indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (2 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Ik ben al tijden bezig met het bekijken van de vele documentaires van ons gezamelijke verleden. Hierin zie ik flink verschillende beelden. Zoals bekend is er veel (vooral) sprake geweest van uitbuiting, maar ik zie ook veel harmonie tussen beide volken. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik dat als Nederlander graag zo zie.

Ik ben heel blij dat IndonesiŽ zijn onafhankelijkheid heeft afgedwongen, maar hoor heel vaak verhalen dat men het liever wat vloeiender had zien gaan. Dat zal wel een onmogelijke taak zijn geweest, want ik geloof niet dat het koningshuis van Nederland graag afstand deed van Insulinde.

Zonder dat ik hier hele vervelende dingen of discussies wil opwekken ben ik op zoek naar hoe men er van beide kanten op terugkijkt. De uitbuiting van de Nederlanders zie ik vandaag de dag ook terugdoor de elite van RI zelf, zoals je hem overal tegenkomt.

Mijn persoonlijke ervaring in RI is dat men mij als Bule nog graag ziet komen ? Ik heb hele fijne gesprekken gevoerd in RI over de tijd 'samen'. Ik heb veel oud-strijders horen vertellen over het verdriet wat zij hadden toen zij naar RI werden gestuurd voor politionele acties. Ik heb veelal het idee vooral de politiek en de elite nog moeite hebben met het verleden, ik voel nogsteeds heel veel verwantschap onder de gewone man.

Maar is dit ook zo ?

En weten mensen nog wat documentaires online waarin alles goed wordt uitgelegd ?

"Bhinneka Tunggal Ika"

spacer line  

On 28-06-2011 20:00 Macan Belanda wrote:
Ik ben al tijden bezig met het bekijken van de vele documentaires van ons gezamelijke verleden. (1)

Ik ben heel blij dat IndonesiŽ zijn onafhankelijkheid heeft afgedwongen, maar hoor heel vaak verhalen dat men het liever wat vloeiender had zien gaan. ( 2)

Dat zal wel een onmogelijke taak zijn geweest, want ik geloof niet dat het koningshuis van Nederland graag afstand deed van Insulinde.(3)

ik voel nogsteeds heel veel verwantschap onder de gewone man.
Maar is dit ook zo ? (4)

(1) Inclusief de kritische bronnen ?
(2) Wie bedoel je met men ?
(3).Vergeet niet de kapitalisten .
(4)NIET dus.
Als voorbeeld zie je hier hoe de gewone man (Hans of is Henk ?)in een speciale topic hun ergenissen spuien over Indonesia en de Indonesiers.
Er is geen verwantschap .

Zie oude topics in Indahnesia.

bisa dicek of makemyday .

spacer line  

Op 28-06-2011 20:42 schreef Surya Atmadja:

(1)Inclusief de kritische bronnen ?

Dat idee had ik wel ja ? Al heb ik vooral mensen zien spreken ten tijde van vlak voor de onafhankelijkheid, niet van daarvoor.

(2) Wie bedoel je met men ?

De mensen die achteraf zeggen dat het zonder geweld had gemoeten. Persoonlijk denk ik dat IndonesiŽ zijn onafhankelijkheid had verkregen via de VN, maar daar kan ik natuurlijk volledig naast zitten. Overigens vind ik dit verloop een fout van NL.

(3).Vergeet niet de kapitalisten .

De enige reden waarom NL misschien het goedkeuren van het Westen had was de angst voor het communisme. Denk ik.

(4)NIET dus.
Als voorbeeld zie je hier hoe de gewone man (Hans of is Henk ?)in een speciale topic hun ergenissen spuien over Indonesia en de Indonesiers.
Er is geen verwantschap .

Ik vind de toon wat dat aangat redelijk 'hard' op dit forum, of misschien beter gezegd : iedereen heeft nogal lange tenen ! Ik denk dat een beetje IndonesiŽr heel goed kan begrijpen dat wat voor hun normaal is, misschien niet normaal is voor de wereld buiten IndonesiŽ, zoals Nederlanders ook een apart volk zijn. Ik snap niet dat mensen zich zo druk maken voor 'ergenissen'.

Het betreffende topic is in eerste instantie begonnen over een echte ergenis in persoonlijke sfeer, daarna werd het een optelsom-topic van typische dingetjes van IndonesiŽrs, ik zie daar geen kwaad in. Een beetje lezer kijkt niet alleen naar de ergenissen, maar ziet ook hoe het topic begonnen en verlopen is.

Ik vind het zelfs top dat er nu ook een topic is waarin IndonesiŽrs haarfijn kunnen uitleggen wat hun 'ergenissen' jegens Nederlanders zijn. Daarin kom je niet verder dan 'praat me er niet van' ... Dan kun je een keer lekker gallen over Nederlanders en dan zien we vooralsnog weinig van jouw hand ? Ik zou zeggen barst los ! Ik vind het alleen maar leerzaam ...

Zie oude topics in Indahnesia. [/quote]

"Bhinneka Tunggal Ika"

spacer line  

[quote] On 29-06-2011 07:08 Macan Belanda wrote:
Op 28-06-2011 20:42 schreef Surya Atmadja:

Ik vind de toon wat dat aangat redelijk 'hard' op dit forum, of misschien beter gezegd : iedereen heeft nogal lange tenen ! [/quote] [/quote]
====================================================================
Hard ? Hard ?

Nou seh , ik reageerde altijd beleefd en gepast.Conform de discussie technieken .

Zie de opmerking van Sapolidi in een andere topic (Ergenissen):
" Ik vind het tot nu toe nog best meevallen IndoKETIGA. In het verleden hebben hier lijstjes gecirculeerd over eigenschappen van de IndonesiŽr, waar zelfs de honden geen brood van lusten. Er werd hier op dit forum zelfs beweerd dat de IndonesiŽr over een kleinere herseninhoud beschikte. En daar werd nog eens serieus over gedebatteerd."

spacer line  

Op 29-06-2011 07:46 schreef Surya Atmadja:

[quote verwijderd]

Hard ? Hard ?

Nou seh , ik reageerde altijd beleefd en gepast.Conform de discussie technieken .

Zie de opmerking van Sapolidi in een andere topic (Ergenissen):
" Ik vind het tot nu toe nog best meevallen IndoKETIGA. In het verleden hebben hier lijstjes gecirculeerd over eigenschappen van de IndonesiŽr, waar zelfs de honden geen brood van lusten. Er werd hier op dit forum zelfs beweerd dat de IndonesiŽr over een kleinere herseninhoud beschikte. En daar werd nog eens serieus over gedebatteerd."

