indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

krizl
User
spacer line

Beste Mensen in juli zou ik graag voor 16 dagen naar jakarta willen, ik zou met lufthansa vliegen omwille van goeie ticketprijs.

verder zou ik nog wat informatie kunnen gebruiken Emoticon: Smile
voor mijn verblijf ik heb ik 50 euro/nacht gerekent. ( ik denk alleen mijn eerste nacht online te booken in het 7fm hotel)
hebben jullie een idee hoeveel geld ik +- mag rekenen voor mijn verdere verblijf , eten&drinken , trein/bus ? het is maar voor een idee te hebben Emoticon: Smile
en hoe is het eten daar ? Emoticon: Smile mss domme vragen maar ik ben een echte indonewbie Emoticon: Wink

omdat ik nog niet lang beslist om naar indo te gaan heb ik ook nog niet veel geplanned.
waar ga ik zeker heen : bogor, malang, jogyakarta , surabaya
graag zou ik enkele tempels als borobudur en prambanan bezoeken en mss enkele stranden ( zijn er redelijke mooie plaatsen aan zee ? ) ik heb me laten wijsmaken dat ik beter naar bali zou gaan voor de schoonheid van de zee Emoticon: Confused

verder, welke inentingen heb ik nodig en wat raden jullie aan om zeker mee te nemen ?
over welke documenten moet ik beschikken en wat kost een visum voor 16 dagen ? kan ik bellen met een gewone gsm vanuit indonesie ? zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden ?

Ik werk 6/7 10 uren per dag dus heb ik zeer weinig tijd om alles goed uit te zoeken komende maanden dus alle info is welkom !!

Mvg,
kris

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

Hier het antwoord van een medebelg.

Je budget hangt volledig af van je hotelkeuze. Voor 50€ per nacht zit je in de duurdere klasse. Tussen 20 en 30€ zit je in een degelijke middenklasse. Eten is niet duur dus als je je globale budget op 50€ per dag zet, dan kom je al een heel eind.

Zoals je zelf aanhaalde, voor de stranden moet je naar Bali.

Ik ga al 12 jaar naar Indonesië zonder inentingen. In de reisapotheek zitten de standaard spullen zoals Imodium, Motilium, Dafalgan, ...

Je kan met je GSM naar huis bellen. Het goedkoopste doe je dat met een lokale SIM-kaart.

Mvg,

Erwin

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

paulana
User
spacer line

Als je 16 dagen hebt en bovenstaande plannen, zal je geen tijd hebben voor Bali!
Bel even met het Tropeninstituut voor de inentingen en Malaria tabletten.
Stranden op Java : mag je niet je lichaam ontbloten (dames) op Java wonen Moslims
Eten is erg lekker, als je van scherp-pittig houdt.
Een Visa On Arival kost in Rupiahs 223,000,- (Willemgeheim)
Neem wat mee tegen diare-verstopping-hoofdpijn- Rennies en laat je gebit even checken. Voor de rest kan je alles in RI kopen vaak veel goedkoper

Om Swastiastu

yindee
User
spacer line

Hoi,

Wij gaan 9mei voor een maand naar Java en Bali.
16 dagen is echt wel heel weinig hoor omdat allemaal te willen doen.
De afstanden op Java zijn best groot dus met lange dagen reizen moet je echt rekening houden. Ons is vertelt door de huisarts/tropendokter dat je geen malariatabletten nodig hebt op Java en Bali. Maar wel moet smeren met muggenmiddel dat Deet bevat.
Wel moesten wij DKTP,hepatitis A, buiktyfus halen maar je moet gewoon even naar de GGD of tropendokter gaan.
Eten is heerlijk maar kan pittig zijn, je zou voor die tijd ook bij een Indonesisch restaurant kunnen gaan eten.
Als je op Jakarta aankomt koop je een visum voor 25 euro of 25 dollar en die is 30 dagen geldig.
Zo ver mij is vertelt kan je voor strand beter naar Bali gaan. De zee aan de zuidkust van Java schijnt nogal ruw te zijn en niet zwembaar.
Wij gaan wel naar Pangandaran (zuidkust) maar is eigenlijk voornamelijk voor de Green Canyon en het nationaal park.
Wij hebben een privé reis laten samenstellen, is wel voor 32 dagen met wat familiebezoek erin.
Maar als je wilt kan ik je het wel mailen zodat je een idee krijgt?

Groetjes

yindee
User
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Paulana

Mag je ook op stranden zoals Pangandaran en zwembaden als vrouw geen bikini aan?
En gelden dat soort kleding regels ook voor kleine kinderen?

