indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Andere praat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (1 reaction)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

To--B
User
spacer line

Hallo allemaal,

In het kader van een project voor de Academie voor Popcultuur, te Leeuwarden, hebben wij de afgelopen weken uitvoerig onderzoek gedaan naar Wajangpoppen en al hun aspecten.
Uit al deze bevindingen hebben wij een zeer beknopte samenvatting geschreven.

Onze vraag is als volgt: zouden jullie deze samenvatting willen lezen en aan willen geven wat we zijn vergeten, wat te weinig aan bod komt, wat er juist goed aan is en wat eraan verbeterd kan worden?
Oftewel, alle feedback is welkom!

Alvast bedankt voor de moeite.

Cultuur
Van origine komen Wajang voorstellingen alleen voor op Java en Bali.
Door middel van emigratie werd Wajang ook geďntroduceerd op ander Indonesische eilanden en Suriname.

Geschiedenis
Wajang is een algemene term ter aanduiding van de traditionele theater in Indonesië.
Er is geen bewijs dat wajang bestond voordat het Hindoeďsme geďntroduceerd werd in Zuid-Oost Azië ergens in de eerste eeuw na Christus, gebracht door Indiase handelaren.
De eerste gedocumenteerde versie van een wajangoptreden is een inscriptie uit 930 na Christus.
Wajang Kulit is een unieke vorm van theater die gebruik maakt van licht en schaduw.
Het theaterspel Wajang Kulit is altijd gebaseerd op romantische verhalen, voornamelijk aanpassingen van de klassieke Indiase verhalen zoals “De Mahabharata” en “ De Ramayana”.
De Hindoestanen veranderde de Wajang (zoals ook de moslims later) om hun religie te verspreiden.
Later werd deze theatrale mix van religie en Wajang geprezen om de harmonie tussen Hindoeďsme en de traditionele Indonesische cultuur.

Gebruik/overdracht
De wajang poppen worden vaak gebruikt om religieuze en/of volksverhalen uit te beelden.
Ze worden vaak op belangrijke punten van iemand’s leven gebruikt als medium voor het vertellen van verhalen.
De verschillende vormen van wajang worden allemaal voor verschillende doeleinden gebruikt, maar allemaal met vergelijkbare thematiek.

Ondanks de terugkerende thematiek is het gebruikelijk dat de voorstelling refereert naar een relevante gebeurtenis in iemands leven, of dat van een groep.

Maker en speler
Het maken van Wajangpoppen wordt gedaan door een groep artiesten, waarin elke persoon een eigen handeling op zich neemt, zoals bijvoorbeeld het maken van de constructie, het aanbrengen van kulit (huid), het gladstrijken van de pop en het verven.

De pop wordt vaak gemaakt van buffelhoorn en huid.
Het hoofd, lichaam en een arm worden als een geheel gefabriceerd, er is maar één arm beweegbaar; deze wordt aan het lichaam gemonteerd en bedienbaar gemaakt door stokjes.
Het lichaam zelf heeft één centrale stok, waaraan de pop in zijn geheel beetgehouden wordt.

De Dalang is de poppenspeler, maar zijn taak omvat veel meer dan alleen het bedienen van de poppen.
Zo moet hij kennis hebben van veel verschillende facetten van het spel, zoals muziek, zang, de verschillende karakters die getoond worden en hun bijhorende stemmen.
Daarnaast moet hij kennis hebben van de plaatselijke cultuur, in staat zijn de problematiek van ‘de stam’ uit te kunnen beelden en overbrengen en scenario’s kunnen bedenken en uitvoeren.

Met vriendelijke groet,
Sanne de Waard

To--B
User
spacer line

Uiteraard mag men ook privé reageren als dat de voorkeur heeft.
Deze reacties mogen naar SizoDesignRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.gmail.com

Nogmaals bedankt!

Pak Pupyes
User
User icon of Pak Pupyes
spacer line

On 07-10-2011 16:11 To--B wrote Emoticon: Yawn ftewel, alle feedback is welkom!

