indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

omegades
User
spacer line

Daar was ik al achter! Heb voor beide nu een visum in huis!

Dankje voor alle reacties!

bouw3
User
spacer line

Voor een 60 dagen visum heb je een sponsor uitnodiging nodig
Maar sinds kort moet het wel de originele brief zijn,copy wordt niet meer geaccepteerd!!
Heeft iemand dit al meegemaakt??

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 21-07-2012 10:56 bouw3 wrote:
Voor een 60 dagen visum heb je een sponsor uitnodiging nodig
Maar sinds kort moet het wel de originele brief zijn,copy wordt niet meer geaccepteerd!!
Heeft iemand dit al meegemaakt??
Je hebt geen sponsor nodig voor een 60-dagen toeristenvisum. Sponsorbrief (kopie of echt) is dus niet nodig.

simpati
User
spacer line

Maar sinds kort moet het wel de originele brief zijn
Dat is met de huidige apparatuur geen probleem, een goede scan en versturen per email, de ontvanger print hem dan uit, is niemand die het verschil ziet met het origineel.
Verder heeft Jeroen het antwoord al gegeven, die sponsorbrief heb je niet nodig met een tourist visa voor 60 dagen maar wel met een social budaya voor 60 dagen wat 4 keer is te verlengen.
Succes,
Jan

45havana
User
spacer line

Hi Jan,dat dacht ik ook toen ik verleden week ging verlengen en de verzoekbrief netjes gekopieerd had.Kon mooi terug naar huis om de originele op te halen.Hoe ze er achter kwamen?Gewoon op de originele heb je aan de achterkant een doordruk van de handtekening en die heb je niet op een kopie.De doordruk kan je nl voelen.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Klopt net nagekeken, hier in Nederland moet het inderdaad nu ook een originele sponsor brief zijn.
Hoe te controleren?
Een goede kopie is nauwelijks van een origineel te onderscheiden.
Alleen zoals Havana zegt je kan de doordruk van de handtekening voelen.
Ik heb de sponsor brief uit Indonesië meegenomen, dat is het probleem niet, maar helaas hebben ze ook een andere voorbeeld brief gemaakt, dus ik weet niet of ze de oude nog accepteren, anders moet er als nog een originele uit Indonesië worden opgestuurd Emoticon: Angry

simpati
User
spacer line

Air Asia en ook andere maatschappijen doen hun best om naar zoveel mogelijk bestemmingen in Indonesië te vliegen tegen goedkope tarieven, dat kan er voor zorgen dat er meer toeristen naar Indonesië komen.
Blijkt nu dat de Ambassade in Nederland zijn uiterste best doet om die toeristen weer weg te jagen.
Ik weet uit eigen ervaringen dat de visumaanvraag ook anders kan dan in Nederland, ik ga deze maand weer even naar Penang waar men een uitstekende service geeft.
Ik ben nu in Maleisië, als ik zie hoe gemakkelijk ik dit land binnen kan komen kan Indonesië daar nog veel van leren.
Maleisië weet heel goed dat de toeristen op een gemakkelijke manier buitenlandse valuta binnen brengen.
Jan

spacer line  

On 25-07-2012 11:46 simpati wrote:

Blijkt nu dat de Ambassade in Nederland zijn uiterste best doet om die toeristen weer weg te jagen.

De regels worden gemaakt in Jakarta.
Ik heb ergens anders aangegeven over de nieuwe richtlijnen.
Volgens mijn info gaat het alleen om mensen die meer dan 60 dgn willen verblijven in Indonesia. En hun sponsor moet ook meekomen, maar dan is het in Indonesia .
De doorsnee toerist gaat gewoon met VOA .

Volgende week hoor ik mss iets meer , ga mss mee met iemand naar Den Haag.

bisa dicek of makemyday .