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 25-04-2011 21:40 yindee wrote:
Ons is vertelt door de huisarts/tropendokter dat je geen malaria nodig hebt op Java en Bali.
Wel moesten wij DKTP,hepatitis A, buiktyfus halen maar je moet gewoon even naar de GGD of tropendokter gaan.

Als je op Jakarta aankomt koop je een visum voor 25 euro of 25 dollar en die is 30 dagen geldig.
Zo ver mij is vertelt kan je voor strand beter naar Bali gaan. De zee aan de zuidkust van Java schijnt nogal ruw te zijn en niet zwembaar.
Wat betreft voorzorgsmaatregelen voor tropische ziekten: je moet helemaal niets. Er zijn hooguit aanbevelingen en het vervelende is dat die aanbevelingen vaak ook niet eensluidend zijn. Maar "geen malaria nodig op Javan en Bali" klinkt alsof het er niet is echter OVERAL in Indonesie komt malaria voor OOK op Java, OOK op Bali. (zie hiervoor diverse andere topics)
Na al die jaren en diverse huisartsen weet ik dat de gemiddelde huisarts nauwelijks op de hoogte is van tropische ziekten en er wordt snel maar het zekere voor het onzekere genomen. Echter sommige preventieve middelen zijn ronduit gif en geen ervan is 100% dekkend. Bedenk dat mensen die in Indonesie wonen en vele van de expats deze middelen ook niet nemen. Beter is dat mensen zich inlezen op de do's en dont's mbt malaria en andere tropische ziekten.

Het visum is 25 dollar maar geen 25 euro! Afhankelijk van koers, vliegveld en mood zal het 20 tot 23 euro zijn. In Rupiah zoals Paulana aangeeft hierboven Rp 223.000 (ik heb zelf ook ongeveer in Rupiah die prijs betaald soms "afgerond"naar boven natuurlijk)

Overigens kleine kinderen kunnen gerust zwemkleding aan maar vrouwen in bikini (of mannen in kleine broekjes) dat zou ik in Pangandaran niet doen (en eigenlijk nergens in Indonesie hoewel het op Bali gedoogd wordt).
De stranden/kust van Java komen niet in aanmerking voor de schoonheidsprijs maar ze zijn wel veel minder bevolkt door toeristen en meer door locals (met name op de zondagen). Echter ook op Bali vind je niet de echte droomstranden.

gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Bikini is niet aan te raden, gewoon een ouderwets zwempak is geen probleem, op de stranden en in zwembaden zie je dat veel ook de Indonesische dames zelf.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

De stranden/kust van Java komen niet in aanmerking voor de schoonheidsprijs maar ze zijn wel veel minder bevolkt door toeristen en meer door locals (met name op de zondagen). Echter ook op Bali vind je niet de echte droomstranden.
Die mening deel ik niet met je. Een schoonheidsprijs is toch zeker weggelegd voor de stille strandjes aan de zuidkust, de meesten op loopafstand van de drukbezochte stranden:
- Pangandaran, en dan het witte strand direct oost van het hoofdstrand.
- Batu Hiu, 15 km west van Pangandaran. Wit strand met 'uitkijkrots'.
- Yogyakarta, ten oosten van Parangtritis, Drini en nog een stukje verder liggen vrijwel verlaten witte strandjes waar vissers hun netten uitgooien over de oude koraalriffen.
- Pelabuhan Ratu, tegenwoordig een netjes bijgewerkt strand met een looppad als 'boulevard'.
- Pacitan: klein strand, niet heel schoon, maar absoluut 100x beter als Kuta,Bali, waar je als toerist zeker verzeild raakt.
- Balekambang ten zuiden van Malang, rustig schoon strand met Hindu tempel (haha, toch een beetje Bali) die in gebruik is en via via een loopbrug te bereiken is.

Deze stranden zijn voor mij vele malen leuker dan een vies strand op Bali (en er zijn uiteraard ook daar schone stranden, maar wellicht net zo moeilijk te bereiken als die op Java).

Buiten dat heb je naar mijn mening ook prachtige stranden (varierend van rode stenen tot prachtig wit) in de Riau Archipel, onder meer op het einde van de Barelang-weg op het eiland Galang.. Toeristen zie je er niet natuurlijk, in het weekeinde wel veel locals dus lekker door de weeks gaan. Maar dat is dan weer buiten Java..

eveline
User
spacer line

Ik ben het met je eens Yerun, in Java zijn er wel deglijk prachtige stranden te vinden.
Je moet het net juist weten waar ze zijn, ik werd gebracht door Indonesiche vrienden die daar in de omgeving wonen... echt mooi hoor..

