indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

INDOKETIGA
User
spacer line

We hebben het in een aantal andere topics gehad over Ergernissen en Positiviteiten tov Indonesia als land en de Indonesiers in het algemeen. Nu had Macam Belanda een briljant idee om een topic te gaan beginnen, waarin 'hoe Indonesiers naar Nederlanders kijken' besproken wordt. Ik voelde me geroepen om dit op te starten.

Tweeledig:

- Hoe kijkt de Indonesier naar de Nederlander?
- Hoe denk jij (als Nederlander) dat de Indonesier naar de Nederlander kijkt?

Graag jullie reacties... dit wordt interessant.. Emoticon: Party!

INDOKETIGA
User
spacer line

1) Nederlanders gooien eten wat overblijft weg, wat zonde is in de ogen van de Indonesiers (bungkus).
2) Nederlanders zijn erg direkt no matter what. Dit komt vaak erg lomp en bot over.

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

Ze zijn aardig, maar blijven op een afstand het is en blijft een blanke in hun ogen....
Mijn man is een belanda en ik van Indonesische afkomst!!
Tegen mij zijn ze amicaal en naar mijn man toe werd een afstand geschept....hoewel hij er alles aan doet om ze te benaderen....maar werd niet geaccepteerd dat is erg jammer... Emoticon: Nooo

spacer line  

4) Nederlanders (/Westerlingen) zijn hypocriet; we eisen dat men zich in NL aanpast, maar lopen (ook buiten toeristisch gebied) in bikini of minder, tijdens bv Ramadan

"Bhinneka Tunggal Ika"

spacer line  

OMG , waar moet ik gaan beginnen ???????

(Dit n.a.v meer dan 40 jaar gestudeerd , gewerkt en gewoond ,geleefd te hebben in Ollanda.)

Breek me bek niet open Emoticon: Yes!

bisa dicek of makemyday .

spacer line  

On 28-06-2011 20:03 IndoKETIGA wrote:
1) Nederlanders gooien eten wat overblijft weg, wat zonde is in de ogen van de Indonesiers (bungkus).
2) Nederlanders zijn erg direkt no matter what. Dit komt vaak erg lomp en bot over.

1.) Een andere soort zonde , pamali zeggen Sundanezen.
Verschijnsel bungkus(an) , een soort zakje voor de hond is in de westerse wereld normaal.
2) Mammoet in een toko porselain .

SanderBali
User
spacer line

Dit wordt waarschijnlijk het meest oninteressante topic op dit forum want Indonesiërs zeggen niet want ze echt denken, laat staan dat ze dat op een forum gaan opschrijven. Kijk maar naar Surya Atmadja, dat is volgens mij een echte Indonesiër(?), die schrijft alleen “waar moet ik beginnen” maar schrijft vervolgens helemaal niks en wacht tot iemand anders komt en gaat het dan becommentariëren of aanvullen. Dat is de echte Indonesische mentaliteit. Er gaat zo veel in ie die hoofdjes om maar ze gooien het niet eruit, dat zit nou eenmaal niet in de aard van het beesje.

jurryt
User
spacer line

+1 Sander

Indonesiërs (en dat is meteen ook positief) die ik ken, proberen altijd beleefd te blijven. Wij Nederlanders proberen beleefd te zijn, maar altijd met ondertoon "nee dankjewel, ga nu maar weg". De Indonesiërs zullen nooit zeggen of impliceren om te gaan vertrekken.

Dit is mij ook opgevallen, ondanks dat ze mij prijzen dat ik ze wil helpen, wordt er ook wel opgemerkt dat (in algemeenheid) de orang Bule (met name belanda) een "ondertoon" heeft.

spacer line  

On 29-06-2011 08:57 SanderBali wrote:
Dit wordt waarschijnlijk het meest oninteressante topic op dit forum want Indonesiërs zeggen niet want ze echt denken, laat staan dat ze dat op een forum gaan opschrijven. Kijk maar naar Surya Atmadja, dat is volgens mij een echte Indonesiër(?), die schrijft alleen “waar moet ik beginnen” maar schrijft vervolgens helemaal niks en wacht tot iemand anders komt en gaat het dan becommentariëren of aanvullen. Dat is de echte Indonesische mentaliteit..

