indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

jurryt
User
spacer line

Hallo daar,

Ik volg het Forum zeer regelmatig, ontvang mijn nieuwsbrieven en zo nu en dan post ik wat hier. Nu ik hier bijna een jaar zit, lijkt het mij wel leuk - en vooral een opluchting om eens over van alles en nog wat te gaan praten. Wellicht herkennen velen zich wel in het verhaal "moet je gewoon accepteren" mentaliteit, misschien wat trucjes, ideetjes of ook gewoon mee ergeren.

Als jonge Nederlander van 22 jaar, woon ik alleen in IndonesiŽ, op Bali wel te verstaan. Vorig jaar augustus (toen nog 21) ben ik vertrokken naar IndonesiŽ na een dik jaar voorbereid te hebben, mooie ideeŽn op te bouwen, veel toeristen foto's bekijken en met de instelling om mijn wereldkennis te verbreden. Mijn motief was; als je een wereldreis maakt, zie je alles. Als je ergens daadwerkelijk leeft, proef je alles.

Toen ik aankwam op Bali, was het eerste dat mij opviel de traffic. Zo. Veel. Auto's. Scooters etc die als vissen op de weg voortbewegen. Nu zelfs met mondkapje op de scooter door zuid Bali heengaan. Je moet goed opletten waar je rijdt (wegen), de auto's om je heen, de scooters om je heen, stoplichten en voor sommige mensen de politie die willekeurig een Bule van de weg afhalen. Het begon dus erg lekker.

De eerste paar maanden was alles interessant, leuk, je had genoeg geld, leeft toeristisch en dan is Bali opzich wel te vertoeven. Daarna kreeg ik een financieel inkakkertje en dat gaf mij de gelegenheid om de cultuur extra goed te leren kennen. Ik vind dat ik geluk heb dat ik een Indonesische vriendin heb (zeg, 2 jaar, 1 jaar "in real" Emoticon: Wink die beslist niet op mijn geld uit is. Sterker; zij heeft periodes dingen voor mij betaalt en met mijn makan smaak, is dat ook niet altijd het goedkoopste.

Ik ben geaccepteerd en "geÔntegreerd" in haar familie, ondanks dat deze Moslim zijn (en ik daar tussen zit als Agnost). Totdat ik gezien werd als "zoon", begonnen de troubles. De hele familie accepteerde mij dusdanig, dat ik van echt elk familielid te horen kreeg hoe hij/zij over een andere familielid dachten. Daar sta ik wat tussen en ja knikkend te zeggen. Zoveel problemen schijnen er in hele families hier te zitten. Op een gegeven moment werd ik er moe van en zei ik dat ze het gewoon maar tegen die persoon moesten gaan zeggen. Dat mag niet. Het is familie, dus moet je dat maar "accepteren".

Daarnaast heb je de andere families in de regio. Omdat mijn vriendin haar familie van aardige aanzien geniet, is elke "misstap" een hete roddel. Er worden zelfs dingen verzonnen! Zo werd er over mij gepraat door andere families, geen Moslim, niet getrouwd, vriendin is bij hem tot wel 8 uur 's avonds, etc. Niemand zei het rechtstreeks, maar moest het via via horen. Op een gegeven moment was de maat vol en heb ik gewoon gezegd wat ik vond. De poppenkast, de GTST praktijken in Indonesia. Als je wat te klagen hebt, kom dan klagen en gaan we praten. Ga niet zielig lopen doen.

Inmiddels wordt die mentaliteit wat meer overgenomen en zien de mensen ook wat in dat je niet zomaar om mij heen kan. Velen zullen zeggen dat dat slecht is, maar ik merk dat ik wel van meer respect (status) geniet dan voorheen. Dat schijnt uitermate belangrijk te zijn.

Dan het verhaal van trouwen. De mensen begrijpen niet dat ik op mijn 22 jarige leeftijd nog niet wil trouwen. Ik zeg dat er te veel haken en ogen aanzitten. Ik heb een sterke mening en laat mij niet zomaar wat anders aan laten lullen. Zo "moet" ik een Moslim worden van de familie, hoewel ik zelf denk dat het misschien niet nodig hoeft te zijn - maar enfin. Ik ben niet van plan dat te worden. Ik leer wel over de Islam zoals ik dat ook over andere religies doe en waardeer wat mijn vriendins geloofsovertuigingen zijn, maar ik zal het niet zomaar worden om dan met haar te kunnen trouwen. Ik snap dus ook echt NIET hoe andere bule's dat zomaar kunnen doen! Die worden Moslim en dat is dan goed. Hoe kun je zo over je eigen waarden heen laten lopen? Tenzij je het echt Moslim wilt worden natuurlijk. Daarnaast is er ontzettend veel hypocrisie waar ik zelfs niet over ga beginnen.

