indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Java > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Floor84
User
spacer line

Wat een geweldig forum dit! Al voor m'n reis heb ik veel informatie kunnen vinden over allerhande onderwerpen.
Nu ik op Java zit zou ik het leuk vinden om hier en daar wat plekken uit het koloniale tijdperk terug te vinden. Ik weet echter niet zo goed waaronder ik moet zoeken op dit forum. Ik ben nu in Yogyakarta, heb Bogor al gezien. Hier in Yogya zijn we bij de burcht Vredeburg gezien, helaas waren er restauraties gaande. Ik ga nu via malang naar Bali. Maar ik kom over een paar weken weer even een dag terug in Jakarta en als het kan zou ik dan nog graag wat Nederlandse dingen zien. Ik heb reeds gelezen over de Nederlandse begraafplaats in Depok, maar mijn voorkeur gaat meer uit naar gebouwen.
Hopelijk heeft iemand een leuke tip. Alvast bedankt!

carohn
User
spacer line

Als je in Jakarta bent laat je dan even naar cafe Batavia brengen met de taxi. Je bent dan in het oudste gedeelte van Jakarta met allemaal gebouwen uit de koloniale tijd.
Je kunt het niet missen.

spacer line  

Effe uit mijn mouw schudden.
Je moet in Jakarta de zgn Kota Tua tour nemen.
Effe googlen .
Met officiele gids kan je de oude gebouwen ( ex VOC) bezichtiggen , in het bijzonder in Noord Jakarta . De Bank Indonesia Museum is een must .
Station Kota (Centraal Station) is ook uit die tijd.
Je kan ook de oude stadsarchief bekijken, weet niet of het open is voor publiek .
Vroeger was het een landhuis geweest.
Pecinan, Pekojan , Pasar Ikan , Sunda Kelapa haven , zelfs met een tussenstop bij cafe Batavia voor "onvervalste" Ollandse kroket , bir bintang etc etc .
Op loop afstand ( "spuugafstand" Emoticon: Wink heb je de oude stadhuis van Batavia , voor liefhebbers van rumah Belanda kan je naar Menteng gaan.
Als het kan moet je in de week-end doen( zondag ochtend)

Een paar maanden geleden zou je een rumah Belanda(niet in Menteng)met met authentieke meubels (Europees, Chinees, Javaans/Sundanees )kunnen bezichtigen.
Gratis .

Je kan Taman Prasasti ( Jln Tanah Abang I Jak Pus )bezoeken.
Was ooit Hollandse kerkhof waar alle belangrijke Nederlanders begraven werden , ook uit de Kuburan Belanda in Petamburan.
Zie je bekende namen , 1 v.d medewerkers heet Yudi, doe de groeten van Pak Alex dari belanda.

http://en.wikipedia.org/wiki/Taman_Prasasti_Museum

bisa dicek of makemyday .

Floor84
User
spacer line

Geweldig! We hebben helaas niet heel veel tijd, maar een bezoek aan cafe Batavia moet vast lukken. Heel erg bedankt voor de snelle reactie!

spacer line  

On 13-10-2011 16:50 Floor84 wrote:
Geweldig! We hebben helaas niet heel veel tijd, maar een bezoek aan cafe Batavia moet vast lukken. Heel erg bedankt voor de snelle reactie!

Dan zijn de Centraal Station en Museum Bank Indonesia op loop afstand van Cafe Batavia .

http://www.google.nl/search?q=(...)sAQ&biw=1920&bih=923

JAKARTA KOTA TUA

http://www.virtualtourist.com/(...)tavia_Kota-BR-1.html

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Het Arsip Nasional aan Jalan Gajah Mada is een museum en kan volgens openingstijden bezocht worden.

Museum Fatahillah (het voormalige stadhuis van Batavia) is in verbouwing en kan tot medio 2013 (?) niet bezocht worden, alleen bewonderd worden van buiten.

Ho Lee Fuk

Floor84
User
spacer line

Nogmaals dank voor de reacties. Helaas hebben we vanwege een vertraagde vlucht niet meer van de tips gebruik kunnen maken. Maar ze staan genoteerd voor een volgend bezoek aan IndonesiŽ!

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Dat is jammer inderdaad. Overigens is de Nederlandse begraafplaats in Depok maar een 'gewone' Nederlandse begraafplaats. Je kunt dan beter naar een ereveld, die liggen in Ancol (uiterste noorden, op het strand bijna) en in Menteng Pulo, meer naar het zuiden.

Ho Lee Fuk

spacer line  

In Salatiga heb je ook nog mooie oude Nederlandse koloniale huizen en gebouwen.
Erg mooi allemaal en veel van deze huizen staan er nog steeds, echte ouderwetsche Nederlandsche kwaliteit hahaha. Er is ok een Begraafplaats waar nog Nederlanders liggen.

Het ziekenhuis in Salatiga was toch vroeger een Nederlandse Kazerne?

Het moet volgens mij een geweldige tijd geweest zijn om in de jaren 1900 tot 1938 in IndonesiŽ te hebben gewoond....

Een oude tante van ons woont daar en deze dame spreekt nog goed Nederlands.

Het mooie van je eigen fouten is dat anderen er soms heel gelukkig van worden..

spacer line  

On 09-12-2011 22:00 bule gembel wrote:

Het moet volgens mij een geweldige tijd geweest zijn om in de jaren 1900 tot 1938 in IndonesiŽ te hebben gewoond....

Een oude tante van ons woont daar en deze dame spreekt nog goed Nederlands.

Hangt af in welke kringen men verkeert .
Is ook niet zo moeilijk om te achterhalen.
Bijna elke NederlanderTotok) en Niet Totok waren goed geregistreerd , zie o.a de Regerings Almanak van Nederlands Indie .
Daarnaast heb je ook nog andere Europeanen .
Zoals Turken , Filipijnen, Taiwanezen ( Formosa) ,Amerikanen, Duitsers, Oostenrijkers etc
(Bron: CBS 1941 cijfers van 1930-1940 Batavia).
Het was een fabel , soms mythevorming dat Orang Bule per defenitie "rijk" zijn .

spacer line  

Beste Surya,

Ik kwam een leuke website tegen van een oudere heer die zijn hele geschiedenis vanaf 1926 online heeft gezet. Ook de japanse bezetting.

Erg mooi om te lezen en knap van iemand uit 1926 om deze site zo te maken.

Hier staat ook dat niet iedereen als een koning leefde maar moest werken voor zijn centjes. Ik heb alles gelezen en denk dat het zeker de moeite waard is.

ferry.asa4u.net/index.html

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Het mooie van je eigen fouten is dat anderen er soms heel gelukkig van worden..

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

79,760,674 topic views - 236,721 posts - 13,710 topics - 28,488 members - last post @ 24-02-2020 11:23 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

130,121,799 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com