indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Sumatra > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

elsbeth
User
spacer line

Hallo allen,

Gisteren bij de GGD raadden ze ons af om in lake Toba te zwemmen vanwege risico op bilharzia infectie. Ik weet dat het risico behoorlijk is op Sulawesi (bij Tentena), maar van lake Toba had ik het nog nooit gehoord. Ik ka er ook niet veel over vinden.
Tobagangers: zwemmen jullie er wel of niet? Wordt er door veel mensen gezwommen?
Tig jaar geleden heb ik er heerlijk gezwommen.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik heb er idd wel van gehoord.
Een vroeger vriendinnetje heeft dat ooit gehad. Ze is destijds wel in Indonesie geweest maar niet bij het Tobameer.
Of deze informatie nog up to date is zou ik niet weten. Er zwemmen dagelijks veel mensen in het Tobameer zowel toeristen als Indonesische kinderen.
Ik hecht persoonlijk niet al te veel waarde aan informatie ver van de bron maar een dergelijk antwoord had je van mij wellicht verwacht.
In Indonesie is overal we wat. Misschien is de zon nog het grootste gevaar als je het zo bekijkt. Er is op Samosir of Prapat geen enkel hotel of guesthouse dat je waarschuwt voor dit gevaar. Dat zou een graadmeter kunnen zijn.
Maar meningen verschillen, er komen er vast nog meer langs.
Niet teveel van dit soort dingen lezen Elsbeth. Ik begrijp dat je je vooral zorgen maakt om je kinderen maar met het reizen naar tropische landen ga je risico's aan. En in het westen weet je onderhand niet meer wat je moet eten. Het is allemaal zo relatief.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

elsbeth
User
spacer line

Als grootste risico zie ik nog steeds het verkeer.
Inderdaad ben ik over dit soort dingen anders gaan denken nu we met de kinderen reizen. Een risico dat je voor jezelf best wilt incalculeren, kan een risico zijn dat je voor je kinderen wilt vermijden. Ik heb daarom ook besloten om toch aan de malariatabletten te gaan voor het Sumateragedeelte, zoals door de GGD's wordt aanbevolen.
Ik weet dat jij daar ook heel anders over denkt. je gaat op een gegeven moment ook een beetje op je gevoel af. Ik heb, toen ik destijds 10 maanden in Zuid Sumatera woonde, ook malariatabletten geslikt. Geen spijt van. Ik kijk wel wat ik doe. Dat geen enkle guesthouse er voor waarschuwt, kan ik me wel indenken. Het zwemmen is natuurlijk wel een deel van de charme van lake Toba.
Met eten ben ik in die zin voorzichtig dat ik vrijwel alles eet als het maar goed doorgbakken is en er een flinke omloopsnelheid in de tent is.

simpati
User
spacer line

Met eten ben ik in die zin voorzichtig dat ik vrijwel alles eet
Ik denk dat het met eten op Lake Toba veel gevaarlijker is dan met zwemmen, sommige mensen kopen ingevroren eten in Medan en gaan dan met de bus naar huis, het eten wordt opnieuw ingevroren.
Groetjes,
Jan

paulana
User
spacer line

Op 01-06-2011 03:08 schreef simpati:
Met eten ben ik in die zin voorzichtig dat ik vrijwel alles eet
Ik denk dat het met eten op Lake Toba veel gevaarlijker is dan met zwemmen, sommige mensen kopen ingevroren eten in Medan en gaan dan met de bus naar huis, het eten wordt opnieuw ingevroren.
Groetjes,
Jan

Hallo Jan, geloof je dat echt of ben je met andere zaken ook zo , niet alleen met eten..
Jij begrijpt wat ik bedoel toch ,er was een verzoek. Dangdude heeft ook veel problemen met het eten hier in RI

Om Swastiastu

pak ronald
User
User icon of pak ronald
spacer line

heb ooit in Lake Toba gezwommen en ben nog nooit zo ziek geweest. Geen bil, maar wel behoorlijk ziek.

Ga staan waar geen plek is om te staan.

simpati
User
spacer line

Ik ben op Lake Toba vaker behoorlijk ziek geweest maar ook op andere plaatsen, ik ben extra gevoellig voor bacteriën omdat ik geen milt meer heb.
Maar ik heb ook gezonde mensen in de puskesmas op Tuk-Tuk zien liggen aan het infuus vanwege een voedselvergiftiging.
Veel mensen denken er niet bij na als ze bijvoorbeeld een pizza met ham eten dat die ham uit de diepvries komt en waarschijnlijk al ontdooit is geweest en opnieuw ingevroren, daar kan een Westerse maag meestal niet tegen.