Je hebt mazzel dat ik "al verwesters" ben , vandaar dat ik af en toe mijn bek(op de keyboard slaan) open doet , dus ben ik niet meer de "echte"Indonesier ( ondanks mijn passaporto, ethnische achtergrond etc ).

Zelf in mijn komentaren ben ik nog steeds mild geweest , want als ik echt moet zoeken , dan kan ik een dikke boek van schrijven.
Living among the Dutch by Surya Atmadja .

Trouwens laten we eerlijk zijn , elke volk heeft haar eigen (on)hebbelijkheden en om alleen maar op de negatieve zaken te concentreren doe je dan mijn inziens onrecht.
En ik wil niet de schijn tegen me hebben dat ik een kankeraar ben of spijker op laag water zoeken.

Nogmaals , ik vraag me af waarom de Indonesische partners (al dan niet genaturaliseerd ) van Orang Belanda hier zo passief blijven.

Of zijn de negatieve uitlatingen en posting over de "Indonesiers" zonder voorbehoud dus waar ????

Silahkan .

spacer line  

Maar Surya, kritiek leveren is toch niet per definitie negatief ? Het kan toch opbouwend zijn ? Zeker nu er topics lopen waarin beide richtingen worden belicht ? Het is geen kwestie van modder gooien en het is niet bedoeld om te polariseren, maar het is interessant hoe je over komt.

Aan ergenissen kun je pas werken als je inzicht hebt. Als iedereen zijn kritieken voor zich houdt veranderd er nooit iets ...

"Bhinneka Tunggal Ika"

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

Macan Belanda.......wat je heb geschreven sta ik achter je.....
Jammer, dat bij tóchbij veel Indonesiërs het ongemak c.q. "haat" naar de Belanda's
worden gekeken, maar......als er geld te verdienen is zijn ze als de kippen erbij!!

Een VOORBEELD. Wij willen met een becak ergens naar toe.....de becakrijders waren gewoon te lui om naar je toe te komen....één becakrijder kwam wél naar ons toe en ik zei waar ik naartoe wilde gaan, het was maar een klein stukje rijden. Her was gewoon voor mij de nostalgie weer te ervaren toen ik daar nog woonde hoe het was om in een becak te rijden. Hij bleef keurig wachten en bracht ons daarna terug naar het hotel.
Ik vroeg hem hoeveel het kostte en hij keek met zijn ogen naar de grond en prevelde 3000 ruphia.....Ik schoot in de lach en die man kreeg van ons 30.000 ruphia, ik heb nog nooit zo'n blij gezicht gezien en hij wilde mij zowat omhelzen....maar gezien mijn man de orang BELANDA naast me stond deed hij maar een stapje naar achteren....waarom????? Het was zijn geld evengoed, toch?? De volgende ochtend toen hij ons weer zag liep hij direct naar ons toe en mochten we een gratis ritje maken...maar dat hebben we niet gedaan. En de andere becakrijders vlogen ineens naar ons toe, gek hé???
Gr. Kembang

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Ik denk dat die luie becak precies is wat de gemiddelde toerist ziet. Ik woon niet in een toeristengebied en heb als blanke geen last van luie mensen om me heen, of het nu een becak of wat dan ook is. Maar al te graag willen ze me vervoeren.. wat betaal ik? Niet te veel, maar wel wat meer als ze van een Indonesier zouden krijgen. Veel meer? Nee, dan pak ik liever een taxi, die dan net zo duur is. Of ik stap op mijn eigen motor. Voor luiheid wil ik best wat betalen, maar het heeft zijn grenzen.

Toen die becak-bestuurder een stapje naar achteren deed, wat jou opvalt, knikte hij ook zeker met zijn hoofd. Een gebaar van eerbied, respect dus. Dat heb je wellicht in de haast van het betalen niet gezien, of hij deed het niet, dan had ie vast een stijve nek.

