indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

jurryt
User
spacer line

Na het aanmaken van, in mijn ogen, redelijk succesvolle topic "ergernissen" waar ik vooral op de 2e en 3e pagina erg veel interessante meningen tegen kom die blijkbaar bijna iedereen op de 1 of andere manier wel deelt, lijkt het mij leuk om ook een "positiviteit" topic te openen.

Er werd, terecht, opgemerkt dat er misschien een "superioriteit" gehalte aan zat te komen. Maar zo moeilijk is het nu ook weer niet om positief te gaan praten over IR. Hoewel voor menig Nederlander het makkelijker is om negatieve punten op te sommen, laten we dan eens ons best doen om positieve punten op te sommen. De punten waarom ik verknocht ben aan IR, ondanks de negatieve punten. Dat heb ik ook met NL & Singapore. Ondanks de vele negatieve punten, blijf ik deze 2 landen ook erg interessant en mooi vinden.

Mijn ervaring met positieve punten zijn denk ik aardig veel. Hoewel ik niet snel stil sta bij de positieve punten omdat ik dat "als normaal" zie, of omdat ik het "te raar" vind (cultuur).

Zoals eerder beschreven in de topic "ergernissen" heb ik dus een Indonesische vriendin. Ze is ontzettend loyaal en heb nog nooit een ander meisje gekend die zo loyaal is tegenover haar vriend (man). Natuurlijk, je hebt the prostitutie en de dames die "gold diggen", maar je hebt ook de "normale" mensen.

Ze helpt met in alles waar ze mij in kan helpen. In de periode dat ik financieel gekneld zat, heeft zij (en haar familie) ontzettend veel aan mij gedacht en er alles aan gedaan om mij "hier te houden" en positief te laten voelen. Een trip naar Java, zorgen dat zij hun eten aanpassen aan mij, mijn huur voor een maand betalen (waar ik erg "ashamed" onder ben, en dus ook terug betaalt heb), maar in alle kanten hebben ze mij geprobeerd te steunen. Opgenomen in de familie en zich wat meer aan mijn levensstijl aanpassen voor zover zij dat kunnen.

Nu alles erboven is/komt, missen ze mijn aanwezigheid als voorheen en willen ze nog steeds alles doen om mij thuis te laten voelen. Dit puntje heeft dan ook weer "ergernissen", maar dat is beschreven in de andere topic.

Daarnaast staan veel mensen voor je klaar. Ja, je hebt de mensen "geef mij geld en ik 'help' je", maar je hebt ook mensen die echt veel voor je willen doen zonder iets terug te verwachten. Als je iets terug wilt geven, voelen ze zich schuldig. De mentaliteit om elkaar te helpen is aanwezig bij een gros van de Indonesische mensen die ik hier ken. Ok, als je, in Bali, in kuta o.i.d. bent, kunt je zoiets niet snel verwachten, maar gianyar en noordelijker is het veel gemoedzamer.

Mensen zwichten wel wanneer je je harder opstelt en accepteren dit sneller. In Nederland hoef je jezelf niet zo te bewijzen zoals in IndonesiŽ, maar eenmaal jezelf "bewezen" te hebben, laten ze veel dingen lopen en geven je eerder gelijk wanneer je ook echt gelijk hebt. In tegenstelling tot NL waar ik een onterechte aanslag kreeg; na veel geregel kwamen ze erachter dat zij een fout hadden gemaakt en geen sorry of dankje zeggen, maar simpel "de zaak is bekeken en gesloten." Ok, in business houd ik wel van dit soort mentaliteit, maar hier is het ook een sorry als iemand oprecht inziet dat diegene een fout heeft gemaakt.

Waar ik het niet mee eens ben maar wel voor de man goed KAN zijn; de man is "koning". Ik vind het maar lastig altijd de beslissingen te moeten nemen en hamer ook maar op mijn vriendin dat zij gelijk staat aan mij en vaak ook gewoon hoger, maar iets wat ik wel prettig vind "ik ben moe" na het werk en er wordt alles gedaan om je een prettige avond te geven met eten e.d. Ik vind dat opzicht prettig, maar ik ben er NIET mee eens.

