indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Blog @ indonesiepagina.nl > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Kiatje
User
User icon of Kiatje
spacer line

ik heb mij altijd verbaast over de slechte hygiene van westerlingen. Na het poepen veeg je je kont af met een papiertje.

Vooroordeel c.q. onwetendheid!
Nooit van een bidet en een z.g. Indisch toilet gehoord? Mijn ouders en grootouders van vaderszijde (Oostenrijks/Frans) hadden bidets, ook op mijn kostschool hadden we die. Mijn moeders ouders waren blanda's, wasecht en nooit in IndiŽ geweest, ik heb me wel eens afgevraagd of ze wisten dat het bestond Emoticon: Smile . Ze hadden "Indische toiletten", een verwarrende naam, want ze kwamen gewoon uit Maastricht en ik heb ze in IndonesiŽ nooit gezien. Je haalde een hendeltje over (helaas zat dat vaak los, maar iedereen wist hoe om het weer "in de haak" te krijgen) en dat spoot er een koude straal omhoog. Drie tot vier keer spuiten was voldoende, dan pas papier. Wij hebben nu de moderne versie: zolang je op een knop drukt komt er warm water. Stop je, dan blaast warme lucht je droog. Het is oer-Nederlands, het (oude model) wordt al meer dan honderd jaar in Nederland gefabriceerd. Japanners kennen het ook, daar hebben ze nu een luxe-uitvoering, met muziek zolang je op de bril zit. De meeste Indische Nederlanders kennen het niet, die gebruiken de fles (waar natuurlijk niks mis mee is).
Overigens ergerde ik me as jongen al aan het ontbreken van dergelijke faciliteiten in de openbare ruimte en in de meeste Nederlandse hotels. Ik was er op getraind om het alleen op school of thuis te doen. Ik vond en vind het onbeschrijfelijk vies om ongewassen rond te lopen. Het idee dat je de viezigheid met papier rondsmeert! Voor onderweg neem ik een tasje mee, waarin: dik papier, vochtige tissues, zeep, een nagelborsteltje en een plastic fles (van het soort waarin in ziekenhuizen vloeibare zeep zit). Daar gaat precies genoeg water in, en de smalle tuit zorgt ervoor dat je niet meer nat maakt dan nodig is. Je moet in hotels e.d. dan wel een fonteintje IN het toilet hebben. Is dat te klein, of staat de wastafel vůůr het toilet, dan doe ik ijskoud ook de buitendeur op slot.
En wat Indonesische toiletten betreft: die zijn vaak smerig, maar in de streek waar ik gewoond heb staan er slippers vůůr het toilet, en een net mens spoelt die af met de gajoeng, voor de volgende gebruiker. En meestal hebben ze hurktoiletten. Echt problematisch was het daar pas in sommige afgelegen dorpen waar iedereen het in de rivier of in de beek deed. Dat was dan stroomopwaarts je tanden poetsen en stroomafwaarts je broek naar beneden. In het volgende dorp deed je dan evenzo Emoticon: Blush .

ĄMen komt in het leven zoveel verder met een vriendelijk woord en een revolver, dan met een vriendelijk woord allťťn". (uit een brief van Al Capone aan zijn familie op SiciliŽ)

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

Tja....Kiatje, vroeger waren de kali's schoon helder ( berg) water waar je heerlijk in
kon zwemmen.
NŠ 48 jaar terug te komen zag ik dat de kali's veelal bruin water hebben...alleen in de Dessa's ( bergdorpen) zie je nog heldere kali's waar er ook Šlles wordt gedaan,, plassen, poepen, wassen, kleding wassen, enz.enz....het is wel snelstromend water is het in die zin best hygiŽnisch, toch? Alleen bij stilstaand water en kali's dŠŠr is het oppassen geblazen en dat zie ik veelal rondom de kampungs!!
In restaurants neem ik nooit ruawe groenten, en alles moet bij mij in hete olie gebakken worden....ook wat fruit betreft schil ik altijd....vroeger nooit!!
Al met al je gezondheid is wel het belangrijkste..... Emoticon: Yes!

spacer line  

Maar dat bruine water is door erosie toch ?

"Bhinneka Tunggal Ika"

spacer line  

On 09-10-2011 15:53 Macan Belanda wrote:
Maar dat bruine water is door erosie toch ?

Ya , als het goed is van de erosie.
Je hebt zelfs met rode kleur als de rivier langs gebieden stroomt met rode grond ( genoemd Tanah Abang =Rode grond).
In Jakarta zie je vaak zwart stinkende water , die bijna stil staat .

In mijn jeugd (tig jr geleden) gingen de mensen baden/wassen in de oude kanaalgrachten uit VOC tijd . gelegen tussen Noord Jakarta richting Centrum( Harmonie) en tegenover de huidige Pasar Baru Jakarta .
Toen was de waterkleur al bruin.

In zijn jeugd ging de figuren uit het boek Piekerans van een straatslijper van Tjalie Robinson met de getek (bamboevlotten) varen in Tjiliwoengrivier en gaan ze zelfs zwemmen bij de sluizen van Manggarai en Kramat .
Als je nu doet krijg je gelijk huiduitslag en moet je voeten of armen geamputeerd worden.

bisa dicek of makemyday .

Kiatje
User
User icon of Kiatje
spacer line

het is wel snelstromend water is het in die zin best hygiŽnisch, toch?

Het gaat mij niet eens zozeer om de hygiŽne. BacteriŽn & schimmels zitten overal. Deurknoppen. Lucht in bussen & trams. Zwembaden (waarom altijd die vaste douchekoppen i.p.v. flexibele slangen?). Ik eet ook in IndonesiŽ vaak 'van de straat' en ik heb nooit ergens last van. Misschien omdat ik in mij kinderjaren in Afrika op blote voeten liep en ongewassen larongs at en nooit mijn malariapillen slikte en met de negertjes op het achtererf speelde. Ik zal wel immuun zijn.
Wat mij steeds weer verbaast is dat iemand een halve dag met ongewassen billen rond loopt en dan niet het gevoel heeft dattie vies is. Of dagenlang zijn ondergoed gebruikt. Echt, ze doen het. Ik was laatst bij een 8-daagse groepsreis, en een echtpaar vertelde dat ze ťťn stel o.g. en twee overhemden mee hadden. Het kon allemaal in de handbagage. In een troop, middagtemperatuur 30+. En nog trots ook!

ĄMen komt in het leven zoveel verder met een vriendelijk woord en een revolver, dan met een vriendelijk woord allťťn". (uit een brief van Al Capone aan zijn familie op SiciliŽ)

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

72,276,535 topic views - 232,714 posts - 13,675 topics - 22,498 members - last post @ 17-06-2019 06:19 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

119,549,906 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com