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik meen dat het zo is dat je zowel met een SosBud als met een gewoon 60 daags visum dit kan verlengen. In het laatste geval moet dan ter plaatse een sponsor worden gezocht. Het is dan toch tijd genoeg om zo'n officiele brief mee te nemen?

Misschien is het tijd voor een 60-daags VOA dan just like the old days (ik zou er blij mee zijn)

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

simpati
User
spacer line

Misschien is het tijd voor een 60-daags VOA dan just like the old days
En meteen een heel stel van de arrogante medewerkers van de Indonesische Ambassade in Den Haag en Kuala Lumpur naar huis sturen, het geld wat die personen kosten kan men dan voor zinnige zaken gebruiken!

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 25-07-2012 13:13 Anne Mieke wrote:
Ik meen dat het zo is dat je zowel met een SosBud als met een gewoon 60 daags visum dit kan verlengen. In het laatste geval moet dan ter plaatse een sponsor worden gezocht. Het is dan toch tijd genoeg om zo'n officiele brief mee te nemen?

Misschien is het tijd voor een 60-daags VOA dan just like the old days (ik zou er blij mee zijn)

Dat is inderdaad mogelijk Anne Mieke, toeristenvisum twee maanden en dan verlengen, dat is de zelfde procedure als met een Sos Bud visum, maar met die verstande dat je dan maar één keer kan verlengen, Sos Bud kan je vier maal verlengen tot max. 180 dagen.

Op dit moment geeft de visumdienst op dat een afspraak maken twee tot drie weken in beslag neemt, daarna na 3 werkdagen zou het visum klaar moeten zijn.
Met al dat afspraken gedoe, ook bij de gemeente voor een paspoort, neemt de hele procedure nu als het een beetje tegen zit een week of zes in beslag Emoticon: Angry

Ik ga het aankijken, als de Indonesische ambassade moeilijk gaat doen is mijn volgende optie, vliegen naar Singapore, in de ochtend aankomen, sos bud visum maken vijf uurtjes klaar, overvaren naar Batam, hotel nemen en de volgende dag van Batam naar Bandung vliegen

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 25-07-2012 16:20 Malam wrote:

[quote removed]

Dat is inderdaad mogelijk Anne Mieke, toeristenvisum twee maanden en dan verlengen, dat is de zelfde procedure als met een Sos Bud visum, maar met die verstande dat je dan maar één keer kan verlengen, Sos Bud kan je vier maal verlengen tot max. 180 dagen.
Op de sticker staat niet of het om een gewoon 60-daags visum gaat of om een SosBud ook de code is hetzelfde. En laatst kwam iemand langs dat er geen naam van de sponsor meer op komt te staan dus hoe moet een beambte op het immigratiekantoor het verschil dan zien?

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ja daar heb jij weer gelijk in Anne Mieke, maar ik durf nu dat risico niet te nemen.
Ik vraag me zelfs af of een twee maanden toeristen visum te verlengen is, één maand wel dat is bekend.
Als een twee maanden toeristen visum inderdaad exact er uit ziet als een Sos Bud visum dan is dat inderdaad door de immigratie in Indonesië niet te zien.
Maar is het dus ook zinloos om hier een Sos Bud visum aan te vragen, dus er zal ergens wel een verschil in zitten.

In ieder geval kan de ambassade hier het wel zien aan je reis arrangement.
Tja dat is te omzeilen maar dat neemt nogal wat kosten met zich mee.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Visit Visa
Visa Provisions:

A Visit Visa shall be issued to a foreign national to visit Indonesia for the purpose of:

An official Government visit
A tourist visit
A socio-cultural visit
A business visit
Validity:

60 (sixty) days calculated from the date of admission to Indonesia , and extendible;
An Admission Permit for a foreign national in possession of a Visit Visa shall also be valid as a Visit Permit during stay in Indonesia .
Requirements:

A visit Visa application shall be submitted by the applicant concerned or his/her sponsor to the overseas Visa Officer after fully complying with the general visa requirements.
Passport must be valid for at least 6 (six) months from date of entry into Indonesia.
Visas shall be used within 90 (ninety) days, calculated from the date of issuance. Any foreign national who fails to use a visa within this designated period of time must submit a new visa application.