Er zijn niet zo ver van Tuk-Tuk grote viskwekerijen, ik weet niet wat de vissen daar allemaal te eten krijgen maar daar door ben ik toch wat huiverig om te zwemmen in het meer.
Salam,
Jan
Malang
P.S. Tuk-Tuk is het gedeelte waar de toeristen komen op Samosir.

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Nooit zwemmen in stilstaand zoet water:

Wat is worminfectie door schistosoma (bilharzia)
Bilharzia is de oude benaming van de infectie met de worm Schistosoma. Dit is een parasitaire worm die voorkomt in Azië, Afrika en Zuid-Amerika.
De eitjes van de worm komen uit in zoet water. Uit deze eitjes komen onvolwassen larven. Deze larven kunnen alleen overleven in de zoetwaterslak. De larven dringen deze slak binnen en in de slak groeien ze verder uit. Vanuit de slak komen de volwassen larven weer in het water terecht. De larven kunnen de onbeschadigde huid van een mens doorboren. In de mens groeien de larven uit tot wormen. Deze wormen maken eitjes. Via de ontlasting en urine van een besmet persoon komen de eitjes in het water.
U kunt besmet raken door te baden, waden en zwemmen in stilstaand zoet water en door drinken en wassen.

U kunt besmetting voorkómen door stilstaand zoet water in de tropen te mijden; een zwembad met chloorwater is veilig. Als u klachten heeft zoals boven beschreven, moet u de arts melden dat u in een gebied bent geweest waar de ziekte vóórkomt. De arts kan de infectie met medicijnen behandelen.
Bron: Nederlands Huisartsen Genootschap.

On 01-06-2011 17:56 paulana wrote:

[quote removed]
Dangdude heeft ook veel problemen met het eten hier in RI

Inderdaad, Mogelijk ben ik zeer gevoelig daarvoor. Heel wat dagen van mijn verblijf in Indo zijn door de bekende reizigersziekte verpest. Ik ken mensen die om die reden het land niet meer bezoeken.

elsbeth
User
spacer line

Mmmmm, tja, dat zal dan ook wel gelden voor Maninjau.
Nou staat of valt Samosir (en Maninjau) niet alleen vanwege het wel of niet kunnen zwemmen, maar het doet wel een beetje afbreuk. Dit ,gecombineerd met het feit dat ik moeite heb met het maken van een reservering in Bukittinggi (16 april is alles volgeboekt vanwege een congres, maar ook daarna kom ik via emailcontact moeizaam verder), en er 2 lange reisdagen tussen zitten,maakt dat ik opeens begin te twijfelen aan mijn reisschema. Ik zou, na 5 dagen Bukit Lawang/Tangkahan door naar Toba en Samosir, maar zit nu serieus te verwegen om vanuit Medan naar Bandung te vliegen en mijn reeds bestaande rondje (3 nachten Pelabuhanratu e.o., 3 nachten Halimun NP) uit te breiden met nog 7 dagen West Java (omgeving Garut-Pangandaran.
Of gooi ik nou veel te snel de handdoek in de ring?? Het is verrekte lang geleden dat ik in Noord-West Sumatera was, net als West Java. Ik luister naar ieder advies (met in achterhoofd dat wij met 4 pubers reizen en eindigen met 9 dagen Bali)

simpati
User
spacer line

maar zit nu serieus te verwegen om vanuit Medan naar Bandung te vliegen
Dat kan met Air Asia, er zit wel een leuk prijskaartje aan als je laat bent met boeken, ik ben zo vrij geweest om even te kijken, exclusief koffers, eten, verzekering en eventueel stoelen reserveren IDR 4,617,000.00.
Ik wil zelf die vlucht ook maken en was gewoon benieuwd, misschien dat Jeroen voordeligere aanbiedingen heeft.
Succes,
Jan

elsbeth
User
spacer line

Ik heb bij Jeroen gekeken, dat scheelt nogal. Prijs in Euro's : 71!! Ook air asia, op 15 juli.
Eigenlijk wil zelf heel graag naar Sumatera. Wat ik voor de kinderen minder leuk zou vinden, is als het op Samosir en rond Bukittinggi een dooie boel is. Ik begrijp dat het toerisme daar behoorlijk op zijn gat ligt, of valt dat mee? Aan de andere kant eindigen we al zeer relaxed op Bali, daar mag dan toch ook wel een Harauvallei met mooie wandelingen tegenover staan. Misschien eens even een mail sturen naar de Ecolodge aldoor. Sorry, ik klets er maar even op los, in de hoop nog wat gedachtes van anderen mee te pikken.