In toeristische gebieden zijn ze dus al 'verpest'. Heeft niets te maken met het Nederlander zijn of niet, want 'haat' of ongemak naar mij toe heb ik nog nooit iets van gemerkt. Juist het tegenover gestelde.. oudere Indonesiers die nog Nederlands spreken zijn daar trots op. Ook is bijvoorbeeld 'Belanda Depok' een erg bekende uitdrukking in en rond Jakarta. Daar wonen de 'afstammelingen' en 'overblijfsels' uit de Nederlandse tijd. Helaas een wat vervallen wijk nu, maar een stuk hoger in het aanzien dan de andere wijken in de buurt.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Nederlanders zijn in de ogen van Indonesiërs gierig.
Koffie met de koektrommel langs en opbergen, niet open op tafel laten staan, het is maar een voorbeeld.
Zo ook als mensen binnenvallen als een Nederlander zit te eten, gelijk borden bij zetten en delen? An me hoela.

Een Nederlander kent geen jam karet, tijd is tijd, begrijpt de Indonesiër geen fluit van.

We zijn te precies, we willen alles goed geregeld zien.

We kijken te veel achterom, als iemand fout is dan willen we dat opgelost hebben, we nemen geen genoegen met sorry ik was fout en klaar is Kees.

We hebben te veel emotie, we laten verdriet en boosheid te veel merken, onbegrijpelijk voor een Indonesiër.

Door dat we uit een gedisciplineerd land komen waar alles tot in de puntjes is geregeld willen we nog al eens snel commentaar op een gebeurtenis in Indonesië geven, dat komt niet alleen betweterig over, maar is ook storend voor een Indonesiër die is namelijk zo nationalistisch als de pest, wij dus niet.

Overigens voel ik me hier wel volledig geaccepteerd, zal te maken hebben hoe mijn opstelling is en dat ik de taal een beetje spreek.

spacer line  

Ik heb inderdaad ook ergveel met oudere Indonesiërs gesproken toen ik in RI was. Zijn ze daar trots op Yerun ? Ik vond het erg leuk om mee te maken, op het station, in de supermarkt, op straat, overal kwamen - met name - oudere Indonesiërs een praatje maken. En dan na 2 minuten :"Ik wil niet teveel van uw kostbare tijd in beslag nemen ..."

Ik vond het heel hartelijk, ze vertelden mij veel over hun tijd tussen nu en toen de Nederlanders vertrokken, hoe hun pensioen werd 'genationaliseerd' etc. Dat had niks met geld te maken, het kwam mij over als pure interesse. Erg mooi.

"Bhinneka Tunggal Ika"

spacer line  

On 29-06-2011 17:49 Malam wrote:
Nederlanders zijn in de ogen van Indonesiërs gierig.
Koffie met de koektrommel langs en opbergen, niet open op tafel laten staan, het is maar een voorbeeld.
Zo ook als mensen binnenvallen als een Nederlander zit te eten, gelijk borden bij zetten en delen? An me hoela.

Een Nederlander kent geen jam karet, tijd is tijd, begrijpt de Indonesiër geen fluit van.

We zijn te precies,
we willen alles goed geregeld zien.

We kijken te veel achterom ,
als iemand fout is dan willen we dat opgelost hebben, we nemen geen genoegen met sorry ik was fout en klaar is Kees.

We hebben te veel emotie , we laten verdriet en boosheid te veel merken, onbegrijpelijk voor een Indonesiër.

Door dat we uit een gedisciplineerd land komen waar alles tot in de puntjes is geregeld willen we nog al eens snel commentaar op een gebeurtenis in Indonesië geven, dat komt niet alleen betweterig over, maar is ook storen d voor een Indonesiër die is namelijk zo nationalistisch als de pest, wij dus niet.

Overigens voel ik me hier wel volledig geaccepteerd, zal te maken hebben hoe mijn opstelling is en dat ik de taal een beetje spreek.