Dat betwijfel ik. Je onderzoek is behoorlijk waardeloos en al tig keer uitgevoerd. Ik zou er best dieper op in willen gaan, ware het niet dat er geen beginnen aan is. Zelfs Hinzler deed het beter, en dat was in de 1970's, ook al decennia te laat.

MAD

To--B
User
spacer line

Ook de zin 'je onderzoek is behoorlijk waardeloos' is feedback en daarmee dus welkom.

Zoals ik in het inleiding al aangaf is dit de zéér beknopte samenvatting; voor ons gehele onderzoek is het nodig om een samenvatting als deze te hebben: kort en compact.
Voor ons is het van belang dat deze de belangrijkste punten samenvat, in een zo kort mogelijke tekst.

De essays van Hinzler heb ik uiteraard zelf ook gevonden: in het kader van ons overkoepelende project is het niet onze intentie een diepgaand antropologisch relaas over Wajangpoppen en Indonesië neer te zetten, maar de toepasbaarheid van Wajangpoppen in een hedendaagse performance te onderzoeken.

Vandaar onze keuze om dit stukje tekst hier te plaatsen, maar je bent uiteraard niet verplicht hier iets mee te doen.

Pak Pupyes
User
User icon of Pak Pupyes
spacer line

On 07-10-2011 16:38 To--B wrote: Ook de zin 'je onderzoek is behoorlijk waardeloos' is feedback en daarmee dus welkom.

Jij bent mijn man (m/v). Dat kan ik waarderen. Als ik je op enig punt kan helpen, ben ik er.

MAD

Pak Pupyes
User
User icon of Pak Pupyes
spacer line

O ja, voor het geval je het niet weet, ik zit in Yogya, pas 20 jaar...

MAD

spacer line  

Voor zover ik weet , kennen de voorouders van de Indonesiers de wayang al voor de komst van Hinduisme.
Toen kennen ze de "voorlopers"van de wayang al , als afbeelding(en) van hun voorouders .
Zie de oude geloven van de Sundanesen( Kabuyutan) en waarschijnlijk bij de Javanen.
Het zijn in feite de beeltenissen van hun voorouders of "goden", van de Hyangs.
In eenvoudige/primitieve beelden.
De Sundanezen kennen bijvoorbeeld de wayang golek .

Later werd het "veredeld"door de komst van de Hindu.
Door de komst van Islam werd de 3 dimensionale wayang vorm veranderd in 1 dimensionale vorm , de wayang kulit.

Mss kan je de Museum Wayang in Indonesia benaderen.
Een paar maanden geleden hebben ze Wayang Willem van Orange gespeeld in Nederland.

bisa dicek of makemyday .

Pak Pupyes
User
User icon of Pak Pupyes
spacer line

Ik vraag het u af, Pak Surya, ik vraag het u af. Voor zover ik weet, zijn alle wajangvoorstellingen gebaseerd op oude Indiase verhalen die overigens wel sterk zijn gejavaniseerd.

MAD

Pak Pupyes
User
User icon of Pak Pupyes
spacer line

Zoals gebruikelijk heb ik weer een forumlid voldoende afgeschrikt. T0--B, aka Sanne, reageert niet meer. Ik pis dus weer in m'n eigen zak, want dit is natuurlijk een fantastisch onderwerp.

Taalkundige kritiek:
  • `wajang' moet met een kleine letter. Onderkast, zeg maar.
  • wajang voorstelling moet aan elkaar. `wajangvoorstelling'
  • Hindoeďsme moet met een kleine letter. Alle gleuven moeten met een kleine letter.
  • het is Zuidoost-Azië
  • Hindoestanen? Niet `hindoes'? Ik weet vrijwel zeker dat het `hindoes' moet zijn.
  • `wajang poppen' moet aan elkaar. Regels zijn regels, und Befehl ist Befehl.
  • dalang met kleine letter

Andere kritiek:
  • Die Indiase handelaren, waren die er echt al in de 1e eeuw? Ik dacht 5 eeuwen later.
  • er zijn veel vormen van wajang (Surya said it), niet alleen poppen
  • en nog wat. Maar dan moet ik gaan denken, en dat kost energie

• MAD

spacer line  

On 08-10-2011 10:19 Pak Pupyes wrote:
    Ik vraag het u af, Pak Surya, ik vraag het u af. Voor zover ik weet, zijn alle wajangvoorstellingen gebaseerd op oude Indiase verhalen die overigens wel sterk zijn gejavaniseerd.

