indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

anmantel
User
spacer line

Wij hebben al heel wat van Indonesië gezien en op Bali en Lombok hebben we een auto gehuurd en zelf gereden. Wij vermijden toeristische gebieden en drukke steden.
In juli/augustus gaan we naar Sulawesi. We willen een trip maken in zuid Sulawesi en natuurlijk Tanah Toraja niet overslaan. We hebben geïnformeerd naar een auto met chauffeur maar dat valt qua prijs behoorlijk tegen, € 140 per dag voor een trip van 10 dagen. We zijn met z'n 2-en.We hebben dit ook op Sumatra en Java gedaan en hebben nooit meer betaald dag €75.
Is Sulawesi zoveel duurder? Is een auto huren en zelf rijden ook daar een optie?

spacer line  

Dag,
Wij rijden ook zelf op Bali en Lombok, maar vorig jaar tijdens onze Sulawesitrip hebben we toch maar besloten een auto met chauffeur te nemen.
We waren voor de trip tanah torajah en richting Bira (6 nachten) ongeveer 840 euro kwijt. We hebben in Tanah Torajah (3 nachten) gekozen voor een goed middenklasse hotel.
Reis was incl de overnachtingen en ontbijt. Prima chauffeur, Kijang, rustige rijder. Ontmoet op het vliegveld toen hij onze chauffeur was naar het eerste guesthouse. De 2 nachten Makassar waren niet bij dze trip inbegrepen. Evt kan ik als je dat wilt nog even op zoek gaan naar zijn tel nr. en e mail. In tanah torajah hadden we drie dagen een gids (inbegrepen bij de prijs). Dat was zeker de moeite waard! Door hem hebeen we na een zoektocht een crematie bij kunnen wonen. daarnaast gaven we zelf aan hoe ons Tanah programma eruit moest zien. Dat verliep prima. Een boottocht op het meer (ben naam even kwijt) was ook inbegrepen. Ook zeer de moeite waard. Wij waren er met Ramadan, Alle restaurantjes overdag dicht. Hadden zonder deze chauffeur die toch eetadresjes wist te vinden zelf deze nooit gevonden. Wij zijn ook altijd erg van het zelf doen, maar de voordelen om deze trip zo te doen vonden wij zeer de moeite waard.ik zou in Bira zeker twee nachten blijven. Wij kwamen er rond vier uur s middags aan en de volgende dag alweer verder, daardoor hebben we helaas niet kunnen snorkelen. Wij vonden het er een klein paradijsje!
Veel plezier, het wordt vast een leuke trip.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 28-05-2011 13:48 anmantel wrote:
We hebben geïnformeerd naar een auto met chauffeur maar dat valt qua prijs behoorlijk tegen, € 140 per dag voor een trip van 10 dagen. We zijn met z'n 2-en.We hebben dit ook op Sumatra en Java gedaan en hebben nooit meer betaald dag €75.
Is Sulawesi zoveel duurder? Is een auto huren en zelf rijden ook daar een optie?
140 euro per dag is absurd, 75 euro is al aan de hoge kant, daarmee zit je aan Rp 900.000 per dag. De laatste jaren zijn de prijs wel wat omhoog gegaan maar ook weer niet deze prijzen. Autohuur op Sulawesi is qua prijs vergelijkbaar met Sumatera en moet voor Rp 700.000 per dag kunnen (zeker als het gaat om 10 dagen!) Even ter vergelijk, een auto zonder chauffeur is rond Rp 250.000 a Rp 300.000 per dag waarmee die 10 dagen voor 140 euro een lucratieve bezigheid zou zijn!
Ik heb zelf door het hele land auto's gehuurd, met en zonder chauffeur maar 140 euro vragen ze op Papua nog niet. En dat is echt het duurste eiland wat dat aangaat.
groeten
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

elsbeth
User
spacer line

Dat is inderdaad volslagen belachelijk, die 140 euro! Ik heb 2 jaar geleden behoorlijk overbetaald met 1 mjn Rp (toen €70,-), maar dan wel voor een busje voor 7 personen.
Datw as voor de trip naar tan Toraja toe vanuit Makassar, een lange dag reizen.
Geen sprake van overigens dat ik dit stuk zelf zou rijden, zeker het eerste stuk van Makassar tot Pare Pare niet. Vanuit Rantepao hebben wij 3 dagen een busje met chauffeur en gids gehad, ik meen voor Rp.600.000.