Daarom stond hard ook tussen aanhalingstekens ... Maar jij geeft zelf aan dat er op ditzelfde forum lijstjes circuleren waar de honden geen brood van lusten. Die heb ik nog niet gevonden, maar je geeft zelf aan dat ze er zijn. Dan mag hard tussen aanhalingstekens best doorgaan als omschrijving van de toon.

Ik geef slechts aan dat ik kritiek naar Nederlanders vanuit Indonesisch oogpunt voor mij interessant is.

-edit- waarom werkt de quote-knop niet naar behoren hier, meer mensen last van ?

"Bhinneka Tunggal Ika"

spacer line  

On 29-06-2011 07:57 Macan Belanda wrote:
Op 29-06-2011 07:46 schreef Surya Atmadja:

[quote verwijderd]

Ik geef slechts aan dat ik kritiek naar Nederlanders vanuit Indonesisch oogpunt voor mij interessant is.

-

De meeste Indonesiers doen dat niet.
Kijk maar naar de posting van Y-B.
Hij heeft zijn ogen en oren en verstand goed gebruikt.
1 van de forumleden die ik waardeerde.

Mijn Indonesische vrienden die ik had geattendeerd op het bestaan van Indahnesia hadden me "gek" verklaard dat ik moeite nam om me in te mengen in de soms onsmakelijke discussies.

Vooral als men over de perkawinan campuran / islam begin te "discussieren" .
Of zo'n Engelse topic : Of de Indonesische vrouwen altijd rude zijn ( = vertaling a.u.b Emoticon: Wink ), dat ze of "ze"vaak getrouwd zijn met oudere Bule maar wel "rijke"Bule alleen maar om de armoede te ontvluchten.

Voor zover ik weet ( heb al bijna 6 jaar hier gelummeld) heb ik nog nooit een reactie mogen lezen van de Indonesische vrouwen die wel op basis van liefde, gelijkwaardigheid getrouwd zijn met Orang Belanda .

jurryt
User
spacer line

Heb wel gemengde reacties gehoord. In Jakarta vinden de jonge generatie de Orang Belanda vooral interessant. De opa van mijn vriendin (hier op Bali) heeft vroeger veel hulp gehad van de Nederlanders op het eiland. Hij kreeg eten, chocolade en dat soort dingen zonder iets te hoeven doen. Hij is zeker te spreken over de Nederlanders.

Het verbaasde mij toen ik dat hoorde omdat ik het idee heb dat wij gewoon verkeerd waren hier. Echter ben ik nog niet 1 oudere IndonesiŽr tegengekomen die een soort "haat" gevoel had destijds tegen de Nederlander.

Maar dan praat ik ook weer over de IndonesiŽrs die goedgezind zijn destijds met de kolonialisten. Het andere kant van de verhalen weet ik nog niet.

Daarnaast hoor ik jongeren in Bali die het "jammer" vinden dat Nederland weg is gegaan, omdat velen graag een soort Singapore hadden willen zien en denken dat dat met Nederland was gelukt. Tja... Ik proef weinig "haat" tegenover orang Belanda dus.

spacer line  

Mijn komentaar zit onder je stelling

On 29-06-2011 10:08 jurryt wrote:

*Heb wel gemengde reacties gehoord. In Jakarta vinden de jonge generatie de Orang Belanda vooral interessant.
==================================================================
Pan Basten , Croeif , Pan Bronkhorst of Pettie Braart

* De opa van mijn vriendin (hier op Bali) heeft vroeger veel hulp gehad van de Nederlanders op het eiland. Hij kreeg eten, chocolade en dat soort dingen zonder iets te hoeven doen. Hij is zeker te spreken over de Nederlanders.
Dat kan , doet me denken aan het einde van de 2de wereldoorlog , toen de gealieerden kwistig met tjoklat en nylonkousen strooien.

Je heb kennelijk nog nooti van Puputan gehoord of gelezen.
En de diverse strafexpedities die de Nederlanders op Bali uitvoerden .
Nooit gehoord van Ngurah Rai ( niet de vliegveld ).

*Het verbaasde mij toen ik dat hoorde omdat ik het idee heb dat wij gewoon verkeerd waren hier. Echter ben ik nog niet 1 oudere IndonesiŽr tegengekomen die een soort "haat" gevoel had destijds tegen de Nederlander.
Wij zijn vergevingsgezind.
We gaan ook niet eisen dat de Nederlanders onze bezittingen terug moeten geven.
Dan zou ik een grobak sapi moet krijgen met een sapi erbij omdat het geconfisqueerd werd door de Nederlanders .

*Maar dan praat ik ook weer over de IndonesiŽrs die goedgezind zijn destijds met de kolonialisten. Het andere kant van de verhalen weet ik nog niet.
=============================================================
Dat zijn heeeeel erg weinig .
Probeer eerst in te lezen in de Geschiedenis van Nederlands Indie.

*Daarnaast hoor ik jongeren in Bali die het "jammer" vinden dat Nederland weg is gegaan, omdat velen graag een soort Singapore hadden willen zien en denken dat dat met Nederland was gelukt. Tja... Ik proef weinig "haat" tegenover orang Belanda dus.
===============================================================
Laat die jongeren hun handen wapperen.
En niet afhankelijk willen zijn van toerisme .

Ik vraag me af of er "haat"gevoelens zijn , hoogstens medelijden (hoe ken ?)

spacer line  

Bedankt voor je reactie jurryt, wij hebben ongeveer hetzelfde beeld dus.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Surya : Wat is een goeie bron om me in te lezen in de Geschiedenis van Nederlands IndiŽ ?

Het beeld wat ik nu heb is dat er toch een flink aantal IndonesiŽrs zijn die zien dat na de de-kolonisatie een hoop dingen niet echt veranderd zijn. Er is nogsteeds een elite die de dienst uitmaakt. Ik merk dat er nogsteeds een hunkering naar erkenning is, want de samenleving is heel erg opgebouwd in lagen, men kijkt neer op armoede heb ik het idee.

Ik zeg dit niet om de kolonisatie te bagataliseren, Nederland heeft de boel flink onderdrukt voor een lange periode. Ik constateer (al dan niet terecht) dat veel dingen die Nederlanders deden nu ook gedaan worden door medelanders (IndonesiŽrs dus). En natuurlijk spreek je vooral of alleen de mensen die met je willen praten. Daarom ook dit topic, ik wil graag weten wat er niet wordt verteld.