Daarnaast kun je bijna ALLES krijgen wat gemaakt is van hout, steen of stof. Zelfs als het een paar keer misgaat, je krijgt het uiteindelijk voor een prijs waar je in Nederland het als "wantrouwen" gaat vinden. Mijn hele interieur van hout, eigen design, fantastisch in elkaar gezet, minder dan 4 juta. Dat is ongeveer 340 euro. In Nederland? Zet er een nulletje achter!

Business kennen vele Indonesische mensen op hun eigen manier, niet de manier zoals ik zou willen of hopen, maar ze kunnen als geen ander empathie vertonen bij degene van wie zij houden (ook keihard laten vallen, maar dat is ander verhaal). Ze helpen je graag op culturele en traditionele vragen en als je laat zien dat je geÔnteresseerd bent, krijg je 1000 en 1 connecties om meer te onderzoeken.

Kortom, de sterke punt (wat gelijk ook negatief kan zijn) is de sociale band en empathie die veel mensen kunnen opbrengen om je zo thuis mogelijk te laten voelen. Persoonlijk zie ik liever niet elke dag de familie van mijn vriendin (waar ik ook naar toe werk), maar ik kan niet anders zeggen dat ik er erg veel aan gehad heb. Mocht het tot trouwen komen, trouw ik met mijn vriendin en niet haar familie. Dat zal lastig worden, maar nogmaals, werk ik naar toe.

Dit is echt meer persoonlijk wat ik heb meegemaakt, dan wat ik om mij heen zie. Jullie kunnen vast wel punten aanhalen waar andere mensen zich in mee kunnen voelen. Nogmaals, ergernissen is makkelijker dan positieve dingen, maar agh, wij zijn hier te gast dus moeten echt wel weten waarom wij IndonesiŽ mooi vinden zoals het is.

/EDIT:
Ik denk algemeen voorkomend, maar dat is denk ik per persoon afhankelijk, is de variatie in eten, mensen, cultuur en traditie die je hier meemaakt. In Nederland is het allemaal zo monotoon, eentonig. In (Bali) is het alles bij elkaar en alles kan ook bij elkaar. Veel nieuwe mensen over de wereld die je ontmoet die hier komen voor een uitdaging (naast de toeristen) in plaats van "stuck" te zijn in je eigen land. Ik vind dat interessant en leer daar enorm van.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

jurryt; uiteraard zijn er goede punten te benoemen. Gelukkig maar! Jij haalt er al enkele van aan..

ik heb mijn meubels in Yogyakarta gekocht. Allen teakhout en mooi donkerbruin afgewerkt. Niet alles is perfect, maar voor de prijs die ik ervoor betaald heb kan ik een deurtje zelf ook nog wel bijschaven naar verloop van tijd. Mijn 'kantoor' meubel dat ik zelf heb ontworpen (3cm dik werkblad, compleet massief hout, rekken van planken van 1.5 cm dik, in vier losse delen als bouwpakket te vervoeren) kostte nog geen 3 miljoen. Zoiets kost kapitalen in Nederland, alleen al omdat je dan per se FSC hout moet hebben en dat soort gein. Hier komt hout 'gewoon uit het bos', controleren of het legaal of niet is, heeft geen zin, net als dat FSC keurmerk.

Als ik transport nodig heb (heb geen auto voor de deur staan, nooit nodig gehad) dan kan ik met de bus vanuit hier (Lippo Cikarang) ieder uur naar Blok M in hartje Jakarta, ook vertrekken er hier vanaf de ingang tolweg bussen naar Bogor, Tangerang, Merak, Bandung en verder Java in. Schitterend gewoon, wachten en instappen. Mocht ik een taxi nodig hebben dan houd ik deze eenvoudig aan overal in Jakarta en andere grote steden. Langer wachten? Alleen als het regent en als het spitsuur is... maar dat is normaal.

Mijn hulp in de huishouding, een jong ding van 15, bijna 16, doet alles wat ze moet doen en als het kan een beetje extra. Hiermee bedoel ik geen rariteiten, maar gewoon zelf op het idee komen om dit eens uit te mesten en schoon te maken. Schitterend gewoon. Ze haalt in de ochtend (voor 5 uur) verse spullen op de markt of de winkel 'achter', kookt wanneer ze denkt dat er honger is (en zo niet komt het toch wel op) en ruimt achter mijn kont op. Ik ben niet zoiemand die alles maar laat liggen, maar het kan toch altijd beter opgeruimd worden blijkt nu.. haha.. Na 5 jaar in Indonesie ben ik toch wel redelijk verwend en kan ik niet meer zonder. Heb er de tijd niet voor joh.

