indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (1 reaction)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 11-08-2011 09:55 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Hoofdthema Indonesia.
Das kan wel kloffen.

Ook dat het als een soort CURHAT(curahan hati) kanaal, waar sommigen hun ergernissen etc met anderen wil delen .
De lezers kunnen ook zien of een kritiek overdreven is of niet ,in de meeste gevallen zijn de voordelen nog steeds groter dan de nadelen.

Het feit dat de voordelen nog steeds groter zijn dan de nadelen betekent toch niet dan men dan zijn broodmolen dicht moet houden en alles accepteren??????
Zo steken misschien IndonesiŽrs wel in elkaar maar Nederlanders zeker niet, ik kan het weten want ik ben een rasechte bleekscheet die al enkele jaren hier zit.
Niet enkel naar het goede kijken doch ook het slechte in de gaten houden en trachten te verbeteren zou IndonesiŽrs een stuk verder brengen Om Sid.
Het je bij de situatie neerleggen en fatalistisch de veel gehoorde opmerking plaatsen "nasib" staat de vooruitgang van een land in de weg.
Ik kan en wil daar niets mee, het zo maar een gedachte van mij.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 11-08-2011 09:55 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Hoofdthema Indonesia.
Das kan wel kloffen.

Ook dat het als een soort CURHAT(curahan hati) kanaal, waar sommigen hun ergernissen etc met anderen wil delen .
De lezers kunnen ook zien of een kritiek overdreven is of niet ,in de meeste gevallen zijn de voordelen nog steeds groter dan de nadelen.

Het feit dat de voordelen nog steeds groter zijn dan de nadelen betekent toch niet dan men dan zijn broodmolen dicht moet houden en alles accepteren??????
Zo steken misschien IndonesiŽrs wel in elkaar maar Nederlanders zeker niet, ik kan het weten want ik ben een rasechte bleekscheet die al enkele jaren hier zit.
Niet enkel naar het goede kijken doch ook het slechte in de gaten houden en trachten te verbeteren zou IndonesiŽrs een stuk verder brengen Om Sid.
Het je bij de situatie neerleggen en fatalistisch de veel gehoorde opmerking plaatsen "nasib" staat de vooruitgang van een land in de weg.
Ik kan en wil daar niets mee, het zo maar een gedachte van mij. Emoticon: Wink

spacer line  

On 11-08-2011 06:04 marcel70 wrote:

[quote removed]

Je hebt gelijk malam,is wel eens anders geweest .Toen al wist ik dat,als je zelf naar Indonesie zou gaan er ook achter zou komen.

Dat heb je een tijdje geleden geschreven.
Gelukkig is zijn situatie anders , min of meer beter dan de mensen die daar moeilijk weg kunnen , door werk (zaak) of gezin.

Jij zou meer problemen ondervonden hebben ( weet je nog onze discussie over pabrik krupuk Emoticon: Wink ) .

bisa dicek of makemyday .

SanderBali
User
spacer line

On 11-08-2011 10:29 Malam wrote:

[quote removed]

Ik kan en wil daar niets mee, het zo maar een gedachte van mij. Emoticon: Wink

Malam, ze willen eigenlijk dat we hier op dit forum ons net zo gedragen als de IndonesiŽrs zelf. Een beetje over niks lullen, dromen en fantaseren over hoe het zou kunnen zijn maar vooral niet direct zijn, misstanden op tafel leggen, kritiek uiten etc etc. Heb nou geen tijd want moet werken maar kom er nog wel op terug. Zag dat me vriend Sapolidi ook weer reageert.De man waarvan niemand mag weten hoevaak ie in IndonesiŽ is geweest of dat ie er uberhaupt weleens is geweest.

spacer line  

Nu ik deze discussie zo lees, valt me wel weer op dat in bijna elk topic hier de islam er met de haren bij wordt gehaald. Ik lees het desondanks graag, want wie weet is het allemaal wel zo dramatisch als hier beschreven, maar ik vraag me steeds meer af of het probleem nou groter is of de irritatie ...

Ooit ging dittopic over de dubbele tarieven .... toch ?

