indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

hagen763
User
User icon of hagen763
spacer line

Beste / Lieve mensen.
Laten we even onze tranen ruilen en even niet huilen.
Even tussendoor. Emoticon: Smile Als jongetje mocht ik vaak mee met mijn ouders naar Oma zo rond 1964.Oma woonde in Oosterhout ( NBr).We woonden in een flatje.Naast een voor ons heel oude mensen,die pas eind jaren 50 naast ons kwamen wonen.Wij kwamen uit de Scheldestad Havendorp-Vlissingen.Op een zekere dag in dat jaar in de maand mei gingen we dus naar Oma.Een van onze buren, waar we overigens héél goed mee konden opschieten reed ons in zijn auto-ik dacht een Ford Taunus 12m- naar het mooie Brabant.Het was een mooie niet al te warme dag.Vele buren die ons kende gingen naar buiten en zwaaide ons uit.Ook die oude mensen die wij inmiddels al Opa en Oma mochten noemen. Opa Alfons en Oma Wakinah.Maar goed ...een lieve buurvrouw ging dan ook haar man die ons bracht, hartelijk goede reis toewensen.Oma Wakinah vroeg op haar Nederlands-Javaans aan de buurvrouw....Is er al heb rijbewijs? Ja zei de buurvrouw: "Bewijs wel, maar rijden niet...Deze uitspraak zal ik nimmer vergeten.Wat later werd vertaald : Heeft u ook een rijbewijs? Ja maar geen auto.En dat voor een Zeeuws Meisje Emoticon: Red face We hadden er in de auto smakelijk om gelachen,want Oma Wakinah zei nog...Adoeh jij altijd mij plagen plagen.Ikke toch niet weet dat jij mij niet begrijp... Emoticon: Angry In Middelburg in 1967 werkte ik bij V&D ook daar opmerkelijke gezegdes. Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! Oude Indo's kwamen elkaar tegen in het restaurant gedeelte
Whadoe zeg al lang niet meer gezien!!! Emoticon: Yawn Waar woon jouw (g)huis man waar slapen jouw bed?....Waar woon je nu dan?? :
Ach misschien past het niet in dit forum maar we hadden het er thuis over. Emoticon: Wink Overigens Oma Wakinah kookte wel zo lekkere Sajur Lodeh..
Ach gewoon Tjeplung-Tjeplung zei ze

reuveul
User
User icon of reuveul
spacer line

Zand schuurt de maag,maar peper in je reet dat is Heet.

Met de bedoeling van dat het niet zo erg is dat er een beetje
stof of wat aan zit,maar dat het nog wel veel erger kan.

Dat zei mijn Granny altijd als ik een koekje of iets dergelijks
had laten vallen en om een nieuwe vroeg.

groeten rob

like to live in ID,but it takes a while to get there

Sepp Buys
User
User icon of Sepp Buys
spacer line

Geweldig verhaal.

Ik zie me de Indische mensjes helemaal voor me in kabaya in koud Zeeland veel wind, veel masuk anggin. En maar keuvelen met hun theetjes en pinda kue. Ik was te klein en te jong om die mensen uberhaupt te kunnen verstaan, alhoewel zou ik in mijn babytaal nl, hun perfect moeten kunnen verstaan. Wieteke van Dort zou ik wel weer eens willen zien als Tante Lien, for good old times, dan maar.

Vanuit Jember Tabee

ron broens
User
spacer line

hi eindelijk eens wat oude indo fun hier, wel ik ben ook zo opgegroeid en inwendig begin ik al te lachen als ik mijn ooms tantes en kennissen van de pamilie hoor praten, adu hopelijk vinden we hier wat van terug op bali, we hebben tour geboekt met nederlandssprekende gids en hopelijk spreekt hij met dkdk accent dan kan mijn vakantie niet meer stuk, en dan te bedenken dat ik me vroeger toen ik klein was me schaamde als mijn tante mijn moederr riep in de ah met zwaar dkdkaccent en harde stem
kwam die tijd maar terug

maurits
User
User icon of maurits
spacer line

Anggin masuk is het!

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.

klarina
User
User icon of klarina
spacer line

ik ken alleen masuk anggin hoor, dus volgens mij klopt het wel. alleen is het de vraag of er werkelijk masuk anggin kan plaats vinden....en of je er ziek van wordt zoals veel indonesiers beweren.