En dan ga ik zo nu en dan eens uit in Kuta of Seminyak. Niet veel, echt zo nu en dan. Zie je dames van mijn leeftijd, schaars gekleed, die dan met 1 of andere bule van 50 staan te dansen (HOE LAAG KUN JE ZINKEN, BULE?!) en vervolgens oogcontact proberen te leggen met alle andere bule's daar. Meisjes die echt alleen maar een Bule willen hebben omdat die Bule is, of omdat ze denken dat diegene geld heeft. Bah. Daarom vind ik uitgaan niet zo fantastisch in Bali.

Dan te praten over de kwaliteit. Je besteld een kast of tafeltje, ontwerp is gedaan, exact weergegeven, krijgen ze het voor elkaar om een compleet ander product te leveren. Dit is nog maar een klein voorbeeldje. Als je ze vraagt om een rechte lijn met een liniaal te tekenen, krijg je een aantal golven met de losse hand. - Ik vermoed dat iedereen dit is tegengekomen.

Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar genoeg negativisme. Wat ik vooral heb geleerd is jezelf in controle te houden. Uitgebreider nadenken over je stappen en leren leven zoals in NL gezien wordt als "primitief". Je ervaart het, je weet het. Dit kan ik iedereen aanraden. Als je dan een Bule tegenkomt die zegt dat je even in Hardy's moet shoppen, of in Seminyak huisje moet huren, begin ik te denken van... ja.... jij kent IndonesiŽ niet.

Dus mijn lang verhaal kort te houden:
- Integreren, ok! Taal leren kennen, leren leven wat velen onder ons als "primitief" beschouwen.
- Accepteren dat IndonesiŽrs minder, of geen, waarde hechten aan kwaliteit (hoe kan dat?)
- Bali compleet anders is dan de foto's.
- Boodschap voor de vele Bule's: Waar zijn jullie normen en waarden?! Als je iets niet goed vind, meld het! Laat je niet over je heen lopen. In mijn opzicht werkt dat en krijg je meer respect terug - zolang je maar vriendelijk en aardig blijft.

En mijn grootste vraag onder de Agnosten hier: Wat zij de beweegredenen om Moslim te worden? Ik heb daar nog geen goed antwoord op.

Andere vraag; hoe leer je te leven met dingen waar je compleet anders over denkt? Hoe accepteer je dergelijke dingen?

Begrijp mij niet verkeerd: Ik ben op de 1 of andere manier gehecht geraakt aan IndonesiŽ en daarom ben ik hier ook. Ik hou van het land zoals het is, ondanks, in mijn ogen, vele teleurstellingen. Ik weet niet hoe lang ik hier nog blijf, maar de volgende stap is echt wel Singapore.

spacer line  

Tja, ook al ben ik gewoon in NL, ik herken veel dingen. Kijk anders ook maar eens naar mijn topic 'Trouwen op Java'. Ik heb een Indonesische vriendin en kom nu na een jaar 'opeens' allemaal rare dingen tegen. Ondanks mijn 100% vertrouwen in haar kan ik haar logica echt niet begrijpen, of vind ik het onzin.

Als ik je stukje zo lees, dan zie ik duidelijk dat je 'ze' nogsteeds bekijkt vanuit je Westerse bril en dat doe je goed, ik verkies toch echt ons manier van omgang. Ik ben zelf op het punt dat mijn vriendin net wat vrijer gaat praten omdat ik haar nadrukkelijk om haar eigen mening vraag.

Toen ik vorig jaar in Indo rondliep heb ik mij juist verdiept in de dagelijkse dingen, ik heb heel veel tijd doorgebracht met de gewone man. Daar zag ik al dat er allerlei lagen door de bevolking heenlopen, veel leugens, veel schone schijn. Dat ik daar nu ook iets van terugvind bij mijn vriendin valt me in eerste instantie tegen. Ik zit nu in het leerproces of dat valt te overbruggen, je kunt een hond immers niet laten miauwen en een kat niet laten blaffen.