"Bhinneka Tunggal Ika"

paulana
User
spacer line

Ooit ging dit topic over dubbele tarieven....toch ?

Heb effies teruggelezen en verdomd je hebt geljk Macan.
De islam is een stokpaardje van velen en idd het wordt veel te vaak aangehaald.

De irritatie is groter, want zo dramatisch is het niet. Anders ga je hier toch niet vrijwillg wonen, als je naar RI emigreerd weet je wat je te wachten staat.
Maar ook zijn er mensen die 2 x per jaar het land uitmoeten ivm de visa, en komen dan in een cultuur shock tot de volgende reis en dat is een vicieuze cirkel.

Ook wij zijn het niet met alles eens, helemaal niet maar als je BVN ziet dan is het hier zo slecht nog niet. Voorbeeld Londen

Om Swastiastu

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

On 11-08-2011 12:39 SanderBali wrote:

[quote removed]

Malam, ze willen eigenlijk dat we hier op dit forum ons net zo gedragen als de IndonesiŽrs zelf. Een beetje over niks lullen, dromen en fantaseren over hoe het zou kunnen zijn

Als jouw typering over de Indonesische samenleving klopt dan lijkt me het een vredige maatschappij, want in lullen, dromen en fantaseren zit in ieder geval niets gewelddadigs.

maar vooral niet direct zijn

Veel Nederlanders kennen het verschil niet meer tussen direct zijn en onbeschoft gedrag. Maar om dit zelf te herkennen is het noodzakelijk dat jezelf een bepaalde mate van innerlijke beschaving hebt.

misstanden op tafel leggen

Rotzooien met de herkomst waar goederen gefabriceerd zijn en het ontduiken van regels zijn inderdaad misstanden. Een grote pluim voor jou dat je je hand hieromtrent in eigen boezem hebt gestoken.

kritiek uiten etc etc.

Woorden als ďcultuurbarbarenĒ, ďkennen geen westerse etiquetteĒ (waarom zouden ze die daar trouwens moeten kennen), ďhebben geen normen en waarden, fatsoensnormen en beschavingĒ , hebben niets meer met kritiek te maken, maar tonen slechts de minachting die jij hebt voor die groep.

Zag dat me vriend Sapolidi ook weer reageert.

Eerst rekende jij me tot je fanclub en nu zit ik weer in je vriendenkring. Of ik me daar gevleid mee moet voelen weet ik eigenlijk niet. Heb mijn grote twijfels.

De man waarvan niemand mag weten hoevaak ie in IndonesiŽ is geweest of dat ie er uberhaupt weleens is geweest.

Schijnt voor jou wel een halszaak te zijn is het niet?

dawoo
User
spacer line

De gemiddelde Indonesieer zien de buitenlandse toeristen die hun land bezoek meestal als rijke mensen.Dit komt omdat je in Indonesie geen middenweg heb, je ben arm of rijk.In de europese landen is het meestal anders.Het is dus begrijpelijk dat zij de prijzen proberen op te schroeven.Het is natuurlijk van onze kant bekeken niet leuk maar het is niet anders.De vluchtprijzen zijn vaak duur maar daartegen is in Indonesie heel goedkoop.Ik ben een tijdje geleden daar met vakantie geweest en heb absuluut geen spijt.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 13-08-2011 19:56 dawoo wrote:
De gemiddelde Indonesieer zien de buitenlandse toeristen die hun land bezoek meestal als rijke mensen.Dit komt omdat je in Indonesie geen middenweg heb, je ben arm of rijk.In de europese landen is het meestal anders.Het is dus begrijpelijk dat zij de prijzen proberen op te schroeven.Het is natuurlijk van onze kant bekeken niet leuk maar het is niet anders.De vluchtprijzen zijn vaak duur maar daartegen is in Indonesie heel goedkoop.Ik ben een tijdje geleden daar met vakantie geweest en heb absuluut geen spijt.

