indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

On 30-07-2011 03:47 Yogya-Bali wrote:
Geen stammen-begrip in RI Sapo? Kijk even wat Yerun hierboven plaatst:
removed]
Suku = stam. Dus.....
.

Ik heb het even opgezocht en suku kan ook betekenen etnische groep/etnische bevolkingsgroep. Zelfs de kamus van Jeroen geeft behalve stam ook het woord etnische groep aan. Dus het hoeft niet persť stam te zijn.

Hieronder een "oudje" uit Rakyat Merdeka 02-10-2010:
[quote removed]
Vertaling: = Tribalisme is een bekrompen manier van denken over tribale dogma, met de geest van irrationaliteit en primitivisme.

Klopt helemaal, maar is wel universeel bedoeld. Komt nog voor bij stammen die geÔsoleerd en primitief leven. Is niet kenmerkend voor de samenleving van RI.

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

On 30-07-2011 03:47 [url=http://forum.indahnesia.com/profile/2000/]Yogya-Zie wat er vorige week gebeurde in Bali waar 2 dorpen/banjars met zwaar geweld elkaar te lijf gingen. Ook dat is een vorm van tribalisme ondanks dat het om 1 stam/volk gaat, maar een vergelijkbaar soort van tribalisme: Wij tegen Zij.

Als de Feijenoord aanhang de supporters van Ajax naar het leven staan met alle rellen van dien is dit zeker ook een vorm van tribalisme. Wij tegen zij.
Zo zijn alle ongeregeldheden en rellen wel te herleiden tot tribalisme.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Dat voorbeeld van die krant hierboven (Rakyat Merdeka) gaf ook het gedrag van voetbalsupporters aan als een vorm van tribalisme. Klopt; dat is ook te herleiden tot tribalisme. De term tribalisme gaat uiteraard verder dan het enge begrip "stam" (hoewel het wel hieruit stamt). Als men de term negatief duidt, dan kan het woord "stam" veel ruimer worden gebruikt dan het wordt gebruikt in de Nederlandse taal.
Men praat hier net zo makkelijk over suku perang (letterlijke betekenis van het woord stam: stammenoorlog) op Papua als sukuisme (= paham atau praktik yg mementingkan suku bangsa sendiri = begrip of praktijk dat de nadruk legt op de eigen etnische groep), een veel gebruikte term hier in Indonesie waarmee men duidt op eng groepsdenken. Het begrip "stam" moet zeker ruimer worden opgevat dan alleen de term "stam" op zich. Voorbeeld dat ik al naar voren haalde, zijn de recente rellen op Bali tussen dorpen/banjars waar ook de termen sukuisme en tribalisme werden gebruikt in het nieuws; duidend op een "enge" vorm van groepsdenken (Wij versus Zij).

spacer line  

Eerlijk gezegd , vraag ik me af of suku ( = voet in bhs Sunda)altijd herleidt kan worden tot STAM( in enge zin)..
Honderd jaar(of meer) geleden kan men mss nog over stam(men) spreken , zoals men over die kleine/grote groepen mensen in Papua/ mss ook in Afrika. of nog niet ontdekte stammen in Zuid Amerika.

Bij de "suku"Sunda en Jawa , etc (grote bevolkingsgroepen) betekent het ook als streekgenoot (provincie) , en dan heb je ook nog behoorlijke verschillen.
Zelfs suku Ambon bestaat uit honderden kleine groepen( suku) , dorpen, eilanden.

Ome Sid kwam uit Jakarta , beweer tot Orang Betawi ( "suku" Betawi)/ anak Djakarta..
Geboren , getogen etc in Djakarta, familie /clan (geen suku , wel keluarga besar) al bijna 2 eeuwen in Jakarta en omgeving.(vaderszijde)
Kan makkelijk beweren termasuk(behorende tot) , suku Sunda(van moederszijde), maar nooit gebruik , wel orang Sunda..
Kan ook beweren een beetje Javaans , nu zelf Orang Amsterdam.

Tot welke tribal behoor ik dan ?
Het zal mss interessant zijn voor de heren wartawan om een moeilijke woord tribal, tribalisme(bahasa ENGLIS ook nog ) te schrijven .
De praktijk is moeilijker .

bisa dicek of makemyday .

spacer line  

]Een in een beleefdheidsfrase vervatte vraag om iemand te kunnen plaatsen en te (be)(voor)oordelen. Waarom vraagt men niet hoe laat de trein gaat of mooi weertje?