paulana
User
spacer line

Nou kletsen Elsbeth....mede door jouw verhalen wil ook naar Sumatera.
Maar het vervoer daar met huisdieren Emoticon: Confused

Om Swastiastu

simpati
User
spacer line

Maar het vervoer daar met huisdieren
Als je het vervoer al kan regelen is het bij de Batakkers oppassen dat ze jou hond niet voor Sang-Sang willen gebruiken, zeker om zaterdagavond en als de kleur van de hond zwart is mag je dubbel oppassen.
Groetjes,
Jan

paulana
User
spacer line

Oh we hadden ook een zwarte Peggy) 1 week na haar rabies injectie werd ze door middel van zo'n blaaspijp gedood in Denpasar (cargo vliegveld) ze zat in de auto en het raam was een stukje open, het rode rabies-bandje was te groot en dat wilde ik ruilen bij drh. Anom.
Snoepie is bruin-wit en Droppie is wart-wit die willen ze dan ook wel Emoticon: Shut up!

Om Swastiastu

acufjo
User
User icon of acufjo
spacer line

De GGD is kennelijk niet goed op de hoogte naar het waar Schistosomiasis voorkomt. De website van de RIVM geeft hiet meer duidelijkheid over. http://www.rivm.nl/cib/infecti(...)_Bilharzia/index.jsp

Onder punt 6.2 staat duidelijk dat het in Indonesie alleen voorkomt in sulawesi enkele meren.

Dus Elsbeth ga lekker met je kids zwemmen in danau toba. Trouwens dat gaan we doen in augustus. Emoticon: Shiny

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Er zijn ook andere ziektes die je in stilstaand zoetwater kan oplopen. Van het Maninjau meer bijvoorbeeld is bekend dat de plaatselijke bevolking poept in het water.
Ik zou nooit in tropisch zoetwater gaan baden en de medische wereld raadt het ook af:

Het risico om ziek te worden kunt u natuurlijk verkleinen door goed op te letten wat u eet en drinkt.

•Gebruik het liefs alleen maar flesjes mineraal water, ook als u uw tanden poetst.
•Eet geen rauwe groente.
•Eet geen voedsel dat al een dag in de zon heeft gelegen.
•Ga niet te intensief met de plaatselijke bevolking om.
•Eet geen vergruisd ijs of ijsblokjes in drankjes of schepijs.
•Eet geen rauwe vis zoals koude schaal en schelpdieren.
•Eet geen rauw vlees of eiproducten.
•Vermijd volle of drukke ruimtes zeker als u kwetsbaar bent.
•Koop niets bij een straatventer.
•Kijk uit voor stilstaand oppervlaktewater. (Bron:leerwiki.nl)

Dat je drukke ruimtes en intensieve omgang met de plaatselijke bevolking zou moeten vermijden vind ik wel een beetje ver gaan.

elsbeth
User
spacer line

Ik ben tot nu toe nooit 1 dag ziek geweest op mijn reizen, al zijn dat er een stuk minder dan de meeste van jullie. Maar toch, Turkije, Indonesie, India, Philippijnen, Marokko, Kenia, best landen waar je makkelijk het één en ander oploopt. Ik ga niet al te spastisch met regels om, maar wat eten betreft inderdaad nooit sla, nooit ijs, geen rauwe producten etc. Aan de andere kant: het kan je overal overkomen. Had hier net een buurvrouw op de koffie die vertelde dat ze met een vriendin vrijdag in een prima restaurant zalm en tonijn hadden gegeten. Daarna naar de fil. Ze zaten nog geen half uur, of ze werden allebei doodziek: flinke voedselvergiftiging.
En van dat stilstaand water: ik denk dat ik dat toch wel redelijk serieus ga nemen.

simpati
User
spacer line

Zwemmen in Danau Maninjau
Ik ben de eerste keer in 2001 in Bukittinggi geweest, toen was het verboden om te zwemmen in Danau Maninjau, er dreef toen veel dode vis op het water.
Groetjes,
Jan
Malang

spacer line  

Nu durf ik niet meer te pootjebaden in Tuk Tuk.Tegen mijn gewoonte in heb ik nog geen hotel geboekt.
Gisteravond logeren we bij de Lake Maninjau en hadden we vandaag koffiestop genomen bij de Singkarak.
Hebben ook de 2ling meren Danau Bawah en Danau Atas gezien.

bisa dicek of makemyday .