Dat is volledig te begrijpen en als je het naar je zin hebt gehad dan moet je zeker terug gaan, het is een geweldig vakantieland.
Maar krijg het niet in je gedachte om te denken dat het een paradijs op aarde is en effe gauw daar een handeltje op te zetten en een nieuw leven te beginnen, want doe je dat onvoorbereid dan kom je van een koude kermis thuis Emoticon: Yes!

spacer line  

Op 13-08-2011 20:13 schreef Malam:

[quote verwijderd]

Dat is volledig te begrijpen en als je het naar je zin hebt gehad dan moet je zeker terug gaan, het is een geweldig vakantieland.
Maar krijg het niet in je gedachte om te denken dat het een paradijs op aarde is en effe gauw daar een handeltje op te zetten en een nieuw leven te beginnen, want doe je dat onvoorbereid dan kom je van een koude kermis thuis Emoticon: Yes!

Helemaal mee eens. Alleen ik plaats dan altijd de kanttekening voor mezelf dat IndonesiŽrs misschien niet zo gek zijn; ik ben net zo gek voor hun. Dat vond ik een van de meest interessante ontdekkingen toen ik in het land was. Ik dacht toch dat ik wel precies wist wat goed en fout was, wat handig is en onhandig. Opeens blijkt - in een totaal andere omgeving - dat er een hoop waarheden helemaal niet per sť waarheden waren.

Opeens blijkt dat er meer cultuurverschil bestaat dan je altijd dacht. Andere logica, andere volgorden, anderen normen en waarden. Ik probeer het in ieder geval altijd (voor zover mogelijk) zo positief mogelijk te benaderen. In het geval van prijs-discriminatie had ik er alle begrip voor, echter tot een bepaalde grens.

Het geval wat ik hier eerder gaf over een bos waar ze probeerden mij als bule meer te laten betalen, kan mij maar 1 conclusie brengen. Die man had gelijk het te proberen, de meeste Westerlingen geven niet om die paar cent en betalen het om maar van het gelul af te zijn. Da's makkelijk verdienen toch ? Mijn vriendin hadgelijk door er amok over te maken en het NIET te betalen. De grote druif in dit verhaal ben ikzelf, je hoeft je niet altijd en overal maar van alles wijs te laten maken.
In ieder geval geef ik de IndonesiŽr groot gelijk (ik zeg niet dat het goed is !) dat ze het proberen. 9 Van de 10 toeristen betalen gewoon de hoofdprijs omdat het alsnog goedkoop is, afdingen op een euro is onzin en het is toch leuk voor die mensen dat ze wat extra's verdienen ?!?! Uiteindelijk is het niet goed, ook voor de IndonesiŽr zelf niet, overal waar geld wordt gestrooid gaat het fout.
Ik denk altijd maar aan de rijke SUV rijder die wordt aangehouden door de politie. Eenmaal aangehouden vraagt hij wat het kost, want hij wil betalen en verder gaan. Totaal respectloos naar de ambtenaar in dienst, die gewoon als een klein kind aan de kant wordt gezet, denigrerend is het. Ik vind dat een hoop toeristen een dergelijke houding vertonen in IndonesiŽ. Afdingen of een normale prijs betalen is niet onbeschoft, het is een natuurlijk proces.

Bovenstaande betreffende de private prijs-verhogingen natuurlijk. De dubbele entreegelden vanuit de overheid vind ik prima. Ik hoop alleen dat ze mijn extra geld goed besteden en dat is nogal eens een teleurstelling natuurlijk ...

"Bhinneka Tunggal Ika"

Kayhalla
User
spacer line

Vergelijk de ticket prijzen van de economie class bij verschillende maatschappijen ;je zal merken dat daar ook verschil in is. hier heb je ook indeling X-V-IJ klasse en daar betaal je ook voor.info reisbureau.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

X, V en Y dan heb je nog geluk. De gemiddelde maatschappij hier in Indonesie heeft 10-20 verschillende tarieven voor dezelfde vlucht op dezelfde datum... Helaas..

spacer line  

Hangt ook af van de vertrektijden .
Vanaf Medan naar Jakarta kunnen we toen kiezen uit 3 verschillende vertrektijden.
De vroege ochtend en late avond vluchten zijn goedkoper .

henky
User
spacer line

Ik boekte twee weken geleden een hotel op Bali op naam van een Indonesier die met mij naar een travelagent ging. Dat scheelde mij 30 %. Locals zijn door de bank genomen dus 30 % goedkoper uit. Bij attracties vragen de beamten vaak niet eens naar KTP. Mijn vrouw en kinderen kunnen dan voor localprijzen de "poort" passeren. Bij een restaurant in Kintamani betalen de locals ook zo'n 30 % minder voor het buffet. Wij kregen het voor de domestic prijs.