Je hebt gelijk.
In mijn geval en ik durf hier te beweren dat het ook geldt voor de meesten onder ons dat je het doet omdat je interesse hebt voor die andere persoon.
En niet van die nietszeggende mooi weer vandaag, of wat een rot weer vandaag .
Iedereen weet dat het een ijsbrekertje woorden zijn .

En dan zoekt je bepaalde gemeenschappelijke punten waar je verder in kan gaan , voetbal , politiek .
Meestal krijg je aansluiting , en ya het praat makkelijker als je bepaalde gemeenschappelijke punten heb .
Soms ontmoet ik een Tukker ( bewoner van Twente) , soms hoor je het uit hun accent.
Dan vertelde ik dat ik ooit in Twente (Enschede/Hengelo) studeerde.
Dus dan kunnen we verder gezellig praten .Er ontstaat menselijke contacten , je gaat a.h.w elkaar aardig(e)r vinden /matsen omdat je een oud "streekgenoot"hebt ontmoet.,
Is afhankelijk hoe je zich zelf opstelt.
Trouwens bij de Indonesiers is het echte "sukuisme" al lang verdwenen , wie kan nog zeggen dat hij/zij een echte batak , ambon, padang , sundanees is en daardoor de anderen uitsluiten . Is niet meer mogelijk.
Er wordt al eeuwen vermengd

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 30-07-2011 09:53 Surya Atmadja wrote: Trouwens bij de Indonesiers is het echte "sukuisme" al lang verdwenen , wie kan nog zeggen dat hij/zij een echte batak , ambon, padang , sundanees is en daardoor de anderen uitsluiten . Is niet meer mogelijk.
Er wordt al eeuwen vermengd
Kom maar eens op Java en Bali; daar zouden ze het kunnen hebben uitgevonden. Niet 100% Javaan of Balinees........dan hoor je er niet bij. Heel anders op NTT of Maluku waar 25% van hun bloed al genoeg is om er bij te horen. Nee, racisme op Java (ik heb het niet over "suku" Sunda) en Bali, breek me de bek niet open. Vraag het maar aan mijn kinderen, die worden er nog meer mee geconfronteerd dan hun oude bule heer. Aan de buitenkant : "Oh wat leuk die Indo/Londho-kinderen", maar in werkelijkheid.......

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

Een in een beleefdheidsfrase vervatte vraag om iemand te kunnen plaatsen en te (be)(voor)oordelen. Waarom vraagt men niet hoe laat de trein gaat of mooi weertje? Ik weet ook wel dat het een beleefdheidsfrase is, maar de gedachte erachter ligt anders. Met het toenemen van de welvaart, neemt ook het meer individualistisch denken toe en wordt zelfs de achterliggende reden van zulke beleefdheidsvragen onderzocht.

En in deze hostels komt geen jeugd die zich doorgaans tijdens hun vakantie op de Costa's volgiet met alcohol, maar het meer bedachtzame type. Dus veel minder kans op racistische vooroordelen bij deze groep. En dan gaat het ook nog over personen van allerlei verschillende nationaliteiten.

paulana
User
spacer line

En hoe denkt Ome Sid dan over Bali..met name de Bali-aga gemeenschappen,
waar incest nog een dagelijks gebeuren is. De teugels zijn niet meer zo aangespannen, maar toch je wordt verbannen naar een afgelegen deel van het dorp als jouw aanstaande man of vrouw het niet eens is met de eeuwenoude regels van deze dorpen, die niet allemaal zo dicht bij de de geciviliceerde wereld liggen als Tenganan, want dat dorp laat zich exploiteren, en wil tevens de "regels" in stand houden wat dus bijna onmogelijk is.

Om Swastiastu

ibusas
User
User icon of ibusas
spacer line

Wat was nou ook alweer het antwoord op de topic-vraag???

bambang
User
spacer line

Het antwoord is gegeven op 28-7-2011 om 10:43 uur.

spacer line  

Bedanky voot alle informatie Emoticon: Bye bye

spacer line  

On 30-07-2011 04:15 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
De gelegenheid maakt de dief.. .... Als men nou eenmaal simpel doorgaat met racistisch denken, laat het dan ook in je voordeel uitvallen. In het geval van Malam weten wellicht al teveel familieleden dat zijn Pop Nederlands staatsburger is. Maar als niemand dat weet; tja er kraait geen haan naar. Dat heeft de natie zelf over zich afgeroepen met het simplistische rassen- en huidskleur-denken. Ik maak er al meer dan 20 jaar profijt van.