"Bhinneka Tunggal Ika"

spacer line  

On 29-06-2011 16:16 Macan Belanda wrote:

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Surya : Wat is een goeie bron om me in te lezen in de Geschiedenis van Nederlands IndiŽ ? (1)
================================================================
Wordt lid bij een paar Indische sites
Daar kan je de verhalen van vroeger nog lezen.
En dan kom je mij ook tegen.

]Het beeld wat ik nu heb is dat er toch een flink aantal IndonesiŽrs zijn die zien dat na de de-kolonisatie een hoop dingen niet echt veranderd zijn.(2)
Dan moetn je den ontwikkeling van Indonesia goed bestuderen .
Op, politiek , sociaal en economisch gebied.

]Er is nogsteeds een elite die de dienst uitmaakt. (3)
===========================================================
I s overal zo , dus ook in Indonesia.
Een nog jonge natie .

Ik merk dat er nogsteeds een hunkering naar erkenning is,(4)
==========================================
Door wie ?

want de samenleving is heel erg opgebouwd in lagen(5),
===================================================
Dat is waar , the have en have not , de machtigen en machtelozen.
Ook gebeurde dit in bijna alle landen

men kijkt neer op armoede heb ik het idee.(6)
===========================================================
Ik denk dat men niet weet wat je er mee moet doen.
Een gevoel van ongemak.
Vergeet niet dat toen Indonesia merdeka werd wonen daar een paar honderd familie /clans die het goed hebben.
De rest zijn relatief "arm", ze hebben genoeg aan 1 benggol per dag , tenminste dat zeggen de kolonialen.

Ik zeg dit niet om de kolonisatie te bagataliseren, Nederland heeft de boel flink onderdrukt voor een lange periode. Ik constateer (al dan niet terecht) dat veel dingen die Nederlanders deden nu ook gedaan worden door medelanders (IndonesiŽrs dus). (7)
============================================================
In mindere en andere vorm.
De middenclass en anderen die iets te besteden hebben of relatief beter hebben zijn toch potentiele werkgevers .

En natuurlijk spreek je vooral of alleen de mensen die met je willen praten. Daarom ook dit topic, ik wil graag weten wat er niet wordt verteld.(8)
===================================================================
Dan moet je hun vertrouwen kunnen inwinnen, of er jarenlang daar wonen en ook in de verschillende lagen kan bewegen.
Anders heb je een beperkte waarneming .

Een klassieke voorbeeld: >>> Een jonge (soms ook oudere jongere bule) komt vaak in een bar .
Zag alleen die willige dames.
Dus zou hij kunnen denken dat Indonesische vrouwen zo zijn .
Toch ?

spacer line  

Dank je Surya, ik ben me inderdaad volop aan het orienteren. Niet alleen op internet en ik doe het stap voor stap, helemaal snappen doe ik het nooit en ik heb gewoon veel tijd nodig om het zo objectief mogelijk te bekijken.

Ook is het heel moeilijk om je te verplaatsen in een tijd die je niet kent. Alles lag 60 jaar terug heel anders. Ik zag een tijdje terug een docu-film over de treinkaping bij De Punt. Daarin zag je ook alle kanten belicht, dat maakte het een hele goeie docu in mijn ogen. Uiteindelijk had je voor alle partijen begrip en was er eigenlijk geen verkeerde partij te vinden (behalve dan dat het gewoon een daad van terreur was).

"Bhinneka Tunggal Ika"

paulana
User
spacer line

Macan,

Uit jouw posting mag ik opmaken dat je de treinkapingen bij Wijster de Punt etc en de school niet bewust hebt meegemaakt, van horen zeggen en die docu?

Om Swastiastu

INDOKETIGA
User
spacer line

Tijdens een gesprek met de opa van mijn vrouw, die overigens een genuine Indonesische Nationalist was en hiervoor een onderscheiding heeft ontvangen als nationale volksheld,
merkte ik dat hij teleurgesteld was over de huidige politieke en economische situatie in Indonesia. Hiervoor had hij niet gevochten en bijna zijn leven moeten geven. Echter vond hij wel dat het belangrijkste doel bereikt was: Indonesia verlost van haar bezetter na 350 jaar.

Mijn opa was een KNIL soldaat en was eigenlijk de vijand. Het was dan ook moeilijk voor mijn vrouw om uit te leggen, waarom zij uiteindelijk met een Indo belanda wilde trouwen ;-).

In de ogen van de pemuda's en nationalisten waren de Indo's (Indische Nederlanders) de honden van de Nederlanders (anjing belanda's). Verraders van hun eigen rasgenoten. Indische Nederlanders wilden namelijk zo Nederlands mogelijk overkomen en bij sommige families het was haast verboden om maleis te spreken.

Maargoed, tijdens het gesprek met haar opa merkte ik dat hij Nederlanders en Indo's al wel had vergeven. Maar vergeten heeft hij nooit. Hij heeft zijn beste vriend voor zijn ogen vermoord zien worden door Nederlandse soldaten, omdat hij in het openbaar Nationalistische uitspraken deed. De soldaten hadden hem met zijn benen aan een touw vastgeknoopt en met een jeep door de hele desa meegesleurd, totdat hij geen kick meer gaf. Hij diende als voorbeeld..

Vreselijke taferelen onder Nederlandse vlag. Helaas staan dit soort verhalen niet in de Nederlandse geschiedenisboeken. Zwarte pagina die maar snel vergeten moet worden. De VOC mentaliteit uitspraak van Harry Potter, die schopt tegen de schenen van de Indische Nederlanders en Indonesiers..

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Hier beknopt weergegeven hoe Malam tegen de situatie aankijkt en mijn mening over dit onderwerp, bij elkaar geraapt uit mijn geheugen (voor wat ik er van heb meegekregen) en gegevens op internet, zowel van voor als tegenstanders van de toenmalige politiek.
Heel summier weergegeven, want de gebeurtenissen die ik weergeef zijn slechts een topje van de ijsberg, in grote lijnen dus het moment vanaf de onafhankelijks proclamatie door Soekarno en Hatta en de daarop volgende politionele acties.
Dat vergt nogal wat zoek werk en zeer goed lezen, want de toenmalige KVP en PvdA companen spraken nog geen Jip en Janneke taal.
Het heeft naar ruwe schatting door oorlogshandelingen en ziekten 5000 Nederlanders het leven gekost.
Aan Indonesische zijde 100.000 slachtoffers incl. de politieke tegenstanders die door de Indonesische nationalisten over de kling zijn gejaagd.
Deze zwarte bladzijde in de Nederlandse geschiedenis is zorgvuldig op de achtergrond gehouden, logisch want de rol die de twee toenmalige politiek bepalende partijen PvdA en de KVP speelden is op zijn minst kortzichtig en onfris te noemen.