anmantel
User
spacer line

Hallo Floortje,
bedankt voor je reactie. Als je nog een mailadres kunt vinden. Graag!
Alvast bedankt

spacer line  

De huurprijzen hangen er met name sterk van af WAAR je een auto wilt huren en WAT voor type / soort auto.

In / rondom Makassar en Manado zijn auto's redelijk goedkoop te huur, zeg maar "Bali +10 tot 15%". Daar buiten gaan de prijzen sterk / snel omhoog.

Wil je een echte 4 WD / AWD (bijv. Toyota Fortuner, LandCruiser, Landrover / Range Rover, Jeep Cherokee, etc.) dan zijn die ook stukken duurder dan wanneer je een 7-persoons busje of een Suzuki Jimny / Katana huurt. Schijnt iets met de aanschaprijs te maken te hebben Emoticon: Wink

If you have nothing to loose, you can risk everything

spacer line  

Een voorbeeld van auto's te huur en de prijzen in Manado:

Sewa Mobil Camry Rp.1.100.000 / 24 jam + supir
Sewa Mobil Fortuner Rp. 900.000 / 24 jam + supir
Sewa Mobil Innova Rp. 325.000 / 24 jam + Supir
Sewa Mobil Avanza Rp. 300.000 / 24 jam + Supir
Sewa Mobil Rush Rp. 300.000 / 24 jam + Supir
Sewa Mobil Xenia Rp. 300.000 / 24 jam + Supir
Sewa Mobil Terios Rp. 300.000 / 24 jam + Supir

Hubungi: Alex Palit
Tanjung Batu
Jl. Sam Ratulangi
Manado
Telp: (0431) 3336005
Hp 082194807779
Blog http://rentalcarmanado.blogspot.com

spacer line  

Een voorbeeld van autohuur (van goedkoop tot duur, en diverse type auto, t/m. echte 4wd / awd's) in Makassar:

http://hlmrent.blogspot.com/p/(...)lihan-kendaraan.html

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Dankjewel AE. Dit bevestigt mijn herhaaldelijke commentaar dat de meeste toeristen meestal veel te veel betalen. Het klopt ook meer met mijn eigen ervaringen.

gr
AM

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Opmerking over zelf rijden, Bali kan ik me nog wel voorstellen, maar op andere eilanden vraag ik me toch af of dat wel zo verstandig is.
Als ik tenminste Java als maatstaf neem.
Ik heb dik anderhalf jaar dagelijks gereden op Batam, daar zijn ze al behoorlijk gek, ik ben niet echt bang uitgevallen, heb ook geleerd om mij te gedragen zoals de Indonesiër op de weg (diep asociaal dus) maar geen nagel van mijn kleine teen op een gaspedaal van een auto op Java. en ik denk dat Kalimantan en Sulawesi niet anders is.

Nog erger op Java moet je oppassen dat ze niet moedwillig hun motor of auto tegen je voertuig aan zetten en allerlei schade gaan claimen die er al lang op zaten en als bleekgezicht wijzen ze allemaal naar jou, ik spreek uit ervaring.