En idd.. Bali hebben prachtig plekken om te duiken maar echt mooi stranden, nee, dat kan ik eerlijk gezegd niet zeggen. Hoewel in Irian Jaya vond ik de mooiste plek in Indoensie om te duiken, nog mooier dan Bunaken, mijn persoonlijke ervaring hoor..
Hoewel voor de helderheid van water voor te duiken er gaat niets boven de Caribean en Maledive, daar kon je echt naar de verte kijken...

Maar hoe dan ook Voor een echte mooie bounty stranden heb ik het meest in andere kant van de wereld gezien.
Maar ok.. ik dwaal weer af... Emoticon: Puh!

Choose to be optimistic, it feels better. If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito!

spacer line  

On 26-04-2011 04:40 Malam wrote:
Bikini is niet aan te raden, gewoon een ouderwets zwempak is geen probleem, op de stranden en in zwembaden zie je dat veel ook de Indonesische dames zelf.

Bi-kini mag ook , zolang het niet al te" bloot" is .
(Van mij mag het wel Emoticon: Nice )
Dat heb ik wel gezien bij de orang bule in Pelabuhan Ratu , Batu Karas een kleine surfstrand in de buurt van Pangandaran .Zag ook orang Belanda .

De stranden van Carita , Merak( vroeger dan) zijn ook mooi , maar niet te vergelijken met Nederlandse of Belgische stranden.

bisa dicek of makemyday .

krizl
User
spacer line

Thanks voor al jullie reacties !! ik ga morgen eens replyen als ik meer tijd heb Emoticon: Smile
Kris

krizl
User
spacer line

hier ben ik dan Emoticon: Smile

moe gewerkt en heel de dag aant dromen geweest over mijn trip naar indo Emoticon: Smile
Bedankt voor alle reacties nogmaals, ik ben al wat info rijker !

Balemkabang ga ik zeker bezoeken! effe gegoogled en ziet er niet slecht uit.

Weten jullie toevallig ook leuke hotels/verblijfsplaatsen in de buurt van malang bogor en yogja ? nacht 1 verblijf ik in het 7fm hotel vlakbij de luchthaven van jakarta.
2de dag weet ik nog niet waar ik ga heengaan .. hierover ook tips welkom .. Emoticon: Smile
en welke opties heb ik om in yogja te geraken ( prijs ) ?
en die 50 euro per dag zijn daar nog andere mensen het mee eens ?

en als laatste vraag heeft iemand bagpak/rugzak tips ? ( ik kan alleen maar zeggen dat ik niet veel zoek mee te nemen )

Greets
Kris

krizl
User
spacer line

er schiet mij nog net iets binnen Emoticon: Smile

prijzen van drank in het uitgaan ? iemand ?

spacer line  

Een fles Bintang bier kost al gouw 25.000 of meer da's 2 euro voor 0,66 liter.
In de winkeltjes betaal ik 20.000 zonder fles want ik drink die daar op.
Sterke drank is duur maar dat drink ik nooit.

krizl
User
spacer line

en cola enzo ? Emoticon: Smile

spacer line  

Frisdrank is erg goedkoop hier voor een mix juice betaal ik in een restaurant tussen de 7000-12.000 rph cola is goedkoper...
In de winkel kost een flesje cola 2000 tot 3000 rph

krizl
User
spacer line

Hoi Beste medereizigers,

Mijn besluit staat vast Emoticon: Smile
6 July land ik in jakarta rond 19u , ik heb 1ste nacht al gebooked in 7fm hotel
9 july ga ik richting semarang om 4 dagen in karimunjawa te verblijven
dan zou ik doorrijzen naar yogyakarta voor 4 dagen om borobudur en prambanan te bezoeken.

Alleen ben ik nog niet veel wijzer geworden ivm vervoer , ik zou kiezen om met de trein te reizen. graag zou ik wat info willen over de reisduur , kosten en de verbinding.

waar kan ik een trein nemen naar semarang ? en wat is de duur en kostprijs ?
en van semarang naar yogya ?

Alle tips zijn welkom!