Wat jij andere buitenlanders ziet doen heb ik ook gezien, ik vond dat nog schokkender trouwens. De Indonesische cultuur (meer de onderlinge omgang) zou je op een bepaalde manier 'achterlijk' kunnen noemen, maar er zijn daar totaal andere belangen dan wij kennen. Oude mannen die een jonge catch pakken vind ik ronduit ziek, de bediening afblaffen vind ik onfatsoenlijk en zo zijn er tal van voorbeelden.

Kortom, de bule verlaagt zich naar de dagelijkse wantaferelen daar, zou het misschien de lucht zijn die er hangt ? Of raken mensen totaal van hun pad af door de vulkaanlucht ? Het is in ieder geval besmettelijk ... fijn om te lezen dat jij jezelf (nog) niet bent kwijtgeraakt daar.

"Bhinneka Tunggal Ika"

INDOKETIGA
User
spacer line

Ik weet niet hoe lang ik hier nog blijf, maar de volgende stap is echt wel Singapore.

Je zegt dat je een serieuze relatie hebt, maar je gaat wel weg...

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

Jurryt,

Ik ben een bule die 'bekeerd' is tot de islam om met mijn vriendin te kunnen trouwen.
Toch een nuance: in IndonesiŽ sta ik nu geregistreerd als zijnde dat mijn geloof de islam is. Dat wil echter niet zeggen dat ik moslim ben. Net als jou ben ik agnost. Ik ben katholiek opgevoed. Omdat in IndonesiŽ twee mensen van een verschillend geloof niet kunnen trouwen moest een van ons twee van geloof veranderen. Omdat we ginds trouwden vond ik niet dat mijn vrouw dat moest doen. Ik vind het allemaal een grote poppenkast, dus wat maakt het mij uit, dat ik een briefje moete tekenen dat ik vanaf nu in god X geloof.
Ik heb absoluut niet het gevoel dat ik over mijn eigen waarden heen laat lopen. Het is niet omdat je op papier tot de islam behoort, dat je moslim bent. Het kan mij niets schelen tot welk geloof ik op papier behoor.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

jurryt
User
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Macan Belanda

Het nadrukkelijk vragen van de mening! Ik ken het precies. Ik moet echt (te) vaak vragen wat zij nu wil, niet wat ik nu wil. Dat is erg lastig, zo blijkt. In mijn geval probeert ze het mij zoveel mogelijk naar het zin te maken. Als zij weet dat ik iets wel (of niet) wil, is haar "mening" dat ook - terwijl ik weet dat ze iets anders denkt. Je moet nadrukkelijk vragen wat ze nu wilt.

Ik herken en zie wat je bedoelt, maar alles moet van beide kanten komen. Bij haar zie ik dat ze soms erg Westers denkt, maar haar familie en haar cultuur het weer naar beneden haalt. Ik denk een "Westers land" voor een maand of 2 zal haar kunnen doen veranderen in positieve zin, zoals IndonesiŽ mij in positieve zin heeft veranderd.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Indoketiga

Dat is exact wat ik zeg; ik houd mijn normen en waarden, mijn doelen, etc. Ik ben jong heb een serieuzere relatie, maar ik kan heus wel naar Singapore gaan. Ik hoef niet voor eeuwig op Bali te blijven? ALs ze mee wilt, prima! Als ze niet mee wilt.... Is haar keuze, hoewel ik wel graag zou willen dat ze meegaat.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.erwin

Ik snap je, alleen hoe los je het volgende op. Omdat haar familie relatief streng Moslim is, wordt er van mij verwacht om de Masjid te bezoeken, Solat te doen, Ceremonies te bezoeken, etc. Zij zullen er snel genoeg achterkomen of je "echt" bent, of niet. Hoe los jij dat op?