Na de capitulatie van Ned. IndiŽ in maart 1942 beloofde Japan het belangrijke grondstoffen rijke IndonesiŽ onafhankelijkheid onder bescherming van Japan.
Ze moesten wel want zonder medewerking van de bevolking is dit uit meer dan 17000 eilanden bestaande land niet in het gareel te houden.
Na de overgave van Japan ontstond er een machtsvacuum, waarop Soekarno en Hatta op 17 aug. 1945 hun onafhankelijkheids proclamatie hielden in Jakarta, dat was even schrikken voor de Nederlandse regering, zij hadden het nationalisme dat zich in de Japanse tijd had ontwikkeld enorm onderschat.
Het ťťn en ander heeft geleid naar het akkoord van Linggadjati, waar Nederland het gezag van de Republiek over Java, Madoera en Sumatra zou erkennen.
De Verenigde Staten van IndonesiŽ zou met Nederland, de Ned. Antillen en Suriname de Nederland-Indonesische Unie gaan vormen met aan het hoofd het Nederlands Koningshuis.
Helaas lagen Nederland en IndonesiŽ het akkoord beiden geheel anders uit.

Dit alles is beknopt weergegeven er is heel veel gepasseerd en de meningen zijn ook verdeeld, het conflict monde uit in de eerste politionele actie juli 1947 en de tweede politionele actie december 1948, tussendoor was er heel veel overleg, inmiddels werd de druk van Amerika en de internationale kritiek steeds groter, de tijd van koloniale grootmachten was voorbij.
De VN had ook een commissie ingesteld o.l.v Cochran die de partijen dichter bij elkaar moesten brengen.
Uiteindelijk werd er in augustus 1949 bij de Ronde Tafel Conferentie in den Haag het akkoord voor de onafhankelijkheid van IndonesiŽ gesloten.
Nederland wilde het onderste uit de kan, ze wilden zelfs IndonesiŽ voor de kosten van de politionele acties op laten draaien, geschat op 2 miljard gulden, dat werd Cochran van de VN commissie te gortig dat veegde hij zondermeer van tafel tot grote woede van Drees.

Op zich zag het akkoord er goed uit, maar wederom bleef er een heel belangrijk punt liggen, Nieuw Guinea, daar zou een jaar later over onderhandeld worden, dat lag een bom onder het hele akkoord.
Vadertje Drees en Luns hebben zich hevig verzet tegen het overdragen van Nieuw Guinea onder het mom dat Nederland het tot taak zag de Papoeaís uit het stenen tijdperk te tillen, dat wilden ze niet aan het onbetrouwbare IndonesiŽ overlaten.
Een huichelachtige leugen, binnenkamers werd gesproken over de bodemschatten van Nieuw Guinea, bauxiet, koper, goud en olie, het ging politiek den Haag alleen maar om geld.
Nederland liet IndonesiŽ het toen astronomisch hoge bedrag van 4.5 miljard gulden betalen, 30 jaar later kreeg Suriname van Nederland een bruidschat mee van 2 miljard gulden.
Het bedrag wat IndonesiŽ betaalde was meer als de lening die Nederland kreeg in het kader van de Marshall hulp, het uiteindelijk bedrag wat tussen 1950 en 1956 is betaald (toen stopte IndonesiŽ met betalen) is ongeveer hetzelfde geweest als wat Nederland als lening kreeg in het kader van het Marshallplan
Het wonder van de snelle naoorlogse opbouw en industialisatie waar omringende landen toen alleen maar van konden watertanden is mede te danken aan het bedrag wat IndonesiŽ jaarlijks betaalde.

Nederland vormde met IndonesiŽ een unie.
Op de Ronde Tafel Conferentie werd voor Nederland de status van meest bevoorrechte handelspartner van IndonesiŽ bedongen.
Dit hield ook in dat de winsten uit particuliere Nederlandse bezittingen en beleggingen behouden bleven en dat deze tegen een aantrekkelijke koers naar Nederland gesluist konden worden, het zogenaamde Finec akkoord, dit waren gigantische bedragen.
Een jaar voor de Nieuw Guinea kweste bedroegen de inkomsten uit indonesiŽ nog bijna 1 miljard gulden een voor die tijd onvoorstelbaar hoog bedrag.

Begin 1956 vond er in Geneve weer overleg plaats vanwege de vele problemen t.a.v. de Unie en het Finec akkoord, dit akkoord leverde alleen Nederland veel geld op en IndonesiŽ had er weinig aan.
De delgatie Nederland stond onder leiding van Luns die nauw contact onderhield met Drees.
De Indonesische delegatie stond onder leiding van Anak Angung.
Als voorwaarde werd gesteld dat bij economische conflicten IndonesiŽ internationale arbitrage zou aanvaarden de IndonesiŽrs zagen dat als een inbreuk op hun soevereiniteit.
De delegatie Luns wilde deze voorwaarde niet van tafel halen (hoe kortzichtig waren Drees en Luns) over Nieuw Guinea wilde Luns al helemaal niet praten.
Toen Anak Angung niettemin toch via een notitie het onderwerp aansneed, pakte schobbejak Luns het papiertje tussen duim en wijsvinger op en deponeerde het heel minderwaardig in de prullenbak, waarmee hij Anak Angung diep beledigde.
De Geneefse conferentie liep uit op een fiasco.

De arrogante koloniaal denkende politici in den Haag waren sinds het akkoord in 1949 nog geen steek veranderd, ze wilden niet praten over een regeling dat IndonesiŽ ook een graantje mee zou pikken en al helemaal niet over Nieuw Guinea.

IndonesiŽ staakte in augustus 1956 het betalen van zijn schulden, er bleef rond de 650 miljoen hangen, het geschreeuw van de heren politici dat IndonesiŽ zijn schulden niet wilde betalen is dus maar ten dele waar, bovendien hadden ze dat aan hun eigen starre houding te danken.
Een goed jaar later werden de Nederlandse bedrijven IndonesiŽ uitgeschopt, deels door de starre houding van de heren politici t.a.v. Nieuw Guinea terwijl een kind kon bedenken dat dit toch al een verloren zaak was en ook het bedrijfsleven droeg hun steentje bij door nog steeds koloniaal te denken en zich uiterst arrogant op te stellen.