Dit staat op de site van de ambassade, hieruit blijkt, dat een twee maanden toeristen visum is te verlengen.
Ik denk alleen dat de ambassade hier in Nederland niet zal accepteren als je een twee maanden toeristenvisum aanvraagt met een retour ticket op een datum buiten deze twee maanden.
Dan zal je ongetwijfeld je aanvraag terug krijgen met de mededeling dat je, of je retourvlucht aan moet passen, of een Sos bud visum aan moet vragen Emoticon: Yes!

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 26-07-2012 07:46 Malam wrote:
Dit staat op de site van de ambassade, hieruit blijkt, dat een twee maanden toeristen visum is te verlengen.
Ik denk alleen dat de ambassade hier in Nederland niet zal accepteren als je een twee maanden toeristenvisum aanvraagt met een retour ticket op een datum buiten deze twee maanden.
Dan zal je ongetwijfeld je aanvraag terug krijgen met de mededeling dat je, of je retourvlucht aan moet passen, of een Sos bud visum aan moet vragen Emoticon: Yes!
Nou malam, dat vraag ik me af. En wel om verschilldende dingen. Denk jij dat ze bij de ambassade verstand hebben van tickets?Je hebt wijzigbare en niet wijzigbare tickets. Soms staat dat op het ticket maar vaak alleen door middel van een code (M, Y C etc) Die codes zijn ook nog niet eens altijd hetzelfde voor de luchtvaartmaatschappijen. Verder zijn elektronische tickets gemakkelijk te (re)produceren. Het is een stuk papier met letters en cijfers, meer niet en niet met bijvoorbeeld een volgnummer zoals bij de vroegere papieren tickets. Of een stempel van een agent, maatschappij of wat dan ook.
Ik zeg niet dat iedereen dit maar moet doen maar het systeem is niet waterdicht en ik zou ook niet weten wat voor zin het in deze heeft.
Zomaar een vraagje: stel je hebt een sponsor, netjes alles geregeld, brief, origineel. ticket klopt etc En dan wordt jouw sponsor ziek of gaat ergens anders heen,. Di tlijken me toch allemaal geen ongewone zaken (en zeker niet in Indonesie). Met andere woorden, wat er ook op die sticker staat, je zult iets anders moeten verzinnen.

Nee, ik vind het allemaal een wassen neus als je het mij vraagt en het dienst ook nergens voor.. Gewoon zoals ik zei, geef ons (ons = de gewone toerist) een visum voor 2 of nog liever 3 maanden en laat voor al het andere mensen een andere maar wel serieuze procedure volgen die werkelijk hout snijdt. Ik ben eens uitn]genodigd door een familie in de rimboe, nog geen nagel om de kont te krabben. Hoe moet zo iemand een verantwoordelijkheid nemen voor mij, iemand die haar verantwoordelijkheid zelf wel kan nemen (en met mij vele anderen)?

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Oooh Anne Mieke dat het kant nog wal slaat daar zijn wij het gloeiend over eens.
Maar ik heb wel met die nieuwe procedure te maken en kan me maar beter aan hun regels houden grrrrrrrr.
Overigens moet je op de aanvraag formulieren ook de retour datum vermelden.
Ik heb een originele sponsor brief, maaaaaaaar de enige kink in de kabel zou kunnen zijn dat het de sponsorbrief is naar het voorbeeld van enkele maanden geleden( de gegevens die er op staan zijn nagenoeg hetzelfde)

Om het te proberen met een toeristen visum is geen optie, drie weken wacht tijd voor afspraak, krijg ik de ellende terug dan opnieuw een afspraak maken, dan ben ik vanaf 7 augustus, pas dan is het nieuwe paspoort klaar nog eens anderhalve maand verder Emoticon: Angry
Dan zit ik pas eind oktober weer in mijn hutje in Soekeleboemi.