simpati
User
spacer line

Wij kennen in de Nederlandse taal het woord geloof, in IndonesiŽ zijn er twee woorden voor geloof, Agama en Percaya .
Ik geloof - Saya percaya
Mijn geloof - Agama saya
Ik heb de indruk dat er nog al wat IndonesiŽrs zijn die Islam zijn maar niet alles geloven wat het geloof inhoud.
Geen geloof hebben is in IndonesiŽ gelijk aan communist zijn , daarom ben ik Moslim geworden, maar ik ben dat net als heel veel IndonesiŽrs voor de statistiek.
Voor mijn gevoel zijn de Christenen (Katholiek en Protestant) serieuzer met hun geloof bezig dan de Islamitische bevolking van IndonesiŽ.
Ik denk ook dat percentages die genoemd worden in de statistieken van IndonesiŽ niet met de waarheid overeenkomen.
Salam,
Jan

joost
User
spacer line

Jurryt,

Met groot plezier heb ij je stukje op dit forum gelezen.
Zeer herkenbaar.
Ik ga niet in op wel of geen moslim worden. Krijg je oeverloos slap geklets.
Niemand zal zijn dwaling eerlijk bekennen.

simpati
User
spacer line

Beste Joost,
Als ik negen jaar geleden had geweten van het Islamitische geloof wat ik er nu van weet had ik als communist door het leven gegaan.
Is dit eerlijk genoeg?
Jan

bambang
User
spacer line

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Als je ten hele gedwaald bent, ben je mesjoche (fundamentalistisch).

= Het is beter te erkennen dat je fout hebt. Je kunt dan je denken of leven veranderen.
De bijbel of de koran is een pot nat. Het is geloven met het verstand op nul zetten. Je mag en kunt niet de belijdenis van het geloof veranderen. God of Allah heeft gelijk omdat het in de bijbel of koran staat. Ammehoela!!!

jurryt
User
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Joost

en dan te bedenken dat het maar een fractie is, haha.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Simpati
Ik snap wat je bedoelt btrft. de statistieken, maar de familie van mijn vriendin is niet "voor de statistiek". Vooral haar opa is relatief streng gelovig, maar laat andere mensen ontzettend goed in hun waarden. Dan heb je een paar oom en tantes die hetzelfde zijn en een paar waarvan je denkt "die willen mij overtuigen? Begin bij jezelf!".

Ik ben nog nooit communist genoemd en weet eigenlijk ook niet waar je zoiets eerder gehoord hebt. Ik ben niet belemmerd in het doen en laten in Indonesia, misschien omdat ik opzich wel goede contacten heb. Over het Islamitisch geloof zelf ben ik niet van overtuigd. Het geloof in "Allah" is interessant, omdat het niet een man met een baard is. Het verhaal, Koran, dat weet mij maar niet te bekoren. Heeft het jou echt geholpen om Moslim te worden?

Als mensen mij communist noemen, ze mogen het doen, alleen hebben ze een zware kluif om dat vervolgens te verklaren als ze mij kennen.

Ik merk als je stevig in je schoenen staat en blijft bij je principe en mening, dit uiteindelijk gewaardeerd EN geaccepteerd wordt, of ze nu mij gelijk geven of niet.

jurryt
User
spacer line

P.S. Er is trouwens 1 ontzettend aardige man die super goede kwaliteit kasten, banken (ja, met stof!), tafels e.d. kan maken. Zo goed zelfs dat hij zelfs meedenkt. Als iemand (vooral op Bali) dus iets nodig heeft w.b. kasten, kan ik deze man ten zeerste aanraden.

Meenemen dat ik uiterst kritisch ben wanneer het op kwaliteit, eerlijkheid en service komt.

simpati
User
spacer line

Ik ben nog nooit communist genoemd
Je zal ook weinig met officiŽle instanties van doen hebben gehad, op bijna elk formulier binnen IndonesiŽ vraagt met om het geloof.

Het verhaal, Koran, dat weet mij maar niet te bekoren.
De Koran in de Nederlandse taal heb ik serieus bestudeerd tot ik uit kwam bij lijfstraffen (steningen, knuppelen), daar heb ik toen op internet meer over gelezen en ik ben wat de Koran betreft niet verder meer gekomen.
Het is voor mij ook niet mogelijk om naar Mekka op bedevaart te gaan terwijl in IndonesiŽ veel mensen op straat moeten slapen.
Omdat ik ťťn van de vijf zuilen niet accepteer ben ik in feite een geloofsafvallige en dat noemt men binnen het Islamtische geloof RIDDA .
Onderstaand heb ik gevonden bij:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geloofsafval
Volgens het merendeel van de islamitische fiqhgeleerden en theologen verdient een moslim die van het geloof afvalt de doodstraf
Jan
Malang

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

jurryt
Wat een verbazing deze topic wat je hier lees heb K al jaren over zitten strijden en kreeg er lelijk van langs van mijn mede forum leden.
Elke keer weer over de Islam!!!, Malam weet je nog hallo ben je er nogÖÖÖ
Jan van Tutie weet je nog dat k zo aan het strijden was met je, dat je ergens, je ergerde aan mij.