IndonesiŽ wilde meer IndonesiŽrs in het managment en de directies van de bedrijven, Indonesialiseren en zo de oude koloniale economie in een nationale transformeren.
Helaas daar waren de heren Nederlandse bestuurders het niet mee eens en die hebben zich daar met hand en tand tegen verzet, top en kader-functies bleven voor IndonesiŽrs ontoegankelijk.
De kleine Nederlandse bovenlaag in IndonesiŽ hield vast aan hun koloniale levensstijl, zelfs de sociŽteiten en de jachthaven van Tanjung Priok bleven voor IndonesiŽrs gesloten.
We spreken over 1957, acht jaar na de door Nederland erkende onafhankelijkheid en 12 jaar na de door IndonesiŽ erkende onafhankelijkheid!!!!!!!!!!.
De Nederlandse regeringen en het bedrijfsleven hebben vanaf 1945 tot en met 1957 met een bord voor hun kop gelopen, afijn er is anno 2011 nog niet veel veranderd.

IndonesiŽrs kijken niet achterom en is zeker geen haatdragend volk, als de heren politici na de politionele acties niet de koers hadden gevaren van halen, halen en nog eens halen en hadden ze bovendien Nieuw Guinea rond 1952 aan IndonesiŽ over gedragen en had het bedrijfsleven zich niet zo onvoorstelbaar koloniaal en arrogant opgesteld dan had Nederland nu waarschijnlijk nog steeds een uitzonderings positie in IndonesiŽ gehad.
De inhalige korte termijn politiek heeft Nederland heel veel geld gekost, stel je voor dat het kleine Nederland sinds 1950 een bevoorrechte handelspartner van dit inmens grote land met 240 miljoen inwoners was gebleven.
Een voorbeeld kan zijn het naburige MaleisiŽ een Britse kolonie dat zonder strijd in 1957 zijn onafhankelijkheid kreeg en Singapore dat in 1959 over ging naar zelfbestuur.
MaleisiŽ is veel verder ontwikkeld als IndonesiŽ , om over Singapore maar helemaal niet te spreken.
De economische banden van deze twee landen met Engeland zijn nog altijd zeer hecht en het Engelse bedrijfleven plukt er nog steeds de vruchten van.

Hoe durfde Balkende in Godsnaam het woord VOC mentaliteit in zijn mond te nemen.
Deze mentaliteit betekent niets meer of minder dan korte termijn en uitbuitings politiek.
Waar de toenmalige PvdA en KVP ook nog 5000 Nederlandse jongens mee de dood in hebben gejaagd.
Zonde zonde en nog eens zonde, maar sssssssssst er mag niet over gesproken worden.
Het is pas enkele jaren geleden dat politiek den Haag een vertegenwoordiger stuurde op onafhankelijkheidsdag 17 augustus, waarmee ze eindelijk na 60 jaar aangaven de door IndonesiŽ uitgeroepen onafhankelijkheid van 1945 te erkennen.
Hoe hardleers kunnen politici zijn.

Ach kasian het is voorbij, kasian het is voorbij,
den Haag den Haag de weduwe van IndiŽ ben jij.
In deze zinnetjes uit het liedje van Wieteke van Dort schuilt heel veel waarheid.

spacer line  

'Mooie' beschrijving Malam, terima kasih. Uit de docu's die ik zie herken ik die tenenkrommende halstarrigheid van de Nederlanders. Al voor dat deJappen naar IndonesiŽ kwamen had Soekarno al aangegeven dat ze graag wilden meedoen in de strijdkracht, zeker toen de Jappen naderden.
De IndonesiŽrs wilden de Nederlanders helpen, maar nee, die hielden het liefst alle touwtjes in eigen hand. Dat zagen de Jappen een stuk sneller in en die gaven de eerste ruimte voor Indonesische strijdkrachten. Ik zag laatst ook in een docu hoe het op een vreselijk knullige manier misgaan met Surabaya toen de Engelsen aan land wilden in het reeds gekapitullerde Surabaya.

Met wat ik eerder aangaf met dat men achteraf graag wat vloeiender had zien verlopen bedoelde ik dat ik denk dat als er meer tijd was geweest om even fatsoenlijk na te denken, dat Nederland inderdaad dezelfde band had kunnen houden met RI als de Engelsen hebben in de regio. Dit valt de Nederlanders te verwijten, want ik denk dat voor hen het juiste moment nooit was gekomen.

Wat de Engelsen met MaleisiŽ en Singapore hebben, hadden wij inderdaad met IndonesiŽ kunnen hebben en dan hadden we (NLers) in onze handen mogen knijpen, want de gratie van de IndonesiŽrs was een hartverwarmende geste geweest. Eeuwig zonde en zoals jij al aangeeft oerdom.

"Bhinneka Tunggal Ika"

spacer line  

Op 29-06-2011 20:32 schreef paulana:
Macan,

Uit jouw posting mag ik opmaken dat je de treinkapingen bij Wijster de Punt etc en de school niet bewust hebt meegemaakt, van horen zeggen en die docu?

Dat klopt paulana, dat gebeuren was ongeveer ten tijde van mijn geboorte. Ik was vroeger gek op het leger en wist alleen details als Starfighters die door de geluidsbarriere vlogen toen de treindeuren werden opgeblazen. De docu waar ik op doel heet geloof ik 'De Punt' en wordt in 'alle kampen' als objectief omschreven.

Dit is de link naar de documentaire :
http://player.omroep.nl/?aflID=11295994

Ik heb er ook nog ergens eentje waarin 'De Soldaat van Oranje' Erik Hazelhoff Roelfzema naar Ambon vliegt om de wantoestanden aldaar vast te leggen tbv de VN veiligheidsraad. Nadat hij het vergaarde materiaal in New York afleverde is dit terzijde geschoven en heeft NL onder druk van de VS de Molukken laten zitten.

"Bhinneka Tunggal Ika"

spacer line  

On 29-06-2011 23:58 INDOKETIGA wrote:

* Tijdens een gesprek met de opa van mijn vrouw, die overigens een genuine Indonesische Nationalist was en hiervoor een onderscheiding heeft ontvangen als nationale volksheld,
merkte ik dat hij teleurgesteld was over de huidige politieke en economische situatie in Indonesia.
Logisch en begrijpelijk , maar hij moet kijken naar wat Indonesia de laatste jaren had bereikt.En dat is erg veel.
Weet nog de gesprekken met wijlen mijn vader als ik daar met vakantie was.
Zodra er negatieve berichten uit de buis kwam, was zijn standaard reactie : "wat een bende
En de komentaren van mijn moeder of tante's als er iemand weer een misstapt maakte.
Sommigen van de 1ste generatie leiders waren vaak hun leerlingen geweest.
Tenminste in de regio Jakarta en West Java.