De gelegenheid maakt de dief.

Is een bekende gezegde.
Als er geen gelegenheid is , dan kan je het ook maken/scheppen .
In combinatie met intelegentie , VOC mentaliteit en de domme autochtonen is de cirkel rond. Emoticon: Party!

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

EVEN rekenen Om Sid Y-B plaatste die posting op 30-07-2011 04:15
En u antwoord 21 10-2011 er nu pas op??? heb je zitten te slapen of zo, of denk u er nu pas aan dat je ontdekt dat de Javanen het nu nog steeds doen ano 2011 in Papua Nieuw-Guinea, wat de Nederlanders 350 jaar geleden heeft gedaan.
Kijk de foto eens goed, er zitten toch IndonesiŽrs bij, waaraan hebben die zich misdragen........ Emoticon: Angry

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Geeft niet Oom Ziel, dan ga ik ook even terug in de tijd (na lange absentie):
Sapolidi 02-08-2011
"Waar kom je vandaan en waar ga je naar toe, zijn de twee gebruikelijke openingszinnen........"

Dari mana? betekent voor de Indonesier niet "Waar kom je net vandaan?". Nee, het betekent: "Welke afkomst heb je? Uit/van welk (ei)land kom je?"
Men moet de "tegen-/medestander" nou eenmaal kunnen duiden en plaatsen. Zoals ik al zei om alle (voor)oordelen op de persoon los te kunnen laten (vooroordeel hoeft niet altijd negatief te zijn). Als je zegt dat je Batak bent, dan komt het vooroordeel kasar naar boven, oftewel: "Oppassen, deze persoon kan grof zijn."
Als je zegt dat je Yogyakartaan bent, dan komt het vooroordeel halus naar boven, oftewel: "Deze persoon zal wel verfijnd en beschaafd zijn."
Dus duidelijk een negatieve en positieve beoordeling. Maar wel vooroordelen.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Inderdaad, dat dari mana? heeft zijn vriendelijke trekje allang verloren, het is een ombeschofte vraag haast, zeker gezien het antwoord dat ze over het algemeen verwachten: ze willen niet weten dat je net van de Superindo af komt inderdaad. Uitzonderingen zijn natuurlijk mensen die je kent, maar die groep is aanmerkelijk kleiner dan de mensen die je niet kent...

Over die vooroordelen nog maar niet te beginnen, maar daar zit ik als Belanda redelijk goed hier, want het zijn vooral die smerige spleetogen ( si mata sempit genit , niet mijn woorden) uit zowel Zuid Korea en Japan (1 pot nat voor de mensen hier) die het moeten ontgelden wat negatieve beeldvorming betreft.

Het enige wat ik me afvraag waarom alle satpam me Adam noemen. Maar goed, dat laat ik maar zo, moet dingen niet moeilijker maken dan het al is.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 21-10-2011 11:42 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

De gelegenheid maakt de dief.

Is een bekende gezegde.
Als er geen gelegenheid is , dan kan je het ook maken/scheppen .
In combinatie met intelegentie , VOC mentaliteit en de domme autochtonen is de cirkel rond. Emoticon: Party!

Mwah, een beetje zwak pak Surya. Ik geloof niet dat het hier gaat om VOC-mentaliteit en domme autochtonen maar om slecht opgeleide, corrupte immigratieambtenaren waarvan Malam gebruik kan maken in zijn voordeel. Dat is wat anders.
Verder blijft het gewoon een feit dat de natie dat over zichzelf heeft afgeroepen met haar simplistische rassen- en huidskleur-denken. Daar profijt van maken? Ja, ik zou een dief uit eigen portemonnee zijn als ik daar geen gebruik van zou maken. Ik ben geen Don Quichotte die tegen windmolens gaat strijden. Sorry, aanpassen wordt er hier toch telkens geroepen op dit forum? Doe ik uitstekend...

spacer line  

On 22-10-2011 13:23 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]

Mwah, een beetje zwak pak Surya. Ik geloof niet dat het hier gaat om VOC-mentaliteit en domme autochtonen maar om slecht opgeleide, corrupte immigratieambtenaren waarvan Malam gebruik kan maken in zijn voordeel. Dat is wat anders.