In een posting lees je gelijkt 9x punten die een beetje negatief over komt , terwijl er mss 1 of 2 punten die als positief gezien kan worden.

spacer line  

On 29-06-2011 17:54 Macan Belanda wrote:
ze vertelden mij veel over hun tijd tussen nu en toen de Nederlanders vertrokken, hoe hun pensioen werd 'genationaliseerd' etc. Dat had niks met geld te maken, het kwam mij over als pure interesse. Erg mooi.

De Nederlanders waren per defenitie al vanaf 1945 niet meer de baas in Indonesia.
Al zou men 1949 als uitgangspunt nemen( Nederlandse standpunt) waren naar mijn mening weinig Indonesiers die een staat pensioen hebben.

De meeste Indonesiers waren toen of of werkzaam als tani (boeren) of buruh(arbeiders) , dus van een (staats) pensioen zal er geen sprake zijn voor de meeste Indonesiers.

In 1940 waren er "hoogstens"een paar miljoenIndonesiers die op school geweest zijn .
Maximaal 3 miljoen van de 60-70 miljoen Indonesiers.
Alleen een paar tientallen duizend waren verbonden aan de Goepernemen( Gouvernement = De Nederlands Indische regering).

Die mensen als ze nu nog leven waren dan al boven de 80/90 , de meesten waren al lang overleden.

spacer line  

Degene die ik daarover sprak was werkzaam bij de BPM (Bataafse Petroleum Maatschappij), later Shell en dat werd genationaliseerd door de Staat. Althans, zo heb ik het begrepen.

"Bhinneka Tunggal Ika"

spacer line  

Dat zijn uitzonderingen , dan zal hij in de buurt van 80 zijn .
Het heeft in feite weinig te maken met nationalisatie .

BPM/ SHELL en mss later Pertamina had redelijk goede pensioen.
Ook hangt het af van de functie (jabatan) die men bekleedde.
Mijn vader was ambtenaar , eerst bij Min van Financieen , Monetaire Raad , en bij de staatsbank.
Hij kon ( met moeite) mijn studie/leefkosten in Ollanda betalen.
Later ging zijn pensioen kelderen, door inflatie en monetaire ingreep ( 2 tot mss 3 X).
De "vorstelijke" pensioen van mijn moeder verschrompelde tot een fractie die goed genoeg is om "bumbu " te betalen.

spacer line  

Ik begreep dat de Staat de pensioenen van Shell heeft 'overgenomen' en dat dat dus nadelig was voor de betrokennen. De beste man was inderdaad denk ik rond of over de 80 jaar. En vloeiend Nederlands hè ! Echt leuk om mee te maken.

Als ik me goed herinner was zijn staatspensioen een kleine ribu per maand.

"Bhinneka Tunggal Ika"

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

Volgens mij slaan we een andere weg in dan de gevraagde stelling Emoticon: Smile

Voor mij is het altijd moeilijk als ik netjes vraagt minta tolong Pak? Dan krijg ik uiteraard vloeiend Bahasa Indon. terug....dan moet ik weer in mijn haspelende "maleis" zeggen dat ik de taal niet goed beheerst...enz.enz. gezien mijn uiterlijk denken velen dat ik één van hun ben, daar ben ik natuurlijk trots op, ik ben daar geboren én getogen tot mijn 8e jaar.....Daarom ben ik nog steeds bezig te leren, maar het lukt mij niet goed omdat ik in mijn omgeving niemand ken die BH vloeiend spreekt, dat werkt in mijn nadeel....

Inderdaad op Java heb ik oudere mensen gesproken die héél trots "Hollands" kunnen spreken, het was eçht ontroerend om ernaar te luisteren....