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

On 11-08-2011 17:32 paulana wrote:
Ooit ging dit topic over dubbele tarieven....toch ?

Betalen Duitsers in NL ook niet meer dan dat wij er voor moeten betalen?

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

paulana
User
spacer line

Op 15-08-2011 14:32 schreef Albert:

[quote verwijderd]

Betalen Duitsers in NL ook niet meer dan dat wij er voor moeten betalen?

Hoe het nu is weet ik niet , maar zo'n 15 jaar geleden waren er idd 3 prijzen in Venlo.
Voor Nederlanders-Belgen-Duitsers, had met de BTW te maken werd me verteld.
Duitsers betaalden voor sigaretten minder als in Duitsland, en Belgen voor kleding iets minder , stond ook op de prijskaartjes : Ned. Euro-Duitse Euro en de Belgische Euro naar aanleiding daarvan heb ik eens gevraagt bij oa Zeeman-Maxis en de Hema en kreeg overal hetzelfe antwoord.

In Wijk aan Zee was het willekeur van de waard. Pils voor Nederlanders binnen en buiten verschillende prijs, en de Duitsers en andere nationaliteiten was flink duurder
zeg maar de hoofdprijs. Een beetje ook zelf schuld ,er waren en zijn mensen die als hun glas leeg werd, er alweer een ander moest staan en zo verloren ze het overzicht,
van streepjes op het bierviltje van het glas, wat best veel was, maar zelf merkten ze het niet. Legden hun portemonnee op de bar al lallende :haal het geld ermaar uit!!

Om Swastiastu

spacer line  

Het is toch echt democratisch en echt sociaal dat de sterke schouders meer moeten betalen dan de meer zwakkere schouders/broeders/zustersmindere ?

henky
User
spacer line

Mee eens; Het is toch mooi als iedereen tevreden is over de prijs die hij of zij betaalt en ontvangt. Ik vind het mooi als ik zie dat er 20 strandstoelen staan op een stukje strand op Bali en dat de 20 bules ieder een andere prijs hebben betaald. Ze liggen daar allemaal tevreden inclusief de verhuurder. Iedereen heeft betaald wat hij of zij er voor over had. Prachtig toch!

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 15-08-2011 15:50 Surya Atmadja[/url] wrote: Het is toch echt democratisch en echt sociaal dat de sterke schouders meer moeten betalen dan de meer zwakkere schouders/broeders/zustersmindere ?
Waarom is dat democratisch? Daarnaast wie zijn de sterke schouders? Miljoenen walgelijk rijke IndonesiŽrs die hun rijkdom op een oneerlijke manier hebben verdiend, of die paar buitenlandse toeristen die jaren hard hebben gewerkt en hebben moeten sparen voor een reisje naar Indahnesia?

Kom kom nou toch. Een product of een service heeft een prijs; niet de koper. Dat primitieve tawar -gedoe is ook voor de huidige Indonesier een doorn in het oog getuige de gigantische opkomst van al die AlfaMart, IndoMaret en dergelijke supermarkten. De kleine kruidenier moet het afleggen tegen deze supermarktenketens. Eigen schuld, hadden ze maar vaste prijzen moeten hanteren i.p.v. verschil in prijs per koper. Een winst voor de juiste wijze van commercie.