Aangezien ik april volgend jaar de memorabele leeftijd van 65 lentes bereik, wil ik zeker half januari weer terug zijn om alle AOW en pensioen perikelen in juiste banen te leiden Emoticon: Wink
Dat zou betekenen dat ik dan voor een periode van nog geen drie maanden naar mijn hutje zou kunnen.
Dat is voor iemand die werkt een onvoorstelbare luxe, maar voor ons die al haast vier en een half jaar continue in Indonesië verblijven een aanslag op onze bioritmes Emoticon: Laugh out loud

Buiten dat vind ik het de dure tickets voor 3 maanden niet waard, zes maanden is een andere zaak Emoticon: Wink
Ook ik moet de buikriem aansnoeren zoals alle Nederlanders, ik nog een beetje extra, ik maak van mijn prépensioen naar AOW en pensioen een val van 20 % Emoticon: Cry
Ik heb dan ook mijn fourwheel 8 cilinder juppenbak inmiddels ingeruild voor twee 4 cilinders, een Mercedes en een BMW Emoticon: Laugh out loud

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Malam, ik bedoelde natuurlijk niet dat je het risico moet nemen. De overdenking was meer in het algemeen.
Ik begrijp ook werkelijk niet waar de knup zit bij het hanteren van dit soort absurde regels

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 26-07-2012 13:08 Anne Mieke wrote:
Malam, ik bedoelde natuurlijk niet dat je het risico moet nemen. De overdenking was meer in het algemeen.
Ik begrijp ook werkelijk niet waar de knup zit bij het hanteren van dit soort absurde regels

Dat begreep ik ook wel Anne Mieke, ik gaf dan ook alleen maar een uitleg wat mijn situatie is en mijn motief Emoticon: Wink
Ik snap ook niet waarom ze het zo moeilijk maken, maar ik denk dat ze het zelf ook niet begrijpen Emoticon: Shiny
Misschien toch te veel ambtenaren die niets te doen hebben en nieuwe regeltjes zitten te verzinnen Emoticon: Laugh out loud
Er is er nog steeds niet één wakker geworden die met een soepel visumbeleid honderden miljoenen aan valuta extra binnen kan halen.
Maar ja dat heeft alles te maken met het geloof, zandbakmentaliteit, bang zijn dat de westerse invloed te groot wordt op de moslim bevolking, dat zal het zijn.
Hoe sterk is je geloof als je er zo over denkt Emoticon: Shut up!

spacer line  

On 26-07-2012 13:08 Anne Mieke wrote:

Wat dacht je van dit verhaal.
"Izin visa kunjungan sosial budaya sangat rawan disalahgunakan. Karena itu, sangat perlu koordinasi dalam mengantisipasi serta pemantau kepemilikan ini. "

Uit de mond van een Kepala imigrasi bij een Rapat Tim Koordinasi Pengawasan Orang Asing .

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ja leuk zo'n neitszeggende uitspraak.
Mijn ervaring is dat mijn sponsor destijds niet eens mee hoefde voor de verlenging. Deze was niet eens ter plaatse. Er werd helemaal niets gecheckt etc. Dat bedoel ik dus met die wassen neus.

De paktijk is anders dan de theorie en dat is voor een toerist gewoon niet meer te volgen.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 26-07-2012 13:21 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Wat dacht je van dit verhaal.
"Izin visa kunjungan sosial budaya sangat rawan disalahgunakan. Karena itu, sangat perlu koordinasi dalam mengantisipasi serta pemantau kepemilikan ini. "

Uit de mond van een Kepala imigrasi bij een Rapat Tim Koordinasi Pengawasan Orang Asing .