Mijn advies niet zelf rijden.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Een chauffeur erbij is nauwelijks duurder en het niet rijden om jezelf onnodige sores te besparen en je ten volle kan genieten.
Op Java rijden is een drama niet alleen door het rijgedrag maar ook omdat het zo druk is. Ik heb toch ook het idee dat op sommige eilanden er wat meer heren in het verkeer zijn. Op bv Flores, Sumba of Timor kun je nog rustig rijden en blijkbaar maakt dat ook mensen niet gaan jakkeren.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 30-05-2011 12:47 Anne Mieke wrote:
Een chauffeur erbij is nauwelijks duurder en het niet rijden om jezelf onnodige sores te besparen en je ten volle kan genieten.
Op Java rijden is een drama niet alleen door het rijgedrag maar ook omdat het zo druk is. Ik heb toch ook het idee dat op sommige eilanden er wat meer heren in het verkeer zijn. Op bv Flores, Sumba of Timor kun je nog rustig rijden en blijkbaar maakt dat ook mensen niet gaan jakkeren.

Ja Annemieke, dat is een groot verschil, Java is het centrum van Indonesië, miljoenen die daar op elkaar gepakt zitten.
Als ik eerder schreef de gemiddelde Javaan die de gastvrijheid en beleefdheid thuis zelve is, vergeet alle fatsoensnormen als hij de voordeur achter zich dicht trekt.
Sulawesi en Kalimantan heb ik geen ervaring, maar ik denk dat het niet anders is.
Heb zelf al twee keer de ervaring een gevalletje in het verkeer aan de hand te hebben gehad.

De eerste keer werd moedwillig de motor tegen de auto aan gezet omdat dat rotjoch zijn motor wilde laten renoveren op mijn kosten en de tweede keer een duidelijk verhaal dat het mannetje mij op de verkeerde weghelft aanreed, in bijde gevallen stonden en ogenblikkelijk een aantal ojeg boys bij die mij als schuldige aanwezen.

Gelukkig kon ik ze verstaan en heb in beide gevallen twee plaatselijke kennissen gebeld die ogenblikkelijk kwamen en het was opzouten geblazen.
Heb je die mogelijkheid niet en er komt politie bij dan ben je te lul, motor/auto wordt in beslag genomen tot er duidelijkheid in de zaak is en het kost je sloten geld om je onschuld te kopen.

otjepb
User
User icon of otjepb
spacer line

Hallo Anmantel,

Ik ben laatst december 2010 naar Tator (Tanah Toraja) geweest, 4 dagen prive een auto met chauffeur gehuurd tegen een aantrekkelijke prijs. Als je meer wilt weten dan adviseer ik je te mailen met Johannis Kiding, hij heeft een travelburo in Makassar en zet je wensen op papier en maak een deal.... (in Engels of bahasa Indonesia)

Een indicatie: ik heb betaald ca. 4.800.000 ird incl. 3 nachten hotel Toraja Herritage, huur auto 4 dagen en een gids in Tator.

mailadres:orientcelebestourRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.hotmail.com of jhns_kRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.yahoo.com

En doe hem de groetjes van Joseph uit Holland...

belgianguy
User
User icon of belgianguy
spacer line

enkele maanden geleden (maart 2011) met de familie zuid-sulawesi rondgereden...route makassar-tator-sengkang-bira-makassar, de klassieke rondrit zeg maar, in 10 dagen...een auto met chauffeur gehuurd voor 400.000 rp per dag (suzuki apv)...dat is de huidige marktprijs daar, laat je niets anders wijsmaken

CobyD
User
spacer line

Heb je een naam en/of e-mail adres van deze chauffeur? Als hij ook nog Engels spreekt wil ik graag contact met hem opnemen voor onze vakantie in Sulawesi In juli/augustus.

evavm
User
spacer line

Mijn vriend en ik gaan in september/oktober naar Sulawesi en willen graag vanuit Makassar naar Tana Toraja. Wat is wijsheid: zelf met de bus naar Rantepao en daar op zoek naar een gids of in Makassar een gids en chauffeur zoeken die het hele tripje doet?