Als kinderen van Inlandse B.B en Pangreh Pradja , acctief in de pergerakan zijn ze vaak teleurgesteld .Terwijl ik als de volgende generatie vaak heb gezegd en beleefd gediscussieerd dat het wel meevalt .

*Hiervoor had hij niet gevochten en bijna zijn leven moeten geven. Echter vond hij wel dat het belangrijkste doel bereikt was: Indonesia verlost van haar bezetter na 350 jaar.
Dus wel positief.
Omdat de Nederlanders eruit gekieperd waren in een relatief snel tempo( 4 jaar) kunnen de gewone "Inlanders" baas in eigen huis zijn , kunnen ontwikkelen.
Heb ooit een statistiek van Ned.Indische CBS geplaats in Indahnesia.

* Mijn opa was een KNIL soldaat en was eigenlijk de vijand. Het was dan ook moeilijk voor mijn vrouw om uit te leggen, waarom zij uiteindelijk met een Indo belanda wilde trouwen ;-).
Dat is het bewijs dat Indonesiers vergevingsgezind zijn , en liefde maakt alles goed .

*In de ogen van de pemuda's en nationalisten waren de Indo's (Indische Nederlanders) de honden van de Nederlanders (anjing belanda's). Verraders van hun eigen rasgenoten.
En terecht , tenminste als je zwart wit denkt.
In feite waren ze de kinderen van de rekening , ook slachtoffers .
Van de politiek en omstandigheden.
In het begin dacht ik ook zoals de andere Indonesiers denken.
Totdat ik in aanraking kwam met de 1ste en 2de generatie Orang Indo Belanda / Indische Nederlanders.
Heb toch meer begrip gekregen, er onstaat zelfs vriendschappen.

* Indische Nederlanders wilden namelijk zo Nederlands mogelijk overkomen en bij sommige families het was haast verboden om maleis te spreken.
FEIT .
Jammer dat het een verkeerde keuze was geweest , maar wel begrijpelijk gezien de tijd en omstandigheden.

*Maargoed, tijdens het gesprek met haar opa merkte ik dat hij Nederlanders en Indo's al wel had vergeven. Maar vergeten heeft hij nooit.
I eder heeft zijn eigen verhaal .
We moeten naar de toekomst kijken .

*Vreselijke taferelen onder Nederlandse vlag. Helaas staan dit soort verhalen niet in de Nederlandse geschiedenisboeken. Zwarte pagina die maar snel vergeten moet worden.
Juist niet.
Als reminder .

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ho ho Macan vergeet je het KNIL(Koninklijk Nederlansch-Indisch Leger)?
Heb je enig idee hoeveel IndonesiŽrs daar in zaten?
Moeilijk te achter halen, ook de slachtoffers die in 1942 zijn gevallen.
Die jongens zijn ook ingezet bij de politionele acties, die mochten dus op hun eigen volk schieten.
Dan hebben we nog een kapitein Raymond Westerling die eerst in 1946 op Zuid-Celebes heeft huisgehouden met zijn contra terreur-acties, aantal Indonesische slachtoffers volgens de IndonesiŽrs 40.000 en volgens de Nederlanders 4000, de waarheid zal wel ergens in het midden liggen.

Vervolgens heeft dat manneke nog een mislukte coup in januari 1950 geleid met hoofdzakelijk Molukse KNILsoldaten in Bandung, terwijl de soevereiniteitsoverdracht al op 27 december 1949 had plaats gevonden!!!!!!!!

Het spreekwoord zegt "Al is de leugen nog zo snel de waarheid achterhaalt hem wel"
Achteraf is gebleken dat dit met toestemming is gebeurd van het kabinet Drees Emoticon: Angry
De geschiedenis heeft ook uitgewezen dat Westerling een ordinaire oorlogsmisdadiger was.

We mogen ook niet vergeten dat de Nederlandse regering de KNIL soldaten naar Nederland heeft gehaald met een belofte van een onafhankelijke Molukken, wat ze voor geen kant waar konden maken.

Maar ja dat is weer een heel ander verhaal.

spacer line  

On 30-06-2011 05:19 Malam wrote:

Na de capitulatie van Ned. IndiŽ in maart 1942 beloofde Japan het belangrijke grondstoffen rijke IndonesiŽ onafhankelijkheid onder bescherming van Japan.
Ze moesten wel want zonder medewerking van de bevolking is dit uit meer dan 17000 eilanden bestaande land niet in het gareel te houden.
Kleine aavulling.
De MERDEKA wens van de bezetters was al eeuwen al dan niet latent aanwezig .
Sinds de VOC en later de Ned Ind Regering( dus NL) Indonesia mewt grof geweld of list had gepacificeerd of veroverd.
Concreet hadden de eerste generatie nationalisten/studenten al voor 1910 gedroomd van vrije Indonesia ( zie Perhimpunan Indonesia in Nederland en Boedie Oetomo 1908 Batavia ).
Verder de Sumpah Pemuda van 1928.
Japan had Indonesia beloofd omdat ze al aan het verliezen waren.
Om een potentiele bondgenoot die ook rijk zijn( mbt de grondstoffen) te paaien.

*Na de overgave van Japan ontstond er een machtsvacuum, waarop Soekarno en Hatta op 17 aug. 1945 hun onafhankelijkheids proclamatie hielden in Jakarta, dat was even schrikken voor de Nederlandse regering, zij hadden het nationalisme dat zich in de Japanse tijd had ontwikkeld enorm onderschat.
=================================================================
De wens was al eeuwen aanwezig , toen de vorstendommen veroverd werden.
Op zijn minst al tientallen jaren na 1908

*
Het ťťn en ander heeft geleid naar het akkoord van Linggadjati, waar Nederland het gezag van de Republiek over Java, Madoera en Sumatra zou erkennen.
De Verenigde Staten van IndonesiŽ zou met Nederland, de Ned. Antillen en Suriname de Nederland-Indonesische Unie gaan vormen met aan het hoofd het Nederlands Koningshuis.
Helaas lagen Nederland en IndonesiŽ het akkoord beiden geheel anders uit.
Nee hoor.
Nederland had de Linggardjati overeenkomst geschonden , d.m.v extra toevoegingen die niet geaccepteerd kan worden door de Indonesiers.