Allereerst zou het leuk zijn dat je het vertaal in het Nederlands (mits je dan kan) dan kunnen andere mensen die de taal niet machtig zijn meelezen.
Ten tweede wel er bij vermelden dat het Google wijsheid is Emoticon: Wink
Het wordt steeds duidelijker dat je geen donder van de huidige regels weet.
Al helemaal niet omdat je er nooit mee te maken hebt!!!!!!!
Immers je bent Indonesiër en geen Nederlander Emoticon: Laugh out loud

spacer line  

On 26-07-2012 13:54 Anne Mieke wrote:
Ja leuk zo'n neitszeggende uitspraak.
Mijn ervaring is dat mijn sponsor destijds niet eens mee hoefde voor de verlenging. Deze was niet eens ter plaatse. Er werd helemaal niets gecheckt etc. Dat bedoel ik dus met die wassen neus.

De paktijk is anders dan de theorie en dat is voor een toerist gewoon niet meer te volgen.

TOEN mss niet.
Maar volgens info van mijn vriend moet het nu wel .
Of het zo is , kan hij pas na zijn terugreis vertellen.
Hij wil ook iets meer dan 2 maanden verblijven.
Hij moet in Indonesia verlengen.

Zoals jou verhaal van je evt "gastheer" die niks te makken heeft.
Dat is ook bekend bij immigratie , in principe is een sponsor verantwoordelijk voor het doen en laten van de gesponsorde.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 26-07-2012 15:44 Surya Atmadja wrote:

[quote removed][br

Zoals jou verhaal van je evt "gastheer" die niks te makken heeft.

Lezen Om Sid en fatsoenlijk antwoord geven.

Een eventuele gast heer die niets te makken heeft is iets anders als mijn gastheer die wel degelijk iets te makken heeft.
Goed lezen en mensen niet op het verkeerde been zetten alstublieft, sorry ik ben iets te slim voor jouw draaikonterij met een gemene bij bedoeling, ik heb je spelletjes door.
Ga je niet winnen dus Emoticon: Laugh out loud

spacer line  

AANVULLING:
Heb net maar een ibu in Den Haag gesproken .
Die zeide dat in feite nu makkelijker wordt gemaakt , men moet alleen met de sponsor komen bij de imigrasi kantoor waar de sponsor woont.
Onder voorbehoud dat ik mijn eigen bahasa goed heb verstaan.
Over mijn vraag of de sponsor zijn/haar financieel vermogen moet tonen ( je bent officieel sponsor) is zij een beetje vaag.
Wel benadrukt ze dat de sponsor verantwoordelijk is voor zijn gesponsorde .
(lijkt me logisch)

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 26-07-2012 16:03 Surya Atmadja wrote:
Die zeide dat in feite nu makkelijker wordt gemaakt , men moet alleen met de sponsor komen bij de imigrasi kantoor waar de sponsor woont.
Onder voorbehoud dat ik mijn eigen bahasa goed heb verstaan.
Over mijn vraag of de sponsor zijn/haar financieel vermogen moet tonen ( je bent officieel sponsor) is zij een beetje vaag.
Wel benadrukt ze dat de sponsor verantwoordelijk is voor zijn gesponsorde .
(lijkt me logisch)
Waar de sponsor woont hoeft geen immigratiekantoor te zijn en omgekeerd dus of het daarmee gemakkelijker wordt betwijfel ik. Immigratiekantoren kunnen soms op uren tot een hele dag rijden weg zijn (of nog erger).
En die vaagheid is nu precies wat ik bedoel. En het is al helemaal van de gekke dat iemand voor jouw verantwoordelijk is, terwijl je zelf die verantwoordelijkheid vele malen beter kan nemen.

Echt, het blijft voor mij een kulverhaal.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

75,329,860 topic views - 233,660 posts - 13,688 topics - 24,496 members - last post @ 20-09-2019 15:39 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

123,430,215 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com