Dit heeft overigens niets met superioriteit te maken, maar is gewoon vraag en aanbod. Ik zoek iemand die bepaalde dingen wil doen en er komt altijd wel iemand naar me toe die het 'even doet'. Ben vaak nog te 'lui' om te onderhandelen over de prijs, omdat ik het werk gedaan wil hebben op een goede manier, en dat mag best wat geld kosten (relatief gezien valt het toch wel mee). Voor goed werk krijgt men naar mijn mening goed betaald, zo niet dan komen ze ook niet meer bij je terug 'Ben al elders bezig', en die 'smoes' hoor ik alleen als ze daags erna toch even langskomen om mijn klusjes te doen.

spacer line  

Je bent toch een rare foreigner , en mss ook een rare Belanda.
Jou ervaring is duidelijk anders dan de ervaringen van sommige leden hiero.

Zou het dan te maken hebben met de "lingkungan" Emoticon: Wink waar je je begeeft ?

bisa dicek of makemyday .

spacer line  

Wat uyrrit vertelt ben ik ook tegen gekomen. Ik heb het grootste deel van mijn reis destijds als toerist meegemaakt, maar heb ook vele dagen aan de zij van mijn vriendin geleefd, onder het 'gewone' volk zeg maar.

Veel hartelijkheid en ze luisteren graag naar de verschillen tussen de landen. Door al die interesse vergat ik nog wel eens dat ik ook veel van hun wilde weten. Ik heb in Oost en Midden-Java niks gemerkt van 'verkeerde' moslims zoals ik hier wel eens lees. Overal was het gemoedelijk en behoorlijk open-minded.

Ik ben ook vaak getrakteerd, terwijl ik niet beter wist dan dat de buitenlander betaalt. Ik ben meerdere keren bij arme mensen thuis geweest en zonder dat er iets tegenover stond, kreeg ik gado2, volop drinken en eten. Ik heb vooral gemerkt dat je zelf veel hartelijker wordt als mensen om je heen hartelijk zijn, dat ben ik in NL wel eens kwijt.

Een tekeningetje maken voor een kind in de Bemo geeft een onvergetelijke lach, andersom kan ik me niet voorstellen dat een kind hier opkijkt als een Indo iets voor hem tekent. Ik heb - ondanks de armoede - de meest blije kinderen gezien, een groot contrast met de kinderen die ik hier om me heen zie, die nauwelijks van hun Nintendo af te slaan zijn.

Ook bij mij is de familie heel hartelijk en doet alles voor je. Misschien omdat ze hopen dat dat de band met mijn vriendin intensiviseert ... maar het voelt gemeend. Het grootste compliment wat een IndonesiŽr verdient ? De eeuwige lach !

"Bhinneka Tunggal Ika"

jurryt
User
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Yerun precies; ik kan het nog niet veroorloven, maar misschien in de toekomst. Allereerst vermaak ik mij prima in "verwesterse" appartementen.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Surya
Sorry, saya belajar bahasa Indonesia, Lingkungan?

Ik zit hier nu bijna 11 maanden en ben er nog steeds niet uit wat ik nu precies van Indonesia vindt. Ik heb echt heel veel negatieve punten en ook erg veel positieve punten meegemaakt. Als je geld hebt, maak je je gewoon minder zorgen om de negatieve dingen. Als je geen geld hebt, zie de negatieve dingen snel komen. In de 11 maanden dat ik hier nu ben, heb ik gewoon nog geen goed beeld hebt.

En ja, misschien ben ik een rare foreigner of een rare Belanda, maar ik ben oprecht geÔnteresseerd in bepaalde materie zoals cultuur, traditie en vooral levensonderhoud en ben mij welbewust dat ik te gast ben in dit land. Hoe dan ook, ik wil alles van minimaal 2 kanten bekijken en daarna oordelen trekken. Indonesia heeft veel kanten en is moeilijker oordelen te maken!