Jan is de enige die nu bekend heeft, dat hij zich nu inziet wat een verderf in dat geloof zit.
Alles wat je vroeger zag in IndonesiŽ is weg gepoetst traditionele dansen heb je bijna niet meer.
Vroeger had je niet zo veel moskeeŽn, als wat je nu in elk dorp of complex ziet.
U zit in Bali en u heeft het over een familie die daar Moslim zijn, dat heeft ook heel veel voeten en aarden gehad vroeger kregen ze geen gelegenheid bekendheid te krijgen in Bali, vooral toen de vrouw van Suharto nog leefde.
ďJanĒ sorry Jeroen, K moet nu even denken aan die heer L die nu in zijn graf zal omdraaien over je veranderde mening.

Maar dat was vroeger nu zijn we in een andere tijd gekomen, waarin veel op het spel staat.
Hoop op de jongeren die inzien dat er veel geleden word door dat men veel energy is verloren onder de jongeren, die zich moesten bezig houden met welk geloof dan ook.
Vooral Protestant en Katholiek hebben daar ook en nog onderhevig is, maar niet zo vel als de Islam als Ideologie levens werk.
Op scholen had je een heel groot verschil in het niveau van die scholen.

Nu ga K over op die gang van zaken in het Midden Oosten en in die Afrikaanse landen Egypte, TunesiŽ en SyriŽ
Zal dit ook overslaan naar IndonesiŽ, hoop van niet tenminste als je de politiek nu volgt grijpt men in en gaat weer de Pancasila heroverwegen.
Veranderingen gaan plaats vinden, maar wel met veel ongemakken en of die veranderingen ook ten goede zal komen voor de mensheid is voor mij nog steeds een twijfel.
Want achter die grote massa demonstraties staat misschien wel een radicaler islam te wachten.

Mijn hoop is gevestigd op de jongeren die steeds meer in gaan zien dat je geen werk en geld er mee kan verdienen met welk geloof dan ook.
Werkeloos moeten toe zien hoe de westerse wereld met Facebook en Internet, in zijn algemeen, een heel andere maatschappij zal gaan opwaarderen, om zo straks ook mee te mogen doen in die samenleving.

Bewondering ook voor Macan Belanda die hier ook openlijk en goed onderbouwd een mening heeft.
Zal op zijn topic reageren.
Want gisteravond een heel gezellig dansavond gehad waar wij voor de tweede keer mijn vriendin 32 jarige nichtje een IndonesiŽr aanwezig was die hier een vriend heeft opgedaan, geholpen door een familielid.
Die Jongen werkt zich het Apezuur om haar een mooie leven te geven de gehele dag een Blueberry in haar hand.
Ze zal in moeten gaan zien dat ze gaat werken en een parttimewerk zal moeten gaan verrichten .
Ze is pas 8 maanden hier, zal er op in de topic van Macan Belanda op mijn manier hier iets er over te schrijven.
Maar nu eerst kijken naar Journaal, Buitenhof en BelgiŽ JournaalÖÖÖÖÖÖÖ.. Emoticon: Stupid Emoticon: Cooool Emoticon: Confused

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

simpati
User
spacer line

Jan van Tutie
Ik had wel graag dat je het beestje bij de juiste naam noemt, ik ben gewoon Jan voor forumbezoekers.

jurryt
User
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Zieleffe

Het gaat mij niet eens zozeer om het Islam gebeuren, maar het geloof gebeuren in zijn algemeenheid in Indonesia. Ik wist en weet dat dit belangrijk is, maar sommige dingen zijn, inderdaad, niet te combineren.