Ik ben uit op een avontuur dus heb ik nog geen hotels gebooked of raden jullie dit af ?
is het riskant om ginder ter plaatse te booken ? mss zijn de kamers volbooked enz enz Emoticon: Smile
voor karimun jawa ga ik een package booken voor 3n/4d inclusief vervoer en verblijf.
zodus ik heb alleen verblijf nodig in jakarta en yogya , als jullie goeie tips hebben voor een slaapplaats dit is ook altijd welkom!! ik had gedacht om de ene nacht wat meer luxues te slapen dan de andere Emoticon: Smile maar ik wil max 20 - 40 per nacht besteden, minder mag ook altijd Emoticon: Smile

ik heb ik geen idee wat ik op men bord ga voorgeschoteld krijgen ( als jullie lekker indonesisch eten kennen laat maar weten Emoticon: Smile

waar kan ik mijn kleren wassen ?
kan ik met mijn gewone gsm bellen naar belgie ?
kan ik mijn visum betalen met euro's ? of pin ik best daar idr's ? of neem ik er wat mee vanuit belgie ?? ook las ik dat je vliegtuigtax moeten betalen bij het vertrek ?

weet iemand een soort van routeplanner om mijn trip nog beter te kunne plannen ?
want ik heb geen enig id over de vertrektijden en tijd dat deze trip in beslag neemt Emoticon: Red face

zijn er verder dingen waar ik nog moet op letten ? het is mijn eerste keer indonesie dus ik ken niks ivm dit land Emoticon: Smile kan er in indo onderhandelt worden over prijzen bv taxi , hotels ?? als je geen idee hebt over de prijzen kunnen ze je snel int zak zetten als toerist denk ik zo Emoticon: Smile )

ik heb zovele vragen , dus ik vraag alles wat er in me opkomt Emoticon: Smile sorry voor de warboel !! Emoticon: Smile
mss zou het makkelijker zijn om iemand te adden op msn of yahoo msgr ofzo met veel ervaring over deze zaken! als ik mijn trip een beetje beter kon plannen zou ik al meer gerust gesteld zijn

dus ik zou graag in semarang geraken dan in yogya en dan terug naar jakarta !
laatste nacht zou ik terug graag in 7 fm slapen omdat de ligging van dees hotel kort bij de luchthaven is ik vertrek 20 july om 19 u richting amsterdam , wanneer vertrek ik best in yogya ? ik heb al gevonden dat ik 8 uur op de trein moet zitten. dus vertrek ik best op 19 july richting jakarta rond 14 u ofzo Emoticon: Smile

mss maak ik me er wat te druk in en wijst zich alles zelf wel uit Emoticon: Smile maar zonder enig woord behasa te spreken zou ik toch graag wat meer kunnen plannen van op voorhand ! dus alle tips en info zijn meer dan welkom!

ik hoor het wel!

greets,
Kris

paulana
User
spacer line

Al jouw vragen zijn recent al beantwoord even de zoekfunctie van het forum gebruiken.
Mensen uit Belgie kunnen niet meer pinnen stond kortgeleden in de krant.
Neem een woordenboekje mee wel zo handig.
Kleren wassen in hotel of guesthouse daar is meestal een wasvrouw of anders laundry.
Trein naar Semarang nemen wellicht naar het station Emoticon: Yes!
Gewoon effe zoeken en je vindt alle antwoorden.

Suc6

Om Swastiastu

krizl
User
spacer line

ok ik doe men best alleen heb ik hier weinig tijd voor !!!
met pinnen bedoelde ik visa ! dit lukt toch nog ?
over semarang heb ik al info gezocht maar weinig gevonden Emoticon: Smile

paulana
User
spacer line

Voorbereiding reis naar Indonesia over een klein maandje: je moet toch echt zelf wat info zoeken, en die is er genoeg op het forum te vinden. Pinnen voor Belgen gaat niet meer, maar informeer toch even ,voordat je op foute informatie afgaat, en er is de Lonley Planet of ed als reisgids daar moet ongelooflijk veel info instaan. Jammer dat je zo onvoorbereid de 1ste keer naar RI reist en het forum gebruikt als reisgids, de ene vindt dit de moeite de ander dat...

Toch wens ik je een fijne tijd

Kijk even op het subforum Java, daar vindt je een schat van informatie.
Zelf woon ik op Bali vandaar dat verder helpen naar jou toe moeilijk wordt.

Om Swastiastu

BintangJan
User
User icon of BintangJan
spacer line

Krizl,

Ik ben eens in mijn archieven gaan kijken en heb onderstaande gevonden. Wellicht zijn sommige bedragen niet meer correct, maar misschien kun je er wat mee. Wij hebben deze trip een jaar of vier geleden gemaakt en ik heb de gewoonte om heel veel te noteren.