Zoals in het andere topic beschreven, behoud ik mijn normen waar ik veel waarde aan hecht, maar maak nu ook dingen mee waar ik nooit bij stil gestaan heb. Dat is positief me dunkt!

spacer line  

Lingkungan is "de omgeving" , social level waar je terecht komt en (hopelijk) opgenomen wordt.

Als je een aardige en een mooie Indonesische meisje in een bar ontmoet heb , weet je niet zeker of ze daar "verdwaald" is .
De kans dat ze een verleden had is wel aanwezig.
Afhankelijk van haar sociaal afkomst / millieu en economische omstandigheden bestaat er grote kans dat een buitenlandse man daardoor in aanraking komt met een "verkeerde" vrouw.

En dan lees je hier die zogenaamde "horror" verhalen.

bisa dicek of makemyday .

jurryt
User
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Surya

oh ja, dat ken ik. Ik durf echter alles erop te zetten dat zij een geweldig meisje is. Haar familie heeft redelijke aanzien in Indonesia en zij is een "goed" meisje dat merk je aan alles. Ik heb haar niet in een club of bar of zoiets ontmoet en ken haar al ruim 2 jaar. Nee, ik houd niet van golddiggers etc. Maar positiviteits topic is dit!

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Golddiggers kun je ook een loer draaien. Ken een verhaal waarbij de Indonesische golddigger uiteindelijk geheel vrijwillig kaalgeplukt werd door haar buitenlandse vriendje. Er is geen crimineel feit aan te pas gekomen, dus wat mij betreft is het wel een leuk verhaaltje zo.

Ik zit hier nu 5 jaar, en heb nog lang niet alles meegemaakt wat er mee te maken is. Wel is me duidelijk dat er onder 'het volk' waar ik me nu tussen begeef veel meer golddiggers zitten dan in midden Java waar ik de eerste drie jaar gewoond heb. Dat erkent ook iedereen stilletjes, en hiermee moet je je voordeel doen.

Vooroordelen zijn vaak toch ergens op gebaseerd, doe ze dan ook nooit af als onzin, zeker niet in eerste instantie al. Gebruik verder een beetje gezond verstand. Dat heeft me van een hoop dingen behoed, al heb ik ook fouten gemaakt die ik had kunnen voorkomen. Ach ja.. wijze lessen denk ik dan maar.

Jurryt; die hulp in de huishouding is wel te betalen toch? Die hier krijgt 700.000 basis salaris, kost, inwoning, af en toe wat kleding, handdoek, en andere benodigdheden. Van het geld dat ze over houdt (vrijwel alles dus) wil ze haar moeder helpen aan een setje kleding om te bidden en daarna pas een eigen telefoontje. Die ze nu heeft is van haar 'pakde' (iemand in de familie die gerespecteerd wordt)... ik bedoel maar..

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

jurryt schreef in een andere topic

Ander punt wat ik erg jammer vind is het structuur van gebouwen plaatsen. Als er een (nieuwe) weg is, wordt er langs de weg alleen maar gebouwd met toko's, huisjes, warungs, etc. Je hebt in zuid Bali bijna geen weg open om de rijstvelden te zien of te kijken wat er achter de gebouwen schuilt

K blijf mij wel verbazen over die positieve kant die eigenlijk niet zo goed uit de verf komt als negatief.
Als u schrijven, doorsnee neemt, dan komen er nog al negatieve bericht van uw hand, zie in quote.
Jammer vind u terecht dat er gebouwen er voor die sawaís staan het gehele beeld wordt daarmee verpest.
Ja en daar hebt u gelijk, want IndonesiŽrs hebben geen schoonheid commissies of architecten van overheidswege gecontroleerd systeem.

Maar u schrijven in deze topic, betreft een heel lang verhaal waar je eigenlijk maar weinig positieve dingen kan uit kristalliseren.
U hebt het over vele gebeurtenissen, wel te veel vergelijkingen met andere landen aan het maken in dat positieve verhaal.
Jaren terug hebben wij kunnen constateren dat er geen vergelijkingen je kon maken met IndoensiŽ
Goed je kan het proberen om hoeveel zinnen zal het gaan, ook tot de 25 ????