Verder blijft het gewoon een feit dat de natie dat over zichzelf heeft afgeroepen met haar simplistische rassen- en huidskleur-denken. Daar profijt van maken? Ja, ik zou een dief uit eigen portemonnee zijn als ik daar geen gebruik van zou maken. Ik ben geen Don Quichotte die tegen windmolens gaat strijden. Sorry, aanpassen wordt er hier toch telkens geroepen op dit forum? Doe ik uitstekend...

Je moet ook tussen de regels kunnen en willen lezen.

Zonder namen van personen te noemen ( waarom zou ik ?) wil ik alleen maar duidelijk maken dat er veel hypocrieten(orang munafiek) die naar de domme / luie autochtonen wijzen , en zeker als het over KKN gaat.

Het leuke is dat juist sommige Nederlanders die ook met hun wijsvingers wijzen vaak even hard mee doen aan de KKN praktijken .En daar moet ik om lachen.
Van mij mag het , heb geschreven dat mijn motto is Leven en laten leven.
Met extra toevoeging(deze keer) in in onze verschillende werelden ( God zij dank).

Wat jou betreft, ik weet dat je meer ervaring hebt in de harde leven in Indonesia , je krijgt niks gratis , en je bent eerlijk en realistisch genoeg.
En niet hypocriet . Heb je nog niet kunnen betrappen Emoticon: Shiny
Met een paar anderen( met 1 hand te tellen) kan ik mss op sommige vlakken nog leren
Je moet hard maar menselijk blijven en willen aanpassen , anders kan je de jungle daaro moeilijk overleven.

Dankzij de vaak incompetente , half corrupte ambtenaren die aan KKN meedoen om hun "schamele"gaji( salaris) op te krikken omdat ze een black berry of extra motorfiets voor de kinderen te bekostigen , kunnen vele wisman of sosbuders ook hun profijt halen.
Menselijk , en wat mij betreft : "who cares" .

spacer line  

On 22-10-2011 13:19 Yerun wrote: [BR

Het enige wat ik me afvraag waarom alle satpam me Adam noemen. Maar goed, dat laat ik maar zo, moet dingen niet moeilijker maken dan het al is.

Wat is het jou waard als ik het kan uitvinden ?

Tierlijk lopen mensen met (voor) oordelen , dat is menselijk .
Als ik in Amstelerdam loop en bepaalde figuren zie gebeurt weleens dat ik niet politiek correcte woorden of gedachten heb.
Gelukkig kan ik bij meneer pastoor gaan biechten , en wordt mijn zonden schoon gewassen.

Ook als ik in Jakarta loop , dan is het vaak mis. Emoticon: Wink
Zeg maar niks , alles wordt genoteerd of vereeuwigd op het net .

spacer line  

On 22-10-2011 13:19 Yerun wrote:
Inderdaad, dat dari mana? heeft zijn vriendelijke trekje allang verloren, het is een ombeschofte vraag haast, zeker gezien het antwoord dat ze over het algemeen verwachten: ze willen niet weten dat je net van de Superindo af komt inderdaad. .

Gaat om de context.

In de meeste gevallen gaat men een gesprek aanknopen als ze belangstelling hebben voor elkaar.
In grote steden ( Jakarta bijvoorbeeld) is het vaak een cuek geval geworden.
In de lift ga ik zelfs zo ver mogelijk van de anderen staan ( niet door de BK= bau keringat) , maar om niet lastig gevallen te worden voor een basa basi openingsgesprek.

Ngga ada waktu ( geen tied mien jong) , of cuek ajalah ( je neem een" schijt aan jou " houding aan ) , of ga je de plafond van de lift uitvoerig bestuderen.

Bisa diCek,

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Om Ziel je begrijp het niet. Emoticon: Nooo
De bedoeling van het opdiepen van oude topics, is vrij duidelijk.
Goed lezen wat er geschreven wordt.
Zoals ik al eerder schreef, zuigen, steken en uitlokken, achter over leunen en wachten dat iemand in het verweer gaat en en een ban krijgt, laat je niet verleiden door deze geniepige acties Emoticon: Wink
Stiekem zuigen noemen we dat in Nederland, typisch Indonesisch Emoticon: Yes! Emoticon: Bye bye
Een vos verliest wel zijn haren maar niet zijn gemene Indonesische streken Emoticon: Shiny
Tja denken dat je slim bent is ťťn, maar dat je zo doorzichtig als een glas bent is twee Emoticon: Wink effe wachten, nog effe wachteeeeeeeen pizzaaaaaaaa Emoticon: Clown
Nou succes ya Emoticon: Yummie! en nog veel plezier Emoticon: Laugh out loud