Reis door Java en Bali

Jakarta.
Jakarta is een drukke stad. In het centrum, vlakbij bij de Monas, Monument Nasional, ligt de toeristenwijk.
Een drukke levendige buurt met veel hotels en restaurantjes. Van hieruit kun je het oude Jakarta (Batavia) bezoeken. De Kota (Hollandse binnenstad), de Sunda Kelapa (de haven). Wij verbleven in het Patra Jakarta Hotel (± €25,00 incl. ontbijt).
www.patra-jasa.com

Jakarta – Cisarua.
Cisarua is een druk stadje met een levendige markt. Langs de weg naar de Puncak Pass vindt je veel hotelletjes tegen een betaalbare prijs. Vanuit Cisarua is het eenvoudig Bogor (Buitenzorg) te bezoeken. In de Koninklijke Tuinen (Kebon Raya) vindt je het paleis van de voormalige Gouverneur Generaal. Ook vindt je in de tuinen diverse soorten bomen, struiken e.d. Zeer de moeite waard te bezoeken.
Vanuit Cisarua is het makkelijk om de uitgestrekte theetuinen op de Puncak Pass te bezoeken. Doe dat in de vroege ochtend. Dan worden de theeblaadjes met de hand geplukt en zie je de grote zonnehoeden van de pluksters boven de theestruiken uitsteken. Voor een sigaretje willen ze graag op de foto.
Hotel: Cisarua Indah Resort Argaloka plusminus 8 euro per kamer. (geen website – wel vindbaar op google)
Restaurantjes zijn er voldoende.

Cisarua – Lembang.
Neem de bus van Cisarua naar Lembang. Je rijdt tot Bandung en moet daar overstappen. Je kunt overwegen in Bandung te overnachten, maar ook Bandung is een verschrikkelijk grote en drukke stad. Lembang ligt iets ten noorden van Bandung en is een stuk rustiger. Vanuit Lembang kun je de machtige vulkaan Tangkuban Prahu bezoeken. Vergeet Ciater niet. Dit stadje is bekend om zijn heet waterbronnen en beken. Voor een paar rupia´s bezoek je het “pretpark”, waar je heerlijk kunt zwemmen in het warme vulkanische water. Vlakbij zijn de theetuinen van het bekendste Nederlandse theeplantersgeslacht Boscha. Een bezoek aan de fabriek is de moeite waard.
Er zijn een aantal redelijk goede hotels. Grand Hotel Lembang ± €25,00 per nacht voor 2 personen incl. ontbijt. www.grandhotellembang.com

Lembang – Pangandaran
Regel in Lembang vervoer naar Pangandaran. Het is een fikse rit naar dit gezellige strandplaatsje. Vraag de chauffeur te stoppen bij Kampung Naga. Dit is een traditioneel Soendanees dorp, waar de tijd heeft stil gestaan.
Het ligt in de prachtige natuur ingeklemd tussen sawah´s.

Pangandaran is een levendige badplaats aan de Indische Oceaan. Een jaar of twee geleden getroffen door een tsunami. Er zijn veel hotels en restaurants.
De zee is heerlijk warm. `s Morgens zijn de vissers bezig met hun lange sleepnetten. Bezoek het Nationale park Penanjung. Hier tref je apen, herten, stekelvarkens, schorpioenen, slangen. Neem een gids en wandel met hem door de jungle. Bezoek ook op een doordeweekse dag de Green Canon. Je vaart met een prauw de rivier op en eindigt in een door jungle overwoekerde kloof, waar je heerlijk kunt zwemmen. Als je geluk hebt zie je apen, neushoornvogels en prachtige vlinders.
Hotel Sandaan II ± €18,00 per nacht voor 2 personen incl. ontbijt. www.sandaanhotel.com
Of Adams Homestay (iets rustiger en gezelliger) voor ± 16,00 euro per nacht (2 pers incl ontbijt) www.adamshomestay.com
Een aanrader om te eten is Ali`s Restaurant op de boulevard. Ali is een voortreffelijke kok en entertainer. Vraag hem om voor je te zingen. Je zult je ogen uitkijken.