Yogya-Bali wrote on Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. 09-08-2011 17:43: Kom nou AM, je weet wel beter. Zie de Indonesier niet als een armlastige. Als een Indonesier zover is dat hij/zij de Borobudur betreedt, dan is het niet de eerste beste kampungbewoner. Zie toch niet de Indonesier als een armlastig persoon; dat is een groot deel van de bevolking namelijk helemaal niet. Nogmaals mijn eerdere posting op 8-8-2011:
Nogmaals, het spijt me te zeggen maar ik word onpasselijk van al dat gedoe om de IndonesiŽr te zien als arm en armlastig. Het is een grote belediging voor het volk en ver beneden de waarheid. Hoewel percentagegewijs er nog altijd een groot deel van het volk niet in weelde leeft, is er een groep hogere middenklasse ontstaan die het breder heeft dan de gemiddelde Jan Modaal uit NL. Daarnaast is deze groep getalsmatig groter dan de hogere middenklasse in NL.
Waarom moet de toerist meer betalen voor zijn strandstoel? De IndonesiŽr die naast hem ligt, is hoogstwaarschijnlijk 10x rijker dan die bule -strandgast.

henky
User
spacer line

Wie is DE Indonesier?? Volgens mij is dit een verzamelnaam voor een inwoner van Indonesie. Verder lopen de inwoners etnisch, cultureel, taalkundig en qua rijkdom zover uiteen dat je niet kan spreken van DE Indonesier. Pas op met generaliseren. Fixeer je niet op de handelssteden waar schatrijke mensen wonen maar kijk ook naar de buitengebieden van Indonesie. Als we een quote 500 samenstellen van Indonesiers en Nederlanders dan komen laatstgenoemden daar niet in voor mede dankzij corruptie en nepotisme. "Dat een groot deel niet in weelde leeft" zou ik vervangen door : "een groot deel leeft in armoede".

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Zo is ook DE bule divers en kan men niet spreken van de bule die notabene nog uit verschillende landen afkomstig zijn. Over generaliseren gesproken.

De IndonesiŽrs die naar Bali op vakantie gaan, zijn doorgaans de nouveau riche (oftewel de OKB = orang kaya baru ). Niets zielig aan, en niets arm. Zelfde merkte al eerder op.

"Dat een groot deel niet in weelde leeft"
Dat is ook relatief, net als het begrip "in armoede leven". Wat is armoede? Dat boertje op Bali beschikt wel over lappen grond die tonnen waard kunnen zijn. Zo ook verbrandt hij/zij de doden met begraafkosten van miljoenen Rupiahs; en dat is zijn zaak maar moet hij/zij (of een ander) niet aankomen met zieligdoenerij.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Wat is armoede in Nederland of in IndonesiŽ???
wij zitten in onze gevoeligheid te redeneren maar het klopt niet want de armoede van IndonesiŽ kan je zien hoe ze met hun inzet nog een redelijk aan Uang kan komen.
Als men in de beca blijft liggen te slapen dan kom je niet aan het geld wat je nodig hebt om een gezin te onderhouden.
Maar ook als je in een bmobil blijft slapen dan verdien je ook niet veel.

Of je met een kakilima loopt te verkopen dan moet je ook wel zorgen dat je de gehele dag voor een behoorlijk inkomen moet zorgen.
Maar in de steden ja dan zie je wel het grote verschil.
Denk dat het aan je eigen ligt als je te weinig inkomen hebt.

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

spacer line  

Op 16-08-2011 10:37 schreef Yogya-Bali:
Nogmaals, het spijt me te zeggen maar ik word onpasselijk van al dat gedoe om de IndonesiŽr te zien als arm en armlastig. Het is een grote belediging voor het volk en ver beneden de waarheid. Hoewel percentagegewijs er nog altijd een groot deel van het volk niet in weelde leeft, is er een groep hogere middenklasse ontstaan die het breder heeft dan de gemiddelde Jan Modaal uit NL. Daarnaast is deze groep getalsmatig groter dan de hogere middenklasse in NL.
Waarom moet de toerist meer betalen voor zijn strandstoel? De IndonesiŽr die naast hem ligt, is hoogstwaarschijnlijk 10x rijker dan die bule -strandgast.