lodewijk68
User
spacer line

Op 28-05-2011 16:41 schreef Floortjebali:
Dag,
Wij rijden ook zelf op Bali en Lombok, maar vorig jaar tijdens onze Sulawesitrip hebben we toch maar besloten een auto met chauffeur te nemen.
We waren voor de trip tanah torajah en richting Bira (6 nachten) ongeveer 840 euro kwijt. We hebben in Tanah Torajah (3 nachten) gekozen voor een goed middenklasse hotel.
Reis was incl de overnachtingen en ontbijt. Prima chauffeur, Kijang, rustige rijder. Ontmoet op het vliegveld toen hij onze chauffeur was naar het eerste guesthouse. De 2 nachten Makassar waren niet bij dze trip inbegrepen. Evt kan ik als je dat wilt nog even op zoek gaan naar zijn tel nr. en e mail. In tanah torajah hadden we drie dagen een gids (inbegrepen bij de prijs). Dat was zeker de moeite waard! Door hem hebeen we na een zoektocht een crematie bij kunnen wonen. daarnaast gaven we zelf aan hoe ons Tanah programma eruit moest zien. Dat verliep prima. Een boottocht op het meer (ben naam even kwijt) was ook inbegrepen. Ook zeer de moeite waard. Wij waren er met Ramadan, Alle restaurantjes overdag dicht. Hadden zonder deze chauffeur die toch eetadresjes wist te vinden zelf deze nooit gevonden. Wij zijn ook altijd erg van het zelf doen, maar de voordelen om deze trip zo te doen vonden wij zeer de moeite waard.ik zou in Bira zeker twee nachten blijven. Wij kwamen er rond vier uur s middags aan en de volgende dag alweer verder, daardoor hebben we helaas niet kunnen snorkelen. Wij vonden het er een klein paradijsje!
Veel plezier, het wordt vast een leuke trip.

Ik ben een alleenstande en wil volgendjaar februari voor het eerst naar Indonesië en ook voor het eerst naar Sulawesi.
Ik hoop dat floortjebali nog het e-mail en telefoonnummer heeft, dan kan er misschien een leuke deal mee gemaakt worden.

lodewijk68
User
spacer line

Ben op dit moment het een en ander aan het uitzoeken, en heb al een idee wat de vlucht gaat kosten rond de 1010 euro
Periode van 3 februari tot eind februari.
Voor de dagelijkse behoefte zoals dineren en e.d. schat ik op 550 euro.
Een prive chauffeur zou ongeveer voor 14 dagen een 380 euro zijn.

Ik wil in Manado willen starten en in Makassar willen eindigen.
Voor deze 2 plaatsen heb ik voor totaal 7 dagen een dak boven mijn hoofd in 2 simpele onderkomens voor ongeveer 220 euro.

Zijn dit een beetje redelijke bedragen?

Via een kennis van een kennis heb wel een naam gehoord, een man van rond de 52 jaar met de naam (als ik het goed schrijf) Ahgieb.
Dit schijnt een van de beste chauffeurs te zijn van heel Sulawesi.

Wie kan mij meer info hier over geven......

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Lodewijk, 1010 Euro voor een vlucht van 30 dagen in februari(buiten seizoen) Emoticon: Confused
Dat is behoorlijk aangepakt.
Een beetje spelen met dagen, verschillende ticketaanbieders bekijken.
Neem er de tijd voor.

Periode 3 feb. - 29 feb. 2015
Etihad - 701 Euro, Singapore Airlines - 712 Euro, Malaysia Airlines - 601 Euro. KLM - 847 Euro, Emerates - 640 Euro

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 10-08-2014 13:56 lodewijk68 wrote:
Ben op dit moment het een en ander aan het uitzoeken, en heb al een idee wat de vlucht gaat kosten rond de 1010 euro
Periode van 3 februari tot eind februari.
Voor de dagelijkse behoefte zoals dineren en e.d. schat ik op 550 euro.
Een prive chauffeur zou ongeveer voor 14 dagen een 380 euro zijn.