Pangandaran – Yogyakarta.
Regel in Pangandaran de bus naar Yogya. In het stadje vindt je diverse reisbureaus, die je de tocht aanbieden. Neem de tocht waar je het eerste deel met de pont naar Cilacap vaart. Je zit ± 5 uur op de boot en vaart door de uitgestrekte mangrovebossen en getijderivieren. Onderweg zie je apen, vogels en leg je aan bij kleine, op palen gebouwde dorpjes. De bewoners zullen je enthousiast begroeten. Koop onderweg bij een aanlegplaats lekkernijen.
De bus wacht je in Cilacap op en brengt je in een paar uur naar Yogyakarta. Je bent bijna een hele dag onderweg. Laat je afzetten in de Jalan Prawirotaman. Hier vindt je de toeristenwijk met zijn vele hotels en restaurantjes. Je zit vlak bij de mooie binnenstad.
Vanuit Yogya bezoek je de Borobodur. Doe dit in de vroege ochtend. De lucht is dan nog koel en helder en de vele verkopers en marktkraampjes bij de Borobodur zijn nog niet aanwezig. Combineer de Borobodur met een bezoek aan de Prambanan tempels.
Bezoek ook de kraton en het waterpaleis. Laat je in een becak rondrijden. Kost een drol en drie knikkers en je hoeft niet door de drukke stad te slenteren. Kijk je ogen uit op de vogeltjesmarkt. Ze verkopen hier letterlijk alles wat vliegt, kruipt, loopt, etc.
Overdag is de Jalan Malioboro een drukke winkelstraat, die ´s avonds verandert in één groot restaurant. Er verschijnen tientallen eetkraampjes en kaki lima´s, waar je heerlijk voor weinig kunt eten.
Duta Guesthouse ± €10,00 per nacht voor 2 personen incl. ontbijt. www.dutagardenhotel.com

Yogyakarta – Malang.
Via de stad Solo rijdt je in ongeveer 6 uur naar Malang. Malang is een drukke stad van waaruit je het Tenggermassief bezoekt. Hier tref je in een onwaarschijnlijk maanlandschap de aktieve vulkanen Bromo, die constant rook uitbraakt en de Semeru, die als een oude opa om de 8 minuten een rookpluim uitblaast. Hotel Santika Malang www.santika.com Niet goedkoop, maar erg goed
Je kunt ook overwegen in Sukapura (Hotel Bromo Raya) te overnachten. Je zit dan dichterbij het Tenggermassief en hoeft dan niet zo vroeg op om de zonsopgang boven het massief te zien. Als je vanuit Malang de Bromo wilt bezoeken moet je ongeveer rond half één ´s nachts op. Vanuit Sukapura kun je om ± 4 uur op staan.
Regel je bezoek zodanig dat je vanaf de Bromo direct door kunt naar je volgende bestemming in Kalibaru.

Bromo – Kalibaru

Veel toeristen reizen om de noord, via Probolingo, naar Bali. Om de zuid, via Kalibaru is veel mooier. Je komt dan door de hoge bergen van het oostelijke gedeelte van Java. Hier hebben veel Nederlandse planters hun plantages gehad.
Een aanrader in Kalibaru is Hotel Rumah Kita. ± €25,00 per nacht voor 2 personen incl. ontbijt. www.rumahkita.info Blijf een paar dagen, want de omgeving is meer dan de moeite waard. Diverse plantages, rijstvelden, jungle (waar naar men zegt de Javaanse tijger nog voorkomt), vulkanen, nationale parken enz.
Ook Marga Utomo www.margoutomo.com is een leuk en aantrekkelijk onderkomen.

Kalibaru – Lovina (Bali).

Kalibaru ligt ± 60 km. van de veerhaven Banyuwangi. Ieder half uur varen krakkemikkige ponten over naar Gilimanuk op Bali. Van Gilimanuk naar Lovina is het ± 3 uur rijden. Lovina is een aan éénschakeling van een groot aantal dorpjes. Kalibukbuk is de bekendste. Daar vindt je een groot aantal hotels en restaurantjes. Voor elk wat wils. Zoek je een beetje luxe, de gastvrijheid van de Balinees gecombineerd met de reinheid van de Hollander, ga dan naar Sawah Lovina Bungalows. Heerlijk rustig gelegen, mooi zwembad, prachtige tuin, lekker eten en zeer gastvrij personeel. www.sawah-lovina.com
Vanuit Lovina kun je diverse dagtrips maken. Gunung Batur (werkende vulkaan), Danau Buayan en Tamlingan (voor een dagtrekking door de jungle), Git Git watervallen, Banjar heetwater zwembaden, wandelen over het zwarte lavastrand, ’s morgens vroeg op zoek naar dolfijnen.
Eten kun je heel goed en goedkoop bij Barclona.