Yerun...ik heb mijn ogen goed de kost gegeven, ik heb héél diep respect voor ouderen en vooral vrouwen die daar héél hard werken voor de kost, de rest...tjaaaaa....ik zal dáár maar niks over zeggen!!!!

paulana
User
spacer line

Hallo Kembang,

Heb jou posting gelezen over de becakrijder. 3000 rp vraagt hij en jij geeft het 10 voudige
daarvan!! Voor mij maak je zo de prijzen kapot voor andere toeristen, het staat in geen enkele verhouding. Als ik met de bemo van Candidasa naar Amlapura ga betaal ik hetzelfde als de andere inwoners 2000 rp. Waarom zou ik meer betalen voor dezelfde rit ? omdat ik Nederlandse ben..deze Nederlandse moest zich aanpassen aan de gebruiken, en dat doe ik dan ook, als ik in een warung wat groenten wil kopen moet ik meer betalen als mijn Balineze buurvrouw, daarom voor mij de supermarkt geen gezeur: harga pas.

Om Swastiastu

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

Paulana, omdat hij als ENIGE die naar ons toe liep....ongeveer 20 becakrijders lagen in hun becak naar ons te kijken of waren druk aan het praten en spelletjes te spelen.....
Deze man heb ik JUIST beloond voor zijn werkhouding....toeristen zijn in hun ogen toch RIJK??? Want dat zijn toch hun inkomstenbron....die laten ze maar effe liggen???
Op het moment toen zij ons weer zagen kwamen de meesten ineens naar ons voor een ritje in hun becak.....door de "gelukkige" becakrijder op de hoogte zijn gebracht.
Bij de meeste hardwerkende arme mensen hebben van ons méér gekregen dan normaal omdat zij daadwerkelijk voor ons wat hebben gedaan, méér dan dat zelfs....
Ik maak niets kapot Paulana.....juist die " arrogante" toeristen willen graag voor een dubbeltje beter gezegd voor een cent op de 1e rang zitten, niet dan??

INDOKETIGA
User
spacer line

even terug ontopic:

- Nederlanders willen alles plannen. Een vakantie is bijvoorbeeld al helemaal in het hoofd gepland van A naar B en het liefst al helemaal in een bepaald tijdsbestek. Wat een ellende indien de vakantie anders loopt dan gepland....

- Nederlanders zijn haast dwangmatig "geprogrammeerd" om het onderste uit de kan te halen. Alles moet zo effectief mogelijk en met zo min mogelijk kosten. Hier wordt onder elkaar veel over opgeschept (veel broodje aap verhalen).

- Nederlanders willen het liefst alles laten verzekeren en zekerheid hebben in alles. Leven in onzekerheid, daar is men allergisch voor...

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 29-06-2011 23:22 INDOKETIGA wrote:
even terug ontopic:

- Nederlanders willen alles plannen. Een vakantie is bijvoorbeeld al helemaal in het hoofd gepland van A naar B en het liefst al helemaal in een bepaald tijdsbestek. Wat een ellende indien de vakantie anders loopt dan gepland....

- Nederlanders zijn haast dwangmatig "geprogrammeerd" om het onderste uit de kan te halen. Alles moet zo effectief mogelijk en met zo min mogelijk kosten. Hier wordt onder elkaar veel over opgeschept (veel broodje aap verhalen).

- Nederlanders willen het liefst alles laten verzekeren en zekerheid hebben in alles. Leven in onzekerheid, daar is men allergisch voor...

Klopt een gevolg van de Nederlandse sociale verzorgings staat, Indonesiër snappen die houding niet, op zich niet vreemd natuurlijk.

spacer line  

On 29-06-2011 20:38 Kembang wrote:

Inderdaad op Java heb ik oudere mensen gesproken die héél trots "Hollands" kunnen spreken, het was eçht ontroerend om ernaar te luisteren....

!

Vaak misplaatste trots.
Door te zeggen dat je ( die oude generatie dan) een beetje of "goed" Hollan sprekken kunnen ze indirect zeggen dat ze " anders" zijn dan de gewone Indonesiers .
In mijn tijd (vorige eeuw) werden die mensen soms als ke Belandaan bestempeld.
Het was zelf not done om in Holan te sprekken , zeker tot ongeveer laat jaren 60. Begin jaren 70 ging het iets beter.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

49,303,249 topic views - 221,761 posts - 13,476 topics - 15,948 members - last post @ 22-08-2017 08:45 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

88,933,502 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com