indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

barubagus
User
spacer line

Na het prachtige verhaal te hebben gelezen van Anne Miek, lijkt me reis door Indonesie met
een aantal forumleden geen gek idee.
Ik zit op ditt moment in JKT tot September en denk op dit moment....waar gaan we nu weer heen? Misschien komt het ook omdat naar Indo gaan, voor mij eigenlijk een soort thuis komen is, net zoals NL'ers thuis ook niet meteen naar overal heen reizen..ben ik hier eigenlijk ook maar bezig met de boel opknappen, de was laten doen, etan laten halen...kortom ik zit op mijn luie gat. Ik heb het idee dat ik alles al gezien heb. Gek eigenlijk zo'n groot land, en mijn familie maakt mij voor alles bang voor de dayaks, de papua's, ,
en tijdens de puasa is er niets te eten zeggen ze enz enz.
objectief eigenlijk voer ik hier dus geen flikker uit. Over 2 weken komen vrienden uit NL over, en dan moet ik aan de bak zoals het heet. Ik denk dat ik het noorden van Sulawesie ga bereizen.
Volgende week komt een vriendin over vanuit Medan, en wordt er weer enorm ge omomg kosong...ik zou wat actiever willen worden in dit land. Elke reis is het zelfde ben ik hier voer ik geen flikker uit, en voel me toch wel senang, ben ik in Nl heb ik spijt dat ik niet meer dingen heb beleefd. Misschien is dat weer die tweeslachtigheid. van hier geboren en getogen in Nl wonend.

Siaoa tahu???

spacer line  

On 02-07-2011 20:16 barubagus wrote:
Misschien is dat weer die tweeslachtigheid. van hier geboren en getogen in Nl wonend.

Siaoa tahu???

Ik ken dat gevoel van tweeslachtigheid. Ik ben ook in indonesie geboren en woonde tot mijn 23ste. Ik woon al bijna 35 jaar in NL. Je woont als het ware in twee landen he. Zullen dat gevoel van tweeslachtigheid delen?

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 02-07-2011 20:16 barubagus wrote:
...ik zou wat actiever willen worden in dit land. Elke reis is het zelfde ben ik hier voer ik geen flikker uit, en voel me toch wel senang, ben ik in Nl heb ik spijt dat ik niet meer dingen heb beleefd. Misschien is dat weer die tweeslachtigheid. van hier geboren en getogen in Nl wonend.
Het is inderdaad jammer dat veel mensen jaren achter elkaar alleen maar naar Java of Bali gaan en dan ook nog het liefst alleen bij familie in de buurt. En vaak ook nog eens voor (veel te) lange tijd. Die bangmakerij...... de beste stuurlui staan aan wal. Ik verbaas me erover wat mensen soms allemaal denken te weten terwijl ze er nog nooit geweest zijn. Allemaal van die overleveringsverhalen die misschien ooit een kern van waarheid hadden maar in de meeste gevallen allang achterhaald zijn.
Gewoon zelf gaan en ontdekken, je neus stoten of erachter komen wat je al die jaren gemist hebt.
In Indonesie is meer te zien dan alleen Java en Bali. Noord Sulawesi is een goed plan, het zuiden ook, NTT, Maluku, Papua, Sumatera.

gr
AM

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

spacer line  

On 03-07-2011 13:08 Anne Mieke wrote:

[quote removed]
Het is inderdaad jammer dat veel mensen jaren achter elkaar alleen maar naar Java of Bali gaan en dan ook nog het liefst alleen bij familie in de buurt. En vaak ook nog eens voor (veel te) lange tijd.
AM

Oeps , ik herken me zelf.
Reisde vanaf 1979 naar den Oosten, altijd Jakarta e.o, West Java , en mindere mate Midden en Oost Java plus een paar keren Bali.

Mijn Sumatra reizen zijn niet zo geslaagd (al 2x).
Problemen met buitenshuis( hotel) eten .En de afstanden .
De Restoran Padang is in Sumatra een ramp voor mij , dag en nacht verschil met in Java of wat ik thuis zelf maak.

Volgend jaar wil ik naar het Oosten, vanaf Lombok en verder .
Even afwachten wat het gaat worden..

bisa dicek of makemyday .