Lovina – Ubud.
In Lovina zijn veel aanbieders van transport. Op borden geven ze de ritprijs naar Ubud aan. Zal ± 200.000 rupia (€16,00 voor 2 personen) zijn. Vraag de chauffeur de route via Bedugul te nemen. Bezoek hier de drukke groenten en fruitmarkt en bezoek de watertempel Ulan Danau. Als je in orchideeen geinteresseerd bent moet je de botanische tuinen in Bedugul niet missen.
De rit van Lovina naar Ubud duurt ± 2 uur.
Ubud is het centrum van de Balinese kunsten. Schilders, beeldhouwers, houtsnijders, enz. Als je voor souvenirs gaat koop die dan niet hier maar in Sukawati. Op de markt aldaar ligt de prijs een stuk lager. Slenter door Ubud en bezoek het Monkey Forest. Deze belangrijke tempel wordt bevolkte door tientallen apen. Ga ik de vroege avond naar een dansvoorstelling (Barong, Legong, Kecak) Wel toeristisch, maar toch prachtig om te zien, vooral de Kecak (apendans).
Bezoek de Goa Gajah (olifantentempel), ga naar Gunung Kawi, Tampaksiring en de Besakih (de belangrijkste hindutempel op Bali). Ik ken een goede, betrouwbare engels sprekende taxichauffeur (naam is Putu). Mailadres is putu09Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.yahoo.com, gsm is 08164716857. Hij laat je voor een redelijk bedrag alle bezienswaardigheden zien.
In Ubud zijn heel veel hotels. Hele dure (€600,00 per nacht) tot erg goedkope. Zoek je een rustige plek midden in Ubud, ga dan naar Wardji House in de Monkey Forest straat. Voor ± €11,00 (per nacht, 2 personen met ontbijt) ben je klaar . www.warjihomestay.com We hebben ook wel eens overnacht in Artini Dua www.artinicottage.com Is duurder en luxer.
Restaurants. Ook weer van “duur” tot heel goedkoop.
Lekker eten voor ± €1,50 doe je bij Dewa Warung. Iets duurder ± €2,50, eet je bij Ari’s Warung bij het voetbalveld.
Ari is een grappige man, die je veel over Bali kan en zal vertellen.
Naast Ari’s Warung heb je Tut Mak. Een “chique” restaurant. Ze hebben een zeer uitgebreide kaart en wil je het Indonesische eten een keer afwisselen met Westers eten, dan kun je hier zeer goed terecht. Is wel veel duurder als de beide warungs.

Ubud – Padangbai.
Padangbai ligt ± 2 uur rijden van Ubud en is een leuk, rustig vissersdorp. Het is de veerhaven voor Lombok , Nusa Penida en Lembongan. Ieder half uur vertrekt er een pont naar deze eilanden. Charter in Padangbai een ojek (bromfiets met bestuurder) voor een paar duizend rupia laten ze je de omgeving zien. De moeite waard zijn:
Wandeling naar de Gegelan waterval, bezoek aan Goa Lawa (de vleermuistempel), Tirta Ganga (de koninklijke watertuinen), Ujung (het koninklijk waterpaleis), Tenganan (Bali aga dorp – de oorspronkelijke bewoners van Bali).
Bij helder weer kun je de grote vulkaan (Gunung Rinjani) op Lombok zien.
Ga in Padangbai zwemmen en snorkelen in de Blue Lagoon. Je treft hier een prachtige onderwater wereld.
In Padanbai zijn voldoende overnachtingsmogelijkheden. Homestay Topi Inn (Nederlandse eigenaren). ± €12,00 voor 2 personen per nacht, excl. ontbijt) www.topiinn.nl Langs de boulevard, maar ook in het centrum zijn voldoende goedkope eetgelegenheden. Probeer zeker de verse zeevis.
Ook kun je het iets duurdere Puri Rai Hotel proberen. Neem dan de nieuwe kamers. www.puriraihotel.com of het Padangbai Beach Resort www.padang-bai-beach-resort.com

De meeste namen van hotels kun je vinden op Google.