hagen763
User
User icon of hagen763
spacer line

Het gaat over leuke uitspraken. Emoticon: Blush Hier weer een. Emoticon: Shut up!
"Wil je een CD op cassette zetten met leuke muziek? vroeg iemand aan mij. Van welk soort muziek houd jij dan ? Emoticon: Stupid Vroeg ik. Emoticon: Confused Goh geef niet was het antwoord als maar geef geluid. : Emoticon: Red face
Dat noem je Indo gezegdes.
Umberto

hagen763
User
User icon of hagen763
spacer line

Weer gehoord......Javaanse dame op de Markt in onze Zeeuwse Hoofdstad. "Loh Papi vis nja bau kosong" waarop haar lieftallige echtgenoot die weldadig Zeeuws sprak. "Bie ons nie hè meisk" alleen de Nasi Goreng met trassi bakar "kosong".
Alleen grapte hij en zij werd boos."Aduh Papi" nanti saya boos. Emoticon: Yawn

hagen763
User
User icon of hagen763
spacer line

VERS VAN DE PERS Emoticon: Bye bye
We gaan binnenkort een Matinee Dansant promoten in Goes in Motel Valk.Later meer........
Maar donderdag in onze Capitol City Middelburg kwam ik bij een Indische Kraam een voor mij bekende dame.Ik vertelde haar over deze Matinee Dansant ze vroeg mij het een en ander en vroeg dan later aan de dame--terwijl wij nog gewoon praattten--- "Is ter heb Tahoe??" Ja antwoordde de dame achter de stand Hoeveel kos??
€ 0,98 per stuk. Hoepeel?? Satu Euro -Pop Korang twee sen Wadoeh zeg Murah deng!!! Emoticon: Shiny Emoticon: Shiny Is er hep idee wat ikke maken van deze??? vroeg ze aan mij. Emoticon: Shut up! Weet niet zei ik Emoticon: Nice Tahoe Ketoprak enak deng met banjak veel sambal.

Nou de mensen moesten wel lachen "Ze sprak wel S T E R E O ""

spacer line  

Even over de masuk anggin : die uitdrukking wordt gebruikt wanneer men een kou heeft opgelopen o.i.d. Wanneer degene die masuk anggin heeft dan gemasseerd wordt (vooral op de rug) komt de anggin los; er komt dan inderdaad lucht vrij die als Emoticon: Blush burp Emoticon: Blush naar boven komt.

Groetjes, Monique

hagen763
User
User icon of hagen763
spacer line

Vanmiddag gehoord bij mijn Oom en Tante.
" Weet je "zei Oom Jan in mijn tijd waren er vele mensen uit Indonesië mee gekomen met de boot.Tussen al die mensen begaf zich ook enkele blanke Indo's. Weet je hoe ze die noemden met die blonde haren? Neen was mijn antwoord Emoticon: Red face Indo Belaasterd Emoticon: Nooo was zijn antwoord Emoticon: Eerie Wat betekend het dan? vroeg ik. Ach een Nep-Indo Emoticon: Nooo was zijn antwoord oftewel geen echte Emoticon: Puh!

Schultz
User
spacer line

Klopt, zo werden ze genoemd,geen "belanda tempeh" maar "indo belaasterd" ,zoals zoveel mensen tegenwoordig die plotseling een Indische achtergrond hebben.maar die met "Indië "niets van doen hebben.En dat ook niet willen,omdat ze gewoon Amsterdammer of zoiets zijn.

hagen763
User
User icon of hagen763
spacer line

Weet je dat de Belanda's uitzien Kejeh Tahu Godok Emoticon: Red face Wat betekend dat vroeg ik ? Nou dat ze net als een gekookte Tahu uitzien!!! Emoticon: Clown Niet van mij maar weer van een ander. Emoticon: Eerie

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Het heeft wel niets met Indonesie te maken maar ik vond het gewoon grappig vandaar......
Sorry als het OT is.

Twee verzorgers van de Amerikaanse gorilla Koko vinden dat ze onterecht zijn ontslagen. Koko, bekend om zijn uitstekende kennis van de gebarentaal, vroeg hen om een striptease. Toen de dames dit weigerden, werden ze de laan uitgestuurd. Koko ontkent alles.

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

hagen763
User
User icon of hagen763
spacer line

Afeglopen zaterdag lag er net als in de andere gebieden in Nederland nog veel sneeuw kwam er een moeder en dochter bij de V&D binnen."Zeg mam" vroeg de dochter bij de boekenafdeling."Ik moet volgende week mijn werkstuk afhebben voor mijn scriptie Indonesië. Die Indische mensen die hier nu wonen hoe noemen ze die dan? Indische-Nederlanders? * Neen antwoordde haar moeder / het zijn "Indozen" Emoticon: Very funny / En lachend keek ze mij aan.Klopt he meneer?? Ik zei maar niks Emoticon: Clown

Jantje
User
spacer line

Op een verjaardag vertelde iemand in geuren en kleuren over zijn vakantie in Indonesië. Miep, de hulp in de huishouding die ook aanwezig was, zat al na 5 minuten te knikkenbollen. "Miep! Mieeep!! "Ze schrok wakker. "Ben jij wel eens in Indonesië geweest"?
" Wat? Ik? Wat mot ik in dat apenland, met al die klapperjavanen?" Emoticon: So funny

Iris8
User
spacer line

Ik heb erg moeten lachen om sommige verhalen van jullie.
Het laaste verhaal van Jantje deed me denken aan mijn eigen pa.
Hij heeft altijd veel gezeild en was al enkele jaren aan het zeilen in de West Indies. Omdat het gebeuren met douane daar ook niet altijd meevalt. Liep hij regelmatig te mopperen: "aapjeslanden, zijn het!" En dat werd vaak ettelijke malen herhaalt. Niemand begreep daar wat hij bedoelde, maar zijn bijnaam was al snel Arie Apielandia!