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

SA

Dat van het buitenshuis eten herken ik wel maar snap ik niet. Maar u bent misschien wat minder gewend aan warung en kaki lima? In Rm Padang zitten inderdaad forse verschillen. De lekkerste Padang heb ik ooit in de buurt van Culik gegeten (Bengkulu), Eten is vaak een verrassing op plaatsen waar je het niet verwacht. Ik heb zelf de lekkerste nasi bungkus gegeten op Lombok voor Rp 5000. Nog maar een paar dagen ook heel lekker in een warung gegeten op Bali. Ik vind vaak nasi goreng niet lekker in Indonesie, die vind ik zelfgemaakt thuis ook lekkerder. Het lijkt wel of er steeds minder aan bumbu gedaan wordt.
Ook de keukens of het nou Padang, Menado, bakso of soto is over het gehele land verschillen nogal. In Nederland is het eten ook niet altijd even lekker. Ik heb wel het idee dat de Indonesier daar zelf minder waarde aan hecht. Als je vraagt naar een goeie sototent dan wordt je de weg gewezen naar de dichtsbijzijnde, niet de beste.
Qua variatie aan Indonesisch eten kom je op Java absoluut het best aan je trekken. Daar zijn immers alle keuken van de eilanden vertegenwoordigd. En voor buitenlands eten natuurlijk, mocht je dat zoeken, evenals op Bali. Ik eet bij voorkeur geen Indonesisch in een toeristenrestaurant omdat het dan zeker minder authentiek is.
Ga maar eens naar het oosten ja. dat is een totaal andere wereld, vooral vanaf Flores en verder. Niet geweldig met eten afgezien van de ikan bakar natuurlijk.
De afstanden op Sumatera hakken er behoorlijk in. In het oosten is het allemaal veel rustiger en de wegen zijn beslist niet slechter dan op Sumatera. Cultuur en natuur weer totaal anders dan het westen. Nou ja, ik heb er al genoeg over geschreven.
Niet afwachten, gewoon doen ..... Emoticon: Smile

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Pamelabak
User
spacer line

On 03-07-2011 07:09 barimuchtar wrote:

[quote removed]

Ik ken dat gevoel van tweeslachtigheid. Ik ben ook in indonesie geboren en woonde tot mijn 23ste. Ik woon al bijna 35 jaar in NL. Je woont als het ware in twee landen he. Zullen dat gevoel van tweeslachtigheid delen?

Ik heb dat gevoel van tweeslachtigheid niet ofschoon ik ook in IndonesiŽ ben geboren. Misschien komt het omdat ik pas 5 jaar was toen wij naar Nederland vertrokken. Wel vind ik het prettig om elk jaar naar IndonesiŽ te gaan en daar een maand of twee te verblijven. Sinds jaren komen wij in IndonesiŽ en trekken daar dan rond. We proberen elke keer andere eilanden aan te doen en het bevalt ons tot nu toe uitstekend. Elk eiland heeft weer zijn eigen charme, geloof, adat, flora en fauna en natuurlijk het eten. We huren dan altijd een auto, chauffeur en gids. We hopen dit nog heel lang te kunnen doen. Ik woon al 59 jaar in Nederland en heb het er goed naar mijn zin.

spacer line  

On 03-07-2011 13:40 Anne Mieke wrote:
SA

misschien wat minder gewend aan warung en kaki lima? In Rm Padang zitten inderdaad forse verschillen.

De afstanden op Sumatera hakken er behoorlijk in.

Is ook zo , als het kan ga ik ze mijden. Emoticon: Yes!
En toch vind ik dat diverse restoran Padang in Sumatra het niet waar kan maken v.w.b de bekende Rendang Padang , Ayam Goreng , ze kennen daar geen Rendang Telor (dat beweerde mijn Padangse chauffeur) , wel van kip, en onsmakelijke perkedel.

Ik heb zelf de Rendang van Shirley gekocht( halve kilo) , rendang Ome Sid is nog lekkerder ( teminste als ik mijn goede dag heb).Heb daarna weg gegooid.

Van ingewanden, vissekop en andere onbekende gerechten sta ik te gruwelen.
Ik ben "gewend"om de Rendang van Natrabu, Sari Ratu , Garuda en Sederhana te eten , ook van Simpang Raya(boleh lah ) .In de volgorde
Voor mij was het een teleurstelling dat ik geen lekkere Rendang kan eten in Padang . e.o /Sumatera.

M.b.t afstanden:
Ik heb al een route uitgestippeld vanaf Padang , Bukittinggi (e.o) en dan via Pekanbaru naar Rantau Prapat , Medan ,Toba , Medan Jakarta .
Dat werd Jkt-Pdg , Bukittinggi e.o (huurauto) , vliegen naar Medan , Medan -Toba-Brastagi- Medan (huurauto) , daarna vliegen naar Pekanbaru e.o (huurauto) en Jakarta .
Ben echt uitgeput .

We kunnen alleen "fatsoenlijk"eten in onze eigen hotel .

