vorming van Indonesische strijdkrachten die de Nederlanders behulpzaam zijn tegen de mogelijke inval van Japan .
Dat is geschiedenis , na te lezen in diverse Nederlandse boeken en bronnen , o.a bij de KIT,KITLV, KB , Nat .Archief van Nederland .

Silahkan Om.

Geloof je nou echt in die ONZIN dat Japan Indonesie gaat "bevrijden". Japan was bezig de Aziatische landen te veroveren om een groot Japans Rijk te stichten. Als Japan niet gecapituleerd had (twee atoombommen) was Indonesie gekoloniseerd door Japan.

Je bent wel erg fantasierijk wat Indonesie betreft. Je droomt van een groot Indonesie die er niet is.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Dus duidelijk dat de uitspraak dat IndonesiŽ is bevrijd door de Japanners was een slip van de pen, of het intikken van een aantal verkeerde letters op je computerbord. Emoticon: Wink
Voor de rest zoals al reeds gezegd een interessant verhaal Emoticon: Yes!

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

On 26-10-2011 14:35 Malam wrote:
Dus duidelijk dat de uitspraak dat IndonesiŽ is bevrijd door de Japanners was een slip van de pen , of het intikken van een aantal verkeerde letters op je computerbord. Emoticon: Wink
Voor de rest zoals al reeds gezegd een interessant verhaal Emoticon: Yes!

Surya heeft ook nooit beweerd dat IndonesiŽ was bevrijd door de Japanners. Hij schreef slechts dat de Japanners in het begin door de grote massa werd gezien als bevrijders. En dat zuigt hij niet uit zijn grote duim. Toen de machtige Russische vloot in 1905 bij Port Arthur door de Japanse vloot volledig in de grond werd geboord was dit de eerste keer dat een Aziatisch volk een westerse mogenheid volledig had verslagen. Dit had tot gevolg het ontwaken in veel oosterse landen van een een nieuw nationaal bewustzijn. De blanken waren niet altijd onoverwinnelijk.
De Duitsers werden tijdens de Tweede Wereldoorlog in de OekraÔne en de Baltische staten in het begin ook als bevrijders ingehaald, wat later een grote fout bleek te zijn.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

81,010,649 topic views - 238,413 posts - 13,717 topics - 29,708 members - last post @ 10-04-2020 12:08 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

132,116,524 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com