Iris8
User
spacer line

Schiet me net weer te binnen. Op Bali ontmoette ik een oude Nederlandse schrijver, hij was geboren in Semarang. Hij was een meester in het vertellen. OP een dag ging het gesprek over woorden die overeenkomen in het Bahasa en het Nederlands.
Hij vertelde dat in koloniale tijd, men een vertaling wilde maken van het boek over Nederlands privaat recht in het Bahasa. De titel die zij fabriceerde sprak letterlijk boekdelen: Hukum Kakhus!
(vroeger werd het 'kakhuis' ook wel netjes aangeduid als een privaat!).
Gaf wel een goede afspiegeling van het fenomeen kolonialisme Emoticon: Wink

putri
User
spacer line

Emoticon: Smile Very interesting, I have to laugh when I see this stories. Sorry that I have to send my comment in English, mijn nederlands is echt slecht !!. Shall my son will give me the same comment when he is 10 years old, ik vindt mum heel gek pratennn!!! I am original Indonesian, not an Indo, married een nederlandse man, and my child is really an Indo..ha..ha..
I am really crazy of those old good days stories, books and video's. I think it;s absolutely great when I find it more stories and histories about my own land in the past here than in my own countries. Really great stories.

hagen763
User
User icon of hagen763
spacer line

Weer een....... Emoticon: Yes! Adoeh meisk als ik hep banjak veel uwang ik koop voor jou mobil Emoticon: Very funny O ja pappie welke mobil dan pappie koop? Nou de nieuwe Pord eskort Emoticon: Nou pappie wij toch geen eskort Mobil hoe praten dan??Neen meisk oto njah. Emoticon: Red face waduh pappie als banjak veel geld ik wil mobile telepon Emoticon: Yes! kan naar Pien bellen in Bandung Emoticon: Nice met Pord eskort moet geef benzien.Jij is ook tollol. Emoticon: Shut up! Stond er een Zeeuw af te luisteren "et um vee Pien? ( heeft hij veel pijn?) Emoticon: Shut up!

spacer line  

Vooral bij masuk anggin....word dit eruit schraapt door met een muntstuk over de rug te schrapen....waarbij de rode strepen in zicht komen....de klachten zullen uit het lichaam ademen ofwel voorkomen worden Emoticon: Wink

Live life to the max.......

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Dit stukje las ik vanmorgen op de voorpagina van mijn ochtendblad.

Hardleers

Een Zuid-Koreaan is na 272 pogingen eindelijk geslaagd voor het theoriegedeelte van het rijexamen.
De bijna 70-jarige Seo Sangmoon, die analfabeet is, leerde zichzelf de "regels van de weg" door keer op keer mondelinge-theorie examens af te leggen.

De bejaarde gaat nu op voor de praktijk.

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

eveline
User
spacer line

Over lachen gesproken;
De moeder van mijn vriend is een super lieve Nederlandse dame die in Borneo was geboren en 16 jaar in Indonesië heeft gewoond, waarvan de laatste drie jaar op Java. In 1935 keren zij en haar ouders terug naar NL. Wij houden er van om bij elkaar gezellig zitten keuvelen en over vroeger in Indonesië praten..een tijd gelden hadden wij het over de flora en fauna….nou lieve mensen…echt waar..ik lag echt dubbel van het lachen….Zij had het over “ kembang sepatu” en zei zij dan ook nog” dat wat de mensen vroeger schoenen van maken”…..
Arme dame, wat hadden ze je vroeger daar toch wijs gemaakt, dacht ik. Emoticon: Blush

Choose to be optimistic, it feels better. If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito!

spacer line  

mij is 'wijsgemaakt' dat de bladeren van de kembang sepatu werden gebruikt om je schoenen te laten glanzen , vandaar de naam. Emoticon: Smile

Jantje
User
spacer line

Weer op een verjaardag.
Opa ,87, zat tussen de visite met opgerolde broekspijpen,zijn voeten in een teiltje water te weken.Naast hem de kwispedoor. Hij was vroeger in “Indië”geweest. Hij was gehoor gestoord en hield wel van een muziekje. De psalmen uit de koffergrammafoon overstemden het kabaal van de aanwezigen die elkaar aan zaten te schreeuwen. Opa!! Oopaaah… Huh? Mag de muziek wat zachter? …Eh, zet jij die plaat es op van die kalleman met strontjongmuziek. Emoticon: So funny

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

47,969,016 topic views - 221,012 posts - 13,450 topics - 15,800 members - last post @ 27-06-2017 16:47 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

86,941,211 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com