Mijn grote vraag , hoe zal het worden als ik volgende jaar naar Lombok en verder naar het Oosten wil.?

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Overal in Indonesia zijn warung Padang en de rendang en perkedel smaakt overal anders. De ketens die u noemt zijn ook niet altijd een garantie.
Ik vind zelf hoteleten over het algemeen niet lekker. Ik weet dus niet hoe het zal worden. Nu vind ik eten zelf van ondergeschikt belang, in die zin de ene dag pech de andere dag wat meer geluk. Probeer nou maar eens gewoon een warung of een kaki lima. Er gaat een wereld voor u open.
Op Lombok is veel ayam Taliwang, op Flores is vissenkoppensoep een specialiteit. Ikan bakar is overal waar zee is. Op Lombok met name Senggigi veel goede westerse restaurants.

barubagus
User
spacer line

Ja het beste kun je toch in JKT eten. Om Sid Rendang dari Sari Bundo paling enek.!!
Verder heeft mijn familie hemel en aarde bewogen om van een reis naar Madura af te zien,
wat ik van plan was n.a.v het reisverslag van A.M.
Zelfs mijn pembatu had het over Orang Madura galak. Verder heb ik best wel wat van het land gezien, maar ben in de loop der jaren wel een beetje lui geworden.

Maar dat had ons ook beschermd van de tjunamie van December 2008.
We waren van plan naar Aceh te gaan, maar mijn familie had het weer over sjaria enz, dus had ik alweer geen zin om te gaan.. Vreder zijn we best op veel plekken geweest sulawesie, flores,lombok sumbawa,sumba, sumatra enz. ik twijfel over Ambon en heb geen zin in Eiland hopping en Ternate schijnen fanatieke moslims te wonen volgens mijn familie.

Het gaat er hier om dat veel mensen zoals ik, met een (bezorgde) familie, ons juist afremt
om meer van het land te zien. In een land waar je ben opgevoed met spoken (Setan) is
het normaal om voor alles bang te zijn. Mijn famielie komt niet verder dan Bali.
Verder reizen ze naar Singapore en Hongkong alsof het om de hoek is..

Sudah cukup

spacer line  

AM schreef:
. Probeer nou maar eens gewoon een warung of een kaki lima. Er gaat een wereld voor u open.
====================================================================
In principe zijn de eenvoudige gerechten die men in een WarTeg( Warung Tegal of eenvoudige R.M (Rumah Makan ) dezelfde zoals ik in mijn kinderjaren thuis kreeg ( tot mijn 20ste ).
Dus ik weet wel hoe het moet smaken.
Ik heb niet alleen over de masakan Padang , maar ook andere populaire Indonesische streekgerechten.

Waar ik nu "gruwelde" is de kwaliteit ,hygiene , de versheid en de gebruikte bumbu's.,olie etc .
Daar heb ik grote vraagtekens.
Bij Natrabu ( sinds 1967) en andere keten heb ik geen last van buikkrampen etc .
Trouwens voor mijn vertrek naar Nederland kennen we in Jakarta nog geen foodcourt , MekDie , Mall behalve Sarinah , Pasar Baru, Pecenongan ( veel kaki5 ) waar ik vroeger weleens eet .

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. BB.
Sari Bundo ken ik ook uit mijn Jakartaanse tijd.
Het is paling enak, niet enek( salah ketik dese).
Ik volg verhalen van AM ook , om inspiratie te halen.
Wie weet kan ik het dunnetjes overdoen.

barubagus
User
spacer line

Benar Pak Sid,

Aku susah getik. Soalnya lagi d JKT. Internetnya putus melulu. Jadi aku getik secepat mungkin jah.

In Amsterdam bestaat Sukasari volgens mij niet meer. Alleen op de vijzelgracht is er 1.
Trouwens ik kook altijd zelf in Nl.
Breng de bumbu;s mee en vries ze in. Voor een jaar heb ik genoeg.

Salam BB

spacer line  

Inderdaad restaurant Sukasari niet ver van de Dam bestaat niet meer, en wel sinds vorig jaar. Heb de laatste openingsdag, ik meen op een zaterdag in juni 2010, daar nog gegeten en kreeg toen de mededeling dat het restaurant na ruim 30 jaar de maandag daarop zou sluiten, jammer heb daar vaak gegeten vooral de pangsit goreng erg knappend en lekker en de eigenaar een jongeman uit Bogor zei vervolgens dat de renovatiekosten van de vloer op de boven etage niet te betalen is.

Alaaf

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

72,523,548 topic views - 232,839 posts - 13,678 topics - 22,676 members - last post @ 26-06-2019 12:16 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

119,896,018 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com