Mij gaat het vooral om het feit dat de jongere generatie wel even wat mag zeggen. Als ze iets niet goed vinden, zeg het dan, kom voor je mening op. Ik zie ontzettend veel leeftijdsgenoten (hier op Bali en ook Jakarta) die juist een Westerse manier van leven willen hebben en juist ook meer Westers denken, maar elke keer weer worden ze naar beneden gehaald door de familie, traditie en cultuur (zo ook mijn vriendin).

Het is gewoon een klaag topic over van alles en nog wat en misschien hebben mensen tips en aanraders, of wat dan ook. Ik wil geen welles nietus topic starten!

Oja; ik heb getwijfeld voordat ik op "submit" klikte, maar ik denk, ik zeg het gewoon maar, ook van de mensen die dezelfde plannen (rozekleurig) hebben zoals ik had.

papaya
User
User icon of papaya
spacer line

Wat jij voelt dat voelen alle bule's in Indonesie wel eens. Het wordt dan tijd om even weg te gaan uit Indonesie, dan kun je het weer allemaal waarderen als je terugkomt.
Wat ik het meeste met je eens ben is het verkeer. Dat is inderdaad vreselijk en gevaarlijk. Ik ken een paar buitenlanders die dodelijk verongelukt zijn. Het is altijd uitkijken geblazen.
Juist omdat alles zo anders is dan in Nederland, maakt het voor ons zo spannend denk ik... Er wordt inderdaad heel veel afgeroddeld. Het beste wat je kunt doen is even luisteren, 'is het waar?' zeggen en dan iets anders gaan doen of over een ander onderwerp beginnen.

Happiness is not a destination, it's a Way of Living

joost
User
spacer line

Jurryt,
Het BIARLAH gehalte is zeer zeer diep geworteld in de Indonesier. . Iets wat bij mij als westerling verbaasd en soms ergerd.
Maar ik leer ervan.
Simpati, 1 jul ben ik in Malang. Misschien kunnen we er een boompje over opzetten.

simpati
User
spacer line

dat de jongere generatie wel even wat mag zeggen.
Over dit onderwerp discuseer ik graag met de jongere generatie, maar niet met de IndonesiŽrs, net zo min als over politiek, anders kon ik ook nog wel eens een ongeluk krijgen wat ik niet overleef!
Dat is wat volgens mij nu met de jonge generatie in IndonesiŽ aan het gebeuren, met name door internet kunnen jongeren nu informatie vinden over allerlei zaken wat eerder niet mogelijk was, die jongeren kijken echt niet alleen naar de blote borsten van blanke vrouwen.
Tijdens het vrijdaggebed zitten er heel weinig jongeren in de Moskee, ook in Oost Java.
Ik zie hier het zelfde gebeuren wat in de jaren zeventig zich heeft afgespeeld in Nederland met de Katholieke kerk.
Ik hoop dat ik het nog meemaken dat het geluid uit de luidprekers van de moskee nog alleen wordt gebruikt voor de Adzaan (oproep van het gebed) en daarna alleen binnen in de moskee.

Simpati, 1 jul ben ik in Malang.
Dan ben ik thuis en kunnen we elkaar best ontmoeten wat mij betreft, liefst in de middag, stuur even een email naar simpati55Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.gmail.com dan hoeven we andere forumbezoekers daar niet lastig mee te vallen.
Groetjes,
Jan

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

On 12-06-2011 05:16 jurryt wrote:
Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.erwin

Ik snap je, alleen hoe los je het volgende op. Omdat haar familie relatief streng Moslim is, wordt er van mij verwacht om de Masjid te bezoeken, Solat te doen, Ceremonies te bezoeken, etc. Zij zullen er snel genoeg achterkomen of je "echt" bent, of niet. Hoe los jij dat op?

Mijn schoonfamilie is niet streng gelovig en verwacht dat van mij dan ook niet. Ik zou dat ook nooit doen. Dat is voor mij twee stappen te ver. Ik ben nog nooit in een moskee geweest. Wat dat betreft begrijp ik nu je eerste post. Dat is heel moeilijjk. Je wil je eigenwaarde behouden en je wil de familie niet kwetsen. Volgens mij alleen maar op te lossen door erover te praten. Respect tonen voor hen en hun geloof, maar hen duidelijk maken dat jij niet kan geloven. Vaak helpt het dat je zegt dat je katholiek of wat dan ook bent, want in niets geloven kunnen zij meestal niet begrijpen.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Op 12-06-2011 12:12 schreef simpati:
Jan van Tutie
Ik had wel graag dat je het beestje bij de juiste naam noemt, ik ben gewoon Jan voor forumbezoekers.