*Dit alles is beknopt weergegeven er is heel veel gepasseerd en de meningen zijn ook verdeeld, het conflict monde uit in de eerste politionele actie juli 1947 en de tweede politionele actie december 1948, tussendoor was er heel veel overleg, inmiddels werd de druk van Amerika en de internationale kritiek steeds groter, de tijd van koloniale grootmachten was voorbij.
=============================================================
Das kloft.
Er werd een agressie/koloniale oorlog gevoerd tegen een staat in wording waar ze zelf erkend hadden .( art 1 en 2 Linggardjati) .

*Uiteindelijk werd er in augustus 1949 bij de Ronde Tafel Conferentie in den Haag het akkoord voor de onafhankelijkheid van IndonesiŽ gesloten.
Nederland wilde het onderste uit de kan, ze wilden zelfs IndonesiŽ voor de kosten van de politionele acties op laten draaien, geschat op 2 miljard gulden, dat werd Cochran van de VN commissie te gortig dat veegde hij zondermeer van tafel tot grote woede van Drees.
=======================================================
Alweer : Das kloft.
Indonesia had ontwikkelingshulp gegeven aan de Weduwe van Indie.
Zie Indonesische Injectie van Lambert Giebels
Een echte koopmanschap . veredeld met VOC mentaliteit .
Een echte roofstaat waard ( Multatuli)

*Op zich zag het akkoord er goed uit, maar wederom bleef er een heel belangrijk punt liggen, Nieuw Guinea, daar zou een jaar later over onderhandeld worden, dat lag een bom onder het hele akkoord.
Vadertje Drees en Luns hebben zich hevig verzet tegen het overdragen van Nieuw Guinea onder het mom dat Nederland het tot taak zag de Papoeaís uit het stenen tijdperk te tillen, dat wilden ze niet aan het onbetrouwbare IndonesiŽ overlaten.
Een huichelachtige leugen, binnenkamers werd gesproken over de bodemschatten van Nieuw Guinea, bauxiet, koper, goud en olie, het ging politiek den Haag alleen maar om geld.
Alweer gaat Nederland een overeenkomst (27-12-1949) mbt Irian Barat schenden in 1956 .

*Nederland vormde met IndonesiŽ een unie.
Op de Ronde Tafel Conferentie werd voor Nederland de status van meest bevoorrechte handelspartner van IndonesiŽ bedongen.
============================================================
VOC mentaliteit , Jan Pieterszoon Coen zal ook zeggen: Wat een courage vermag , Daar werd wat groots verricht .

*IndonesiŽ wilde meer IndonesiŽrs in het managment en de directies van de bedrijven, Indonesialiseren en zo de oude koloniale economie in een nationale transformeren.
Helaas daar waren de heren Nederlandse bestuurders het niet mee eens en die hebben zich daar met hand en tand tegen verzet, top en kader-functies bleven voor IndonesiŽrs ontoegankelijk.
=================================================================
Door een te lange aanwezigheid in den tropen, de warmte (zonnesteek) , dubbele tropenjaren waren de Ollanders Oost Indisch Doof geworden en ziende blind.
Te bedenken dat op dat moment voldoende goed geschoolde Indonesiers waren met Nerlandse opleiding en vorming.
Zelf hun aantallen waren meer dan van de Nederlanders(inclusief Indische Nederlanders)

*De kleine Nederlandse bovenlaag in IndonesiŽ hield vast aan hun koloniale levensstijl, zelfs de sociŽteiten en de jachthaven van Tanjung Priok bleven voor IndonesiŽrs gesloten.
We spreken over 1957, acht jaar na de door Nederland erkende onafhankelijkheid en 12 jaar na de door IndonesiŽ erkende onafhankelijkheid!!!!!!!!!!.
De Nederlandse regeringen en het bedrijfsleven hebben vanaf 1945 tot en met 1957 met een bord voor hun kop gelopen, afijn er is anno 2011 nog niet veel veranderd.
===================================================================
Geen extra komentaar , behalve de koloniale houding zoals de houding van Jan Pronk.
Wel een integer man .

*IndonesiŽrs kijken niet achterom en is zeker geen haatdragend volk, als de heren politici na de politionele acties niet de koers hadden gevaren van halen, halen en nog eens halen en hadden ze bovendien Nieuw Guinea rond 1952 aan IndonesiŽ over gedragen en had het bedrijfsleven zich niet zo onvoorstelbaar koloniaal en arrogant opgesteld dan had Nederland nu waarschijnlijk nog steeds een uitzonderings positie in IndonesiŽ gehad.
Mee eens.
Trouwens na 1949-1950 waren er veel nieuwe Nederlandse migranten ( al dan niet totoks) die naar den Oosten gingen voor werk en geluk .
De juiste cijfers kan men lezen in een boek van Ulbe Bosma (?) , de titel ben ik vergeten.

De inhalige korte termijn politiek heeft Nederland heel veel geld gekost, stel je voor dat het kleine Nederland sinds 1950 een bevoorrechte handelspartner van dit inmens grote land met 240 miljoen inwoners was gebleven.
Mee eens.
Stel is voor dat KLM,BPM, KPM , Mijnbouw ( Banka etc) , Fokker, Daf , Philips , Verolme etc zaken kunnen doen.
Nog niet eens over de landbouw/ thee-koffie ondernemingen, kopra, visserij, lucht en zeehavens .
Te veel om op te noemen.
In ieder geval komen nu mondjesmaat Nederlandse bedrijven naar Indonesia .
Ze kunnen mee helpen met waterbeheersing(Jakarta!), infrastructuur, de Kereta Api .

Een voorbeeld kan zijn het naburige MaleisiŽ een Britse kolonie dat zonder strijd in 1957 zijn onafhankelijkheid kreeg en Singapore dat in 1959 over ging naar zelfbestuur.
MaleisiŽ is veel verder ontwikkeld als IndonesiŽ , om over Singapore maar helemaal niet te spreken.
De economische banden van deze twee landen met Engeland zijn nog altijd zeer hecht en het Engelse bedrijfleven plukt er nog steeds de vruchten van.