Ik vertel spontaan van wat ik weet , gehoord te hebben in Indonesia.
    De S.A ("Kinderen van de Zon" Emoticon: Wink waren vroeger naast Nederlandse invloeden ook traditioneel ingesteld.
    Je wordt a.h.w grootgebracht met de delen van de erfenis uit het verleden.

Mijn rol/ kennis is minimaal , heb vroeger 50-60 jr geleden vaak oude wayang poppen(golek) in onze huizen (bij familie/vrienden) .
    Dus weet ook welke figuren ze moeten voorstellen .
    Meestal zijn het de Pandawa 5 , met neven/nichten en hun punakawans .
    De poppen van de tegenstaanders , ben de naam kwijt ( 100 figuren) met hun slechte Durna( weet ik nog) heb je bijna nooit kunnen vinden bij de huizen omdat ze het kwaad vertegenwoordigen.
    Een andere verhaal is de beroemde Ramayana , de spelers zijn ook bekend.
    Beiden waren uiteraard uit India gekomen, aangepast( gejavaniseerd) door de Javanen(Sundanezen) . Dat staat buiten discussie.

De vraag is of wayang ( dacht dat het een Javaanse woord is) een Indonesische oorsprong is.
    Daar heb je verschillende theorieen (kan men even nalezen / zoeken op het net ), vooral de Nederlandse bronnen.

Wat wel bewezen kan worden is de aanwezigheid van "primitiever"poppen in de oude geloven van bijvoorbeeld de Kabuyutan (Sundanees), die al aanwezig is voor de komst van Hindu in Indonesia.
    DeHindu's kwamen voor het eerst bij Salaka Nagara in West Java( Pandeglang) ongeveer 79 N.C
    3 of 4 eeuwen voor de komst van Taruma Nagara( ook in West Java).

Ik heb ergens een O.H verhaaltje geschreven over de "Sundanese Connection" .

De Javaanse versie van de Wayang is de Wayang Kulit , veranderde de wayangpoppen door de komst van de Islam.

De rol van de dalang is belangrijk , hij kan bijna alles.
    Hij moet in staat zijn met woorden en voorstelling zijn popje kunnen vertolken.
    De stem, gedrag van Cepot is anders dan van Semar of Gareng.
    Van Judisthira is anders dan van Bima of Gatotkaca .
    Toen ik klein was ging ik vaak naar Wayang voorstellingen op de zondag ochtend bij de Gedung Gajah in Djakarta.
    Later ging ook wel een hele avond voorsteling bij gewoond , zoals bij bruiloften van familie/vrienden.
    Tegenwoordig heb je dat(mss ?) niet meer.

spacer line  

On 08-10-2011 10:41 Pak Pupyes wrote:
    Zoals gebruikelijk heb ik weer een forumlid voldoende afgeschrikt. T0--B, aka Sanne, reageert niet meer. Ik pis dus weer in m'n eigen zak, want dit is natuurlijk een fantastisch onderwerp.

Taalkundige kritiek:
  • `wajang' moet met een kleine letter. Onderkast, zeg maar.
  • wajang voorstelling moet aan elkaar. `wajangvoorstelling'
  • Hindoeďsme moet met een kleine letter. Alle gleuven moeten met een kleine letter.
  • het is Zuidoost-Azië
  • Hindoestanen? Niet `hindoes'? Ik weet vrijwel zeker dat het `hindoes' moet zijn.
  • `wajang poppen' moet aan elkaar. Regels zijn regels, und Befehl ist Befehl.
  • dalang met kleine letter