Je hebt gelijk Jan sorry......... Emoticon: Laugh out loud

Op 12-06-2011 12:14 schreef jurryt:
Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Zieleffe

Het gaat mij niet eens zozeer om het Islam gebeuren, maar het geloof gebeuren in zijn algemeenheid in Indonesia. Ik wist en weet dat dit belangrijk is, maar sommige dingen zijn, inderdaad, niet te combineren.

Mij gaat het vooral om het feit dat de jongere generatie wel even wat mag zeggen. Als ze iets niet goed vinden, zeg het dan, kom voor je mening op. Ik zie ontzettend veel leeftijdsgenoten (hier op Bali en ook Jakarta) die juist een Westerse manier van leven willen hebben en juist ook meer Westers denken, maar elke keer weer worden ze naar beneden gehaald door de familie, traditie en cultuur (zo ook mijn vriendin).

Het is gewoon een klaag topic over van alles en nog wat en misschien hebben mensen tips en aanraders, of wat dan ook. Ik wil geen welles nietus topic starten!

Oja; ik heb getwijfeld voordat ik op "submit" klikte, maar ik denk, ik zeg het gewoon maar, ook van de mensen die dezelfde plannen (rozekleurig) hebben zoals ik had.

Als je de moeite neem om mijn postingen eens na te lezen, het vraagt wel veel inspanningen, want mijn schrijf stijl is niet zo goed, maar je moet het er maar mee doen.
Van een 68 jarige moet je geen mooie grammatica meer verwachten.

K had al jaren geleden met jongeren op Bali hierover gediscussieerd.
Tradities en religie daar kan je geen toekomst mee opbouwen, dus ben K het helemaal met je eens.
Betreft alle religies is een vorm van achterlijkheid en een remming op persoonlijk ontwikkeling.

De hoop is gericht op de jongeren, maar niet op die jongeren die zich inlaat met een Islam van aanhangers van Abu Bakar Bashir rond Solo en omstreken.
Die zijn gehersenspoeld bij het leven.
Daar kan je niets mee, een verloren generatie.

Als wij het hebben over tradities dan bedoel K dan Familie tradities, maar niet culturele tradities zoals je op Bali kent en in vele gebieden eilanden in IndonesiŽ.
Die zouden op het culturele erfgoed geplaats moeten worden, zodat de Moslims deze niet kunnen gaan verbieden.

Het is jammer voor IndonesiŽ er is nog zoveel te doen Resort werk onderzoekingen laboratoriumwerk verrichten over vele producten in IndonesiŽ en niet je eigen afhankelijk opstellen van af de westerse wereld.
Je eigen grondstoffen beheer, noem het maar op.
Hier word te weinig aandacht aan gegeven in IndonesiŽ
K ben het helemaal mee eens met Jullie postingenÖÖ.. Emoticon: Yes! Emoticon: Wink Emoticon: Shiny Emoticon:

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

jurryt
User
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Papaya

Dat is ook precies wat ik van plan ben te doen later in dit jaar. Eerst ben ik hier wat meer aan het "settelen" voordat ik terug ga. Dit voornamelijk om de vertrouwen van de familie dat ik echt niet zomaar hun dochter meeneem naar Nederland om daar te wonen. Echter hoop ik dat er later wel een 6 om 6 maanden regeling gevonden kan worden met mijn vriendin.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Joost

Ik leer er ook van en dan voornamelijk zelf beheersing. "Maak je niet druk" mentaliteit en vele verhalen als een korreltje zout nemen.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Simpati

Ik hoop met je mee en ik zie dat ook steeds meer gebeuren hier.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Erwin

Haar moeder is overtuigd dat ik Moslim wil worden, terwijl ik vaak genoeg heb aangegeven dat het iets anders ligt. Ik praat openlijk met mijn vriend haar schoonbroer over dit soort dingen. Hij kan bepaalde dingen goed uitleggen en er is wederzijds respect (Hij heeft gestudeerd aan een Moslim universiteit - dan wel rechten). Hij gelooft stevig, maar bij twijfel durft hij niet te antwoorden en wil hij eerst er meer over weten. Is erg interessant. Het is jammer dat hij mijn mening niet deelt over "Voordat je een mening vormt, eerst over alles leren weten." Hij is meer "Eerst mijn Islam mening sterker maken alvorens ik over andere ideeŽn ga lezen".