Ik wil in Manado willen starten en in Makassar willen eindigen.
Voor deze 2 plaatsen heb ik voor totaal 7 dagen een dak boven mijn hoofd in 2 simpele onderkomens voor ongeveer 220 euro.

Zijn dit een beetje redelijke bedragen?

Via een kennis van een kennis heb wel een naam gehoord, een man van rond de 52 jaar met de naam (als ik het goed schrijf) Ahgieb.
Dit schijnt een van de beste chauffeurs te zijn van heel Sulawesi.

Wie kan mij meer info hier over geven......

Ik neem aan dat die 1010 euro voor twee personen is?
Een privechauffeur 14 dagen voor 380 euro? Inclusief chauffeur? Dan doe die mij ook maar eentje… en al helemaal als het van Manado tot Makassar is. Hier moet een misverstand zijn. Waar heb je die prijs vandaan?
Simpel hotel voor 7 nachten is dus ongeveer 30 euro per nacht. Daar hoef je echt niet simpel voor te slapen. Mja ik weet dus niet wat jij onder simpel verstaat.

Een van de beste chauffeurs van heel Sulawesi? Zo da’s nog eens een predikaat. Wat doe ik verkeerd? Emoticon: Confused
Maar alle gekheid op een stokje dat van die 380 euro voor 14 dagen, daar klopt niks van. Tenzij je niet alle info geeft.

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Een 350-400K rupiah per dag, is normaal gesproken mogelijk voor een auto met chauffeur in Manado . Dit zou dus uitkomen op €360 maar wel zonder fooi, exclusief benzine en uitgenomen lunchgeld. En bule betaalt waarschijnlijk meer.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik (bule Emoticon: Smile ) heb de laatste keren Rp 400.000 per dag betaald maar dat is voor ongeveer 8 uur inclusief.
Een auto huren voor 24 uur is weer een ander verhaal. Dan is het ook OF zonder benzine OF zonder chauffeur.
Maar van Manado naar Makassar is het weer anders als de chauffeur net als de gasten moet overnachten en eten en er ook behoorlijk kilometers moeten worden gemaakt dus ook meer benzine. De laatste twee dagen terug naar Manado moeten ook nog eens betaald worden.

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Ja, dat is het; die man moet ca. 2.000 kilometer afleggen. En in een Avanza is dat al snel €160 aan benzine. Rekent men op €5,00 (75.000 rupiah) aan dagelijkse fooi en compensatie voor de niet rijdende uren, komt men al aan €230 meer. Dus dat is grofweg €600.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

elsbeth
User
spacer line

Je ziet het Lodewijk. Het ene is echt te hoog begroot (het vliegticket), het ander te laag (de privéchauffeur). Zoals Anne Mieke ook al zegt: voor €30,- per nacht zit je niet heel simpel. Ik vraag me ook af hoe je aan die prijzen komt.
En dat verhaal van de beste chauffeur van Sulawesi?? Hoe word je de beste chauffeur van zo'n groot eiland? En waar is "beste" op gebaseerd? En door wie beoordeeld?
Ik zit verder nog even te reken aan je dagen. Volgens mij heb je 24 of 25 dagen, waarvan je 7 wegstreept voor Makassar en Manado. Blijven er dus 17/18 over om van Manado naar Makassar te reizen. Voor reizen over land is dat volgens mij aan de krappe kant.
Wat wil je precies zien in Sulawesi, heb je al een idee van je reisschema?
Door wie heb je die hotel laten regelen, welke hotels zijn het?
We helpen je graag verder, laat eens horen wat je precies voor ogen hebt. Wil je echt alles met een privéchauffeur doen? Misschien relevant om te vertellen of je uit 1968 bent of dat je 68 jaar bent (i.v.m. te geven tips..)

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,761,485 topic views - 235,517 posts - 13,700 topics - 26,444 members - last post @ 16-12-2019 03:36 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

126,861,551 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com