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Overigens nog even de topic doorgelezen, ook tussen de regels en ik laat me maar niet verleiden.
Toch nog even een kleine opmerking, allereerst heeft dit geen kl.ten te maken met wat het leven hier nu eigenlijk kost.
Lees ik het onderstaande dan vraag ik me af of iemand die naar IndonesiŽ wil er iets van begrijpt, het zal zeer zeker vaak worden gelezen, want de kosten van iets en een Nederlander is nu ťťnmaal synoniem.

In de meeste gevallen gaat men een gesprek aanknopen als ze belangstelling hebben voor elkaar.
In grote steden ( Jakarta bijvoorbeeld) is het vaak een cuek geval geworden.
In de lift ga ik zelfs zo ver mogelijk van de anderen staan ( niet door de BK= bau keringat) , maar om niet lastig gevallen te worden voor een basa basi openingsgesprek.

Ngga ada waktu ( geen tied mien jong) , of cuek ajalah ( je neem een" schijt aan jou " houding aan ) , of ga je de plafond van de lift uitvoerig bestuderen.

Bisa diCek,

Even het verhaal van meneer Bisa di cek analyseren en vertalen, want dit is weer duidelijk zo'n verhaal om wat te zeggen om gewoon wat te willen zeggen.
Allereerst Bisa di cek betekent "je kan het controleren".

Zoals wij in Nederland goedenmorgen/dag/middag of avond zeggen vraagt de IndonesiŽr "Mau kemana" of te wel "Waar ga je heen" komt verdomd nieuwsgierig over, maar in deze ben ik het duidelijk niet met Yerun eens, het is gewoon een soort beleefdheids vorm en het antwoord is al even onbelangrijk.
Een cuak geval zoals meneer Bisa di cek stelt, ja de letterlijke vertaling is onverschillig of koel in het woordenboek, dus daar kunnen we niet zo veel mee.

De lift, ja ja ook een titel van een Nederlandse film, nou ik sta hier in IndonesiŽ niet zo vaak in liften, die kan men wel overal in de grote steden vinden, maar in het bergstadje waar ik zit heb ik er nog niet ťťn kunnen ontdekken.
Mooie aanleiding om ontopic te blijven, mijn budget is niet groot genoeg om in grote steden in dure hotels met een lift te zitten. Emoticon: Wink
Interessanter is wat meneer Bisa di cek zegt over het gebruik van een lift zo ver mogelijk van iemand vandaan gaan staan voor BK.

Ja ja ik weet het, een heel bekend pannenmerk in Nederland, maar ja gelukkig verduidelijkt meneer Bisa di cek het woord wel, bau keringat, nu gaat iedere potentiŽle IndonesiŽganger weer achter zijn oor krabben "bau keringat" is dus zweetlucht Emoticon: Wink
Zo dat weten we dus ook weer.
Meneer gaat dus heel arrogant in een hoekje naar het plafond van de lift staren want hij heeft geen zin in een basa basi gesprek.

Vertaling basa basi is min of meer een beleefdheid gesprekje.
Met andere woorden ik sta in Nederland in de lift, mijn buurman kijkt mij aan en zegt "goh wat een regen hť" dan ga ik ongeÔnteresseerd naar het plafond staren Emoticon: Confused
Laten we dus voorop stellen dat meneer Bisa di cek dus pretendeert een IndonesiŽr te zijn. Emoticon: Yes!

Nou als bleekgezicht dit dus gewoon niet doen, geef beleefd antwoord.
Zeg dus niet "ngga ada waktu" ik heb geen tijd, want dat flik je in Nederland niet en al helemaal niet in IndonesiŽ als bleekgezicht.
Afijn het moraal van dit verhaal, meneer Bisa di cek heeft met zijn posting iets willen zeggen alleen maar om wat te zeggen en dit kan mensen die op vakantie gaan IndonesiŽ weleens op het verkeerde been zetten Emoticon: Yes!