Hoe durfde Balkende in Godsnaam het woord VOC mentaliteit in zijn mond te nemen.
Deze mentaliteit betekent niets meer of minder dan korte termijn en uitbuitings politiek.
Waar de toenmalige PvdA en KVP ook nog 5000 Nederlandse jongens mee de dood in hebben gejaagd.
Zonde zonde en nog eens zonde, maar sssssssssst er mag niet over gesproken worden.
Het is pas enkele jaren geleden dat politiek den Haag een vertegenwoordiger stuurde op onafhankelijkheidsdag 17 augustus, waarmee ze eindelijk na 60 jaar aangaven de door IndonesiŽ uitgeroepen onafhankelijkheid van 1945 te erkennen.
Hoe hardleers kunnen politici zijn.

Ach kasian het is voorbij, kasian het is voorbij,
den Haag den Haag de weduwe van IndiŽ ben jij.
In deze zinnetjes uit het liedje van Wieteke van Dort schuilt heel veel waarheid.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

De Tweede Kamer nam echter de motie Romme - Van der Goes van Naters aan met een interpretatie van het akkoord die IndonesiŽ niet wilde accepteren. Omdat er twee varianten van de overeenkomst gehanteerd werden, noemde men het ook wel het dubbele akkoord van Linggadjati.

Voordat de overeenkomst op 25 maart 1947 door beide regeringen werd ondertekend werden er allerlei bepalingen aan toegevoegd, waaraan de partijen zich echter niet gebonden achtten. Dat kon niet goed gaan.

Om Sid zal er ongetwijfeld als geboren rijsteter anders tegen aan kijken als die kaaskop Malam, maar ook hier geldt, de waarheid zal wel ergens in het midden liggen.
Uiteraard moeten we toegeven dat de Nederlandse regering onfris heeft gehandeld, maar gezien de turbulente tijd waarin het akkoord van Linggadjati tot stand is gekomen, gaat het mij toch te ver om het mislukken van dat akkoord geheel en al in de schoenen van Nederland te schuiven waarde vriend Sid.
Ik tracht het van mijn zijde zo objectief mogelijk te bekijken, dat mag ik ook van Om Sid verwachten Emoticon: Yes!

spacer line  

On 30-06-2011 08:20 Malam wrote: [BR

Om Sid zal er ongetwijfeld als geboren rijsteter anders tegen aan kijken als die kaaskop Malam, maar ook hier geldt, de waarheid zal wel ergens in het midden liggen.

In deze gevallen niet.
Ik baseerde mijn O.H verhaal op Nederlandse bronnen.
Bisa di Cek Om.
Kan alleen maar zeggen dat het terecht was hoe de generatie van mijn ouders (nationalisten) , grootouders en betovergrootouders denken over de Nederlanders.

Ze zijn niet te vertrouwen !!!.
Niet voor niets dat er een Indonesische spreekwoord bestaat :
Seperti Belanda minta tanah.
Waarschijnlijk afkomstig uit die tijd van Jan Pieterszoon Coen , de "heldhaftige Grondlegger van Batavia , dus de toekomstige Nederlandse" Emporium".
JPC had Batavia "veroverd" door list en bedrog .En door verdragen te schenden.
Bron : Oud Batavia deel 1 Uitgave 1921 Bataviaasch Genootschap .

Sorry Om, mooier kan ik niet maken.

spacer line  

On 30-06-2011 08:20 Malam wrote:
gaat het mij toch te ver om het mislukken van dat akkoord geheel en al in de schoenen van Nederland te schuiven waarde vriend Sid.
Ik tracht het van mijn zijde zo objectief mogelijk te bekijken, dat mag ik ook van Om Sid verwachten Emoticon: Yes!

Feiten zijn feiten Om.

Weet je dat Kabinet Syahrir dankzij de steun van Soekarno en Hatta het voor mekaar had gekregen om de Linggardjati overeenkomst te loodsen.
Dat ondanks de grote tegenstand van de hardliners ?
Toen de Nederlanders geintjes uithalen ( toevoegingen plaatsen ) konden de Nationalisten hun handen schoon vegen
Later was Kabinet Syahrir gevallen en daardoor was hij niet populair bij de Nationalisten .
Terwijl hij 1 van de grondleger is van de nieuwe Indonesia.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 30-06-2011 08:27 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

In deze gevallen niet.
Ik baseerde mijn O.H verhaal op Nederlandse bronnen.
Bisa di Cek Om.

Sorry Om, mooier kan ik niet maken.

Gaarne een bronvermelding Om, niet dat ik mijn waarde vriend Sid niet vertrouw, maar in deze ga ik toch liever op mijn eigen waarneming af.
Om Sid verliest als geboren IndonesiŽr met zijn nationalistische achtergrond wel eens de objectiviteit uit het oog, wat ik hem overigens niet kwalijk neem Emoticon: Wink

Tracht het dus toch iets mooier voor me te maken Om Emoticon: Shiny

Overigens ben ik het volledig eens met de rol van Shahrir, de rol van deze man is zwaar ondergewaardeerd.

spacer line  

On 30-06-2011 07:50 Malam wrote:
Ho ho Macan vergeet je het KNIL(Koninklijk Nederlansch-Indisch Leger)?
Heb je enig idee hoeveel IndonesiŽrs daar in zaten?
Moeilijk te achter halen, ook de slachtoffers die in 1942 zijn gevallen.
Die jongens zijn ook ingezet bij de politionele acties, die mochten dus op hun eigen volk schieten.

Klopt, er zijn meer "Inlandse"soldaten bij de KNIL zoals Javanen, Sundanezen , Madurezen , Timorezen etc .
Het aantal van Indische Nederlanders , Ambonezen( Molukkers) , en Menadozen was relatief klein.

Er is wel een groot verschil , dat de andere Inlandse KNIL soldaten hadden de zijde van Indonesia ( of althans laten demobiliseren) gekozen.

Alleen de Ambonezen doen het niet (+/- 3500) , een klein deel waren wel aangesloten bij de TNI .
De Menadonezen hadden de zijde van R.I gekozen, zoals de Javanen, Sundanezen etc .

De Indische Nederlanders hadden massaal de zijde van Nederland gekozen , dat hadden ze altijd gedaan.
Begrijpelijk gezien hun positie en de tijd.
Juiste cijfers kan je zo van het net plukken, heb geen zin om naar mijn "studie"kmr te gaan .

spacer line  

On 30-06-2011 08:46 Malam wrote:

[quote removed]

Tracht het dus toch iets mooier voor me te maken Om Emoticon: Shiny

Wil op je oude dag geen trauma of "collectieve"schuldgevoelens aanpraten. Emoticon: Wink

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

85,065,311 topic views - 240,130 posts - 13,728 topics - 33,217 members - last post @ 17-09-2020 04:11 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

138,743,842 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com