Tips:
• Koop een Indonesische simkaart. Simpati en Indosat zijn de beste. Neem een niet te grote (veel belminuten) want telefoneren en sms-en kost geen drol.
• Wij reizen over het algemeen met openbaar vervoer en taxi´s. Houdt er rekening mee dat het openbaar vervoer niet geregeld is zoals in Nederland. Vertrek- en aankomsttijden kent men niet. De bus vertrekt pas als hij vol is (passagiers, bagage, kippen, varkens, enz.). Soms duurt dit uren. Treinen (op Java) rijden meestal wel op tijd. De treinreis van Jakarta naar Bandung en Surabaya duurt verschrikkelijk lang, maar is wel prachtig om te doen. Veel afwisselend landschap, veel contact met de bevolking.
• Neem niet teveel geld mee. Je kunt bijna overal met je giropas of wereldbankpas pinnen. Kijk uit met geld wisselen. De biljetten lijken op elkaar.
• Leer een paar woordjes Maleis. B.v. de beleefdheidsvormen: goede morgen – selamat pagi, goede middag – selamat sian, goede avond – selamat malam, hoe gaat het met jou – apa kabar, goed, dank je wel – baik, terimah kasih, eet smakelijk – selamat makan.
• Respecteer de gewoonten van de bevolking. Als je tempels bezoekt draag je een lange broek of een sarong. Als je personen wilt fotograferen, met name op Java, vraag je om toestemming van de persoon.
• Vraag op Bali aan hotel – of restaurantpersoneel of er ergens in de buurt een ceremonie plaats vindt. Je bent nl. vrij om een crematie, een tandvijlceremonie, een huwelijksfeest of een geboortefeest mee te maken. De Balinees zal je van harte welkom heten en je te eten geven. Ook deze ceremonies bezoek je in lange broek of sarong (ook voor dames). Wordt je uitgenodigd of ga je naar een ceremonie neem dan een klein kadootje mee. Een paar pakjes sigaretten is al voldoende. Het gaat niet om het kado, maar om het gebaar.
• Op Bali zul je lastig gevallen worden door strandverkopers. Zij proberen van alles te slijten. Horloges, houtsnijwerk, schelpen, kettingen, parels enz. enz. Als je geïnteresseerd bent laat je dat in eerste instantie niet merken. Ze zullen je proberen te lokken met kreten als morning price, sunset price, Hema price, etc. De prijs is echter altijd te hoog. Het is de gewoonte om te onderhandelen, af te dingen. Dit is in het begin even moeilijk, maar het is wel leuk om te doen. Je moet nooit meer dan de helft van de gevraagde prijs betalen. Je kunt ook naar Sukawati gaan. Daar verkoopt iedereen souvenirs en de prijzen zijn aantrekkelijk.
• Ook bij hotels, taxichauffeurs en gidsen moet je af dingen.
• Reisapotheek. Neem in ieder geval de volgende medicijnen mee. Paracetamol, Okugest (homeopathisch) tegen darmkrampen en diaree, betadine (jodium) voor kleine wondjes. Let daar goed op. De warmte en de minder hygienische omstandigheden leiden gauw tot vervelende infecties.
• Let goed op waar je eet. Je kunt gerust langs de kant van de weg eten, als de bevolking dat ook doet en als het eten nog klaar gemaakt moet worden. Pas op met zogenaamd Padang food. Eettentjes maken de avond tevoren al het eten klaar. Koelkasten e.d. kent men niet. Het eten staat gewoon uren achtereen achter vliegengaas in de warmte.
• Bij de vulkaan Tangkuban Prahu (omgekeerde prauw) bij Bandung zullen agressieve verkopers je naar beneden begeleiden. Maak hen duidelijk dat je niet van hun diensten gediend bent. Ze zullen je op weg naar beneden van alles laten zien, wat je zelf ook kunt. Aan het eind van de wandeling “dwingen” ze je om iets van hen te kopen. Dus schudt ze boven bij de krater al van je af.
• Je zult onderweg bedelaars tegen komen. Met name de Balinees zal hen wat muntgeld geven. Je kunt dat zelf ook doen als je medelijden hebt. 1o00 rupia (13 eurocent) is al voldoende.
• Fooien. Al naar gelang je tevreden bent over het eten of de bediening in een hotel of restaurant geef je een fooi. Bedenk dat een ober ongeveer (30.000 rupia) per dag verdient voor meer dan 10 uur werken. Pas je fooi daarop aan. 5000 rupia is over het algemeen voldoende.
• Pas op met het eten van fruit. Je zult de lekkerste vruchten tegen komen. Eet deze uitsluitend als je ze zelf geschild hebt.
• Het kan verschrikkelijk heet zijn in Indonesie. Zorg ervoor dat je altijd wat op je hoofd hebt. De zon staat loodrecht boven je en je verbrandt binnen enkele minuten. Voorkom een zonnesteek. Neem ook een zonnebrandmiddel mee met een factor hoger dan 15. Blote armen en benen altijd voordat je een wandeling begint lekker invetten.
• Muggen. In de door mij genoemde hotels heb je geen klamboe nodig. Mocht je hem wel nodig hebben dan zijn ze meestal in de kamer aanwezig. Zorg voor een goede anti muggenolie. Overdag is de mug niet actief, maar wel bij het vallen van de avond. Trek een lange broek aan en een overhemd met lange mouwen of smeer je goed in met muggenolie. Je kunt voor weinig geld dit spul in Indonesie kopen. Als je het liever in Nederland doet, ga dan naar b.v. het Kruidvat en koop een olie met 50% DEET.
• Tot slot. Als je je hotels van tevoren wilt boeken is de site van Agoda www.agoda.nl een aanrader. Zij hebben scherpe tarieven.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,761,485 topic views - 235,525 posts - 13,700 topics - 26,444 members - last post @ 16-12-2019 09:20 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

126,869,413 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com