Volgens mij hebben het gros in de familie wel door dat ik niet een Moslim wil worden en ze een grote kluif aan mij hebben om mij te overtuigen. Nu mijn moeder mij binnenkort komt bezoeken, wordt dat gezien als voorbereiding op het huwelijk, haha. Ze komt gewoon op vakantie...

Ik heb zoiets, het is uiteindelijk mijn vriendin haar keus. Wil zij doorgaan met mij ook wanneer ik geen Moslim ben (Ze is daar nu ok mee), dan gaan we door wanneer we er klaar voor zijn (dat kan nog wel even duren). Wil ze dat niet, of kan ze niet wachten... tja... dan moeten we praten.

BintangJan
User
User icon of BintangJan
spacer line

Twee geloven op ťťn kussen, daar slaapt de duivel tussen.
Dat zegt mijn GEREFORMEERDE familie altijd. Uit de bovenstaande discussie begrijp ik dat de ISLAM niet veel beter is. Of moet ik zeggen HETZELFDE. Dus veroordeel een ander geloof niet.
Het gaat om LIEFDE en dat overstijgt ieder GELOOF. Waar je ook ter wereld bent.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

Peter22
User
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. simpati

k hoop dat ik het nog meemaken dat het geluid uit de luidprekers van de moskee nog alleen wordt gebruikt voor de Adzaan (oproep van het gebed) en daarna alleen binnen in de moskee.

Ik kom zelf ook al enige tijd in indonesie en ik ben erg nieuwsgierig over wat ik hier zie en hoor. Zo ook over wat er nog meer door de luidsprekers komt? Zo weet ik wel dat er 5x het oproep van het gebed is maar ik hoor ook andere dingen ( ik versta het overigens niet ). Zou u of misschien iemand anders kunnen uitleggen wat en wanneer buiten de "adzaan" om nog meer door de luidsprekers komt.

Alvast bedankt!

jurryt
User
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Peter22

Wat ik weet uit Oost Java is dat soms hele klassen jonge kinderen door de luidspreker een dag lang "oefenen" o.i.d. In Bali valt het wel mee, daar hoor ik alleen Adzaan 5x daags.

simpati
User
spacer line

Zo ook over wat er nog meer door de luidsprekers komt?
Van 's morgens vroeg tot in de avond bidden, in de buurt van de Katholiek kerk speciaal op zondagmorgen, maar ook als mensen vertrekken voor de bedevaart naar Mekka.
Tijdens de Ramadan is dat elke dag, dan hoor je van alle kanten deze geluiden, lijkt wel op Quadrofonie, daarom vertrek ik met de Ramadan naar streken waar geen overlast is.
Kinderen die oefenen zijn al genoemd.
In mijn buurt zitten vaak dames/heren in een woonhuis te bidden, voorwaarden is een grote luidsprekerbox voor het huis zodat iedereen kan horen wat voor goede mensen daar wonen!
Ik heb een mooi computermeubel laten maken en zit met mijn hoofd er net voor om te kunnen genieten van mijn voornaamste hobby muziek beluisteren .

Misschien dat forumbezoekers mijn reactie als klagen zien , zo is het niet bedoeld, ik heb/neem maatregelen zodat ik er zo min mogelijk last van heb, de IndonesiŽrs hoeven zich echt niet aan te passen aan de bule.

In IndonesiŽ moet schijnbaar alles met heel veel geluid, met bruiloften staan joekels van luidsprekerboxen die een generator nodg hebben omdat ze veel stroom gebruiken, die moeten uiteraard al een dag van te voren proefdraaien tot laat in de avond.
Bij auto's en brommers moet zo snel mogelijk de knalpot worden aangepast zodat iedereen al van ver kan horen dat je er aan komt, dit mag in andere delen van Java niet meer.
Salam,
Jan
Malang

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

50,648,641 topic views - 222,990 posts - 13,504 topics - 16,540 members - last post @ 21-10-2017 22:26 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

91,140,766 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com