Als laatste zal een iedere onwetende ook gaarne de vertaling van cuek ajalah willen weten.
Nou zo ver gaat mijn taalkennis dus niet, ook het woordenboek niet, maar ik vermoed dat hij wil zeggen cuek saja, oftewel gewoon heel onverschillig.
Afhankelijk van je wensen en noden, kan ik zeggen dat je in IndonesiŽ al voor pakweg een 1600 Euro een fijn bestaan kan hebben, niks auto, niks dure appartementen, niks een chauffie, bediende en tuinman, gewoon een leuk huisje, een hulp, je natje en je droogje en buiten de grote steden. Emoticon: Yummie!

spacer line  

On 22-10-2011 13:12 Yogya-Bali wrote:

Dari mana? betekent voor de Indonesier niet "Waar kom je net vandaan?". Nee, het betekent: "Welke afkomst heb je? Uit/van welk (ei)land kom je?"

Men moet de "tegen-/medestander" nou eenmaal kunnen duiden en plaatsen.
Zoals ik al zei om alle (voor)oordelen op de persoon los te kunnen laten (vooroordeel hoeft niet altijd negatief te zijn). Als je zegt dat je Batak bent, dan komt het vooroordeel kasar naar boven, oftewel: "Oppassen, deze persoon kan grof zijn."

Klopt.
Waar kom je (net) vandaan betekent niet "waar je ben je eigenlijk geweest" ?
NIET van Indomaret , van de Mall of van de kakus umum ( toilet).

MeestaL vraag men dat als men tijd en interesse hebt na een poosje ( een paar minuten ) tijdens een lange autorit of busrit .
Vaak gecombineerd , men zegt Asalnya dari mana ( waar kom je eigenlijk vandaan.
En meestal kan je afleiden uit welke streek men komt als je hun hoort praten .

In de tig jaren dat ik voor het eerst kontak krijg met Indonesiers ga ik ook niet gelijk vragen " (asal)nya dari mana ".
Het is te direct , dus kurang halus( niet zo verfijnd) , m.a.w te bot .
Na veel basa basi kan je men stap voor stap verder ingaan om de gesprekpartner te kunnen duiden(zoals Y-B) schreef .
De vrolijke soms ook botte Jakartanen( bestaat ook ) ,kan je min of meer vergelijken met Amsterdammers
Je kan ook proberen om iemand te kunnen "plaatsen" of hij/zij .Iemand uit de andere eilanden komt , uit de provincie, uit de grote steden.
Voor mensen die daar tig jaar wonen en veel reist is het mogelijk om het te duiden.

Maar dan moet jetoevallig interesse hebben en ook de tijd hebben.
Bij een vluchtige ontmoeting ,zoals appartements ingang , in de lift ga je soms alleen maar beleefd knikken(groeten) , en verder in je krant verdiepen . Dat zie ik ook als ik met de trein reis of tijdens een binnenlandse vlucht .
In een angkot ga je ook geen gesprek voeren , tenminste dat heb ik nog nooit gezien .
Hoogstens permisi/ mari (marie ) zeggen als je in of uit stapt.

spacer line  

On 22-10-2011 13:19 Yerun wrote:

Over die vooroordelen nog maar niet te beginnen, maar daar zit ik als Belanda redelijk goed hier, want het zijn vooral die smerige spleetogen ( si mata sempit genit , niet mijn woorden) uit zowel Zuid Korea en Japan (1 pot nat voor de mensen hier) die het moeten ontgelden wat negatieve beeldvorming betreft.

.

Mata sempit genit betekent iets anders dan smerige spleetogen .

Mestal zegt men Mata sipit ( spleetoog) genit/centil.
Centil is hoe men zicht gedraagt en vaak gekombineerd met hoe men zicht kleedt.
Voor mij zijn het toch geen "smerige" wezentjes( in dit geval gaat het over vrouwen met een Chinese, Japanse, Zuid Korease uiterlijk of afkomst ).
Moet je maar in Kelapa Gading Mall gaan , of Taman Anggrek , of Central Park kijken .
Heb je veel leuke meisjes of vrouwen lopen , en smerig zijn ze zeker niet. Emoticon: Yes!

Voor de "gemiddelde"Indonesier is een bule vaak een Londho , terwijl het mss een Engelsman, een Amerikaan of Duitser is .
Of je moet hun kunnen onderscheiden als je hun horen praten.

Je kan een medelander soms herkennen aan hun bermuda broek , hun gezondheidssandalen( "teva"sandalen) en witte katoenen sportsokken .

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

49,929,256 topic views - 222,135 posts - 13,485 topics - 16,234 members - last post @ 21-09-2017 00:17 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

89,972,387 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com