De bevolking in de complexen waar K ook tot de jaren 2006 ben geweest is zeer vriendelijk te noemen dat is waar.
Individueel zijn ze nieuwsgierig en komen je tegemoet om een praatje te maken.
Soms jongeren, soms gelijke leeftijdgenoten, die eerst vragen dari mana pa?
Dat kan leiden naar een aangename gesprek met handen en voeten als je de taal niet spreekt, maar als je een poging waag dan waarderen ze dat ook nog eens.

En nu zit ik te praktiseren welk K nog meer positieve gebeuren kan opnoemen, maar heb ze nu even niet zo voor het grijpen.
Zal mijn best doen om mijn hersenen die K hoop nog op een rijtje hebt staanÖÖ Emoticon: Blush Emoticon: Very funny Emoticon: Smile .

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

paulana
User
spacer line

Een fijn positief bericht Jurryt hier herken ik veel in ipv de negativiteit over Bali.

Om Swastiastu

jurryt
User
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Zieleffe

Zoals ik aangaf, ik ben een Nederlander en negatieve aspecten zijn makkelijker te schrijven dan positieve aspecten, omdat menig Nederlander deze als "normaal" beschouwt. Ik "weet" veel positieve dingen over het land zelf, maar kan nog niet genoeg over de mensen zelf zeggen dan wat ik heb meegemaakt en deze komen in beide topics weer. Ik hoop dat de mensen die hier langer zijn, of zijn geweest, juist dingen kunnen omschrijven wat ik ook denk - maar simpelweg nog niet kan formulieren

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Pauluna

Dankje! Voel vrij je eigen positieve ervaringen te posten betreffende cultuur / traditie / mind-set van de mensen in Indonesia!

paulana
User
spacer line

Dat heb ik al zo vaak gedaan, maar de reacties .....

Om Swastiastu

jurryt
User
spacer line

En vele heb ik gelezen! Maar nu, ongeacht wat andere mensen zeggen, jij bent dan degene die on topic is en de andere mensen off topic!

paulana
User
spacer line

Dank je maar ik heb mijn punt wel gemaakt, de meesten weten wel hoe en wat ik van Bali vind
en dan met name het nog oorspronkelijk deel ( noord ,oost en west ) herhalingen lijken me niet op z'n plaats. Emoticon: Shiny

Om Swastiastu

INDOKETIGA
User
spacer line

- mensen zijn gastvrij (deur staat altijd open)
- bereidwilligheid om andere mensen te helpen. Nemen echt de tijd ervoor.
- je kan bij mee-eten bij mensen en niet elke aardappel/ rijstkorrel wordt op de persoon af afgeteld
- mate van respect naar oudere mensen (beleefheid)
- posivitief blijven denken ookal zitten ze in de shit
- collectief gaat voor het indivdu (voornamelijk familiebanden)

SanderBali
User
spacer line

Mijn lijste in willekeurige volgorde:

1) met geld is nog veel te regelen in IndonesiŽ
2) klimaat
3) voor minder geld heb ik meer comfort dan in NL (bv huishouding, kan elke dag uiteten, naar de spa etc)
4) geografische ligging van IndonesiŽ (Java), zit zo in mijn favoriten landen Singapore/Malaysia, AustraliŽ (Darwin) voor weinig geld
5) zorgzaamheid van de Indonesiische vrouw als partner/echtgenote)

INDOKETIGA
User
spacer line

Hi Sander, ben ik helemaal met je eens... ik heb in mijn lijst voornamelijk naar de culturele aspecten gekeken..

INDOKETIGA
User
spacer line

Ligt natuurlijk per persoon anders, maar als ik in mijn eigen familie kijk zie ik inderdaad dat een indonesische vrouw zich 100% toewijdt aan de relatie. Dat zie je in NL niet zo vaak.

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

On 22-06-2011 17:32 SanderBali wrote:
Mijn lijste in willekeurige volgorde:

1) met geld is nog veel te regelen in IndonesiŽ
2) klimaat
3) voor minder geld heb ik meer comfort dan in NL (bv huishouding, kan elke dag uiteten, naar de spa etc)
4) geografische ligging van IndonesiŽ (Java), zit zo in mijn favoriten landen Singapore/Malaysia, AustraliŽ (Darwin) voor weinig geld

Uit dit lijstje proef ik geen enkele betrokkenheid met of belangstelling voor het land of haar inwoners, maar registreert alleen maar eigenbelang waarbij vooral geldelijk gewin overheerst.