Andere kritiek:
  • Die Indiase handelaren, waren die er echt al in de 1e eeuw? Ik dacht 5 eeuwen later.
  • er zijn veel vormen van wajang (Surya said it), niet alleen poppen
  • en nog wat. Maar dan moet ik gaan denken, en dat kost energie

• Gezien mijn achtergrond kan ik niet veel vertellen .
    Mijn kennis is minimaal , behalve opgegroeid te zijn in een "traditionele"Indonesische familie .
    Kan voor zover ik weet alleen de topfiguren van Pandawa 5 / Mahabrata herkennen , en de Durna( "richelieu" Emoticon: Wink ,Thuis in Amsterdam heb ik een serie wayang golek figuren ( een stuk of 10) .
    Wordt "grootgebracht" met wayang purwa , wayang golek en kulit .Komik.
    Ramayana / Sintha ( Mahabrata) is min of meer verplichte kost geweest .
    Wayang wong=wayang orang zie je bij de voorstellingen bij de Prambanan , leuk voor de toeristen.Heb nog nooit gezien , te duur .

Wat men kan doen is de Indonesische bronnen raadplegen (google).
    Kan je verder gebruiken als basis in je zoektocht.

PS: Hindoestanen is een verkeerde term.
    Dat kan verward worden met de oude "rijksgenoten", de nakomelingen van de Indiase contractarbeiders in Suriname.

pak ronald
    User
    User icon of pak ronald
    spacer line

kijk eens op deze site:

http://www.joglosemar.co.id/waymstr.html

joglosemar staat voor jogya semarang

hier staat echt heel veel over de wayang.

Met wat ik weet van wayang, is wat jullie schrijven echt een "westerse" samenvatting.

Ga staan waar geen plek is om te staan.

spacer line  

On 08-10-2011 15:13 pak ronald wrote:
    kijk eens op deze site:

http://www.joglosemar.co.id/waymstr.html

joglosemar staat voor jogya semarang

hier staat echt heel veel over de wayang.

Met wat ik weet van wayang, is wat jullie schrijven echt een "westerse" samenvatting.

Hoor ik ook bij die jullie ?
    Ik heb juist Indonesische bronnen genoemd , ook met de hint dat wayang een Javaanse woord is van ................................. en verder de beroemde wijze google raadplegen.

Kembang
    User
    User icon of Kembang
    spacer line

To-B....misschien heb je interesse in mijn wayangpoppen die zijn ingelijst achter museumglas.....het is een Prins en Prinses. Ze zijn te koop !
    Ik hoor het wel, anders vraagt je maar mijn e-mailadres aan Jeroen... Emoticon: Smile

siebjans
    User
    User icon of siebjans
    spacer line

Op 08-10-2011 17:13 schreef Kembang:

museumglas.....

Emoticon: Confused wat is dat voor glas? Emoticon: Stupid

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

Jesses
    User
    User icon of Jesses
    spacer line

Ik heb de indruk dat de samenvatting van To--B slechts een soort inleiding is op zijn onderzoek naar de "toepasbaarheid van wajangpoppen in een hedendaagse performance."

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.To--B : vraag Pak Pupyes eens of er in Yogya regelmatig vernieuwende wayangvoorstellingen worden gegeven en hoe die zijn opgezet.

Neem anders contact op met het Tropenmuseum/Tropentheater. Zij hebben erg veel informatie en connecties met Indonesische artiesten. Zij zullen je ongetwijfeld verder kunnen helpen

Jesses
    User
    User icon of Jesses
    spacer line

O, ik vergeet nog wat! Maar misschien zit ik er helemaal naast....

Ten eerste: misschien hadden de wayang kulit vroeger maar 1 beweegbare arm, tegenwoordig zijn het er twee (misschien ben ik abuis, maar ik heb nog nooit een wayang kulit met maar 1 beweegbare arm gezien). Dat is ook lastig spelen, omdat de poppen tijdens de voorstelling soms worden omgedraaid.