Op zich wel vreemd dat ik dan toch veel meer te besteden heb in IndonesiŽ dan de gemiddelde Indo, en dan ben ik toch gewoon een arbeider. Je zou haast zeggen dat de valutaverschillen in ons voordeel werken ...

Maar even serieus, IndonesiŽ is toch gewoon een arm land tov Nederland. En dan hebben we het gewoon over economisch gebied, dat heeft niks met denigrerend of armlastig te maken, ik zie meer mensen lachen in IndonesiŽ dan hier in Nederland. We zijn ook niet voor niks een van de meest depressieve volken op aarde ... Geld is geen graadmeter voor de status van de mens, wel voor de welvaart. Er zijn zat rijke IndonesiŽrs, maar gemiddeld genomen is er wel degelijk een groot verschil, ik zie hier in ieder geval geen sloppenwijken.

"Bhinneka Tunggal Ika"

spacer line  

On 16-08-2011 11:32 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
Dat is ook relatief, net als het begrip "in armoede leven". Wat is armoede? Dat boertje op Bali beschikt wel over lappen grond die tonnen waard kunnen zijn.

Dat is min of meer waar.

Er zijn nog "arme" boeren/Indonesiers die hectaren grond over geerfd hebben of slimme OKB ers die goed hadden geinvesteerd..
Je Zus als ik zie hoeveel Jut of M je moet neertellen voor 2-3 are ( laat staan10 are of meer ) dan moet ik nog tientallen jaren sparen om een lapje grond te kopen .

Aan de andere kant er zijn veel Indonesiers die geen land bezitten .

Als een PemDa of Jakarta met een regel kwamen om de "rijke"toeristen iets meer te laten betalen , dan is het legaal en genomen door "democratisch"gekozen intanties.

In Nederland moet ik ook meebetalen aan zaken waar ik geen directe profijt hebben , maar wel ingesteld door de regering.
Sterke schouders moeten bijna overal de minderen/zwakkeren helpen , al dan niet vrijwillig.

De "rijken" in Indonesia betalen ook belasting ( nog niet zo lang ingevoerd) , zijn ook investeerders , werkgevers etc .
de

spacer line  

On 16-08-2011 11:55 Macan Belanda wrote:

[quote removed]

Op zich wel vreemd dat ik dan toch veel meer te besteden heb in IndonesiŽ dan de gemiddelde Indo, en dan ben ik toch gewoon een arbeider. Je zou haast zeggen dat de valutaverschillen in ons voordeel werken ...

Maar even serieus, IndonesiŽ is toch gewoon een arm land tov Nederland. En dan hebben we het gewoon over economisch gebied,

Wil even nuanceren.

Als arbeider / werkende in Nederland is het bekend hoeveel je van de baas krijgt( zie CAO).
Behalve de vrije jongens .
Ik vraag me af wat de gemiddelde inkomen van een Nederlander is , 2000 , 2500 netto ?
En werkt de partner ook mee? .

Als je alleen 2000 eurie net verdiend is het nog de vraag of je je kan vergelijken met een werkende Indonesier die daar ongeveer 25 jut verdiend(ongeveer 2000 euro) .
Dan is hij geen arbeider , woont in een complex met personeel en chauffeur .
Hebben meestal goede opleiding en baan.
En het gezin inkomen zal ook iets groter zijn als vrouwlief ook meewerkt of een eigen zaak heeft (sambilan).
En allemaal legaal.Niks corrupt.

* Indonesia is een rijke land, maar met nog veel "arme" mensen omdat men nog niet alle zakjes goed had geregeld.
Maar , er is een stijgende lijn .

Nederland is nu rijk dankzij honderden jaren handel en goed werkende democratie.
Ik vind altijd leuk om medelanders te observeren in Indonesia.
Vaak kan je sommigen zo er uit pikken omdat ze tot de "LxDL en Seaman" klasse behoren en toch net doen als of ze "big spenders "zijn .
Ik noem hun GGR ( Gembel Gede Rumasa).

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

59,760,066 topic views - 227,359 posts - 13,611 topics - 18,997 members - last post @ 22-07-2018 20:57 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2018
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

102,975,537 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com