SanderBali
User
spacer line

On 23-06-2011 02:18 sapolidi wrote:

[quote removed]

Uit dit lijstje proef ik geen enkele betrokkenheid met of belangstelling voor het land of haar inwoners, maar registreert alleen maar eigenbelang waarbij vooral geldelijk gewin overheerst.

Ja klopt helemaal.

SanderBali
User
spacer line

Nog weinig positiviteit, het ergenissen topic is groter. Ik heb nog wel een paar maar die zijn allemaal standaard zoals het lekkere eten, de natuur etc.

elsbeth
User
spacer line

Dat komt denk ik omdat mensen in het algemeen klagenveel lekkerder vinden dan complimenten geven. Ik neem toch aan dat de weegschaal bij de mensen die gekozen hebben voor een leven in Indonesie naar de positieve kant uitslaat.
Simpele biomechanica leert mij dat hoe meer negatieve punten genoemd worden, des temeer positiefs daar tegenover zal staan. Dus heren/dames, zet de schroom van je af en bevestig mijn gedachten (kronkel) door nou eens echt te benoemen waardoor wonen in Indonesie voor jullie alle bezwaren waard is.
En wat mij betreft mag dat alles zijn, ook eigenbelang.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Elsbeth; er zijn inderdaad voor mij meer voordelen dan nadelen om hier te verblijven. Ik denk niet dat ik echt een klager ben overigens, en over de normale/positieve dingen hoor je mensen minder.

Had gisteren een leuk positief iets, wat echter ook erg nadelig kan zijn. Alles is heel familiar als je 'ergens bij hoort'. Zodoende reed ik gisteren in onder politie-escorte van het Hyatt naar het Gelora Bung Karno Stadion omdat Giovanni van Bronckhorst er een all-stars duel speelde. Ik zat met mijn kont op de grasmat zonder enig pasje (zat namelijk in de 2 volgauto en hoorde zodoende 'bij de club') terwijl achter me fans en andere mensen weggehouden /weggestuurd werden.

Vond het wel geinig, kon zo een praatje maken met mensen achter de schermen/.verslaggevers en ben zelfs en paar keer op TV in beeld geweest. Nu is het me om dat laatste echt niet te doen, liever niet zelfs, maar ach.. dit is iets wat je zelden mee maakt.. het dan laten liggen is ook erg jammer.

In de nachtclub later op die avond de hier bekende Manohara nog gezien. Die was helemaal niet klein en dik zoals ik dacht, maar een 'lange' dame van 1.80 met een mooi getraind lichaam (want ze was veel dikker).. En ook dat doet me niets, ik heb niets met Manohara, ken haar alleen van TV omdat ze niet wilde trouwen met de zoon van de Sultan van Johor en de nasleep ervan..

spacer line  

Mijn lijstje (in willekeurige volgorde):

1) Men kan hier in Indonesie Ė ook als buitenlander en ondanks alle ďberen op de wegĒ Ė op een redelijk makkelijke manier zijn (vele) geld verdienen.
2) Je kunt hier met veel minder geld dan in Nederland een veel comfortabeler leven leiden, wonen in een groter huis met zwembad en (veel) huishoudelijk personeel om de boel op orde te houden. Je houdt hierdoor veel meer tijd over om Ė alleen of samen met je gezin - te besteden aan hobbies en andere leuke activiteiten.
3) De overweldigende schoonheid, zowel onder als boven water, van de ca. 17.000 eilanden en de goede / goedkope mogelijkheden (binnenlandse vluchten en boten) om e.e.a. te bezoeken.
4) Het feit dat de buitentemperatuur zelden onder de 25 graden C komt.
5) Een vriendelijk belastingklimaat, ook voor veel-verdieners.
6) Dat er geen drank- en/of snelheidscontroles worden gehouden door de (verkeers)politie

If you have nothing to loose, you can risk everything

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

7) mobiel internet werkt zonder problemen door als de stroom weer eens uitvalt (al is dat hier in Lippo Cikarang zeldzaam).

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,088,453 topic views - 235,046 posts - 13,697 topics - 25,815 members - last post @ 21-11-2019 10:44 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,922,461 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com