Ten tweede: je schrijft dat de verhalen altijd zijn gebaseerd op Indiase verhalen. Dat is volgens mij niet helemaal waar. Er wordt - voor zover ik weet - weliswaar gebruik gemaakt van traditionele thema's en verhaalconstructies, maar de setting van het spel kan aan de actualiteiten worden aangepast. Tijdens de koloniale periode waren er bijvoorbeeld voorstellingen waarin ook Nederlanders figureerden (als de bad guys, uiteraard, inclusief lange neus).

Kembang
    User
    User icon of Kembang
    spacer line

Siebjans...dat is een dure glas dat in museums worden gebruikt voor kostbare werken.....het glas weerspiegelt niet en filtert het licht en zonlicht waardoor het de kleuren behoudt van de schilderijen, tekeningen, olieverven enz.enz.....

spacer line  

Coba lihat disini,

een O.H verhaal van ene Sidia Posted Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. 06-09-2007 12:36

http://forum.indahnesia.com/to(...)amelan_en_wayang.php

Wayang Willem van Orange
    Dalang is Ki Ledjar Soebroto, opdrachtgever Museum Nusantara.

http://www.youtube.com/watch?v=aHWXbqdSyFA

siebjans
    User
    User icon of siebjans
    spacer line

Op 08-10-2011 19:40 schreef Kembang:

Siebjans...dat is een dure glas dat in museums worden gebruikt voor kostbare werken.....het glas weerspiegelt niet en filtert het licht en zonlicht waardoor het de kleuren behoudt van de schilderijen, tekeningen, olieverven enz.enz.....

Weer wat geleerd! Emoticon: Yes!
    Thanks Emoticon: Smile

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

Pak Pupyes
    User
    User icon of Pak Pupyes
    spacer line

On 08-10-2011 18:28 Jesses wrote: Ten tweede: je schrijft dat de verhalen altijd zijn gebaseerd op Indiase verhalen. Dat is volgens mij niet helemaal waar. Er wordt - voor zover ik weet - weliswaar gebruik gemaakt van traditionele thema's en verhaalconstructies, maar de setting van het spel kan aan de actualiteiten worden aangepast. Tijdens de koloniale periode waren er bijvoorbeeld voorstellingen waarin ook Nederlanders figureerden (als de bad guys, uiteraard, inclusief lange neus).

Klopt. Maar het knappe is dat die `moderne' dingen worden ingepast in die ouwe verhalen. Denk ik. Ik weet veel te weinig van wajang, en daarom vind ik dit een leuk topic.

MAD

Pak Pupyes
    User
    User icon of Pak Pupyes
    spacer line

On 08-10-2011 15:13 pak ronald wrote: kijk eens op deze site:http://www.joglosemar.co.id/waymstr.html

Oeps. Grote DANK!

MAD

Pak Pupyes
    User
    User icon of Pak Pupyes
    spacer line

Het hoofd is de laatste dagen wat traag, geloof ik. Ik bedenk me nu pas dat een Nederlands blazerskwintet ooit een voorstelling heeft gegeven met die Slamet. Ik was daarbij, en keek ernaar. Ik heb daar zelfs nog een film van.

MAD

spacer line  

Wayang voorstelling hoeft niet altijd een voorstelling van Mahabarata of andere klassiekers te zijn zoals Si Burung BulBul van Chr.Andersen , of de nieuwe versie van Wayang Willem .

Het kan gebruikt worden voor hedendaagse situaties.
    Is in feite een soort uitlaatklep van de machtelozen , men kan de huidige politieke situatie , de korupsi , burokrasi bijna straffeloos uitbeelden.,

Pak Pupyes
    User
    User icon of Pak Pupyes
    spacer line

On 09-10-2011 08:53 Surya Atmadja wrote: Wayang voorstelling hoeft niet altijd een voorstelling van Mahabarata of andere klassiekers te zijn

Is natuurlijk waar, maar dan gaat het om het artistieke circuitje. In de kampung kom je zoiets niet tegen. Ik niet, tenminste.

MAD

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
    If you do not have an account yet, you can register yourself here.

59,676,338 topic views - 227,295 posts - 13,610 topics - 18,986 members - last post @ 20-07-2018 03:48 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2018
    Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

102,849,403 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com