elsbeth
User
spacer line

Hai Surya,

Leuk te horen dat jij nu bent waar ik over een maand naar toe ga. Hoe is het in Bukittinggi? Heb je daar een hotel, zo ja, welke? Ik probeer al eindeloos een reservering los te peuteren bij Denai, maar blijf vage antwoorden krijgen.
Anne Mieke raadde Hotel Asia aan, maar die kan ik weer niet via email te pakken krijgen.
Heb jij iets leuks gezien in Bukittinggi? Welk hotel heb je bij Maninjau? Nog aanraders?
Hoe bevalt West Sumater jou, als rechtgeaarde Sundanees? Veel plezier nog.

spacer line  

Ben ongeveer 1 uur geleden aangekomen bij Campago Hotel/Resort , iets buiten de Centrum van Bukittinggi.
Een groot kamer , jammer dat het afgelegen is .
We zijn een beetje bek af (capek) en een beetje verkouden.
Gisteren logeerden we bij het meer bij Nuansa Maninjau , een paar meter afstand van het meer.Morgen gaan we verkassen naar The Hill , centraal gelegen bij de Jam Gadang.(op loop afstand)
Daar kan je lekker eten in een mall(foodcourt) , tegenover gelegen van het hotel.

Ik kan morgen langskomen bij Royal (?) Denai , kan ik mss gaan lunchen (" survey" ).
Naar mijn ervaring is The Hill 1 van de beste hotels van Bukittinggi , de ligging en ambiance (ex Novotel), in 2009 logeerde ik daar met mijn vriend, nu met keluarga.

elsbeth
User
spacer line

Hai Surya, ik zou heel graag je ervaring over The Hills horen. Je hoort nogal verschillende verhalen. Ik heb daar een "aanbieding" van Rp.1.500.000 voor 2 connecting 3 persoonskamers. Vind ik behoorlijk veel,a aan de andere kant hebben we dan 8 nachten heel basic achter de rug. maard an moet het wel echt leuk zijn.
Denai is wat goedkoper, ook daarover zijn de reviews wisselend. Als je in de buurt bent en je kunt/wilt even een kijkje nemen, dan zou dat heel fijn zijn. Dan kan ik mijn keuze maken.
Geniet van je tijd, als het er niet van komt om te kijken, geen probleem.

spacer line  

Vanmiddag ga ik inchecken , voor de 2de keer.
Het is een 4* , volgens mij de beste in Bukittinggi.Standaard zoals de meeste 4* hotels.
Heb ook in de andere hotel Pusako (dezelfde klasse) , gelegen iets buiten Bktt.
Mooie omgeving, wandelgebied , op een heuvel.
Maar iets minder dan The Hill.
Voor de kinderen is het beter the hill te kiezen ,centraal gelegen.
Campago hotel/resort is ook goed , onze kamer is een familie suite , echt groot.
Ik denk 50m2 groot,kan met gemak nog 3 kingsize bedden erbij,ook op een heuvel.
Alleen zit er een relatief grote moskee in de buurt, volgens mij was de surround sound system niet echt goed , normaal kan ik wel genieten van een oproep tot het gebed , deze keer niet.
ik ga wel naar die Denai hotel kijken , ben toch met een huurauto.
Je moet wel zorgen dat je in de centrum (Jam Gadang) een hotel zoekt.

In Padang zaten we2 nachten bij de Best Western, een overgewaardeerde 5* hotel , kan niet eens tippen met The Hill.

45havana
User
spacer line

Ik neem altijd HADEX mee.Is te koop bij de apotheek en de ANWB winkel.Dit middel ontsmet het water,dan kn je de reeds gewassen groenten even 10 minuten weken in een oplossing van HADEX.Heb je tenminste alles gedaan om niet ziek te worden.

spacer line  

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Elsbeth
ben in Royal denai geweest, heb mijn beklaag gedaan waarom men niet snel antwoord kan geven.
Antwoord. de GM is in buitenland, kreeg een ibu A, haar HP nr is 0811661869.
Dus je kan haar SMS-en.
Royal denai heeft een Indonesische ontbijtbuffet , met uitzondering roti (met ???) voor tamu..Ben bang dat het mss een" karige" ontbijt zal worden zoals in vele 3* hotels met Indonesische buffet..
Deluxe kmr kost 650.000 ,superior (standaard) 450.000 , buiten extra bed..
Vergeten om te vragen.

De kamer waar we zitten is klein , de helft zo groot als Campago 3 *

Hotel Asia zit niet ver van Royal Denai, ongeveer 50 m in een hoek bij een viersprong.Van buiten ziet het netjes en nieuw, de hotelklassificatie weet ik niet.
De afstand naar jam gadang =Centrum is volgens verhaal ongeveer 10 minuten lopen

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

72,340,867 topic views - 232,743 posts - 13,677 topics - 22,530 members - last post @ 19-06-2019 09:45 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

119,625,451 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com