indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Hoi, ik wil graag in oktober een cursus Bahasa Indonesia doen in Indonesie zelf, gericht op conversatie . Heb hier al twee jaar in Utrecht aan de Volksuniversiteit een cursus gevolgd. Wie heeft goede ervaringen?
Marja

Marja Baseler

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

Ik ben nog steeds lerende Marja....in de praktijk leer je het meest.....
Spreekt je het al vloeiend??? Dan is het geen probleem, toch?
Ik spreek het op een stuntelige manier, maar zegt bijvoorbaat al dat ik nog steeds lerende bent en dan vergeven ze mij meestal als ik verkeerd woord gebruikt....
Minta tolong Pak/ Mas/ Ibu ????? Emoticon: Wink

bambang
User
spacer line

Wat je in NL hebt geleerd, moet je in RI in de praktijk leren. De spreektaal is anders dan wat je uit de boeken hebt geleerd. Als je in RI bent, moet je elke dag conversatie voeren: met het personeel van het guesthouse, winkel, op straat, warung. Je gaat gewoon een vocabulaire samenstellen wat je uit de spreektaal hoort. Je hoort vaak dezelfde werkwoorden, gezegdes. Na een aantal weken merk je dat je vlot en vloeiend eenvoudig Indonesisch spreekt. Dat vlot spreken kun je niet uit een cursus halen. De praktijk is de beste methode dan weer een cursus in RI nemen. Praktijk, praktijk, praktijk.

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

De tongval en het praten ervan dát mis je in Nederland. En inderdaad bambang op
straat, winkels , markt enz.enz. daar leer je het meest van....
Zelf durf ik bijna niet te praten....ik moet écht over die hoge drempel stappen......
het vervelende is dat ik in mijn omgeving niemand heb of ken om samen in het RI te
kunnen praten en zodoende lerende het onder de knie te krijgen....

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Het is wel logisch dat je de praktijk het best kan toepassen in de juiste omgeving. Echter de tongval heb je of je hebt het niet. Niet durven is idd een van de grootste struikelblokken en dat is jammer want door het struikelen leer je juist. Niemand in Indonesie die je uitlacht. Ze verroeren geen vin ook al zeg je de domste dingen.Wat goed helpt is bv veel Indonesische muziek draaien (en dan het liefst met een vcd zodat er tekst bij te zien is).
Ik heb zelf het meest geleerd destijds door andere, niet toeristische gebieden te bezoeken. Nog steeds, en toen zeker, spreken de meeste Indonesiers geen Engels, dus dan moet je wel.

Aan Marja,
Ik heb destijds ook de cursus bij de Volksuniversiteit gedaan maar dat is wel meer dan 20 jaar geleden.

Succes allemaal!

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

mvdbrk
User
spacer line

Ik heb twee keer een cursus Bahasa in Indonesie gedaan. 1x op Bali, Denpasar, by het IALF )Indonesia Australia Laguage Foundation'. Een instituut dat voor veel engelse les geeft aan Indonesiers maar ook beschikbaar is voor het omgekeerde. voertaal engels, gedegen maar een schoolse aanpak. Ooit iets over gemeld op dit forum en de reactie van kenners was dat het een relatief dure opleiding was.

Dit voorjaar heb ik in Surabaya op het Erasmus huis in Surabaya. Veel conversatie, minder schools. Ook hier worden vooral lessen Nederlands aan Indonesiers gegeven maar voor het omgekeerde zijn ze ook beschikbaar. Mocht trouwens ook nog jureren bij de gedichtenwedstrijd die ze georganiseerd hadden voor Valentijnsdag.

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

Is een goede tip AnneMieke...maar dat betekent dat je heel wat uren achter de PC moet zitten, van YouTube daar staan vaak de vertalingen onder tijdens het zingen....
Ik zal het proberen...

mvdbrk..... ik heb ook op BI cursus gezeten....ik vond het om eerlijk gezegd niks aan, véél geld voor die cursus maar uiteindelijk leer je alleen de theorie, natuurlijk is dat nodig, maar ik kwam alleen voor conversatie.....maar dat schijnt nergens gegeven te worden.....dus het moet gewoon tijdens de vakantie's op RI in de praktijk leren....

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 24-07-2011 12:45 Kembang wrote:
Is een goede tip AnneMieke...maar dat betekent dat je heel wat uren achter de PC moet zitten, van YouTube daar staan vaak de vertalingen onder tijdens het zingen....
Ik zal het proberen...
Niet te lui he....je krijgt het niet voor niks natuurlijk. Je mag met mij ook wel oefenen hoor, maarja dan moet je mij weer bellen. En zo is er altijd wat. Indonesisch is niet zo moeilijk om te leren. Omgekeerd hebben zij het veel moeilijker om het Nederlands te leren met onze onlogische grammatica.
Come on, beetje meer zelfvertrouwen.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

paulana
User
spacer line

Kembang,

Jij bent toch Indonesische van oorsprong, of heb ik dat verkeerd gelezen Emoticon: Blush

Om Swastiastu

paulana
User
spacer line

--------------2 x zelfde antwoord Emoticon: Confused Emoticon: Confused

Om Swastiastu

Pamelabak
User
spacer line

On 24-07-2011 15:31 paulana wrote:

Kembang,

Jij bent toch Indonesische van oorsprong, of heb ik dat verkeerd gelezen Emoticon: Blush

Dat wil nog niet zeggen dat je Bahasia Indonesia kunt lezen en spreken. Ik zelf ben Indo en ben in Indonesië geboren, maar ben de taal niet machtig. Ben het wel aan het leren en kan me nu enigszins verstaanbaar maken.

paulana
User
spacer line

Nee dat is zo Pamela, maar ik dacht dan ook meer aan evt. ouders of andere familie die de taal nog spreken thuis begrijp je. Emoticon: Shiny

Om Swastiastu

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

Pamelabak heeft gelijk.....ik heb de taal vloeiend gesproken, maar in Nederland gekomen moesten wij ons direct aanpassen....er werd toen nooit meer Maleis gesproken.....Toen ik na 48 jaar weer op mijn geboortegrond stond was ik erg verdrietig dat ik mijn "moerstaal" niet meer kon verstaan én spreken....vandaar dat ik de moed op hebt gevat om de taal weer eigen te maken. Maar als je al ruim boven de 50 jaar bent wordt het leren niet gemakkelijker op....En ja..Paulan ik ben een Indo geboren en getogen tot mijn 8e jaar toen richting Gholland gegaan....

paulana
User
spacer line

Op 25-07-2011 13:45 schreef Kembang:
Pamelabak heeft gelijk.....ik heb de taal vloeiend gesproken, maar in Nederland gekomen moesten wij ons direct aanpassen....er werd toen nooit meer Maleis gesproken.....Toen ik na 48 jaar weer op mijn geboortegrond stond was ik erg verdrietig dat ik mijn "moerstaal" niet meer kon verstaan én spreken....vandaar dat ik de moed op hebt gevat om de taal weer eigen te maken. Maar als je al ruim boven de 50 jaar bent wordt het leren niet gemakkelijker op....En ja..Paulan ik ben een Indo geboren en getogen tot mijn 8e jaar toen richting Gholland gegaan....

Alleen Emoticon: Bye bye zonde dat de moerstaal dan verloren gaat Emoticon: Yes!

Om Swastiastu

spacer line  

Je eigen moerstaal kan je toch niet verleren ?
Mijn "bahasa" is na > 40 jaar Ollanda nog steeds vloeibaar Emoticon: Wink

bisa dicek of makemyday .

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 25-07-2011 21:47 Surya Atmadja wrote:
Je eigen moerstaal kan je toch niet verleren ?
Blijkbaar wel. Van alle Indo's die ik ken/ooit gekend heb (geboren in Indonesie en op zeer jonge leeftijd naar Nederland en/of in Nederland geboren) , ken ik er maar heel weinig die de taal echt beheerst(e). Het is ook zoals Kembang schrijft dat er vaak vroeger thuis alleen Nederlands werd gesproken, er zelfs Nederlands gesproken MOEST worden. Ik ken er ook veel die (daardoor?) totaal geen binding met Indonesie hebben en er niet eens heen willen. Destijds op de Volksuniversiteit zat de klas er bijna vol mee (en nu misschien ook nog wel)

pimpam
User
spacer line

Misschien kan je ook even googlen naar Yogyakarta, volgens Indonesische kennissen de plek voor taalles waar de kinderen allemaal beschaafd Indonesisch sprekend van terug komen.

spacer line  

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Marja Baseler

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Poppy spreekt na 44 jaar Nederland, als allereerste vloeiend Nederlands, Bahasa Indonesia en Sunda, daarbij in moet gezegd worden bahasa Sunda heel erg fijn, dus geen kampung Sundanees.
Ze krijgt zo wel in Nederland als in Indonesië complimenten.
Moet er wel bij zeggen dat ze moeite heeft bepaalde uitspraken uit te leggen van Indonesisch naar Nederlands.
Ik heb dan ook geen woord Indonesisch van haar geleerd, heb ik op eigen ellebogen stoom moeten doen, soms wil ze me nog wel eens verbeteren maar daar blijft het ook bij Emoticon: Cry

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

Goh...Malam dat is best triest voor je hé? Poppy die vloeiend Bahasa kent en jij niet???
Te errug toch.....maar al zwemmende mét het gebruik van je ellebogen ben je nu wel ver gekomen toch? Of was het meer watertrappelen Emoticon: Clown Emoticon: Laugh out loud ??
Jij hebt nog Poppy....en ik heb NIEMAND.....die mij kan verbeteren c.q. wil praten Emoticon: Cry Emoticon: Eerie

senior
User
User icon of senior
spacer line

On 03-08-2011 19:47 Kembang wrote:
Jij hebt nog Poppy....en ik heb NIEMAND.....die mij kan verbeteren c.q. wil praten Emoticon: Cry Emoticon: Eerie

Ach gut, ben je zo eenzaam? Kan je ook niet helpen, kom al jaren in Indonesie en nog steeds vindt ik het een rottaal om te leren...zal wel aan mij liggen, maar ik spreek na twee jaar ook naar Thailand te zijn geweest al beter Thais dan Indonesisch.... Emoticon: Yes!

hati hati, pelan pelan

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

74,239,887 topic views - 233,321 posts - 13,683 topics - 23,664 members - last post @ 18-08-2019 16:01 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

122,134,823 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com